Anotācija (ex-ante)

22-TA-1402: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošo nekustamo īpašumu Avotu ielā 10-8, Lielvārdē un Mālkalnes prospektā 17-27, Ogrē  nodošanu Ogres novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa 42.1, 43. pants, 45.panta pirmā daļa un likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 9. punkts.
Ogres novada domes 2022. gada 31. marta lēmums  Nr. 6 (22. §) “Par nekustamā īpašuma Avotu ielā 10 dz. 8, Lielvārdē, Ogres novadā pārņemšanu pašvaldības īpašumā” un  Ogres novada domes 2022. gada 31. marta lēmums Nr. 6 (13. §) “Par nekustamā īpašuma Mālkalnes prospektā 17-27, Ogrē, Ogres novadā pārņemšanu pašvaldības īpašumā”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij piekrītošo nekustamo īpašumu Avotu ielā 10-8, Lielvārdē un Mālkalnes prospektā 17-27, Ogrē  nodošanu Ogres novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz Ogres novada pašvaldībai nodot dzīvokļu īpašumus likuma „Par pašvaldībām” 15. panta pirmās daļas 9. punktā noteiktās funkcijas īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā. Pārņemot nekustamos īpašumus, pašvaldībai būs iespēja pilnvērtīgi to apsaimniekot.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1.      Informācija par rīkojuma projektā minētajiem nekustamajiem īpašumiem
1.1. Zemgales rajona tiesa  2021. gada 2. jūnijā kā noziedzīgi iegūtu mantu konfiscēja privātpersonai piederošo nekustamo īpašumu  Ogrē, Mālkalnes prospektā 17-27, kadastra Nr. 7401 900 1549. Tiesas lēmums stājies spēkā 2022. gada 3. janvārī. Saskaņā ar iepriekš minēto tiesas lēmumu nekustamais īpašums atbilstoši  Krimināllikuma 70.10 pantam ir atzīstams par valsts mantu un piekrīt valstij.
Nekustamais īpašums ar kadastra numuru 7401 900 1549 sastāv no dzīvokļa Nr. 27 (telpu grupas kadastra apzīmējums 7401 002 0020 018 027) un tam piekrītošajām kopīpašuma 2497/393222 domājamām daļām no būves ar kadastra apzīmējumu 7401 002 0020 018.
Nekustamais īpašums ierakstīts Zemgales rajona tiesas  Ogres pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 660 - 27.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra sistēmā reģistrētiem datiem, daudzdzīvokļu ēka ar kadastra apzīmējumu 7401 002 0020 018  atrodas uz privātpersonas īpašumā esošas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7401 002 0020. Ņemot vērā, ka dzīvojamā māja atrodas uz privātpersonas īpašumā esošas zemes, tad pašvaldībai, pārņemot dzīvokļa īpašumu, būs pienākums maksāt lietošanas maksu zemes īpašniekam par zemes lietošanas tiesībām.
Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) ar Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu Nr. 1636R/22 (valstij piekritīgās mantas uzskaites nodrošināšanai) ņēmis valsts uzskaitē par bezīpašnieka mantu atzīto nekustamo īpašumu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 1354) 7. punktu VID ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
Likuma „Par pašvaldībām” 21. panta pirmās daļas 17. punkts paredz pašvaldības tiesības lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu, ieķīlāšanu vai privatizēšanu, kā arī par nekustamās mantas iegūšanu pašvaldības īpašumā.
Ogres novada dome 2022. gada 31. martā  pieņēma lēmumu  Nr. 6 (13. §) “Par nekustamā īpašuma Mālkalnes prospektā 17-27, Ogrē, Ogres novadā pārņemšanu pašvaldības īpašumā”, ar kuru nolemts nekustamo īpašumu izmantot, lai īstenotu  likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 9. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā.
Ogres novada pašvaldība rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumus izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar vienu no šādiem likumiem:
- Likumu "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" (Pārejas noteikumu 6. punkts);
- Likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”.
Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Ogres novada pašvaldībai.

1.2.  Zemgales apgabaltiesas zvērināta notāre Dace Elksne 2022. gada 3. janvārī taisījusi notariālo aktu “Par mantojuma lietas izbeigšanu”, kas reģistrēts aktu un apliecinājumu reģistrā  Nr. 5, ar kuru par bezmantinieku mantu atzīts dzīvokļa īpašums Avotu iela 10 - 8, Lielvārde, Ogres novads, kadastra Nr.7413 900 0076.
Nekustamais īpašums ar kadastra numuru 7413 900 0076, kas sastāv no dzīvokļa Nr. 8 (telpu grupas kadastra apzīmējums 7413 001 0391 004 008), un tam piekrītošajām kopīpašuma 320/34923 domājamām daļām no būves ar kadastra apzīmējumu 7413 001 0391 004. Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistra datiem dzīvokļa platība ir 32,0 m2.
Nekustamais īpašums ierakstīts Zemgales rajona tiesas  Lielvārdes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1426 - 8.
Saskaņā ar iepriekš minēto notariālo aktu nekustamais īpašums ir atzīts par bezmantinieku mantu un piekrīt valstij atbilstoši Latvijas Republikas Civillikuma (turpmāk – Civillikums) 416. panta pirmajai daļai, kas noteic, ka, ja pēc mantojuma atstājēja nāves viņam mantinieki nav palikuši vai šie mantinieki likumiskā termiņā pēc publikācijas par mantojuma atklāšanos nav ieradušies vai nav pierādījuši savas mantojuma tiesības, tad manta piekrīt valstij.
Mantojuma lietā nav pieteiktas kreditoru pretenzijas.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra sistēmā reģistrētiem datiem, daudzdzīvokļu ēka ar kadastra apzīmējumu 7413 001 0391 004 atrodas uz privātpersonai īpašumā esošas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7413 001 0649. Ņemot vērā, ka dzīvojamā māja atrodas uz privātpersonai  īpašumā esošas zemes, tad pašvaldībai pārņemot dzīvokļa īpašumu būs pienākums maksāt lietošanas maksu zemes īpašniekam par zemes lietošanas tiesībām.
Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) ar  Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas akts Nr. 1668R/22 (valstij piekritīgās mantas uzskaites nodrošināšanai) ņēmis valsts uzskaitē par bezmantinieka mantu atzīto nekustamo īpašumu.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 1354) 7. punktu VID ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
Likuma „Par pašvaldībām” 21. panta pirmās daļas 17. punkts paredz pašvaldības tiesības lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu, ieķīlāšanu vai privatizēšanu, kā arī par nekustamās mantas iegūšanu pašvaldības īpašumā.
Ogres novada dome 2022 .gada 31. martā  pieņēma lēmumu  Nr. 6 (22 .§) “Par nekustamā īpašuma Avotu ielā 10 dz.8, Lielvārdē, Ogres novadā pārņemšanu pašvaldības īpašumā”, ar kuru nolemts nekustamo īpašumu izmantot, lai īstenotu  likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 9. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā.
Ogres novada pašvaldība rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumus izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar vienu no šādiem likumiem:
- Likumu "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" (Pārejas noteikumu 6. punkts);
- Likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”.
Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu  Ogres novada pašvaldībai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atsavināšanas likuma 5. panta pirmajā daļā noteikts, ka atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantotas pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šo nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.1 pantam Ogres novada  pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā, vienlaikus  Ogres novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu. Pamatojoties uz Civillikuma 416. panta septīto daļu, ierakstot zemesgrāmata īpašuma tiesības valstij uz nekustamo īpašumu, kas atzīts par bezmantinieka mantu, vienlaikus tiek dzēstas uz šo īpašumu ierakstītās saistības, apgrūtinājumi un aizlieguma atzīmes (attiecināms uz dzīvokļa īpašumu Avotu iela 10 - 8, Lielvārdē), un pamatojoties uz Kriminālprocesa likuma 356. panta 1.1 daļu, uz mantu, kas atzīta par noziedzīgi iegūtu, tiek dzēsts tai uzliktais arests, apgrūtinājumi, aizliegumi un ķīlas tiesības, tai skaitā visi uz publiskajā reģistrā reģistrējamu mantu ierakstītie apgrūtinājumi un aizlieguma atzīmes (attiecināms uz dzīvokļa īpašumu Mālkalnes prospektā 17-27, Ogrē).
Ogres  novada  pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, vienlaikus zemesgrāmatā ir jānostiprina iepriekš minētie tiesību aprobežojumi, kā arī aizliegums atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

 Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma daļas atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ogres novada iedzīvotāji, kuriem nepieciešama palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekts neskar valsts budžetu. Ogres novada pašvaldībai radīsies izdevumi, nostiprinot valsts nekustamo īpašumu uz sava vārda vienlaikus ar valsts īpašuma tiesību nostiprināšanu. Izdevumus Ogres novada pašvaldība segs no sava budžeta līdzekļiem
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ministru kabineta 2009. gada 25.augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkts noteic, ka institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Ogres novada pašvaldībai izmantot pirmtiesības uz nekustamo īpašumu, kas ir kļuvis par bezīpašnieka mantu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses, kā arī nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciātīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Ogres novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi