24-TA-2744: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumos Nr. 795 "Noteikumi par svešvalodas centralizētā eksāmena vispārējās vidējās izglītības programmā aizstāšanu ar starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījumu svešvalodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumos Nr. 795 "Noteikumi par svešvalodas centralizētā eksāmena vispārējās vidējās izglītības programmā aizstāšanu ar starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījumu svešvalodā"" (turpmāk - projekts) saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 4. panta 12.1 punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Papildināt starptautisko testēšanas institūciju (turpmāk - institūcija) un to pārbaudījumu svešvalodā (turpmāk - pārbaudījums) sarakstu, ar kuriem var aizstāt kādu svešvalodas centralizēto eksāmenu (turpmāk – svešvalodas eksāmens), noteikt šo institūciju izdotajos dokumentos norādīto pārbaudījumu vērtējuma atbilstību svešvalodas eksāmena vērtējumam, pilnveidot svešvalodas eksāmens aizstāšanas kārtību, kā arī aizstāt noteikumos iestādes nosaukumu Valsts izglītības satura centrs ar nosaukumu Valsts izglītības attīstības aģentūra.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumus Nr. 795 "Noteikumi par svešvalodas centralizētā eksāmena vispārējās vidējās izglītības programmā aizstāšanu ar starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījumu svešvalodā” (turpmāk – Noteikumi Nr.795) nepieciešams papildināt ar jauniem institūciju pārbaudījumiem.
2022./2023. mācību gads bija pirmais mācību gads, kad svešvalodas centralizēto eksāmenu aizstāšana ar institūcijas pārbaudījumiem tika organizēta saskaņā ar Noteikumos Nr.795 noteikto kārtību. Pēc trīs mācību gadiem secināts, ka Noteikumos Nr.795 nepieciešams veikt grozījumus, lai saskaņotu Noteikumus Nr.795 ar Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību" (turpmāk – Noteikumi Nr.398), kā arī lai precizētu svešvalodas centralizēto eksāmenu aizstāšanas ar institūcijas pārbaudījumiem procedūru termiņus.
Pašreiz Noteikumos Nr.795 minēts valsts pārvaldes iestādes nosaukums Valsts izglītības satura centrs. Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” 1.1. apakšpunkts noteic, ka ar 2025. gada 1. janvāri tiek likvidēts Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošais Valsts izglītības satura centrs un tā funkcijas un uzdevumi tiek nodoti Valsts izglītības attīstības aģentūrai.
2022./2023. mācību gads bija pirmais mācību gads, kad svešvalodas centralizēto eksāmenu aizstāšana ar institūcijas pārbaudījumiem tika organizēta saskaņā ar Noteikumos Nr.795 noteikto kārtību. Pēc trīs mācību gadiem secināts, ka Noteikumos Nr.795 nepieciešams veikt grozījumus, lai saskaņotu Noteikumus Nr.795 ar Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību" (turpmāk – Noteikumi Nr.398), kā arī lai precizētu svešvalodas centralizēto eksāmenu aizstāšanas ar institūcijas pārbaudījumiem procedūru termiņus.
Pašreiz Noteikumos Nr.795 minēts valsts pārvaldes iestādes nosaukums Valsts izglītības satura centrs. Ministru kabineta 2024. gada 30. jūlija rīkojuma Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” 1.1. apakšpunkts noteic, ka ar 2025. gada 1. janvāri tiek likvidēts Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošais Valsts izglītības satura centrs un tā funkcijas un uzdevumi tiek nodoti Valsts izglītības attīstības aģentūrai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar 2025. gada 4. novembrī Ministru kabinetā pieņemtajiem grozījumiem no Noteikumiem Nr.398 izslēgta prasība izglītojamiem par augstākā mācību satura apguves līmeņa centralizēto eksāmenu piekļuves materiālu iesniegšanu informācijas sistēmā un izglītības iestāžu pedagogiem un vadītājiem par šo piekļuves materiālu novērtēšanu.
Noteikumos Nr.795 nepieciešams precizēt termiņus, līdz kuram izglītojamais vai viņa likumiskais pārstāvis iesniedz izglītības iestādes vadītājam pieteikumu aizstāt svešvalodas eksāmenu ar institūcijas pārbaudījumu, kā arī termiņu, līdz kuram aģentūra pārbauda institūcijas pārbaudījuma dokumentā norādītās informācijas autentiskumu un Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā sniedz atzinumu par dokumenta pārbaudes rezultātiem.
Nepieciešams precizēt Noteikumos Nr.795 iekļautā Goethe-Zertifikat C1 pārbaudījumu rezultātu atbilstības prasības optimālā vai augstākā mācību satura apguves līmeņa svešvalodas eksāmenam, kā arī saņemti vēl divu institūciju lūgumi papildināt institūciju sarakstu ar Oxford University Press un British Council organizētajiem pārbaudījumiem. No noteikumiem Nr.795 nepieciešams svītrot 4.1.3. apakšpunktu, jo, lai aizstātu augstākā mācību satura apguves līmeņa svešvalodas eksāmenu, tad institūcijas pārbaudījumā jāiegūst vismaz C1 līmenis.
Saistībā ar Valsts izglītības satura centra likvidēšanu un tā funkciju un uzdevumu nodošanu Valsts izglītības attīstības aģentūrai nepieciešams aizstāt noteikumos valsts pārvaldes iestādes nosaukumu Valsts izglītības satura centrs ar nosaukumu Valsts izglītības attīstības aģentūra.
Noteikumos Nr.795 nepieciešams precizēt termiņus, līdz kuram izglītojamais vai viņa likumiskais pārstāvis iesniedz izglītības iestādes vadītājam pieteikumu aizstāt svešvalodas eksāmenu ar institūcijas pārbaudījumu, kā arī termiņu, līdz kuram aģentūra pārbauda institūcijas pārbaudījuma dokumentā norādītās informācijas autentiskumu un Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā sniedz atzinumu par dokumenta pārbaudes rezultātiem.
Nepieciešams precizēt Noteikumos Nr.795 iekļautā Goethe-Zertifikat C1 pārbaudījumu rezultātu atbilstības prasības optimālā vai augstākā mācību satura apguves līmeņa svešvalodas eksāmenam, kā arī saņemti vēl divu institūciju lūgumi papildināt institūciju sarakstu ar Oxford University Press un British Council organizētajiem pārbaudījumiem. No noteikumiem Nr.795 nepieciešams svītrot 4.1.3. apakšpunktu, jo, lai aizstātu augstākā mācību satura apguves līmeņa svešvalodas eksāmenu, tad institūcijas pārbaudījumā jāiegūst vismaz C1 līmenis.
Saistībā ar Valsts izglītības satura centra likvidēšanu un tā funkciju un uzdevumu nodošanu Valsts izglītības attīstības aģentūrai nepieciešams aizstāt noteikumos valsts pārvaldes iestādes nosaukumu Valsts izglītības satura centrs ar nosaukumu Valsts izglītības attīstības aģentūra.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz izslēgt no Noteikumiem Nr.795 3.punktu, kurā noteikta prasība izglītojamiem par piekļuves materiālu iesniegšanu informācijas sistēmā un izglītības iestāžu pedagogiem par šo piekļuves materiālu novērtēšanu, ja nepieciešams ar institūcijas pārbaudījumu aizstāt augstākā mācību satura apguves līmeņa svešvalodas eksāmenu. Līdz ar 3.punkta svītrošanu Noteikumos Nr.795 precizējama arī 8. punkta redakcija.
Projektā paredzēts svītrot noteikumi 4.1.3. apakšpunktu, jo tas ir lieks – augstāka līmeņa svešvalodas eksāmenu nevar aizstāt ar zemāka līmeņa pārbaudījuma rezultātiem.
Projektā precizēts termiņš, līdz kuram izglītojamais vai viņa likumiskais pārstāvis iesniedz izglītības iestādes vadītājam pieteikumu aizstāt svešvalodas eksāmenu ar institūcijas pārbaudījumu, jo izglītības iestādēm vairāk nebūs nepieciešams nodrošināt piekļuves materiālu novērtēšanu augstākā mācību satura apguves līmeņa svešvalodas eksāmena aizstāšanas gadījumos, kā arī termiņš, līdz kuram aģentūra pārbauda institūcijas pārbaudījuma dokumentā norādītās informācijas autentiskumu un Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā sniedz atzinumu par dokumenta pārbaudes rezultātiem.
Tā kā Goethe Institut organizētos pārbaudījumus var kārtot pa moduļiem (atsevišķi pa prasmēm), tad, lai pielīdzinātu svešvalodas eksāmenam Goethe-Zertifikat C1 pārbaudījumu, jābūt nokārtotiem visiem pārbaudījuma moduļiem. Līdz šim nebija iespēja šo pārbaudījumu kārtot pa moduļiem, varēja kārtot eksāmenu, pārbaudot visas valodas prasmes vienlaicīgi.
Noteikumu pielikuma tabula tiek papildināta ar Oxford University Press organizētajiem pārbaudījumiem. Ar pārbaudījumu Oxford Test of English var aizstāt svešvalodas optimālā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu, ja pārbaudījumā kopvērtējumā iegūti vismaz 111 punkti, savukārt ar šī pārbaudījuma rezultātiem nevar aizstāt svešvalodas augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu. Ja skolēns kārto Oxford Test of English Advanced pārbaudījumu un tajā iegūst vismaz 111 punktu, ar to var aizstāt svešvalodas optimālā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu, bet, pārbaudījumā iegūstot vismaz 141 punktu, var aizstāt svešvalodas augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu.
Noteikumu pielikuma tabula tiek papildināta arī ar British Council organizētajiem pārbaudījumiem. Aptis ESOL General pārbaudījumā iegūstot vērtējumu B2, var aizstāt tikai svešvalodas eksāmenu optimālajā mācību satura apguves līmenī, savukārt Aptis ESOL Advanced pārbaudījumā iegūstot B2 līmeni, var aizstāt svešvalodas optimālā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu, bet, Aptis ESOL Advanced sasniedzot C1 līmeni, var aizstāt svešvalodas augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu.
Projekts paredz Noteikumos Nr.795 aizstāt valsts pārvaldes iestādes nosaukumu Valsts izglītības satura centrs ar nosaukumu Valsts izglītības attīstības aģentūra, kā arī iestādes nosaukuma Valsts izglītības satura centrs saīsinājumu “centrs” ar iestādes nosaukuma Valsts izglītības attīstības aģentūra saīsinājumu “aģentūra” attiecīgajā locījumā.
Projektā paredzēts svītrot noteikumi 4.1.3. apakšpunktu, jo tas ir lieks – augstāka līmeņa svešvalodas eksāmenu nevar aizstāt ar zemāka līmeņa pārbaudījuma rezultātiem.
Projektā precizēts termiņš, līdz kuram izglītojamais vai viņa likumiskais pārstāvis iesniedz izglītības iestādes vadītājam pieteikumu aizstāt svešvalodas eksāmenu ar institūcijas pārbaudījumu, jo izglītības iestādēm vairāk nebūs nepieciešams nodrošināt piekļuves materiālu novērtēšanu augstākā mācību satura apguves līmeņa svešvalodas eksāmena aizstāšanas gadījumos, kā arī termiņš, līdz kuram aģentūra pārbauda institūcijas pārbaudījuma dokumentā norādītās informācijas autentiskumu un Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā sniedz atzinumu par dokumenta pārbaudes rezultātiem.
Tā kā Goethe Institut organizētos pārbaudījumus var kārtot pa moduļiem (atsevišķi pa prasmēm), tad, lai pielīdzinātu svešvalodas eksāmenam Goethe-Zertifikat C1 pārbaudījumu, jābūt nokārtotiem visiem pārbaudījuma moduļiem. Līdz šim nebija iespēja šo pārbaudījumu kārtot pa moduļiem, varēja kārtot eksāmenu, pārbaudot visas valodas prasmes vienlaicīgi.
Noteikumu pielikuma tabula tiek papildināta ar Oxford University Press organizētajiem pārbaudījumiem. Ar pārbaudījumu Oxford Test of English var aizstāt svešvalodas optimālā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu, ja pārbaudījumā kopvērtējumā iegūti vismaz 111 punkti, savukārt ar šī pārbaudījuma rezultātiem nevar aizstāt svešvalodas augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu. Ja skolēns kārto Oxford Test of English Advanced pārbaudījumu un tajā iegūst vismaz 111 punktu, ar to var aizstāt svešvalodas optimālā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu, bet, pārbaudījumā iegūstot vismaz 141 punktu, var aizstāt svešvalodas augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu.
Noteikumu pielikuma tabula tiek papildināta arī ar British Council organizētajiem pārbaudījumiem. Aptis ESOL General pārbaudījumā iegūstot vērtējumu B2, var aizstāt tikai svešvalodas eksāmenu optimālajā mācību satura apguves līmenī, savukārt Aptis ESOL Advanced pārbaudījumā iegūstot B2 līmeni, var aizstāt svešvalodas optimālā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu, bet, Aptis ESOL Advanced sasniedzot C1 līmeni, var aizstāt svešvalodas augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu.
Projekts paredz Noteikumos Nr.795 aizstāt valsts pārvaldes iestādes nosaukumu Valsts izglītības satura centrs ar nosaukumu Valsts izglītības attīstības aģentūra, kā arī iestādes nosaukuma Valsts izglītības satura centrs saīsinājumu “centrs” ar iestādes nosaukuma Valsts izglītības attīstības aģentūra saīsinājumu “aģentūra” attiecīgajā locījumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Izglītojamie, nepilngadīgu izglītojamo likumiskie pārstāvji.
Ietekmes apraksts
Izglītojamie, kuriem jākārto valsts noteiktais svešvalodas eksāmens, varēs to aizstāt ar noteikumu pielikumā minēto institūcijas pārbaudījumu.
Juridiskās personas
- Izglītības iestādes, Valsts izglītības attīstības aģentūra
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādēm un Valsts izglītības attīstības aģentūrai līdzšinējo 10 institūciju pārbaudījumu vietā būs jāpārbauda 12 institūciju izsniegtos dokumentus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/325b3410-a417-4f6d-97af-3b57736657c4
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas laikā 06.05.2025. - 20.05.2025. sabiedrības pārstāvju viedokļi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts izglītības attīstības aģentūra, vispārējās vidējās izglītības iestādes, profesionālās izglītības iestādes, augstākās izglītības iestādes.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
