Anotācija (ex-ante)

22-TA-1232: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Zīlānu ielā 68L, Jēkabpilī, Jēkabpils novadā, pārdošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā un otrā daļa, 5.panta pirmā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā ietverto tiesisko regulējumu,  atļaut valsts akciju sabiedrībai „Valsts nekustamie īpašumi” pārdot izsolē valsts nekustamo īpašumu, kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā un, kurš nav nepieciešams publisku personu funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izstrādātais rīkojuma projekts “Par valsts nekustamā īpašuma Zīlānu ielā 68L, Jēkabpilī, Jēkabpils novadā, pārdošanu” (turpmāk – projekts) paredz atļaut valsts akciju sabiedrībai „Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ)  pārdot izsolē:
nekustamo īpašumu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0251) 0,3412 ha platībā un būvi (būves kadastra apzīmējums 5601 001 0251 001) – Zīlānu ielā 68L, Jēkabpilī, Jēkabpils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5601 001 0252) (turpmāk – valsts nekustamais īpašums), kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā Zemgales rajona tiesas Jēkabpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000600205. Īpašumtiesības uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā reģistrētas 2020.gada 11.maijā  uz nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5601 001 0252 sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 5601 001 0251 un īpašumtiesības uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā reģistrētas 2021.gada 14.oktobrī uz nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5601 001 0252) sastāvā esošo būvi (būves kadastra apzīmējums 5601 001 0251 001).
Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0251) Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) noteikts statuss – nekustamais īpašums; zemes vienības lietošanas mērķis: 1001 – rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve; kadastrālā vērtība uz 01.01.2022. noteikta 7687 euro.
Zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0251) saskaņā ar NĪVKIS reģistrēti šādi apgrūtinājumu veidi:
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju (0,0144 ha);
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju (0,0240 ha);
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju (0,0040 ha);
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu (0,0162 ha);
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu (0,0325);
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu sadales iekārtu (0,0005 ha).
            Valsts nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5601 001 0252) saskaņā ar 28.12.2021. noslēgto nekustamā īpašuma Zīlānu ielā 68L, Jēkabpilī, nomas līgumu Nr.IEN/2022/2306 ir iznomāts juridiskai personai - SIA "Pata" kokmateriālu uzglabāšanas un saimnieciskās darbības veikšanas  vajadzībām. Nomas līguma termiņš noteikts sākot no nekustamā īpašuma pieņemšanas un nodošanas akta parakstīšanas dienas līdz nekustamā īpašuma atsavināšanai un nodošanu ar aktu jaunajam īpašniekam/valdītājam, bet ne ilgāk kā uz vienu gadu. Ņemot vērā, ka īpašums nodots nomniekam lietošanā 11.01.2022., tad nomas līgums ir spēkā līdz nekustamā īpašuma atsavināšanai, bet ne ilgāk kā līdz 10.01.2023. Nekstamā īpašuma atsavināšanas gadījumā, nomnieks tiks rakstiski brīdināts par nomas līguma izbeigšanu.
Būve (būves kadastra apzīmējums 5601 001 0251 001) ir darbnīca ar kopējo platību 1139,1 kv.m., galvenais lietošanas veids – rūpnieciskās ražošanas ēkas (kods 1251). Būves kadastrālā vērtība uz 01.01.2022. noteikta 12 155 euro. Atbilstoši NĪVKIS datiem būves nolietojums ir 64%.
Ar Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesas 2021.gada 17.marta spriedumu lietā Nr.C30772920 ir konstatēts juridisks fakts, ka būves ar kadastra apzīmējumiem 5601 001 0251 001, 5601 001 0251 002 un 5601 001 0251 003, kas atrodas uz nekustamā īpašuma Zīlānu ielā 68L, Jēkabpilī, sastāvā ietilpstošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0251) ir bezīpašnieka manta.
Saskaņā ar 2021.gada 8.jūnija valstij piekritīgā nekustamā īpašuma nodošanas un pieņemšanas aktu Nr.001738 Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā nodotas trīs būves (būvju kadastra apzīmējumi 5601 001 0251 001, 5601 001 0251 002 un 5601 001 0251 003), kuras atradās uz valsts zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0251). Saskaņā ar 2021.gada 8.jūnija valstij piekritīgā nekustamā īpašuma nodošanas un pieņemšanas akta Nr.001738 pielikuma 9.2. punktu  veicot nekustamā īpašuma apsekošanu dabā konstatēts, ka tas ir raksturojams kā neapmierinošā/avārijas stāvoklī esošs.
            Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Latgales reģionālās nodaļas 2021.gada 20.septembra vēstuli Nr.9-01/1041414-1/3, izvērtējot Kadastra informācijas sistēmā reģistrētos datus un arhīva glabātavā esošos materiālus, 2021.gada 29.jūlijā Jēkabpils biroja būvju kadastrālās uzmērīšanas speciālists veica būvju apsekošanu apvidū. Apsekojot būves, tika konstatēts, ka vēsturiski tā ir viena būve nevis trīs būves, kā bija norādījis zemes kadastrālās uzmērīšanas veicējs. Uzmērīšanas rezultātā būves tika apvienotas un saglabāts būves kadastra apzīmējums  56010010251001, būves nosaukums – darbnīca. Pārējie būvju kadastra apzīmējumi (56010010251002 un 56010010251003) ir dzēsti.
VNĪ saņemta Jēkabpils novada pašvaldības 2021.gada 21.oktobra vēstule Nr. 8-12/21/626, ar kuru Jēkabpils novada pašvaldība informēja:
uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0251) atsavināšanu neattiecas likuma "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās" 21.panta otrajā daļā minētie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0251) neatrodas degradētā teritorijā;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0251) nav uzskatāma par starpgabalu Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 1.panta 11.daļas izpratnē;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0251) atrodas rūpnieciskās apbūves teritorijā (kods-R1). Zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0251) lietošanas mērķis – rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve (kods-1001);
zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0251) piekļūšana ir nodrošināta pa Jēkabpils novada pašvaldībai piederošu zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 5601 001 0249, kas saskaņā ar Jēkabpils pilsētas domes 2019.gada 20.jūnija saistošajiem noteikumiem Nr.10 “Jēkabpils pilsētas Teritorijas plānojuma 2019.-2030. gadam grafiskā daļa un teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi” atrodas ielas sarkano līniju teritorijā.
           
Ņemot vērā iepriekš minēto un valsts nekustamā īpašuma tehnisko stāvokli - nekustamais īpašums nav perspektīvs VNĪ saimnieciskās darbības veikšanai, kā arī VNĪ rīcībā nav informācijas, ka tas būtu nepieciešams citu valsts pārvaldes iestāžu funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, līdz ar to optimālākais risinājums ir to virzīt atsavināšanai.

VNĪ ir saņemts 2021.gada 7.oktobra atsavināšanas ierosinājums no blakus esošā nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.5601 001 0947) Zīlānu ielā 66C/1, Jēkabpilī, īpašnieka SIA PATA, vienotais reģistrācijas Nr.40003448619. Ņemot vērā, ka atsavināšanas ierosinātājs neatbilst Atsavināšanas likuma 4.panta ceturtajā daļā noteikto personu lokam, kā arī atsavināšanas ierosinājuma iesniedzējam nav konstatējamas Atsavināšanas likumā un citos normatīvajos aktos noteiktās pirmpirkuma tiesības uz atsavināmo valsts nekustamo īpašumu, minēto nekustamo īpašumu atsavināšanas ierosinātājs varēs iegādāties vispārējā izsolē.

Gadījumā, ja izsolē valsts nekustamo īpašumu nosolīs cits izsoles dalībnieks, SIA PATA piederošajai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0947) Zīlānu ielā 66C/1, Jēkabpilī, un SIA PATA zemes vienībai (zemes vienības  kadastra apzīmējums 56010010948) Zīlānu ielā 66C/1-2, Jēkabpilī piekļuve ir nodrošināta caur blakus esošām zemes vienībām (zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 56010010949, zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 56010010965 un zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 56010010395) vai arī SIA PATA piekļuve zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 0947) būs nodibināma caur valsts nekustamā īpašuma nākamā ieguvēja iegūto nekustamo īpašumu saskaņā ar CL 1231.pantā noteiktiem servitūta nodibināšanas pamatiem.

Nekustamā īpašuma ieguvējam, izmantojot nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktā kārtība rīcībai ar nekustamo īpašumu atbilstoši konkrētajam apgrūtinājumam.

           
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lūgums skatīt sadaļā  "Pašreizējā situācija".
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. 

Ņemot vērā, ka Rīkojuma projektā iekļautais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešami valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, sagatavots attiecīgs Rīkojuma projekts, lai saņemtu Ministru kabineta atļauju pārdot izsolē valsts nekustamo īpašumu saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo un otro daļu, 5.panta pirmo daļu
Nekustamā īpašuma atsavināšanu saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta otro daļu ierosina Finanšu ministrija.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 9.panta pirmo daļu valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu organizē VNĪ, izņemot šā panta 1.1, 1.2 un 1.3 daļā minētos gadījumus.

Rīkojuma projekts paredz nekustamā īpašuma valdītājam Finanšu ministrijai uzdevumu nodot pircējiem valsts nekustamo īpašumu 30 (trīsdesmit) dienu laikā no pirkuma līgumu noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgu pieņemšanas un nodošanas aktu. Trīsdesmit dienu termiņš dokumentu nodošanai nekustamā īpašuma pircējam noteikts, izvērtējot nekustamā īpašuma pircēja pienākumu veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, samērīgi ar nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem. Atsavināšanas likuma 30.pantā ir noteikts, ka izsoles dalībniekam, kurš nosolījis augstāko cenu par nekustamo īpašumu, jāsamaksā par nosolīto nekustamo īpašumu divu nedēļu laikā. Līdz ar to samērīgiem ar nekustamā īpašuma pircēja pienākumiem, veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, ir jābūt arī nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem. Tādēļ VNĪ nekustamo īpašumu pirkumu līgumos paredz nosacījumu, ka dokumentus, kas nepieciešami pircēja īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā, pārdevējs (vai valdītājs) izsniedz pircējam 30 (trīsdesmit) dienu laikā pēc visu saistību izpildes pret pārdevēju.
Rīkojuma projekts attiecas uz publiskās pārvaldes politiku.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, Rīkojuma projektu ievietojot  Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - fiziska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties valsts nekustamos īpašumus
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - juridiska persona, kurai piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kura vēlas piedalīties izsolē un iegādāties valsts nekustamos īpašumus

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta. VNĪ saskaņā ar Atsavināšanas likuma 47.pantu un Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 37.punktu valsts nekustamās mantas atsavināšanā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitīs valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā mēneša laikā pēc to saņemšanas. Ja nekustamais īpašums tiks atsavināts 2022.gadā, tad atsavināšanā iegūtie līdzekļi pēc atsavināšanas izdevumu segšanas saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2022.gadam” 40.panta septīto daļu izlietojami valsts īpašumā un VNĪ pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai (izņemot netiešo izmaksu segšanai), tai skaitā valsts nekustamo īpašumu uzlabošanas darbu veikšanai un vidi degradējošo objektu sakārtošanai. VNĪ ir tiesības atsavināšanas izdevumu segšanai paredzētos valsts nekustamā īpašuma atsavināšanā iegūtos līdzekļus izlietot arī tās pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai un šajā daļā noteikto pārvaldīšanas darbību, kas tiek segtas no valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas rezultātā iegūtajiem līdzekļiem, priekšfinansēšanai.
Līdzekļi, kas 2022. gadā netiks izlietoti valsts īpašumā un VNĪ pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai, līdz 2022. gada 31. decembrim tiks ieskaitīti valsts budžetā. Šobrīd nav iespējams noteikt summu, kas tiks ieskaitīta valsts budžetā, jo pašlaik nav iespējams noteikt īpašumu pārdošanas vērtību, jo nekustamo īpašumu atsavināšana (nosacītās cenas noteikšana) tiks organizēta pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas un tā būs atkarīga no nekustamo īpašumu tirgus vērtības vērtēšanas dienā. Atsavināšanas izdevumu apmēru nosaka Ministru kabineta paredzētajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv .
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Finanšu ministrija, VNĪ
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi