Anotācija (ex-ante)

23-TA-536: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kritēriji un kārtība, kādā tiek izvērtēti pašvaldību vispārējās izglītības iestāžu investīciju projekti valsts budžeta aizņēmuma saņemšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Izdoti saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36. panta pirmās daļas 5. punktu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 7. februāra sēdē apstiprināto (protokols Nr. 6; 27. §) Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības vienošanās un domstarpību protokolu “Par 2023. gada budžetu un budžeta ietvaru 2023. -2025. gadam” (2. sadaļas 4.1. apakšpunkts), Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - IZM) uzdots izstrādāt un iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē Ministru kabineta noteikumu projektu par pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas nosacījumiem valsts līdzfinansējuma saņemšanai ne vēlāk kā līdz 2023. gada 1. aprīlim.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Kritēriji un kārtība, kādā tiek izvērtēti pašvaldību vispārējās izglītības iestāžu investīciju projekti valsts budžeta aizņēmuma saņemšanai" (turpmāk - noteikumu projekts) mērķis ir noteikt kritērijus un kārtību, kādā IZM izvērtē pašvaldību investīciju projektu pieteikumus valsts budžeta aizņēmuma saņemšanai (turpmāk – investīciju projekts) ilgtspējīgas pamatizglītības un vidējās izglītības funkcijas īstenošanai, kā arī skolu tīkla sakārtošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021. – 2027. gadam „Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai” ir uzsvērta īpaša nozīme mācību vides sakārtošanai un infrastruktūras modernizācijai, uzsverot, ka pašvaldībām kā galvenajiem vispārējās izglītības iestāžu dibinātājiem ir jāturpina īstenot vispārējās izglītības iestāžu tīkla attīstību, pilnveidojot izglītības iestāžu mācību vidi un vienlaikus nodrošinot arī efektīvu resursu izmantošanu, piemēram, paredzot resursu koncentrāciju. Līdz ar to reģionālās attīstības politikas atbalsta programmu ietvaros ir jārada atbalsta instrumenti pašvaldībām kvalitatīva un racionāla izglītības pakalpojuma nodrošināšanai.

2021. gadā IZM tika īstenota līdzīgā investīciju projektu pieteikumu atlase, kur 42 pašvaldības (tostarp tādas, kas darbojās līdz 2021.gada 1. jūlijam) iesniedza 81 investīciju projektu pieteikumu, ar kopējo aizņēmuma apmēru (2021. – 2023. gadam) 71,3 mlj. euro. Savukārt 2022.gadā Valsts kases aizdevumu izsniegšana pašvaldībām vispārējās izglītības iestāžu mācību vides modernizēšanai tika turpināta ierobežotā apjomā.

Ņemot vērā likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” doto deleģējumu, noteikumu projekts attiecināms uz pašvaldībām, kuras ir veikušas, veic vai paredzējušas veikt vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu, un to dibinātām vispārējās izglītības iestādēm.

Noteikumu projekts nav attiecināms uz pašvaldību dibinātām pirmsskolas izglītības iestādēm, ņemot vērā, ka valsts budžeta aizņēmumu pirmsskolas izglītības iestādēm paredzēti Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādātajos Ministru kabineta noteikumos „Kārtība, kādā izvērtē pašvaldību investīciju projektus jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai, esošo pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai vai pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atšķirībā no Eiropas Savienības (turpmāk – ES) 2014. – 2020. gada plānošanas perioda, kura ietvaros tika sniegts būtisks atbalsts pašvaldībām, to dibināto vispārējās izglītības iestāžu mācību vides, tostarp ēku infrastruktūras, modernizēšanai, sekojošajā ES 2021. – 2027. gada plānošanas periodā šāds atbalsts ir plānots ierobežots, to paredzot noteiktam vispārējas izglītības iestāžu lokam – speciālajām izglītības iestādēm (4.2.1.3. pasākums “Infrastruktūras un mācību vides pilnveide efektīvas, kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošanai speciālās izglītības iestādēs”), vai arī vispārējās izglītības iestādēm ārpus novadu pašvaldību administratīvajiem centriem (Atveseļošanās fonda 3.1.1.5. investīcija "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana").
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz valsts budžeta aizņēmumu saņemšanu pašvaldībām investīciju projektu īstenošanai, lai nodrošinātu vispārējās izglītības iestāžu infrastruktūras uzlabošanu un labiekārtošanu mūsdienīgas un kvalitatīvas izglītības nodrošināšanai veselībai drošos apstākļos. Investīciju projektā var tikt plānotas arī būvprojekta izstrādes izmaksas, kas ir priekšnoteikums šajā noteikumu projektā noteiktajiem nosacījumiem atbilstošas vispārējās izglītības iestādes ēkas pārbūvei vai atjaunošanai, piebūves būvniecībai vai jaunas ēkas būvniecībai, un tas ir priekšnoteikumus noteikumu projekta 2.punktā minētās prasības izpildei. Plānota var tikt arī izglītības iestādes sporta laukuma pārbūve vai atjaunošana, lai nodrošinātu izglītojamo veselībai drošu mācību priekšmeta “Sports un veselība” apguvi. Šādu investīciju aktualitāti pamato IZM gūtā pieredze, īstenojot Valsts kases aizņēmumu investīciju projektu iepriekšminētajā atlasē 2021. gadā, kur tika apstiprināti deviņi šādi investīciju projektu pieteikumi. Kā arī šāds pašvaldību pieprasījums ir izteikts 2022. gada 10. jūnijā notikušajās Latvijas Pašvaldību savienības un IZM ikgadējās sarunās. Ņemot vērā likumā doto deleģējumu par vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu, tad investīciju projektā var tikt paredzēta arī vispārējās izglītības iestādes dienesta viesnīcas (internāta) infrastruktūras uzlabošana.

Pašvaldībām īstenojot investīciju projektus ir jāievēro Būvniecības likumā un Ministru kabineta 2021.gada 19.oktobra noteikumos Nr. 693 „Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs” noteiktās prasības par vides pieejamības nodrošināšanu, kas ir īpaši svarīgi iekļaujošas izglītības nodrošināšanā.

Investīciju projektu pieteikumus pašvaldības iesniedz līdz katra mēneša 7. datumam. Kā pēdējais investīciju projektu pieteikumu iesniegšanas termiņš ir noteikts 2023. gada 7. augusts, ievērojot likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36. panta pirmās daļas 5. punkta d) apakšpunktā noteikto, ka aizņēmuma pieprasījumus pašvaldības Pašvaldību aizņēmumu un galvojumu kontroles un pārraudzības padomē iesniedz ne vēlāk kā līdz 2023. gada 1. septembrim.

Pašvaldība var iesniegt investīciju projektus un saņemt atbalstu investīciju projekta īstenošanai, ja investīciju projekts atbilst noteikumu projektā paredzētajiem nosacījumiem, tai skaitā par investīciju projekta gatavības pakāpi, investīciju projekta īstenošanas termiņu, u.c. Lai pašvaldībām vienkopus nodrošinātu precīzas un skaidri saprotamas norādes par investīciju projekta pieteikumu atlases nosacījumiem (arī investīciju projekta īstenošanas nosacījumiem) noteikumu projektā ir iekļauti nosacījumi, kas izriet no likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”, piemēram, norāde par pašvaldības līdzfinansējuma apmēru.

Lai pašvaldībām dotu saprotamus norādījumus par investīciju projekta īstenošanā sasniedzamajiem rezultātiem, kā arī mazinātu riskus par neatbilstoši veiktu izdevumu rašanos, noteikumu projektā dota norāde uz Likuma par budžetu un finanšu vadību noteikto par budžetu izdevumiem - tas ir, investīciju projekta īstenošanas rezultātā tiek radīts jauns pamatlīdzeklis, ieguldījuma īpašums vai nemateriālais ieguldījums vai kuri uzlabo attiecīgā pamatlīdzekļa, ieguldījuma īpašuma vai nemateriālā ieguldījuma stāvokli (aktīva pārbūve, restaurācija vai atjaunošana) tā lietderīgās lietošanas laikā vai būtiski maina esošā aktīva īpašības, salīdzinot ar tā iepriekšējiem rādītājiem.

Investīciju projekta īstenošanai ir jābūt noteiktai attiecīgās pašvaldības attīstības programmas investīciju plānā. Turklāt nav pieļaujama būtiska novirze no investīciju projektā norādītā finansējuma apmēra, salīdzinot to ar attiecīgajam investīciju projektam norādīto finansējuma apmēru investīciju plānā. Ja investīciju projekta ietvaros preču (vai pakalpojuma) iegādes paredzētas Elektronisko iepirkumu sistēmā, tad investīciju projekta gatavība ir atbilstoša, ja investīciju projekta pieteikumam ir pievienotas visu investīciju projektā iegādājamo preču (vai pakalpojumu) Elektronisko iepirkumu sistēmas e-kataloga tīmekļa vietnes adreses (hipersaites) vai preces (vai pakalpojuma) datu lapu elektroniskās izdrukas, vienlaikus norādot informāciju par iegādājamo vienību skaitu, lai IZM spētu pārliecināties, ka investīciju projekta pieteikums atbilst noteikumu projektā noteiktajam minimālajam valsts budžeta aizņēmuma kopējam apmēram (ne mazāk kā 50 000 euro).

Vienlaikus, lai nodrošinātu ilgtspēju investīciju projektos veiktajiem ieguldījumiem, kā arī ņemot vērā likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36. panta pirmās daļas 5. punktā noteikto deleģējumu, ka aizņēmumi paredzēti vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanai, noteikumu projektā (7.punktā) ir noteikti kritēriji par minimālo izglītojamo skaitu vispārējās izglītības iestādēs noteiktās teritoriālā iedalījuma vienībās (valstspilsētās, novadu pašvaldību administratīvajos centros, ārpus novadu pašvaldību administratīvajiem centriem, novada teritoriālā iedalījuma vienībās, kas veido Eiropas Savienības ārējo pierobežu), kā arī nosacījums par speciālo izglītības iestāžu skaitu pašvaldības administratīvajā teritorijā (atskaitot Rīgas valstspilsētu). Noteikumu projektā iekļautie kritēriji par izglītojamo skaitu izriet no IZM izveidotajā darba grupā par vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu (kur pārstāvētas arī pašvaldības un Latvijas Pašvaldību savienība) sākotnēji IZM piedāvātajiem kritērijiem. Pēc panāktās vienošanās darba grupā tiek plānota šādu izglītojamo skaita kritēriju un citu kritēriju virzība apstiprināšanai Ministru kabinetā. Darba grupas izveidi pamato 2022. gada 14. decembrī apstiprinātā Deklarācija par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru Kabineta iecerēto darbību, kur atbilstoši 62. punktam ir noteikta virzība uz sabalansētu skolu tīklu atbilstoši demogrāfiskajai situācijai, nodrošinot mācību kvalitāti un izglītības pieejamību, kā arī Valdības rīcības plāna projektā iekļautie pasākumi.

Novadu pašvaldību teritoriālo vienību, kas veido Eiropas Savienības ārējo pierobežu, noteikšanā ņem vērā Ministru kabineta 2022. gada 24. maija noteikumus Nr. 310 "Noteikumi par Latvijas Republikas valsts robežas joslu, pierobežas joslu un pierobežu, kā arī pierobežas, pierobežas joslas, valsts robežas joslas un patrulēšanas joslas norāžu paraugiem un to uzstādīšanas kārtību". 

Ievērojot iepriekšminēto par izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu, vispārējās izglītības iestāde investīciju projekta pieteikuma iesniegšanas brīdī var neatbilst noteikumos noteiktajam izglītojamo skaita kritērijam. Šādā gadījumā, pašvaldība iesniedz pašvaldības domes lēmumu, kur apliecina, ka līdz 2023. gada 31. decembrim tiks pieņemti atbilstoši lēmumi par pašvaldības vispārējās izglītības iestāžu reorganizāciju vai likvidāciju, nodrošinot ar investīciju projektu modernizējamās vispārējās izglītības iestādes izglītojamo skaita (šo noteikumu 7.1. - 7.6. apakšpunktā minētajos gadījumos) vai speciālās izglītības iestāžu skaita (šo noteikumu 7.7. apakšpunktā minētajā gadījumā) atbilstību līdz 2025. gada 1.septembrim. Attiecīgi noteikumu projekts paredz arī kārtību, kādā rīkojas IZM, ja investīciju projekta īstenošanā laikā pašvaldība nenodrošina noteikumu projekta 8.3. apakšpunktā noteikto prasību izpildi. 

Noteikumu projektā ir noteikts, ka IZM investīciju projektu pieteikumus izskata desmit darbdienu laikā no noteikumu projektā paredzētā investīciju projektu iesniegšanas beigu termiņa. Pēc investīciju projektu izvērtēšanas pašvaldības tiks rakstveidā informētas par investīciju projektu pieteikumu izvērtēšanas rezultātu, vienlaikus atbalstīto projektu saraksts tiks nosūtīts Pašvaldību aizņēmumu un galvojumu kontroles un pārraudzības padomei. Pēc IZM atzinuma par atbalstu investīciju projekta īstenošanai saņemšanas, pašvaldība iesniedz aizņēmuma pieprasījumus atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai, kādā pašvaldības var ņemt aizņēmumus, aizņēmuma pieprasījumam pievienojot arī IZM atzinumu par atbalstu investīciju projekta īstenošanai.

Gadījumā, ja pašvaldība investīciju projekta īstenošanas laikā nenodrošina kādu no noteikumu projekta 8.3. apakšpunktā minēto prasību izpildi, kas ir bijis IZM pozitīvā atzinuma izdošanas pamatā, IZM nekavējoties informē Ministru kabinetu un pašvaldību, sniedzot informāciju par radušos situāciju, neatbilstības rašanās cēloņiem, finansiālo ietekmi un iespējamiem risinājumiem, tai skaitā, paredzot vispārējās izglītības iestāžu investīciju projektu īstenošanai piešķirtā valsts budžeta aizņēmuma pirmstermiņa atmaksu.

Finanšu ministrija atbilstoši pašvaldības aizņēmuma pieprasījumam var precizēt atbalstīto aizdevumu sadalījumu 2023., 2024. un 2025. gadā, nepārsniedzot atbalstīto kopējo maksimālo aizdevuma summu projektam, ņemot vērā projekta īstenošanas laika grafiku un ievērojot noteikumos paredzētos pašvaldības līdzfinansējuma apmēra nosacījumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Pašvaldības, to dibinātās vispārējās izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Precīzu finansējuma apjomu un finansējuma sadalījumu pa gadiem pašlaik nav iespējams norādīt, jo nav iespējams precīzi prognozēt, cik pašvaldības iesniegs projektus un kāds kopējais finansējuma apmērs būs nepieciešams to īstenošanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Pasākumi nav plānoti, taču noteikumu projekta saskaņošanas procedūras ietvaros sniegt atzinumus tiks aicinātas pašvaldību pārstāvošās nevalstiskās organizācijas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Valsts kase
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Būs pozitīva ietekme uz publisku pakalpojumu attīstību , jo pašvaldības varēs saņemt aizņēmumus un uzsākt investīciju projektu īstenošanu, tādejādi uzlabojot izglītības pakalpojuma sniegšanu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīciju projektu ietvaros pašvaldības varēs iegādāties mācību procesam nepieciešamo IKT aprīkojumu vai uzlabot IKT risinājumus, tostarp bezvadu interneta pieejamību. Tādejādi uzlabojot izglītojamo IKT pratību.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pašvaldībām īstenojot investīciju projektus ir jāievēro Būvniecības likumā un Ministru kabineta 2021.gada 19.oktobra noteikumos Nr. 693 „Būvju vispārīgo prasību būvnormatīvs” noteiktās prasības par vides pieejamības nodrošināšanu, kas ir īpaši svarīgi iekļaujošas izglītības nodrošināšanā.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi