Anotācija

24-TA-1829: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 20. maija noteikumos Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 20. maija noteikumos Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu"" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 28. februāra Direktīvas (ES) 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību, groza Direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES (turpmāk – Zaļās pārkārtošanās akts) prasību izpildi.
Zaļās pārkārtošanās akts paredz, ka tirgotājiem tiek noteikts pienākums sniegt skaidru, būtisku un ticamu informāciju par precēm, un tiek ieviesti īpaši noteikumi, ar kuriem tiktu novērsta negodīga komercprakse, kas šobrīd maldina patērētājus un liedz viņiem izdarīt ilgtspējīga patēriņa izvēli, piemēram, novēršot tādas komercprakses, kas saistītas ar preču agrīnu novecošanu, maldinošām vidiskuma norādēm (“zaļmaldināšana”), maldinošu informāciju par produktu vai tirgotāju uzņēmumu sociālajām īpašībām vai nepārredzamiem un apšaubāmiem ilgtspējas marķējumiem, kā arī tādiem apritīguma aspektiem kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība. Minētās prasības tiks pārņemtas gan ar šo Noteikumu projektu, gan grozījumiem Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā un Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, gan grozījumiem Ministru kabineta 2014. gada 20. maija noteikumos Nr. 254 "Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas". 

Noteikumu projekts paredz grozīt esošos punktus un papildināt ar jauniem punktiem Ministru kabineta 2014. gada 20. maija noteikumus Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu" (turpmāk - Noteikumi Nr.255), lai nodrošinātu augstāku patērētāju un vides aizsardzības līmeni un palielinātu patērētāju informētību, nosakot :
pienākumu tirgotājiem atgādināt patērētājiem par preču juridiskās atbilstības garantijas esamību, tai skaitā par minimālo divu gadu periodu, izmantojot saskaņoto paziņojumu, kura dizainu un saturu izstrādās Eiropas Komisija, un pienākumu atgādināt par ilgizturības  komercgarantiju, ja tāda tiek piedāvāta, izmantojot saskaņoto marķējumu, kura dizainu un saturu izstrādās Eiropas Komisija, kā arī pa citiem pēcpārdošanas pakalpojumiem un to nosacījumiem, ierobežojumiem;
pienākumu tirgotājiem informēt patērētājus, ja ražotājs šādu informāciju ir sniedzis, par preces rezerves daļu pieejamību, aprēķinātajām remonta izmaksām un citiem ar preces remontu saistītajiem aspektiem. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu Zaļās pārkārtošanās akta prasību izpildi. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2024.gada 6.martā stājās spēkā Zaļās pārkārtošanās akts, ko jāpiemēro no 2026.gada 27.septembra. Zaļās pārkārtošanās akta mērķis ir veicināt Eiropas Savienības iekšējā tirgus pienācīgu darbību ar augstu patērētāju un vides aizsardzības līmeni, lai paātrinātu zaļās pārkārtošanās procesus sabiedrībā.
Patērētāju tiesību aizsardzība primāri tiek regulēta Patērētāju tiesību aizsardzības likuma normās, lai nodrošinātu tiem iespēju aizsargāt un īstenot savas likumīgās tiesības. Taču, pārņemot Zaļā pārkārtošanās akta prasības, nepieciešams veikt ne tikai grozījumus minētajā likumā, bet arī Noteikumos Nr.255, kuros tiek reglamentēti noteikumi par distances līgumiem, un kas ir izdoti saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 10.panta otro daļu. 

Pašreiz Noteikumos Nr.255 ir iekļautas prasības pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam skaidri un saprotami sniegt informāciju patērētājam, pirms tas ir uzņēmies distances līguma saistības vai piekritis piedāvājumam, attiecībā uz patērētāja likumīgajām tiesībām, ja prece vai pakalpojums neatbilst līguma noteikumiem. Šo informēšanas prasību katrs komersants veic pēc saviem ieskatiem, nodrošinot, ka informācija ir skaidri un viegli pieejama patērētājam. Taču, lai nodrošinātu patērētāju informētību un veicinātu to izpratni par zaļās pārkārtošanās procesiem, nepieciešams papildus noteikt, ka šis informēšanas pienākums tiek pienācīgi veikts un sniegtā informācija par preces garantijas noteikumiem ir skaidra un nepārprotama. Attiecīgi ir nepieciešams veikt izmaiņas Noteikumos Nr.255, nosakot šīs papildus informēšanas prasības. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd jau ir noteiktas atsevišķas informēšanas prasības pirms patērētājam kļūst saistošs līgums vai attiecīgais piedāvājums, kas cita starpā nosaka tirgotāja pienākumu informēt patērētājus par tādiem preces vai pakalpojuma aspektiem kā attiecīgās preces vai pakalpojuma galvenās īpašības, informācija par patērētāja likumīgajām tiesībām, ja prece vai pakalpojums neatbilst līguma noteikumiem.
Lai nodrošinātu patērētāju labāku informētību par ilgtspējīga patēriņa iespējām, nepieciešams noteikt, ka turpmāk tirgotājiem būs arī pienākums informēt par ražotāja komercgarantiju attiecībā uz ilgizturību, remonta iespējām, tādējādi iedrošinot patērētājus izvēlēties tādas preces vai pakalpojumus, kas sagaidāmi kalpos ilgāk un kuru atbilstības nodrošināšana ir būtiski ilgāka nekā tām precēm, kurām tiek piedāvāta tikai likumiskais garantijas termiņš (kas Latvijā ir noteikts 2 gadi), un šī informēšana tiks veikta izmantojot Eiropas komisijas izstrādāto saskaņoto paziņojumu un saskaņoto marķējumu (gan saskaņotais marķējums, gan saskaņotais paziņojums šobrīd ir izstrādes procesā, atbilstoši Zaļā pārkārtošanās aktā noteiktajam, Eiropas Komisija ar īstenošanas aktiem tos abus izstrādā un nosaka līdz 2025. gada 27. septembrim).
Izmaiņas tiek veiktas, lai nodrošinātu patērētāju labāku informētību par to visām likumiskajām tiesībām visās Eiropas Savienības dalībvalstīs harmonizēti, tostarp nodrošinot, ka sniegtā informācija ir skaidra un visiem saprotama neatkarīgi no valsts, kurā prece tiek iegādāta vai pakalpojums tiek saņemts.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr.255 tiek papildināti ar jauniem punktiem, kā arī tiek grozīti atsevišķi punkti, nosakot papildu pienākumus tirgotājiem patērētāju informēšanas jomā. 
Noteikumos Nr.255 tiek iekļautas papildus prasības 5.punktā, turpmāk nosakot, ka pirms patērētājs ir uzņēmies līguma saistības vai piekritis piedāvājumam, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs skaidri un saprotami sniedz patērētājam informāciju ne tikai par preces piegādes vispārīgiem nosacījumiem, bet arī par videi draudzīgām piegādes opcijām, ja tādas tiek piedāvātas. Tostarp tiek noteikts, ka informatīvais atgādinājums par patērētāja likumīgajām tiesībām, ja prece vai pakalpojums neatbilst līguma noteikumiem turpmāk ir norādāms, izmantojot saskaņoto paziņojumu, kuru harmonizēti izstrādās Eiropas Komisija. Ar grozījumiem Noteikumos Nr.255 turpmāk tiek iekļauta arī prasība tirgotājam sniegt informāciju par bez papildu samaksas piedāvāto ražotāja komercgarantiju attiecībā uz ilgizturību, kura attiecas uz visu preci un kuras termiņš pārsniedz divus gadus, ja ražotājs šādu informāciju sniedz pārdevējam, papildus atgādinot arī par preces "juridisko" garantiju (2 gadi), izmantojot saskaņoto marķējumu, kuru harmonizēti izstrādās Eiropas Komisija. Abi šie atgādinājumi ir sniedzami kopā, lai patērētāji ilgizturības komercgarantiju nesajauktu ar juridisko atbilstības garantiju.
Līdzīgs regulējums tiek noteikts arī attiecībā uz precēm ar digitāliem elementiem, digitālo saturu vai digitālajiem pakalpojumiem, nosakot tirgotāja pienākumu sniegt informatīvu atgādinājumu par "juridisko" garantiju (2 gadi), kā arī, ja šāda informācija ir sniegta un ir attiecināma, informāciju par minimālo laikposmu, kādā ražotājs vai pakalpojuma sniedzējs nodrošina programmatūras atjauninājumus. 
Noteikumu Nr.255 5.punkts tiek papildināts ar diviem jauniem apakšpunktiem, nosakot pienākumu informēt patērētāju arī par preces remontējamības indeksu (remontējamības indekss ir indekss, kas atspoguļo preces piemērotību remontēšanai un ir balstīts uz Eiropas Savienībā saskaņotām prasībām), ja tas ir attiecināms, savukārt, ja tas nav attiecināms, ir sniedzama informācija par preces rezerves daļām, kas nepieciešamas, lai uzturētu preces atbilstību līguma noteikumiem (piemēram, rezerves daļu pieejamība, aptuvenās izmaksas, pasūtīšanas procedūra, kā arī informācija par remonta ierobežojumiem un uzturēšanas un remontēšanas instrukciju pieejamību), ja ražotājs šādu informāciju sniedz pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam. Šāds nosacījums tiek ieviests, lai patērētāji varētu pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu par darījuma veikšanu un izvēlēties preces, kuras ir vieglāk saremontēt, ja radīsies šāda nepieciešamība. 
Papildus Noteikumu Nr.255 12.punkts tiek papildināts, nosakot, ka, ja distances līguma slēgšanai izmanto elektroniskos līdzekļus un patērētājam ir pienākums veikt samaksu, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs tieši pirms patērētājs veic pasūtījumu sniedz arī informāciju, izmantojot saskaņoto marķējumu, par bez papildu samaksas piedāvāto ražotāja komercgarantiju attiecībā uz ilgizturību, kura attiecas uz visu preci un kuras termiņš pārsniedz divus gadus, ja ražotājs šādu informāciju sniedz pārdevējam, kā arī sniedz informatīvu atgādinājumu par patērētāja likumīgajām tiesībām divu gadu laikā no preces piegādes dienas pieteikt prasījumu par līguma noteikumiem neatbilstošu preci. 
Šādu izmaiņu mērķis ir nodrošināt, ka patērētāji varēs pieņemt labāk pamatotus un informētus pirkuma lēmumus. Tas nozīmē, ka p tādējādi tiks veicināta ilgtspējīgāka patēriņa modeļa izveide sabiedrībā kopumā.

Ņemot vērā, ka nozares pārstāvjiem ir aktualizējušies jautājumi par elektroenerģijas jomā piemērojamām atteikuma tiesībām, Ministrija papildus izstrādātajiem grozījumiem skaidro, ka izņēmumu attiecībā uz 14 dienu atteikuma tiesību piemērošanu elektroenerģijas jomā Noteikumos nebūtu iekļaujams. Patērētājam ir jānodrošina tiesības atteikties no distancē noslēgta līguma 14 dienu laikā, un šīs tiesības cita starpā ir attiecināmas arī uz elektroenerģijas pakalpojumu saņemšanu, līdzīgi kā tas ir ar gāzes, ūdens vai telekomunikāciju pakalpojumu saņemšanu.
Ministrija saprot, ka saņemto elektroenerģijas pakalpojumu nav iespējams atgriezt atpakaļ, taču ir jāņem vērā, ka šis nevar būt par iemeslu atteikuma tiesību nenodrošināšanai. Atteikuma tiesības neizslēdz patērētāja pienākumu veikt attiecīgu apmaksu par saņemtajiem pakalpojumiem - kā ir noteikts šo noteikumu 18., 24. un konkrēti 23.punktā “Ja patērētājs izmanto atteikuma tiesības pēc tam, kad ir iesniedzis pakalpojuma sniedzējam pieprasījumu saskaņā ar šo noteikumu 18. punktu, patērētājs maksā pakalpojuma sniedzējam summu, kas attiecībā pret pilnu līguma izpildi ir proporcionāla izpildītajai līguma daļai brīdī, kad patērētājs informē pakalpojuma sniedzēju par atteikuma tiesību izmantošanu [..]”.
Attiecībā uz 22.1.apakšpunktā minēto “pakalpojuma izpildi”, norādām, ka elektroenerģijas patēriņš pēc būtības ir nepārtraukts, tāpēc nevar uzskatīt, ka pakalpojuma izpilde ir pabeigta. Pakalpojums tiek turpināts sniegt līdz brīdim, kad konkrētais līgums tiek pārtraukts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Paredzams, ka Noteikumu projekta piemērošanai būs pozitīva ietekme uz patērētājiem, jo tiks nodrošināta to labāka informētība par precēm, to dažādajiem aspektiem un viņu iegādāto preču atbilstības līguma noteikumiem tiesībām un skaidra informācija par ilgizturības komercgarantijas esamību.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta piemērošanai būs ietekme uz tirgotājiem, ņemot vērā, ka tiem būs jāievēro jaunie noteikumi un uzliktie pienākumi. Ar šo regulējumu tirgotājiem tiks radīts papildu administratīvais slogs un atbilstības izmaksas.
Norādāms, ka šīs piemērošanas administratīvo un atbilstības izmaksas tirgotājiem pašreizējā Noteikumu projekta izstrādes stadijā precīzi nav iespējams aprēķināt, jo nav precīzas informācijas par to, vai un kādā apmērā tirgotāji jau šobrīd izpilda paredzētās jaunās prasības. Tāpat nav precīzu datu par tirgotāju skaitu Latvijā, kas piedāvā patērētājiem iespēju noslēgt līgumu ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas, ņemot vērā, ka to skaits pastāvīgi mainās un to skaitam ir tendence palielināties, taču jāņem vērā, ka to tirgotāju skaits, uz kuriem attieksies jaunie informēšanas pienākumi, ir liels skaits uzņēmumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Paredzams administratīvā sloga pieaugums tirgotājiem.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Paredzams administratīvā sloga pieaugums tirgotājiem.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L0825
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 28. februāra Direktīvas (ES) 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību, groza Direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES (Zaļās pārkārtošanās akts).
Apraksts
Saskaņā ar Zaļās pārkārtošanās aktu, normas piemēro no 2026.gada 27.septembra.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 28. februāra Direktīvas (ES) 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību, groza Direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES (Zaļās pārkārtošanās akts).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.panta 1. punkta a) apakšpunkts
PTAL  1.panta 6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta t) apakšpunkts
PTAL 1.panta 17.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta u) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta w) apakšpunkts
PTAL 1.panta 15.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 1. punkta 14.a) apakšpunkts
PTAL 16.panta ceturtā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 1. punkta 14.b) apakšpunkts
PTAL 1.panta 17.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 1. punkta 14.c) apakšpunkts
PTAL 1.panta 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 1. punkta 14.d) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 1. punkta 14.e) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta a) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta b) apakšpunkta ea) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta b) apakšpunkta eb) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta b) apakšpunkta ec) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta b) apakšpunkta ed) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta c) apakšpunkta i) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta c) apakšpunkta j) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 5. punkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta o) apakšpunkts
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta p) apakšpunkts
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta q) apakšpunkts
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta r) apakšpunkts
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta s) apakšpunkts
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta v) apakšpunkts
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 2.punkta b) apakšpunkta d) apakšpunkts
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 2.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 2.punkta b) apakšpunkta e) apakšpunkts
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 2.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 2.punkta a) apakšpunkta b) apakšpunkts
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 2.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 3.punkts
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 1.punkts)
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 2.punkta 4.a apakšpunkts)
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 2.punkta 4.b apakšpunkts)
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 2.punkta 4.c apakšpunkts)
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 3.punkts)
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.d apakšpunkts)
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.e apakšpunkts)
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.f apakšpunkts)
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.g apakšpunkts)
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.h apakšpunkts)
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.i apakšpunkts)
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.j apakšpunkts)
NKAL grozījumu projekta (24-TA-1401) 4.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta a) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.1.apakšpunkts (Noteikumu Nr.255 5.9.apakšpunkts), Noteikumu Nr.254. grozījumu projekta (24-TA-1828) 1.1.apakšpunkts (Noteikumu Nr.254 5.9. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta b) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.2.apakšpunkts (Noteikumu Nr.255 5.14.apakšpunkts), Noteikumu Nr.254. grozījumu projekta (24-TA-1828) 1.2.apakšpunkts (Noteikumu Nr.254 5.14. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta c) apakšpunkta la) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.3.apakšpunkts (Noteikumu Nr.255 5.15.apakšpunkts), Noteikumu Nr.254. grozījumu projekta (24-TA-1828) 1.3.apakšpunkts (Noteikumu Nr.254 5.15.1 apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta c) apakšpunkta lb) un lc) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.4.apakšpunkts (Noteikumu Nr.255 5.15.2 apakšpunkts), Noteikumu Nr.254. grozījumu projekta (24-TA-1828) 1.4.apakšpunkts (Noteikumu Nr.254 5.15.2 apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta d) apakšpunkta u) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.6.apakšpunkts (Noteikumu Nr.255 5.23.apakšpunkts), Noteikumu Nr.254. grozījumu projekta (24-TA-1828) 1.6.apakšpunkts (Noteikumu Nr.254 5.23. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta d) apakšpunkta v) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.7.apakšpunkts (Noteikumu Nr.255 5.24.apakšpunkts), Noteikumu Nr.254. grozījumu projekta (24-TA-1828) 1.7.apakšpunkts (Noteikumu Nr.254 5.24. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 4.punkts
Noteikumu projekta 1.8.apakšpunkts (Noteikumu Nr.255 12.apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Zaļās pārkārtošanās akts neierobežo dalībvalsti piemērot jau esošu regulējumu, kas piemērojams uz subjektiem, kā arī transponējot Direktīvu nav ierobežotas tiesības piemērot stingrāku jau esošu regulējumu.  Transponējot (pārņemot) Zaļās pārkārtošanās akta normas, nav izmantota rīcības brīvība noteikt stingrākas prasības.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar. 
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/16df2ee4-a6b5-4772-b74f-3ff5feb6d84b

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saņemta elektroniskā pasta vēstule "Sadales tīkls", kurā izteikts viedoklis par noteikumu projektu. Ministrija izskaidrojusi tiesību normas un sniegusi savu viedokli, komentāri nav ņemti vērā. Papildus pēc sabiedrības līdzdalības termiņa beigām tiks saņemts viedoklis arī no Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras. Ministrija viedokli ir izskatījusi un tas nav ņemts vērā. Sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" ir ievietots viedokļu apkopojums ar Ministrijas komentāriem. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Ņemot vērā, ka ar Zaļās pārkārtošanās aktu tiek noteiktas jaunas informēšanas prasības tirgotājiem, Patērētāju tiesību aizsardzības centram būs jāuzrauga jauno nosacījumu ievērošana. Attiecīgi Patērētāju tiesību aizsardzības centra uzdevumi tiek paplašināti. Noteikumu projektā paredzēto uzraudzību PTAC nodrošinās tam piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi