22-TA-3143: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ogres novada pašvaldības nekustamā īpašuma Rīgas iela 45, Ogrē pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meliorācijas likuma 3. un 5.pants.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Zemkopības ministrijas valdījumā Ogres novada pašvaldības nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7401 001 0473) Rīgas ielā 45, Ogrē (turpmāk – nekustamais īpašums) valsts funkciju izpildei, lai lauksaimniecības, meža un zivsaimniecības nozarē mazinātu un ierobežotu klimata pārmaiņas un pielāgotos tām, un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums pieder Ogres novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Ogres pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1000 0012 3777 uz Ogres novada pašvaldības vārda.
Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, nekustama īpašuma sastāvā ietilpst zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7401 001 0473) 0,1726 ha platībā un būve (būves kadastra apzīmējums 7401 001 0473 001) – sūkņu stacija. Zemes vienības lietošanas mērķis ir "ar maģistrālajām elektropārvades un sakaru līnijām un maģistrālajiem naftas, naftas produktu, ķīmisko produktu, gāzes un ūdens cauruļvadiem saistīto būvju, ūdens ņemšanas un notekūdeņu attīrīšanas būvju apbūve", kods 1201. Uz zemes gabala esošās būves – sūkņu stacijas – galvenais lietošanās veids ir "rūpnieciskās ražošanās ēkas", kods 1251, būves tips ir "sūkņu un kompresoru stacijas ēkas", kods 12510105, tās ekspluatācijas uzsākšanas gads – 1969. NĪVKIS datos nav reģistrēti apgrūtinājumi, un īpašums nav iznomāts. Valstij, pārņemot nekustamo īpašumu no Ogres novada pašvaldības, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā izmantošanas kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Nekustamais īpašums atrodas pie A6 autoceļa Rīga–Daugavpils, pie iebraukšanas Ogrē. Nekustamais īpašums robežojas ar šādiem nekustamajiem īpašumiem: Latvijas Republikas valstij Zemkopības ministrijas personā piederošo nekustamo īpašumu Daugavas upes aizsargdambi Ogrē, Ogres nov., Salas ielā 11 (zemes vienības kadastra apzīmējums 7401 001 0345), pašvaldībai piederošiem nekustamajiem īpašumiem Rīgas ielu (A6 autoceļš Rīga–Daugavpils) un nekustamo īpašumu "Ogre" (zemes vienības kadastra apzīmējums 7401 001 0391 un 7401 001 0538) un pašvaldības valdījumā esošo nekustamo īpašumu "Daugava" (zemes vienības kadastra apzīmējums 7401 006 0532). Nekustamais īpašums ir perspektīva vieta hidrotehnisko būvju, tostarp mazās ostas un ūdenstūrisma infrastruktūras, attīstībai.
Ievērojot likuma "Par pašvaldībām" 14. panta pirmās daļas 2. punktu un 21. panta pirmās daļas 17. punktu, kā arī Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, Ogres novada pašvaldības dome ar 2022. gada 25. augusta lēmumu (protokols Nr. 19., 27.§) "Par Ogres novada pašvaldības nekustamā īpašuma Rīgas ielā 45, Ogrē, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā" (turpmāk – domes lēmums) nolēma rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts funkciju izpildei, lai lauksaimniecības, meža un zivsaimniecības nozarē samazinātu un ierobežotu klimata pārmaiņu un pielāgotos tām: aizsargbūvju, tostarp hidrotehnisko būvju, infrastruktūras izveidei un pārbūvei, valsts meliorācijas sistēmu un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu būvniecībai, uzturēšanai un ekspluatācijai ar mērķi mazināt plūdu risku. Domes lēmumā noteikts Zemkopības ministrijai bez atlīdzības nodot minēto nekustamo īpašumu Ogres novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots minētās funkcijas nodrošināšanai, par to izdarot atzīmi zemesgrāmatā, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, nekustama īpašuma sastāvā ietilpst zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 7401 001 0473) 0,1726 ha platībā un būve (būves kadastra apzīmējums 7401 001 0473 001) – sūkņu stacija. Zemes vienības lietošanas mērķis ir "ar maģistrālajām elektropārvades un sakaru līnijām un maģistrālajiem naftas, naftas produktu, ķīmisko produktu, gāzes un ūdens cauruļvadiem saistīto būvju, ūdens ņemšanas un notekūdeņu attīrīšanas būvju apbūve", kods 1201. Uz zemes gabala esošās būves – sūkņu stacijas – galvenais lietošanās veids ir "rūpnieciskās ražošanās ēkas", kods 1251, būves tips ir "sūkņu un kompresoru stacijas ēkas", kods 12510105, tās ekspluatācijas uzsākšanas gads – 1969. NĪVKIS datos nav reģistrēti apgrūtinājumi, un īpašums nav iznomāts. Valstij, pārņemot nekustamo īpašumu no Ogres novada pašvaldības, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā izmantošanas kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Nekustamais īpašums atrodas pie A6 autoceļa Rīga–Daugavpils, pie iebraukšanas Ogrē. Nekustamais īpašums robežojas ar šādiem nekustamajiem īpašumiem: Latvijas Republikas valstij Zemkopības ministrijas personā piederošo nekustamo īpašumu Daugavas upes aizsargdambi Ogrē, Ogres nov., Salas ielā 11 (zemes vienības kadastra apzīmējums 7401 001 0345), pašvaldībai piederošiem nekustamajiem īpašumiem Rīgas ielu (A6 autoceļš Rīga–Daugavpils) un nekustamo īpašumu "Ogre" (zemes vienības kadastra apzīmējums 7401 001 0391 un 7401 001 0538) un pašvaldības valdījumā esošo nekustamo īpašumu "Daugava" (zemes vienības kadastra apzīmējums 7401 006 0532). Nekustamais īpašums ir perspektīva vieta hidrotehnisko būvju, tostarp mazās ostas un ūdenstūrisma infrastruktūras, attīstībai.
Ievērojot likuma "Par pašvaldībām" 14. panta pirmās daļas 2. punktu un 21. panta pirmās daļas 17. punktu, kā arī Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, Ogres novada pašvaldības dome ar 2022. gada 25. augusta lēmumu (protokols Nr. 19., 27.§) "Par Ogres novada pašvaldības nekustamā īpašuma Rīgas ielā 45, Ogrē, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā" (turpmāk – domes lēmums) nolēma rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts funkciju izpildei, lai lauksaimniecības, meža un zivsaimniecības nozarē samazinātu un ierobežotu klimata pārmaiņu un pielāgotos tām: aizsargbūvju, tostarp hidrotehnisko būvju, infrastruktūras izveidei un pārbūvei, valsts meliorācijas sistēmu un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu būvniecībai, uzturēšanai un ekspluatācijai ar mērķi mazināt plūdu risku. Domes lēmumā noteikts Zemkopības ministrijai bez atlīdzības nodot minēto nekustamo īpašumu Ogres novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots minētās funkcijas nodrošināšanai, par to izdarot atzīmi zemesgrāmatā, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Meliorācijas likuma 4. panta pirmajā daļā un 19. pantā noteikts, ka valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi"(turpmāk – Sabiedrība) izdod tehniskos noteikumus darbībām ekspluatācijas aizsargjoslās ap meliorācijas būvēm un ierīcēm un ka valsts meliorācijas sistēmu un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu būvniecību, uzturēšanu un ekspluatāciju nodrošina Sabiedrība.
Sabiedrība laikposmā no 2017. līdz 2018. gadam īstenoja Rīgas HES ūdenskrātuves Ogres aizsargdambja atjaunošanas būvdarbus saskaņā ar diviem būvprojektiem – "Rīgas HES ūdenskrātuves Ogres 2.poldera aizsargdambja pik. 00/00-11/05 renovācija" un "Rīgas HES ūdenskrātuves Ogres 2. poldera aizsargdambja pik.11/05-24/67 atjaunošana". Lai gan Rīgas HES ūdenskrātuves aizsargdambim ir noteikts sākuma posms pik 0/00, tā turpinājums virzienā uz Ikšķiles pilsētu ir sūkņu stacijas ēkas konstruktīvā daļa un A6 autoceļa Rīga–Daugavpils A6 nogāžu nostiprinājums. Pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu (tā sastāvā ietilpstošo zemes vienību un būvi), sadarbībā ar pašvaldību plānots īstenot būvprojektu "Ogres vārti – Daugavas krasta aizsargbūve Rīgas ielā 45, Ogrē" pilnā sastāvā piecu gadu laikā no minētā nekustamā īpašuma nodošanas brīža. Sabiedrība, kurā 100 % akciju pieder valstij un kura valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija, vispārīgais stratēģiskais mērķis ir īstenot pārvaldījumā nodoto valsts teritorijas attīstībai stratēģiski svarīgu valsts īpašumu – meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju – un meliorācijas kadastra uzturēšanu, nodrošinot lauksaimniecības un mežsaimniecības zemes resursu ekonomiski izdevīgu, videi draudzīgu un sociāli atbildīgu ilgtspēju.
Pēc rīkojumā minētā nekustamā īpašuma pārņemšanas valsts īpašumā Zemkopības ministrijas personā to būs iespējams nodot Sabiedrības pārvaldīšanā.
Sabiedrība laikposmā no 2017. līdz 2018. gadam īstenoja Rīgas HES ūdenskrātuves Ogres aizsargdambja atjaunošanas būvdarbus saskaņā ar diviem būvprojektiem – "Rīgas HES ūdenskrātuves Ogres 2.poldera aizsargdambja pik. 00/00-11/05 renovācija" un "Rīgas HES ūdenskrātuves Ogres 2. poldera aizsargdambja pik.11/05-24/67 atjaunošana". Lai gan Rīgas HES ūdenskrātuves aizsargdambim ir noteikts sākuma posms pik 0/00, tā turpinājums virzienā uz Ikšķiles pilsētu ir sūkņu stacijas ēkas konstruktīvā daļa un A6 autoceļa Rīga–Daugavpils A6 nogāžu nostiprinājums. Pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu (tā sastāvā ietilpstošo zemes vienību un būvi), sadarbībā ar pašvaldību plānots īstenot būvprojektu "Ogres vārti – Daugavas krasta aizsargbūve Rīgas ielā 45, Ogrē" pilnā sastāvā piecu gadu laikā no minētā nekustamā īpašuma nodošanas brīža. Sabiedrība, kurā 100 % akciju pieder valstij un kura valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija, vispārīgais stratēģiskais mērķis ir īstenot pārvaldījumā nodoto valsts teritorijas attīstībai stratēģiski svarīgu valsts īpašumu – meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju – un meliorācijas kadastra uzturēšanu, nodrošinot lauksaimniecības un mežsaimniecības zemes resursu ekonomiski izdevīgu, videi draudzīgu un sociāli atbildīgu ilgtspēju.
Pēc rīkojumā minētā nekustamā īpašuma pārņemšanas valsts īpašumā Zemkopības ministrijas personā to būs iespējams nodot Sabiedrības pārvaldīšanā.
Risinājuma apraksts
Šī rīkojuma projekta būtība ir pārņemt Ogres pašvaldības nekustamo īpašumu valsts īpašumā noteiktās valsts funkcijas nodrošināšanai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertās prasības par attiecīgās mantas nodošanu atpakaļ pašvaldībai, ja nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās funkcijas izpildei, pēc nekustamā īpašuma datu aktualizācijas NĪVKIS tas tiks nodots Ogres novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektam ir pievienoti nekustamā īpašuma īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Ogres novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka nekustamo īpašumu nolemts nodot bez atlīdzības valstij.
Ievērojot rīkojuma projektā minēto un Aizsargjoslas likumā noteiktos ierobežojumus, nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertās prasības par attiecīgās mantas nodošanu atpakaļ pašvaldībai, ja nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās funkcijas izpildei, pēc nekustamā īpašuma datu aktualizācijas NĪVKIS tas tiks nodots Ogres novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektam ir pievienoti nekustamā īpašuma īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Ogres novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka nekustamo īpašumu nolemts nodot bez atlīdzības valstij.
Ievērojot rīkojuma projektā minēto un Aizsargjoslas likumā noteiktos ierobežojumus, nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamo īpašumu tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums un risinātie jautājumi saistībā ar meliorācijas sistēmas ierīkošanu un uzlabošanu tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- VSIA "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi"
- Ogres novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi