Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-746: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 662 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (redakcijā, kas stājās spēkā 2021. gada 1. janvārī) 11. panta 3.5 daļa, 12. panta četrpadsmitā daļa un 15. panta 19.1 daļa papildina esošās tiesību normas ar papildus noteikumiem, kā nosakāms no saimnieciskās darbības gūtais ienākums, maksātāja gada neapliekamais minimums un nodokļa likmes un to piemērošanu. Līdz ar to, lai nodrošinātu likumā ietverto, ir jāprecizē Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumu Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību”, paredzot kārtību, kādā jāaizpilda gada ienākumu deklarācija profesionāliem sportistiem, saņemot algotā darba ienākumu no profesionālā sporta, saimnieciskās darbības veicējiem, saņemot samaksu par intelektuālo īpašumu, remigrējušiem diasporas locekļiem, piemērojot ārvalstu pensionāra neapliekamo minimumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar grozījumiem likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, kas paredz no 2021. gada piemērot 20 % nodokļa likmi algotā darba ienākumam no profesionālā sporta, remigrējušiem diasporas locekļiem tiesības piemērot ārvalstu pensionārā neapliekamo minimumu, samaksas par intelektuālo īpašumu saņēmējiem piemērot nosacītus izdevumus, un lai attiecīgi nodrošinātu gada ienākumu deklarācijas aizpildīšanas kārtības papildināšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumos Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” nav noteikta kārtība, kādā jāaizpilda gada ienākumu deklarācija profesionāliem sportistiem, saņemot algotā darba ienākumu no profesionālā sporta, saimnieciskās darbības veicējiem, saņemot samaksu par intelektuālo īpašumu, remigrējušiem diasporas locekļiem, piemērojot ārvalstu pensionāra neapliekamo minimumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11. panta 3.5 daļu fiziskā persona, kas reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicēja, saņemot  ienākumu tikai no samaksas par intelektuālo īpašumu (izņemot ienākumus, kurus izmaksā kolektīvā pārvaldījuma organizācija) vai no zinātnes, literatūras vai mākslas darbu, atklājumu, izgudrojumu un rūpniecisko paraugu autoru un izpildītāju darbu radīšanas, izdošanas, izpildīšanas vai citādas izmantošanas, maksā iedzīvotāju ienākuma nodokli vispārējā kārtībā, aprēķinot to  gada ienākumu deklarācijā. Šādā gadījumā, fiziskā persona ienākumam piemēro iedzīvotāju ienākuma nodokļa progresīvās likmes un ir tiesīga atskaitīt nosacīto izdevumu normu 25 vai 50 % apmērā no samaksas par intelektuālo īpašumu vai, ja faktiskie izdevumi ir lielāki, piemērot faktiskos izdevumus, kas ir pamatoti ar attaisnojuma dokumentiem.
Šobrīd Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumos Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” nav noteikta kārtība, kādā jādeklarē nosacīto izdevumu norma no samaksas par intelektuālo īpašumu vai faktiskie izdevumi, ja faktiskie izdevumi ir lielāki par nosacīto izdevumu normu un ir pamatoti ar attaisnojuma dokumentiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumu Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” 23.2.2. un 30.2.2. apakšpunktu un noteikt, ka nosacīto izdevumu normu no samaksas par intelektuālo īpašumu vai faktiskos izdevumus, kas ir pamatoti ar attaisnojuma dokumentiem, deklarē kā izdevumus, kas saistīti ar citiem saimnieciskās darbības veidiem, kurus piemēro, nepārsniedzot ierobežojumu.
Problēmas apraksts
Atbilstoši likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 12. panta četrpadsmitajā daļā noteiktajam, remigrējošam diasporas loceklim, kas uzskatāms par Latvijas rezidentu, kuram piešķirta pensija atbilstoši ārvalstu normatīvajiem aktiem, no ārvalstīm saņemtajam pensijas ienākumam tiek piemērots ārvalsts pensijas neapliekamais apmērs, kāds tas ir noteikts pensijai attiecīgajā ārvalstī, savukārt Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumos Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” nav noteikta kārtība, kādā jāaizpilda gada ienākumu deklarācijas piemērojot ārvalstu pensionāra neapliekamo minimumu.
Risinājuma apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumos Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” noteiktajā gada ienākumu deklarācijas aizpildīšanas kārtībā paredz, ka fiziskā persona gada ienākumam var piemērot ne tikai pensionāra neapliekamo minimumu saskaņā ar likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 12. panta piekto daļu, bet arī ārvalsts pensijas neapliekamo apmēru saskaņā ar likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 12. panta četrpadsmito daļu.Nodokļa maksātājs aizpildot gada ienākumu deklarāciju izdara atzīmi, apstiprinot, ka ir tiesīgs piemērot ārvalsts pensijas neapliekamo apmēru taksācijas gadā.
Problēmas apraksts
Šobrīd Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumu Nr. 662 39.15. un 39.16. apakšpunktā noteikta kārtība, kādā nodokļa maksātājs aizpilda gada ienākumu deklarāciju un norāda aprēķināto iedzīvotāju ienākuma nodokli, piemērojot progresīvo likmi. Atbilstoši likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 15. panta 19.1 daļai (redakcijā, kas stājās spēkā 2021. gada 1. janvārī) iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme, kas rezumējošā kārtībā jāmaksā profesionālam sportistam, kurš par tādu atzīts Sporta likuma 19. panta izpratnē, no taksācijas gada kopējā algotā darba ienākuma no profesionālā sporta, ir 20 %. Turklāt algotā darba ienākumam no profesionālā sporta piemēro attaisnotos izdevumus, iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumus un neapliekamo minimumu līdzīgi kā citiem ar progresīvo iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmi apliekamiem ienākumiem. Fiziskai personai bez algota darba ienākumiem no profesionālā sporta var būt arī citi ienākumi, kam piemēro attaisnotos izdevumus, iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumus un neapliekamo minimumu, attiecīgi nepieciešams nodrošināt atsevišķu iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķinu algota darba ienākuma no profesionālā sporta saņēmējiem.
Risinājuma apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumos Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” paredz, ka gada ienākumu deklarācijā D atsevišķi 18.1 rindā norāda aprēķināto iedzīvotāju ienākuma nodokli no algota darba ienākuma no profesionālā sporta.
Problēmas apraksts
Atbilstoši likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 19. panta astotajai daļai zemnieka saimniecība, ja tā bez lauksaimnieciskās ražošanas veic arī citu saimniecisko darbību, var aprēķināt kopējos ienākumus (sedzot lauksaimnieciskos zaudējumus no citiem ienākumiem). Saskaņā ar esošo aizpildīšanas kārtību šajā gadījumā deklarācijas D pielikumā D3 visus saimnieciskās darbības zaudējumus un izdevumu ierobežojuma pārsniegumu (arī no lauksaimnieciskās ražošanas un lauku tūrisma pakalpojumu sniegšanas) norāda zaudējumu un izdevumu pārsnieguma pārskata II daļā “Zaudējumi un izdevumu ierobežojuma pārsniegums no citiem saimnieciskās darbības veidiem” un nepiemēro likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 9. panta pirmās daļas 1. punktu.
Tajā pat laikā nav paredzēta kārtība kā saimnieciskās darbības veicējs norāda zaudējumus un izdevumu ierobežojuma pārsniegumu turpmākajos gados, ja šie zaudējumi netika segti pilnā apmērā. Tādējādi gadījumos, kad iepriekšējos taksācijas gados nodalītie lauksaimniecības un citi zaudējumi hronoloģiski tiek segti no taksācijas gada kopējiem zaudējumiem, bet šie zaudējumi netiek segti pilnā apmērā, lauksaimniecības un citi zaudējumi tiek segti proporcionāli to apmēram no konkrētajā gadā sedzamajiem zaudējumiem, ievērojot sedzamo zaudējumu hronoloģiju.
Risinājuma apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumos Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” paredzēts precizēt gada ienākumu deklarācijas D3 pielikumu un tā aizpildīšanas kārtību, nosakot kārtību, kā saimnieciskās darbības veicējs norāda zaudējumus un izdevumu ierobežojuma pārsniegumu turpmākajos gados, ja šie zaudējumi netika segti pilnā apmērā.
Problēmas apraksts
Saimnieciskās darbības veicējiem, kuri grāmatvedības uzskaiti kārto vienkāršā ieraksts sistēmā un kuri grāmatvedības uzskaiti kārto divkāršā ieraksta sistēmā, ir jānodrošina vienveidīga pieeja kārtībā, kādā pašnodarbinātā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas iekļauj gada ienākumu deklarācijā.
Izvērtējot Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumos Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” ietverto gada ienākuma deklarācijas pielikumu D3 un D3aizpildīšanas kārtību, secināms, ka minētā vienveidīgā pieeja netiek nodrošināta, turklāt saimnieciskās darbības veicējiem, kuri kārto grāmatvedības uzskaiti vienkāršā ieraksta sistēmā, ir iespējamas situācijas, kurās pašnodarbinātā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamā ienākuma tiek atskaitītas divreiz. Proti, ja pašnodarbinātā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas taksācijas gadā ir ietvertas D3 pielikuma 7. vai 15. vai 23. rindā norādītajā summā, tad, veicot apliekamā ienākuma palielināšanu par pašnodarbinātā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pašnodarbinātā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamā ienākuma tiek atskaitītas kā attaisnotais izdevums taksācijas gadā un kā saimnieciskās darbības izdevums kādā no taksācijas gadam sekojošam gadiem.
Risinājuma apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumos Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” paredz, ka apliekamā ienākuma no saimnieciskās darbības koriģēšana par pašnodarbinātā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas D3 pielikumā netiek veikta gada ienākumu deklarācijā D 1. rindā, bet tiek veikta tā, lai pašnodarbinātā iemaksas neietekmētu 7. , 15. vai 23. rindā norādīto izdevumu summu.
Problēmas apraksts
Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 18. panta desmitā daļa paredz, ka avansa maksājumu aprēķina veidlapu un tās aizpildīšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. Minētā likuma 19. panta 5.5 daļa paredz, ka maksātājs, kurš deklarāciju aizpilda papīra formātā, deklarācijas aizpildīšanai nepieciešamo valsts informācijas sistēmās esošo informāciju saņem no Valsts ieņēmumu dienesta. Minēto informāciju Valsts ieņēmumu dienests norāda maksātāja deklarācijā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Savukārt likuma 38. panta otrā daļa noteic, ka šā likuma izpildes nodrošināšanai gada ienākumu deklarācijas, deklarācijas par ienākumu no kapitāla (nodokļa deklarācijas) un informatīvo deklarāciju (pārskatu, paziņojumu un citu likuma piemērošanai nepieciešamo dokumentu, izņemot paziņojuma par fiziskajai personai izmaksātajām summām) veidlapu formu un to izpildīšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. Izvērtējot Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumu Nr. 662 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību" 1. punktu, konstatēts, ka tas neatbilst likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktajam deleģējumam.
Risinājuma apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumos Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” paredz precizēt noteikumos 1. punktu atbilstoši likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktajam deleģējumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Saistībā ar noteikumu projektā paredzamajām izmaiņām Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumos Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” tiks pilnveidots esošais pakalpojums “Gada ienākumu deklarācija”, mainot iesniedzamā dokumenta veidlapu. Pakalpojums ir pieejams neklātienē – elektroniski, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (turpmāk - EDS), un klātienē, pakalpojuma nosaukums paliek nemainīgs.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas – iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāji, t.sk. saimnieciskās darbības veicēji, kuriem rodas pienākums iesniegt gada ienākumu deklarāciju, zvērināti revidenti, grāmatveži. Nodokļa maksātāju skaits, kuri iesniedza gada ienākumu deklarāciju par 2020. gadu, ir 750 178, t.sk. 79 974 saimnieciskās darbības veicēji. 
Deklarācijas D un deklarācijas D pielikuma D3 forma tiek mainīta, lai pilnveidotu to aizpildīšanas un nodokļa aprēķināšanas kārtību un padarītu to saprotamāku, ievērojot likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” noteiktās jaunās tiesības saimnieciskās darbības veicējiem, kas saņem samaksu par intelektuālo īpašumu, remigrējušiem diasporas locekļiem un profesionāliem sportistiem. Tādējādi administratīvais slogs būtiski nemainīsies, netiek noteikti jauni pienākumi, kā arī nemainās veicamās darbības.
Fiziskām personām netiks radītas atbilstības izmaksas sakarā ar noteikumu projektā paredzētajām izmaiņām. Valsts ieņēmumu dienests nodrošina EDS pieejamu iepriekš aizpildītu gada ienākumu deklarāciju, kas ir pieejama ikvienai fiziskai personai, t.sk. tiek nodrošināti visi nepieciešamie dati, kurus fiziskai personai nepieciešamības gadījumā vajadzēs tikai papildināt. Informāciju par aktuālajām izmaiņām un jaunumiem Valsts ieņēmumu dienests publicē savā tīmekļa vietnē www.vid.gov.lv vai semināros, izsūta informatīvus materiālus. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
83 087
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
83 087
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-83 087
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-83 087
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
83 087
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2021.gadā no Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” ir nepieciešams finansējums 83 087 EUR apmērā, tai skaitā:
VID IS nosaukums Izmaksas cilvēkdienās (c/d) Vienas c/d cena EUR Izmaksas EUR ar PVN
Elektroniskās deklarēšanas sistēma (EDS) 76 490,05 37 243,80
Nodokļu informācijas sistēma (NIS) 61,5 453,75 27 905,63
Maksājumu administrēšanas informācijas sistēma (MAIS) 4,7 480,37 2 257,74
Datu noliktavas sistēma (DNS) 31 505,78 15 679,18

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
 

 

6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2021.gadā nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās nepieciešamais finansējums 83 087 EUR apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirtā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publikācija institūcijas tīmekļvietnē
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Informācija par noteikumu projekta izstrādi 2021. gada 2. augustā  publicēta Finanšu ministrijas tīmekļa vietnes http://www.fm.gov.lv sadaļā “Sabiedrības līdzdalība” – "Tiesību aktu projekti" – “Nodokļu politika”. Tīmekļa vietnes adrese: https://www.fm.gov.lv/lv/mk-noteikumu-projekts-grozijumi-ministru-kabineta-2018gada-30oktobra-noteikumos-nr662-noteikumi-par-iedzivotaju-ienakuma-nodokla-deklaracijam-un-aizpildisanas-kartibu.
Paziņojums par līdzdalības iespējām noteikumu projekta izstrādes procesā 2021. gada 2. augustā tika publicēts arī Valsts kancelejas mājaslapas sadaļā “Sabiedrības līdzdalība” – “Ministru kabineta diskusiju dokumenti”, tīmekļa vietnes adrese:  https://www.mk.gov.lv/content/ministru-kabineta-diskusiju-dokumenti.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības pārstāvji varēja līdzdarboties, rakstveidā sniedzot viedokļus par noteikumu projektu pēc tā publicēšanas Finanšu ministrijas un Valsts kancelejas tīmekļa vietnē. Sabiedrība viedokli par noteikumu projektu varēja izteikt līdz 2021. gada 30. augustam.
Sabiedrības līdzdalības ietvaros 2021. gada 26. augustā saņemts viedoklis un jautājumi par paredzētājam izmaiņām saistībā ar ienākuma par intelektuālo īpašumu (izņemot ienākumus, kurus izmaksā kolektīvā pārvaldījuma organizācija) vai no zinātnes, literatūras vai mākslas darbu, atklājumu, izgudrojumu un rūpniecisko paraugu autoru un izpildītāju darbu radīšanas, izdošanas, izpildīšanas vai citādas izmantošanas deklarēšanu, iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķinu profesionālam sportistam, kā iespējamo ārvalstu pensijas neapliekamā minimuma piemērošanu un priekšlikums no Antona Fomiškina par noteikumu projekta izstrādi. Saņemtais priekšlikums grozījumiem par Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumu Nr. 662 1. pielikuma veidlapas pietuvināšanas EDS formātam ir izvērtēts un secināts, ka šobrīd nav lietderīgi veikt veidlapas izmaiņas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts ieņēmumu dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
14,32
Stundas samaksas likmi veido atlīdzības 1 stundas izmaksas 8,69 euro un uzturēšanas 1 stundas izmaksas 5,629 euro (saimnieciskie izdevumi).
0,18
Vienas gada ienākumu deklarācijas apstrādes vidējais apstrādes laiks ir 18 minūtes.
1 055
Provizoriskais cilvēku skaits, kas varētu iesniegt gada ienākumu deklarāciju.
1
Gada ienākumu deklarāciju iesniedz vienu reizi gadā par iepriekšējo gadu.
2 719,37
Latvijā no 2018. gada marta vidus līdz 2019.gada decembra beigām atgriezušiem 1055 cilvēki, kas provizoriski varētu šobrīd vai nākotnē atbilst remigrējoša diasporas locekļa statusam, kas ir vai būs uzskatāms par Latvijas rezidentu, kuram piešķirta pensija atbilstoši ārvalstu normatīvajiem aktiem un kuri iesniegs gada ienākumu deklarāciju un veiks atzīmi par tiesībām piemērot ārvalsts pensijas neapliekamo apmēru. 2021.gadā Valsts ieņēmumu dienesta nodarbināto skaits, kas veic gada ienākumu deklarāciju pārbaudes un atmaksas procesu, ir 164.
Kopā
2 719,37

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpilde nepaplašina un nesašaurina Valsts ieņēmumu dienesta līdzšinējās funkcijas un uzdevumus, kā arī neietekmē pieejamos cilvēkresursus. Noteikumu projekts neparedz jaunas administratīvās izmaksas un ietekmi uz administratīvo slogu, jo informācijas pieņemšanas un apstrādes pienākumu Valsts ieņēmumu dienests nodrošinās esošā cilvēkresursu un piešķirtā finansējuma ietvaros. Noteikumu projekts nenosaka jaunu institūciju veidošanu vai reorganizāciju un likvidāciju. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saistībā ar noteikumu projektā paredzamajām izmaiņām Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumos Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” tiks pilnveidots esošais pakalpojums “Gada ienākumu deklarācija”, mainot iesniedzamā dokumenta veidlapu. Pakalpojums ir pieejams neklātienē – elektroniski, izmantojot EDS, un klātienē, pakalpojuma nosaukums paliek nemainīgs.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saistībā ar noteikumu projektā paredzamajām izmaiņām Ministru kabineta 2018. gada 25. oktobra noteikumos Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” tiks pilnveidots esoša gada ienākumu deklarācijas ievadforma un pilnveidoti tajā esoši automātiski aprēķina algoritmi.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi