Anotācija

24-TA-2300: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 473 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts " Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22.augusta noteikumos Nr. 473 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" īstenošanas noteikumi”" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu tehniskus precizējumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai mazinātu administratīvo slogu un prasības 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" projektu ieviešanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 473 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" īstenošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr. 473) paredz, ka Atbildīgā iestāde izstrādās vienkāršoto izmaksu metodiku 2. kārtas projekta vadības un īstenošanas personālam. 
Noteikumu Nr. 473 īstenošanā ir noslēgtas 2 atlases - pirmās kārtas ietvaros noslēgts līgums ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru un otrās kārtas ietvaros noslēgti 8 līgumi ar sadarbības tīkla dalībniekiem. Grozījumi nav būtiski un neietekmēs abu kārtu projektu īstenošanu un tā mērķu sasniegšanu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 473 47. punkts nosaka, ka Otrās kārtas ietvaros sadarbības tīkla projekta vadības un projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātajai vienkāršoto izmaksu metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi, no līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas brīža starp sadarbības iestādi un sadarbības tīklu. Lai iegūtu un identificētu vēsturiskos datus no Eiropas Savienības 2014. - 2020. gada plānošanas perioda Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.1. pasākuma "Klasteru programma" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumu projektu īstenotājiem, būtu nepieciešams pārskatīt 14 projektu īstenotāju sniegto, kas ir aptuveni 280 progresa pārskatos iesniegto informāciju un iesniegtos pamatojošos dokumentus.
Risinājuma apraksts
1. Vienkāršoto izmaksu metodika
Ņemot vērā, ka Noteikumu Nr. 473 10. punktā noteikts, ka otrās kārtas ietvaros viena sadarbības tīkla projekta iesnieguma maksimāli pieļaujamais finansējuma apmērs ir 615 668 euro, savukārt 36. punktā ietvaros noteikts, ka pirmās kārtas ietvaros personāla atlīdzības izmaksas, tai skaitā darba alga, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un atvaļinājuma nauda maksimāli pieļaujamais finansējuma apmērs ir 364 800 euro, secināms, ka projektiem abās kārtās minimālais attiecināmo izmaksu apmērs noteikts ne mazāk kā 200 000 euro (ieskaitot). Līdz ar to neizpildās obligāta Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 53. panta 2. punkta prasību ievērošana.
Atbildīgā iestāde otrās kārtas ietvaros ir izvērtējusi budžeta projekta piemērošanas metodi, bet, ņemot vērā, lai iegūtu un identificētu vēsturiskos datus no Eiropas Savienības 2014. - 2020. gada plānošanas perioda Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.1. pasākuma "Klasteru programma" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumu projektu īstenotājiem, būtu nepieciešams pārskatīt 14 projektu īstenotāju sniegto informāciju un iesniegtos pamatojošos dokumentus visos maksājuma pieprasījumos (iesniegtā informācija ir iesniegta dažādos formātos un nav iespējams to sistemātiski apkopot). Atbildīgā iestāde secina, ka tas ir ievērojams administratīvais slogs vienotās likmes izstrādātajiem ar nesamērīgi zemu pienesumu projekta īstenošanā, kas neatspēkotu pēcāk esošo administratīvo slogu. Turklāt metodikas izstrāde neatbrīvo finansējuma saņēmēju no pienākuma uzkrāt un pamatot projekta īstenošanas laikā segtos izdevumus. Tāpat otrās kārtas ietvaros izmaksas projekta vadības un īstenošanas personālam nepārsniedz 30% no projekta kopējām izmaksām.
Savukārt, pirmās kārtas ietvaros metodika mazinātu administratīvo slogu, bet vienlaikus personāla slodzes likme ir mainīgais lielums projektā, attiecīgi tad Atbildīgajai iestādei būtu jāveic metodikas precizēšana un papildus darbības, kas administratīvo slogu tikai palielinātu. Papildus administratīvais slogs veidotos CFLA un daļēji arī Finansējuma Saņēmējam, jo regulāri būtu nepieciešams veikt aprēķinus attiecināmajai summai no likmes pilnai slodzei pret faktisko noslodzi.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Atbildīgā iestāde ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 473 svītros normas par vienkāršoto izmaksu metodiku izstrādi, nepiemēros vienkāršoto izmaksu metodiku pirmās un otrās kārtas personāla izmaksām. Līdz ar MK noteikumu Nr.473 47. punkta svītrošanu izmaksas tiek attiecinātas atbilstoši faktiskajam izlietojumam kopš MK noteikumu Nr.473 spēkā stāšanās brīža. Vienlaikus, projekta ieviešanas laikā Atbildīgā iestāde vērtēs, vai pamatojoties uz projekta datiem, projekta īstenošanas laikā var uzsākt vienkāršotās izmaksas piemērošanu, attiecīgi metodikas izstrādi. 
Grozījumi neietekmēs abu kārtu projektu īstenošanu un tā mērķu sasniegšanu. Pirmās kārtas ietvaros ir noslēgts līgums ar vienu Finansējuma saņēmēju un otrajā kārtā ar astoņiem finansējuma saņēmējiem, izmaksas līdz šim ir attiecinātas atbilstoši faktiskajam izlietojumam. Finansējuma saņēmēji pēc MK noteikumu Nr.473 apstiprināšanas tika informēti par izmaksu attiecināšanu atbilstoši faktiskajam izlietojumam, attiecīgi nav ietekmes uz jau apstiprinātajiem maksājumiem. 

2. Izmaksu attiecināšana pēc faktiskā izlietojuma
Ņemot vērā Finanšu ministrijas vadlīnijās Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gada plānošanas periodā" noteikto, MK noteikumos Nr.473 tiek papildināti ar nosacījumiem izmaksu attiecināšanai pēc faktiskā izlietojuma. Personāla izmaksās iekļauj to darbinieku personāla izmaksas, kuri noteiktā laika posmā ne mazāk kā 30% no normālā darba laika katrā mēnesī veic pienākumus, kas saistīti ar projektu, un tas ir pamatots ar atbilstošiem izmaksas pamatojošiem dokumentiem. Vienlaikus, tiešajām attiecināmajām projekta vadības personāla izmaksām ES fondu daļai ierobežojums tiek aprēķināts pie minimālo izmaksu bāzes 34 422 EUR kalendārajā gadā, pieskaitot 0,64% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas, un summu reizinot ar projekta ilgumu gados. Ja projekts ilgst mazāk par gadu vai nepilnos kalendārajos gados, ierobežojums tiek aprēķināts proporcionāli projekta mēnešu skaitam.

3. Regulas aizstāšana
Ņemot vērā, ka spēku zaudējusi Komisijas regula Nr. 2018/1046, MK noteikumu projektā tā tiek aizstāta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra regulu Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – Regula Nr. 2024/2509). 
Attiecīgi atsauces tiek precizētas MK noteikumu Nr. 473. 73., 74., 75. punktā un 3. pielikumā. 
Vienlaikus skaidrojam, ka uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi spēka bija Komisijas regula Nr. 2018/1046, līdz ar to uz projekta iesnieguma brīdi tika apliecināts, ka finansējuma saņēmējs ir informēts par Komisijas regulu Nr. 2018/1046, taču atsauces uz atcelto Regulu 2018/1046 uzskata par atsaucēm uz Regulu 2024/2509 un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas 2024/2509 II pielikumā. 

Dzēsta atsauce uz Eiropas Komisijas 2021. gada 9. aprīļa paziņojumu Nr. C/2021/2119 "Norādījumi par izvairīšanos no interešu konfliktiem un to pārvaldību saskaņā ar Finanšu regulu" - šis dokuments ir juridiski nesaistošs (tam ir ieteikuma raksturs), un noteikumu projektā nav pieļaujams atsaukties vai uzlikt par pienākumu ievērot juridiski nesaistošus dokumentus.

MK noteikumu Nr. 473 2.6. apakšpunktā ir noteikts, ka sadarbības tīkls ir biedrība vai nodibinājums, kas apvieno sadarbības tīkla dalībniekus – sīkos (mikro), mazos un vidējos komersantus, kas iesaistījušies biedrībā kā biedri vai ir nodibinājuma dibinātāji un iesaistās biedrības vai nodibinājuma mērķa sasniegšanā. Savukārt, sadarbības tīkls var iesaistīt aktivitātēs komersantu, kurš nav piesaistīts projektā kā sadarbības tīkla biedrs, ja komersants līdzfinansē savu dalību šajās projekta aktivitātēs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula Nr. 2024/2509)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula Nr. 2024/2509)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2024/2509 61. pants
Noteikuma projekta 73. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2024/2509 133. pants
Noteikuma projekta 74. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2024/2509 133. pants
Noteikuma projekta 75. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk