Anotācija (ex-ante)

22-TA-73: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 14. februāra noteikumos Nr. 143 "Beramkravu kuģu drošas kraušanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 14.februāra noteikumos Nr.143 “Beramkravu kuģu drošas kraušanas noteikumi”” (turpmāk – Projekts) izstrādāts beramkravu kuģu drošības prasību, kas saistītas ar beramkravu iekraušanu vai izkraušanu un kas jāievēro Latvijas Republikas termināļos, kā arī noteikto procedūru beramkravu kuģu un termināļu saskaņotai savstarpējai sadarbībai, kā arī valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” Kuģošanas drošības inspekcijas pienākumu precizēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Ministru kabineta 2006.gada 14.februāra noteikumu Nr.143 “Beramkravu kuģu drošas kraušanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.143) 8.3.apakšpunktā ir minēta valsts akciju sabiedrība “Latvijas Jūras administrācija”, kā arī veicamās kompetences MK noteikumos Nr.143 ir sadalītas starp Kuģošanas drošības departamentu un Kuģošanas drošības inspekciju. Kopš 2020.gada 23.decembra Latvijas Jūras administrācijas tiesiskā forma ir nevis valsts akciju sabiedrība, bet valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kā arī MK noteikumos Nr.143 noteiktās kompetences  nodrošina tikai Kuģošanas drošības inspekcija.
2. MK noteikumos Nr.143 tehniski nepieciešams precizēt tiesību normu atsauces uz 1974.gada Starptautisko konvenciju par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras ar tās 1978. un 1988.gada protokoliem un grozījumiem (turpmāk — SOLAS konvencija), 4.6.apakšpunktā un 4.9.apakšpunktā definētos terminus, kā arī norādīt korektu informatīvajā atsaucē uz Eiropas Savienības direktīvām 1.punktā norādītās Direktīvas nosaukumu. MK noteikumu Nr.143 6.4. apakšpunktā un 28.punktā lietotas atsauces uz atceltiem standartiem, attiecīgi precizējamas atsauces uz valsts standartu LVS EN ISO 9001:2009 A/L "Kvalitātes pārvaldības sistēmas. Prasības (ISO 9001:2008)" un valsts standartu LVS EN ISO 19011 : 2002 “Norādījumi kvalitātes un/vai vides pārvaldības sistēmu auditēšanai”.
3. Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” Kuģošanas drošības inspekcija Latvijā uzrauga un inspicē beramkravu termināļus saskaņā ar MK noteikumiem Nr.143, Jūras kodeksu un citiem Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem, SOLAS konvenciju un Starptautisko jūras beramkravu kodeksu (IMSBC), kā arī kontrolē, vai ir ievērotas MK noteikumos Nr.143 noteiktās prasības termināļu operatoriem, kuģu pārstāvjiem un termināļu pārstāvjiem. MK noteikumu Nr.143 17.punktā uzskaitītas veicamās beramkravu termināļu pārbaudes (sākotnējā pārbaude, periodiskā pārbaude un nepieteiktā pārbaude), kā arī MK noteikumu Nr.143 28.punkts nosaka pagaidu atļaujas beramkravu termināļa darbībai paraugu un derīguma termiņu, taču šobrīd MK noteikumos Nr.143 nav noteikta atļaujas beramkravu termināļa darbībai izsniegšanas kārtība, paraugs un derīguma termiņš, tādējādi attiecīgi precizējami MK noteikumi Nr.143, tai skaitā papildinot ar atļaujas beramkravu termināļa darbībai paraugu.
Praksē konstatēts, ka nepieciešams tehniski precizēt arī MK noteikumu Nr.143 1. -5., 7. un 11.pielikumu.
Ar Projektu jaunas Eiropas Savienības Direktīvu normas netiek ieviestas.
MK noteikumu Nr.143 11.punktā noteikts, ka saskaņoto kravas iekraušanas vai izkraušanas plānu un visus tā turpmāk saskaņotos un pārstrādātos variantus sešus mēnešus glabā uz kuģa un terminālī, lai nodrošinātu kompetentajām iestādēm iespēju tos pārbaudīt. Ņemot vērā grozījumus MK noteikumu Nr.143 17.2.apakšpunktā, ka beramkravu termināļu periodiskās pārbaudes veic reizi kalendārajā pusgadā (šobrīd spēkā, ka veic ne retāk kā reizi trijos mēnešos), attiecīgi precizējams arī MK noteikumu Nr.143 11.punkts nosakot, ka saskaņoto kravas iekraušanas vai izkraušanas plānu un visus tā turpmāk saskaņotos un pārstrādātos variantus sešus mēnešus glabā uz kuģa un divpadsmit mēnešus terminālī. Ja beramkravu termināļu pārbaudes tiek veiktas reizi kalendārajā pusgadā, intervāls starp pārbaudēm var izrādīties ilgāks nekā seši mēneši un tā kā pārbaudes gaitā ir jāizskata arī iepriekšējā periodā sastādītie dokumenti, nepieciešams, lai tie tiktu attiecīgi saglabāti. Saskaņoto kravas iekraušanas vai izkraušanas plānu un visu tā turpmāk saskaņoto un pārstrādāto variantu uzglabāšana un uzglabāšanai noteiktie termiņi uz kuģa un terminālī ir atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulā (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) noteiktajam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.143 8.3.apakšpunktā minētā Latvijas Jūras administrācijas tiesiskā forma “valsts akciju sabiedrība” neatbilst faktiskajai Latvijas Jūras administrācijas tiesiskajai formai “valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību”, kā arī MK noteikumos Nr.143 Latvijas Jūras administrācijai noteiktās kompetences īsteno tikai Kuģošanas drošības inspekcija.
Risinājuma apraksts
Aizstāt MK noteikumu Nr.143 tekstā “akciju sabiedrība” ar vārdiem “sabiedrība ar ierobežotu atbildību”, kā arī vārdus “Kuģošanas drošības departaments” ar vārdiem “Kuģošanas drošības inspekcija”.
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr.143 satur neprecīzas SOLAS konvencijas tiesību normu atsauces, precizējami MK noteikumu Nr.143 4.6. un 4.9.apakšpunktā definētie termini,kā arī informatīvajā atsaucē uz Eiropas Savienības direktīvām 1.punktā tiesību akta nosaukums “Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 5.novembra Direktīvas 2002/84/EK, kas groza direktīvas par jūras drošību un piesārņojuma novēršanu no kuģiem” aizstājams ar tiesību akta nosaukumu “Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 5.novembra Direktīvas 2002/84/EK, kas groza direktīvas par kuģošanas drošību un kuģu izraisītā piesārņojuma novēršanu”. MK noteikumu Nr.143 4.6. un 4.9.apakšpunktā redakcionāli precizējami definētie termini. MK noteikumu Nr.143 4.6.apakšpunktā, persona, kura ir atbildīga par beramkravu kuģi ir kapteinis un attiecīgi kapteinis norīko kuģa virsnieku, kuram ir uzticēts veikt kuģa iekraušanas vai izkraušanas operācijas, savukārt MK noteikumu Nr.143 4.9. apakšpunkts redakcionāli precizējams atbilstoši SOLAS konvencijas VI nodaļas 7.noteikuma 3.punktam.
MK noteikumu Nr.143 8.5.apakšpunkts svītrojams, ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr.143 8.5.apakšpunktā minētās instrukcijas par rīcību ārkārtējos gadījumos jau ir atspoguļotas informatīvajos materiālos, kas satur termināļa un Latvijas Republikas normatīvo aktu prasības par beramkravu kuģu drošu kraušanu, kā arī Beramkravu kuģu iekraušanas un izkraušanas drošas prakses kodeksa 1.pielikuma 1.2.punktā "Termināļa informācijas grāmatas saturs" norādīto informāciju. Savukārt MK noteikumu Nr.143 6.3.apakšpunkts nosaka, ka terminālim ir jānodrošina minēto informatīvo materiālu pieejamība.
MK noteikumu Nr.143 6.4. apakšpunktā un 28.punktā precizējamas atsauces uz atceltiem standartiem, aizstājot atsauces uz valsts standartu LVS EN ISO 9001:2009 A/L "Kvalitātes pārvaldības sistēmas. Prasības (ISO 9001:2008)" un valsts standartu LVS EN ISO 19011:2002 “Norādījumi kvalitātes un/vai vides pārvaldības sistēmu auditēšanai” ar netiešajām atsaucēm (piemērojamie standarti).
Risinājuma apraksts
Precizēt MK noteikumu Nr.143 3.punktu, 4.1., 4.1.3., 4.6., 4.8., 4.9., 4.1.1., 6.4., 7.3.apakšpunktu, 9. un 21.punktu, Informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām 1.punktu, papildināt MK noteikumus Nr.143 ar 6.2 punktu, svītrot MK noteikumu Nr.143 8.5.apakšpunktu un 28.punktu.
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr.143 nenosaka atļaujas beramkravu termināļa darbībai izsniegšanas kārtību, paraugu un derīguma termiņu, tādējādi precizējami MK noteikumi Nr.143 ar mērķi uzlabot valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” Kuģošanas drošības inspekcijas inspektoru veikto beramkravu termināļu pārbaužu procedūru, kā arī uzlabot kuģu apkalpošanas operativitāti ostā.
MK noteikumu Nr.143 28.punkts nosaka, ja ir izstrādāts termināļa kvalitātes nodrošinājuma sistēmas ieviešanas plāns saskaņā ar valsts standartu LVS EN ISO 9001 : 2001L “Kvalitātes pārvaldības sistēmas”, gada laikā pēc tā izveidošanas terminālim nepiemēro MK noteikumu Nr.143 6.4.apakšpunktā minētās prasības un Kuģošanas drošības departaments izsniedz pagaidu atļauju beramkravu termināļa darbībai (10.pielikums), kas ir derīga ne ilgāk kā 12mēnešus. Ņemot vērā minēto, MK noteikumi Nr.143 līdz šim noteica tikai pagaidu atļaujas beramkravu termināļa darbībai izsniegšanas kārtību, paraugu un derīguma termiņu. Veicot MK noteikumu Nr.143 17.punktā noteiktās beramkravu termināļu pārbaudes, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” Kuģošanas drošības inspekcijas inspektori beramkravu termināļa pārbaudes aktā (11.pielikums) atspoguļoja beramkravu termināļa vispārējā stāvokļa rezultātus un noteica nākamās pārbaudes datumu. Vienlaikus darba procesā tika konstatēta nepieciešamība izsniegt arī atļauju beramkravu termināļa darbībai un izvērtējot ārvalstu pieredzi, kā arī to, ka praksē lielākā daļa atļauju kuģniecībā ir ar derīguma termiņu pieci gadi, atļaujas beramkravu termināļa darbībai derīguma termiņš ir noteikts pieci gadi. Vienlaikus, tā kā arī MK noteikumu Nr.143 17.punktā ir nepieciešami precizējumi noteikto beramkravu termināļu pārbaužu veikšanas kārtībā, tai skaitā periodisko pārbaužu veikšanas kārtībā, jo tā kā to šobrīd nosaka MK noteikumu 17.2.apakšpunkts, ka periodiskās pārbaudes veic ne retāk kā reizi trīs mēnešos, nav nepieciešams. Beramkravu termināļu darbībā trīs mēnešu periodā izmaiņu praktiski nav, tādējādi secināts, ka samazinot beramkravu termināļu periodisko pārbaužu veikšanas termiņu no trīs mēnešiem uz vienu reizi pusgadā, tas ir optimāls termiņš, lai veiktu beramkravu termināļu drošas darbības uzraudzību un konstatētu izmaiņas, ja tādas ir, tai skaitā tiek arī samazināts administratīvais slogs Projekta sabiedrības grupai.
Nepieciešams tehniski precizēt MK noteikumu Nr.143 1. -5., 7. un 11.pielikumu.
Risinājuma apraksts
Papildināt MK noteikumus Nr.143 ar 6.1, 6.2 un 18.punktu, kā arī ar 12.pielikumu, precizēt MK noteikumu Nr.143 11., 17.punktu, kā arī 1. -5., 7. un 9.-11.pielikumu, svītrot MK noteikumu Nr.143 28.punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Beramkravu kuģu īpašnieki, beramkravu kuģu pārstāvji, termināļu operatori, termināļu pārstāvji.
Ietekmes apraksts
Sabiedrības grupai tiesiskais regulējums pēc būtības nemaina iesaistīto personu esošos pienākumus un tiesības.
Izmaiņas beramkravu termināļu periodisko pārbaužu veikšanas termiņā palielinot pārbaudes veikšanas termiņu no trīs mēnešiem uz reizi kalendārajā pusgadā sabiedrības grupai samazinās administratīvo slogu.
Juridiskās personas
  • Beramkravu kuģu īpašnieki, termināļu operatori.
Ietekmes apraksts
Sabiedrības grupai tiesiskais regulējums pēc būtības nemaina iesaistīto personu esošos pienākumus un tiesības.
Izmaiņas beramkravu termināļu periodisko pārbaužu veikšanas termiņā palielinot pārbaudes veikšanas termiņu no trīs mēnešiem uz reizi kalendārajā pusgadā sabiedrības grupai samazinās administratīvo slogu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
1974.gada Starptautiskā konvencija par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras (SOLAS konvencija)
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
Projektā minēto starptautisko un Eiropas Savienības tiesību aktu saistības Latvija jau ir uzņēmusies un pilda. Ar Projektu jaunas saistības uzņemtas netiek, kā arī nenotiek atkāpšanās no esošajām saistībām. Projektā tehniski precizētas tiesību normu atsauces uz 1974.gada Starptautisko konvenciju par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras (SOLAS konvencija).

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
1974.gada Starptautiskā konvencija par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras (SOLAS konvencija)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
SOLAS konvencijas IX nodaļas 1.noteikuma 6.punkts
Noteikumu Nr.143 nākotnes redakcijas 4.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
SOLAS konvencijas II-2 nodaļas 3.noteikuma 14.punkts
Noteikumu Nr.143 nākotnes redakcijas 4.1.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
SOLAS konvencijas VI nodaļas 2.noteikuma 2.punkts
Noteikumu Nr.143 nākotnes redakcijas 4.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
SOLAS konvencijas VI nodaļas 7.noteikums
Noteikumu Nr.143 nākotnes redakcijas 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
SOLAS konvencijas VI nodaļas 7.noteikuma 3.punkts
Noteikumu Nr.143 nākotnes redakcijas 4.9. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
SOLAS konvencijas VI nodaļas 2.noteikuma 2.punkts
Noteikumu Nr.143 nākotnes redakcijas 7.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
SOLAS konvencijas VI nodaļas 7.noteikuma 3.punkts
Noteikumu Nr.143 nākotnes redakcijas 9.punkts
Pārņemtas pilnībā
SOLAS konvencijas VI nodaļas 7.noteikuma 5.punkts
Noteikumu Nr.143 nākotnes redakcijas 21.punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
Ar Projektu jaunas saistības uzņemtas netiek, kā arī nenotiek atkāpšanās no esošajām saistībām. Projektā tehniski precizētas tiesību normu atsauces uz 1974.gada Starptautisko konvenciju par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras (SOLAS konvencija).

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/25f23b73-80c2-4dd0-89d4-0019ab37c670

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

VSIA "Latvijas Jūras administrācija" tiesību akta projekta izstrādes laikā apspriedes veidā informēja projekta mērķgrupas par tiesību akta projektu. Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi