Anotācija (ex-ante)

24-TA-81: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumos Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikuma projekts izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, lai nodrošinātu sekmīgu un savlaicīgu Eiropas Savienības fondu līdzekļu apguvi un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam kopējā mērķa un iznākumu rādītāju sasniegšanu Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda ietvaros.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikuma projekta mērķis ir precizēt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās kārtas ietvaros pieejamo kopējo finansējumu saistībā ar 4.1.1.6. pasākuma "Hroniski slimo un nedziedināmi slimo pacientu aprūpei nepieciešamās infrastruktūras attīstība" finansējuma pārdali universitātes un specializētās slimnīcu infrastruktūras attīstībai un izveidot atsevišķu kārtu “divu periodu” projektu pabeigšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Komisija 2022. gada 25. novembrī apstiprināja Latvijas izstrādāto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.-2027. gadam (turpmāk – Programma), nosakot, ka 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" ietvaros veselības aprūpei būtiska nozīme ir veselības sistēmas stiprināšanā, veselības aprūpes pieejamības un kvalitātes uzlabošanā, attīstot visaptverošu un integrētu veselības sistēmu un paredzot ieguldījumus ārstniecības iestāžu attīstībai visos aprūpes līmeņos, atbilstoši pakalpojumu kartējumam, veselības aprūpes pakalpojumu attīstībai pieejamiem cilvēkresursiem un finanšu resursiem, t.sk. nodrošinot ārstniecības iestāžu gatavību potenciālo sabiedrības veselības krīžu ierobežošanai.

Ar Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumiem Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 462) noteikta kārtība, kādā tiek īstenota Programmas 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" (turpmāk – 4.1.1. SAM) 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" (turpmāk – 4.1.1.1. pasākums) pirmā kārta un 4.1.1.5. pasākums “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība” (turpmāk – 4.1.1.5.pasākums un visi kopā - pasākums).

Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 108 995 936 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums – 92 646 546 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, 16 349 390 euro. Minēto finansējumu veido 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas finansējums 96 688 876 euro (t.sk. ERAF - 82 185 545 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu (turpmāk - nacionālais finansējums), - 14 503 331 euro) un 4.1.1.5. pasākuma finansējums 12 307 060 euro (t.sk. ERAF - 10 461 001 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums - 1 846 059 euro).

Pasākuma ietvaros atbalsts paredzēts valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu infrastruktūras attīstībai saskaņā ar valsts nozīmes tautsaimniecības pakalpojumu sniegšanas nosacījumiem IV un V līmeņa ārstniecības iestādēm, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centram un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam.

4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas finansējuma saņēmēji noteikti MK noteikumu Nr. 462 pielikumā saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumiem Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” un tie ir:

V līmeņa stacionārās ārstniecības iestādes (klīniskās universitātes slimnīcas):
1. SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas projektam un SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" projekta Nr. 9.3.2.0/17/I/004 2.posma projektam),
2. VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca",
3. VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" (VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" projekta Nr. 9.3.2.0/17/I/013 2. posma projektam).
IV līmeņa stacionārās ārstniecības iestādes (reģionālās slimnīcas):
4. SIA "Liepājas reģionālā slimnīca",
5. SIA "Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca",
6. SIA "Vidzemes slimnīca",
7. SIA "Daugavpils reģionālā slimnīca",
8. SIA "Rēzeknes slimnīca",
9. SIA "Jēkabpils reģionālā slimnīca",
10. SIA "Jelgavas pilsētas slimnīca".
V līmeņa specializētās ārstniecības iestādes:
11. VSIA "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca",
12. SIA "Rīgas Dzemdību nams",
13. VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"",
kuras sniedz sekundāros ambulatoros un stacionāros veselības aprūpes pakalpojumus un nodrošina neatliekamo medicīnisko palīdzību,
un
14. Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs*.
*ir veselības ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kuras darbības mērķis ir tiesu medicīnisko un bioloģisko ekspertīžu un izpētes nodrošināšana, ārstniecības iestāžu nodrošināšana ar audu transplantātiem, zinātniskās pētniecības veikšana un pēcdiploma izglītības organizēšana tiesu medicīnas jomā.

Pamatojoties uz MK noteikumos Nr. 462 noteikto, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde 2023. gada 6. oktobrī ir uzaicinājusi augstāk minētos finansējuma saņēmējus sagatavot un iesniegt projekta iesniegumus Eiropas Savienības (turpmāk - ES) fondu finansējuma saņemšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Situācijas apraksts VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”

VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk - PSKUS) īsteno lielo projektu Nr. 9.3.2.0/17/I/013 “Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas jaunās A2 ēkas attīstība” (turpmāk - A2 projekts), kura ietvaros plānoti PSKUS A ēkas otrās kārtas būvniecības darbi un medicīnas iekārtu un aprīkojuma iegāde.

Projekta īstenošanas gaitā konstatēts, ka dažādu apstākļu dēļ A2 projekta pabeigšana ES fondu 2014. - 2020. gada plānošanas periodā nav iespējama. Attiecīgi, lai nodrošinātu projekta mērķu un rādītāju sasniegšanu, kā arī projekta funkcionalitāti, ar 2023. gada 14. marta Ministru kabineta sēdes protokollēmumu Nr. 14 30.§ “Informatīvais ziņojums "Par VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" A ēkas otrās kārtas attīstību"”  tika atbalstīts, ka PSKUS A2 projekts tiks pabeigts atbilstoši Eiropas Komisijas Vadlīnijās par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu (2022/C 474/01) 6. sadaļai kā “divu periodu projekts” un sadārdzinājuma segšanai nepieciešamais finansējums 16 290 890,20 euro apjomā tiks piesaistīts no Programmas 4.1.1. SAM 4.1.1.2. pasākuma “P.Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas infrastruktūras attīstība” iezīmētā finansējuma. Pamatojoties uz minēto, 2023. gada 13. jūlijā Veselības ministrija veica grozījumus Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 870 "Noteikumi par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru" projektu iesniegumu atlases pirmo un otro kārtu un 13.1.5. specifisko atbalsta mērķi "Atveseļošanas pasākumi veselības nozarē"", paredzot iespēju slimnīcai pabeigt A2 projektu, daļēji finansējot ES fondu 2021.- 2027. gada plānošanas perioda ietvaros.

Tomēr, ņemot vērā konstatētās problēmas A2 projekta īstenošanā un finansējuma apguvē, kā arī apstākli, ka jau sākotnēji uzsākot projekta Nr. 9.3.2.0/17/I/003 “VSIA „Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” veselības aprūpes infrastruktūras attīstība" (turpmāk - BKUS projekts) īstenošanu, tika izsecināts, ka BKUS projektā visu darbību īstenošanai ERAF finansējums nav pietiekams, ar 2023. gada 12. decembra Ministru kabineta sēdes protokollēmumu Nr. 50 31.§ "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 870 "Noteikumi par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru" projektu iesniegumu atlases pirmo un otro kārtu un 13.1.5. specifisko atbalsta mērķi "Atveseļošanas pasākumi veselības nozarē""" tika atbalstīts novirzīt daļu no PSKUS A2 projektam pieejamā finansējuma BKUS projekta darbību īstenošanai. Pārdalītais finansējums  4 674 907,64 euro apjomā (t.sk. ERAF 4 227 310,10 euro un valsts budžeta finansējums 447 597,54 euro) novirzīts BKUS projekta ietvaros izveidotā Bērnu un jauniešu psihiskās veselības centra aprīkošanai. Atsaucoties uz minēto, PSKUS iesniedza izvērtēšanai grozījumus A2 projektā, precizējot A2 ēkas attīstībai pieejamo finansējumu par 4 825 552,90 euro, samazinot ERAF finansējumu par 4 227 310,10 euro, valsts budžeta finansējumu par 447 597,54 euro un projekta privātā finansējuma daļu par 150 645,26 euro.  

Pēc minēto grozījumu veikšanas, noslēdzoties ES fondu 2014. - 2020. gada plānošanas periodam, kad pilnībā ir apzināti visi faktiskie būvdarbu rezultāti un projekta attiecināmie izdevumi līdz 2023. gada 31. decembrim, secināts, ka PSKUS A2 projektā līdz 2023. gada 31. decembrim papildus iepriekš minētajai finansējuma pārdalei BKUS projektam nav apgūts ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda plānotais finansējums 46 775 287,28 euro apmērā (t.sk. ERAF 26 118 023,42 euro, valsts budžeta finansējums 19 105 363,13 euro un privātais līdzfinansējums 1 551 900,73 euro).

Ņemot vērā minēto un to, ka A2 projekta pabeigšana ir iespējama tikai ES fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda finansējuma ietvaros no Programmas 4.1.1. SAM 4.1.1.2. pasākuma "P.Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas infrastruktūras attīstība" finansējuma, Veselības ministrija rosina veikt grozījumus MK noteikumos Nr.462, nosakot, ka PSKUS A2 projekta pabeigšanai pieejamais finansējums 4.1.1.1. pasākuma ietvaros tiek palielināts par 51 600 840,18 euro (A2 projekta attiecināmo izmaksu samazinājums 4 825 552,90 euro apmērā sakarā ar BKUS projektam pārdalīto finansējumu un līdz 2023. gada 31. decembrim neapgūtais finansējums 46 775 287,28 euro).

Situācijas apraksts SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"

Šobrīd 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk – RAKUS) slimnīcas infrastruktūras attīstībai ES fondu 2021.- 2027. gada plānošanas perioda ERAF 4.1.1. SAM ietvaros ir iezīmēts finansējums 46 759 513 euro apmērā, kas paredzēts sekojošām darbībām:
- Infekciju slimību un plaušu veselības korpusa iekārtām un aprīkojumam – 10 039 027 euro;
- Stacionāra "Gaiļezers" ārstniecības nodaļu atjaunošanai – 13 651 480 euro;
- Latvijas Onkoloģijas centra attīstībai – 23 069 006 euro.

Plānotais finansējums paredzēts gan ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda ietvaros atbalstītā RAKUS projekta Nr. 9.3.2.0/17/I/004 “SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” infrastruktūras attīstība” pabeigšanai, gan jaunā projekta uzsākšanai ES fondu 2021.- 2027. gada plānošanas periodā. 

Atsaucoties uz 2021. gada 24. jūnija Eiropas parlamenta un padomes Regulas (ES) 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk - KNR) 118. pantu, RAKUS projektam Nr. 9.3.2.0/17/I/004 “SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” infrastruktūras attīstība” (turpmāk - projekts Nr. 9.3.2.0/17/I/004) ir noteikti divi posmi, darbību 2. posms atbilst ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda ieviešanas nosacījumiem un, atbilstoši Vadošās iestādes skaidrojumam par to, ka projektiem, par kuru īstenošanu līgumi/vienošanās noslēgti līdz 2022. gada 29. jūnijam, ievērojot KNR 118. panta nosacījumus, ja projekta 2. posms atbilst KNR 118.a panta nosacījumiem, projekta 2. posmam atkārtota projektu iesniegumu atlase nav jāveic, RAKUS projektā Nr. 9.3.2.0/17/I/004 2. posma projektam (2021.-2027. gada plānošanas perioda 4.1.1. SAM) projektu atlase nav veikta. RAKUS 2. posma projekta finansējums sastāda 13 651 480 euro, tai skaitā ERAF - 11 603 758 euro un nacionālais finansējums - 2 047 722 euro. Par atlikušo finansējumu 33 108 033 euro slimnīca plāno attīstīt RAKUS stacionāra "Latvijas Onkoloģijas centrs" infrastruktūru, paredzot tajā gan pārbūves darbus, gan atjaunošanas darbus, gan liftu nomaiņu un jaunu liftu izbūvi telpu funkcionalitātes un nodaļu izvietojumu uzlabošanai. Tāpat plānots veikt iekārtu un aprīkojuma iegādi jaunajam infekciju slimību un plaušu veselības ārstniecības korpusam 10 039 027 euro apmērā. Tādējādi secināms, ka šobrīd slimnīcai pieejamais finansējums ERAF 4.1.1. SAM ietvaros tiks apgūts pilnībā.

Tomēr, ņemot vērā 2023. gada 19. aprīļa Latvijas Republikas Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas sēdē nolemto - tika atbalstīts priekšlikums par papildus operāciju bloka izveidi RAKUS ēkā Hipokrāta ielā 4, Rīgā, šobrīd ir nepieciešams rast risinājumu papildus finansējuma piesaistei minētā pasākuma ieviešanai. Slimnīca ir apzinājusi situāciju un secinājusi ka, lai īstenotu šo pasākumu, slimnīcai ir nepieciešami papildu līdzekļi 14 919 758 euro apmērā, kas nepieciešami šādu darbību veikšanai:
- Būvniecības darbu (projektēšana un būvdarbi) veikšana RAKUS papildus operāciju bloka ar 8 (astoņām) operāciju zālēm un saistīto infrastruktūru (ģērbtuves, pēcoperāciju zona – atmodinātava, manipulāciju telpa, personāla telpas, noliktava u.c. nedalāmi saistītā infrastruktūra) izveidei;
- Intensīvās terapijas nodaļas atjaunošana ar projektēšanas laikā precizēto apjomu - 6 II. līmeņa intensīvās terapijas gultas un 8 pacientu gultas operāciju bloka atmodinātavā;
- Medicīniskā aprīkojuma un iekārtu iegāde.

Situācijas apraksts VSIA „Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca”

4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros VSIA "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca" (turpmāk - TOS) slimnīcas infrastruktūras attīstībai ir piešķirts finansējums 2 051 046 euro apmērā mugurkaula ķirurģijas attīstībai. Slimnīca ir plānojusi veikt sekojošo iekārtu iegādi:
- Intraoperatīvās neironavigācijas iekārta;
- 3 dimensiju radioloģiska vizualizācijas iekārta;
- Operāciju galds un operāciju lampa, kas paredzēti mugurkaula operācijām;
- Neiromonitorings.

Taču, apzinot potenciālo aparatūras piegādātāju aktuālās cenas un aprīkojuma izvietošanas iespējas slimnīcas operāciju zālēs, tika konstatēts, ka esošo operāciju zāļu izmērs un konfigurācija neatbilst mūsdienu prasībām gan izmēra, gan klimata nodrošināšanas ziņā, kas ierobežo slimnīcas iespējas attīstīt jaunas ārstēšanas metodes, kā arī nodrošināt konkurētspējīgu operāciju vidi pacientiem un personālam, salīdzinot ar privāto sektoru. Telpa, kur slimnīca plāno izvietot aparatūru, ir jāpaplašina. Jauno telpu ir jāizveido atbilstoši mūsdienu prasībām, pielietojot modernus materiālus, izveidojot jaunas elektroinstalācijas un ventilācijas sistēmas. Attiecīgi secināts, ka mugurkaula ķirurģijas pakalpojumu attīstībai šobrīd ir nepieciešams papildus finansējums 1 104 487 euro apmērā.

Savukārt, ņemot vērā to, ka 4.1.1. SAM 4.1.1.6. pasākums "Hroniski slimo un nedziedināmi slimo pacientu aprūpei nepieciešamās infrastruktūras attīstība" (turpmāk - 4.1.1.6. pasākums) tika izstrādāts ar mērķi turpināt paliatīvās aprūpes pakalpojumu attīstību un to, ka paliatīvās aprūpes pakalpojumu ieviešanu tika nolemts īstenot izmantojot valsts budžeta finansējumu, secināts, ka ES fondu finansējuma piesaiste šim mērķim vairs nav nepieciešama. Atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam”  Veselības ministrijai 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma 29_01_P “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” apakšpasākuma 01_P_4 “Pieejamības un kvalitātes uzlabošana paliatīvās aprūpes pakalpojumiem mājās” ietvaros papildus piešķirts finansējums jaunam pakalpojumam - mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumam pacienta dzīvesvietā, kur plānoti finanšu līdzekļi: 2023.gadam – 1 720 493 euro apmērā, 2024.gadam un turpmāk ik gadu 6 762 991 euro apmērā. Attiecīgi, lai nodrošinātu citas akūtas veselības nozares prioritārās vajadzības, kuras vienlaicīgi ir saistītas ar hronisko un paliatīvo pacientu aprūpi, tika lemts 4.1.1.6. pasākuma finansējumu novirzīt RAKUS un TOS vajadzībām 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros.
 
Risinājuma apraksts
Atsaucoties uz 2021. gada 24. jūnija Eiropas parlamenta un padomes Regulas (ES) 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 118. pantu, Vadošā iestāde var turpināt darbību atlasi tādu darbību otrajam posmam, kas atlasītas atbalsta saņemšanai un sāktas saskaņā ar Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar noteikumu, darbībai, kas atlasīta atbalsta saņemšanai saskaņā ar Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ir divi posmi, kuri ir nošķirami no finansiālā viedokļa un kuriem ir atsevišķas revīzijas liecības projektiem.

Ņemot vērā iepriekš minēto, un atbilstoši Vadošās iestādes skaidrojumam, projektu kuru īstenošana uzsākta (līgumi/ vienošanās noslēgti) līdz 2022. gada 29. jūnijam un atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 13.jūlija sēdē apstiprinātajiem noteikumiem Nr. 410 “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 870 "Noteikumi par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru" projektu iesniegumu atlases pirmo un otro kārtu un 13.1.5. specifisko atbalsta mērķi "Atveseļošanas pasākumi veselības nozarē"" par projektu posmošanu, piemērojams Regulas 2021/1060 118.a pants, līdz ar to Sadarbības iestādei atļauts A2 projekta un RAKUS projekta Nr. 9.3.2.0/17/I/004 2. posma projektiem (ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda SAM 4.1.1.) neveikt projektu atlasi.

“Divu periodu” projektu izsekojamībai un finanšu plūsmas nodalīšanai no 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas kopējā finansējuma, kā arī administratīvā procesa vienkāršošanas nolūkā Veselības ministrija rosina papildināt MK noteikumus Nr. 462 ar jaunu 4.1.1.1. pasākuma piekto kārtu, nosakot atsevišķus nosacījumus posmojamo projektu ieviešanai.

Kā iepriekš jau atzīmēts, A2 projekts un augstāk minētais RAKUS projekts atbilst divu periodu projektam un projekta ietvaros ir sasniedzami ES fondu 2014. - 2020. gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.3.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, jo īpaši sociālās, teritoriālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, attīstot veselības aprūpes infrastruktūru” projekta mērķi un rādītāji. Finansējuma saņēmēju atbilstība ES fondu izslēgšanas kritēriju un sankciju nosacījumu neesamībai 2. posma projektiem tiks vērtēta pie posmojamo projektu grozījumiem.

Attiecīgi, noteikumu projekts paredz izveidot 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma piekto kārtu ar kopējo attiecināmo finansējumu 81 543 211 euro (t.sk. ERAF – 69 311 729 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 12 231 482 euro) sekojošo posmojamo projektu pabeigšanai:
RAKUS projekta Nr. 9.3.2.0/17/I/004 2. posma projektam – 13 651 480 euro (t.sk. ERAF – 11 603 758 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 2 047 722 euro);
A2 projekta 2. posma projektam – 67 891 730,18 euro (t.sk. ERAF – 57 707 970,65 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 10 183 759,53 euro).

Tāpat, noteikumu projekts paredz palielināt 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 16 021 245 euro (tai skaitā ERAF - 13 618 057,90 euro un nacionālais finansējums - 2 403 187,10 euro). Papildus finansējums tiks piesaistīts no 4.1.1.6. pasākuma un tiks pārdalīts:

1) RAKUS stacionāra "Latvijas Onkoloģijas centrs" infrastruktūras attīstībai 14 919 758 euro apmērā;
2) TOS mugurkaula ķirurģijas pakalpojumu attīstībai 1 101 487 euro apmērā.

Attiecīgi, ņemot vērā 4.1.1.6. pasākuma finansējuma novirzi uz 4.1.1.1. pasākuma pirmo kārtu un to, ka Programmas rādītājus RCO69, i.4.1.1.a un RCR 73 bija plānots sasniegt arī no 4.1.1.6. pasākuma, tiek precizēti MK noteikumu Nr.462 8., 9., 10. un 12. punkti un precizēta pielikuma 1.1. un 1.8. aile. Tostarp pielikums papildināts ar informāciju par ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda ietvaros posmotiem projektiem.

Tāpat noteikumu projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr.462 49. punktu sakarā ar to, ka PSKUS A2 projekts nav stratēģiski svarīgs projekts. 

Kopumā ar šiem grozījumiem paredzēts veikt sekojošās pārdales starp 4.1.1. SAM pasākumiem un kārtām:
Pasākuma Nr. Pasākuma nosaukums Kārtas Nr. ES fondu finansējums pirms grozījumiem, euro Ar grozījumiem veicamās pārdales, euro ES fondu finansējums pēc grozījumiem, euro
4.1.1.1. Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība 1 82 185 545 -11 832 957 70 352 588
4.1.1.1. Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība 2 12 826 335 0 12 826 335
4.1.1.1. Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība 3 6 764 203 0 6 764 203
4.1.1.1. Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība 4 4 090 945 0 4 090 945
4.1.1.1. Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība 5 - 69 311 729 69 311 729
4.1.1.2. P.Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas infrastruktūras attīstība - 114 660 197 -43 860 715 70 799 482
4.1.1.3. Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru - 6 970 000 0 6 970 000
4.1.1.4. Veselības aprūpes pārvaldības sistēmas stiprināšana un digitalizācija, attīstot digitālos risinājumus - 22 020 836 0 22 020 836
4.1.1.5. Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība - 10 461 001 0 10 461 001
4.1.1.6. Hroniski slimo un nedziedināmi slimo pacientu aprūpei nepieciešamās infrastruktūras attīstība - 13 618 057 -13 618 057 0
4.1.1. SAM kopā - - 273 597 119 0 273 597 119










Kopumā minētie grozījumi ir vērsti uz labāku 4.1.1. SAM mērķa sasniegšanu un iznākumu rādītāju sasniegšanu. Tuvākajā laikā nacionālajā līmenī tiks veikti grozījumi Programmas rādītāju pasēs. Grozījumi prasīs izmaiņas īstenošanā esošajos projektos, uz kuriem attiecināmās izmaiņas, un tie uzskatāmi par būtiskiem, jo paredz atbalsta apjoma izmaiņas, tomēr neietekmē Programmas rādītājus un kopējo 4.1. prioritātes “Veselības veicināšana un aprūpe” atbalsta apjomu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”, SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", VSIA "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca"
Ietekmes apraksts
Papildus piešķirtais atbalsts paredzēts sekundāro ambulatoro pakalpojumu sniedzēju veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai. Finansējuma saņēmējiem būs jāveic grozījumi projektos.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
6 760 292
0
66 574 344
0
23 786 937
7 839 384
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
6 760 292
0
66 574 344
0
23 786 937
7 839 384
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
7 953 285
0
78 322 757
0
27 984 631
9 222 805
2.1. valsts pamatbudžets
0
7 953 285
0
78 322 757
0
27 984 631
9 222 805
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 192 993
0
-11 748 413
0
-4 197 694
-1 383 421
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 192 993
0
-11 748 413
0
-4 197 694
-1 383 421
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-1 192 993
-11 748 413
-4 197 694
-1 383 421
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Šobrīd kopējais 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais attiecināmais finansējums ir 108 995 936 euro, tai skaitā ERAF finansējums ir 92 646 546 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, (turpmāk - nacionālais finansējums) ir 16 349 390 euro. Minēto finansējumu veido 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums - 96 688 876 euro (tai skaitā ERAF finansējums - 82 185 545 euro un nacionālais finansējums - 14 503 331 euro) un 4.1.1.5. pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums - 12 307 060 euro (tai skaitā ERAF finansējums - 10 461 001 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums - 1 846 059 euro).

Noteikumu projekts paredz pārdalīt 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas finansējumu 29 942 370 euro apmērā (tai skaitā ERAF finansējums – 25 451 014,50 euro un nacionālais finansējums – 4 491 355,50 euro) un 4.1.1.2. pasākuma finansējumu 51 600 840 euro apmērā (tai skaitā ERAF finansējums – 43 860 714 euro un nacionālais finansējums – 7 740 126 euro) uz jaunizveidoto 4.1.1.1. pasākuma piekto kārtu posmoto projektu pabeigšanai un palielināt 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas kopējo finansējumu par 16 021 245 euro (tai skaitā ERAF - 13 618 058 euro un nacionālais finansējums - 2 403 187 euro), likvidējot 4.1.1.6. pasākumu. 

Pēc noteikuma projekta stāšanās spēkā 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma ietvaros kopējais plānotais un pieejamais finansējums būs 176 618 022 euro (tai skaitā ERAF – 150 125 318 euro un nacionālais finansējums – 26 492 704 euro), t.sk.:
-        4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros – 82 767 751 euro (tai skaitā ERAF – 70 352 588 euro un nacionālais finansējums – 12 415 163 euro);
-        4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas ietvaros – 81 543 211 euro (tai skaitā ERAF – 69 311 729 euro un nacionālais finansējums – 12 231 482 euro);
-        4.1.1.5. pasākuma ietvaros – 12 307 060 euro (tai skaitā ERAF – 10 461 001 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 1 846 059 euro).

Finansējums par Veselības ministrijas padotības iestādēm tiks plānots Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 62.09.00. „Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projektu veselības jomā īstenošana (2021-2027)” un pieprasīts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” atbilstoši 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajam kārtībai, savukārt par pārējiem finansējuma saņēmējiem finansējums tiks plānots Finanšu ministrijas budžetā kā avansi un atmaksa finansējuma saņēmējiem par ERAF projektu realizāciju.

Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ERAF daļa no projekta attiecināmajām izmaksām.

Budžeta izdevumi ir projektu ieviešanai nepieciešamie līdzekļi. 

Pasākumus plānots ieviest līdz 2029. gada 31. decembrim un visu pasākumu plānotās attiecīgās izdevumu proporcijas dalījumā pa gadiem indikatīvi ir šādas:

2024. gadā 7 953 285 euro; (ERAF 6 760 292 euro; nacionālais finansējums 1 192 993 euro);
2025. gadā 78 322 757 euro; (ERAF 66 574 344 euro; nacionālais finansējums 11 748 413 euro);
2026. gadā 27 984 631 euro; (ERAF 23 786 937 euro; nacionālais finansējums 4 197 694 euro);
2027. gadā 9 222 805 euro; (ERAF 7 839 384 euro; nacionālais finansējums 1 383 421 euro);
2028. gadā 13 626 686 euro; (ERAF 11 582 683 euro; nacionālais finansējums 2 044 003 euro);
2029. gadā 39 507 858 euro (ERAF 33 581 678 euro; nacionālais finansējums 5 926 180 euro).
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6.punktu.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6.punktu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nepieciešamais valsts budžeta līdzfinansējums normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīts no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts nodrošina ātrāku un kvalitatīvāku 4.1.1. SAM mērķu sasniegšanu un pakalpojumu pieejamību sabiedrības interesēs un tam nav ietekmes uz sabiedrības interesēm un pienākumiem, līdz ar to nav nepieciešams organizēt sabiedrības informēšanas pasākumus saistībā ar šī projekta izstrādi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Veselības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Atbildīgās iestādes funkcijas pilda Veselības ministrija, sadarbības iestādes funkcijas – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. Projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmēji ir ārstniecības iestādes.
Ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt finansējuma piesaisti universitātes un specializētās slimnīcu infrastruktūras attīstībai 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros, šim nolūkam novirzot 4.1.1.6. pasākuma finansējumu. 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros tiek sniegts atbalsts valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu infrastruktūras attīstībai saskaņā ar valsts nozīmes tautsaimniecības pakalpojumu sniegšanas nosacījumiem. Šobrīd ir nepieciešamas izmaiņas, lai neiestātos situācija, ka nav iespējams nodrošināt kvalitatīvu veselības aprūpi, papildus uzsverot, ka attiecībā uz ieguldījumiem ārstniecības iestāžu būvniecībā nav pieļaujams, ka valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi iedzīvotājiem netiks sniegti, jo tas tiešā veidā ietekmēs cilvēku veselību vai pat dzīvību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi