Anotācija (ex-ante)

24-TA-1077: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Likumprojekta "Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā" (turpmāk - Likumprojekts) izstrādāts, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumā Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" (turpmāk - Valdības rīcības plāns) 32.12. punktā doto uzdevumu izpildi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā  Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) un Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk - KEM) reorganizāciju,  likumprojekta mērķis ir – grozīt vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra amata nosaukumu ar viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra nosaukumu, kā arī noteikt, kad Latvijas Republikas Saeimai ir iesniedzami likumprojekti par nepieciešamajiem grozījumiem citos likumos, kas saistīti ar viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra kompetenci un funkcijām.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
Ar 2024.gada 1.jūliju tiek reorganizētas VARAM un KEM.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valdības rīcības plāna pasākumu 32.12.punktā dotais uzdevums paredz: Panāksim Latvijas saistību izpildi klimata un enerģētikas, vides aizsardzības un dabas resursu pārvaldības mērķu sasniegšanā. Atjaunosim mūsu dabas resursus, lai cīnītos pret klimata pārmaiņām un saglabātu Latvijas dabas vērtības un bioloģisko daudzveidību arī nākamajām paaudzēm.  Minētā uzdevuma ietvaros, cita starpā līdz 2024.gada 30.jūnijam jāveic vides aizsardzības politikas jomas, izņemot dabas aizsardzības, un ar to saistīto funkciju un attiecīgā personāla, tiesību, saistību, mantas un budžeta programmu pārcelšanu no VARAM uz KEM.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministrijas nosaukums ir svarīgs elements, kas atspoguļo valsts vai valdības prioritātes un virzienus. Šodienas digitālajā laikmetā digitālā transformācija ir kļuvusi par būtisku jautājumu visās valsts jomās. No ekonomikas un izglītības līdz veselības aprūpei un valsts pārvaldes pakalpojumiem, digitālās tehnoloģijas ietekmē un veido mūsu ikdienu. Turklāt pēc VARAM un KEM reorganizācijas, VARAM būs vadošā valsts pārvaldes iestāde šādās jomās: dabas aizsardzība; reģionālā attīstība; pašvaldību attīstība un pārraudzība;  teritorijas attīstības plānošana un zemes pārvaldība; valsts pārvaldes pakalpojumu pārvaldība; informācijas sabiedrības un digitālās transformācijas attīstības plānošana, koordinācija un pārvaldība; valsts pārvaldes digitālo tehnoloģiju pārvaldība.  

Tāpēc ministrijas nosaukumam būtu jāatspoguļo tās saistība ar digitālo transformāciju
Risinājuma apraksts
Mūsdienu sabiedrībā digitālā joma ir kļuvusi par neatņemamu ikdienas realitāti. Arvien vairāk aspektu mūsu dzīvē tiek pārveidoti un pārcelti uz digitālo platformu, sākot no valsts pārvaldes pakalpojumiem līdz komunikācijas jomai.

Šīs pārmaiņas liecina par nepieciešamību valsts iestādēm pielāgoties šim jaunajam digitālajam laikmetam. Lai efektīvi atbilstu sabiedrības prasībām un nodrošinātu iedzīvotājiem labāku piekļuvi pakalpojumiem, valsts iestādēm ir jābūt pielāgotām digitālajām tehnoloģijām. Tas ietver ne tikai pakalpojumu digitalizāciju, bet arī inovatīvu pieeju valsts pārvaldes procesiem, lai tie būtu pēc iespējas efektīvāki un pieejamāki visiem iedzīvotājiem. Tādēļ ministrijas nosaukuma "Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija" izvēle būtu gan pamatota, gan vērtīga šajā digitālajā laikmetā.

Ministrijas nosaukuma saistība ar digitālo transformāciju ne tikai norāda uz valdības prioritātēm, bet arī uz tās apņemšanos modernizēt un uzlabot valsts pakalpojumus, padarot tos pieejamākus un efektīvākus iedzīvotājiem. Šāda ministrijas nosaukuma izvēle arī var veicināt gan iedzīvotāju, gan uzņēmēju uzticību valsts digitālajai infrastruktūrai un tās spējai nodrošināt mūsdienīgus un efektīvus pakalpojumus. Savukārt vārds "viedā" ir cieši saistīts ar digitālo transformāciju, jo tas simbolizē tehnoloģisko progresu un inovācijas, kas veicina mūsu ikdienas dzīves uzlabošanu un efektivitāti. Sākot ar "viedajiem telefoniem" un beidzot ar "viedajiem pilsētām" un "viedajām mājām", šis apzīmējums atspoguļo ar digitālo tehnoloģiju aprīkotu vidi, kurā mēs dzīvojam un strādājam. "Viedais" ir vairāk nekā tikai tehnoloģisks atribūts; tas iezīmē mūsu pāreju uz savienotām, efektīvām un uz nākotni vērstām sistēmām un infrastruktūru, kas pilnveido mūsu sadzīvi un uzņēmējdarbību. Tādējādi, "viedais" ir simbolisks un praktisks elements, kas raksturo digitālo laikmetu un nepieciešamību pēc ilgtspējīgas un inovatīvas attīstības.

Šāda ministrijas nosaukuma izvēle būtu gan simboliska, uzsverot Latvijas centienus būt modernai un digitāli orientētai valstij, gan arī praktiska, norādot uz ministrijas uzdevumu - veicināt valsts digitālo attīstību un nodrošināt efektīvu pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem un uzņēmējiem digitālajā vidē.

Ievērot to, ka reorganizācijas ietvaros tiks nodalītas dabas un vides aizsardzības jomas, nodrošinot, ka dabas aizsardzība saņemtu specifisku uzmanību un līdzekļus dabas resursu saglabāšanai un bioloģiskās daudzveidības aizsardzībai, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija tiks noteikta kā vadošā valsts pārvaldes iestāde dabas aizsardzības jomā. Savukārt, Klimata un enerģētikas ministrijai tiks noteikta kā vadošā valsts pārvaldes iestāde vides aizsardzības jomā. 

Savukārt pēc VARAM un KEM reorganizācijas, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija turpinās veikt politikas izstrādi šādās jomās: reģionālā attīstība; pašvaldību attīstība un pārraudzība; teritorijas attīstības plānošana un zemes pārvaldība. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Paralēli Likumprojekta virzīšanai, Ministru kabinetā tiek virzīts Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju." (24-TA-376), kura anotācijā detalizēti izklāstīta VARAM un KEM reorganizācijas ietekme uz valsts budžetu, kā arī ietekme uz sabiedrības grupām, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu.
Paralēli Likumprojekta virzīšanai, Ministru kabinetā tiek virzīts Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju." (24-TA-376) un Ministru kabineta noteikumu projekts "Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nolikums" (24-TA-769), kuru anotācijā detalizēti izklāstīta VARAM un KEM reorganizācijas ietekme uz citiem normatīvajiem aktiem.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar Likumprojektu tiek izpildīts Valdības rīcības plāna pasākumu 32.12.punktā dotais uzdevums - reorganizēt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Klimata un enerģētikas ministriju.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Tiks veikta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizācija, nododot vides aizsardzības jomu (izņemot dabas aizsardzību) no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju uz Klimata un enerģētikas ministriju, līdz ar to tiek reorganizētas abas ministrijas un ar Likumprojektu nepieciešams noteikt jaunu VARAM ministra amata nosaukumu ministra amata nosaukumu, kā arī termiņu likumos lietoto nosaukumu precizēšanai.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi