Anotācija (ex-ante)

24-TA-304: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlija noteikumos Nr. 328 "Sankciju koordinācijas padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, lai spēkā esošos Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlija noteikumus Nr. 328 "Sankciju koordinācijas padomes nolikums" precizētu atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma grozījumiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma grozījumiem (turpmāk – Sankciju likuma grozījumi), ar kuriem mainīts kompetenču sadalījums, nosakot Finanšu izlūkošanas dienestu (turpmāk – FID) par kompetento institūciju starptautisko un nacionālo sankciju izpildes jautājumos, precizēt Sankciju koordinācijas padomei (turpmāk - SKP) noteiktos uzdevumus, kā arī noteikumos lietotos terminus un sēžu sasaukšanas minimālo reižu skaitu gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd SKP uzdevumi, kas noteikti tās nolikuma 3. punktā, daļēji sakrīt ar FID noteikto kompetenci pēc Sankciju likuma grozījumiem.
SKP nolikumā tiek lietots termins “kompetentā iestāde”, taču Sankciju likuma grozījumi šo terminu aizstāj ar terminu “uzraudzības iestāde”.
Šobrīd Sankciju koordinācijas padomes nolikuma 12. punkts nosaka, ka SKP sēdes organizē ne retāk kā četras reizes gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma grozījumiem (turpmāk – Sankciju likuma grozījumi), kas stājās spēkā 2024. gada 1. aprīlī, FID noteikts par kompetento institūciju starptautisko un nacionālo sankciju izpildes jautājumos. FID kompetencē ietilpst arī vairāki līdz šim SKP noteiktie uzdevumi, līdz ar to nepieciešams precizēt SKP nolikumā tai noteikto kompetenci. Vienlaikus nepieciešams pārskatīt SKP sēžu sasaukšanas minimālo reižu skaitu gadā. Eiropas Savienības sankciju noteikšanas biežums un apjoms pēc  2022. gada 24. februāra būtiski pieauga   un tas veicināja iestāžu regulāru un praktisku sadarbības formātu izveidošanu, kuros tiek apspriesti jautājumi par noteikto sankciju izpildi un piemērošanu. Viens no šādiem regulāriem formātiem ir Sankciju konsīlijs, SKP izveidota neformāla darba grupa, kurā iesaistīto ministriju un iestāžu pārstāvji regulāri un operatīvi apspriež aktuālos sankciju jautājumus, kad tādi tiek identificēti. Līdz ar to nav nepieciešana bieža SKP sēžu sasaukšana, jo praksē aktuālie jautājumi jau tiek operatīvi risināti ikdienas sadarbības līmenī. SKP koordinēs normatīvo aktu vienveidīgu piemērošanu starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju jomā, tai skaitā cīnoties pret terorismu un masveida iznīcināšanas ieroču izgatavošanu, glabāšanu, pārvietošanu, lietošanu vai izplatīšanu, kā arī veicinās valsts institūciju un privātā sektora sadarbību, izpildot starptautiskās un Latvijas Republikas nacionālās sankcijas.
Tāpat ar Sankciju likuma grozījumiem termins “kompetentā institūcija” aizstāts ar terminu “uzraudzības institūcija”, ko attiecīgi nepieciešams precizēt SKP nolikumā.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka SKP sēdēs ir nozīmīga arī Klimata un enerģētikas ministrijas pārstāvja klātbūtne, ir jānodrošina tā iekļaušana SKP sastāvā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts paredz svītrot SKP noteiktos uzdevumus, kurus kopš 2024. gada 1. aprīļa veic FID. Tāpat Ministru kabineta noteikumi papildināti ar jaunu punktu, nosakot, ka SKP ir uzdevums veicināt valsts institūciju un privātā sektora sadarbību, izpildot starptautiskās un Latvijas Republikas nacionālās sankcijas, ko faktiski SKP izpildījusi arī līdz šim.
Ievērojot iepriekš minēto, Ministru kabineta noteikumu projekts paredz noteikt minimālo SKP sēžu skaitu gadā ne retāk kā divas reizes, saglabājot iespēju SKP priekšsēdētājam sasaukt papildus sēdes pēc nepieciešamības.
Atbilstoši Sankciju likuma grozījumiem termins "kompetentā institūcija" aizstāts ar terminu "uzraudzības institūcija".
Noteikumu projekts paredz papildināt SKP sastāvu ar Klimata un enerģētikas ministrijas pārstāvi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi