Anotācija (ex-ante)

25-TA-1023: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Latvijas invazīvo sugu saraksts" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izstrādāts saskaņā ar Sugu un biotopu aizsardzības likuma 4. panta 21. un 22. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts "Latvijas invazīvo sugu saraksts" izstrādāts, lai noteiktu svešzemju sugas, kas rada kaitējumu bioloģiskajai daudzveidībai, ekosistēmu pakalpojumiem, cilvēka veselībai vai ekonomikai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas invazīvo sugu sarakstā iekļauj sugas, kas Latvijā rada kaitējumu bioloģiskajai daudzveidībai, ekosistēmu pakalpojumiem, cilvēka veselībai vai ekonomikai, tomēr nav iekļautas Eiropas Savienības sarakstā, ko nosaka ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 22. oktobra regulu Nr. 1143/2014 par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību (turpmāk – Regula 1143/2014), jo neatbilst kādam no kritērijiem (piemēram, sugas dabiskais izplatības areāls ietilpst Eiropas Savienības teritorijā).

Noteikumu projektā lietotais termins "invazīva suga" atbilst Regulā Nr. 1143/2014 lietotajam terminam "invazīva svešzemju suga". Jebkura invazīva suga ir svešzemju, savukārt ne visām svešzemju sugām ir invazīva ietekme.

Latvijas invazīvo sugu sarakstā iekļauj Spānijas kailgliemezi, jo tas ir viens no nozīmīgākajiem invazīvajiem dzīvniekiem un ir ierindots starp simt visinvazīvākajām sugām Eiropā. Spānijas kailgliemezis atbilst galvenajiem invazīvas sugas kritērijiem: apdraud dabiskos biotopus, vairojas savvaļā, izraisa Arion ģints sugu ģenētisko eroziju (dabā krustojas ar Arion rufus). Sugai ir negatīva ekonomiskā ietekme (lauksaimniecības kaitēklis), samazina ekosistēmu pakalpojumu kvalitāti, rada apdraudējumu cilvēka un mājdzīvnieku veselībai. Spānijas kailgliemezis ir invazīva suga arī kaimiņvalstīs. Cilvēku darbība palīdz sugai aktīvi izplatīties (galvenokārt dārzkopības ceļā), to izplatot jaunās teritorijās, tāpēc sugas izplatīšanās nav saistāma ar dabisku areāla paplašināšanos. Vietās, kur suga savairojas īpaši lielos apjomos, tai raksturīgas masveida populācijas, tā ieņem savu ekoloģisko nišu un izrāda tālākas invāzijas pazīmes[1].

Latvijā suga ir ienākusi relatīvi nesen – pirmo reizi konstatēta 2009. gadā Pastendē. Turpmākos gadus īpaša izplatība netika novērota, taču 2020. gadā notika Spānijas kailgliemeža ekspansija. Šobrīd Latvijā, iekļaujot sabiedrības novērojumus, jau ir identificētas 662 (2025.g. 1.aprīļa dati) atradnes.

Straujo izplatīšanos galvenokārt veicina brīva stādu ievešana no citām valstīm un nekontrolēta stādu tirdzniecība ar invadētiem stādiem. Kopš 20. gadsimta vidus Spānijas kailgliemezis ir parādījies gandrīz visās Eiropas valstīs[2]. Baltijas valstis ir vienas no pēdējām, kurās šī suga ir parādījusies, tāpēc ietekme vēl ne visos gadījumos ir pamanīta[1].

Spānijas kailgliemezis ir iekļauts VAAD kaitīgo organismu sarakstā. Labvēlīgos apstākļos kailgliemeža savairošanās var nodarīt būtiskus zaudējumus kultūraugiem.

Arī citās boreālā bioģeogrāfiskā reģiona valstīs[3] Spānijas kailgliemezis rada problēmas  un gan Igaunija[4;5], gan Lietuva[6] velta nozīmīgas pūles kailgliemeža ierobežošanai un iznīcināšanai.

Par Spānijas kailgliemezi Latvijā ir sagatavoti vairāki zinātniskie pētījumi, sākot no 2016. gada, kad tika sagatavotas Spānijas kailgliemeža faktu lapas, ietverot sugas morfoloģisko raksturojumu, izplatību, ekoloģiju, ietekmi un ierobežošanas pasākumus[7].

Sugas ietekme var izpausties dažādi, tā jāvērtē kompleksi, ne tikai vērtējot tiešu kailgliemežu ietekmi uz dabiskajām ekosistēmām. Masveidīgas savairošanās gadījumā lauksaimnieki ir spiesti izmantot dažādus ķīmiskos ierobežošanas līdzekļus, kas rezultējas ar netiešu kailgliemežu ietekmi uz vides kvalitāti vai produkcijas kvalitāti un pašizmaksu. Suga var netieši radīt problēmas sociāli ekonomiskajās jomās. Neatkarīgi no tā – tiek vai netiek veikta kailgliemežu skaita un izplatības ierobežošana, jau šobrīd suga ietekmē iedzīvotāju dzīves kvalitāti un dzīves dārdzību. Masveida savairošanās gadījumā, suga var ietekmēt ekosistēmu pakalpojumu kvalitāti, samazināt uzņēmēju ienākumus, zemes un īpašumu vērtību[1].


[1] Pilāte D. et al. 2018. Spānijas kailgliemeža Arion vulgaris (Moquin-Tandon, 1855) sugas ierobežošanas plāns.
[2] Slotsbo S. 2012. Ecophysiology and life history of the slug, Arion lusitanicus. PhD thesis. Aarhus University, Department of Agroecology, Denmark. Weidema 2006,
[3] https://ias.eea.europa.eu/products/european-statistics/dashboard-ias-of-member-state-concern (2014.-2018.)
[4] https://keskkonnaamet.ee/en/alien-slug-species
[5] https://experience.arcgis.com/experience/6fbdb2e24dcb4c67b8b1bb57f8cf839f/?draft=true
[6] https://madeinvilnius.lt/lv/zi%C5%86as/Lietuvas-zi%C5%86as/Vides-ministrija-l%C5%ABgs-iedz%C4%ABvot%C4%81jus-re%C4%A3istr%C4%93t-invaz%C4%ABv%C4%81s-sl%C5%AB%C5%BEas%2C-tiks-pie%C5%A1%C4%B7irtas-dot%C4%81cijas/#google_vignette
[7] https://www.daba.gov.lv/lv/invazivas-sugas
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar veiktajiem zinātniskajiem pētījumiem Spānijas kailgliemezim ir būtiska negatīva ietekme uz dabiskajiem biotopiem un vietējiem organismiem, negatīva ekonomiskā ietekme, kā arī tas var negatīvi ietekmēt cilvēka veselību (piem., lietojot pārtikā augļus un dārzeņus, kas bijuši saskarē ar Spānijas kailgliemezi, bet nepietiekami attīrīti no tā gļotām).

Veģetācijas sezonā no dažādām vietām Latvijā tiek saņemtas sūdzības gan no pašvaldībām, gan organizācijām, gan atsevišķām privātpersonām par problēmām, ko rada Spānijas kailgliemeža invāzija un savairošanās, kā arī priekšlikumi veikt izmaiņas normatīvajā regulējumā, lai pašvaldībām būtu iespēja noteikt Spānijas kailgliemeža pārvaldības pasākumus – ierobežošanu un iznīcināšanu.

Normatīvā regulējuma trūkums liedz pilnvērtīgu apsaimniekošanas pasākumu piemērošanu invāzijas skartajās teritorijās – ja suga nav iekļauta invazīvo sugu sarakstā, nav iespējas zemes īpašniekam pieprasīt veikt sugas ierobežošanas pasākumus. Ja pasākumi netiek veikti, invāzija turpinās, pārņemot visu iespējamo teritoriju un turpinot izplatību. Spānijas kailgliemezis ļoti labi iedzīvojas un izplatās pilsētās, invāzijai pārņemot gan privātmāju un mazdārziņu rajonus, gan pilsētu zaļās teritorijas. Šobrīd gan preventīvo pasākumu ievērošana, gan izplatības ierobežošana atstāta kā mazdārziņu un zemju īpašnieku brīvprātīga iniciatīva. Arī bez normatīvā regulējuma daudzas personas savā īpašumā veic teritorijas apsaimniekošanas pasākumus, iznīcinot Spānijas kailgliemezi. Tomēr, ja īpašumam pieguļošajās teritorijās šādi pasākumi netiek veikti, bieži iznīcināšanas pasākumi ir nesekmīgi vai mazefektīvi, jo invāzija atkārtojas no apkārtējām invadētajām teritorijām.

ES sarakstā iekļautajām sugām profilakses un pārvaldības pasākumi ir jāpiemēro obligāti. Sugām, kam Latvijā ir invazīva ietekme, bet, kuras nav iekļautas ES sarakstā, tas būtu vēlams. Pasākumu neveikšana un bezdarbība rada kumulatīvās izmaksas, kas ilgtermiņā var pieaugt daudzas reizes, salīdzinot ar pasākumu izmaksām[1], neatkarīgi no tā vai suga iekļauta ES vai Latvijas sarakstā.

[1] “Managing biological invasions: the cost of inaction” https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-022-02755-0
Risinājuma apraksts
Ir sagatavots noteikumu projekts, kurā iekļauta svešzemju suga – Spānijas kailgliemezis Arion vulgaris.

Iekļaujot Spānijas kailgliemezi normatīvajā regulējumā būs iespējams ieviest pasākumus, lai  samazinātu šīs sugas izplatību un, iespējams, novērstu vai aizkavētu izplatīšanos uz tiem Latvijas reģioniem, kur kailgliemezis vēl nav parādījies.

Lai mazinātu administratīvo slogu, Sugu un biotopu aizsardzības likumā pašvaldībām ir paredzēta izvēles iespēja – pašām izlemt vai pašvaldības teritorijā nepieciešami pasākumi Spānijas kailgliemežu ierobežošanai vai profilaksei.

Noteikumu projekts ietver pārvaldības pasākumus un pienākumus zemes īpašniekiem un lietotājiem, lai novērstu  invazīvās sugas tālāku izplatību.

Tāpat noteikumu projekts ietver arī pārvaldības pasākumus pašvaldībām invazīvās sugas  izplatības ierobežošanai, kontrolei un iznīcināšanai, kurus pašvaldības var piemērot pašvaldības teritorijā vai teritorijas daļā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Pasākumu neveikšana rada kumulatīvās izmaksas, kas ilgtermiņā var pieaugt daudzas reizes, salīdzinot ar pasākumu izmaksām.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Pilāte D. et al. 2018. Spānijas kailgliemeža Arion vulgaris (Moquin-Tandon, 1855) sugas ierobežošanas plāns.
Apraksts
Plāns ietver Spānijas kailgliemeža izplatību un invāziju Latvijā, ieteikumus tiesiskā regulējuma pilnveidošanai, ziņošanas un ātras reaģēšanas, izpētes, izglītošanas un informēšanas uzlabošanai. Plānā apskatīta nepieciešamā rīcība un pasākumi gliemežu skaita un izplatības ierobežošanai, apkopota informācija par ierobežošanas metodēm un līdzekļiem.
Nosaukums
D.A.Ahmed, E.J.Hudgins, R.N.Cuthbert, M.Kourantidou, C.Diagne, P.J.Haubrock, B.Leung, C.Liu, B.Leroy, S.Petrovskii, A.Beidas, F.Courchamp.2022.Managing biological invasions: the cost of inaction.
Apraksts
Bezdarbības izmaksu konceptuālais modelis.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zemes īpašniekus un personas, kuru pienākumos ietilpst nekustamā īpašuma apsaimniekošana.
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma regulāra apsaimniekošana.
Juridiskās personas
  • Zemes īpašniekus un personas, kuru pienākumos ietilpst nekustamā īpašuma apsaimniekošana.
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma regulāra apsaimniekošana.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Dabas aizsardzības pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Dabas aizsardzības pārvaldei paplašinās kontroles funkcijas.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Bez papildu finansējuma funkciju apjoms tiks veikts esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Spānijas kailgliemezis atbilst galvenajiem invazīvas sugas kritērijiem: apdraud dabiskos biotopus, vairojas savvaļā, izraisa Arion ģints sugu ģenētisko eroziju (dabā krustojas ar Arion rufus), tam ir negatīva ekonomiskā ietekme (lauksaimniecības kaitēklis), tas samazina ekosistēmu pakalpojumu kvalitāti un rada apdraudējumu cilvēka un mājdzīvnieku veselībai.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi