Anotācija (ex-ante)

24-TA-449: Noteikumu projekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtības grozījumiem, par ko vienojas Eiropas Komisija un Latvija" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts “Par Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtības grozījumiem, par kuriem vienojas Eiropas Komisija un Latvija” (turpmāk - noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas.
Saskaņā ar  Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk - Regula Nr. 2021/241), 20. panta 6. punktu Atveseļošanas un noturības mehānisma(turpmāk - AF) plāna uzraudzības un īstenošanas kārtību un grafiku, rādītājus, kas attiecas uz iecerēto atskaites punktu (no angļu – milestones) un mērķu (no angļu – targets) izpildīšanu, kā arī kārtību, kā Eiropas Komisija (turpmāk - EK) nodrošina pilnīgu piekļuvi lēmumu pamatojošajiem datiem, sīkāk precizē darbības kārtībā, par kuru vienojas attiecīgā dalībvalsts un EK pēc tam, kad Eiropas Savienības (turpmāk - ES) Padome pieņēmusi Regulas Nr. 2021/241 20. panta 1. punktā minēto īstenošanas lēmumu (turpmāk – Padomes Īstenošanas lēmums) par dalībvalsts iesniegtā AF plāna novērtējumu.
2022.gada 1.febuārī tika apstiprināts noteikumu projekts Nr. 90 "Par Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtību, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija" (protokols Nr. 5, 65. §). Darbības kārtība, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija, tika abpusēji parakstīta 2022. gada 16. februārī.
Tā kā 2023. gada 8. decembrī pieņemts Padomes īstenošanas lēmums, ar ko groza Īstenošanas lēmumu (2021. gada 13. jūlijs) par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu, tad nepieciešams veikt izmaiņas arī apstiprinātajā Darbības kārtībā.
Saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 31. panta pirmās daļas 2. punktu, Ministru kabinets (turpmāk – MK) var izdot ārējus normatīvos aktus, lai apstiprinātu starptautisko līgumu vai tā projektu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir apstiprināt AF plāna darbības kārtības grozījumus, par kuriem vienojas EK un Latvija (turpmāk – darbības kārtība). Darbības kārtība ir nepieciešama, lai detalizētu, kā uzraugāms AF plāna reformu un investīciju īstenošanas progress, kā arī, lai noteiktu maksājumu pieprasījumu grafiku Latvijai piešķirtā AF finansējuma saņemšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas AF plāna papildinājumi iekļauj:
1. reformas un investīcijas par papildu finansējumu 143 244 522 EUR apmērā, ko veido:
1.1. Latvijas AF plāna mainīgās daļas finansējums – 8 501 144 EUR[1];
1.2. “RePowerEU” iniciatīvas piešķīrums – 123 797 035 EUR[2];
1.3. papildus finansējums “RePowerEU” iniciatīvai no Brexit korekcijas rezerves instrumenta – 10 946 343 EUR[3].

2023. gada 26. septembrī AF plāna papildinājums tika apstiprināts MK (protokols Nr. 47, 37. §), lai oficiāli iesniegtu to EK. AF plāna papildinājums tika iesniegts EK 2023. gada 15. novembrī.
2023. gada 8. decembrī AF plāna papildinājums tika apstiprināts Eiropas Savienības Padomē un 2023.gada 19.decembrī tika abpusēji parakstīti AF finansēšanas nolīguma grozījumi.

[1] Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/241 (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 18. panta 2. punktu
[2] Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2023/435 (2023. gada 27. februāris), ar ko groza Regulu (ES) 2021/241 attiecībā uz REPowerEU nodaļām atveseļošanas un noturības plānos un groza Regulas (ES) Nr. 1303/2013, (ES) 2021/1060 un (ES) 2021/1755 un Direktīvu 2003/87/EK 21.a pantu
[3] Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2023/435 (2023. gada 27. februāris), ar ko groza Regulu (ES) 2021/241 attiecībā uz REPowerEU nodaļām atveseļošanas un noturības plānos un groza Regulas (ES) Nr. 1303/2013, (ES) 2021/1060 un (ES) 2021/1755 un Direktīvu 2003/87/EK 21.b panta 2. punktu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā ir veikti grozījumi Padomes īstenošanas lēmumā (2021. gada 13. jūlijs) par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu, tad nepieciešami arī attiecīgi precizējumi darbības kārtībā. Darbības kārtību saskaņā ar Regulas Nr. 2021/241 24.panta 2.un 3.punktu nepieciešams parakstīt pirms otrā maksājuma pieprasījuma apstiprināšanas no EK  puses, kas paredzēta 2024. gada marta sākumā.  Darbības kārtības parakstīšanai ir nepieciešams MK pilnvarojums finanšu ministram. Attiecīgi jāizstrādā tiesiskais regulējums par grozītās darbības kārtības apstiprināšanu un jāizdod attiecīgais pilnvarojums tās parakstīšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz Ministru kabineta līmenī apstiprināt darbības kārtības grozījumus pirms to parakstīšanas starp Latviju un EK.
Ņemot vērā, ka Finanšu ministrija veic koordinējošo funkciju AF plāna izstrādē un īstenošanā [1], ir būtiski nodrošināt darbību pēctecību un, ņemot vērā MK iepriekš lemto, pilnvarot finanšu ministru parakstīt darbības kārtības grozījumus no Latvijas puses.

Analoģiski kā Darbības kārtību, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija, kas tika pieņemta un apstiprināta ar Ministru kabineta noteikumiem, ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts “Par Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtības grozījumiem, par ko vienojas Eiropas Komisija un Latvija”, kas pilnvaro finanšu ministru parakstīt Darbības kārtības grozījumus.

Ņemot vērā iepriekš minēto, tiek virzīts MK noteikumu projekts, kurš paredz pilnvarot finanšu ministru Latvijas Republikas vārdā parakstīt Atveseļošanas fonda Darbības kārtības grozījumus saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 31.panta 2) punktu. Papildus skaidrojam, ka MK noteikumu projekts un ar to apstiprināmie darbības kārtības grozījumi un tajos ietvertais tiesiskais regulējums satur valsts pārvaldei saistošus izpildes nosacījumus, neskarot likumdošanas jautājumu.
Ņemot vērā minēto Darbības kārtības grozījumu, par kuriem vienojas EK un Latvija, projekts nav apstiprināms Saeimā atbilstoši likuma "Par Latvijas Republikas starptautiskajiem līgumiem" 9. panta 1. punktam, bet ir apstiprināms tādā pašā kārtībā kā sākotnējā Darbības kārtība, par kuru vienojās Eiropas Komisija un Latvija.

Nozaru ministrijām un institūcijām, kas atbildīgas par AF plāna investīciju un reformu ieviešanu, jānodrošina saistošo atskaites punktu un mērķu izpildi AF plāna Darbības kārtības grozījumos, par ko vienojas Eiropas Komisija un Latvija, noteiktajos termiņos.

[1] atbilstoši MK 2020.gada 18.augusta protokollēmuma Nr.49 39.§ “Informatīvais ziņojums “Par Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānismu” 2.punktam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Latvijai saskaņā ar AF plāna papildinājumu ir piešķirts papildu AF finansējums 143 244 522 EUR apmērā, kas ietverts arī darbības kārtības grozījumos:
1. Mainīgās daļas finansējumu 8 501 144 EUR apmērā
Pārrēķina rezultātā Latvijai papildus pieejamā AF finansējuma mainīgā granta daļa 8 501 144 EUR apmērā ir novirzīta AF plānā esošiem investīciju pasākumiem, kuru mērķis ir nodrošināt ilgstošu sociālās aprūpes pakalpojumu pieejamību un stiprināt cilvēku ar invaliditāti piekļuvi pakalpojumiem un  iekļaušanu darba tirgū (papildu finansējums nevienlīdzības mazināšanas komponentes deinstitucionalizācijas pasākumiem). 

2. “RePowerEU” iniciatīvas  finansējumu 123,79 milj. EUR apmērā
Latvija “RePowerEU” iniciatīvu īstenos kā jaunu AF plāna RePowerEU komponenti, iekļaujot jaunas reformas un investīcijas, kurām tiks novirzīts finansējums 123 797 035 EUR apmērā, kas ir Latvijai maksimālais piešķīrums no “RePowerEU” iniciatīvas. Ņemot vērā jaunās prioritātes enerģētikā nozīmi, papildus tiks piesaistīti 10 946 343 EUR, veicot pārvedumu no Brexit korekcijas rezerves instrumenta. Komponentes mērķis ir stiprināt enerģētikas drošību un pāreju uz atjaunojamiem resursiem,  kas nodrošinās ikgadējā ieteikuma īstenošanu attiecībā uz energoneatkarību. Tāpat RePowerEU komponente sniegs ieguldījumu Padomes ikgadējos ieteikumos energoneatkarības jomā – samazināt vispārējo atkarību no fosilajām degvielām, paātrinot atjaunīgo energoresursu apguvi, nodrošinot pietiekamas starpsavienojumu jaudas, diversificējot enerģijas piegādes un piegāžu maršrutus. Finansējumu plānots novirzīt AS “Augstsprieguma tīkls”, AS “Sadales tīkls” un AS “Conexus Baltic Grid” projektiem ar būtisku ietekmi uz tarifu samazināšanu un enerģētiskās neatkarības nostiprināšanu.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
EK un Latvija par darbības kārtību vienojas saskaņā ar Regulas Nr. 2021/241 20. panta 6. punktu.
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiešā veidā neskar sabiedrības pārstāvju intereses. 
Darbības kārtības grozījumu projekts, ko ar šo noteikumu projektu apstiprina MK, tiešā veidā attiecas uz Latvijas AF plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām.

6.4. Cita informācija

AF darbības kārtības grozījumu saskaņošanas process tikai uzsākts 2023. gada 23. novembrī, kad EK iesūtīja pirmo darbības kārtības grozījumu projekta versiju. Saskaņošanā ar EK piedalījās atbildīgās nozaru ministrijas un Valsts kanceleja, vienojoties ar EK par Padomes īstenošanas lēmuma, ar ko groza Īstenošanas lēmumu (2021. gada 13. jūlijs) par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu pielikumā iekļauto rādītāju izpildes mehānismiem un apliecinošiem dokumentiem. Saskaņošanas process tika pabeigts 2024. gada 15.februārī.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests, Iepirkumu uzraudzības birojs, Finanšu izlūkošanas dienests, Iekšlietu ministrija, Tieslietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Valsts kanceleja, Kultūras ministrija, Zemkopības ministrija, Labklājības ministrija, Ekonomikas ministrija, Satiksmes ministrija, Veselības ministrija, Klimata un enerģētikas ministrija. Norādītās ministrijas un institūcijas bija iesaistītas darbības kārtības grozījumu saskaņošanas procesā ar EK.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Plānots, ka AF administrēšana turpināsies esošo amata vietu ietvaros, nepalielinot kopējo amata vietu skaitu resorā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi