23-TA-2689: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim"" ir izstrādāts saskaņā ar Satversmes tiesas 2023. gada 29. jūnija spriedumu lietā Nr. 2022-31-03.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar grozījumu projektu Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" (turpmāk- projekts) noteikt no 2024. gada 1. janvāra pirmsskolas izglītībā pedagogu zemāko vienas stundas likmi 9,54 euro, ievērojot tiesiskās vienlīdzības principu ar pedagogiem pamata un vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā, interešu izglītībā un profesionālās ievirzes izglītībā. Satversmes tiesas 2023. gada 29. jūnija spriedums lietā Nr. 2022-31-03.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
2023.gada 29. jūnijā Satversmes tiesa atzina Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumu Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" normas, kas nosaka pirmsskolas izglītībā pedagogu zemāko darba algas likmi, par neatbilstošām Satversmes 91. panta pirmajā teikumā un 107. pantā noteiktajam tiesiskās vienlīdzības principam un par spēkā neesošām no 2024. gada 1. janvāra. Satversmes tiesas 2023. gada 29. jūnija spriedums lietā Nr. 2022-31-03.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" no 2024. gada 1. janvāra pirmsskolas izglītībā noteikta pedagogu zemākā vienas stundas likme 9,04 euro, kas neatbilst Satversmes tiesas 2023. gada 29. jūnija spriedumam lietā Nr. 2022-31-03. Šajā rīkojumā no 2024.gada 1.janvāra zemākā vienas stundas likme pedagogiem pamata un vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā, interešu izglītībā un profesionālās ievirzes izglītībā ir noteikta 9,54 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pirmsskolas izglītībā pedagogu zemākā vienas stundas likme no 2024.gada 1.janvāra neatbilst Satversmes tiesas 2023. gada 29. jūnija spriedumam lietā Nr. 2022-31-03, tai jābūt vienādai ar pedagogu zemāko vienas stundas likmi pamata un vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā, interešu izglītībā un profesionālās ievirzes izglītībā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz izteikt pielikumu jaunā redakcijā: pirmsskolas izglītībā no 2024.gada 1.janvāra pedagogu zemākā vienas stundas likme 9,54 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Lai nodrošinātu Satversmes tiesas 29.06.2023. lēmuma par pirmsskolas pedagogu zemākās algas likmes izlīdzināšanu ar pārējo vispārējās izglītības pedagogu zemākās mēneša darba algas likmi izpildi un no 2024. gada 1. janvāra nodrošinātu pirmsskolas pedagogu zemākās vienas stundas likmi 8,50 euro, ministrija nosūtīja priekšlikumu bāzes izdevumu 2024.- 2026. gadam precizēšanai, paredzot palielināt bāzes izdevumus 2024. gadam un turpmāk ik gadu par 6 841 753 euro (IZM_16.08.2023. vest. Nr. 4-4.2e/23/2213). Priekšlikums tika atbalstīts un bāzes izdevumi tika precizēti.
Savukārt ministrijas iesniegtajā prioritārā pasākuma pieteikumā par pedagogu darba samaksas pieauguma grafika īstenošanas 2.solim nepieciešamo finansējumu no 2024. gada 1. janvāra, ministrija iekļāva arī pirmsskolas pedagogu zemākās vienas stundas likmes palielinājumu līdz 9,54 euro, paredzot šim mērķim novirzīt vēl papildu 9 487 231 euro. Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē, izskatot Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam”, minētais ministrijas prioritārā pasākuma pieteikums tika atbalstīts.
Tādējādi kopumā, lai nodrošinātu Satversmes tiesas lēmuma par pirmsskolas pedagogu zemākās algas likmes izlīdzināšanu ar pārējo vispārējās izglītības pedagogu zemākās mēneša darba algas likmi un sākot ar 2024. gada 1. janvāri paredzētu pirmsskolas pedagogu zemākās vienas stundas likmes palielinājumu līdz 9,54 euro, minētajam mērķim piešķirts papildu finansējums ir 16 328 984 euro apmērā.
Bērnu no 1,5 līdz 4 gadu vecumam izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksa tiek finansēta no pašvaldību budžetiem. Pedagogu darba samaksas pieauguma nodrošināšanai finanšu līdzekļi rodami no pašvaldību budžetiem, kas indikatīvi lēšami 26,2 milj, euro apmērā (valsts izglītības informācijas sistēmā 30.10.2023. tarificēto pirmsskolas skolotāju likmju skaits – 6 181,405 likmes; pirmsskolas pedagogu zemākās mēnešalgas pieaugums – 286 euro (1526-1240); indikatīvā papildu finansējuma aprēķins: 6 181,405 x 286 x 12 (mēn.) x 1,2359 (VSAOI)).
Savukārt ministrijas iesniegtajā prioritārā pasākuma pieteikumā par pedagogu darba samaksas pieauguma grafika īstenošanas 2.solim nepieciešamo finansējumu no 2024. gada 1. janvāra, ministrija iekļāva arī pirmsskolas pedagogu zemākās vienas stundas likmes palielinājumu līdz 9,54 euro, paredzot šim mērķim novirzīt vēl papildu 9 487 231 euro. Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē, izskatot Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam”, minētais ministrijas prioritārā pasākuma pieteikums tika atbalstīts.
Tādējādi kopumā, lai nodrošinātu Satversmes tiesas lēmuma par pirmsskolas pedagogu zemākās algas likmes izlīdzināšanu ar pārējo vispārējās izglītības pedagogu zemākās mēneša darba algas likmi un sākot ar 2024. gada 1. janvāri paredzētu pirmsskolas pedagogu zemākās vienas stundas likmes palielinājumu līdz 9,54 euro, minētajam mērķim piešķirts papildu finansējums ir 16 328 984 euro apmērā.
Bērnu no 1,5 līdz 4 gadu vecumam izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksa tiek finansēta no pašvaldību budžetiem. Pedagogu darba samaksas pieauguma nodrošināšanai finanšu līdzekļi rodami no pašvaldību budžetiem, kas indikatīvi lēšami 26,2 milj, euro apmērā (valsts izglītības informācijas sistēmā 30.10.2023. tarificēto pirmsskolas skolotāju likmju skaits – 6 181,405 likmes; pirmsskolas pedagogu zemākās mēnešalgas pieaugums – 286 euro (1526-1240); indikatīvā papildu finansējuma aprēķins: 6 181,405 x 286 x 12 (mēn.) x 1,2359 (VSAOI)).
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 05.07.2016. noteikumi Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"
Pamatojums un apraksts
Ir jāveic grozījumi, palielinot pedagogu zemākās mēneša darba algas likmi.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi