24-TA-2905: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 16. jūlija noteikumos Nr. 357 "Kooperatīvo sabiedrību atbilstības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Kooperatīvo sabiedrību likuma 8. panta otrā daļa.
Normatīvais akts sagatavots, lai precizētu kooperatīvo sabiedrību atbilstības kritērijus un pielāgotu tos dažādu nozaru specifikai, kā arī kooperatīvu apvienībām. Tas dod iespēju elastīgāk piemērot atbilstības prasības, iestājoties ārējiem neparedzētiem apstākļiem. Tādējādi tiks stiprināta atbilstīgo kooperatīvo sabiedrību darbības ilgtspēja un atvieglotas administratīvās prasības.
Normatīvais akts sagatavots, lai precizētu kooperatīvo sabiedrību atbilstības kritērijus un pielāgotu tos dažādu nozaru specifikai, kā arī kooperatīvu apvienībām. Tas dod iespēju elastīgāk piemērot atbilstības prasības, iestājoties ārējiem neparedzētiem apstākļiem. Tādējādi tiks stiprināta atbilstīgo kooperatīvo sabiedrību darbības ilgtspēja un atvieglotas administratīvās prasības.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nepieciešams precizēt atbilstības kritērijus kooperatīvajām sabiedrībām, kas darbojas lauksaimniecības nozarē, nodrošinot kooperatīvo sabiedrību darbības atbilstību nozares specifikai. Jāpapildina arī prasības attiecībā uz atbilstības statusa piešķiršanu, radot elastīgāku regulējumu atbilstības prasību izpildei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Pašreizējā situācijā kooperatīvajām sabiedrībām, kas darbojas augļu un dārzeņu, putnkopības vai biškopības nozarē, kā arī tām, kas sniedz lauksaimniecības tehnikas pakalpojumus, bieži vien ir salīdzinoši mazs biedru skaits, un tas apgrūtina divu institūciju – valdes un padomes – izveidi un efektīvu darbību atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 16. jūlija noteikumu Nr. 357 "Kooperatīvo sabiedrību atbilstības noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 357) 9.2. apakšpunkta prasībām. Pēc Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas sniegtās informācijas, lai nodrošinātu šādu kooperatīvo sabiedrību efektīvu pārvaldību, valdē nepieciešams piesaistīt speciālistus, kas ne tikai ir eksperti attiecīgajā lauksaimniecības nozarē, bet arī atbild par konkrētām vadības jomām, piemēram, finansēm vai mārketingu. Turklāt ne visi kooperatīvās sabiedrības biedri ir gatavi uzņemties papildpienākumus, kas saistīti ar darbu valdē vai padomē, un tas rada papildu sarežģījumus šīs prasības izpildei.
2. Kopš 2018. gada, kad tika dibināta pirmā kooperatīvu apvienība – sabiedrība, kuras biedri ir tikai citas sabiedrības, ideja par kooperatīvu konsolidāciju ir saglabājusies, taču praktiski mēģinājumi to īstenot ir cietuši neveiksmi, galvenokārt tādēļ, ka kooperatīvu apvienībai atbilstības statusa iegūšanai ir jāapvieno vismaz piecas citas kooperatīvās sabiedrības. Piemēram, piena nozarē atkārtoti mēģinājumi izveidot kooperatīvu apvienību nav bijuši veiksmīgi, graudu nozarē patlaban nav nepieciešamības pēc šādas apvienošanās, bet citās nozarēs trūkst kooperatīvo sabiedrību ar pietiekami vienotu mērķi, lai veidotu apvienību ar pieciem biedriem.
3. Atbilstības statusu kooperatīvai sabiedrībai piešķir, ja tā atbilst noteikumos Nr. 357 noteiktajiem kritērijiem par sabiedrības pārvaldi, peļņas sadali, biedru skaitu un to statusu, sabiedrības darbības tiesiskumu, nodokļu (nodevu) parāda pieļaujamo apmēru, maksātnespējas vai likvidācijas procesa neesību, sabiedrības darbības veidu un ilgumu, saražotās produkcijas izcelsmi, sabiedrības preču un pakalpojumu apgrozījuma veidu un apjomu, kā arī citiem sabiedrības saimnieciskās darbības kvantitatīvajiem kritērijiem.
Atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības var tikt atzītas arī par ražotāju organizācijām un pretendēt uz atbalstu saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumiem Nr. 203 "Ražotāju organizāciju atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 203). Noteikumu Nr. 203 53. punktā noteikts, ka augļu ražotāju organizāciju biedri drīkst realizēt pašu saražotos attiecināmos produktus ārpus ražotāju grupas, nepārsniedzot 25 % no attiecināmo produktu vērtības. Tomēr jāņem vērā, ka saskaņā ar noteikumu Nr. 357 10.11. apakšpunktu viena biedra īpatsvars sabiedrības kopējā apgrozījumā nedrīkst pārsniegt 40 %. Tas rada potenciālu problēmu, jo, ievērojot šo prasību, kooperatīvajai sabiedrībai var rasties grūtības kvalificēties atbalstam, kas paredzēts noteikumos Nr. 203 vai izpildīt atbilstības statusa iegūšanai nepieciešamo kritēriju attiecībā uz apgrozījumu ar vienu biedru. Šāda situācija var rasties situācijās, kad augļu nozares kooperatīvo sabiedrību biedri ir ierīkojuši savus augļu dārzus dažādos laikos. Piemēram, tā biedra produkcija, kura augļu dārzs jau ražo pilnā apjomā, var veidot būtisku daļu no kooperatīvās sabiedrības kopējā apgrozījuma, turpretī citi biedri, kuru dārzi vēl ir attīstības stadijā, vēl tikai gatavojas ražas ievākšanai turpmākajos gados.
4. Kooperatīvajām sabiedrībām dažkārt rodas situācijas, kad tās dabas apstākļu vai citu ārēju, neparedzētu un nepārvaramu apstākļu dēļ nevar izpildīt kādu no vispārējiem vai nozares specifiskajiem atbilstības kritērijiem. Šie apstākļi var ietvert dabas katastrofas, ekonomiskās krīzes vai citus ārkārtas notikumus, kas būtiski ietekmē kooperatīvās sabiedrības darbību. Šādas situācijas ir unikālas un raksturīgas konkrētajam neražas gadam lauksaimniecības nozarē vai specifiskiem apstākļiem, radot nepieciešamību pēc elastīgākas pieejas šādu gadījumu izvērtēšanai.
2. Kopš 2018. gada, kad tika dibināta pirmā kooperatīvu apvienība – sabiedrība, kuras biedri ir tikai citas sabiedrības, ideja par kooperatīvu konsolidāciju ir saglabājusies, taču praktiski mēģinājumi to īstenot ir cietuši neveiksmi, galvenokārt tādēļ, ka kooperatīvu apvienībai atbilstības statusa iegūšanai ir jāapvieno vismaz piecas citas kooperatīvās sabiedrības. Piemēram, piena nozarē atkārtoti mēģinājumi izveidot kooperatīvu apvienību nav bijuši veiksmīgi, graudu nozarē patlaban nav nepieciešamības pēc šādas apvienošanās, bet citās nozarēs trūkst kooperatīvo sabiedrību ar pietiekami vienotu mērķi, lai veidotu apvienību ar pieciem biedriem.
3. Atbilstības statusu kooperatīvai sabiedrībai piešķir, ja tā atbilst noteikumos Nr. 357 noteiktajiem kritērijiem par sabiedrības pārvaldi, peļņas sadali, biedru skaitu un to statusu, sabiedrības darbības tiesiskumu, nodokļu (nodevu) parāda pieļaujamo apmēru, maksātnespējas vai likvidācijas procesa neesību, sabiedrības darbības veidu un ilgumu, saražotās produkcijas izcelsmi, sabiedrības preču un pakalpojumu apgrozījuma veidu un apjomu, kā arī citiem sabiedrības saimnieciskās darbības kvantitatīvajiem kritērijiem.
Atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības var tikt atzītas arī par ražotāju organizācijām un pretendēt uz atbalstu saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumiem Nr. 203 "Ražotāju organizāciju atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 203). Noteikumu Nr. 203 53. punktā noteikts, ka augļu ražotāju organizāciju biedri drīkst realizēt pašu saražotos attiecināmos produktus ārpus ražotāju grupas, nepārsniedzot 25 % no attiecināmo produktu vērtības. Tomēr jāņem vērā, ka saskaņā ar noteikumu Nr. 357 10.11. apakšpunktu viena biedra īpatsvars sabiedrības kopējā apgrozījumā nedrīkst pārsniegt 40 %. Tas rada potenciālu problēmu, jo, ievērojot šo prasību, kooperatīvajai sabiedrībai var rasties grūtības kvalificēties atbalstam, kas paredzēts noteikumos Nr. 203 vai izpildīt atbilstības statusa iegūšanai nepieciešamo kritēriju attiecībā uz apgrozījumu ar vienu biedru. Šāda situācija var rasties situācijās, kad augļu nozares kooperatīvo sabiedrību biedri ir ierīkojuši savus augļu dārzus dažādos laikos. Piemēram, tā biedra produkcija, kura augļu dārzs jau ražo pilnā apjomā, var veidot būtisku daļu no kooperatīvās sabiedrības kopējā apgrozījuma, turpretī citi biedri, kuru dārzi vēl ir attīstības stadijā, vēl tikai gatavojas ražas ievākšanai turpmākajos gados.
4. Kooperatīvajām sabiedrībām dažkārt rodas situācijas, kad tās dabas apstākļu vai citu ārēju, neparedzētu un nepārvaramu apstākļu dēļ nevar izpildīt kādu no vispārējiem vai nozares specifiskajiem atbilstības kritērijiem. Šie apstākļi var ietvert dabas katastrofas, ekonomiskās krīzes vai citus ārkārtas notikumus, kas būtiski ietekmē kooperatīvās sabiedrības darbību. Šādas situācijas ir unikālas un raksturīgas konkrētajam neražas gadam lauksaimniecības nozarē vai specifiskiem apstākļiem, radot nepieciešamību pēc elastīgākas pieejas šādu gadījumu izvērtēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ievērojot Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas priekšlikumu, lai pielāgotu prasības augļu un dārzeņu, putnkopības un biškopības nozarē, kā arī kooperatīvajām sabiedrībām, kas sniedz lauksaimniecības tehnikas pakalpojumus, tiek paredzēts izņēmums, kas atļauj neveidot padomi situācijās, kad valdē nav kooperatīva biedru vairākuma. Šis risinājums atvieglos administratīvo slogu, veicinās profesionālu speciālistu iesaisti vadības procesā un nodrošinās kooperatīvu efektīvāku darbību.
2. Lai veicinātu aktīvāku kooperatīvu konsolidāciju, noteikumos Nr. 357 paredzēts samazināt minimālo biedru skaitu, nosakot, ka kooperatīvu apvienību var veidot trīs kooperatīvās sabiedrības (patlaban paredzētas vismaz piecas).
3. Ražas apjoma atšķirība, ko izraisa augļu dārzu atšķirīgais vecums un attīstības stadijas, var radīt situācijas, kad kooperatīvā sabiedrība nespēj vienlaikus izpildīt noteikumu Nr. 357 un noteikumu Nr. 203 prasības. Šīs atšķirības nozīmīgi apgrūtina kooperatīva iespējas saņemt atbalstu vai iegūt atbilstības statusu.
4. Noteikumos nepieciešams ieviest normu, kas ļauj atbilstības statusa piešķiršanai izveidotajai komisijai elastīgi izskatīt situācijas, kad sabiedrība nespēj izpildīt kādu no atbilstības kritērijiem dabas apstākļu vai citu ārēju, neparedzētu un nepārvaramu apstākļu dēļ.
2. Lai veicinātu aktīvāku kooperatīvu konsolidāciju, noteikumos Nr. 357 paredzēts samazināt minimālo biedru skaitu, nosakot, ka kooperatīvu apvienību var veidot trīs kooperatīvās sabiedrības (patlaban paredzētas vismaz piecas).
3. Ražas apjoma atšķirība, ko izraisa augļu dārzu atšķirīgais vecums un attīstības stadijas, var radīt situācijas, kad kooperatīvā sabiedrība nespēj vienlaikus izpildīt noteikumu Nr. 357 un noteikumu Nr. 203 prasības. Šīs atšķirības nozīmīgi apgrūtina kooperatīva iespējas saņemt atbalstu vai iegūt atbilstības statusu.
4. Noteikumos nepieciešams ieviest normu, kas ļauj atbilstības statusa piešķiršanai izveidotajai komisijai elastīgi izskatīt situācijas, kad sabiedrība nespēj izpildīt kādu no atbilstības kritērijiem dabas apstākļu vai citu ārēju, neparedzētu un nepārvaramu apstākļu dēļ.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 357 izdarīti šādi grozījumi:
1) iekļauts 9.2.1 apakšpunkts, kas pieļauj, ka kooperatīvās sabiedrības augļu un dārzeņu, putnkopības un biškopības nozarē, kā arī kooperatīvās sabiedrības, kas sniedz lauksaimniecības tehnikas pakalpojumus, ir atbrīvotas no obligātas prasības izveidot padomi, ja valdē vairākums nav sabiedrības biedri;
2) 10.4. apakšpunktā kooperatīvu apvienībām atbilstības statusa iegūšanai mainīts minimālais biedru skaits, ar kuru tai veidojas lauksaimniecības preču un pakalpojumu apgrozījums, – vismaz trīs biedri;
3) iekļauts 10.11.1 apakšpunkts, kas augļu nozarē pieļauj nevērtēt viena biedra īpatsvaru kooperatīvās sabiedrības kopējā apgrozījumā situācijās, kad sabiedrība ir atzīta par ražotāju organizāciju atbilstoši noteikumiem Nr. 203;
4) 19.1 punktā iekļauta norma, ar kuru atbilstības statusa piešķiršanai izveidotā komisija situācijā, kad kooperatīvā sabiedrība nespēj izpildīt kādu no atbilstības kritērijiem dabas apstākļu vai citu ārēju, neparedzētu un nepārvaramu apstākļu dēļ, pieņemot lēmumu, ir tiesīga izvērtēt sabiedrības paskaidrojumu un pieņemt lēmumu par atbilstības statusa piešķiršanu, ja kritēriju neizpildi ir izraisījuši objektīvi, sabiedrības norādīti apstākļi.
1) iekļauts 9.2.1 apakšpunkts, kas pieļauj, ka kooperatīvās sabiedrības augļu un dārzeņu, putnkopības un biškopības nozarē, kā arī kooperatīvās sabiedrības, kas sniedz lauksaimniecības tehnikas pakalpojumus, ir atbrīvotas no obligātas prasības izveidot padomi, ja valdē vairākums nav sabiedrības biedri;
2) 10.4. apakšpunktā kooperatīvu apvienībām atbilstības statusa iegūšanai mainīts minimālais biedru skaits, ar kuru tai veidojas lauksaimniecības preču un pakalpojumu apgrozījums, – vismaz trīs biedri;
3) iekļauts 10.11.1 apakšpunkts, kas augļu nozarē pieļauj nevērtēt viena biedra īpatsvaru kooperatīvās sabiedrības kopējā apgrozījumā situācijās, kad sabiedrība ir atzīta par ražotāju organizāciju atbilstoši noteikumiem Nr. 203;
4) 19.1 punktā iekļauta norma, ar kuru atbilstības statusa piešķiršanai izveidotā komisija situācijā, kad kooperatīvā sabiedrība nespēj izpildīt kādu no atbilstības kritērijiem dabas apstākļu vai citu ārēju, neparedzētu un nepārvaramu apstākļu dēļ, pieņemot lēmumu, ir tiesīga izvērtēt sabiedrības paskaidrojumu un pieņemt lēmumu par atbilstības statusa piešķiršanu, ja kritēriju neizpildi ir izraisījuši objektīvi, sabiedrības norādīti apstākļi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- kooperatīvās sabiedrības
Ietekmes apraksts
Tiesību akts pielāgos atbilstības prasības nozares specifikai un veicinās konkurētspēju.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
1. 2024. gada 24. oktobrī priekšlikumi par normatīvā akta saturu tika izskatīti Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes pārstāvju sēdē.
2. 2024. gada 14. novembrī normatīvais akts nosūtīts saskaņošanai Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijai (turpmāk – LLKA). 2025. gada 10. janvārī saņemts LLKA saskaņojums ar priekšlikumiem.
3. 2025. gada 17. janvārī par saņemtajiem LLKA priekšlikumiem sarīkota sanāksme ar Zemkopības ministrijas, LLKA un kooperatīvo sabiedrību pārstāvjiem.
2. 2024. gada 14. novembrī normatīvais akts nosūtīts saskaņošanai Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijai (turpmāk – LLKA). 2025. gada 10. janvārī saņemts LLKA saskaņojums ar priekšlikumiem.
3. 2025. gada 17. janvārī par saņemtajiem LLKA priekšlikumiem sarīkota sanāksme ar Zemkopības ministrijas, LLKA un kooperatīvo sabiedrību pārstāvjiem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
- Lauku atbalsta dienests
- Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi