1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai ir atsavināma:
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120365) 0,01 ha platībā platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120366) 1 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120367) 0,27 ha platībā), kas ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (pašvaldības nozīmes ceļš un ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120368) 1,64 ha platībā, kas atsavināma, ievērojot Atsavināšanas likuma 6. panta pirmās daļas tiesisko regulējumu un Nekustamā īpašuma īpašnieka viedokli.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Pēc pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem un attiecīga ceļa izbūves, šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams attiecīgās pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120013) 6,3 ha platībā sadales sastāv no piecām jaunizveidotām zemes vienībām:
1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0364) 3,26 ha platībā;
2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0365) 0,01 ha platībā;
3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0366) 1 ha platībā;
4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0367) 0,27 ha platībā;
5. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0368) 1,64 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Nekustamais īpašums nav apgrūtināts ar lietu tiesībām.
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem Nekustamā īpašuma daļas sastāvā esošajām zemes vienībām ir noteikti šādi apgrūtinājumi:
1) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120365) 0,01 ha platībā:
- būvniecības ierobežojumu teritorija, kas noteikta teritorijas attīstības plānošanas dokumentā (Nacionālās nozīmes infrastruktūras attīstības teritorija – Bauskas apvedceļš (TIN72)) – 0,01 ha platībā;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,01 ha platībā;
2) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120366) 1 ha platībā:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,07 ha platībā;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,05 ha platībā;
3) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120367) 0,27 ha platībā:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,02 ha platībā;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,02 ha platībā;
4) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120368) 1,64 ha platībā:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,38 ha platībā.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, kā arī ekspluatācijas aizsargjoslām gar transporta līnijām, sanitārajām aizsargjoslām ap notekūdeņu attīrīšanas ietaisēm, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120365, 40640120366 un 40640120367) NĪVKIS reģistrēts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (NĪLM kods 1101). Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064010368) noteikts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība" (NĪLM kods 0201).
Informācija par zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120368) 1,64 ha platībā atsavināšanu:
Pirms kadastrālās uzmērīšanas un Nekustamo īpašumu veidojošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640120013 ar platību 6,3 ha sadales, bija konstatējams, ka Rail Baltica projekta īstenošanas vajadzībām nepieciešams atsavināt Nekustamo īpašumu veidojošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40640120013 (turpmāk – Zemes vienība) daļu ar aptuveno kopējo platību 1,2751 ha. Nodalot Zemes vienības daļu aptuveni 1,2751 ha platībā, atlikumā veidojas divas Zemes vienības daļas ar aptuvenām platībām 3,3755 ha un 1,6494 ha.
Bauskas novada pašvaldība 2022. gada 20. septembra atzinumā Nr. BNP/2022/4.7/1650/N ir norādījusi, ka Zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā - Mežu teritorija (M), kurā minimālā jaunizveidojamā zemesgabala platība ir 2,0 ha. Līdz ar to, saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atlikusī (neatsavināmā) Zemes vienības daļa ar aptuveno platību 1,6494 ha neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam, savukārt Zemes vienības daļa ar aptuveno platību 3,3755 ha atbilst teritorijas plānojumam un ir izmantojama patstāvīgi.
Atsavināšanas likuma 6. panta pirmā daļa noteic, ja sabiedrības vajadzībām nepieciešama tikai nekustamā īpašuma daļa un atlikusī tā daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, institūcija ierosina visa nekustamā īpašuma atsavināšanu un atsavina visu nekustamo īpašumu, ja ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi.
Nekustamā īpašuma īpašnieks 2023. gada 18. septembrī iesniedza sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" (turpmāk – Sabiedrība) rakstveidā noformētu piekrišanu Zemes vienības daļas kopējā aptuvenā platībā 2,9245 ha atsavināšanai, kas ir Rail Baltica projektam nepieciešamā Zemes vienības daļa aptuveni 1,2751 ha platībā un saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu atsavināmā Zemes vienības daļa aptuveni 1,6494 ha platībā.
Ņemot vērā minēto, pēc kadastrālās uzmērīšanas jaunizveidotā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120368) 1,64 ha platībā ir atsavināma saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu.
Nekustamā īpašuma daļas atsavināšana nerada izmaiņas atlikušās (neatsavināmās) daļas tālākajā izmantošanā. Atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640120364) 3,26 ha platībā ir meža zeme ar mežaudzi, kuras konfigurācija ir neregulāras formas daudzstūris, kas praktiski neierobežo izmantošanas iespējas. Tai paredzēta piekļuve no projektētā ceļa.
Īpašnieks zaudējumus un prasījumus nav pieteicis, kā arī nav sniedzis informāciju par citiem apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Sabiedrības Rail Baltica projektam nepieciešamā atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 18. janvāra sēdes slēgtajā daļā (protokols Nr. 2024/11, 5.4. §) atbilstoši kadastrālās uzmērīšanas datiem precizēja Komisijas 2023. gada 1. decembra sēdes lēmumu (protokols Nr. 2023/87, 4.5.§) apstiprinot atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to kopējās tirgus vērtībā 16 923 EUR apmērā, ko veido:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0365) 0,01 ha platībā tirgus vērtība 31,00 EUR;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0366) 1 ha platībā tirgus vērtība 3100,00 EUR;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0367) 0,27 ha platībā tirgus vērtība 837,00 EUR;
1.4. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0368) 1,64 ha platībā tirgus vērtība 5084,00 EUR;
1.5. uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0365) 0,01 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0366) 1 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0367) 0,27 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0368) 1,64 ha platībā augošās mežaudzes tirgus vērtība – 7871,00 EUR.
No Īpašnieka saņemta rakstveida piekrišana Nekustamā īpašuma atsavināšanai atbilstoši noteiktajam atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 12. februāra lēmumu Nr. 03.1-14/512 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 16 923,00 EUR.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa ir atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
2.2.5. uz konkurenci:
2.2.6. uz nodarbinātību:
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu, daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no līdzekļiem, kas paredzēti akciju sabiedrības "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūras 2020. gada 13. novembrī noslēgtajā līgumā par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta attīstībai.
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"