21-TA-261: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma “Smilškalni" , Aiviekstes pagastā, Aizkraukles novadā, daļas pirkšanu valsts galvenā autoceļa A6 Rīga-Daugavpils-Krāslava-Baltkrievijas robeža (Patarnieki) pārbūves projekta īstenošanai
" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9.panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināt nekustamā īpašuma daļu, kura nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – valsts galvenā autoceļa A6 Rīga-Daugavpils-Krāslava-Baltkrievijas robeža (Patarnieki) posma 128,87.-132,60.km pārbūves projekta īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts galvenā autoceļa A6 Rīga-Daugavpils-Krāslava-Baltkrievijas robeža (Patarnieki) posma 128,87.-132,60.km pārbūves projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt nekustamā īpašuma “Smilškalni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3242 011 0014) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 3242 011 0225) 0,0059 ha platībā – Aiviekstes pagastā, Aizkraukles novadā (līdz 2021. gada 1.jūlijam Pļaviņu novadā).
Minētā nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Minētā projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta valsts budžeta apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana", paredzot finanšu līdzekļus programmai “2.1.1. Galvenie autoceļi” finansēšanas plānā 2020.gadam un 2021.gadam. Vienlaikus projekta konceptuālā nepieciešamība apliecināta ar Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2014.-2020.gadam (apstiprināts ar 2012.gada 20.decembra Latvijas Republikas Saeimas lēmumu), nosakot uzdevumu – valsts galveno autoceļu sakārtošana, kā arī Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.gadam-2020.gadam, kur noteikta aktivitāte – valsts galveno autoceļu segu rekonstrukcija (nestspējas palielināšana) (2013. gada 27. decembra Ministru kabineta rīkojums Nr.683 “Par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.-2020.gadam”).
Minētā nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Minētā projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta valsts budžeta apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana", paredzot finanšu līdzekļus programmai “2.1.1. Galvenie autoceļi” finansēšanas plānā 2020.gadam un 2021.gadam. Vienlaikus projekta konceptuālā nepieciešamība apliecināta ar Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2014.-2020.gadam (apstiprināts ar 2012.gada 20.decembra Latvijas Republikas Saeimas lēmumu), nosakot uzdevumu – valsts galveno autoceļu sakārtošana, kā arī Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.gadam-2020.gadam, kur noteikta aktivitāte – valsts galveno autoceļu segu rekonstrukcija (nestspējas palielināšana) (2013. gada 27. decembra Ministru kabineta rīkojums Nr.683 “Par Transporta attīstības pamatnostādnēm 2014.-2020.gadam”).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums “Smilškalni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3242 011 0014) ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Aiviekstes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 78.
Atsavināmajai nekustamā īpašuma “Smilškalni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3242 011 0014) daļai ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem):
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts galvenajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,0059 ha platībā;
- vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,0059 ha platībā;
- vides un dabas resursu bakterioloģiskās aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu – 0,0059 ha platībā;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0059 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0014 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap ūdensvadu, kas atrodas līdz 2 metru dziļumam – 0,0020 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis nekustamā īpašuma “Smilškalni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3242 011 0014) daļas atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.
Pamatojoties uz Likuma 9.pantu un Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2021.gada 27. augusta lēmumu Nr.03.1-14/3423 un 2021. gada 31. augusta lēmumu Nr.03.1-14/3462 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Smilškalni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3242 011 0014) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 3242 011 0225) 0,0059 ha platībā – Aiviekstes pagastā, Aizkraukles novadā, nosakot to 67,85 euro.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmā nekustamā īpašuma daļu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Atsavināmajai nekustamā īpašuma “Smilškalni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3242 011 0014) daļai ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem):
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts galvenajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,0059 ha platībā;
- vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,0059 ha platībā;
- vides un dabas resursu bakterioloģiskās aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu – 0,0059 ha platībā;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0059 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0014 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap ūdensvadu, kas atrodas līdz 2 metru dziļumam – 0,0020 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis nekustamā īpašuma “Smilškalni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3242 011 0014) daļas atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.
Pamatojoties uz Likuma 9.pantu un Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2021.gada 27. augusta lēmumu Nr.03.1-14/3423 un 2021. gada 31. augusta lēmumu Nr.03.1-14/3462 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Smilškalni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3242 011 0014) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 3242 011 0225) 0,0059 ha platībā – Aiviekstes pagastā, Aizkraukles novadā, nosakot to 67,85 euro.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmā nekustamā īpašuma daļu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Smilškalni” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3242 011 0014) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 3242 011 0225) 0,0059 ha platībā – Aiviekstes pagastā, Aizkraukles novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Minētā nekustamā īpašuma daļa tiek atsavinātas transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- nekustamā īpašuma īpašnieks
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi skar tiesību subjektu – fiziskas personas. Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai. Tiešā veidā skar atsavināmā nekustamā īpašuma īpašnieku, bet netiešā veidā autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
68
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
68
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
68
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
68
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nepieciešamā nekustamā īpašuma pirkšanu, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" 2021. gadam paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz minēto nekustamo īpašumu tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" 2021.gadam paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Latvijas Valsts ceļi"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Projekts šo jomu neskar
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
projekts ietekmē transporta infrastruktūras attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
transporta infrastruktūras attīstība
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi