Anotācija

25-TA-1322: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Jaunrozes" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Jaunrozes" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (kadastra Nr. 8056 001 0030) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 8056 001 0762) 1,92 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 8056 001 0763) 0,56 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 8056 001 0764) 0,0732 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederošā nekustamā īpašuma "Jaunrozes" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0030) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0762) 1,92 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0763) 0,56 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0764) 0,0732 ha platībā.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 2,5532 ha kopplatībā, tostarp:
1) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0762) 1,92 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0763) 0,56 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
3) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0764) 0,0732 ha platībā pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums pēc sākotnēji nesadalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0030) 7,84 ha platībā sadales sastāv no piecām jaunizveidotām zemes vienībām:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0760) 3,24 ha platībā;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0761) 1,95 ha platībā;
3) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0762) 1,92 ha platībā;
4) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0763) 0,56 ha platībā;
5) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0764) 0,0732 ha platībā;
6) būvēm: dzīvojamās mājas ar būves kadastra apzīmējumu 8056001 0030 001 un deviņām palīgēkām (būvju kadastra apzīmējumi: 8056 001 0030 002, 8056 001 0030 003, 8056 001 0030 004, 8056 001 0030 005, 8056 001 0030 006, 8056 001 0030 007, 8056 001 0030 008, 8056 001 0030 009 un 8056 001 0030 010).
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 27, īpašumtiesības nostiprinātas divām fiziskām personām (turpmāk – Kopīpašnieki) (Pamats: 2016. gada 2. jūnija dāvinājuma līgums).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības, lietu tiesības, kas apgrūtina Nekustamo īpašumu, bet ir reģistrētas divas atzīmes – noteikta Kopīpašnieku Nekustamā īpašuma dalītas lietošanas kārtība saskaņā ar dāvinājuma līgumam pievienoto zemes lietojuma plānu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) Nekustamā īpašuma daļai:
1) reģistrēti apgrūtinājumi:
-   zemes vienībai (kadastra apzīmējums 8056 001 0762) - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0148 ha;
-   zemes vienībai (kadastra apzīmējums 8056 001 0764) - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0,0029 ha;
2) noteikts lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101);
3) noteikts sadalījums pa lietošanas veidiem:
- zemes vienībai (kadastra apzīmējums 8056 001 0762): lauksaimniecībā izmantojamā zeme 0,79 ha, mežu platība 1,08 ha, zemes zem ceļiem platība 0,05 ha;
- zemes vienībai (kadastra apzīmējums 8056 001 0763): lauksaimniecībā izmantojamā zeme 0,13 ha, mežu platība 0,43 ha;
- zemes vienībai (kadastra apzīmējums 8056 001 0764): lauksaimniecībā izmantojamā zeme 0,045 ha, mežu platība 0,0278 ha, zemes zem ceļiem platība 0,0004 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļu veidojošās zemes vienības nav apbūvētas. Būves: dzīvojamās māja (būves kadastra apzīmējums 8056001 0030 001) un deviņas palīgēkas: pagrabs (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0030 002), saimniecības ēkas (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0030 003), siltumnīca (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0030 004), šķūnis (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0030 005), kūts (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0030 006), šķūnis (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0030 007), saimniecības ēka (būves kadastra apzīmējums  8056 001 0030 008), šķūnis (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0030 009) un saimniecības ēka (būves kadastra apzīmējums  8056 001 0030 010) atrodas uz atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0760).
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamais īpašums ir apgrūtināts ar ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Nodalot Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas divas zemes vienības: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0760) 3,24 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0761) 1,95 ha platībā.
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2024. gada 21. jūnija vēstulē Nr. 1-7.1/24/1844 sniegtajai informācijai atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0760) 3,24 ha platībā atbilst prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir lielāka par 2 ha) un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši Pašvaldības teritorijas plānojumam, savukārt atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0761) 1,95 ha platībā, ievērojot Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" 15. punkta regulējumu, kas atsevišķos gadījumos pieļauj samazinājumu jaunveidojamai zemes vienībai līdz 5 % no noteiktās minimālās platības, ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši Pašvaldības teritorijas plānojumam. Vienlaikus tika sniegta informācija, ka Ķekavas novada būvvaldes arhīvā nav Nekustamā īpašuma būvniecības dokumentācijas.
Saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajām (neatsavināmajām) zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējumi 8056 001 0760 un 8056 001 0761) piekļuves tiks nodrošinātas no projektētiem pašvaldības nozīmes autoceļiem.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2025. gada 18. marta vēstulē Nr. VMD11-2/308 iesniegtiem jaunizveidoto zemes vienību nogabalu raksturojošiem rādītājiem Nekustamā īpašuma daļas meža inventarizācija veikta 2015. gadā un uz:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0762): mežu platība 1,15 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0763): mežu platība 0,41 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0764): mežu platība 0,01 ha.
Atsavināšanas procesā Kopīpašnieki zaudējumus un prasījumus nav pieteikuši, kā arī nav snieguši informāciju par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu, kā arī aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu un to izmaksā nekustamā īpašuma īpašniekam" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 12. augusta lēmumu Nr. 03.1-14/2487 un 2025. gada 12. augusta lēmumu Nr. 03.1-14/2488 un apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Jaunrozes" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0030), daļas 2,5532 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai vērtībai 31 392,90 EUR (trīsdesmit viens tūkstotis trīs simti deviņdesmit divi euro un 90 centi), ko veido:
1. atsavināmo zemes vienību tirgus vērtība 26 695,40 EUR, tostarp:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0762) 1,92 ha platībā tirgus vērtība 20 074,89 EUR;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0763) 0,56 ha platībā tirgus vērtība 5 855,16 EUR;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0764) 0,0732 ha platībā tirgus vērtība 765,35 EUR;
2. zaudējumi - uz atsavināmajām zemes vienībām augošās mežaudzes tirgus vērtība 2309,00 EUR;
3. zaudējumi - uz atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0762) augošā ozola tirgus vērtība 784,50 EUR;
4. kompensējamie zaudējumi 1 604,00 EUR, tostarp:
4.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0760) nosacītās daļas 1,09 ha platībā, kas sastāv no lauksaimniecībā izmantojamās zemes 1,07 ha platībā un proporcionāli pārējām zemēm 0,02 ha platībā, vērtības samazinājums 654,00 EUR;
4.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0761) lauksaimniecībā izmantojamās zemes daļas 0,5 ha platībā vērtības samazinājums 950,00 EUR.
Atlīdzības apmērs tiek izmaksāts proporcionāli katram Kopīpašniekam piederošo domājamo daļu apmēram, proti, par 1/3 domājamo daļu no atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas vērtības - 10 464,30 EUR (desmit tūkstoši četri simti sešdesmit četri euro, 30 centi) un par 2/3 domājamajām daļām no atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas vērtības - 20 928,60 EUR (divdesmit tūkstoši deviņi simti divdesmit astoņi euro, 60 centi).
No Kopīpašniekiem saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Kopīpašniekiem ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Satiksmes ministrija šobrīd veic darbības pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļu izbūves šāda veida ceļi (autoceļi) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododami pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamo īpašumu "Jaunrozes" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0030) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0762) 1,92 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0763) 0,56 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0764) 0,0732 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Kopīpašniekus, kuriem piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Eiropas dzelzceļa līnijas”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi