24-TA-314: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 28. jūnija noteikumos Nr. 419 "Noteikumi par informācijas apmaiņas un uzraudzības kārtību Iekšējā tirgus informācijas sistēmas ietvaros, informācijas apmaiņā iesaistīto iestāžu atbildību un Eiropas profesionālās kartes izdošanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 28. jūnija noteikumos Nr. 419 "Noteikumi par informācijas apmaiņas un uzraudzības kārtību Iekšējā tirgus informācijas sistēmas ietvaros, informācijas apmaiņā iesaistīto iestāžu atbildību un Eiropas profesionālās kartes izdošanas kārtību"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, lai precizētu koordinatoru sarakstu, pamatojoties uz 2023. gada 12. decembrī divu jaunu moduļu pievienošanu Iekšējā tirgus informācijas (turpmāk – IMI) sistēmai - "Vienotā digitālā vārteja - Paziņošana par izņēmuma gadījumiem, kad nepiemēro tiešsaistes procedūras" un "Vienotā digitālā vārteja - Pieprasījums pārbaudīt elektronisko apliecinājumu autentiskumu". Jaunu moduļu ieviešana ir paredzēta Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 2. oktobra Regulas (ES) 2018/1724, ar ko izveido vienotu digitālo vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 (turpmāk - Regula Nr. 2018/1724) 6. panta 4. punktā un 15. pantā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir papildināt Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2016. gada 28. jūnija noteikumu Nr. 419 "Noteikumi par informācijas apmaiņas un uzraudzības kārtību Iekšējā tirgus informācijas sistēmas ietvaros, informācijas apmaiņā iesaistīto iestāžu atbildību un Eiropas profesionālās kartes izdošanas kārtību" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 419) 7.1 punktā minēto IMI koordinatoru sarakstu, nosakot, ka atbildīgā par abiem Regulas Nr. 2018/1724 moduļiem ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
IMI sistēmas darbības pamatā ir Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 25. oktobra Regula (ES) Nr. 1024/2012 par administratīvo sadarbību, izmantojot Iekšējā tirgus informācijas sistēmu, un ar ko atceļ Komisijas Lēmumu 2008/49/EK (turpmāk - Regula Nr. 1024/2012), savukārt katram IMI sistēmas modulim ir atsevišķs juridiskais pamats un šī informācija ir pieejama Eiropas Komisijas tīmekļa vietnē: https://ec.europa.eu/internal_market/imi-net/about/index_lv.htm.
MK noteikumi Nr. 419 nosaka Latvijas valsts iestāžu atbildības jomas par IMI sistēmas moduļiem, kas tika pievienoti līdz 2022. gadam.
MK noteikumi Nr. 419 nosaka Latvijas valsts iestāžu atbildības jomas par IMI sistēmas moduļiem, kas tika pievienoti līdz 2022. gadam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gadā IMI sistēmā tika ieviesti divi jauni moduļi - "Vienotā digitālā vārteja - Paziņošana par izņēmuma gadījumiem, kad nepiemēro tiešsaistes procedūras" un "Vienotā digitālā vārteja - Pieprasījums pārbaudīt elektronisko apliecinājumu autentiskumu". Līdz ar to, MK noteikumi Nr. 419 ir precizējami, norādot jauno IMI sistēmas moduļu koordinatorus.
Risinājuma apraksts
Divu jaunu moduļu ieviešana izriet no Regulas Nr. 2018/1724, par kuras nacionālo koordinatoru Latvijā saskaņā ar VARAM tīmekļvietnē un 2020. gada 23. aprīļa MK informatīvā ziņojuma “Par Vienotās digitālās vārtejas regulas prasību ieviešanu” 1.4. punktā pieejamo informāciju ir VARAM. Tāpat saskaņā ar MK 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 434 “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums” 5.7.10. punktu, lai nodrošinātu funkciju izpildi, VARAM veic vienotā kontaktpunkta un vienotā tiešsaistes informācijas punkta uzdevumus informācijas sabiedrības un digitālās transformācijas attīstības plānošanas, koordinācijas un pārvaldības jomā, tai skaitā tehnoloģiju pārvaldības jomā. Arī Eiropas Savienības tiesību aktu pārņemšanas un ieviešanas kontroles informācijas sistēmā (ESTAPIKS) kā atbildīgā par Regulu Nr. 2018/1724 ir norādīta VARAM. Ņemot vērā minēto, noteikumu projekta 7.1 punkts tiek papildināts ar 7.131. un 7.132. apakšpunktiem, nosakot, ka abu jauno Vienotās digitālās vārtejas moduļu koordinators ir VARAM.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Saskaņā ar Regulas Nr. 1024/2012 28. pantu, dalībvalstis veic visus nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu, ka to IMI dalībnieki efektīvi piemēro šo regulu.
Ar noteikumu projekta grozījumiem netiek pārņemti ES tiesību akti, bet tiek precizēts IMI koordinatoru saraksts, atspoguļojot jaunu moduļu ieviešanu IMI sistēmā.
Ar noteikumu projekta grozījumiem netiek pārņemti ES tiesību akti, bet tiek precizēts IMI koordinatoru saraksts, atspoguļojot jaunu moduļu ieviešanu IMI sistēmā.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tā kā noteikumu projekts nemaina esošu kārtību, kā arī neparedz ieviest jaunu politikas iniciatīvu, tad atbilstoši MK 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam, sabiedrības līdzdalības kārtība nav piemērojama.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
IMI sistēma atvieglo informācijas apmaiņu starp Latvijas un citām ES un EEZ valstu iestādēm, kas iesaistītas ES tiesību aktu praktiskajā īstenošanā. IMI sistēma palīdz iestādēm pildīt pārrobežu administratīvās sadarbības pienākumu daudzās vienotā tirgus politikas jomās. Ieskaitot abus jaunos moduļus, IMI sistēma pašlaik aptver 97 administratīvās sadarbības procedūras 20 dažādās politikas jomās. Lai arī IMI sistēmas galalietotājas ir valsts pārvaldes iestādes, ieguvēji no šīs uzlabotās sadarbības ir uzņēmēji un iedzīvotāji, jo izmantojot sistēmu iestādes var savstarpēji apmainīties ar informāciju, neprasot to iesniedzējam.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi