Anotācija (ex-ante)

23-TA-2351: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta (turpmāk - MK) 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu “Reģionālā politika” 3.1.2.1.i. investīcijas “Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem” pirmās kārtas “Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 582) ir nepieciešami, lai veiktu precizējumus Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) plāna 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.2.1.i. investīcijas “Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem” (turpmāk – 3.1.2.1.i. investīcija) pirmās kārtas “Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi” (turpmāk – pasākums) investīcijas īstenošanas un uzraudzības kārtībā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr. 582 pielikumā esošajā ēku sarakstā, kā arī precizēt MK noteikumos Nr. 582 atsevišķus 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma īstenošanas un uzraudzības nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar MK noteikumu Nr. 582 (tai skaitā pielikumā esošā ēku, kurās veic investīcijas ieguldījumus, saraksta) apstiprināšanu tika sasniegts 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma 112. atskaites punkts par valsts un pašvaldību ēku izvēli, kurās jāveic 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākumā paredzētie vides pielāgojumi.

Lai nodrošinātu Regulas (ES) Nr. 2021/241 22. panta 2. punkta c) ii) prasību ievērošanu, Revīzijas iestāde saskaņā ar 2022. gada 7. martā apstiprināto Revīzijas stratēģiju un audita plānu 2023. gada 25. februārī uzsāka AF Nr. DR/AF/2023/11 AF reformu un investīciju atbalsta gadījumu revīziju par Eiropas Komisijai iesniedzamā maksājuma pieprasījumā Nr. 2 iekļautajiem atskaites punktiem/mērķiem, tai skaitā par 112. atskaites punkta izpildi.
Minētās revīzijas laikā tika konstatētas atsevišķas atkāpes no pašreizējās MK noteikumu Nr. 582 pielikumā esošās redakcijas attiecībā uz MK noteikumu Nr. 582 pielikumā minēto ēku datiem, tai skaitā salīdzinājumā ar informāciju sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Revīzijas laikā tika konstatēts, ka:
- Rīgas Sociālā dienesta, Sociālā darba nodaļas dienas centra pilngadīgām personām “Ābeļzars” sniegtais pašvaldības sociālais pakalpojums (MK noteikumu Nr. 582 pielikuma ieraksts Nr. 44), ir izslēgts no sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistra 2023. gada 13. jūlijā. Taču iepriekš minētā pakalpojuma vietā ir reģistrēts cits pašvaldības sociālā pakalpojuma sniedzējs – biedrības “Resilences centrs” Kopienas centrs “Resilences avots”, kas nozīmē, ka pēc būtības minētā ēka arī turpmāk kvalificējas 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas īstenošanas atbalsta saņemšanai.

- Zantes ģimenes krīzes centra Skolas ielā 4, Zantē, Zantes pagastā, Tukuma novadā (MK noteikumu Nr. 582 pielikuma ieraksts Nr. 60), sniegtais pašvaldības sociālais pakalpojums ir izslēgts no sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistra 2023. gada 21. martā. Tā kā ēkā darbojās divi sociālo pakalpojumu sniedzēji – pašvaldības Zantes ģimenes krīzes centrs un nodibinājums “Zantes ģimenes atbalsta centrs”, ņemot vērā, ka abi pakalpojumi bija līdzīgi pēc satura un darbības, Tukuma novada dome pieņēma lēmumu par pašvaldības Zantes ģimenes krīzes centra likvidāciju un īstenoja secīgas darbības sociālā pakalpojuma izslēgšanai no sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistra, vienlaicīgi nodrošinot, ka turpmāku sociālo pakalpojumu minētajā adresē sniedz tikai nodibinājums “Zantes ģimenes atbalsta centrs”. Līdz ar to ēka Skolas ielā 4, Zantē, Zantes pagastā, Tukuma novadā, joprojām kvalificējas 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas īstenošanas atbalsta saņemšanai.

Lai arī abās ēkās mainijās tajā sniegtais pašvaldības sociālais pakalpojums, finansējuma saņēmējs, attiecīgi Rīgas valstspilsētas pašvaldība un Tukuma novada pašvaldība, nemainījās. Līdz ar to Rīgas valsts pilsētas pašvaldībai un Tukuma novada pašvaldībai būs nepieciešams veikt precizējumus par ēkā sniegtā pašvaldības sociālā pakalpojuma maiņu noslēgtajā vienošanās vai līgumā par projekta īstenošanu (tas ir projekta veidlapā), taču šie precizējumi ir tehniski un tie nav uzskatāmi par būtiskiem (nemaina projekta mērķi un sasniedzamos projekta rezultātus – ēku skaitu, kurās veicami vides pielāgojumi).

Papildus tika konstatētas atsevišķas tehniskas nesakritības starp MK noteikumu Nr. 582 pielikumā esošajā ēku sarakstā norādīto informāciju un sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā iekļauto informāciju. Tās ir radušās, jo pašvaldības ir aktualizējušas datus sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. Ņemot vērā, ka pašvaldība savas darbības ietvaros var pieņemt lēmumus par sociālo pakalpojumu nosaukuma, sniedzēja vai citas informācijas maiņu un veikt aktualizāciju sociālo pakalpojumu reģistrā pēc nepieciešamības, šādas izmaiņas var notikt nepārtraukti un tās nav paredzamas. Lai arī Labklājības ministrija (turpmāk – LM) kā sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistra turētāja rīcībā ir sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistra dati, to apstrāde tikai 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas vajadzībām ir papildu administratīvais slogs, ņemot vērā, ka izmaiņas datos nav paredzamas vai viegli identificējamas no reģistra tehniskās uzbūves viedokļa. Šīs tehniskās izmaiņas neietekmē ēkas atbilstību AF saņemšanas nosacījumiem, ja vien arī turpmāk ēkā sniegtais pakalpojums atbildīs 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma īstenošanas nosacījumiem un mērķim, proti, tiks sniegts labklājības nozares valsts pakalpojums (t.i. pakalpojums, kuru nodrošina, t.sk. administrē LM pārraudzībā esošās tiešās pārvaldes iestādes darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības jomā, izņemot ilgstošās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus) vai pašvaldības sociālais pakalpojums (t.i., sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēts sociālais pakalpojums, ko sniedz pašvaldības izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji vai arī piesaistīti sociālo pakalpojumu sniedzēji, kuru sniegtos pakalpojumus pilnībā vai daļēji finansē no pašvaldības budžeta).
Labklājības nozares valsts pakalpojums vai pašvaldības sociālais pakalpojums 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma izpratnē nav ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju pakalpojums, ko atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 1. panta 6. punktam sniedz ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcija, kas nodrošina personai, kura vecuma vai veselības stāvokļa dēļ nespēj sevi aprūpēt, kā arī bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem mājokli, pilnu aprūpi un sociālo rehabilitāciju.

Papildus MK noteikumu Nr. 582 25.16. apakšpunktā nepieciešams tehnisks precizējums, nosakot, ka atzinumu par ēkas pašnovērtējuma atbilstību faktiski nodrošinātajai vides pieejamībai ēkā var sniegt būvspeciālists vai vides pieejamības eksperts. Būvspeciālista atzinums nepieciešams gadījumā, ja vides pieejamības uzlabošanas darbi tiek īstenoti, pamatojoties uz būvprojektu. Savukārt, ja vides pielāgošanas darbi ēkā tiek veikti bez būvniecības ieceres dokumentācijas vai pamatojoties uz paskaidrojuma rakstu vai paziņojumu par būvniecību, tad atzinumu var sniegt arī vides pieejamības eksperts vai būveksperts.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekš aprakstītās problēmas un stiprinātu finansējuma saņēmēju atbildību 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma projektu īstenošanā, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēji veic izmaiņas ēku datos pēc līguma vai vienošanās par projekta īstenošanas noslēgšanas, MK noteikumos Nr. 582 ir nepieciešams:
- tehniski precizēt MK noteikumu Nr. 582 pielikumā esošo ēku sarakstu, aktualizējot informāciju par tajā iekļautajām ēkām. Papildus nepieciešams tehniski precizēt ailes “Vides pieejamības svērtais koeficients publiskajām ēkām” nosaukumu uz “Vides pieejamības svērtais koeficients vai vides pieejamības koeficients publiskajām ēkām”, ņemot vērā, ka no jauna iekļautajām ēkām (ar MK 2023. gada 4. jūlija noteikumiem Nr. 361 – grozījumi MK noteikumos Nr. 582) tika izmantots 2020. gada pašvērtējums, ja tāds bija veikts un sakrita visi aktuālie ēkas pamatdati, vai 2022. gada pašvērtējums, ja 2020. gadā tām pašvērtējums nebija veikts vai ja nesakrita visi ēkas pamatdati. Tā kā ēkām, kurām pašnovērtējums veikts, izmantojot 2022. gada veidlapu, netiek piemērots svērtais koeficients, nepārprotamībai nepieciešams tehniski precizēt iepriekš minētās ailes nosaukumu;
- tehniski precizēt MK noteikumu Nr. 582 25.16. apakšpunktu, paredzot, ka atzinumu par ēkas pašnovērtējuma atbilstību faktiski nodrošinātajai vides pieejamībai ēkā var sniegt arī vides pieejamības eksperts,
- ietvert nosacījumu, ka arī projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs nedrīkst mainīt ēkā veikto vides pieejamības pielāgojumu izmantošanas mērķi;
- noteikt pienākumu finansējuma saņēmējam informēt Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (turpmāk – CFLA), ja mainās MK noteikumu Nr. 582 pielikumā noteikto ēku dati;
- noteikt pienākumu CFLA informēt LM kā par 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma atbildīgo nozares ministriju par izmaiņām MK noteikumu Nr. 582 pielikumā noteikto ēku datos;
- noteikt pienākumu finansējuma saņēmējam atmaksāt saņemto AF finansējumu un valsts budžeta finansējumu (pievienotās vērtības nodokli), ja finansējuma saņēmējs ir valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" vai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams", ēkas pielāgošanai gadījumos, ja:
  - projekta īstenošanas laikā vai ēkas lietderīgas izmantošanas termiņā, kas nav mazāks par pieciem gadiem pēc noslēguma maksājuma veikšanas datuma, ir mainījies ēkā veikto vides pieejamības pielāgojumu izmantošanas mērķis un ēkā vairs netiek sniegts labklājības nozares valsts pakalpojums vai pašvaldības sociālais pakalpojums;
  - ēkā veiktie vides pielāgojumi neatbilst minimālajām vides pieejamības prasībām. Tas nozīmē, ka vides piekļūstamības koeficientam (izmantojot 2022. gada vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējuma veidlapu) jāatbilst vismaz astotajam līmenim.

Vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējuma veidlapa ir veidota, ņemot vērā būvniecības jomas normatīvajos aktos noteiktās prasības, kā arī vides piekļūstamības koeficienta atbilstība astotajam līmenim ir sasniedzama, ja tiek izpildītas minimālās būvniecības jomas normatīvajos aktos noteiktās vides pieejamības prasības.
MK noteikumu Nr. 582 24.4.1.2. apakšpunkts nosaka, ka ēkas vides pieejamības nodrošināšanai paredz tādus būvdarbus un teritorijas labiekārtošanu, kas atbilst noteiktajiem vides pieejamības principiem, kā arī sekmē MK noteikumu Nr. 582 7.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu. Savukārt, MK noteikumu Nr. 582 21.5. apakšpunkts paredz, ka vienošanās vai līgumā par projekta īstenošanu iekļauj arī projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumus, kas ietver arī finansējuma saņēmēja pienākumu projekta īstenošanas laikā nodrošināt visu normatīvajos aktos, tai skaitā būvniecības jomu regulējošajos normatīvajos aktos, noteikto prasību ievērošanu, kā arī ietver informāciju par pašnovērtējumu. Tādējādi normatīvajā regulējumā ir noteikts finansējuma saņēmēja pienākums pēc ēkas vides pielāgojumu veikšanas aizpildīt pašnovērtējumu un nodrošināt, ka ir sasniegts MK noteikumu Nr. 582 7.3. apakšpunktā noteiktais atskaites punkts minimālo vides pieejamības prasību nodrošināšanai (MK noteikumu Nr. 582 8.3.2. un 8.3.3. apakšpunkts).

Pēc MK noteikumu Nr. 582 grozījumu apstiprināšanas MK, ir plānota visu 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma projektu finansējuma saņēmēju informēšana par MK noteikumu Nr. 582 grozījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • vides pieejamības eksperti
Ietekmes apraksts
Saskaņā ar precizējumiem MK noteikumu Nr. 582 25.16. apakšpunktā paredzēta iespēja vides pieejamības ekspertiem sniegt atzinumus par ēkas pašnovērtējuma atbilstību faktiski nodrošinātajai vides pieejamībai ēkā. Vides pieejamības eksperts var būt gan fiziska, gan juridiska persona.
Juridiskās personas
  • - pašvaldība vai pašvaldības iestāde - pašvaldības kapitālsabiedrība vai pašvaldības kontrolēta kapitālsabiedrība, kas nodrošina pašvaldības nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un apsaimniekošanu vai sociālo pakalpojumu sniegšanu - valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi" - valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" - vides pieejamības eksperti
Ietekmes apraksts
MK noteikumu Nr. 582 grozījumi ietekmē pašvaldības vai pašvaldības iestādes, pašvaldības kapitālsabiedrības vai pašvaldības kontrolētas kapitālsabiedrības, kas nodrošina pašvaldības nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un apsaimniekošanu vai sociālo pakalpojumu sniegšanu, valsts akciju sabiedrību "Valsts nekustamie īpašumi" vai valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams", jo viņiem kā 3.1.2.1.i. investīcijas finansējuma saņēmējiem ir saistoši šie MK noteikumu Nr. 582 grozījumi.
Saskaņā ar precizējumiem MK noteikumu Nr. 582 25.16. apakšpunktā paredzēta iespēja vides pieejamības ekspertiem sniegt atzinumus par ēkas pašnovērtējuma atbilstību faktiski nodrošinātajai vides pieejamībai ēkā. Vides pieejamības eksperts var būt gan fiziska, gan juridiska persona.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība netika nodrošināta, ņemot vērā, ka tehniskie grozījumi MK noteikumu Nr. 582 pielikumā esošajā ēku sarakstā, kā arī grozījumi 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma īstenošanas nosacījumos tieši neietekmē sabiedrības intereses.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • 3.1.2.1.i. investīcijas finansējuma saņēmēji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi