24-TA-1991: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Lauku atbalsta dienesta publisko maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 4.2. apakšpunktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt Lauku atbalsta dienestam publisko maksas pakalpojumu cenrādi, lai nodrošinātu Lauksaimniecības datu centra pildīto funkciju un uzdevumu pārņemšanu un tā sniegto pakalpojumu izpildes nepārtrauktību no 2025. gada 1. janvāra.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumam Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" no 2025. gada 1. janvāra tiek likvidēta Zemkopības ministrijas padotībā esošā valsts pārvaldes iestāde – Lauksaimniecības datu centrs, tādēļ arī noteikumu projektu "Lauku atbalsta dienesta publisko maksas pakalpojumu cenrādis" jāpiemēro no 2025. gada 1. janvāra, lai nodrošinātu līdz šim Lauksaimniecības datu centrā sniegto maksas pakalpojumu nepārtrauktu pieejamību.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumi Nr. 880 "Lauksaimniecības datu centra sniegto publisko maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – noteikumi Nr. 880).
Savukārt, Lauku atbalsta dienestam līdz šim noteikto funkciju un uzdevumu veikšanai, nebija nepieciešams maksas pakalpojumu cenrādis.
Savukārt, Lauku atbalsta dienestam līdz šim noteikto funkciju un uzdevumu veikšanai, nebija nepieciešams maksas pakalpojumu cenrādis.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Lauksaimniecības datu centra pildīto funkciju, uzdevumu un tā sniegto pakalpojumu izpildes nepārtrauktību Lauku atbalsta dienestam būs jāveic maksas pakalpojumu sniegšana.
Pašreiz noteikumu Nr. 880 pielikumā katram pakalpojuma veidam ir noteikta mērvienība un pakalpojuma summa. Lai neradītu papildu finansiālo slogu personām, kas līdz šim ir izmantojušas Lauksaimniecības datu centra sniegtos maksas pakalpojumus un turpmāk izmantos Lauku atbalsta dienesta sniegtos maksas pakalpojumus, noteikumu projekta pielikumā noteiktie pakalpojuma veidi, mērvienības un maksas pakalpojumu summas netiek mainītas, t.i., saglabātas tādas pašas, kā ir noteiktas noteikumos Nr. 880.
Ņemot vērā, ka Lauksaimniecības datu centra likvidācijas process tika uzsākts relatīvi strauji, tuvāko gadu nozares informācijas un komunikāciju tehnoloģiju budžetā nav bijusi plānota iestādes pakalpojumu digitalizācija. Papildus jānorāda, ka pēdējo gadu laikā jau tikuši digitalizēti vairāki būtiski LDC biznesa procesi, tajā skaitā elektronizējot pakalpojumus. Pašlaik iestādes likvidācijas procesā pakalpojumu kontekstā būtiskākais ir nodrošināt LDC elektronisko pakalpojumu pārņemšanu LAD pusē un turpmākās darbības nodrošināšanu.
Pašreiz noteikumu Nr. 880 pielikumā katram pakalpojuma veidam ir noteikta mērvienība un pakalpojuma summa. Lai neradītu papildu finansiālo slogu personām, kas līdz šim ir izmantojušas Lauksaimniecības datu centra sniegtos maksas pakalpojumus un turpmāk izmantos Lauku atbalsta dienesta sniegtos maksas pakalpojumus, noteikumu projekta pielikumā noteiktie pakalpojuma veidi, mērvienības un maksas pakalpojumu summas netiek mainītas, t.i., saglabātas tādas pašas, kā ir noteiktas noteikumos Nr. 880.
Ņemot vērā, ka Lauksaimniecības datu centra likvidācijas process tika uzsākts relatīvi strauji, tuvāko gadu nozares informācijas un komunikāciju tehnoloģiju budžetā nav bijusi plānota iestādes pakalpojumu digitalizācija. Papildus jānorāda, ka pēdējo gadu laikā jau tikuši digitalizēti vairāki būtiski LDC biznesa procesi, tajā skaitā elektronizējot pakalpojumus. Pašlaik iestādes likvidācijas procesā pakalpojumu kontekstā būtiskākais ir nodrošināt LDC elektronisko pakalpojumu pārņemšanu LAD pusē un turpmākās darbības nodrošināšanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir noteikts, ka ar 2025. gada 1. janvāri Lauku atbalsta dienestam ir jāsniedz maksas pakalpojumus saskaņā ar noteikumu projektā noteiktām prasībām un pielikumā noteikto cenrādi.
Atbilstoši noteikumu Nr. 880 7. punktam 3.3. apakšpunkts ir spēkā līdz 31.12.2024. gadam, tādēļ šī norma noteikumu projektā nav pārņemta, jo noteikumu projekts stājas spēkā no 2025. gada 1. janvāra.
Atbilstoši noteikumu Nr. 880 7. punktam 3.3. apakšpunkts ir spēkā līdz 31.12.2024. gadam, tādēļ šī norma noteikumu projektā nav pārņemta, jo noteikumu projekts stājas spēkā no 2025. gada 1. janvāra.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Lauksaimniecības dzīvnieku un mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieki, turētāji, audzētāji un pakalpojumu sniedzēji ciltsdarba jomā (fiziskas personas, kas ir saņēmušas sertifikātu lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā, pārraudzībā, mākslīgajā apsēklošanā, olšūnu un embriju transplantācijā)
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus sabiedrības mērķgrupām. Noteikumu projekts paredz, ka Lauksaimniecības datu centra pakalpojumu sniegšanu pārņem Lauku atbalsta dienests.
Juridiskās personas
- Uzņēmumi, organizācijas un biedrības, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku audzēšanu un ciltsdarbu.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus sabiedrības mērķgrupām. Noteikumu projekts paredz, ka Lauksaimniecības datu centra pakalpojumu sniegšanu pārņem Lauku atbalsta dienests.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Budžeta jomu neskar, jo pielikumā noteiktās sniegto pakalpojumu summas paliek nemainīgas. Tiek mainīta kompetentā iestāde, jo Lauksaimniecības datu centra funkcijas pārņem Lauku atbalsta dienests, ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojuma Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju".
Saistībā ar Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumu Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" Lauksaimniecības datu centra funkcijas pārņem Lauku atbalsta dienests, tādējādi ar noteikumu projektu paredzēts Lauku atbalsta dienestam pārņemt tos maksas pakalpojumus, ko sniedza Lauksaimniecības datu centrs, kā rezultātā Lauku atbalsta dienesta maksas pakalpojumi ieņēmumi palielināsies par 1 598 895 euro, savukārt, izdevumi palielināsies par 1 718 895 euro, ņemot vērā 120 000 euro maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu izmaiņu palielinājumu.
Noteikumu projekts vienlaikus paredz, ka spēku zaudē Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumus Nr. 880 "Lauksaimniecības datu centra publisko maksas pakalpojumu cenrādis", attiecīgi anotācijas 3.sadaļā ietekme uz budžetu netiek norādīta, jo kopējais maksas pakalpojumu ieņēmumu un ar to sniegšanu saistīto izdevumu apmērs paliek nemainīgs (apmērs, par kuru palielinās Lauku atbalsta dienesta maksas pakalpojumi ieņēmumi un ar to sniegšanu saistīti izdevumi, ir vienāds ar apmēru, par kuru samazinās Lauksaimniecības datu centra maksas pakalpojumi ieņēmumi un ar to sniegšanu saistīti izdevumi).
Atalgojums Lauku atbalsta dienesta darbiniekiem, kas ietverti administratīvo izmaksu aprēķinā, kas tieši iesaistīti pakalpojumu sniegšanā, un darbiniekiem, kas ietverti administratīvo izmaksu aprēķinā, šobrīd ir noteikts atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pielikumā attiecīgajai mēnešalgu grupai 2024. gadam noteiktajai skalai, nodrošinot, ka darbinieku atlīdzība 2025. gadā nav zemākā kā 70,19% no skalas viduspunkta, bet 2026. gadā – 69,57% no skalas viduspunkta.
Saistībā ar Ministru kabineta 2024. gada 13. septembra rīkojumu Nr. 743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" Lauksaimniecības datu centra funkcijas pārņem Lauku atbalsta dienests, tādējādi ar noteikumu projektu paredzēts Lauku atbalsta dienestam pārņemt tos maksas pakalpojumus, ko sniedza Lauksaimniecības datu centrs, kā rezultātā Lauku atbalsta dienesta maksas pakalpojumi ieņēmumi palielināsies par 1 598 895 euro, savukārt, izdevumi palielināsies par 1 718 895 euro, ņemot vērā 120 000 euro maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumu izmaiņu palielinājumu.
Noteikumu projekts vienlaikus paredz, ka spēku zaudē Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumus Nr. 880 "Lauksaimniecības datu centra publisko maksas pakalpojumu cenrādis", attiecīgi anotācijas 3.sadaļā ietekme uz budžetu netiek norādīta, jo kopējais maksas pakalpojumu ieņēmumu un ar to sniegšanu saistīto izdevumu apmērs paliek nemainīgs (apmērs, par kuru palielinās Lauku atbalsta dienesta maksas pakalpojumi ieņēmumi un ar to sniegšanu saistīti izdevumi, ir vienāds ar apmēru, par kuru samazinās Lauksaimniecības datu centra maksas pakalpojumi ieņēmumi un ar to sniegšanu saistīti izdevumi).
Atalgojums Lauku atbalsta dienesta darbiniekiem, kas ietverti administratīvo izmaksu aprēķinā, kas tieši iesaistīti pakalpojumu sniegšanā, un darbiniekiem, kas ietverti administratīvo izmaksu aprēķinā, šobrīd ir noteikts atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pielikumā attiecīgajai mēnešalgu grupai 2024. gadam noteiktajai skalai, nodrošinot, ka darbinieku atlīdzība 2025. gadā nav zemākā kā 70,19% no skalas viduspunkta, bet 2026. gadā – 69,57% no skalas viduspunkta.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/a5825525-b4ca-4fae-a6ac-d5fbeb234c31
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tika saņemts iebildums no Zemnieku saeimas. Tā kā iebildums neskar noteikumu projekta būtību, tad netika ņemts vērā, bet tika sniegts skaidrojums. Pēc skaidrojuma sniegšanas izziņā no Zemnieku saeimas atkārtoti iebildumi par noteikumu projektu netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Jā
Lauksaimniecības datu centrs tiek likvidēts, un visas funkcijas, uzdevumi un saistības tiek nodotas Lauku atbalsta dienestam.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Lauku atbalsta dienestam nāk klāt jaunas funkcijas, uzdevumi un saistības, ko līdz šim īstenoja Lauksaimniecības datu centrs.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
