Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
24-TA-1030: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" trešās kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulā (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060) un Eiropas Savienības fondu 2021. — 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu. Pasākuma mērķis ir nodrošināt vienlīdzīgu piekļūstamību psihiskās veselības aprūpei un stiprināt veselības aprūpes sistēmu, attīstot psihiskās veselības aprūpes infrastruktūru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Psihiskās veselības traucējumi ir bieži sastopami un veido ievērojamu daļu no slimību sloga. Eiropas Savienības (turpmāk – ES) valstīs psihiskās veselības traucējumi ir vairāk nekā trešdaļai iedzīvotāju. Izplatītākie psihiskās veselības traucējumi ir trauksme, bezmiegs, smaga depresija, somatoformi traucējumi, atkarība no alkohola un narkotikām, uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms jauniešiem, un demence. [1]

Latvijā iedzīvotāju psihiskā veselība pēdējos gados ir bijusi viena no aktualitātēm sabiedrības veselībā. Tās nozīme īpaši pieaugusi Covid-19 pandēmijas laikā, kad sabiedrībai nācās saskarties ar dažādiem izaicinājumiem, kas tieši un netieši ietekmēja psihisko veselību, piemēram, trauksme par nezināmo, socializēšanās ierobežojumi, izmaiņas darba vidē, veselības aprūpes pieejamības samazināšanās, sociāli ekonomiskā stāvokļa pasliktināšanās.
Psihiskās veselības sarežģījumi mazina cilvēka spēju sevi realizēt, veidot veselīgas attiecības ar ģimeni, draugiem, sabiedrību, piedzīvot profesionālu piepildījumu. Laba psihiskā veselība ir nosacījums stabilai, drošai, savstarpēji atbalstošai un labklājībā dzīvojošai sabiedrībai, kas spēj īstenot savu potenciālu un pilnveidoties.
Psihiskās veselības sarežģījumi ir ārkārtīgi dažādi, ir daudz diagnožu un stāvokļu, kur arī katrā situācijā nepieciešamais atbalsts, aprūpe un ārstniecība ir dažāda. Pretstatā senākiem laikiem, kad psihiatriskā aprūpe un ārstniecība bija institūcijās bāzēta palīdzība (stacionārā aprūpe), mūsdienās psihiskās veselības aprūpe arvien vairāk tendēta uz ambulatoro pieeju un darbu komandā, aprūpes procesā iesaistot papildu speciālistus, piemēram, rehabilitācijas komandu, klīniskos psihologus. [2]

Atbilstoši Latvijas iedzīvotāju (15 - 74 g.v.) veselību ietekmējošo paradumu 2022. gada pētījuma datiem par iedzīvotāju psihoemocionālo stāvokli Latvijā [3]:
sasprindzinājumu, stresu un nomāktību pēdējā mēneša laikā dažreiz izjuta 53,6 % iedzīvotāju, kas salīdzinājumā ar 2020. gadu ir par 7,5 % vairāk. Tāpat nedaudz palielinājies cilvēku īpatsvars, kuri uzskata dzīvi par neciešamu – 2020. gadā tādu iedzīvotāju bija 0,4 %, bet 2022. gadā – 0,7 %.
to iedzīvotāju īpatsvars, kuriem bija sūdzības par depresiju gan 2020. gadā, gan 2022. gadā palicis nemainīgs – 17,3 % iedzīvotāju.
Saskaņā ar Latvijas iedzīvotāju virs darbaspējas vecuma (no 65 g.v.) veselību ietekmējošo paradumu un funkcionālo spēju pētījuma datiem, kas 2019. gadā īstenots Eiropas Sociālā fonda projekta ietvaros, novērojami depresijas simptomi bija 18,7 % respondentu (10,7 % mēreni un 8 % stipri izteikti). Mēreni vai stipri izteiktu depresijas simptomu īpatsvars būtiski pieaug, palielinoties senioru vecumam, tas ir augstāks senioriem ar pamata izglītību, kā arī senioriem, kuri dzīvo vieni paši, cieš no hroniskām sāpēm, kā arī savu veselību novērtēja kā sliktu. [4]
Latvijā ir augsts nediagnosticētas depresijas īpatsvars. Negatīvo situāciju, kas liecina par to, ka būtiska daļa iedzīvotāju ar psihiskiem traucējumiem pēc palīdzības nevēršas, atspoguļo dati – Latvijas pētnieki noskaidrojuši, ka klīniski nozīmīga depresija diagnosticējama teju 7 %[5] Latvijas 15 - 64 gadus veco iedzīvotāju, savukārt to iedzīvotāju īpatsvars, kuri ziņojuši par pēdējā gada laikā diagnosticētu un ārstētu depresiju, 2016. gadā bija vien 2,7 % iedzīvotāju (2,2 % vīriešu un 3,1 % sieviešu), bet 2018. gadā – 4,5 % iedzīvotāju (3,1 % vīriešu un 5,8 % sieviešu), kamēr pēc valsts apmaksātās palīdzības pie dažādiem ārstiem (visbiežāk ģimenes ārsta un psihiatra) ar depresiju vērsušies vien 0,2 % [6] Latvijas 15 - 64 gadus veco iedzīvotāju. Diemžēl savlaicīgi nediagnosticēti un neārstēti psihiski traucējumi, īpaši depresija, ir būtisks pašnāvību riska faktors.

Latvijas sabiedrībā vēl joprojām valda aizspriedumi pret personām ar psihiskās veselības traucējumiem, kas kavē vēršanos pēc palīdzības, šo traucējumu atklāšanu, ārstēšanu, kā arī saslimušo cilvēku iekļaušanos sabiedrībā, tai skaitā veselības aprūpes sistēmā. Ir nepieciešams attīstīt un pilnveidot starpnozaru pieejā balstītus psihiskās veselības aprūpes un atbalsta pakalpojumus, lai veicinātu to atbilstību, pieejamību un izmantošanu dažādām mērķa grupām atbilstoši to vajadzībām. Tas, ka personas ar psihiskās veselības problēmām laicīgi nevēršas pēc palīdzības, kā arī veselības aprūpes un atbalsta iespēju nepieejamība, ir vieni no iemesliem, kāpēc Latvijā ir augsts nediagnosticētas depresijas īpatsvars un augsti mirstības rādītāji (jo īpaši vīriešu) no pašnāvībām. Pašnāvību rādītāja samazināšanās var tikt sasniegta, īstenojot kompleksas darbības (depresijas atpazīšanas kampaņas ar aicinājumu vērsties pēc palīdzības, nodrošinot nemedikamentozās un medikamentozās terapijas pieejamību, motivējot veselības aprūpes nozares cilvēkresursus aktīvāk līdzdarboties pacientu psihiskās veselības aprūpē u.c.). [7]

Latvija joprojām ir starp ES valstīm ar augstākajiem pašnāvību rādītājiem. Mirstība no tīša paškaitējuma vīriešiem ir daudzkārt augstāka nekā sievietēm (2021. gadā – 6 reizes, 2022. gadā – 5,6 reizes). [8]

Analizējot datus par potenciāli zaudētajiem mūža gadiem (gan līdz 64 gadu vecumam, gan līdz 69 gadu vecumam) rādītāju pašnāvību dēļ, jāatzīmē, ka tas ir nozīmīgākais ārējais nāves cēlonis, kā dēļ tiek zaudēts visvairāk potenciālo mūža gadu – tātad nozīmīgākais priekšlaicīgas nāves cēlonis, īpaši vīriešiem (vīriešiem rādītājs daudzkārt lielāks nekā sievietēm, 2019. gadā – 6 reizes). [9]


[1] Wittchen H.U., Jacobi F. Rehm J., et al. The size and burden of mental disorders and other disorders of the brain in Europe 2010. European Neuropsychopharmacology, 2011. 21: 655-679 p.

[2] Skrule J., Štāle M., Rožkalne G. Psihiskā veselība Latvijā 2015.-2021.gadā- https://www.spkc.gov.lv/lv/media/18384/download?attachment

[3] Latvijas iedzīvotāju veselību ietekmējošo paradumu pētījums, 2022, https://www.spkc.gov.lv/lv/media/18708/download?attachment

[4] "Latvijas iedzīvotāju virs darbaspējas vecuma veselību ietekmējošo paradumu un funkcionālo spēju pētījums", 2019, https://www.esparveselibu.lv/sites/default/files/2020-04/Latvijas%20iedz%C4%ABvot%C4%81ju%20virs%20darbsp%C4%93jas%20vecuma%20vesel%C4%ABbu%20ietekm%C4%93jo%C5%A1o%20paradumu%20un%20funkcion%C4%81lo%20sp%C4%93ju%20p%C4%93t%C4%ABjuma%20gala%20zi%C5%86ojums%202020.pdf.

[5] Rancans E., Vrublevska J., Snikere S., Koroleva I., Trapencieris M. The point prevalence of depression and associated sociodemographic correlates in the general population of Latvia, Journal of Affective Disorders, 2014 Mar;156:104-10; https://www.spkc.gov.lv/lv/e-zurnals-par-atkaribas-problemam/aipap81.pdf

[6] Nacionālā veselības dienesta Vadības informācijas sistēmas dati par 2019. gadu.

[7] Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.–2027. gadam, https://likumi.lv/ta/id/332751-sabiedribas-veselibas-pamatnostadnes-2021-2027-gadam.

[8] Slimību profilakses un kontroles centra dati, https://statistika.spkc.gov.lv/pxweb/lv/Health/Health__Mirstiba/MOR20_Iedz_mirstiba_dzimumu_sadalijuma.px/table/tableViewLayout2/

[9] Veselības aprūpes statistikas gadagrāmata, SPKC, 2018, https://statistika.spkc.gov.lv/pxweb/lv/Health/Health__Mirstiba/PZMG20_PZMG_celoni_dzimumi.px/table/tableViewLayout2/
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd valstī nav noteikta viena vadošā iestāde psihiskās veselības aprūpes jomā, kas izstrādātu vienotus profilakses, diagnostikas, ārstēšanas un tās pēctecības principus. Psihiskās veselības aprūpes jomā nav vienotu pamatprincipu infrastruktūrai un funkcionalitātei, kā arī nacionālam redzējumam.
Ir noteiktas kopējās prasības veselības aprūpes iestādēm un ārstēšanas procesam, tomēr šobrīd novērojams vienotu prasību trūkums tieši noteiktu veselības aprūpes jomu ietvaros - novērojama atšķirīga prasību interpretācija un pieeja pakalpojumu sniegšanā. Ir dažādas pieejas pacientu ārstēšanā, sadarbība starp iesaistītajām pusēm ir pilnveidojama, tādējādi ir nepieciešams izveidot un nodrošināt tādu veselības aprūpes pakalpojuma infrastruktūru un sniegšanu, kas atbilstu noteiktām kvalitātes, efektivitātes un drošības prasībām. Attīstoties medicīnai kopumā un pilnveidojot ārstniecības procesu, mūsdienās būtiski ir veikt visaptverošu pacientu ārstēšanas un aprūpes infrastruktūras uzlabošanu.

Psihiskās veselības aprūpes organizēšanas uzlabošanas plānā 2023. – 2025. gadam [1] norādītas trīs īstermiņa aktualitātes:
- stacionāra psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu noteikšana atbilstoši sniedzamo pakalpojumu līmeņiem. Gan stacionārā, gan ambulatorā ārstēšanas procesā šobrīd nav pietiekami iesaistīta multidisciplinārā komanda, nav pietiekama sadarbība starp psihiatriem, citām ārstniecības procesā iesaistītajām ārstniecības personām un pašvaldību sociālajiem dienestiem. Lai nodrošinātu vienādas kvalitātes ārstniecības pakalpojumus visos valsts apmaksātajos pakalpojumos neatkarīgi no to atrašanās vietas, jānosaka optimālais speciālistu un posteņu skaits psihiatriskā profila nodaļās, kā arī skaidrāk jānosaka rehabilitācijas pasākumi stacionārās ārstēšanas posmos;
- savlaicīgas agrīnas uzvedības un psihisko traucējumu diagnostikas izveide bērniem, kas palīdzētu savlaicīgāk piesaistīt nepieciešamos speciālistu un uzsākt ārstēšanu, lai savlaicīgi uzlabot bērna veselības stāvokli un nodrošināt nepieciešamo atbalstu bērnam un vecākiem;
- ambulatoro un sabiedrībā balstītu pakalpojumu attīstība, lai cilvēki varētu piekļūt palīdzībai, pēc iespējas saglabājot iespēju palikt savā ierastajā sociālajā, darba, izglītības vidē. Šādu pakalpojumu attīstība ļautu arī mazināt gultasvietu skaitu psihiatriskā profila slimnīcās. Latvijā 2021. gadā psihiatriskā profila gultasvietu skaits uz 100 000 iedzīvotājiem bija 110,7. Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas rekomendācijām, psihiatriskā profila gultasvietu skaitam nebūtu jāpārsniedz 50 gultas uz 100 000 iedzīvotāju. Salīdzinājumam - Beļģijā vidējais gultasvietu skaits 2021. gadā uz 100 000 iedzīvotāju psihiatriskā profila slimnīcās ir 141,1, Itālijā - 8 [2], bet vidēji Eiropā – 73,2. Galvenokārt, šāds augsts gultasvietu skaits ir skaidrojams ar ierobežotu piekļūstamību kvalitatīviem ambulatorajiem psihiskās veselības pakalpojumiem un nepietiekami attīstītām sabiedrībā balstītām kompleksām psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu programmām, kā rezultātā pacienti savlaicīgi nenonāk ambulatorās aprūpes speciālistu redzeslokā. Sabiedrībā balstītas pieejas attīstīšana nodrošinātu savlaicīgu psihiskās veselības un uzvedības traucējumu identificēšanu, ietverot bio-psiho-sociālo modeli un nepieciešamā atbalsta nodrošināšanu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Psihiskās veselības aprūpes organizēšanas uzlabošanas plāns 2023. – 2025. gadam ir veidots, koncentrējoties uz ambulatorās aprūpes un sabiedrībā balstītu pakalpojumu stiprināšanu un izveidi, kā arī metodiskās vadības ieviešanu valsts sniegtajiem pakalpojumiem, lai iedzīvotāji saņemtu līdzvērtīgus pakalpojumus, neatkarīgi no to sniegšanas vietas. Ilgtermiņā nodrošinot ambulatorās aprūpes attīstību un sabiedrībā balstītu pakalpojumu veidošanu pacientiem ar psihiskās veselības un uzvedības traucējumiem, Veselības ministrija pakāpeniski plāno samazināt stacionāro gultu skaitu psihiatriskā profila slimnīcās līdz 20 % apjomā līdz 2030. gadam.

2018. gada 28. augusta Ministru kabineta noteikumu Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 555) 5.4. apakšpunkts nosaka, ka Nacionālais veselības dienests slēdz līgumus ar ārstniecības iestādi par organizatoriski metodiskā darba nodrošināšanu. Līgumu slēdz ar ārstniecības iestādi, kura ir specializējusies attiecīgo veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, tomēr šobrīd netiek noteiktas prasības, kuras sasniedzot ārstniecības iestāde var nodrošināt metodisko vadību kādā no prioritārajām veselības aprūpes jomām, tādējādi radot neskaidrību un nevienlīdzību.

Lai noteiktu metodiskās vadības institūcijas statusa piešķiršanas kritērijus un kārtību, institūcijas tiesības un pienākumus noteiktajā veselības aprūpes jomā, kā arī noteikumus publisku līdzekļu ieguldīšanai metodiskās vadības institūcijā tās darbības nodrošināšanai, 2024. gada 3. janvārī stājās spēkā grozījumi Ārstniecības likumā, kas paredz metodikās vadības institūciju izveidi, un tiek izstrādāti Ministru kabineta noteikumi “Metodiskās vadības institūcijas noteikumi” [3].

Atbalstāmās darbības psihiskās veselības ārstniecības iestāžu attīstībai vērstas uz Eiropas Savienības padomes rekomendācijām Latvijai 2019. gadam veselības jomā, kā arī Sabiedrības veselības pamatnostādnēs 2021. – 2027. gadam [4] un Psihiskās veselības aprūpes organizēšanas uzlabošanas plānā 2023. –2025. gadam [5] paredzēto mērķu sasniegšanu, kā arī Profilakses pasākumu un veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plānu alkoholisko dzērienu un narkotisko vielu lietošanas izplatības mazināšanas jomā 2023. – 2025. gadam [6].


[1] https://www.vestnesis.lv/op/2022/245.19

[2] EUROSTAT; Hospital beds by function and type of care, 2021 (File:Hospital beds by function and type of care, 2021 Health2023.png - Statistics Explained (europa.eu))

[3] https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/39812f1a-1bf8-4ab9-8bc5-9b822a4e199d

[4] https://likumi.lv/ta/id/332751-sabiedribas-veselibas-pamatnostadnes-2021-2027-gadam

[5] https://likumi.lv/ta/id/338032-par-psihiskas-veselibas-aprupes-organizesanas-uzlabosanas-planu-20232025-gadam

[6] https://likumi.lv/ta/id/336736-par-profilakses-pasakumu-un-veselibas-aprupes-pakalpojumu-uzlabosanas-planu-alkoholisko-dzerienu-un-narkotisko-vielu-lietosanas
 
Risinājuma apraksts
Lai uzlabotu psihiskās veselības aprūpes pakalpojumu kvalitāti, plānots ieviest metodisko vadību, tādējādi nodrošinot iedzīvotājiem iespēju saņemt līdzvērtīgus pakalpojumus – gan satura, gan kvalitātes ziņā neatkarīgi no to sniegšanas vietas.

Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā tiks īstenota Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" (turpmāk – SAM) 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" trešā kārta (turpmāk – pasākums).

Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 7 957 886 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums – 6 764 203 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 1 193 683 euro

Saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 18. un 86. pantā noteikto 4.1.1. SAM elastības finansējums tiek noteikts 4.1.1.2. pasākuma ietvaros, attiecīgi 4.1.1.2. pasākumam noteikts pieejamais un plānotais finansējums. Veselības ministrija kā atbildīgā iestāde (turpmāk – atbildīgā iestāde), pēc Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) lēmuma par vidusposma pārskatu, var ierosināt palielināt 4.1.1.2. pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
 
Pasākuma Nr. Pasākuma nosaukums ES fondu finansējums
(ieskaitot elastības finansējumu), euro
ES fondu finansējums (BEZ elastības finansējuma), euro
 
4.1.1.1. Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība (1. - 5. kārta) 163 345 800 163 345 800
4.1.1.2. P.Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas infrastruktūras attīstība 70 799 482 31 119 533
4.1.1.3. Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru 6 970 000 6 970 000
4.1.1.5. Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība 10 461 001 10 461 001
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs ir valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību (turpmāk – VSIA) “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”. Saskaņā ar Psihiskās veselības aprūpes organizēšanas uzlabošanas plānā 2023. – 2025. gadam minēto, līgums par metodiskās vadības nodrošināšanu tiks slēgts ar VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”, jo šī ārstniecības iestāde sniedz vislielāko veselības aprūpes pakalpojumu klāstu pacientiem ar psihiskās veselības un uzvedības traucējumiem, kā arī nodrošina jauno speciālistu apmācību.
Līdz ar to, lai ārstniecības iestāde būtu kompetenta nodrošināt metodisko vadību, Ministru kabineta noteikumu “Metodiskās vadības institūcijas noteikumi” projektā iekļauti kritēriji, kas nosaka, ka metodiskās vadības institūcijas jomā ārstniecības iestāde nodrošina nepieciešamo veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu procentuāli lielākajai pacientu daļai, kā arī ārstniecības iestāde metodiskās vadības institūcijas jomā nodrošina plašāko pakalpojumu apjomu valstī. Ņemot vērā, ka metodiskās vadības institūcijai ir būtiska loma zināšanu pārnesē un inovatīvu risinājumu ieviešanā, būtiska ir arī sasaiste ar izglītības iestādēm, tālākizglītības nodrošināšanu nozares speciālistiem, zinātnisko darbību un inovācijām.
Pasākuma ietvaros tiks veidota metodiskās vadības infrastruktūras platforma, lai varētu īstenot metodiskās vadības procesu. Atbilstoši izstrādes stadijā esošajiem Ministru kabineta noteikumiem “Metodiskās vadības institūcijas noteikumi” infrastruktūras platformas izveide tiek plānota valsts pārvaldes funkcijas nodrošināšanai un tā nav vērtējama kā saimnieciskās darbības veikšana. Savukārt, metodiskās vadības nodrošināšanai starp Veselības ministriju, Nacionālo veselības dienestu un ārstniecības iestāde slēgs līgumu par apmaksas kārtību.
Projekta iesniedzējs sadarbības partneru statusā pasākumā var piesaistīt atbilstoši MK noteikumu Nr. 555 6. pielikumā norādītās specializētās ārstniecības iestādes, kas nodrošina valsts apmaksātus stacionāros psihiskās veselības aprūpes pakalpojumus – VSIA “Piejūras slimnīca”, VSIA "Daugavpils psihoneiroloģiskā slimnīca", VSIA “Slimnīca “Ģintermuiža””, VSIA "Strenču psihoneiroloģiskā slimnīca". VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”, būdams atbildīgs par metodiskās vadības nodrošināšanu valsts sniegtajiem pakalpojumiem psihiskās veselības jomā, izstrādās plānu un kartējumu šīs funkcijas efektīvai nodrošināšanai. Attiecīgi, sagatavojot projekta iesniegumu, VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs” izvērtēs, kuras no minētajām ārstniecības iestādēm projektā ir iesaistāmas sadarbības partneru statusā. Tāpat, ņemot vērā pieejamā finansējuma apjomu, tiks izvērtētas prioritārās īstenojamās būvniecības un medicīnas tehnoloģiju vajadzības.
Sadarbības partneris iesaistās projekta īstenošanā ar saviem resursiem, tai skaitā ar tā īpašumā, valdījumā, turējumā vai lietojumā esošo nekustamo īpašumu, kā arī nodrošina pārskatu un citas informācijas iesniegšanu atbilstoši sadarbības līgumā noteiktajai kārtībai.

Finansējuma saņēmējs, iesaistot sadarbības partnerus (ja attiecināms), attīstīs infrastruktūru, lai nodrošinātu metodiskās vadības institūcijas funkciju īstenošanu, tai skaitā:
1) nodrošinās vienotu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas plānošanu un sniegšanu (kartējums);
2) sekmēs sadarbību ārstniecības personāla, infrastruktūras un tehnoloģiju plānošanā un izmantošanā;
3) nodrošinās konsultatīvu sadarbību un zināšanu pārnesi;
4) sekmēs izmaksu efektīvu resursu izmantošanu – pacients saņem savām vajadzībām nepieciešamo ārstēšanu savlaicīgi, attiecīgajā vietā, ar atbilstošu tehnoloģisko nodrošinājumu un attiecīgā kvalitātē.

Pasākuma ietvaros atbalsts ir paredzēts stacionāro pakalpojumu ārstniecības iestādēm, kas sniedz arī ambulatoros pakalpojumus. Ir atbalstāma remontdarbu veikšana un medicīnisko iekārtu iegāde, lai attīstītu infrastruktūras, kas tiek izmantotas gan stacionāro, gan ambulatoro pakalpojumu sniegšanai.

Atbalsts specifiskā atbalsta mērķa ietvaros pārējām MK noteikumos Nr. 555 noteiktajām ārstniecības iestādēm, tiks noteikts atsevišķā regulējumā, ievērojot Nacionālajā attīstības plānā 2021. – 2027. gadam (https://www.pkc.gov.lv/sites/default/files/inline-files/NAP2027_apstiprin%C4%81ts%20Saeim%C4%81_1.pdf) un infrastruktūras investīciju stratēģijā noteikto.
Nr. Pasākuma nosaukums Infrastruktūras investīciju stratēģijā plānotais finansējums, euro
1 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" 1 .- 5. kārta KOPĀ, t.sk. 192 171 532
 
1.1. 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" 1. kārta (IV - V līmeņa un Valsts tiesu medicīnas centrs)
82 767 751
 
1.2. 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" 2. kārta (I - III līmeņa un pārējās slimnīcas) 15 089 807
1.3. 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" 3. kārta (Psihiatrijas profila ārstniecības iestādes) 7 957 886
1.4. 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" 4. kārta (Sekundāro ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji) 4 812 877
1.5. 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" 5. kārta (Divu posmu projekti) 81 543 211
 
2 4.1.1.2. pasākums "P.Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas infrastruktūras attīstība" 83 293 509
 
3 4.1.1.3. pasākums "Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru"
8 200 000
 
4 4.1.1.5. pasākums "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība"
12 307 060
 
  4.1.1. SAM ietvaros plānotais finansējums, izņemot 4.1.1.4. pasākumu 295 972 101

Sadarbības iestāde (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra) pasākuma projektu iesniegumu atlases ietvaros organizē ierobežotu projektu iesniegumu atlasi, uzaicinot tajā piedalīties VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”.

Pasākuma mērķis ir nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi psihiskās veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, attīstot psihiskās veselības aprūpes infrastruktūru.

Pasākuma mērķa grupa ir visi Latvijas iedzīvotāji un ārstniecības iestādes, kas sniedz psihiskās veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši šo noteikumu 22. un 23. punktā noteiktajam.

Sasniedzamie iznākuma un rezultāta rādītāji:

1. Specifiskā atbalsta mērķa iznākuma rādītājs ir “noslēgto līgumu īpatsvars par ieguldījumiem veselības aprūpes infrastruktūras objektos”, nodrošinot, ka līdz 2029. gada 31. decembrim noslēgti līgumi par projektu īstenošanu 100 procentu apmērā no specifiskā atbalsta mērķa pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma.
2. Pasākums veicina 4.1.1.1. pasākuma “Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība” visu kārtu ietvaros kopējā iznākuma rādītāja "jaunu vai modernizētu veselības aprūpes iestāžu kapacitāte” sasniegšanu, nodrošinot, ka līdz 2029. gada 31. decembrim izveidotās vai uzlabotās veselības aprūpes iestādes vismaz vienu reizi gada laikā apmeklēs 3 687 497 iedzīvotāji. 4.1.1.1. pasākuma “Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība” trešās kārtas ietvaros uzlabotās veselības aprūpes iestādes vismaz vienu reizi gada laikā apmeklēs 199 794 personas gadā.
3. Pasākuma rezultāta rādītājs ir “personu skaits gadā, kuras izmanto jaunas vai modernizētas veselības aprūpes iestādes pakalpojumus”, nodrošinot, ka līdz 2029. gada 31. decembrim 181 631 personas gadā izmanto jaunas vai modernizētas veselības aprūpes iestādes pakalpojumus. Šī rādītāja izpildē ir ieskaitāmas personas, kuras apmeklējušas modernizētās veselības aprūpes iestādes - gan VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”, gan tās iestādes, kas projektā piesaistītas kā sadarbības partneri. Finansējuma saņēmējs datus par plānotiem un sasniegtiem rādītājiem uzkrāj un iesniedz par sevi un sadarbības partneriem atsevišķi.

Atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021. – 2027. gadam pasākuma finansējuma sadalījums pa intervences kodiem ir sekojošs:
- intervences kategorijā “Intervences laukums”
Nr. 128 “Veselības aprūpes infrastruktūra” – ERAF finansējums 1 082 272 euro;
Nr. 129 “Veselības aprūpes iekārtas” - ERAF finansējums 1 352 841 euro;
Nr. 44 “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” - ERAF finansējums 4 329 090 euro;
- intervences kategorijā “Finansējuma veids”
Nr. 1 “Dotācija” - ERAF finansējums 6 764 203 euro;
- intervences kategorijā “Teritoriālie sasniegšanas mehānismi”
Nr. 33 “Bez teritoriālā mērķa” - ERAF finansējums 6 764 203 euro;
- intervences kategorijā “ESF+ sekundārās tēmas”
Nr. 10 “Eiropas pusgadā apzināto problēmu risināšana” - ERAF finansējums 6 764 203 euro;
- intervences kategorijā “Dzimumu līdztiesība”
Nr. 3 “Dzimumu neitralitāte” - ERAF finansējums 6 764 203 euro.

Investīcijām piemērojams Makroreģionālā un jūras baseinu stratēģijas kods 03 - Baltijas jūras reģiona stratēģija.

Specifiskā atbalsta projektu iesniegumu atlasi īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.

Specifiskā atbalsta ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Veselības ministrija.

Valsts atbalsts:
pasākuma projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem (ja attiecināms), komercdarbības atbalsts tiek sniegts saskaņā ar 2011. gada 20. decembra Komisijas lēmumu 2012/21/ES par Līguma par ES darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (turpmāk – VTNP) (turpmāk – Eiropas Komisijas lēmums Nr. 2012/21/ES).

VTNP un Eiropas Komisijas lēmuma Nr.2012/21/ES galvenais deleģētājs ir Nacionālais veselības dienests (turpmāk – pilnvarojuma uzlicējs), kurš Veselības ministrijas vārdā slēdz līgumus par valsts apmaksāto veselības aprūpes VTNP pakalpojumu īstenošanu un nodrošina VTNP un Eiropas Komisijas lēmuma Nr. 2012/21/ES prasību ievērošanu dalībvalstī.

Finansējuma saņēmējs atbilstoši normatīvajiem aktiem par veselības aprūpes organizēšanas un samaksas kārtību ir noslēdzis ar Nacionālo veselības dienestu deleģēšanas līgumu par valsts apmaksātajiem stacionārajiem un ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem.

Par komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienu ir uzskatāma diena, kad sadarbības iestāde sniedz lēmumu par projekta apstiprināšanu vai sniedz atzinumu par nosacījumu izpildi.
Komercdarbības atbalsta Eiropas Komisijas lēmuma Nr.2012/21/ES nosacījumu ievērošanas kontroli un uzraudzību nodrošina Nacionālais veselības dienests.

Pilnvarojuma uzlicējam un finansējuma saņēmējam ir pienākums dokumentāciju par saņemto komercdarbības atbalstu glabāt 10 gadus no pilnvarojuma termiņa beigām, savukārt nozares ministrijai, kas nav pilnvarojuma uzlicējs, bet piešķir komercdarbības atbalstu saskaņā ar šīs nodaļas prasībām, ir pienākums dokumentāciju, kas saistīta ar komercdarbības atbalsta piešķiršanu, glabāt 10 gadus no komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienas.

Saskaņā ar 2023. gada 13. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr. 408 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā” protokollēmumā noteikto - lai veicinātu Eiropas Savienības fondu projektu izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu ne tikai gadījumos, kad Eiropas Savienības fondu projekta ietvaros plānots gūt neto ieņēmumus, atbildīgā iestāde, izstrādājot Ministru kabineta noteikumus par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu, paredz nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt izmaksu un ieguvumu analīzi Eiropas Savienības fondu projektiem, kuru atlase paredzēta ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā un projekta kopējās izmaksas (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli (turpmāk - PVN)) pārsniedz 1 miljonu euro.
Atbilstoši MK noteikumu 27. punktā noteiktajam projekta iesniedzējs atbilstoši sadarbības iestādes izstrādātajiem metodiskajiem norādījumiem veic izmaksu un ieguvumu analīzi un pievieno to projekta iesniegumam. Veicot izmaksu un ieguvumu analīzi, projekta iesniedzējs nodrošina, ka aprēķinātā projekta ekonomiskā ienesīguma norma ir lielāka par sociālo diskonta likmi un projekta ekonomiskā neto pašreizējā vērtība ir lielāka par nulli.

Tā kā atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināmas ļoti dažādas gan ar būvniecību, gan tehnoloģiju iegādi, piegādi un montāžu saistītas izmaksas, kuras attiecināmas uz konkrētu ārstniecības iestādes infrastruktūras struktūrvienību, kā arī ārstniecības iestādes savā starpā atšķiras ar sniegto pakalpojumu apjomu, līmeni un ārstniecības profilu, nav iespējams izstrādāt un piemērot vienkāršotās izmaksas. Nākotnē, ja par būvniecību kompetentās iestādes sadarbībā ar sadarbības iestādi un / vai Finanšu ministriju izstrādās, piemēram, horizontālas vienas vienības izmaksas būvdarbiem, Veselības ministrija varētu izvērtēt šādu vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas. 
Projekta īstenošanas laikā, kad būs uzkrāti pietiekami daudz datu par projekta darbību izmaksām, Veselības ministrija atkārtoti izvērtēs iespējas vienkāršoto izmaksu piemērošanai šai projektā. Tāpat, ja projekta ietvaros tiks attiecinātas projekta vadības nodrošināšanas izmaksas, to dati tiks izmantoti vienotās likmes noteikšanai vadības personāla atlīdzības izmaksām.

SAM atbalsts piešķirams tikai infrastruktūras, kurā tiek nodrošināti valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi, attīstībai, tādejādi finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem ir pienākums aprēķināt infrastruktūras izmantošanas atbalstāmo darbību proporciju valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai un citu darbību veikšanai (turpmāk - infrastruktūras izmantošanas proporcija) un piemērot to projekta finansējumam, nosakot publiskā un privātā finansējuma apmēru. Proporcionāli infrastruktūras izmantošanai citiem mērķiem (maksas pakalpojumiem) paredzēts piesaistīt pašu privāto līdzfinansējumu, tādejādi nodrošinot godīgu konkurenci un neietekmējot tirgus dalībniekus, ar to, ka publiska nauda tiek dota ne tikai valsts apmaksātu (publisku) veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai, bet arī maksas pakalpojumiem.

Infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķina metodiku izstrādā atbildīgā iestāde.

Finansējuma saņēmējs infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķinu iesniedz sadarbības iestādei, iesniedzot projekta iesniegumu un iesniedzot projekta noslēguma maksājuma pieprasījumu. Finansējuma saņēmējs infrastruktūras izmantošanas proporciju iesniedz gan par savu, gan sadarbības partneru infrastruktūru.

Infrastruktūras izmantošanas proporcijas piemērošanu uzrauga sadarbības iestāde. Izvērtējot projekta iesniegumu un pārbaudot projekta noslēguma maksājuma pieprasījumu, sadarbības iestāde proporciju pārbauda atsevišķi finansējuma saņēmējam un katram sadarbības partnerim.

Ja pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas palielinās projekta publisko izmaksu maksimālais apmērs, atbalsta sniedzējs kopējās publiskās projekta attiecināmās izmaksas nepalielina. Finansējuma saņēmējs, iesniedzot projekta noslēguma maksājuma pieprasījumu, nodrošina, ka aprēķinātais projekta kopējais publisko izmaksu maksimālais apmērs atbilst piešķirtajam kopējam publisko izmaksu maksimālajam apmēram, palielinot šo noteikumu noteikto privāto līdzfinansējumu.

Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pēc plānotā avansa apmēra un tā pamatojuma izvērtēšanas, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc tam, kad ir noslēgts līgums par projekta īstenošanu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā ERAF finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā ERAF finansējuma apmēra.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas infrastruktūras, kurā tiek nodrošināta valsts apmaksāti psihiskās veselības aprūpes pakalpojumi, attīstības darbības:
- projekta vadības nodrošināšana;
- būvniecība;
- tehnoloģiju iegāde, piegāde un montāža;
- komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšana.

Atbalstāmās darbības “projekta vadības nodrošināšana” ietvaros ir attiecināmas finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru (ja attiecināms) projekta vadības personāla izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai uzņēmuma līguma pamata, tai skaitā normatīvajos aktos noteiktās piemaksas un nodokļi:
- tiešās attiecināmās projekta vadības personāla izmaksas Eiropas Reģionālās attīstības fonda daļai nepārsniedz 84 787 euro kalendārajā gadā;
- ja personāla iesaisti projektā nodrošina saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu (attiecināms, ja izmaksas radušās uz darba līguma pamata), attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, finansējuma saņēmējs veic personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām funkcijām.
Projekta vadības nodrošināšanai paredzētais finansējums tiek noteikts no finansējuma saņēmēja un sadarbības partneru plānotajām darbībām, katram atsevišķi. Finansējuma saņēmējs nodrošina jomas pārraudzību, t.i., nosaka, kuras ārstniecības iestādes projektā tiks iesaistītas kā sadarbības partneri, kādas būvniecības darbības tiks veiktas un kuras medicīnas tehnoloģijas tiks iegādātas, lai sekmīgāk nodrošinātu valsts sniegtos pakalpojumus psihiskās veselības jomā. Paredzētos infrastruktūras ieguldījumus gan finansējuma saņēmējs, gan sadarbības partneri veic atsevišķi. Finansējuma saņēmējs, iesaistot sadarbības partnerus nodrošina vienotu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas plānošanu un sniegšanu (kartējums), t.sk. norādot sadarbības partneru lomu pakalpojumu piekļūstamības uzlabošanā, kā arī sekmē sadarbību ārstniecības personāla, infrastruktūras un tehnoloģiju plānošanā un izmantošanā (tai skaitā raksturotas telpu un iekārtu vajadzības un to izmantošanas optimizācija, nodrošinot pacientam nepieciešanā pakalpojuma piekļūstamību un efektivitāti). Tas paredz, ka pirms projekta iesnieguma iesniegšanas finansējuma saņēmējs, sadarbībā ar sadarbības partneriem, ir definējis konkrētas būvniecības un tehnoloģiju iegādes vajadzības, pamatojoties uz kurām finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri izstrādā nepieciešamo iepirkumu dokumentāciju.

Atbalstāmās darbības “būvniecība” ietvaros atļauts attīstīt infrastruktūru ar ārstniecību saistītās struktūrvienībās un tikai ārstniecības procesa tiešai nodrošināšanai. Ir attiecināmas būvprojekta minimālā sastāvā un būvprojekta izstrādes izmaksas, funkcionālā plānojuma un tehniskās specifikācijas izstrādes izmaksas, projekta ekspertīžu izmaksas, autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas vides un informācijas piekļūstamības ekspertu konsultāciju un būvniecības jomu regulējošos normatīvajos aktos noteiktās attiecīgo būvspeciālistu obligātās apdrošināšanas izmaksas ar nosacījumu, ka tās nepārsniedz 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, un būvniecības izmaksas, tajā skaitā demontāžas izmaksas un izmaksas, kas saistītas ar objektu nodošanu ekspluatācijā – ir attiecināmas visas ar būvniecību saistītās izmaksas saskaņā ar Būvniecības likumu. Atbilstoši Būvniecības likumam būvdarbi ir - būvniecības procesa sastāvdaļa, darbi, kurus veic būvlaukumā vai būvē, lai radītu būvi, novietotu iepriekš izgatavotu būvi vai tās daļu, pārbūvētu, atjaunotu, restaurētu, iekonservētu, nojauktu būvi vai ierīkotu inženiertīklu. Savukārt būvniecība ir - visu veidu būvju projektēšana un būvdarbi. Būvniecības likuma 3. pants noteic - darbības jomu – proti, likumu piemēro jaunu būvju būvniecībai, kā arī esošu būvju pārbūvei, atjaunošanai, restaurācijai, nojaukšanai, novietošanai, lietošanas veida maiņai bez pārbūves un konservācijai.

Atbalstāmās darbības “tehnoloģiju iegāde, piegāde un montāža” ietvaros ir attiecināmas ārstniecības procesam tieši nepieciešamo tehnoloģiju piegādes (t.sk. iegādes, piegādes un montāžas) izmaksas, proti medicīniskās tehnoloģijas, t.sk. iebūvējamās medicīniskās tehnoloģijas, iekārtas, ierīces, mēbeles, un aprīkojums, cits aprīkojums telpu funkcionalitātes nodrošināšanai, kā arī informācijas tehnoloģiju aprīkojums (piemēram, datori, printeri, rindu sistēmas u.c.).

Pasākuma projektā, attiecinot medicīniskās tehnoloģijas, kuru vienas vienības piegādes izmaksas pārsniedz 20 000 euro (ar PVN), nepieciešams Veselības ministrijas saskaņojums. Tehnoloģiju saskaņojums tiek veikts pēc tehnoloģijas atbilstības konkrēto valsts apmaksāto pakalpojumu sniegšanai atbilstoši ārstniecības iestādes līmenim vai pakalpojumu veidiem un apjomiem, tiek vērtēta cilvēkresursu pieejamība darbam ar konkrēto tehnoloģiju, tiek vērtēta atbilstība tehnoloģiju kartējumam atbilstoši ar Veselības ministrijas 2020. gada 9. janvāra rīkojumu Nr. 5 izveidotās darba grupas “Darba grupas medicīnisko ierīču racionāla ģeogrāfiskā izvietojuma noteikšanai un pieejamības uzlabošanai” ziņojumā minēto tehnoloģiju izvērtējumu. Saskaņojums vajadzīgs tehnoloģijas attiecināmības brīdī. Pie projekta iesnieguma iesniegšanas tehnoloģiju saskaņojums nav nepieciešams. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā norāda, kādas tehnoloģijas plānots iegādāties, un tad, kad zināmi tehnoloģiju parametri, tās var skaņot tehnoloģiju komisijā. Attiecīgi, ja saskaņojums veikts, tehnoloģiju izmaksas var tikt attiecināts uz projektu. Medicīnas tehnoloģijām, kuru vienas vienības piegādes izmaksas nepārsniedz 20 000 euro (ar PVN), Veselības ministrijas tehnoloģiju saskaņojums nav nepieciešams.

Atbalstāmās darbības “komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšana” ietvaros ir attiecināmas informācijas un publicitātes nodrošināšanas izmaksas atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantā noteiktajām prasībām, kā arī atbilstoši normatīvajiem aktiem par ES fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā, kā arī ievēro saistītās komunikācijas un dizaina vadlīnijas.

Projekta atbalstāmo darbību īstenošanai ir attiecināmas neparedzētās izmaksas līdz diviem procentiem no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām. Neparedzētās izmaksas ir izmaksas par papildu darbu vai pakalpojumu veikšanu, kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvušas nepieciešamas, lai varētu nodrošināt par projekta īstenošanu noslēgto līgumu izpildi, ja finansējuma saņēmējs veicis visus plānošanas pasākumus, lai šādus apstākļus novērstu. Pasākuma ietvaros paredzēts atbalsts esošu ēku atjaunošanai vai pārbūvei, pielāgojot tās veselības aprūpes pakalpojuma sniegšanai iedzīvotājiem. Neparedzēto izmaksu faktiskai izmantošanai finansējuma saņēmējs sadarbības iestādē iesniegs pamatojumu, kuru sadarbības iestāde detalizēti izvērtēs.

PVN nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas, ja finansējuma saņēmējs tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par PVN.

Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai. Izdevumi ir attiecināmi nolūkā saņemt iemaksas no fondiem, ja tie saņēmējam vai PPP darbības privātā sektora partnerim radušies un apmaksāti darbību īstenošanas gaitā laikposmā no dienas, kad programma iesniegta Komisijai, vai no 2021. gada 1. janvāra – atkarībā no tā, kurš no minētajiem datumiem ir agrāk, – līdz 2029. gada 31. decembrim.
Projekta izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un tās ir radušās ne agrāk par 2021. gada 1. janvāri.
Atbalstam infrastruktūras uzlabošanai ārstniecības iestādēs noteikts izdevumu attiecināmības termiņš pirms līgumu par projekta parakstīšanas, jo atbalsts plānots ierobežotas projektu iesniegumu atlases ietvaros ārstniecības iestādēm, kas nodrošina valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, attiecīgi investīciju kavējums var apdraudēt veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu nepietiekamas infrastruktūras dēļ. Tādejādi, izvērtējot visus riskus, ERAF atbalstam tiek piemērots nosacījums, ka investīcijas var uzsākt ātrāk nekā atbalsts piešķirts. Papildus atbalsts tiek sniegts konkrēta līmeņa ārstniecības iestādei atbilstoši MK noteikumiem Nr. 555, līdz ar to nav riska, ka varētu tikt ieguldīts neatbilstoši, tāpat tehnoloģiju iegādes tiek saskaņotas ar Veselības ministriju. Šāda pieeja veicina veselības aprūpes kvalitāti un piekļūstamību, kā arī nodrošina ES fondu N+3 mērķu sasniegšanu.
Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir darbībām, kas pabeigtas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē (t.i., piemēram, būvdarbi nedrīkst būt nodoti ekspluatācijā).

Projekta iesnieguma vērtēšanas komisijā sadarbības iestāde iekļauj arī pārstāvi no Veselības ministrijas kā vadošās valsts pārvaldes iestādes veselības nozarē un Nacionālā veselības dienesta.

Eiropas Komisijas norādījumos par horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” piemērošanu (Commission explanatory note “Application of the “Do no significant harm” principle under Cohesion policy”) 6. sadaļā norādīts, ka Kohēzijas politikas investīciju ietvaros nav obligātas prasības veikt horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumu katra projekta/ darbību ietvaros, bet gan pārliecināties, ka projektā plānotās darbības atbilst tām darbībām, kas iekļautas ES kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam iekļautajiem specifiskajiem atbalsta mērķiem un plānošanas stadijā veiktajam horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumam.
 Veselības ministrija ir izskatījusi esošo horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumu par 4.1.1. SAM un konstatējusi, ka tajā nav paredzētas specifiskas prasības 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" 3. kārtai, kā arī ministrija nav plānojusi noteikt šai kārtai papildus nosacījumus, kas pārsniedz Latvijas nacionālajā horizontālajā regulējumā jau noteikto prasību ievērošanu, piemēram, prasība Zaļajam publiskajam iepirkumam (Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumi Nr. 353 “Prasības zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtība”), pienākums valsts iestādei, pašvaldībai un citai atvasinātai publiskai personai ziņot par iegūto enerģijas ietaupījumu pēc energopārvaldības sistēmas ieviešanas (Energoefektivitātes likums), prasības attiecībā uz ēku energoefektivitāti (Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumi Nr. 222 “Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi”) u.c.

Finansējuma saņēmējs nodrošina horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" īstenošanu un uzkrāj datus par šādiem horizontālā principa rādītājiem:
1) objektu skaits, kuros ERAF ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība;
2) veiktā vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējuma rezultāts, atbilstoši LM izstrādātajai metodikai un pašnovērtējumā iegūtais punktu skaits.
Papildus minētajam, finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par faktiski sasniegtiem šo noteikumu 10. punktā minētajiem rādītājiem.
Attiecībā uz pārējo rādītāju datu uzkrāšanu un ziņošanu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KPVIS), norādām, ka šo rādītāju aktuālās vērtības tiks manuāli aprēķinātas, apkopotas un ievadītas KPVIS. Rādītāju uzskaiti un aktuālo datu ievadi nodrošinās atbildīgā iestāde sadarbībā ar sadarbības iestādi.

Finansējuma saņēmējs, izstrādājot nosacījumus, kā tas pārliecinās par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesību, izvērtēs, pielāgos un ietvers prasības atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumos Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" noteiktajam. Papildus, iekšējās kārtības izstrādē tiks izmantotas Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja 2018. gadā izstrādātās vadlīnijas “Vadlīnijas par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā” (pieejamas: https://www.knab.gov.lv/lv/informativie-un-metodiskie-materiali).

Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.

Lai novērstu demarkāciju un dubulto finansējumu, demarkācija veselības jomas investīcijām tiek nodrošināta trijos līmeņos:
- Stratēģiskās plānošanas līmenī (Sabiedrības veselības pamatnostādnēs 2021. - 2027. gadam un specifiskajos veselības jomas apakšnozaru plānošanas dokumentos);
- Investīciju plānošanas līmenī (veselības nozares infrastruktūras investīciju stratēģijā 2021. - 2027. gadam);
- Operacionālajā līmenī (projektu vērtēšanas posmā, t.sk. paredzot attiecīgus projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus darbības programmas projektiem, kā arī nodrošinot visu investīciju augsto tehnoloģiju vērtēšanu).

Pasākumam konstatējama sinerģija un papildinātība ar projekta Nr. 9.3.2.0/21/I/002 "Veselības aprūpes infrastruktūras attīstība" ietvaros veiktajām darbībām. Tā ietvaros tika attīstīta Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs” infrastruktūra, lai nodrošinātu esošo funkciju izpildi un turpmāk nodrošinātu pieejamu, vispusīgu un pēctecīgu augsta standarta specializētu garīgās veselības (psihisko un atkarības slimību) ambulatoro aprūpi atbilstoši Pasaules Veselības organizācijas un Eiropas Padomes nostādnēm primārās, sekundārās un terciārās veselības aprūpes jomā. Projekta īstenošanas ilgums plānots no 2021. gada trešā ceturkšņa līdz 2024. gada trešajam ceturksnim.

Vērtējot plānoto 4.1.1.1. pasākuma 3. kārtas ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/ rādītājus, skaidrojam, ka pasākuma ietvaros īstenotās investīcijas ir vērstas uz Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021. – 2027. gadam noteiktajiem mērķiem, proti, sabiedrības veselības politikas rezultatīvo rādītāju sasniegšanu, atbilstoši – mirstības no pašnāvībām un potenciāli zaudēto mūža gadu samazināšanu:
Progresa rādītājs 2018. 2024. 2027.
Mirstība no pašnāvībām uz 100 000 iedzīvotāju
(avots: Slimību profilakses un kontroles centrs)
15,5 15,2 15,0
Potenciāli zaudētie mūža gadi uz 100 000 iedzīvotāju līdz 64
gadu vecumam

(avots: Slimību profilakses un kontroles centrs)
5235 4950 4350

Tāpat pasākuma ietvaros īstenotās investīcijas ir vērstas uz Sabiedrības veselības pamatnostādnēs 2021. – 2027. gadam noteikto rezultatīvo rādītāju sasniegšanu – proti iedzīvotāju psihoemocionālās veselības uzlabošanos:
Rezultatīvais rādītājs 2019. 2024. 2027.
Iedzīvotāju (15 - 74 g.v.) īpatsvars, kas izjutuši sasprindzinājumu, stresu un nomāktību pēdējā mēneša laikā (%)
(avots: Slimību profilakses un kontroles centrs)
59,6 (2018) 58 56,5
Iedzīvotāju (15 - 74 g.v.) īpatsvars, kas izjutuši depresiju pēdējā gada laikā (%)
(avots: Slimību profilakses un kontroles centrs)
22,4 (2018) 22 20

Pasākums ir plānots Darbības programmas 4. prioritātes “Sociālās iekļaušanas veicināšana” ietvaros, kas investīcijas pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo kā sociālekonomisku ieguvumu, respektīvi, uzlabojot valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas infrastruktūru, tiek nodrošināta savlaicīga, kvalitatīva un efektīva veselības aprūpe. Tas savukārt rada ietekmi uz tautsaimniecību, proti cilvēks mazāk slimo, ātrāk atveseļojas, samazinās invaliditātes iestāšanās risks, tiek pagarināts mūža ilgums un darbspējas vecums, kas atgriežas valsts budžetā ar nodokļu ieņēmumiem, un tiek samazināti nodokļu izdevumi par sarežģītām un nesavlaicīgi diagnosticētām kaitēm, slimības pabalstiem. Papildus skaidrojam, ka saskaņā ar MK noteikumu 27. punktu, projekta iesniedzējam, iesniedzot projekta iesniegumu, ir jāveic izmaksu un ieguvumu analīze, kas konkrētā projekta gadījumā atspoguļo ietekmi uz tautsaimniecību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Veselības ministrija
  • VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”
  • VSIA “Piejūras slimnīca”
  • VSIA "Daugavpils psihoneiroloģiskā slimnīca"
  • VSIA “Slimnīca “Ģintermuiža””
  • VSIA "Strenču psihoneiroloģiskā slimnīca"
Ietekmes apraksts
Veselības ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas, VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs” pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas, un pārējās VSIA - sadarbības partneru funkcijas, ja tās tiks piesaistītas sadarbības partneru statusā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
362 696
0
569 916
0
795 355
1 350 420
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
362 696
0
569 916
0
795 355
1 350 420
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
426 701
0
670 490
0
935 711
1 588 730
2.1. valsts pamatbudžets
0
426 701
0
670 490
0
935 711
1 588 730
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-64 005
0
-100 574
0
-140 356
-238 310
3.1. valsts pamatbudžets
0
-64 005
0
-100 574
0
-140 356
-238 310
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-64 005
-100 574
-140 356
-238 310
5.1. valsts pamatbudžets
-64 005
-100 574
-140 356
-238 310
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 7 957 886 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 6 764 203 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 1 193 683 euro
Finansējums tiks plānots Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 62.10.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2021 - 2027)” kā avansi un atmaksa finansējuma saņēmējiem par ERAF projektu realizāciju.

Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ERAF daļa no projekta attiecināmajām izmaksām. Visus minētos pasākumus plānots ieviest līdz 2029. gada 31. decembrim, tai skaitā paredzēts:
4.1.1.1. III kārta 2024. 2025. 2026. 2027. 2028. 2029. KOPĀ
ERAF + nacionālais fin., euro 426 701 670 490 935 711 1 588 730 1 690 731 2 645 523 7 957 886
ERAF, euro 362 696 569 916 795 355 1 350 420 1 437 121 2 248 695 6 764 203
nacionālais fin., euro 64 005 100 574 140 356 238 310 253 610 396 828 1 193 683
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6. punktu.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6. punktu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
17.06.2014, Eiropas komisija, L 187/1, regula, Komisijas Regula Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32012D0021
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2012/21/ES: Komisijas Lēmums (2011. gada 20. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (izziņots ar dokumenta numuru C(2011) 9380) Dokuments attiecas uz EEZ.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R0852
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2020/852 (2020. gada 18. jūnijs) par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088 (Dokuments attiecas uz EEZ).
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R1046
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
30.07.2018, Eiropas Parlaments un Padome, L 193/1, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
17.06.2014, Eiropas komisija, L 187/1, regula, Komisijas Regula Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 651/2014 2. panta 18.punkts.
MK noteikumu projekta 20. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2012/21/ES: Komisijas Lēmums (2011. gada 20. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (izziņots ar dokumenta numuru C(2011) 9380) Dokuments attiecas uz EEZ.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2012/21/ES: Komisijas Lēmums (2011. gada 20. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (izziņots ar dokumenta numuru C(2011) 9380) 
MK noteikumu 14.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr.2021/1060 64. panta 1. punkta “c“ apakšpunkts
MK noteikumu projekta 39. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr.2021/1060 47. un 50. pants
MK noteikumu projekta 46.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2020/852 (2020. gada 18. jūnijs) par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088 (Dokuments attiecas uz EEZ).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Regulas 2020/852 17. pants
MK noteikumu projekta 46.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
30.07.2018, Eiropas Parlaments un Padome, L 193/1, Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 2018/1046 61.pants
MK noteikumu projekta 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Netiek paredzētas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
MK noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Skaidrojums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu un to, ka MK noteikumu projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta ar Ministru kabineta 2022. gada 26. maija rīkojumu Nr. 359 "Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021. – 2027. gadam" apstiprināto Sabiedrības veselības pamatnostādņu 2021. – 2027. gadam un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam skaņošanas procesā un ES fondu uzraudzības komitejā un ES fondu apakškomitejā. Priekšlikumu un viedokļu sniegšanai tiesību akta projekts tiks nodots nevalstiskajām organizācijām, t.sk. Latvijas Pašvaldību savienībai, Latvijas slimnīcu biedrībai un Veselības aprūpes darba devēju asociācijai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Ārstniecības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas ietvaros ir pieejams atbalsts ārstniecības iestāžu infrastruktūras stiprināšanai, tostarp veselības aprūpes pakalpojumu fiziskās vides un informācijas piekļūstamības (tajā skaitā, lai nodrošinātu piekļuvi personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem) uzlabošanai. Finansējuma saņēmējs nodrošinās, ka iepirkumu, kas nepieciešams atbalstāmo darbību īstenošanai, finansējuma saņēmējs iespēju robežās veiks kā sociāli atbildīgu iepirkumu, pienācīgi ievērojot tādus principus kā personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju principu visās dzīves jomās, personai piemītošās cieņas, personīgās patstāvības un neatkarības, t.sk. personīgās izvēles brīvības un personas neatkarības ievērošanas, diskriminācijas aizlieguma principu, piekļūstamības principu, līdzdalības principu, iekļaušanas principu un izpratnes veicināšanas principu, neveicinot nelabvēlīgākā situācijā esošu grupu segregāciju/izolāciju, piemēram, personu ar invaliditāti un migrantu izcelsmes personu segregāciju/izolāciju.

Pasākuma ietvaros tiks īstenotas darbības, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējas un tiesības:
(Vispārīgās HP darbības)
- nodrošinot informāciju publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, tiks nodrošināts, ka to saturs ir piekļūstams cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus;
- īstenojot projekta komunikācijas un vizuālās identitātes aktivitātes, to saturs tiks rūpīgi izvērtēts un tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos vai uzturēšanu par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju;
- projekta tīmekļvietnē tiks izveidota sadaļa "Viegli lasīt", kurā tiks iekļauta īsa aprakstoša informācija par projektu un citu lasītājiem nepieciešamu informāciju vieglajā valodā, lai plašākai sabiedrībai nodrošinātu iespēju uzzināt par ES fondu ieguldījumiem;
- nodrošinot informāciju publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, tiks nodrošināts, ka to saturs ir piekļūstams cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus.

(Specifiskās HP darbības)
- projekta ietvaros tiks nodrošinātas vides piekļūstamības ekspertu konsultācijas, tās paredzot projektēšanas un būvniecības procesā (attiecīgi pievienojot dokumentus, piem. konsultāciju protokolus u.c.);
- projektēšanas laikā un pirms objekta nodošanas ekspluatācijā publiskajai infrastruktūrai tiks veikts vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējums un iegūto punktu skaits nav zemāks par 8;
- plānojot būves dizainu, tiks ņemts vērā daudzveidības un iekļaušanas princips, balstoties uz cilvēku ar invaliditāti, tsk. bērnu, vajadzībām ne vien uz fizisku piekļūšanu būvei, bet arī uz specifiskām vajadzībām attiecībā uz būves noformējumu, lietojamību un funkciju;
- papildus būvnormatīvā LBN 200-21 noteiktajam, projekta ietvaros tiks īstenotas labās prakses darbības, kas īpaši veicina vides piekļūstamību cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju komplekts iekļauj specifisko atbilstības kritēriju par horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu, kura ietvaros tiek vērtēts, vai projekta iesniedzējam projektā tiek paredzētas vispārīgas un vismaz trīs specifiskās horizontālo principu darbības, un divi horizontālo principu rādītāji.

Pasākuma ietvaros tiks īstenotas darbības, kas veicina dzimumu līdztiesību:
(Vispārīgās HP darbības)
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu (t.sk. piemērota vienlīdzīgas bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.);
- projekta vadības personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminē pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, pārliecības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem
- projektu vadībā un īstenošanā tiks virzīti pasākumi, kas sekmē darba un ģimenes dzīves līdzsvaru, paredzot elastīga un nepilna laika darba iespēju nodrošināšanu vecākiem ar bērniem un personām, kuras aprūpē tuviniekus.
- īstenojot projekta komunikācijas un vizuālās identitātes aktivitātes, to saturs tiks rūpīgi izvērtēts un tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos vai uzturēšanu par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju (skat. metodisko materiālu “Ieteikumi diskrimināciju un stereotipus mazinošai komunikācijai ar sabiedrību”, (https://www.lm.gov.lv/lv/media/18838/download).

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot investīcijas ārstniecības iestāžu infrastruktūras stiprināšanai, tiks uzlabota veselības aprūpes pakalpojumu piekļūstamība.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Pasākumam ir netieša pozitīva ietekme uz horizontālajiem principiem “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.

Pasākums tiks īstenots ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Pasākuma projektu iesniegumu vērtēšanā horizontālajam principam “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” tiks piemērots specifiskais atbilstības kritērijs.

Noteikumu projektā paredzēts, ka finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, tai skaitā par:
- objektu skaitu, kuros ERAF ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība;
- veikto vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējumu skaits atbilstoši Labklājības ministrijas izstrādātajai metodikai (https://www.lm.gov.lv/lv/vides-un-informacijas-pieklustamibas-pasnovertejums-saskana-ar-lbn-200-21) un pašnovērtējumā iegūto punktu skaitu.

Kad atbalstāmo darbību īstenošanai nepieciešams veikt iepirkumu, finansējuma saņēmējs iespēju robežās veic sociāli atbildīgu publisko iepirkumu saskaņā ar Iepirkumu uzraudzības biroja sagatavoto informāciju par Sociāli atbildīgu publisko iepirkumu, kā arī Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas izstrādātajām “Vadlīnijām sociāli atbildīga publiskā iepirkuma īstenošanai”, pienācīgi ievērojot tādus principus kā personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju principu visās dzīves jomās, personai piemītošās cieņas, personīgās patstāvības un neatkarības, t.sk. personīgās izvēles brīvības un personas neatkarības ievērošanas, diskriminācijas aizlieguma principu, piekļūstamības principu, līdzdalības principu, iekļaušanas principu un izpratnes veicināšanas principu, neveicinot nelabvēlīgākā situācijā esošu grupu segregāciju/ izolāciju, piemēram, personu ar invaliditāti un migrantu izcelsmes personu segregāciju/ izolāciju.

Plānotie ieguldījumi veicinās Bauhaus mērķu sasniegšanu, bet ārstniecības iestādēm nav noteikts pienākums ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstības projektos piemērot Bauhaus principu ievērošanu un mērķu sasniegšanu. Ārstniecības iestāžu plānotie ieguldījumi veicinās Bauhaus principu sasniegšanu netiešā veidā un iespēju robežās tiks nodrošināti projektos. Bauhaus principu ievērošana, galvenokārt, ir iespējama tikai ar būvniecību saistītajos projektos, taču nav iespējama ārstniecības iestāžu projektos, kas saistīti tikai ar konkrētu medicīnas tehnoloģiju iegādi.

Nepieciešamības gadījumā finansējuma saņēmējs var plānot arī inovatīvu iepirkumu.
Pielikumi