Anotācija (ex-ante)

21-TA-572: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 12. augusta noteikumos Nr. 471 "Parakstu vākšanas tiešsaistes sistēmu drošības un tehniskās prasības"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu” (pieņemts 31.03.1994.) 22. panta (4) daļa nosaka, ja tiek nodrošināta parakstītāju identifikācija un fizisko personu datu aizsardzība, parakstus var vākt arī elektroniski, izmantojot Vienoto valsts un pašvaldību pakalpojumu portālu (www.latvija.lv) vai citu tiešsaistes sistēmu, kuru iniciatīvas grupa izvēlas šim nolūkam.
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 12. augusta noteikumos Nr. 471 “Parakstu vākšanas sistēmu drošības un tehniskās prasības”” (turpmāk – Noteikumu projekts) precizēs atsauci uz valsts pārvaldes pakalpojumu portālu un parakstu vākšanu elektroniski, izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Parakstu vākšana valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv organizēt un vēlētāju balsis pieņemt, identificējot personu, izmantojot portālā www.latvija.lv pieejamos identifikācijas līdzekļus (internetbankas identifikācijas līdzekļus, vai eParaksta un eID viedkartēs iekļautos identifikācijas līdzekļus).

Precizēt Noteikumu 1.1. apakšpunktu, norādot precīzu atsauci uz valsts pārvaldes pakalpojumu portālu www.latvija.lv.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2022.
Pamatojums
Valsts reģionālās attīstības aģentūras uzturētā komponente “e-parakstītājs” tiek slēgta ar 2022. gada 16. februāri.
2021.gada 28.jūnijā ir stājies spēkā Fizisko personu reģistra likums, kas paredz, ka valsts institūcijas un amatpersonas veiks vienotu fizisko personu identifikāciju un datu apstrādi vienotā fizisko personu reģistrācijas un uzskaites sistēmā – Fizisko personu reģistrā. Līdz ar Fizisko personu reģistra likuma spēkā stāšanos spēku zaudēja Iedzīvotāju reģistra likums, tādējādi, valsts informācijas sistēma “Iedzīvotāju reģistrs” izbeidza savu darbību.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreizējā situācija
Noteikumi paredz iespēju portāla parakstu vākšanas tiešsaistes sistēmā vēlētājam izvēlēties parakstīties arī ar drošu elektronisko parakstu.

Valsts pārvaldes iekārtas likuma (pieņemts 06.06.2002.) 100. pants nosaka, ka (1) Valsts pārvaldes pakalpojumu portāls ir tīmekļa vietne, kas vienuviet nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu un ar tiem saistītās informācijas pieejamību privātpersonām un valsts pārvaldei, piekļuvi e-pakalpojumiem un elektronisko saziņu starp privātpersonām un valsts pārvaldi, un (2) Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla tīmekļa vietnes adrese ir https://www.latvija.lv.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka Valsts reģionālās attīstības aģentūras uzturētā komponente “e-parakstītājs” tiek slēgta ar 2022. gada 16. februāri un likums “Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu” nenosaka pienākumu, vācot parakstus, izmantot drošo elektronisko parakstu, nepieciešams veikt grozījumus tiesiskajā regulējumā, izkļaujot normas par droša elektroniskā paraksta izmantošanu.

Ministru kabineta 2014. gada 12. augusta noteikumos Nr. 471 „Parakstu vākšanas sistēmu drošības un tehniskās prasības” 1.1. apakšpunktā ir iekļauta atsauce uz iepriekšējo valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.lv nosaukumu.
Risinājuma apraksts
Parakstu vākšana valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv tiks organizēta un vēlētāju balsis pieņemtas, nemainot līdzšinējo procesu, tas ir, identificējot personu, izmantojot portālā www.latvija.lv pieejamos identifikācijas līdzekļus (internetbankas identifikācijas līdzekļus, vai eParaksta un eID viedkartēs iekļautos identifikācijas līdzekļus).

Nepieciešams precizēt Noteikumu 1.1. apakšpunktu, norādot precīzu atsauci uz valsts pārvaldes pakalpojumu portālu www.latvija.lv.

Nepieciešams papildināt projektu ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 12.augusta noteikumos Nr.471 “Parakstu vākšanas tiešsaistes sistēmu drošības un tehniskās prasības”, aizstājot minēto Ministru kabineta noteikumu 6., 29. un 30.punktā vārdus “Iedzīvotāju reģistrs” (attiecīgā locījumā) ar vārdiem “Fizisko personu reģistrs” (attiecīgā locījumā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Administratīvais slogs samazinās vēlētāju lokam, kas parakstu vākšanai izmantos portāla www.latvija.lv parakstu vākšanas tiešsaistes sistēmu. Ar šo tiesisko regulējumu tiek nodrošināts, ka elektroniska parakstīšanās ir pieejama kā līdz šim pēc iespējas plašākam vēlētāju lokam, izmantojot portāla www.latvija.lv parakstu vākšanas tiešsaistes sistēmā pieejamos identifikācijas līdzekļus (internetbankas, eParaksta vai eID viedkartēs iekļautos identifikācijas līdzekļus).

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Sabiedrības pārstāvju priekšlikumi vai iebildumi nav saņemti.
Noteikumu projekta izpilde neietekmē esošās pārvaldes funkcijas un institucionālo struktūru, jo īstenošana tiks veikta esošo institūciju un cilvēkresursu ietvaros. Papildu cilvēkresursi un finanšu līdzekļi nav nepieciešami, jaunas institūcijas netiek veidotas, kā arī netiek likvidētas esošās.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi