Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-1598: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta ""Par akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" vispārējo stratēģisko mērķi" un tās līdzdalības saglabāšanu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūts"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk – Likums) 7. panta trešo daļu publiskai personai ir pienākums ne retāk kā reizi piecos gados pārvērtēt vispārējo stratēģisko mērķi publiskas personas kapitālsabiedrībai, kuras kapitāla daļas vai akcijas nav atsavināmas.
Saskaņā ar likuma 57. pantu, publiskas personas kapitālsabiedrībām un publiski privātajām kapitālsabiedrībām ir jāizstrādā vidēja termiņa darbības stratēģija.
Likuma 57. pantā noteikts, ka vidēja termiņa darbības stratēģiju izstrādā, ņemot vērā publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas noteiktos kapitālsabiedrības vispārējos stratēģiskos mērķus, savukārt Likuma 1. pantā noteikts, ka publiskas personas augstākā lēmējinstitūcija attiecībā uz valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldību ir Ministru kabinets (turpmāk – MK) un ka vispārējie stratēģiskie mērķi ir publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas noteikti kapitālsabiedrības mērķi, kurus publiska persona vēlas sasniegt ar līdzdalību kapitālsabiedrībā un kuri izriet no tiesību aktiem un politikas plānošanas dokumentiem.
Spēkā esošais akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk –  AS "LVM") pašreizējais vispārējais stratēģiskais mērķis "Īstenot valdījumā nodoto valsts stratēģisko aktīvu, tai skaitā valsts meža īpašuma, ilgtspējīgu (ekonomiski izdevīgu, videi draudzīgu, sociāli atbildīgu) apsaimniekošanu un tam nepieciešamās infrastruktūras, pakalpojumu un zināšanu attīstību" (apstiprināts 2016. gada 23. martā) ir precizējams, lai nodrošinātu, ka visi AS "LVM" saimnieciskās darbības veidi izriet no tās augstākās lēmējinstitūcijas noteikta vispārējā stratēģiskā mērķa, piemēram, izveidot vēja elektrostaciju parkus AS "LVM" zemēs un uzsākt koksnes tālāku pārstrādi jomās, kādas Latvijā pašlaik nav pārstāvētas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta mērķis ir precizēt AS "LVM" stratēģisko mērķi, lai būtu iespējams īstenot Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra sēdes protokola Nr. 9 52.§ 2. punktā dotā uzdevuma izpildi, kā arī Ministru kabineta 2022. gada 27 jūnija rīkojuma Nr. 464 izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
AS "LVM" ir izveidota 1999. gada 28. oktobrī saskaņā ar Ministru kabineta 1999. gada 24. augustā apstiprināto koncepciju "Meža nozares valsts pārvaldes institucionālās uzbūves optimizācija" (protokols Nr. 43 13.§) un Zemkopības ministrijas 1999. gada 27. augusta rīkojumu Nr. 219.
AS "LVM" pārvalda un apsaimnieko 1,62 miljonus hektāru Latvijas Republikas zemes, tai skaitā 1,60 miljonus hektāru meža zemes, no kurām 1,39 miljoni hektāru ir mežs. AS "LVM" pamatdarbība ir mežsaimniecība, kas ir uzņēmuma radīto vērtību un ieņēmumu galvenais avots. Būtiskākais uzņēmuma produkts ir kokmateriāli, un tie katru gadu tirgū tiek piedāvāti aptuveni 5–7 miljoni m3 apjomā. Līdztekus meža apsaimniekošanai AS "LVM" attīsta arī citus darbības veidus – sniedz medību un rekreācijas pakalpojumus, ražo selekcionētas sēklas un stādus,  piedāvā tirgū zemes dzīļu resursus un zemes nomu derīgo izrakteņu ieguvei, kā arī nodrošina ģeotelpiskās informācijas tehnoloģiju pakalpojumus.
Pašlaik AS "LVM" darbojas saskaņā ar vidēja termiņa darbības stratēģiju, kas apstiprināta ar AS "LVM" padomes lēmumu 2020. gada 14. oktobrī  un kas nosaka AS "LVM" vidēja termiņa stratēģiskos vides, ekonomiskos un sociālos mērķus un to sasniegšanas rezultatīvos rādītājus periodā līdz 2025. gadam.
AS "LVM" darbības tiesiskais pamatojums.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu valstij piekrītošo un valsts īpašumā esošo uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstīto meža zemi apsaimnieko un aizsargā AS "LVM", kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. AS "LVM" un tās akcijas nedrīkst privatizēt vai atsavināt. To nosaka arī Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 17. panta pirmā daļa.
Šobrīd AS “LVM” pieder 40.22% kapitāla daļu SIA „Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūts” (turpmāk - MeKA). MeKA darbības jomas (atbilstoši NACE klasifikācijai) ir pētījumu un eksperimentālo izstrāžu veikšana dabaszinātnēs un inženierzinātnēs (M 72.1), tehniskā pārbaude un analīze (M 71.2), citur neklasificēta izglītība (P 85.59) un izglītības atbalsta pakalpojumi (P 85.6). 
MeKA darbības virzieni:
testēšanas laboratorija (starptautiski atzītu testēšanas pakalpojumu pieejamība Latvijā arī MVU, kam nav resursu, lai pirktu šos pakalpojumus ārvalstīs);
zinātniskās pētniecības centrs;
meža mašīnu operatoru mācību centrs;
tālākizglītības centrs (tālākizglītības pasākumi un atbalsts profesionālās izglītības pilnveidošanai visos izglītības līmeņos);
meža nozares informācijas centrs.
Atbilstoši Likuma 4.panta otrās daļas nosacījumiem publiskas personas kapitālsabiedrībai un publiski privātajai kapitālsabiedrībai var būt līdzdalība citā kapitālsabiedrībā, ja ir spēkā viens no šādiem nosacījumiem: ja kapitālsabiedrības darbība atbilst publiskas personas līdzdalības nosacījumiem, kas paredzēti Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmajā daļā, vai ja līdzdalība tieši nodrošina publiskas personas kapitālsabiedrības vai publiski privātās kapitālsabiedrības vispārējo stratēģisko mērķu un vidēja termiņa darbības stratēģijā noteikto mērķu sasniegšanu.
MeKA darbība atbilst Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas nosacījumiem, kas paredz, ka kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai.
Meža nozares pārstāvju, tai skaitā AS “LVM”, līdzdalība kapitālsabiedrībā ir sekmējusi produktu attīstības un starptautiski atzītu produktu testēšanas pakalpojumu pieejamību tiešā Latvijas uzņēmumu tuvumā. Kapitālsabiedrības pētnieciskā darbība ir veidota pēc pieprasījuma atšķirībā no valsts zinātniskām institūcijām, kas piedāvā pētījumu rezultātus. Tam ir būtiska teritoriālā ietekme, jo daudzi nozarei vajadzīgie pētījumu resursi ir pieejami tikai ārvalstīs. Šī kapitālsabiedrības pieeja pētāmajām problēmām balstīta uz kompetences grupu veidošanu, ja nepieciešams, piesaistot ārējo kompetenci gan no citām institūcijām, gan ārvalstīm. Tas dod iespēju veikt gan starpnozaru lietišķos pētījumus, gan pētījumus ļoti šaurās jomās, kurās Latvijā nav iespējams vai nav lietderīgi radīt pastāvīgu zinātnisko kapacitāti.
MeKA darbība pozitīvi ietekmē AS “LVM” vispārējo stratēģisko mērķu sasniegšanu un meža nozares attīstību kopumā, jo MeKA  tika dibināts kā Latvijas meža politikas un Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādņu mērķu īstenošanas instruments. MeKA īstenotie projekti ir devuši zināšanas un palielinājuši AS “LVM” pakalpojumu sniedzēju konkurētspēju, vienlaikus samazinot AS “LVM” ražošanas izmaksas.
AS “LVM” līdzdalība MeKA ir labākais risinājums, kā radīt un pilnveidot kapitālsabiedrībā iesaistīto institūciju darbību stratēģisko mērķu sasniegšanai. Strauji mainīgajā biznesa vidē tradicionālie lietišķās pētniecības un profesionālās pilnveides pakalpojumu sniedzēji nespēj nodrošināt pakalpojumu operatīvu pielāgošanu tirgus vajadzībām. MeKA kapitālsabiedrības forma ļauj operatīvi iniciēt un atbalstīt pētniecības vai profesionālās pilnveides pakalpojumu radīšanu stratēģiski svarīgajos AS “LVM” darbības virzienos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
AS "LVM" vispārējā stratēģiskā mērķa aktualizācijas nepieciešamība.
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteikts, ka valsts kapitālsabiedrības vispārējais  stratēģiskais  mērķis ir publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas noteikts kapitālsabiedrības mērķis, kuru valsts vēlas sasniegt ar savu līdzdalību kapitālsabiedrībā un kurš izriet no tiesību aktiem un politikas plānošanas dokumentiem.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta trešo daļu AS "LVM" kapitāla daļu turētājam jānosaka Meža politikā formulēto mērķu sasniegšanu raksturojošie rādītāji un jāuzrauga to sasniegšana AS "LVM" darbībā.
Atbilstoši Latvijas meža politikai valsts meža īpašums ir valsts kapitāls un garants Latvijas cilvēku ekoloģisko un sociālo interešu īstenošanai. Valsts meža īpašums saglabājams pašreizējā platībā un tādā veidā, kas nodrošina šo mežu efektīvu apsaimniekošanu. Meža politikas ekonomiskais mērķis ir nodrošināt meža nozares ilgtspējīgu attīstību un rentabilitāti, ievērojot ekoloģiskos un sociālos nosacījumus, un dot maksimāli iespējamo pievienotās vērtības pieaugumu. Meža politika paredz, ka valsts mežs, ņemot vērā tā specifiskās publiskās funkcijas, ir uzskatāms par valsts kapitālu. Valstij kā šā kapitāla īpašniekam ir divas pamatintereses: 1) kapitāla (meža) vērtība nedrīkst samazināties, tai vēlams pieaugt, un 2) īpašnieks (valsts) vēlas gūt peļņu no kapitāla (meža).
Saskaņā ar Likuma 26. panta trešo daļu, ja valsts kapitālsabiedrībā ir izveidota padome, tā pirms kapitālsabiedrības izstrādātās vidēja termiņa darbības stratēģijas apstiprināšanas saņem nozares ministrijas un koordinācijas institūcijas atzinumu. Sagatavoto AS "LVM" vidēja termiņa darbības stratēģijas 2023.–2027. gadam projektu plānots nodot Latvijas Republikas Zemkopības ministrijai un Pārresoru koordinācijas centram atzinuma saņemšanai.
Turklāt Ministru kabinets ir uzdevis AS "Latvenergo" un AS "LVM" kapitāldaļu turētājiem līdz 2022. gada 1. maijam sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai MK tiesību akta projektu par atļaujas sniegšanu AS "Latvenergo" un AS "LVM" kopuzņēmuma dibināšanai. Tas valsts meža zemēs īstenos vēja parku projektu Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2030 mērķu sasniegšanai un tālākai virzībai uz klimatneitralitātes sasniegšanu, veicinot enerģētiskās neatkarības nodrošināšanu un vietējo komersantu iekļaušanu piegāžu ķēdēs (Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra sēdes protokols Nr. 9, 52. §, 2. punkts). Ministru kabineta rīkojums nr. 464 par atļauju akciju sabiedrībai "Latvenergo" un akciju sabiedrībai "Latvijas valsts meži" iegūt līdzdalību to jaundibināmajā kopuzņēmumā apstiprināts 2022. gada 27. jūnijā (prot. Nr. 33 91. §).
 
Risinājuma apraksts
Izvērtējot Meža likumu, Latvijas Meža politiku, kā arī ņemot vērā  attīstības ieceres saistībā ar vēja parku ierīkošanu valsts meža zemēs un koksnes tālāku pārstrādi Latvijā, tiek noteikts šāds AS "LVM" vispārējais stratēģiskais mērķis: īstenot uzņēmuma rīcībā esošo stratēģisko aktīvu – zemes, meža, zemes dzīļu un citu resursu – ilgtspējīgu, efektīvu un sociāli atbildīgu apsaimniekošanu, palielinot meža produktivitāti un oglekļa piesaisti augošajā koksnē un sekmējot Latvijas konkurētspēju globālajās vērtību ķēdēs, kā arī veicināt izvirzīto valsts klimatneitralitātes mērķu sasniegšanu, attīstot tehnoloģijās un zinātnes sasniegumos balstītu produktu ražošanu un pakalpojumu sniegšanu.
Citi resursi vispārējā mērķa kontekstā ir jebkuri citi uzņēmuma rīcībā esošie materiālie un nemateriālie resursi – piemēram, tehnoloģijas, rekreācijas un medību resursi, utt.
Vispārējais stratēģiskais mērķis tiks īstenots:
1) apsaimniekojot meža zemi līdzsvarotā veidā un apjomā, lai nodrošinātu koksnes produktu ražošanu un piegādi pārstrādes uzņēmumiem;
2) piedāvājot daudzveidīgos sabiedrībai nozīmīgos meža ekosistēmas produktus un pakalpojumus (rekreācijas iespējas, klimata pārmaiņu mazināšanu, bioloģisko daudzveidību, ūdeņu un gaisa aizsardzību pret piesārņojumu, sēnes, ogas u.c. nekoksnes produktus) patlaban un nākamajām paaudzēm;
3) izmantojot uzkrāto pieredzi zinātniskajos pētījumos balstītā ģenētiski augstvērtīga un fizioloģiski aktīva meža reproduktīvā materiāla ražošanā, kā arī jaunākās ģeneratīvās un veģetatīvās pavairošanas metodes, nodrošinot Latvijas mežsaimniecību ar labāko pieejamo meža atjaunošanas materiālu turpmākai ilgtspējīgai izaudzējamā meža vērtības un ražības palielināšanai mainīga klimata apstākļos, vienlaikus veicinot jaunas zināšanas un attīstot labākās pieejamās prakses kā reģiona izcilības centram meža atjaunošanas materiāla ražošanā;
4) saglabājot, pavairojot un sabiedrībai piedāvājot Latvijai unikālo kokaugu kolekciju;
5) ilgtspējīgi izmantojot esošos rekreācijas un medību resursus, sniedzot visiem iedzīvotājiem pieejamus augstākās kvalitātes pakalpojumus, vienlaikus sekmējot AS "LVM" kā dabai draudzīga un aktīva uzņēmuma tēla atpazīstamību Latvijā un Latvijas tēla attīstību Eiropā;
6) nodrošinot zemes dzīļu resursu produktu prognozējamu pieejamību, efektīvi un ilgtspējīgi izmantojot resursus, gūstot peļņu un veicinot valsts tautsaimniecības attīstību;
7) uzkrātās pieredzes pamata veicinot Latvijas ģeotelpiskās informācijas sistēmu attīstību un nodrošinot AS "LVM" uzņēmējdarbības procesiem un klientiem draudzīgus un kvalitatīvus ģeotelpiskās informācijas risinājumus, sistēmas LVM GEO uzturēšanu un pilnveidošanu, ģeotelpiskās informācijas (tostarp attālās izpētes datu) apstrādi un analīzi, kā arī telpiskās plānošanas optimizācijas modeļu izstrādi, uzturēšanu un pilnveidošanu;
8) attīstot tehnoloģijās un zinātnes sasniegumos balstītu esošu un jaunu produktu ražošanu un pakalpojumu sniegšanu oglekļa piesaistes, zemes dzīļu, informācijas tehnoloģiju, Latvijā neattīstītu koksnes un citu biomasas tālākapstrādes produktu, atjaunojamiem resursiem ražojamas enerģijas, kā arī citās jomās.
Ņemot vērā to, ka MeKA darbība atbilst Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas nosacījumam, kas paredz, ka kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai, LVM līdzdalība sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūts"" ir saglabājama.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts saistīts ar Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra sēdes protokola Nr. 9 52.§ 2. punktā dotā uzdevuma izpildi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • AS "Latvijas valsts meži"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija


Ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra sēdes protokola Nr. 9 52.§ 2. punktā doto uzdevumu, tiks veidota jauna valsts kapitālsabiedrība.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts saistīts ar valsts meža zemēs īstenojamo vēja parku projektu Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2030 mērķu sasniegšanai un tālākai virzībai uz klimatneitralitātes sasniegšanu, veicinot enerģētisko neatkarību.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts saistīts ar valsts meža zemēs īstenojamo vēja parku projektu Nacionālā enerģētikas un klimata plāna  2030 mērķu sasniegšanai un tālākai virzībai uz klimatneitralitātes sasniegšanu, veicinot enerģētisko neatkarību.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi