Anotācija (ex-ante)

23-TA-2474: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 24. augusta noteikumos Nr. 740 "Noteikumi par stipendijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pamatojoties uz informatīvo ziņojumu “Par darba vidē balstītas otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas „Skolotājs” ilgtspējas nodrošināšanu” (tiesību akta lietas numurs 22-TA-2034, atbalstīts Ministru kabinetā  2022. gada 14. jūlija sēdē (protokola  Nr. 36 111.§)) (turpmāk – informatīvais ziņojums). Latvijas Universitātes, Liepājas Universitātes, Daugavpils Universitātes un Rēzeknes tehnoloģiju akadēmijas sadarbībā ar nodibinājumu “Iespējamā misija” izstrādātais un ar ES fondu atbalstu iesāktais projekts ,,Mācītspēks” no 2023.gada 1. jūlija finansējams no valsts budžeta līdzekļiem. Ņemot vērā, ka Ministru kabinets 2023.gada 5.septembra sēdē atbalstīja grozījumus Ministru kabineta 2004. gada 24. augusta noteikumos Nr. 740 “Noteikumi par stipendijām”, kas paredz 300 euro stipendiju tematiskās jomas "Pedagogu izglītība un izglītības zinātne" programmu grupas "Pedagogu izglītība" studējošajiem (protokola Nr. 43 38. §, tiesību akta lietas numurs 23-TA-1820), Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – ministrija) skatījumā būtu nodrošināma tāda paša apmēra stipendija arī tiem topošiem pedagogiem, kas apgūst darba vidē balstītu otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmu “Skolotājs”, lai nodrošinātu programmas pievilcīgumu un ilgtspēju.

Stipendija 300 euro mēnesī tiek piešķirta visiem studējošiem, kas apgūst darba vidē balstītu otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmu „Skolotājs” (turpmāk- DVB SP), neuzliekot papildu prasības, ņemot vērā programmas augstas un topošiem skolotājiem specifiskas prasības studējošo uzņemšanā un īstenošanas prasības.

Tādēļ ministrija ir izstrādājusi grozījumus Ministru kabineta 2004. gada 24. augusta noteikumos Nr. 740 “Noteikumi par stipendijām”, paredzot 300 euro mēnesī stipendiju studējošiem, kas apgūst darba vidē balstītu otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmu „Skolotājs”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt esošo un potenciālo studējošo noturīgu interesi par darba vidē balstīto otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmu „Skolotājs”, nodrošināt kvalificētu pedagogu pieplūdumu Latvijas izglītības sistēmā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka 2023.gadam ar augstskolām jau ir noslēgti vienošanās protokoli par līdzekļu piešķiršanu stipendiju nodrošināšanai saskaņā ar spēkā esošo likumdošanu, lai neradītu papildus administratīvo slogu, grozījumi stāsies spēkā 2024.gada 1. janvārī. Attiecīgais finansējums tiks atspoguļots 2024. gada vienošanās protokolos.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas izglītības sistēmā novērojama pastāvīga brīvo darba vietu jeb vakanču veidošanās, kā rezultātā vairākās izglītības iestādēs veidojas pārrāvumi izglītības programmas apguvē. Iespējas aizpildīt vakantās darba vietas izglītības iestādēs ir ierobežotas. Izglītības likuma 48. panta pirmajā daļā noteikts, ka strādāt par pedagogu ir tiesības personai, kurai ir pedagoģiskā izglītība vai kura apgūst pedagoģisko izglītību, kas atbilst Ministru kabineta noteiktajām profesionālās kvalifikācijas prasībām. Pedagoga  profesionālās kvalifikācijas prasības reglamentē Ministru kabineta 2018. gada 11. septembra noteikumi Nr. 569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”, paredzot katram izglītības veidam un pakāpei noteiktas striktas prasības pedagogam nepieciešamajai izglītībai un viņa profesionālajai pedagoģiskajai kvalifikācijai. Turklāt ne katrai augstāko pedagoģisko izglītību ieguvušajai personai ir tiesības pasniegt jebkuru mācību priekšmetu. Ņemot vērā, ka problēma ar vakanču aizpildīšanu ir veidojusies ilgstoši, nepieciešami vairāki sistemātiski risinājumi jauno un topošo pedagogu sagatavošanai darbam skolā. Viens no tiem ir projekts “Mācītspēks”, kuru uzsāka īstenot ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu- projektu Nr. 8.2.1.0/18/I/004 „Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena „Izglītība un pedagoģija” studiju programmas” un otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas „Skolotājs” licenču ietvaros.

Līdz 2023.gada 30. jūnijam darba vidē balstītās otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas "Skolotājs" studējošo mērķstipendiju izmaksas tika finansētas Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) 8.2.1.specifiskā atbalsta mērķa „Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu” (turpmāk – 8.2.1.SAM) 1. un 2. kārtas projektiem pieejamā neizlietota finansējuma ietvaros, no 8.2.1. SAM 1. kārtas Latvijas Universitātes, Daugavpils Universitātes, Liepājas Universitātes projektu ietaupījumiem un ESF 8.2.2.specifiskā atbalsta mērķa “Stiprināt augstākās izglītības institūciju akadēmisko personālu stratēģiskās specializācijas jomās” pieejamā neizlietotā finansējuma ietvaros, pieejamo neizlietoto vai ietaupīto finansējumu pārdalot uz 8.2.1. SAM 1. kārtu (Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija sēdes  protokola Nr. 36 111. §) atbilstoši 8.2.1.SAM 1. kārtas attiecināmo izmaksu pozīcijām, kuri tostarp paredz mērķstipendijas otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas studentam līdz 280 euro mēnesī (Ministru kabineta 2018. gada 9. janvāra noteikumu Nr. 27 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” 20.1.2.1. apakšpunkts). Informatīvajā ziņojumā  norādīts, ka, sākot ar 2023. gada 1. jūliju DVB SP īstenošanu ministrija piedāvā finansēt no valsts budžeta līdzekļiem, līdz ar ko ir nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus no valsts budžeta līdzekļiem finansēto stipendiju piešķiršanu regulējošajā normatīvajā aktā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2004. gada 24. augusta noteikumos Nr. 740 "Noteikumi par stipendijām" (turpmāk - noteikumi) nav regulēta stipendijas piešķiršana DVB SP studējošajiem. Stipendija kalpo par papildus stimulu programmas izvēlei un studiju sekmīgai pabeigšanai, tāpēc būtu nepieciešams paredzēt regulējumu stipendiju piešķiršanai DVB SP studējošajiem. Šī stipendija būtu maksājama 12 mēnešus gadā, atšķirībā no citām noteikumos paredzētajām stipendijām, kas  maksājamas 10 vai 11 mēnešus gadā, pamatojoties uz DVB SP īstenošanas specifiku, proti, praktiskām nodarbībām vasaras laikā un darba vidē balstītām studijām mācību gada laikā. Stipendijas apmēram, ņemot vērā to, ka DVB SP studējošie savas studiju programmas ietvaros veic darbu izglītības iestādēs, būtu jābūt tādam pašam kā prioritāro jomu pedagogu stipendijām bakalaura līmeņa programmās, jeb 300 euro mēnesī.
Risinājuma apraksts
Izstrādāts noteikumu grozījumu projekts, kas paredz no valsts budžeta līdzekļiem finansēto stipendiju DVB SP studējošajam 300 euro apmērā mēnesī, kuru piešķir 12 mēnešus gadā. Noteikts, ka augstskolas stipendiju fondu veido, tai skaitā paredzot finansējumu stipendiju nodrošināšanai DVB SP studējošajiem atbilstoši apmēram, kas noteikts starp augstskolu un ministriju noslēgtajā līgumā par noteiktu speciālistu sagatavošanu.
Stipendija būtu attiecināma uz DVB SP imatrikulētiem studējošiem, kas uzsāka studijas no 2023.gada jūlija. Atšķirībā no prioritāro jomu pedagogu stipendijām, DVB SP stipendijas piešķiršanai netiks izvirzīti tādi paši nosacījumi, jo DVB SP studējošie studiju laikā tiek nodarbināti izglītības iestādēs studiju programmas ietvaros.
Problēmas apraksts
Nepieciešams nodrošināt izglītības programmu apguves nepārtrauktību, pēc iespējas nodrošinot izglītības sistēmas brīvo darba vietu aizpildīšanu ar motivētiem un jauniem darbiniekiem, nodrošinot izglītības iestāžu pastāvēšanas ilgtspēju personāla jomā, kā arī pēc iespējas novēršot iespējamu esošo darbinieku izdegšanu nesabalansētas darba slodzes dēļ.
Risinājuma apraksts
Studējošie, kas piesakās uz tematiskās jomas "Pedagogu izglītība un izglītības zinātne" programmu grupas "Pedagogu izglītība" studējošo stipendiju, pirmajā studiju gadā var strādāt izglītības iestādē par pedagogu vai pedagoga palīgu, darba slodzei nepārsniedzot trīsdesmit procentus no pedagogam noteiktās darba slodzes, kas atbilst vienai mēneša darba algas likmei, un neveic blakus darbu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • pedagogi
Ietekmes apraksts
Darba vidē balstītās otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas „Skolotājs” studējošie saņems stipendiju 300 euro apmērā mēnesī, kas motivēs viņus uzsākt vai turpināt un pabeigt studijas šajā studiju programmā. Orientējoši tie ir ap 100 studējošiem ik gadu. Šīs programmas īstenošana ir viens no kompleksiem pasākumiem kvalitatīvu pedagogu nonākšanai skolās.
Tematiskās jomas "Pedagogu izglītība un izglītības zinātne" programmu grupas "Pedagogu izglītība" studējošie, piesakoties stipendijai, studiju pirmajā gadā varēs strādāt izglītības iestādē par pedagogu vai pedagoga palīgu, darba slodzei nepārsniedzot 0,3 no pedagoga darba slodzes, kas atbilst vienai mēneša darba algas likmei.
Juridiskās personas
  • augstskolas
Ietekmes apraksts
Augstskolām, kuras īsteno darba vidē balstītās otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas „Skolotājs”- Latvijas Universitāte, Daugavpils Universitāte, Liepājas Universitāte- no augstskolas stipendiju fonda jāizmaksā šo programmu studējošajiem stipendiju 300 euro apmērā mēnesī.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Kvalificēto pedagogu nodrošināšana valsts izglītības iestādēm.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
340 200
0
360 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
340 200
0
360 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
340 200
0
360 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
340 200
0
360 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ailēs "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīts stipendiju finansējuma apmērs apakšprogrammā 03.01.00 “Augstskolas””.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta sēdē pieņemto lēmumu (protokola Nr. 40 43.§ 33. punkts), kas pieņemts izskatot Finanšu ministrijas informatīvo ziņojumu "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2024., 2025. un 2026. gadam" (tiesību akta lietas numurs 23-TA-1948), sākot ar 2024. gadu, lai nodrošinātu augstākās izglītības studiju programmu un 1. līmeņa augstākās profesionālās izglītības studiju programmu efektīvu pārvaldību, apakšprogrammas 03.01.00 “Augstskolas” nosaukums mainīts uz “Augstākās izglītības programmu nodrošināšana”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar MK 2022. gada 14. jūlija sēdes protokola Nr. 36 111. § noteikto, tika atbalstīts Izglītības un zinātnes ministrijas priekšlikums no 2023. gada 1. jūlija darba vidē balstītas otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas "Skolotājs" īstenošanu finansēt no valsts budžeta līdzekļiem.

Tai skaitā stipendijas studējošiem, kuri apgūst darba vidē balstītu otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmu „Skolotājs”, tiks nodrošinātas Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 03.01.00 "Augstskolas" ietvaros. Lai pēc ESF projekta beigām nodrošinātu finansējumu DVB studiju programmas īstenošanai no valsts budžeta, ministrija veica apropriācijas pārdali starp apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem no budžeta apakšprogrammas 03.05.00 “Snieguma finansējums augstskolu stratēģisko mērķu īstenošanai” pēc programmas likvidēšanas 2023. gadā un turpmāk ik gadu 207 053 euro un no budžeta apakšprogrammas 05.01.00 “Zinātniskās darbības nodrošināšana” 2023. gadā un turpmāk ik gadu 557 827 euro budžeta apakšprogrammai 03.01.00 “Augstskolas”  2023. gadā un turpmāk ik gadu 764 880 euro.
 
Izmaksas:
2024.gada pirmajā pusgadā studējošo skaits 89, no jūlija provizoriski plānots līdz 100 studējošiem. Stipendijas apmērs 300 euro. Izmaksas 2024.gadā līdz  340 200 euro.
2025.gadā un turpmāk ik gadu indikatīvi uzņemamo studējošo skaits 100. Stipendijas apmērs 300 euro. Izmaksas 2025.gadā un turpmāk ik gadu līdz  360 000 euro.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

Izglītības un zinātnes ministrijas administratīvais slogs paliks nemainīgs. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas "Skolotājs" studējošo stipendijas izmaksu aprēķins.