25-TA-53: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumos Nr. 762 "Noteikumi par valsts profesionālās ievirzes izglītības standartu mākslu jomā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas un Latvijas Nacionālā kultūras centra iniciatīvas, pamatojoties uz Izglītības likuma 14.panta 19.punktu un Profesionālās izglītības likuma 23.panta otro daļu, ņemot vērā to, ka, uzsākot īstenot valsts profesionālās ievirzes izglītības standartu mākslu (mūzikas, mākslas un dejas) jomā atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra noteikumiem Nr.762 “Noteikumi par valsts profesionālās ievirzes izglītības standartu mākslu jomā” (turpmāk – MK noteikumi Nr.762), izglītības iestādes ir konstatējušas, ka profesionālās ievirzes izglītības programmās tematiskajā jomā “Mākslas” nav iespējams piemērot MK noteikumu Nr.762 3.pielikumā “Summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē” ietverto izglītojamo mācību snieguma summatīvo vērtējumu attiecībā uz profesionālo kompetenču sasniedzamā līmeņa izteikšanu procentos.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Pilnveidot MK noteikumos Nr.762 noteikto regulējumu, lai precizētu prasības un pilnveidotu valsts profesionālās ievirzes izglītības standartu mākslu jomā attiecībā uz profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu un profesionālās kompetences līmeņu vērtēšanas veidu – summatīvā vērtēšana.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK noteikumos Nr.762, nosakot profesionālās ievirzes izglītības programmas tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu un profesionālās kompetences līmeņu vērtēšanas kārtību, ievēroti profesionālajā vidējā izglītībā piemērotie izglītības snieguma vērtēšanas pamatprincipi, tajā skaitā par summatīvā vērtējuma izteikšanu – vērtējumu ballēs atbilstoši sasniedzamajam līmenim procentos. MK noteikumu Nr.762 3.pielikumā “Summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē” ir noteikta summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē, proti, izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu un profesionālās kompetences līmeņa uzdevumu izpildes vērtējums ballēs atbilstoši sasniedzamajam līmenim procentos. Vienlaikus MK noteikumu Nr.762 3.pielikumā “Summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē” nav pietiekami skaidri norādīti šajā tabulā iekļautā izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu un profesionālās kompetences līmeņa uzdevumu izpildes sasniedzamā līmeņa procentos vērtības izmantošanas nosacījumi. MK noteikumu Nr.762 9.punktā noteikts, ka izglītības iestādes profesionālās ievirzes izglītības programmas obligātā satura īstenošanā ņem vērā Latvijas Nacionālā kultūras centra izstrādāto metodiku, proti, Valsts profesionālās ievirzes izglītības standarta mākslu jomā obligātā satura īstenošanas metodiku (apstiprināta ar Latvijas Nacionālā kultūras centra 2024.gada 2.aprīļa rīkojumu Nr.1.1-4/16 (precizēta 2024.gada 1.novembrī), pieejama: https://www.lnkc.gov.lv/lv/media/26343/download?attachment) (turpmāk – Latvijas Nacionālā kultūras centra metodika), kurā ir ietverts profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu vērtēšanas pamatprincipu piemērošanas skaidrojums un sasniedzamā līmeņa procentuālais sadalījums. Izglītības iestādēm, izstrādājot savus iekšējos noteikumos par profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu apguves vērtēšanas kārtību, jāņem vērā Latvijas Nacionālā kultūras centra metodikā noteiktais par mācību snieguma vērtēšanas sasniedzamā līmeņa procentuālo sadalījumu. Latvijas Nacionālā kultūras centra metodikas 6.nodaļas “Mācību snieguma vērtēšana” 6.3.4.punktā attiecībā uz profesionālās ievirzes izglītības programmas obligātā satura īstenošanu noteikts, ka katrā mācību priekšmetā nosaka summatīvi vērtējamos mācību uzdevumus un pārbaudījumus mācību gada laikā katra mācību posma noslēgumā, tajā skaitā tēmas noslēgumā, un tos novērtē ar atbilstošu apguves līmeni, MK noteikumu Nr.762 3.pielikuma “Summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē” vērtēšanas tabulas sasniedzamā līmeņa procentuālais sadalījums obligāti piemērojams tikai mācību priekšmeta apguves noslēgumā, savukārt mācību procesā – tēmas, temata un citu mācību posmu noslēgumā – pedagogi summatīvajā vērtēšanā izmanto tādu vērtēšanas metodiku, kāda ir piemērota konkrētajam pārbaudījuma veidam, tajā skaitā, pielietojot E-klasē gan “Parasto metodiku”, gan “Pārbaudes darbu metodiku” ar citu sasniedzamā līmeņa procentuālo sadalījumu, piemēram, pamatizglītības standartā noteikto. Vienlaikus jāņem vērā profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” īstenošanas specifika – izglītības process notiek līdztekus vispārējai izglītībai un tajā noteiktajai vērtēšanas sistēmai, kurā ir atšķirīgs uzdevumu izpildes sasniedzamā līmeņa vērtējums procentos, kas rada neizpratni izglītojamajiem un to vecākiem par profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē piemēroto izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu un profesionālās kompetences līmeņa uzdevumu izpildes summatīvā vērtējuma izteikšanu ballēs attiecībā pret iegūto sasniedzamā līmeņa procentuālo vērtību (MK noteikumu Nr.762 un tā 3.pielikums “Summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē”).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr.762 un tā 3.pielikums “Summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē” pietiekami skaidri nedefinē profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu un profesionālās kompetences līmeņa uzdevumu izpildes summatīvā vērtējuma izteikšanu attiecībā uz izglītojamo mācību snieguma rezultātu novērtēšanu atbilstoši sasniedzamajam līmenim procentos, t.i., izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu un profesionālo kompetenču uzdevumu izpildes sasniedzamo līmeņu procentos vērtības izmantošanas nosacījumus, tādējādi radot pārpratumus izglītības iestādēm, izglītojamiem un to vecākiem (likumiskajiem pārstāvjiem) par izglītojamo mācību snieguma vērtēšanas kārtības piemērošanu. Turklāt MK noteikumos Nr.762 un tā 3.pielikumā “Summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē” noteiktā profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu un profesionālās kompetences līmeņa uzdevumu izpildes summatīvā vērtējuma izteikšana atšķiras arī no vispārējā pamatizglītībā un vispārējā vidējā izglītībā izmantotās izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanas pamatprincipiem un iegūtās izglītības vērtēšanas kārtības attiecībā uz izglītojamo mācību snieguma līmeņa apguvi procentos.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz MK noteikumu Nr.762 3.pielikumu “Summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē” izteikt jaunā redakcijā, svītrojot no tā nosacījumu par profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu un profesionālās kompetences līmeņa uzdevumu izpildes snieguma vērtēšanā sasniedzamo līmeni procentos. Šāds risinājums ir nepieciešams, lai veidotu vienotu izpratni par profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē izglītojamo mācību snieguma vērtēšanas kārtību un iespējām piemērot izglītojamo mācību snieguma vērtēšanas metodiku atbilstoši izglītības programmas un konkrētā mācību priekšmeta specifikai, pārbaudījuma veidam un izglītojamo vecumposmam. Atbilstoši Projektā noteiktajam tiks precizēta Latvijas Nacionālā kultūras centra metodika par profesionālās ievirzes izglītības programmas obligātā satura īstenošanu, svītrojot no tās obligātās prasības par MK noteikumu Nr.762 3.pielikumā “Summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē” noteikto nosacījumu attiecībā uz profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu un profesionālās kompetences līmeņa uzdevumu izpildes snieguma vērtēšanā izmantojamo sasniedzamā līmeņa procentuālo sadalījumu. Izglītojamo mācību snieguma vērtēšanas process kultūrizglītības profesionālās ievirzes izglītības programmās tematiskajā jomā “Mākslas” (mūzika, māksla un deja) un tajās iekļautajos mācību priekšmetos, kā arī pārbaudījumu daudzveidībā (mācību koncerti, darbu skates, instrumentu spēles tehniskās ieskaites utt.), ir specifisks un iekļauj gan kritēriju daudzveidību, gan dažādus vērtēšanas veidus (vērtēšana ar komisiju, u.c.) un aspektus. Līdz ar to būtiskākais profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” izglītojamo mācību snieguma vērtēšanā ir rast piemērotāko pieeju katram pārbaudījumam, kas vērtējams summatīvi, kā arī izstrādāt atbilstošus vērtēšanas kritērijus un izglītojamo mācību snieguma līmeņu aprakstus, kas sniedz skaidru izpratni gan par iegūto vērtējumu, gan snieguma līmeni. Par minēto ir gūta pārliecība, uzsākot 2024./2025.mācību gadu un piemērojot MK noteikumos Nr.762 un tā 3.pielikumā “Summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē” noteikto vērtēšanas metodiku profesionālās ievirzes izglītības iestādēs, un secinot, ka ir mācību priekšmeti un pārbaudījuma veidi, kā arī izglītojamo vecumposms (īpaši – jaunāko klašu grupas), kuriem šāda vērtēšanas pieeja nav atbilstoša. Nozīmīgs aspekts ir profesionālās ievirzes izglītības programmas tematiskajā jomā “Mākslas” pedagogu profesionalitāte kultūrizglītības programmu īstenošanā, līdzšinējā uzkrātā pieredze izglītojamo mācību snieguma vērtēšanas īstenošanā, kas rada paļāvību uz spēju rast labākos risinājumus un izvēles vērtēšanas pielāgošanai katram summatīvi vērtējamam pārbaudījumam, vienlaikus piemērojot arī formatīvo vērtēšanu, motivējot izglītojamos, kā arī individuālajās mācību stundās (mūzikas nodarbībās) katram izglītojamajam mācību procesā skaidri norādot uz pilnveidojamām jomām. Līdz ar to Projekts paredz MK noteikumu Nr.762 3.pielikumu “Summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē” izteikt jaunā redakcijā, atbilstoši kurai tiks precizēta Latvijas Nacionālais kultūras centra metodika profesionālās ievirzes izglītības programmas obligātā satura īstenošanā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- skolēni
- skolēnu vecāki (likumiskie pārstāvji)
- pedagogi
Ietekmes apraksts
Skolēniem, to vecākiem (likumiskajiem pārstāvjiem) un pedagogiem sadarbībā ar izglītības iestādi tiks radīta iespēja izglītības iestādes iekšējos noteikumos noteikt summatīvā vērtējuma veidošanās principus, ņemot vērā profesionālās ievirzes izglītības programmas tematiskajā jomā “Mākslas” un konkrētā mācību priekšmeta specifiku, pārbaudījuma veidu un izglītojamo vecumposmu.
Juridiskās personas
- profesionālās ievirzes izglītības iestādes mākslu jomā
Ietekmes apraksts
Svītrojot MK noteikumu Nr.762 3.pielikumā “Summatīvā vērtējuma izteikšana profesionālās ievirzes izglītības programmas apguvē” profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē noteiktās prasības par izglītojamo mācību snieguma vērtēšanas nosacījumu attiecībā uz izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu un profesionālo kompetenču uzdevumu izpildes sasniedzamā līmeņa sadalījumu procentos, izglītības iestādēm tiks radīta iespēja iekšējos noteikumos noteikt procentuālo sadalījumu, kā vienu no summatīvā vērtējuma veidošanās pieejai, ņemot vērā profesionālās ievirzes izglītības programmas tematiskajā jomā “Mākslas” un konkrētā mācību priekšmeta specifiku, pārbaudījuma veidu un izglītojamo vecumposmu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir pilnveidot MK noteikumos Nr.762 noteikto regulējumu, lai precizētu prasības un pilnveidotu valsts profesionālās ievirzes izglītības standartu mākslu jomā attiecībā uz profesionālās ievirzes izglītības programmu tematiskajā jomā “Mākslas” apguvē izglītojamo sasniedzamo mācīšanās rezultātu un profesionālās kompetences līmeņu vērtēšanas veidu – summatīvā vērtēšana, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Nacionālais kultūras centrs
- Profesionālās ievirzes izglītības iestādes mākslu jomā
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi