Anotācija (ex-ante)

23-TA-2228: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 2. maija noteikumos Nr. 296 "Noteikumi par rūpniecisko zveju teritoriālajos ūdeņos un ekonomiskās zonas ūdeņos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zvejniecības likuma 13. panta pirmās daļas 1. punkts;

Zemkopības ministrijas iniciatīva par dažu noteikumu normu precizēšanu saistībā ar zvejas flotes kapacitātes pārvaldību un zvejas darbību ziņošanas nosacījumiem.

Valsts vides dienesta iniciatīva zvejas kontroles uzlabošanai.

Valsts zinātniskā institūta "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"" (turpmāk – institūts BIOR) rekomendācijas zivju sugu nosaukumu precizēšanai. Jāprecizē sīgas un zandarta zinātniskie nosaukumi, lai tos salāgotu ar Ministru kabineta 2023. gada 9. maija noteikumu Nr. 227 "Noteikumi par rūpniecisko zveju iekšējos ūdeņos" lietotākiem jaunākajiem sugu nosaukumiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 2. maija noteikumos Nr. 296 "Noteikumi par rūpniecisko zveju teritoriālajos ūdeņos un ekonomiskās zonas ūdeņos"" (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir veicināt zvejas resursu pārvaldību un uzraudzību atbilstoši Eiropas Savienības regulējumam, nodrošinot efektīvāku zvejas kontroli, kā arī precizēt atsevišķas esošās normas, lai izvairītos no to interpretācijas dažādības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2007. gada 2. maija noteikumos Nr. 296 "Noteikumi par rūpniecisko zveju teritoriālajos ūdeņos un ekonomiskās zonas ūdeņos'' (turpmāk – noteikumi Nr. 296) noteikta kārtība zvejai piekrastes ūdeņos, Latvijas Republikas teritoriālajos ūdeņos, tās ekonomiskās zonas ūdeņos un citu valstu ekonomiskās zonas ūdeņos Baltijas jūrā. Pēdējie minēto noteikumu grozījumi tika pieņemti 2022. gada 19. augustā.
Zemkopības ministrija ir secinājusi, ka atsevišķas spēkā esošās normas būtu jāprecizē, kas ļautu nepārprotami īstenot zvejas flotes pārvaldības nosacījumus.
Neskatoties uz to, ka noteikumu Nr. 296 grozījumu izstrādes un saskaņošanas procesā tika iesaistīti zvejnieku pārstāvji, atsevišķu normu īstenošana praksē sagādāja grūtības piekrastes zvejniekiem. Zemkopības ministrija izvērtēja situāciju un sadarbībā ar piekrastes zvejniekiem vienojās par alternatīvu risinājumu iepriekšējai ziņošanai, ja lomā paturēts viens lasis vai taimiņš.
Jāprecizē sīgas un zandarta zinātniskie nosaukumi, lai tos salāgotu ar Ministru kabineta 2023. gada 9. maija noteikumu Nr. 227 "Noteikumi par rūpniecisko zveju iekšējos ūdeņos" lietotākiem jaunākajiem sugu nosaukumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gada 19. augusta noteikumu Nr. 296 6.2.6. apakšpunkta grozījumi paredz skaidrus nosacījumus komerczvejniekiem jaunu kuģu iegādei zvejai piekrastes ūdeņos.  Zemkopības ministrija saņēma vairāku zvejnieku jautājumus par šīs normas piemērošanu, tādējādi secinot, ka noteikumos ir nepieciešams skaidrāks regulējums, kas nodrošinātu normas vienādu izpratni. Līdz ar to pēc apspriešanās ar zvejniekiem tika sagatavota precīzi formulēta tiesību norma, lai tās adresātam (zvejniekam), regulējums un teksts būtu nepārprotami skaidrs.
Noteikumu Nr. 296 8.18.3. apakšpunkta normas, kas nosaka piekrastes zvejnieku pienākumu iesniegt iepriekšējo ziņojumu Valsts vides dienestam, ja lomā paturēts viens lasis vai taimiņš, īstenošana praksē sagādāja grūtības piekrastes zvejniekiem. Neskatoties uz to, ka noteikumu Nr. 296 grozījumu izstrādē un saskaņošanā piedalījās piekrastes zvejnieku pārstāvji, šīs normas ieviešana praksē rādīja grūtības ziņojuma nosūtīšanai izmantojot mobilo telefonu atrodoties jūrā. Pēc apspriedes ar piekrastes zvejniekiem tika rasts risinājums, kas ar citiem ziņošanas mehānismu ļautu nodrošināt efektīvu piekrastes zvejas uzraudzību un kontroli. Zvejnieki atbalstīja priekšlikumu reģistrēt informāciju par plānoto iziešanas jūrā laiku, kas būtu iesniedzams pirms zvejas uzsākšanas. Šāda reģistrācija notiks zvejniekam elektroniski reģistrējot datus par plānoto iziešanas jūrā laiku Zemkopības ministrijas valsts informācijas sistēmā "Latvijas zivsaimniecības integrētā kontroles un informācijas sistēma" (turpmāk – informācijas sistēma), atrodoties mājās, un tā novēršot ziņošanas nepieciešamību jūrā. Minētie dati informācijas sistēmā būs reāllaikā pieejami Valsts vides dienestam. Ņemot vērā zvejnieku reģistrēto informāciju par plānoto iziešanas jūrā laiku, aprēķinot aptuveno laiku, ko aizņem zvejas darbības, zvejas kontroles inspektori varēs ieplānot attiecīgas inspekcijas jūrā, ostā vai izkraušanas vietā. Šāds alternatīvs risinājums vērtējams par efektīvāku zvejas kontroles rīku, nekā iepriekš paredzētā norma par ziņošanu no jūras.
Pēc institūta BIOR ierosinājuma precizēti zivju zinātniskie nosaukumi zandartam un sīgai.
Risinājuma apraksts
1) Noteikumos Nr. 296 izdarīti šādi tehniskie precizējumi:
a) noteikumu Nr. 296 6.2.6. apakšpunkta norma saistīta ar kritēriju noteikšanu, lai turpmāk piekrastes komerczvejnieki no izveidojušās brīvās piekrastes zvejas flotes kapacitātes varētu iegādāties jaunus kuģus zvejai piekrastei, tostarp jaunajiem zvejniekiem arī ar Eiropas Savienības fondu atbalstu. Tā kā zvejniekiem ir liela interese iegādāties jaunas piekrastes laivas, lai tādu iespēju dotu maksimāli daudz zvejniekiem, tiek noteikti ierobežojumi, kas tika izvērtēti Zemkopības ministrijā un apspriesti ar piekrastes zvejniekiem. Zemkopības ministrija izvērtēja to, vai un cik liela patlaban ir pieejama brīvā kapacitāte no zvejas kuģu saraksta izslēgtajām, piekrastē neaktīvajām laivām. Dati apliecināja, ka brīvā kapacitāte ir ierobežota un nepieciešami kritēriji, lai ar vienu jauniegādātu laivu netiktu izmantota visa patlaban brīvi pieejamā kapacitāte. Ievērojot to, ka piekrastes zvejas flotes segmentā pamatā ietilpst zvejas laivas ar garumu līdz 12 m, tika noteikts, ka jaunajām laivām, kas tiks iegādātas un iekļautas piekrastes zvejas flotes segmentā, garums nedrīkstēs pārsniegt 12 metru. Savukārt dzinēja jauda 25 kW tika noteikta kā piekrastes zvejā maksimāli pieļaujamais izmantojamais jaudas lielums, ievērojot to dzinēju jaudu, kuri jau patlaban tiek izmantoti uz piekrastes zvejas kuģiem, un nodrošina atbilstošu zvejas darbību veikšanu ar zvejas rīkiem piekrastē.

b) noteikumu Nr. 296 tiek papildināti ar 6.5. apakšpunktu, kas paredz zvejas kuģu, ko izmanto piekrastes zvejā, dzinēju reģistrāciju Latvijas Jūras administrācijā. Piekrastes komerczvejā izmantojamā kapacitāte tiek pārvaldīta atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (ES) Nr. 1380/2013 par kopējo zivsaimniecības politiku noteiktajiem zvejas kapacitātes pārvaldības principiem, līdz ar to Zemkopības ministrijas apstiprinātajā sarakstā iekļautajiem zvejas kuģiem, kas veic komerczveju piekrastē, var izmantot tikai tādu dzinēju (stacionāru vai uzkarināmu), kas uz attiecīgo zvejas kuģi ir reģistrēts Latvijas Jūras administrācijā, un tas atbilstoši ir norādīts ministrijas apstiprinātajā zvejas kuģu sarakstā. Tas nozīmē, ka zvejas kuģiem, kuriem ministrijas apstiprinātajā sarakstā nebūs norādīta dzinēja jauda, nebūs atļauts zvejā izmantot jebkāda veida dzinējus (stacionārus vai uzkarināmus);
 
c) noteikumu Nr. 296 7.1. apakšpunkts izteikts citā redakcijā, svītrojot teikuma beigu daļu attiecībā uz ārvalstu pētniecības kuģiem, kas saņēmuši Ārlietu ministrijas atļauju pētniecības darbiem. Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumu Nr. 126 "Kārtība, kādā ārvalsts zinātniskās pētniecības kuģim izsniedz speciālo atļauju zinātniskās izpētes darbu veikšanai Latvijas Republikas teritoriālajā jūrā, kontinentālajā šelfā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā" 6. punkts paredz, ka  Ārlietu ministrija paziņojumu atļaujas saņemšanai nosūta Aizsardzības ministrijai atzinuma sniegšanai un Valsts vides dienestam izvērtēšanai un lēmuma pieņemšanai. Ņemot vērā iepriekš minēto noteikumu Nr. 296 7.1. apakšpunktā esošā atsauce uz atļaujas saņemšanu Ārlietu ministrijā neatbilst noteiktajai kārtībai. Speciālo atļauju zinātniskās izpētes darbu veikšanai izsniedz Valsts vides dienests, nevis Ārlietu ministrija, tādēļ noteikumu Nr. 296 7.1. apakšpunkts ir attiecīgi precizējams;

d) 2021. gada 15. decembrī tika pieņemta Komisijas deleģētā regula (ES) 2022/303, ar ko attiecībā uz pasākumiem, kuru mērķis ir samazināt Baltijas jūrā pastāvīgi mītošās cūkdelfīnu (Phocoena phocoena) populācijas īpatņu nejaušas nozvejas Baltijas jūrā. Vienlaikus Eiropas Savienības attiecīgās dalībvalstis Baltijas jūras reģionālās institūcijas BALTFISH ietvaros uzsākuši darbu pie papildu pasākumiem, kas saistīti ar stacionāro tīklu aprīkošanu ar akustiskajām atbaidīšanas ierīcēm apgabalos, kur Baltijas jūrā mītošie cūkdelfīni ir bieži sastopami, un šajos apgabalos cenšas vienoties par detalizētākiem kontroles pasākumiem, kas saistīti ar cūkdelfīnu piezvejas mazināšanas pasākumu kontroli. Turklāt papildus jau aizsardzības pasākumiem aptvertajiem apgabaliem dalībvalstis apņēmušās strādāt pie papildu pasākumiem ar mērķi ierobežot zvejas darbības, kas tiek veiktas ar stacionāriem tīkliem, ja cūkdelfīni tiek pamanīti arī tādos apgabalos, kur tie ir reti sastopami vai nav konstatēti. Latvija arī ir starp tām valstīm, kur reti iespējama cūkdelfīnu parādīšanās. Lai nodrošinātu Eiropas Savienībā pieņemtās apņemšanās Baltijas jūras vides un izzūdošo sugu  aizsardzībā, un operatīvu regulējošu pasākumu pieņemšanu cūkdelfīnu parādīšanās gadījumā Latvijas ūdeņos, jāpapildina noteikumu Nr. 296 27.1. apakšpunktā Zemkopības ministrijas noteiktos pienākumus, ko tā pamatojoties uz Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām veic zivju resursu saglabāšanas un aizsardzības jomā, lai būtu skaidri noteikts, ka Latvija, iestājoties attiecīgai situācijai, veiks nepieciešamās darbības.

2) Zemkopības ministrija, Valsts vides dienests un piekrastes zvejnieki vienojās par alternatīvu risinājumu noteikumu Nr. 296 8.18. apakšpunkta prasībām, kas uzlabos piekrastes zvejas kontroli. Tādējādi no noteikumiem tiek izslēgta iepriekš iekļautā 8.18.3. apakšpunkta prasība, kas nosaka zvejnieku pienākumu, neatkarīgi no zvejas kuģa garuma, iesniegt Valsts vides dienestā ziņojumu par plānoto kuģa ienākšanas laiku ostā vai izkraušanas vietā, ja uz kuģa ir paturēts vismaz viens lasis vai taimiņš, aizstājot to ar 8.18.1 apakšpunktu, kas paredz piekrastes zvejnieku pienākumu reģistrēt informācijas sistēmā informāciju par plānoto iziešanas laiku jūrā. Šī informācija atbilstoši šo noteikumu 5. pielikumā norādītajam kuģa ziņojuma saturam zvejniekam jāreģistrē vismaz vienu stundu pirms paredzamās iziešanās jūrā. Atbilstoši tiek grozīts šo noteikumu 5. pielikums.
Zemkopības ministrija, kā valsts informācijas sistēmas turētāja, nodrošinās attiecīgo tehnisko risinājumu izveidošanu minēto ziņojumu reģistrācijas nodrošināšanai. Ziņojumi varēs tikt reģistrēti  attiecīgi autorizējoties informācijas sistēmā no interneta pārlūkprogrammas, gan izmantojot datorus, gan viedierīces, kā arī viedierīcēs, izmantojot informācijas sistēmas mobilo aplikāciju.

Vienlaikus noteikumi Nr. 296 tiek papildināti ar 8.18.2 apakšpunktu, kas nosaka zvejnieka rīcību gadījumā, ja noteikumu Nr. 296 18.1. apakšpunktā minēto ziņojumu tehnisku iemeslu dēļ nevar ievadīt zvejas darbību ziņošanas sistēmā. Zvejas kuģa kapteinis par to paziņo Valsts vides dienestam un ar mobiliem (SMS) saziņas līdzekļiem to iesniedz Valsts vides dienestā. Šādā gadījumā ziņojuma datus zvejas kuģa kapteinis pēc sistēmas kļūdas novēršanas ievada zvejas darbību ziņošanas sistēmā, bet ne vēlāk kā pirms nākamā zvejas reisa uzsākšanas.

3) Atbilstoši institūta BIOR ierosinājumiem noteikumu Nr. 296 20.4. un 20.5. apakšpunktā attiecīgi precizēti sīgas un zandarta zinātniskie nosaukumi. Minētie nosaukumi salāgoti ar Ministru kabineta 2023. gada 9. maija noteikumu Nr. 227 "Noteikumi par rūpniecisko zveju iekšējos ūdeņos" 11. punkta nosaukumiem, ņemot vērā minēto noteikumu saskaņošanas procesā saņemto institūta BIOR atzinumu par zivju sugu jaunāko zinātnisko nosaukumu izmantošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ņemot vērā jau spēkā esošo zvejnieku pienākumu nozvejas datus elektroniski reģistrēt  informācijas sistēmā un izveidojušos praktisko pieredzi, kā arī informācijas sistēmas tehniskus uzlabojumus, t.sk. mobilas aplikācijas izstrādi un ieviešanu, noteikumu projekta prasība neradīs būtisku administratīvo slogu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zvejnieki, kas nodarbojas ar pašpatēriņa zveju piekrastes ūdeņos
Ietekmes apraksts
Pēc informācijas sistēmas datiem uz 2023. gada 1.jūliju zvejai Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes ūdeņos ir izsniegtas arī 799 licences pašpatēriņa zvejniekiem.

Noteikumu projekts paredz visu piekrastes zvejnieku pienākumu informācijas sistēmā reģistrēt plānoto iziešanas jūrā laiku.
Juridiskās personas
  • Zvejnieki, kas nodarbojas ar komerczveju piekrastes ūdeņos
Ietekmes apraksts
Pēc informācijas sistēmas datiem uz 2023. gada 1.jūliju ir izsniegtas 148 licences komerczvejai Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes ūdeņos.
Noteikumu projekts paredz visu piekrastes zvejnieku pienākumu informācijas sistēmā reģistrēt plānoto iziešanas jūrā laiku.
Tāpat noteikumu projekts var ietekmēt tādus piekrastes komerczvejniekus, kuri vēlēsies iegādāties zvejas kuģi, un būs jāseko noteiktajai kārtībai par iegādes saskaņošanu. Objektīvi nevar prognozēt šādu zvejnieku skaitu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz visu piekrastes zvejnieku pienākumu informācijas sistēmā reģistrēt plānoto iziešanas jūrā laiku.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz visu piekrastes zvejnieku pienākumu informācijas sistēmā reģistrēt plānoto iziešanas jūrā laiku.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32016R1139
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 6. jūlija Regula (ES) 2016/1139, ar kuru izveido daudzgadu plānu mencas, reņģes un brētliņas krājumiem Baltijas jūrā un zvejniecībām, kas šos krājumus izmanto, un ar kuru groza Padomes Regulu (EK) Nr. 2187/2005 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1098/2007
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32009R1224
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Regula (EK) Nr. 1224/2009 (2009. gada 20. novembris), ar ko izveido Savienības kontroles sistēmu, lai nodrošinātu atbilstību kopējās zivsaimniecības politikas noteikumiem, un groza Regulas (EK) Nr. 847/96, (EK) Nr. 2371/2002, (EK) Nr. 811/2004, (EK) Nr. 768/2005, (EK) Nr. 2115/2005, (EK) Nr. 2166/2005, (EK) Nr. 388/2006, (EK) Nr. 509/2007, (EK) Nr. 676/2007, (EK) Nr. 1098/2007, (EK) Nr. 1300/2008 un (EK) Nr. 1342/2008, un atceļ Regulas (EEK) Nr. 2847/93, (EK) Nr. 1627/94 un (EK) Nr. 1966/2006
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 6. jūlija Regula (ES) 2016/1139, ar kuru izveido daudzgadu plānu mencas, reņģes un brētliņas krājumiem Baltijas jūrā un zvejniecībām, kas šos krājumus izmanto, un ar kuru groza Padomes Regulu (EK) Nr. 2187/2005 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1098/2007
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
14. panta "b" punkts
4. un 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 1224/2009 17. panta 1. punkts paredz pienākumu, ka par zvejas kuģiem, kuru lielākais kopējais garums ir 12 metru vai vairāk un kuri zvejo krājumus, kas ietverti daudzgadu plānā, vismaz četras stundas pirms to paredzamās ierašanās ostā sava kuģa karoga dalībvalsts kompetentajām iestādēm ir jāpaziņo informācija par nozveju, plānoto ienākšanu ostā u.c.
Regulas 2016/1139 11. panta 1. punktā noteikta atkāpe no regulas Nr. 1224/2009 17. panta 1. punktā minētajām iepriekšējās paziņošanas prasībām: minētajā pantā paredzēto iepriekšējas paziņošanas pienākumu piemēro Savienības zvejas kuģu kapteiņiem, kuru kuģa lielākais garums ir astoņi metri vai vairāk un uz kuru kuģa ir paturēti vismaz 250 kilogrami mencu vai divas tonnas pelaģisko krājumu nozvejas.
Savukārt regulas 2016/1139 11. panta 2. punktā noteikta iespēja dalībvalsts izvēlei, paredzot, ka piekrastes dalībvalsts kompetentās iestādes, izskatot katru gadījumu atsevišķi, varētu atļaut agrāku ienākšanu ostā. Tādējādi noteikumu projekts paredz zvejnieka pienākumu ziņot par kuģa nozveju un tā paredzamo ienākšanas laiku zivju izkraušanas vietā vismaz divas stundas pirms paredzamās ierašanās. Vienlaikus, ievērojot Valsts vides dienesta (tā pārziņā ir zvejas kontrole Latvijā) viedokli par to, ka agrāka ienākšana ostā var apgrūtināt vai padarīt neiespējamu nozvejas izkraušanas kontroli, noteikumu projektā tika ieviesta regulā 2016/1139 paredzētā dalībvalsts rīcības izvēle attiecībā uz zvejas kuģu iespēju ienākt ostā agrāk par noteikto termiņu, bet vienīgi tad, ja zvejas rajons atrodas tuvāk un minēto prasību par iepriekšējā paziņojuma laiku zvejnieks nevar nodrošināt fiziski.
Regulas 2016/1139 14. pantā noteikts robežapjoms, kurš piemērojams plānā ietverto sugu dzīvsvaram un pēc kura pārsniegšanas zvejas kuģim ir jāizkrauj nozveja apstiprinātā ostā vai vietā tuvu krastam. Tādējādi noteikumos tiek iekļauts to apstiprināto ostu un izkraušanas vietu saraksts, kurās zvejnieks ir tiesīgs izkraut nozveju, ja tās robežapjoms pārsniedz regulas 2016/1139 14. panta "a" un "b" punktā minēto.

Noteikumu projekts paredz visu piekrastes zvejnieku (komerczvejnieku un pašpatēriņa zvejnieku) pienākumu informācijas sistēmā reģistrēt plānoto iziešanas jūrā laiku.

Noteikumu Nr. 296 8.18.3. apakšpunkta normas, kas nosaka piekrastes zvejnieku pienākumu iesniegt iepriekšējo ziņojumu Valsts vides dienestam, ja lomā paturēts viens lasis vai taimiņš, īstenošana praksē sagādāja grūtības piekrastes zvejniekiem. Neskatoties uz to, ka noteikumu Nr. 296 grozījumu izstrādē un saskaņošanā piedalījās piekrastes zvejnieku pārstāvji, šīs normas ieviešana praksē rādīja grūtības ziņojuma nosūtīšanai izmantojot mobilo telefonu atrodoties jūrā. Pēc apspriedes ar piekrastes zvejniekiem tika rasts risinājums, kas ar citiem ziņošanas mehānismu ļautu nodrošināt efektīvu piekrastes zvejas uzraudzību un kontroli. Zvejnieki atbalstīja priekšlikumu reģistrēt informāciju par plānoto iziešanas jūrā laiku, kas būtu iesniedzams pirms zvejas uzsākšanas. Šāda reģistrācija notiks zvejniekam elektroniski reģistrējot datus par plānoto iziešanas jūrā laiku Zemkopības ministrijas valsts informācijas sistēmā "Latvijas zivsaimniecības integrētā kontroles un informācijas sistēma" (turpmāk – informācijas sistēma), atrodoties mājās, un tā novēršot ziņošanas nepieciešamību jūrā. Minētie dati informācijas sistēmā būs reāllaikā pieejami Valsts vides dienestam. Ņemot vērā zvejnieku reģistrēto informāciju par plānoto iziešanas jūrā laiku, aprēķinot aptuveno laiku, kas aizņem zvejas darbības, zvejas kontroles inspektori varēs ieplānot attiecīgas inspekcijas jūrā, ostā vai izkraušanas vietā. Šāds alternatīvs risinājums vērtējams par efektīvāku zvejas kontroles rīku, nekā iepriekš paredzētā norma par ziņošanu no jūras.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Regula (EK) Nr. 1224/2009 (2009. gada 20. novembris), ar ko izveido Savienības kontroles sistēmu, lai nodrošinātu atbilstību kopējās zivsaimniecības politikas noteikumiem, un groza Regulas (EK) Nr. 847/96, (EK) Nr. 2371/2002, (EK) Nr. 811/2004, (EK) Nr. 768/2005, (EK) Nr. 2115/2005, (EK) Nr. 2166/2005, (EK) Nr. 388/2006, (EK) Nr. 509/2007, (EK) Nr. 676/2007, (EK) Nr. 1098/2007, (EK) Nr. 1300/2008 un (EK) Nr. 1342/2008, un atceļ Regulas (EEK) Nr. 2847/93, (EK) Nr. 1627/94 un (EK) Nr. 1966/2006
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
41. pants
10. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Zvejnieku federācija" Biedrība "Mazjūras zvejnieki" Biedrība "Kurzemes Zvejnieku asociācija" Biedrība "Kuivižu zvejnieku apvienība"
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

2023. gada 31. maijā tika organizēta videokonference, kurā piedalījās vairāki zvejnieku pārstāvji, t.sk. biedrības "Latvijas Zvejnieku federācija", biedrības "Mazjūras zvejnieki", biedrības "Kurzemes Zvejnieku asociācija", biedrības "Kuivižu zvejnieku apvienība", z/s Kaija u.c. pārstāvji par alternatīvo risinājumu noteikumu Nr. 296 piekrastes zvejnieku prasībai iesniegt Valsts vides dienestā iepriekšējo ziņojumu, ja lomā ir paturēts vismaz viens lasis vai taimiņš.

Zemkopības ministrija 2021. gada 5. oktobrī un 29. novembrī organizētajā sanāksmi ar zvejniekiem par zvejas kuģu iegādes nosacījumiem un kapacitātēm.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz visu piekrastes zvejnieku pienākumu informācijas sistēmā reģistrēt plānoto iziešanas jūrā laiku. Tādējādi, Zemkopības ministrijai, kā informācijas sistēmas pārzinei, jānodrošina tehniskais risinājums, kā arī jāveicina informācijas tehnoloģiju attīstību, lai vienkāršotu ziņojuma nosūtīšanu.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi