Anotācija (ex-ante)

23-TA-540: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts meža zemes Ilmeņa ielā 6, Rīgā, privatizāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punkts.
Ministru kabineta 1997.gada 25.novembra rīkojums Nr.595 “Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai” (1.1.apakšpunkts).
Likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 66.panta trešā daļa.
Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumi Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktā noteiktajam saņemt Ministru kabineta atļauju, privatizējot nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.01001092004), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001090134) 1,5879 ha platībā un deviņām būvēm – Ilmeņa ielā 6, Rīgā, privatizēt arī minētās zemes vienības sastāvā esošo meža zemi 0,3747 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 1997.gada 25.novembra rīkojuma Nr.595 “Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai” 1.1.apakšpunktu privatizācijai nodots no valsts akciju sabiedrības “Masts” atdalītās atpūtas bāzes “Buļļi” valsts īpašums Rīgā, Ilmeņa ielā 6 (turpmāk – Sākotnējais objekts).

1998.gada 15.jūnijā SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (iepriekšējais nosaukums – valsts akciju sabiedrība “Privatizācijas aģentūra”, turpmāk – Possessor) noslēdza Sākotnējā objekta, ko veidoja ēkas, būves, inženierkomunikācijas, kā arī kustamā manta, nomaksas pirkuma līgumu (turpmāk – Pirkuma līgums) ar SIA “Pelan biotec”, reģistrācijas Nr.000325633 (iepriekšējais nosaukums – SIA “GNOSIS”, turpmāk – Pircējs).

1999.gada 29.novembrī zemesgrāmatā uz valsts vārda Possessor personā tika ierakstīti zemesgabali, uz kuriem atradās Sākotnējais objekts:
zemesgabals Ilmeņa ielā 6, Rīgā, kadastra Nr. 01001092004 – Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.21766; 
zemesgabals Ilmeņa ielā 9, Rīgā, kadastra Nr.01001092006 (iepriekšējā adrese – Ilmeņa iela 8) – Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.21767;
zemesgabals Ilmeņa ielā 17, Rīgā, kadastra Nr.01001092005 (iepriekšējā adrese – Ilmeņa iela) – Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.21765.
Saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” (turpmāk – Privatizācijas likums) 66.panta trešo daļu minētos zemesgabalus var privatizēt bez atsevišķa Ministru kabineta rīkojuma vai norādes par zemesgabala nodošanu privatizācijai, jo uz tiem atrodas valsts īpašuma objekti, kas nodoti privatizācijai pēc 1997.gada 17.janvāra.

2000.gada 10.janvārī Pircējs nostiprināja zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz privatizētajām Sākotnējā objekta sastāvā esošajām ēkām (būvēm):
uz nekustamo īpašumu Ilmeņa ielā 6, Rīgā, kadastra Nr.01006090004 – Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.22593;
uz nekustamo īpašumu Ilmeņa ielā 9, Rīgā, kadastra Nr.01006090005 (iepriekšējā adrese – Ilmeņa iela 8) – Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.22641;
uz nekustamo īpašumu Ilmeņa ielā 6, Rīgā, kadastra Nr.01006090006 – Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.20623.
Tā kā Pircējam bija izveidojies Pirkuma līgumā noteikto maksājumu parāds, ar Possessor valdes 2000.gada 17.oktobra lēmumu Nr.247/3002 tika nolemts uzsākt tiesvedību par Pirkuma līguma atcēlumu. 2001.gada 6.februārī Latvijas Starptautiskā šķīrējtiesa lietā Nr.1/2001 nosprieda atcelt Pirkuma līgumu, nosakot, ka Possessor pāriet atpakaļ īpašuma tiesības uz Sākotnējo objektu.

2001.gada 20.martā ar Rīgas pilsētas zemesgrāmatu nodaļas tiesneša lēmumu tika nostiprinātas valsts īpašuma tiesības uz Sākotnējā objekta sastāvā esošajām ēkām (būvēm), pievienojot tās attiecīgajiem zemesgabaliem.

Ievērojot minēto, tika izveidots nekustamais īpašums Ilmeņa ielā 6, Rīgā, kadastra Nr.01001092004 (turpmāk – Objekts), kas sastāvēja no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 01001092004 (kopējā platība 3,5173 ha) un 11 būvēm, uz ko īpašuma tiesības Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.21766 nostiprinātas valstij Possessor personā.

2002.gada 14.janvārī Possessor noslēdza nomas līgumu ar SIA “Lielie Rītabuļļi”, reģistrācijas Nr.40003532799, par Objekta un valsts nekustamā īpašuma Ilmeņa ielā 8, Rīgā, kadastra Nr.01001092006 (turpmāk kopā – Iznomātais īpašums), nomu.

2003.gada 6.augustā Possessor saņēma SIA “Lielie Rītabuļļi” ierosinājumu uzsākt Iznomātā īpašuma privatizāciju. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma (turpmāk – Privatizācijas pabeigšanas likums) 5.panta sesto daļu tas reģistrēts Possessor privatizācijas ierosinājumu reģistrā ar Nr.1.33/2798-5534.

Ņemot vērā minēto, ar Possessor valdes 2004.gada 18.marta lēmumu Nr.40/185 tika nolemts uzsākt Iznomātā īpašuma privatizāciju.

No 2006.gada 21.marta līdz 2021.gada 18.maijam spēkā bija Meža likuma 44.panta redakcija, kas nepieļāva valsts īpašuma objekta (būvju un ar tām saistītās zemes) sastāvā esošas valsts meža zemes privatizāciju. Ievērojot minēto, 2009.gada 17.martā no Objekta sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 01001092004 tika nodalīta valsts meža zeme, tādējādi izveidojot trīs atsevišķus nekustamos īpašumus:
Ilmeņa ielā 6, Rīgā, kadastra Nr.01001092004, kas sastāvēja no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 01001090134, kopējā platība 1,6167 ha, un deviņām būvēm;
Ilmeņa ielā 6A, Rīgā, kadastra Nr.01001092039, kas sastāvēja no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 01001092039 un vienas būves;
Ilmeņa ielā 6B, Rīgā, kadastra Nr.01001092040, kas sastāvēja no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 01001092040.
Pēc atkārtotas meža inventarizācijas veikšanas visās Iznomātā īpašuma sastāvā esošajās zemes vienībās tika konstatēts mežs, kura privatizācija saskaņā ar Meža likuma 44.pantā noteikto nebija iespējama. Ievērojot minēto, Iznomātā īpašuma, tajā skaitā Objekta, privatizācijas noteikumi netika sagatavoti un apstiprināti, bet ar Possessor valdes 2012.gada 8.novembra lēmumu Nr.131/947 tika nolemts izbeigt Iznomātā īpašuma nomu ar 2012.gada 1.novembri.

2022.gada 14.aprīlī no Objekta tika atdalīts zemesgabals Ilmeņa ielā 6C, Rīgā, kadastra Nr.01001090136, zemes vienības kadastra apzīmējums 01001090135, 288 m² platībā. Tas saistīts ar akciju sabiedrībai “Sadales tīkls”, reģistrācijas Nr.40003857687, piederošo ēku (būvju) īpašumu Ilmeņa ielā 6, Rīgā, kadastra Nr.01006090008, kas sastāv no transformatoru apakšstacijas TP-1634 ar kadastra apzīmējumu 01001092004012.

Ņemot vērā minēto, Objekts pašlaik sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 01001092004 – Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.21766; kopējā platība 1,5879 ha (turpmāk – Zemesgabals (zemes vienības kadastra apzīmējums 01001090134)), un deviņām būvēm ar kadastra apzīmējumiem 01001092004001, 01001092004002 01001092004003 01001092004004, 01001092004005, 01001092004006, 01001092004007, 01001092004008 un 01001092004009.


Objekts nav iznomāts un tam nav pirmpirkuma tiesīgo personu.

Saskaņā ar Meža valsts reģistra datiem Zemesgabalā ir trīs meža zemes nogabali ar kopējo meža platību 0,37 ha (1.nogabals – 0,03 ha, 2.nogabals – 0,19 ha, 3.nogabals – 0,15 ha).

Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) Zemesgabalam reģistrēts šāds platības sadalījums pa zemes lietošanas veidiem:
mežu platība – 0,3747 ha,
zemes zem ēkām platība – 1,2117 ha,
pārējās zemes platība – 0,0015 ha,
kā arī šādi lietošanas mērķi:
komercdarbības objektu apbūve (kods 0801) – 0,8018 ha,
transporta līdzekļu garāžu apbūve (kods 1104) – 0,1443 ha,
rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve (kods 1001) – 0,3881 ha,
noliktavu apbūve (kods 1002) – 0,2537 ha.
Atbilstoši NĪVKIS datiem Zemesgabalam ir šādi apgrūtinājumi:
Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (tips 7311010300) – 1,5879 ha platībā;
navigācijas tehniskā līdzekļa aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošības nodrošināšanai tālās ietekmes zona (tips 7312070202) – 1,5879 ha platībā;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu – sarkanā līnija (tips 7312030100) – 0,0865 ha platībā;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju (tips 7312040200) – 0,0120 ha platībā;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu transformatoru apakšstaciju (tips 7312050500) – 0,0014 ha platībā;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju (tips 7312050201) – 0,0054 ha platībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Objekta privatizācija nav izbeigta, jo saskaņā ar Privatizācijas pabeigšanas likuma 14.panta pirmās daļas 1.punktu valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija var pieņemt lēmumu par valsts īpašuma objekta privatizācijas izbeigšanu, ja valsts īpašuma objekta privatizācijas noteikumi ir apstiprināti un neviens pretendents nav pieteicies privatizēt šo objektu vai nav apstiprināts par pircēju.
Savukārt Objekta privatizācijas noteikumi netika izstrādāti un apstiprināti, jo Meža likuma 44.panta redakcija, kas bija spēkā no 2006.gada 21.marta līdz 2021.gada 18.maijam, nepieļāva valsts īpašuma objekta (būvju un ar tām saistītās zemes) sastāvā esošas valsts meža zemes privatizāciju.

Ievērojot, ka Objekts ir nodots privatizācijai (tā sastāvā esošās ēkas (būves) – ar Ministru kabineta 1997.gada 25.novembra rīkojuma Nr.595 “Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai” 1.1.apakšpunktu, bet Zemesgabals – saskaņā ar Privatizācijas likuma 66.panta trešo daļu) un tā privatizācija nav izbeigta, nav tiesiska pamata to nodot atsavināšanai.

Atbilstoši grozījumiem Meža likuma 44.panta ceturtajā daļā, kas stājās spēkā 2021.gada 19.maijā, ir paplašināts to gadījumu skaits, kad ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu var atļaut valsts meža zemes privatizāciju.

Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktu zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, privatizējot valstij piederošas būves kopā ar funkcionāli nepieciešamo zemes gabalu, kura sastāvā ir valsts meža zeme, ja valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem vai ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.

Atbilstoši Rīgas teritorijas plānojumam, kas apstiprināts ar Rīgas domes 2021.gada 15.decembra saistošajiem noteikumiem Nr.103 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi”, Objekts atrodas dabas un apstādījumu teritorijā (DA2), kur jaunveidojamo zemes vienību minimālā platība ir 5000 m2.
Ievērojot minēto, meža nogabalu, kuru platības ir 0,03 ha (jeb 300 m2), 0,19 ha (jeb 1900 m2) un 0,15 ha (jeb 1500 m2), nodalīšana no Zemesgabala nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem.
Izvērtējot ēku (būvju) izvietojumu Objekta sastāvā esošajā Zemesgabalā, redzams, ka tās izvietotas izklaidus pa visu Zemesgabalu, līdz ar to tām funkcionāli nepieciešams viss Zemesgabals.

Tātad Zemesgabala sadale, nodalot valsts meža zemi, nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, līdz ar to izpildās Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punkta 1.kritērijs. Tātad normatīvajos aktos nav ierobežojumu Objekta sastāvā esošās valsts meža zemes privatizācijai.
Risinājuma apraksts
Sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktā noteiktajam saņemt Ministru kabineta atļauju, privatizējot Objektu, kas sastāv no Zemesgabala un deviņām būvēm, privatizēt arī Zemesgabala sastāvā esošo meža zemi 0,3747 ha platībā.

Objekts (un tai skaitā meža zeme) tiks privatizēts Privatizācijas likumā un Privatizācijas pabeigšanas likumā noteiktajā kārtībā.

Objektam, līdz ar to arī Zemesgabalam un tā sastāvā esošajai meža zemei, nav pirmpirkuma tiesīgās personas. Ņemot vērā minēto, Objekts tiks privatizēts, piemērojot privatizācijas paņēmienu – pārdošana izsolē.

Privatizējot Objektu, tiks ņemti vērā likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 20.pantā noteiktie nosacījumi.

Nākamajam Objekta ieguvējam, izmantojot Zemesgabalu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Saskaņā ar Privatizācijas likuma 5.panta pirmo daļu un Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumiem Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu” 2.punktu Objekta privatizāciju veiks Possessor.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz fiziskām un juridiskām personām, kuras piedalīsies rīkojuma projektā minētā valsts nekustamā īpašuma privatizācijas procesā.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz fiziskām un juridiskām personām, kuras piedalīsies rīkojuma projektā minētā valsts nekustamā īpašuma privatizācijas procesā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Privatizāciju veicošā institūcija Possessor veiks savas funkcijas, kas noteiktas normatīvajos aktos.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi