25-TA-2887: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali” sagatavots, pamatojoties uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk – KNAB) un Konkurences padomes (turpmāk – KP) iniciatīvu, un Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta piecpadsmito daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu četrpusējā līguma, kas noslēgts starp KP un KNAB kā pasūtītājiem un Rīgas Tehnisko universitāti un Latvijas Universitāti kā izpildītājiem, izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd dažādas valsts iestādes, piemēram, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs, Valsts ieņēmumu dienests, Iepirkumu uzraudzības birojs patstāvīgi apkopo datus par uzņēmumiem, to finanšu rādītājiem, nodarbinātības datiem un citām saistītām jomām. Tomēr šie dati paši par sevi var nenorādīt uz riska pazīmēm vai aizdomīgām sakritībām. Publisko iepirkumu jomā būtiska nozīme ir datu pieejamībai un to savstarpējai analīzei, tādējādi, apvienojot datus no dažādiem avotiem vienotā datu platformā, būtu iespējams identificēt pazīmju kopumu, kas varētu liecināt par risku rašanos publisko iepirkumu procesos. Atbilstoši iepriekš definētiem indikatoriem datu platformā tiktu apkopoti “strukturēti dati” un attēloti pārskatāmā veidā. Attiecīgi datu platformas lietotājiem būtu iespēja izvēlēties un filtrēt attēlojamos indikatorus, kas varētu norādīt uz iespējamiem korupcijas riskiem. Šobrīd KNAB tīmekļa vietnē šāda datu platforma nav. Līdzīga datu platforma ir Iepirkumu uzraudzības birojam, bet tajā tiek attēloti tikai statistikas dati, bez risku indikatoriem.
Ministru kabineta rīkojuma projekts izstrādāts, lai veiktu finansējuma 1000 euro apmērā pārdali no KNAB budžeta uz KP budžetu. Tādējādi tiktu nodrošināta četrpusējā līguma, kas noslēgts starp KP un KNAB kā pasūtītājiem un Rīgas Tehnisko universitāti (turpmāk – RTU) un Latvijas Universitāti (turpmāk – LU) kā izpildītājiem, izpilde (turpmāk – Līgums). Saskaņā ar Līguma nosacījumiem paredzēts, ka RTU kopīgi ar LU izstrādās zinātnisko pētījumu un, balstoties uz šī pētījuma rezultātiem, izstrādās Konkurences uzraudzības skrīninga rīku un datu platformu – funkcionālu prototipu, kas nodrošina sistemātisku pārkāpumu pazīmju monitoringu un agrīnu iespējamu pārkāpumu identificēšanu, izmantojot datu analīzi un mākslīgā intelekta (MI) metodes. Projekta rezultātā izstrādātais risinājums kalpos kā tehnoloģisks pamats turpmākai attīstībai, nodrošinot iespēju integrēt un paplašināt platformu ar papildu moduļiem. Datu platforma tiks integrēta arī KNAB tīmekļa vietnē. Zinātniskā pētījuma kopējās izmaksas ir 1 000 000 euro, t.sk. PVN, KP un KNAB kopā sedz 900 000 euro, attiecīgi KP – 899 000 euro un KNAB – 1000 euro, bet LU un RTU kopā nodrošina līdzfinansējumu 100 000 euro.
Ministru kabineta rīkojuma projekts izstrādāts, lai veiktu finansējuma 1000 euro apmērā pārdali no KNAB budžeta uz KP budžetu. Tādējādi tiktu nodrošināta četrpusējā līguma, kas noslēgts starp KP un KNAB kā pasūtītājiem un Rīgas Tehnisko universitāti (turpmāk – RTU) un Latvijas Universitāti (turpmāk – LU) kā izpildītājiem, izpilde (turpmāk – Līgums). Saskaņā ar Līguma nosacījumiem paredzēts, ka RTU kopīgi ar LU izstrādās zinātnisko pētījumu un, balstoties uz šī pētījuma rezultātiem, izstrādās Konkurences uzraudzības skrīninga rīku un datu platformu – funkcionālu prototipu, kas nodrošina sistemātisku pārkāpumu pazīmju monitoringu un agrīnu iespējamu pārkāpumu identificēšanu, izmantojot datu analīzi un mākslīgā intelekta (MI) metodes. Projekta rezultātā izstrādātais risinājums kalpos kā tehnoloģisks pamats turpmākai attīstībai, nodrošinot iespēju integrēt un paplašināt platformu ar papildu moduļiem. Datu platforma tiks integrēta arī KNAB tīmekļa vietnē. Zinātniskā pētījuma kopējās izmaksas ir 1 000 000 euro, t.sk. PVN, KP un KNAB kopā sedz 900 000 euro, attiecīgi KP – 899 000 euro un KNAB – 1000 euro, bet LU un RTU kopā nodrošina līdzfinansējumu 100 000 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu no Līguma izrietošo KNAB saistību izpildi, jāveic finansējuma pārdale no KNAB pamatbudžeta programmas 01.00.00 “Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs” uz Ekonomikas ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 26.02.00 “Konkurences politikas ieviešana”.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta piecpadsmito daļu finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei. Lai nodrošinātu no Līguma izrietošo KNAB saistību izpildi, ir sagatavots rīkojuma projekts, paredzot finansējuma pārdali no KNAB 2025. gada pamatbudžeta programmas 01.00.00 “Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs” uz Ekonomikas ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 26.02.00 “Konkurences politikas ieviešana”. Līguma izpildes rezultātā izstrādātā datu platforma būs pieejama KNAB tīmekļa vietnē un tiks izmantota kā ikdienas atbalsta rīks ne tikai KNAB ekspertiem, bet arī pētnieciskajai žurnālistikai un sabiedrībai kopumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Rīkojuma projekts paredz finansējuma pārdali 1000 euro apmērā no Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pamatbudžeta programmas 01.00.00 “Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs” uz Ekonomikas ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 26.02.00 “Konkurences politikas ieviešana”.
No Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja uz Ekonomikas Ministriju pārdalītais finansējums 2025. gadā tiks izlietots atbilstoši Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētajam mērķim līdz 2025. gada beigām.
No Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja uz Ekonomikas Ministriju pārdalītais finansējums 2025. gadā tiks izlietots atbilstoši Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētajam mērķim līdz 2025. gada beigām.
| Izmaksu pozīcija | 2025.gadā (EUR) |
| Kopā | 1000 |
| EKK 5000 Kapitālie izdevumi | 1000 |
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projekts paredz 2025.gadā no KNAB budžeta programmas 01.00.00 “Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs” uz EM budžeta apakšprogrammu 26.02.00 “Konkurences politikas ieviešana” pārdalīt finansējumu 1 000 euro apmērā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ministru kabineta rīkojuma projekts izstrādāts, lai veiktu finansējuma 1000 euro apmērā pārdali no KNAB uz KP budžetu zinātniskā pētījuma veikšanai, jaunas tirgus monitoringa metodes un funkcionāla prototipa izveidei, un neparedz jauna normatīvā regulējuma izstrādi vai grozījumu veikšanu spēkā esošajā normatīvajā regulējumā
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Ekonomikas ministrija
- Konkurences padome
- Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
