Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
24-TA-2205: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, jo 2024. gada 31. decembrī beidzas termiņš (trīs gadi), uz kādu likuma "Par valsts sociālo apdrošināšanu" (turpmāk - likums) 14.panta piektajā daļā ir noteikts valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (turpmāk - obligātās iemaksas) un brīvprātīgo apdrošināšanas iemaksu (turpmāk - brīvprātīgās iemaksas) objekta maksimālais apmērs, kā arī, lai salāgotu tiesiskās normas ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", kurā tiks pagarināts iedzīvotāju ienākuma nodokļa īpašais režīms personām, kuras saņem ienākumu no intelektuālā īpašuma (autoratlīdzību saņēmējiem).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"" (turpmāk – likumprojekts) mērķis ir noteikt obligāto iemaksu un brīvprātīgo iemaksu objekta maksimālo apmēru nākamajiem trīs gadiem (2025., 2026., 2027.gadam), kā arī līdz 2027. gada 31. decembrim pagarināt autoratlīdzības saņēmējiem īpaši tiem noteikto nodokļu (iedzīvotāju ienākuma nodokļa un obligāto iemaksu) maksāšanas režīmu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Likumprojekts tiek virzīts likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" pavadošo likumprojektu paketē, kas stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.
2024. gada 31. decembrī beidzas termiņš (trīs gadi), uz kādu ir noteikts obligāto iemaksu un brīvprātīgo iemaksu objekta maksimālais apmērs, kā arī beidzas termiņš īpašā nodokļu maksāšanas režīma piemērošanai autoratlīdzības saņēmējiem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Likuma 14.panta piektā daļa nosaka, ka no 2019. gada 1.janvāra obligāto iemaksu un brīvprātīgo iemaksu objekta maksimālais apmērs tiek aprēķināts un noteikts trim gadiem, ņemot vērā iepriekšējā perioda iemaksu objekta maksimālo apmēru, nākamajiem trim kalendāra gadiem Finanšu ministrijas prognozētās tautsaimniecībā nodarbināto mēneša vidējās bruto darba samaksas vidējo pieaugumu vai samazinājumu un iepriekšējā aprēķina perioda faktisko tautsaimniecībā nodarbināto mēneša vidējās bruto darba samaksas vidējo pieaugumu vai samazinājumu.
Obligāto iemaksu un brīvprātīgo iemaksu objekta maksimālais apmērs no 2019. līdz 2021.gada bija 62 800 euro, no 2022. līdz 2024.gadam - 78 100 euro.
Obligāto iemaksu objekta maksimālā apmēra noteikšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2021. gada 17. augusta noteikumi Nr.555 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto un brīvprātīgo iemaksu objekta minimālo un maksimālo apmēru" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr.555).

2. Lielākā daļa autoratlīdzības saņēmēju saņem autoratlīdzības neregulāri un ļoti ierobežotā apmērā, līdztekus pamata ienākumiem, ko gūst citur, bieži vien darba tiesisko attiecību ietvaros. Šādām personām vispiemērotākais risinājums būtu reģistrēties kā mikrouzņēmumu nodokļa maksātājām un izmantot vienkāršoto nodokļa samaksas risinājumu – saimnieciskās darbības ieņēmumu kontu, taču šīs personas pagaidām šādu risinājumu neizvēlas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Lai nodrošinātu likuma 14.panta piektajā daļā noteikto, ir nepieciešams veikt obligāto iemaksu un brīvprātīgo iemaksu objekta maksimālā apmēra aktualizāciju (pārrēķinu) atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.555.
Ministru kabineta noteikumu Nr.555 6. punkts nosaka, ka Labklājības ministrija par katriem trim kalendāra gadiem aprēķina obligāto iemaksu un brīvprātīgo iemaksu objekta (turpmāk abi kopā – iemaksu objekts) maksimālo apmēru. Iemaksu objekta maksimālo apmēru aprēķina, piemērojot iepriekšējā perioda iemaksu objekta maksimālo apmēru un nākamajiem trim kalendāra gadiem aprēķināto tautsaimniecībā nodarbināto mēneša vidējās bruto darba samaksas (turpmāk – darba samaksa) izmaiņu indeksu. Ministru kabineta noteikumu Nr.555 7. punkts nosaka, ka šo noteikumu 6. punktā minēto darba samaksas izmaiņu indeksu aprēķina, ņemot vērā aprēķina gadam un nākamajiem trim kalendāra gadiem Finanšu ministrijas prognozētos darba samaksas izmaiņu indeksus un iepriekšējā aprēķina perioda prognozētos un faktiskos darba samaksas izmaiņu indeksus. Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.555 8. punktu iemaksu objekta maksimālo apmēru nākamajiem trim kalendāra gadiem aprēķina, izmantojot šādu formulu: Imax(t+1; t+2; t+3) = Imax(t-2; t-1; t) * D(t+1; t+2; t+3),
kur: Imax(t+1; t+2; t+3) – iemaksu objekta maksimālais apmērs nākamajam triju kalendāra gadu ciklam; Imax(t-2; t-1; t) – aprēķināšanas gada triju kalendāra gadu ciklam noteiktais iemaksu objekta maksimālais apmērs; D(t+1; t+2; t+3) – darba samaksas izmaiņu indekss nākamajam triju kalendāra gadu ciklam.
Faktiskais aprēķins: Imax(2025;2026;2027) = Imax(2022;2023;2024) * D(2025; 2026; 2026) = 78 100 euro * 1,3479399 = 105 274 euro.
Ministru kabineta noteikumu Nr.555 9. punkts paredz, ka aprēķināto iemaksu objekta maksimālo apmēru noapaļo līdz veseliem simtiem eiro. Tādējādi aprēķinātais iemaksu objekta maksimālais apmērs 105 274 euro tiek noapaļota līdz veseliem simtiem un ir 105 300 euro.

2. Ja autoratlīdzības saņēmējiem vairs nebūs iespējas maksāt nodokļus, nereģistrējoties kā saimnieciskās darbības veicējiem, tie varētu reģistrēties kā saimnieciskās darbības veicēji, kuri maksā mikrouzņēmumu nodokli un izmanto vienkāršoto nodokļa samaksas risinājumu – saimnieciskās darbības ieņēmumu kontu, taču šādu izvēli apgrūtina tas, ka saimnieciskās darbības ieņēmumu konta izmantošana ir likusies sarežģīta un finansiāli dārga.
Risinājuma apraksts
1. Ņemot vērā, ka iemaksu objekta maksimālais apmērs vienlaikus ir arī slieksnis, no kura tiek uzsākta solidaritātes nodokļa maksāšana, kā arī no šī sliekšņa tiek piemērota iedzīvotāju ienākuma nodokļa paaugstinātā likme, tad Ministru kabineta noteikumu Nr.555 noteiktajā kārtībā aprēķināto obligāto iemaksu un brīvprātīgo iemaksu objekta maksimālo apmēru turpmākajiem trīs gadiem (no 2025. līdz 2027.gadam) - 105 300 euro attiecīgi ir nepieciešams iekļaut likuma 14.panta piektajā daļā.

2. Tā kā likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumos paredzētais laika periods, kura ietvaros autoratlīdzības saņēmējiem ir iespēja nereģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējiem, bet nodokļus (gan iedzīvotāju ienākuma nodokli, gan valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas) par viņiem nomaksā ienākuma izmaksātājs, tiek pagarināts līdz 2027. gada 31. decembrim, arī likuma pārejas noteikumu 95. un 96. punktā noteiktais laika periods tiek pagarināts līdz 2027. gada 31. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Autoratlīdzības saņēmēji
  • Visas sociāli apdrošinātās personas, kuru gada kopējais veicamo obligāto iemaksu objekts pārsniedz 78 100 euro un 105 300 euro.
Ietekmes apraksts
Sociāli apdrošinātām personām palielinās obligāto iemaksu objekta maksimālais apmērs, kura rezultātā personai ir iespējas veikt lielākas obligātās iemaksas, kas nākotnē palielina iespējas saņemt lielāku (naudiskā izteiksmē) pensiju vai citu sociālās apdrošināšanas pakalpojumu. Pēc Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūtas datiem sociāli apdrošinātās personas, kuru gada kopējais veicamo iemaksu objekts par 2023.gadu pārsniedz 78 100 euro ir 7 183 personas, bet 105 300 euro - 2 782 personas.
Grozījumu rezultātā joprojām tiks nodrošināts autoratlīdzību saņēmēju, kuri nereģistrējas kā saimnieciskās darbības veicēji, sociālais nodrošinājums, būtiski nemazinot viņu ienākumus.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
13 804 572 522
0
14 589 732 408
16 003 200
15 454 292 985
16 003 200
16 003 200
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
7 184 001 527
0
7 554 470 057
-2 569 400
7 974 530 401
-2 569 400
-2 569 400
1.2. valsts speciālais budžets
4 387 368 150
0
4 665 178 768
29 447 600
4 951 516 374
29 447 600
29 447 600
1.3. pašvaldību budžets
2 233 202 845
0
2 370 083 583
-10 875 000
2 528 246 210
-10 875 000
-10 875 000
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
13 804 572 522
0
14 589 732 408
16 003 200
15 454 292 985
16 003 200
16 003 200
3.1. valsts pamatbudžets
7 184 001 527
0
7 554 470 057
-2 569 400
7 974 530 401
-2 569 400
-2 569 400
3.2. speciālais budžets
4 387 368 150
0
4 665 178 768
29 447 600
4 951 516 374
29 447 600
29 447 600
3.3. pašvaldību budžets
2 233 202 845
0
2 370 083 583
-10 875 000
2 528 246 210
-10 875 000
-10 875 000
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
16 003 200
16 003 200
16 003 200
5.1. valsts pamatbudžets
0
-2 569 400
-2 569 400
-2 569 400
5.2. speciālais budžets
0
29 447 600
29 447 600
29 447 600
5.3. pašvaldību budžets
0
-10 875 000
-10 875 000
-10 875 000
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Pēc Finanšu ministrijas sniegtās informācijas, palielinot obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru, indikatīvā fiskālā ietekme vērtējama +21,9 milj.euro apmērā gadā (t.sk. +36,4 milj.euro valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un -14,5 milj.euro iedzīvotāju ienākuma nodoklis).
               Fiskālā ietekme, EUR          21 900 000
                                           IIN        -14 500 000
                           valsts budžets          -3 625 000
                    pašvaldību budžets        -10 875 000
                                      VSAOI          36 400 000
                      speciālais budžets          29 447 600
                       2.pensiju līmenis           5 896 800
          1% veselības finansēšanai           1 055 600

 
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Minētās ietekmes jau ir iekļautas 2025-2028. gada nodokļu ieņēmumu bāzes prognozēs (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta sēdes protokollēmuma Nr. 32 61.§ "Informatīvais ziņojums "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam"" 2.punktu).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi