Anotācija (ex-ante)

22-TA-1208: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 21. aprīļa noteikumos Nr. 231 "Noteikumi par studiju un studējošo kreditēšanu studijām Latvijā no kredītiestāžu līdzekļiem, kas ir garantēti no valsts budžeta līdzekļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2021.gada novembrī akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum” (turpmāk – Altum) un Eiropas Investīciju fonds (turpmāk - EIF) noslēdza līgumu (turpmāk - Līgums) par Investīciju plāna Eiropai „Prasmju un izglītības garantiju pilotprogrammas” (turpmāk – pilotprogramma) ieviešanu, lai nodrošinātu papildus finansējumu studējošo kredītu garantēšanai.

Pilotprogramma ļauj izmantot EIF līdzekļus kā papildus finansējumu, lai garantētu studijas Latvijā.

Papildus, ir nepieciešams veikt precizējumus attiecībā uz Ministru kabineta 2001.gada 23.oktobra noteikumu Nr.445 “Kārtība, kādā no valsts budžeta līdzekļiem tiek piešķirts un atmaksāts studējošo kredīts” un Ministru kabineta 2001. gada 29. maija noteikumu Nr. 219 "Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un dzēsts studiju kredīts no valsts budžeta līdzekļiem" piemērošanu un administrēšanā izmantojamo studiju kredītu uzskaites sistēmu, kā arī novērst tehniskas neprecizitātes.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta mērķis ir ieviest pilotprogrammu un izmantot EIF finansējumu jaunu kredītu garantēšanai, kā arī pēc iespējas izmantot EIF finansējumu, lai refinansētu jau esošos kredītus studijām Latvijā.

Papildus, mērķis ir veikt precizējumus attiecībā uz Ministru kabineta 2001.gada 23.oktobra noteikumu Nr.445 “Kārtība, kādā no valsts budžeta līdzekļiem tiek piešķirts un atmaksāts studējošo kredīts” un Ministru kabineta 2001. gada 29. maija noteikumu Nr. 219 "Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un dzēsts studiju kredīts no valsts budžeta līdzekļiem" piemērošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kredītus studējošiem izsniedz kredītiestādes, savukārt Altum sniedz garantijas par šiem kredītiem. Garantiju sagaidāmajiem zaudējumiem finansējums tiek nodrošināts no valsts budžeta finansējuma. Ministru kabineta 2020.gada 21.aprīļa noteikumu Nr.231 “Noteikumi par studiju un studējošo kreditēšanu studijām Latvijā no kredītiestāžu līdzekļiem, kas ir garantēti no valsts budžeta līdzekļiem” (turpmāk – MK noteikumi nr.231) ieviešanai valsts budžeta finansējums (garantijām kredītiestāžu izsniegtiem kredītiem) tiek nodrošināts par kredītiem aktuālajam studiju gadam, nevis visam studiju procesam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kopš 2020.gada aprīļa Latvijā ir ieviesta studentu kreditēšanas sistēma atbilstoši MK noteikumiem nr.231. Atbilstoši MK noteikumiem nr.231 kredīti ir pieejami Augstskolu likuma 45. panta otrajā daļā minētajiem studējošiem, kuri ir imatrikulēti Latvijas augstākās izglītības iestādes akreditētā un licencētā studiju programmā studijām grāda vai kvalifikācijas iegūšanai pilna laika un nepilna laika studijām.

Faktiskais pieprasījums 2020. un 2021.gados pārsniedza sākotnēji plānoto pieprasījumu, līdz ar to vairākas reizes tika piešķirs papildus finansējums.
Risinājuma apraksts
Pilotprogramma ļauj nodrošināt papildus finansējumu, lai garantētu studiju un studējošo kredītus studijām Latvijā. Grozījumi MK noteikumos nr.231 tiek veikti, lai Altum varētu sniegt garantijas kredītiestādēm atbilstoši Līgumam. EIF atbalstu sniegs pretgarantijas veidā jeb garantēs atbilstoši Līgumam Altum garantētos kredītiestāžu izsniegtos kredītus.


Pilotprogramma paredz garantiju aizdevuma saņemšanai, kas nebūtu pieejams uz komercnosacījumiem pārsvarā nestrādājošiem jauniešiem bez kredītvēstures un nodrošinājuma, lai tie investētu savā izglītībā un paaugstinātu savu konkurētspēju darba tirgū, kas atmaksāsies ar labākām nodarbinātības iespējām un augstākiem ienākumiem.

Ieviešot pilotprojektu studijām Latvijā, datu apmaiņa nemainās.
Dati par studijām Latvijā ir pieejami Valsts izglītības informācijas sistēmā (turpmāk- VIIS), kurā to ievada Latvijas augstākās izglītības iestādes. Kredītiestāde to saņem automātiski ar kredītiestādes izveidoto IT rīku, tādā veidā pārbaudot kredīta pretendenta studiju datu atbilstību regulējumam. funkcionalitātes paplašinājums), līdz ar to sākotnēji tiek plānots risinājums ar izziņām, nākotnes risinājums būs atkarīgs no pilotprojekta ieviešanas secinājumiem.

EIF garantijas ļauj Altum līdz 2023.gada 30.oktobrim garantēt kopš 2020.gada 30.oktobra izsniegtus kredītus 67,5 milj. euro (garantija līdz 80% jeb 54 milj. euro) apmērā, tam paredzot riska segumu līdz 13,5 milj. euro (ierobežotā garantijas likme 25%). EIF garantija ir spēkā uzreiz par visu studiju ciklu, nevis tikai par aktuālo studiju gadu, kā ir pašreizējā sistēmā.
Tādēļ tiek veikts grozījums 35.1 punktā, paredzot, ka nosacījums piešķirt garantiju attiecīgajam gadam, nevis visam studiju posmam, attiecās tikai uz valsts budžeta finansēto garantiju, jo pilotprojekts šādus ierobežojumus neparedz. 

Pilotprojekts neaizstāj līdzšinējo programmas finansējumu, bet gan to papildina, līdz ar to arī turpmākajos gados būs nepieciešams vidējā termiņa budžeta likumā plānotais finansējums valsts garantētiem studiju un studējošo kredītiem. No valsts budžeta līdzekļiem garantējamās studiju programmas ar šiem MK noteikumu nr.231 grozījumiem netiek paplašinātas.
Galvenie pilotprogammas nosacījumi:
-         maksimālā aizdevuma summa 30 000 euro;
-         garantija 80% apmērā;
-         garantijas ierobežotā likme 25%;
-         kredīta atmaksas termiņš ir 15 gadi no studiju uzsākšanas;

 
EIF pilotprogramma paredz iespēju garantēt aizdevumus arī studijām citās ES valstīs, profesionālās izglītības programmu un tālākizglītības programmu apguvei. Taču lai ieviestu to, ir virkne priekšnosacījumu un attiecīgie grozījumi tiks virzīti atsevišķi.

Projekts papildina noteikumus ar 32.2. punktu, jo pašlaik risinās daudzu studiju programmu akreditācija. Ņemot vērā pandēmijas apstākļus un to, ka līdz šim netika palielināts budžeta finansējums Akadēmiskās informācijas centram, kas veic akreditāciju, mēdz izveidoties rindas uz akreditāciju un šīs process aizkavējas. Šie ir no studējošā neatkarīgie apstākļi, kuru dēļ studējošajam nevajadzētu uzsākt kredīta atmaksu. Tādēļ tiek ieviests regulējums šiem gadījumiem.

Altum programmu ievieš kopš 2020.gada. 2020.gadā noslēgti 2 500 līgumi (t.sk. 387 studējošo kredīti) 16.8 milj. euro (t.sk. studējošo kredīti 2.4 milj. euro) apmērā, bet 2021.gadā 2 686 līgumi (t.sk. 525 studējošo kredīti) 18.5 milj. euro apmērā (t.sk. studējošo kredīti 3.1 milj. euro).

Programma tiek ieviesta kā portfeļgarantija, kurai ir noteikti maksimālie zaudējumi atbilstoši ierobežotās garantijas likmei, līdz ar to publiskais finansējums uzņemas visus, ne tikai pirmos programmas zaudējumus, jo ir ierobežots maksimālais zaudējumu apjoms, atbilstoši kuram bankas var prasīt kompensāciju.
Programmas tiek ieviesta divus gadus, bet saskaņā ar MK noteikumu 44.punktu kredītus atmaksā 10 vai 15 gadu laikā pēc kredītu atmaksas uzsākšanas. Tā kā vidējais studiju ilgums ir 3-4 gadi, tad pašreiz nav iestājušies apstākļi, lai pārvērtētu programmas riskus un sagaidāmos zaudējumus. Līdz šim notikušais viens garantijas gadījums saistīts ar kredīta ņēmēja nāvi.

Ar noteikumu grozījumiem Altum varēs pārgarantēt sniegtās garantijas Eiropas Investīciju fondā, līdz ar to šie grozījumi neietekmē Altum rezerves kapitālu, jo programmai netiek piešķirts papildus finansējums. Lai šīs darbības veiktu, nepieciešams noslēgt līgumu ar bankām, kas izsniedz garantijas, kā arī sagatavot pārskatus iesniegšanai Eiropas Investīciju fondā. Datu sistēmu salāgošana, EIF izvērtējums prasīs 6-12 mēnešus, kad būs zināms, kādā apjomā pārgarantētas līdz šim sniegtās garantijas un tikai pēc tam būs iespējams izstrādāt precizētu novērtējumu, tādēļ ministrija ierosina protokola lēmumā noteikt uzdevumu novērtējumu iesniegt 6 mēnešu laikā pēc noteikumu grozījumu apstiprināšanas.


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
Ietekmes apraksts
Augstskolu likuma 45. panta otrajā daļā minētie studējošie, kas studē vai plāno Latvijā.
Piltorpojekts paredz EIF finansējumu kā papildus finansējumu kredītu garantēšanai.
Paaugstinātā pieprasījuma gadījuma nebūs nepieciešams papildus valsts budžeta finansējums.

No studējošo viedokļa procedūras un nosacījumi garantētā kredīta iegūšanai nemainīsies.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

EIF pilotprojekta ieviešanai nav nepieciešams papildus valsts budžeta finansējums.

Studiju kreditēšanas no valsts budžeta līdzekļiem informācijas sistēma (par t.s. veciem kredītiem, kas ir izsniegti saskaņā ar iepriekš spēkā bijušo regulējumu) ir jau eksistējoša un Datu valsts inspekcijā reģistrēta informācijas sistēma. Sistēmas uzturēšana šobrīd notiek Valsts Izglītības informācijas aģentūras esošo resursu ietvaros un papildus valsts budžeta finansējums tās uzturēšanai nav nepieciešams.

MK noteikumu izmaiņas nemaina aizdevumu izsniegšanas nosacījumus, bet ļauj Altum pārgarantēt jau iepriekš izsniegtos kredītus Eiropas Investīciju fondā, kas ilgtermiņā atbrīvos valsts budžeta finansējumu, līdz ar to noteikumu izmaiņas nemaina programmas ietekmi, riskus, sagaidāmus zaudējumus, finansiālo rezultātu, programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principus un vadības izmaksas.
Akadēmiskās informācijas centrs izsniegs izziņas
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts tiks virzīts uz saskaņošanu ar relevantām nozaru organizācijām- Finanšu nozares asociācija, Latvijas Studentu apvienība.
Vienlaicīgi jāatzīmē, ka studējošiem procedūras un nosacījumi garantēto kredītu iegūšanai ar šo projektu nemainās.
 

6.4. Cita informācija


Projekta izstrādē bija iesaistīti: Altum, Valsts izglītības attīstības aģentūra.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

Projekts neparedz izmaiņas attiecībā uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām.
Projekta būtība ir tas, ka lai garantētu kredītus studijām Latvijā, būs iespējams izmantot ne tikai valsts budžeta finansējumu, bet arī Eiropas Investīciju fonda finansējumu. Tas neparedz ne ierobežojumus, ne priekšrocības personām ar invaliditāti. Visām studējošo kategorijām nosacījumi un procedūras nemainīsies.
 
Pielikumi