Anotācija (ex-ante)

22-TA-225: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Dabas parka "Bernāti" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 13. panta otrā daļa, 14. panta otrā daļa un 17. panta otrā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Dabas parka "Bernāti" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumu projekts) precizē dabas parka "Bernāti" (turpmāk - dabas parks) teritorijas aizsardzības, izmantošanas un apsaimniekošanas tiesisko regulējumu, pamatojoties uz apstiprinātajā dabas parka dabas aizsardzības plānā iekļautajiem priekšlikumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

1. Izveidošana, apraksts, dabas aizsardzības plāns, esošais regulējums

Dabas parks „Bernāti” atrodas Latvijas dienvidrietumos, Dienvidkurzemes novadā starp Bernātiem un Jūrmalciemu, aptuveni 5km uz ZR no Nīcas un aptuveni10km uz D no Liepājas, tiešā Valsts nozīmes autoceļa A11 Liepāja–Klaipēda tuvumā. Tas ietver 7 km garu Baltijas jūras piekrastes posmu – pludmali un tai piegulošās mežainās piejūras kāpas. Dabas parka R mala noteikta pa Baltijas jūras ūdens līmeņa līniju, Z robeža – gar meža ceļu no Krūmu kapiem līdz jūrai. Tā D mala robežojas ar Jūrmalciema robežu, bet A mala – ar Bernātu ciema robežu, meža ceļu gar kāpu grēdas A piekāji, valsts meža robežu un vietējas nozīmes autoceļu V1231 Klampju ciems–Jūrmalciems. Administratīvi dabas parks atrodas Dienvidkurzemes novada Nīcas pagastā. Valsts un Eiropas Savienības (turpmāk - ES) datu bāzēs norādītā dabas parka platība – 795 ha. Pateicoties intensīvajai jūras krasta erozijai, dabas parka platība pēc katras lielākas vētras samazinās. Veicot Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras 2014. gada ortofoto karšu izpēti, secināts, ka šobrīd dabas parka teritorija aizņem 768 ha lielu platību. 2004. gada 8. aprīļa Ministru kabineta noteikumos Nr. 273 "Dabas parka "Bernāti" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" 3. punktā minēta dabas parka platība 2945 ha. Dabas parka "Bernāti" platība tika mainīta līdz ar aizsargājamās jūras teritorijas Nida - Pērkone izveidi - 2010. gada 5. janvārī Ministru kabineta noteikumi Nr. 17 "Noteikumi par aizsargājamām jūras teritorijām", kurā tika iekļauta dabas parka "Bernāti" jūras akvatorijas daļa.

Dabas parkā ietvertās teritorijas aizsardzība aizsākās 1992. gadā, kad Bernātu mežaino piejūras kāpu aizsardzībai tika izveidots vietējas nozīmes dabas liegums „Bernāti”.
1999. gadā teritorijai tika piešķirts valsts nozīmes aizsargājamas dabas teritorijas – dabas lieguma – statuss. Dabas parks izveidots 2003. gadā [1] un tā robeža apstiprināta ar Ministru kabineta 1999.gada 9.marta noteikumiem Nr.83 "Noteikumi par dabas parkiem" 1.21. apakšpunkts (22.pielikums). 
Dabas parks aizņem 768 ha lielu teritoriju un tai saskaņā ar likumu "Par īpaši aizsargājamām teritorijām" ir piešķirts ES nozīmes īpaši aizsargājamas teritorijas – Natura 2000 vietas – statuss. [2]

Ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra 2016. gada 28. aprīļa rīkojumu Nr. 105 “Par dabas parka “Bernāti” dabas aizsardzības plāna apstiprināšanu” apstiprināts dabas parka dabas aizsardzības plāns 2016. – 2028. gadam [3], kura izstrādes laikā veikta Latvijā un ES īpaši aizsargājamo biotopu, aizsargājamo sugu atradņu un to dzīvotņu inventarizācija un kvalitātes novērtēšana, kā arī izvirzīti teritorijas aizsardzības un apsaimniekošanas mērķi, izstrādāts apsaimniekošanas pasākumu plāns un sagatavoti priekšlikumi teritorijas zonējumam un individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu projektam, aprakstīti prioritārie pasākumi, kas īstenojami dabas parkā konstatēto sugu un biotopu aizsardzībai un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai, kā arī definēti pieļaujamās apbūves nosacījumi.

Dabas parka aizsardzībai un apsaimniekošanai noteikti četri ilgtermiņa mērķi:
1. Nodrošināt labvēlīgu aizsardzības stāvokli Latvijā un ES īpaši aizsargājamiem biotopiem un retām un īpaši aizsargājamām sugām.
2. Saglabāt teritorijas ainavisko un kultūrvēsturisko mantojumu.
3. Radīt priekšnoteikumus ilgtspējīgai teritorijas izmantošanai dabas izziņai, atpūtai un sportam, sabalansējot dabas aizsardzības un rekreācijas funkcijas. 4. Nodrošināt dabas parka pārvaldi, apsaimniekošanu, uzraudzību un tās aizsardzības un izmantošanas noteikumu kontroli.

Lielāko dabas parka daļu (89%) klāj meži, aptuveni 4% aizņem pludmale, bet pārējos 7% – lauksaimniecībā izmantojamās zemes, smiltāji, zeme zem purviem, dīķiem, ēkām, pagalmiem, kapsētām, ceļiem un citiem infrastruktūras objektiem.

Dabas parka zeme ir sadalīta 165 kadastra vienībās. Vairāk nekā puse (53%) no visām dabas parka zemēm pieder valstij. Dabas parka teritorijā iekļautos valsts mežus apsaimnieko akciju sabiedrība „Latvijas Valsts meži”, Bernātu bāku – Satiksmes ministrija, bet pludmali – Dienvidkurzemes novada pašvaldība. Dienvidkurzemes novada pašvaldībai pieder 72 ha no dabas parka mežiem, pelēkajām kāpām, ceļiem un kapsētām, savukārt Liepājas pašvaldībai – vēsturiskā akciju sabiedrība „Liepājas Metalurgs” "Atpūtas komplekss „Draudzība”" un tās sporta laukumi pie jūras. Trešā daļa no dabas parka zemēm ir sadalīta 131 privātām vai juridiskām personām piederošos īpašumos. Lielākā daļa no šiem īpašumiem ir nelieli. To platība variē no 0,1 līdz 10 ha, bet vidējā īpašumu platība ir 1,9 ha. Plānojot turpmāko dabas parka izmantošanu, jāņem vērā, ka lielākā daļa no privāto zemju īpašniekiem nav vietējie iedzīvotāji, saskaņā ar zemju īpašnieku deklarētajām adresēm, vairāk nekā puse (51%) no dabas parka privātajām zemēm procentuāli pieder Liepājniekiem, 27% – Bernātu, Jūrmalciema vai Nīcas pagasta iedzīvotājiem, bet 22% no dabas parka zemju īpašniekiem dzīvo Rīgā, Jūrmalā vai citās Latvijas pilsētās.

Dabas parkā "Bernāti" atrodas navigācijas tehniskais līdzeklis - Bernātu bāka, kuras īpašnikes ir VSIA "Latvijas jūras administrācija", bet saskaņā ar Satiksmes ministrijas 2001.gada 2.augusta rīkojumu Nr.115 “Par navigācijas tehnisko ierīču apsaimniekošanas rajonu noteikšanu un navigācijas tehnisko ierīču nodošanu Ostu pārvalžu valdījumā” Bernātu bākas valdītājs un apsaimniekotājs ir Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde. Bernātu bāka atrodas dabas parka "Bernāti" - dabas lieguma zonā.

Patlaban dabas parka apsaimniekošanas un izmantošanas kārtību noteic Ministru kabineta 2004. gada 8. aprīļa noteikumi Nr. 273 “Dabas parka “Bernāti” individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” (turpmāk – Individuālie noteikumi).

Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz plānā ietverto informāciju. Ņemot vērā to, ka plānoto grozījumu apjoms pārsniedz pusi no spēkā esošajām Individuālo noteikumu normām, tad saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktu dabas parkam ir sagatavots jauns noteikumu projekts.
Noteikumu projektam pievienoti 4. pielikumi:
1. Dabas parka "Bernāti" funkcionālo zonu shēma;
2. Speciālā informatīvā zīme dabas parka apzīmēšanai un tās lietošanas kārtība;
3. Ugunsdzēsības infrastruktūras objekti dabas parkā "Bernāti";
4. Aizsargājamie koki - vietējo un citzemju sugu dižkoki (pēc apkārtmēra vai augstuma).

2. Dabas vērtības

Dabas parks izveidots un noteikts kā Natura 2000 teritorija, lai saglabātu Latvijā vecākās mežaino piejūras kāpu teritorijas bioloģisko daudzveidību, uzlabojot mežu un kāpu biotopu strukturālo kvalitāti, nodrošinot bioloģiskai daudzveidībai būtisku sugu dzīvotņu aizsardzību, vienlaikus veicinot dabas tūrisma un rekreācijas iespējas.

Dabas parkā sastopami deviņi ES īpaši aizsargājamie piekrastes biotopi [4]: Jūras stāvkrasti (1230), Embrionālās kāpas (2110), Priekškāpas (2120), Ar lakstaugiem klātas pelēkās kāpas (2130*), Mitras starpkāpu ieplakas (2190),  un meža biotopi – Mežainas piejūras kāpas (2180), Staignāju meži (9080*), Veci vai dabiski boreāli meži (9010*) un Purvaini meži (91D0) kā arī tajos sastopamās retās un īpaši aizsargājamās augu, bezmugurkaulnieku un putnu sugas.
ES nozīmes aizsargājamie biotopi veido 94% no dabas parka kopplatības jeb 722 ha.

Dabas parka biotopi nodrošina piemērotas dzīves vietas 23 Latvijā aizsargājamām augu, sēņu, ķērpju, bezmugurkaulnieku un putnu sugām, 14 no tām ir aizsargājamas visā ES [5]. Piemēram, Gmelina alise Alyssum gmelinii, Jūrmalas dedestiņa Lathyrus maritimus, Lēzela vīrcele Linaria loeselii, Gada staipeknis Lycopodium annotinum, Parastā purvmirte Myrica gale, Sīkziedu plaukšķene Silene borysthenica, Zilganā baltsamtīte Leucobryum glaucum, Kastaņbrūnā artonija Arthonia spadicea, Ziemas kātpūpēdis Tulostoma brumale, Kuprainā celmmuša Laphria gibbosa, Lielā krāšņvabole Chalcophora mariana, Priežu sveķotājkoksngrauzis Nothorina punctata, Krīklis Anas crecca, Meža pīle Anas platyrhynchos, Gaigala Bucephala clangula, Mežirbe Tetrastes bonasia, Baltais stārķis Ciconia ciconia, Dzērve Grus grus, Mērkaziņa Gallinago gallinago, Sloka Scolopax rusticola, Vakarlēpis Caprimulgus europaeus, Melnā dzilna Dryocopus martius, Stepes čipste Anthus campestris, Pupuķis Upupa epops.


[1] Ministru kabineta 2003. gada 18. marta noteikumi Nr. 118 "Grozījumi Ministru kabineta 1999.gada 9.marta noteikumos Nr.83 "Noteikumi par dabas parkiem"" (stājas spēkā 2003. gada 22. martā).
[2] Grozījumi likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" (pielikuma 35.punkts, B - tips, vietas kods - LV0303600).
[3] plāns pieejams Dabas aizsardzības pārvaldes tīmekļvietnē: https://www.daba.gov.lv/lv/bernati .
[4] Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīva Nr. 92/43/EEK "Par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību".
[5] Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 30. novembra direktīva 2009/147/EK "Par savvaļas putnu aizsardzību".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Individuālie noteikumi definē dabas parka dalījumu: dabas lieguma, dabas parka un neitrālā zonā.

Funkcionālais zonas veids       Spēkā esošā zonu platība, ha         %

Dabas lieguma zona               322                                              42

Dabas parka zona                  392                                              51

Neitrālā zona                         54                                                7

Dabas parka lielāko platību aizņem dabas parka zona (51%), kas izveidota ar mērķi saglabāt piekrastei raksturīgo ainavu un kultūrvidi kā nozīmīgu tūrisma, rekreācijas un izglītības resursu. Dabas parka zonā ietverta pludmale un dabas parka A daļas meži, tai skaitā lielākā daļa no Mitrajām starpkāpu ieplakām, vairāk nekā puse no Mežainajām piejūras kāpām, Priekškāpām un Embrionālajām kāpām.
Dabas lieguma zona (42%) izveidota, lai aizsargātu krasta kāpu aizsargjoslā esošās mežainās piejūras kāpas. Dabas lieguma zonā ietverti 94% no dabas parka teritorijā izveidotajiem mikroliegumiem Mežainās piejūras kāpas, kas atbilst dabisku meža biotopu un Vecu vai dabisku meža biotopu kritērijiem, kā arī lielākā daļa no Staignāju mežiem.
Neitrālā zona (7%) dabas parkam izveidota, lai saglabātu tradicionālos teritorijas izmantošanas veidus un nodrošinātu tūrisma attīstības iespējas. Neitrālā zonā atrodas dabas parkā esošās viensētas, vasarnīcas, "Atpūta komplekss „Draudzība”" un bijušā armijas garnizona teritorija, kā arī vēsturiskā kafejnīcas „Dzintariņš” ēka, Klampju pludmalei pieguloša teritorija un pagājušā gadsimta 70. gados noraktā Baltā kāpa. Tomēr neitrālajā zonā pašreiz ir ietvertas ne tikai ēkas un pagalmi, bet arī tiem piegulošās teritorijas, neitrālā zona ietver arī īpaši aizsargājamos biotopus – ~10 ha ar lakstaugiem klātas pelēkās kāpas, ~30 ha mežainas piejūras kāpas un nelielus Priekškāpu, mitru starpkāpu ieplaku un vecu vai dabisku boreālu mežu fragmentus.

Lai nodrošinātu atbilstošu izcilāko dabas vērtību aizsardzību un sekmētu to pieaugumu nākotnē, izstrādāti priekšlikumi zonējuma un dabas parka individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu izmaiņām. To ietvaros pārmitros meža biotopus, kuru aizsardzības nodrošināšanai nepieciešams pielāgot neiejaukšanās režīmu, ierosināts iekļaut dabas lieguma zonā, bet no neitrālajām zonām izslēgt vecus vai dabiskus boreālos mežos 9010* un ar lakstaugiem klātas pelēkās kāpas 2130*.

Dabas aizsardzības plāna izstrādes ietvaros dabas parkam "Bernāti" 2015. gadā tika veikta teritorijas izpēte, kā rezultātā tika iegūti jauni dati gan par Latvijā un Eiropā īpaši aizsargājamo biotopu, gan aizsargājamo sugu izplatību.

Lai nodrošinātu atbilstošu izcilāko dabas vērtību aizsardzību un sekmētu to pieaugumu nākotnē, izstrādāti priekšlikumi zonējuma un parka individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu izmaiņām. To ietvaros pārmitros meža biotopus, kuru aizsardzības nodrošināšanai nepieciešams pielāgot neiejaukšanās režīmu, ierosināts iekļaut vai saglabāt dabas lieguma zonā, bet no neitrālajām zonām izslēgt vecus vai dabiskus boreālos mežos 9010*, ar lakstaugiem klātas pelēkās kāpas 2130*, mežainas piejūras kāpas 2180, mitras starpkāpu ieplaks 2190, staignāju mežu 9080*, purvaino mežu 91D0*.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz dabas parka "Bernāti" dabas aizsardzības plānā iekļautajiem priekšlikumiem, dabas parka teritorijas aizsardzības un apsaimniekošanas iespēju pilnveidošanai spēkā esošajā zonējumā ieteikts ieviest sekojošas izmaiņas:
1) dabas lieguma zonā:
- saglabāt Baltijas jūras krasta kāpas aizsargjoslā ietvertās mežaudzes;
- iekļaut Kangaru-vigu kompleksu dabas parka DA stūrī, kurā sastopama augstas staignāju mežu (9080*); purvaino mežu (91D0*), mitru starpkāpu ieplaku (2190) un parasto purvmiršu audžu koncentrācija, tam piegulošās pelēkās kāpas un veca vai dabiska boreālameža (9010*) mikroliegumu.

2) dabas parka zonā:
- saglabāt krasta kāpu aizsargjoslā neietvertās mežainās piejūras kāpas (2180);
- saglabāt pludmales daļu.

3) no neitrālās zonas izslēgt:
- 0,3 ha veca vai dabiska boreāla meža (9010*) fragmentus neitrālajā zonā „Dzintariņš” (zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 64780080423) un šīs platības platības iekļaut dabas lieguma zonā;
- 1,4 ha ar lakstaugiem klātu pelēko kāpu (2130*) un mežainu piejūras kāpu (2180) fragmentus neitrālajā zonā „Veckrūmi” (zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 64780080369, 64780080216, 64780080029 un 64780080035), kas atrodas krasta kāpu aizsargjoslā, - vietā bez vēsturiskās apbūves un šīs platības iekļaut dabas lieguma zonā;
- 2,2 ha vecu mežainas piejūras kāpas (2180) fragmentu neitrālajā zonā "Aktīvās atpūtas centrs” (zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 64780080365), krasta kāpu aizsargjoslā, - vietā bez vēsturiskās apbūves un iekļaut dabas lieguma zonā;
- 0,6 ha vidēja vecuma mežainas piejūras kāpas (2180) fragmentu neitrālajā zonā „Klampji”  (zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 64780120015), kas atrodas krasta kāpu  aizsargjoslā, vietā bez vēsturiskās apbūves un iekļaut dabas lieguma zonā;
- 1,6 ha ar lakstaugiem klātas pelēkās kāpas (2130*) un mežainas piejūras kāpas (2180) fragmentu neitrālajā zonā „Pūsēnkalns” (zemes  vienība ar  kadastra apzīmējumu 64780188888) un iekļaut dabas lieguma zonā;
-17,8 ha ar lakstaugiem klātas pelēkās kāpas (2130*), mežainas piejūras kāpas (2180) un Mitras starpkāpu ieplaks (2190) neitrālajā zonā „Baltā kāpa” (zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 64780120050) un iekļaut dabas lieguma zonā.

Funkcionālais zonas veids       Ar šiem noteikumiem noteiktā zonu platība, ha           %

Dabas lieguma zona               468                                                                      61

Dabas parka zona                  270                                                                      35

Neitrālā zona                         30                                                                        4
Problēmas apraksts
Ņemot vērā dabas parka novietojumu un apkārtējo teritoriju attīstības tendences, paredzams, ka kopējā rekreācijas slodze turpmāko gadu laikā tikai palielināsies. Tāpat jāņem vērā, ka saskaņā ar Dienvidkurzemes novada attīstības stratēģijā norādīto informāciju, tūrisms ir otra lielākā ekonomikas nozare novadā, kas veido piekto daļu no novada uzņēmumu apgrozījuma. Lai rastu kompromisu starp dabas aizsardzību un ekonomisko attīstību dabas parkā ir nepieciešams maksimāli regulēt apmeklētāju plūsmu. Attiecīgi nepieciešams pilnveidot teritorijas labiekārtojumu un novirzīt apmeklētāju plūsmu, regulēt to skaitu - tādējādi saudzējot īpaši jutīgās aizsargājamās sugas un to dzīvotnes.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka visa veida publiski pasākumi (tajā skaitā velosacensības) dabas parka un dabas lieguma zonā, kuros piedalās vairāk par 60 cilvēkiem ir jāsaskaņo ar Dabas aizsardzības pārvaldi. Norma saskaņota ar Aizsargjoslu likumā noteikto regulējumu (36. panta trešās daļas 7. punkts), kas nosaka ka krasta kāpu aizsargjoslā, ja tā atrodas arī īpaši aizsargājamā dabas teritorijā publiskus sporta, izklaides vai atpūtas pasākumus, jāsaskaņo ar šīs teritorijas administrāciju (īpaši aizsargājamās dabas teritorijas administrācijas funkcijas veic Dabas aizsardzības pārvalde). Tiesību norma neattiecas uz neitrālo zonu.
Savukārt, lai mazinātu antropogēno slodzi un zemsedzes bojāšanu, noteikumu projekts aizliedz bez rakstiskas Dabas aizsardzības pārvaldes atļaujas ierīkot nometnes.

Dabas parka teritorijā ir aizliegts pārvietoties (arī apstāties un stāvēt) ārpus autoceļiem, ar mehāniskiem transportlīdzekļiem, tai skaitā ar automašīnām, traktortehniku, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, mopēdiem, velosipēdiem un sniega motocikliem, tomēr tiek piemēroti izņēmumi, piemēram tādi, kas attiecas uz teritorijas apsaimniekošanu, uzraudzību, rūpniecisko zveju, kā arī, lai piekļūtu pa dabiskām brauktuvēm dzīvojamām ēkām vai vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā paredzētām tūrisma un atpūtas vietām, ja nepastāv citas piekļuves iespējas.

Noteikumu projektā paredzēts, ka ar Dabas aizsardzības pārvaldes atļauju pieļaujama zemes lietošanas kategorijas maiņa un ar to saistītie darbi īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu atjaunošanas un saglabāšanas, publiski pieejamas, dabas tūrisma un izziņas infrastruktūras objektu un inženierbūvju, tai skaitā ceļu un velosipēdu ceļu, atjaunošanas un pārbūves pasākumu realizācijai.
Problēmas apraksts
Populārākais dabas tūrisma objekts dabas parka teritorijā ir aizsargājamais ģeoloģiskais un ģeomorfoloģiskais dabas piemineklis “Pūsēnu kalns”, novērots, ka tā apmeklētāji pārvietojas stihiski un ne vienmēr pa speciāli izveidoto dabas taku un tūrisma infrastruktūru.
Risinājuma apraksts
Aizsargājamā ģeoloģiskā un ģeomorfoloģiskā dabas pieminekļa “Pūsēnu kalns” statuss ir noteikts ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 461 “Noteikumi par aizsargājamiem ģeoloģiskajiem un ģeomorfoloģiskajiem dabas pieminekļiem”, 58. pielikums.
Dabas pieminekļa “Pūsēnu kalns” teritorijā atļauts pārvietoties tikai pa apmeklētājiem paredzēto infrastruktūru. Infrastruktūra izveidojama tikai ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju, kuras izveides iecerei ir saņemts ģeologa atzinums.
Problēmas apraksts
Dabas parka teritorijā dominē sausieņu meži, veidojot 77% no kopējās mežu platības. Nosusinātie meži – mētru un šaurlapu āreņi – aizņem 13%, bet pārmitrie meži – 8% . No sausieņu mežiem izteikti dominē mētrāji, bet Mežainām piejūras kāpām raksturīgie sili sastopami tikai 11% no dabas parka teritorijas. Salīdzinot ar iepriekšējā plānā norādīto informāciju, silu aizņemtā platība pēdējo 13 gadu laikā ir sarukusi par 2%. Valdošā koku suga gan sausajās, gan pārmitrajās mežaudzēs ir parastā priede Pinus sylvestris. Bērzs un melnalksnis dominē tikai dažos staignāju mežu nogabalos. Nelielā "Pūsēnu kalna" daļā ierīkoti jaukti parastās priedes un kalnu priedes Pinus mugo stādījum. Lielākā daļa no dabas parka mežiem ir jauni. Lielāko tā daļu aizņem vidēja (57%) un briestaudzes vecuma audzes (20%). Pieaugušas audzes aizņem 3%, bet bioloģiski veci meži 11% no dabas parka mežaudzēm. Jaunaudzes, ko veido pēdējo gadu laikā aizaugušas meža lauces, aizjomi un pelēkās kāpas, aizņem 8% no dabas parka mežaudzēm. Tomēr reālais jaunaudžu īpatsvars ir lielāks, jo minētā statistika aprēķināta, izmantojot meža reģistra datus, bet 42 dabas parka īpašumos ar kopējo platību 92,3 ha nav veikta meža ierīcība.
Dabas parkā esošos mežus apsaimnieko akciju sabiedrība "Latvijas Valsts meži", Dienvidkurzemes novada pašvaldība, juridiskas personas un privātīpašnieki.
Pateicoties Aizsargjoslu likumā un dabas parka aizsardzības un izmantošanas noteikumos noteiktajiem ierobežojumiem, kopš pagājušā gadsimta  deviņdesmitajiem gadiem mežsaimnieciskās darbības teritorijā tiek veiktas salīdzinoši nelielos apjomos. Pēc Valsts Mežu dienesta sniegtās informācijas, laikā no 2012. līdz 2014. gadam mežsaimnieciskās darbības veikšanai dabas parkā izsniegti 94 ciršanas apliecinājumi. Izlases cirte veikta 0,9 ha, bet kopšanas cirte – 148,7 ha. Spriežot pēc dabas parka mežaudžu struktūras, līdz aizsardzības statusa noteikšanai, mežsaimnieciskā darbība parka teritorijā bijusi visai intensīva. Daudzviet veiktas krājas kopšanas cirtes, izvākti vecie, nokaltušie koki un kritalas, bet daudzos dabas parka aizjomos, pelēkajās kāpās, priekškāpās un smiltājos veikta apmežošana. Tādējādi lielu dabas parka daļu sedz vienveidīgas, dabiska meža elementiem nabadzīgas vienāda vecuma mežaudzes. Izkopto mežaudžu dažādošanos nesekmē arī teritorijas mežaudžu kopšanā un to koksnes ieguvē izmantotās tipveida mežsaimnieciskās metodes. Lai situāciju mainītu, veicot jebkādus mežsaimnieciskos darbus, jāievēro pasākumu plānā noteiktās audžu dažādošanas prasības, kas būtiski neietekmē koksnes ieguvi, bet sniedz lielu ieguldījumu dabas daudzveidības pieauguma veicināšanā.

Visā dabas parkā ir atļauta esošo meža ugunsdrošības infrastruktūras objektu, kas norādīti ​3. pielikumā, uzturēšana. Ja uzturēšanai nepieciešama augošu koku ciršana, kas apdraud meža ugunsdzēsības tehnikas pārvietošanos, koku, kuri vecāki par 90 gadiem, ciršanai nepieciešama Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja. Nocirstie koki, kuru caurmērs pārsniedz 25 cm, atstājami mežaudzēs mirušas koksnes veidošanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz galvenās cirtes aizliegumu dabas lieguma zonā, tāpat dabas lieguma zonā aizliegts veikt mežsaimniecisko darbību un izvākt kritušos kokus teritorijās, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā Dabas aizsardzības pārvaldes uzturētajā valsts reģistrā ir reģistrēta kā ES nozīmes aizsargājamais biotops - veci vai dabiski boreālie meži (9010*), staignāju meži (9080*) vai purvaini meži (91D0*).

Dabas parka zonā ir aizliegts veikt mežsaimniecisko darbību, teritorijās, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā Dabas aizsardzības pārvaldes uzturētajām valsts reģistrā ir reģistrēta kā ES aizsargājamais biotops veci vai dabiski boreālie meži (9010*), staignāju meži (9080*), melnalkšņu staignāji vai purvaini meži (91D0*), kā arī cirst kokus kailcirtē un rekonstruktīvajā cirtē.

Dabas parka zonā un dabas lieguma zonā tiek paredzēts, ka kopšanas cirtē uz cirsmas hektāru jāsaglabā vismaz 15 dzīvotspējīgi vecākie un lielāko izmēru koki (ekoloģiskos kokus), vispirms saglabājot resnākos (koku caurmērs lielāks par valdošās koku sugas koku vidējo caurmēru) kokus un lapu kokus, kā arī kokus ar lieliem un resniem zariem, dobumainus kokus un kokus ar deguma rētām.

Noteikumu projektā ir precizēti nosacījumi sanitāro ciršu veikšanai visā dabas parka teritorijā. Tiek noteikts, ka veicot sanitāro cirti, ir saglabājami visi augtspējīgie koki. Šāds nosacījums sanitāro ciršu veikšanai izriet no Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr. 935 “Noteikumi par koku ciršanu mežā” VIII un XI nodaļas. Ņemot vērā dabas parka zonā esošo mežaudžu vecumu, kā arī galvenās cirtes ierobežojumu dabas parka zonā, atbilstošs nosacījums sanitāro ciršu veikšanai tiek noteikts visā dabas parka teritorijā.

Dabas lieguma zonā sanitārā cirte atļauta tikai tad, ja meža slimību, kaitēkļu, dzīvnieku vai citādi bojātie koki rada masveidīgas kaitēkļu savairošanās draudus un var izraisīt mežaudžu bojāeju ārpus dabas lieguma zonas un par to ir saņemts Valsts meža dienesta pozitīvs sanitārais atzinums, kurā novērtēts meža sanitārais stāvoklis. Veicot sanitāro cirti, saglabā visus augtspējīgos kokus.

Lai veicinātu meža dažādošanos, atjaunošanos un atsegtu saules gaismu nākamās paaudzes kokiem, dabas parka zonā, veicot galveno izlases cirti priežu audzēs, mežaudzē veido atvērumus, kas nav lielāki par 0,2 hektāriem. Mežaudzes kopējo šķērslaukumu nesamazina zem kritiskā šķērslaukuma.

Visā dabas parkā ir atļauta esošo meža ugunsdrošības infrastruktūras objektu, kas norādīti noteikumu ​3. pielikumā, uzturēšana. Ja uzturēšanai nepieciešama augošu koku ciršana, kas apdraud meža ugunsdzēsības tehnikas pārvietošanos, koku, kuri vecāki par 90 gadiem, ciršanai nepieciešama Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja. Nocirstie koki, kuru caurmērs pārsniedz 25 cm, atstājami mežaudzēs mirušas koksnes veidošanai. Šī tiesību norma tiek iekļauta, lai dabas parkā maksimāli saglabātu vecos, lielu dimensiju kokus, kas sasnieguši 90 gadu vecumu, kuriem ir nozīmīga bioloģiskā vērtība. Retās sugas visbiežāk sastopamas mežos, kam raksturīga liela ilglaicība, uz bioloģiski veciem kokiem. Lielā sugu daudzveidība uz veciem kokiem izskaidrojama ar veco koku lielo diametru (vairāk vietas sugām) un absolūto vecumu (ilgāks laiks, lai ieviestos sugas), kā arī ar to, ka liela koka stumbrs ir labāk apgaismots (nenoēno citi koki). Viens no noteicošajiem faktoriem ir koka mizas fizikālās īpašības. Veciem kokiem ir raupja miza – sūnas un ķērpji var šeit vieglāk piestiprināties. Lietus neaizskalo to sporas, un mizas rievās ir atšķirīgi apstākļi. Pateicoties mizas biezumam, tā sausā laikā ilgāk saglabā mitrumu. Tā ir stabila – atšķirībā no jaunu koku mizas, kas bieži lobās. Tādēļ veco koku saglabāšana mežā ir ļoti nozīmīga reto sugu saglabāšanai. Saskaņā ar Dabas aizsardzības pārvaldes sniegto informāciju šādi gadījumi būs vienskaitlīgi un neradīs papildus administratīvo slogu, veco koku saglabāšana, kā arī nocirsto koku, kuru caurmērs pārsniedz 25 cm atstāšana mežaudzē (mirušās koksnes veidošanai) ir svarīgs priekšnoteikums bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai dabas parkā, piemēram, kā dzīvotne īpaši aizsargājamām sugām. Mirusī koksne ir viena no nozīmīgākajām dabisko mežu struktūrām, kas ir daudzu retu sugu vienīgais patvērums. Mirusī koksne arī uzkrāj barības vielas un mitrumu. Mežā trūkstot atmirošai koksnei piemērotā sadalīšanās pakāpē, šīs sugas nevar pārvietoties uz jaunām kritalām, bet to apdzīvotās kritalas lēnām satrūd – tas ir īslaicīgs mikrobiotops. Sugām visnozīmīgākā ir lielu izmēru (virs 25 cm diametrā) mirusi koksne.
Problēmas apraksts
Dabas parkā dabas lieguma zonā atrodas navigācijas tehniskais līdzeklis - Bernātu bāka, kuras īpašnieks ir VSIA “Latvijas Jūras administrācija”, bet saskaņā ar Satiksmes ministrijas 2001.gada 2.augusta rīkojumu Nr.115 “Par navigācijas tehnisko ierīču apsaimniekošanas rajonu noteikšanu un navigācijas tehnisko ierīču nodošanu Ostu pārvalžu valdījumā” Bernātu bākas valdītājs un apsaimniekotājs ir Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde. Saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 12. jūlija noteikumu Nr. 451 “Tehniskās prasības navigācijas tehniskajiem līdzekļiem un to darbības nodrošināšanas kārtība” 6.punktā noteikto navigācijas līdzekļus ostās apsaimnieko attiecīgās ostu pārvaldes, bet ārpus ostu akvatorijām – Rīgas brīvostas pārvalde, Ventspils brīvostas pārvalde un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde atbilstoši šo noteikumu 1. pielikumā noteiktajiem apsaimniekošanas rajoniem. Bernātu bāka atrodas dabas parka "Bernāti" dabas lieguma zonā kur ir ierobežota mežsaimnieciskā darbība ir nepieciešams rast risinājumu - tās sekmīgas darbības nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta Vispārīgie aprobežojumi 12.17.apakšpunktā ir noteikts izņēmums attiecībā uz Bernātu bāku, lai nodrošinātu bākas sekmīgu darbību. Bernātu bākas darbības nodrošināšanai ir atļauts atzarot augošus kokus mežaudzēs.
Problēmas apraksts
Atsevišķos gadījumos var būt situācija, kad zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs nav informēts par jaunu īpaši aizsargājamo biotopu iekļaušanu dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols", kas atrodas viņa īpašumā.
Risinājuma apraksts
Visi zemes īpašnieki ir informēti (gan dabas aizsardzības plāna, gan šo noteikumu projekta virzības ietvaros) par nekustamo īpašumu atrašanos dabas parkā, dabas datu pārvaldības sistēma "Ozols" ir publiski pieejama.
Par īpaši aizsargājamiem zālāju biotopiem:
Lai saglabātu atklātās platības, visā dabas parka teritorijā tiek noteikts aizliegums bojāt vai iznīcināt (arī uzarot, kultivējot vai ieaudzējot mežu) īpaši aizsargājamos zālāju biotopus, kas reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols" un par kuriem informēts zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs, meža pļavas un lauces, izņemot gadījumu, ja tas nepieciešams īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai, saglabāšanai vai atjaunošanai. Zemes īpašnieku individuāla informēšana tiks veikta - par no jauna konstatētām un dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols" reģistrētām zālāju biotopu platībām, kas nav konstatētas iepriekš:
- projekta „Priekšnosacījumu izveide labākai bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai un ekosistēmu aizsardzībai Latvijā" jeb Dabas skaitīšanas ietvaros (īpašnieks tika informēts par projekta laikā konstatēto biotopu);
- dabas aizsardzības plānu (turpmāk - plāns) izstrādes laikā (jo par plāna izstrādi tiek informēti visi zemes īpašnieki (tiesiskie valdītāji), kas ir tiesīgi pieprasīt informāciju no plāna izstrādātāja par izstrādes laikā konstatētajām dabas vērtībām, t.sk. biotopiem interesējošajā īpašumā).
Tāpat informēšana netiks attiecināta:
- uz biotopu platību, robežu precizēšanu;
- gadījumos, kad pats zemes īpašnieks (tiesiskais valdītājs) ir pasūtījis biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta vērtējumu un kura rezultātā konstatētā biotopa dati tiek reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā;
- īpašuma atsavināšanas gadījumā, kad atsavināšana veikta pēc iepriekšējā zemes īpašnieka (tiesiskā valdītāja) informēšanas par reģistrēto zālāju biotopu (atsavināmā īpašuma īpašniekam (tiesiskajam valdītājam) ir pienākums informēt nākamo zemes īpašnieku par nastām un apgrūtinājumiem, kas gulstas uz atsavināmo zemi).

Par īpaši aizsargājamiem mežu biotopiem:
Ja meža īpašnieks plāno veikt mežsaimniecisko darbību, nepastāv risks, ka zemes īpašnieks var nepamanīt par jaunu aprobežojumu. Lai saņemtu ciršanas apliecinājumu ir jāvēršas Valsts meža dienestā, kas izskatot iesniegumu izvērtē plānotās darbības atbilstību normatīvo aktu prasībām, tajā skaitā, individuālajiem aizsardzības un izmantošanas noteikumiem un informē zemes īpašnieku, ja dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols" ir reģistrēti īpaši aizsargājamie biotopi.
Tiklīdz vairākumam iedzīvotāju būs oficiālā elektroniskā adrese, Dabas aizsardzības pārvalde elektronisko informēšanu plāno ieviest attiecībā uz visām īpaši aizsargājamām dabas teritorijām.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā virknē darbībām, kuras negatīvi var ietekmēt sugu un biotopu aizsardzību ir nepieciešams Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja. Dabas aizsardzības pārvalde savas kompetences ietvaros izvērtē pieteiktās darbības atbilstoši iesniegumā minētajam.
Risinājuma apraksts
Dabas aizsardzības pārvalde izskata saņemto pieteikumu un sniedz rakstisku atļauju jeb noraida, vienlaikus norādot atteikuma iemeslu. Piemēram, dabas parka zonā ir aizliegts bojāt mikroreljefu un meža, kāpu vai mitru starpkāpu ieplaku zemsedzi, izņemot vietas, kur tas ir nepieciešams īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu vai īpaši aizsargājamo biotopu saglabāšanai vai atjaunošanai, ja uzturēšanas vai atjaunošanas darbu veikšanai ir saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Valsts meža dienesta sniegto informāciju, vairāk kā 90% dabas parka "Bernāti" teritorijas aizņem 1. ugunsbīstamībasklases mežaudzes, attiecīgi teritorijā ir svarīgi nodrošināt ugunsdzēsības un ugunsdrošības prasības.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts papildināts ar jaunu 3. pielikumu "Ugunsdzēsības infrastruktūras objektu dabas parkā "Bernāti"", vienlaikus noteikumu projekta tekstā ir vairākas atsauces, uz šo pielikumu, lai sekmīgi nodrošinātu nepieciešamās ugunsdzēsības prasības attiecībā uz dabiskajās bauktuvēm un ceļiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Izvērtējot noteikumu projektā paredzētos ierobežojumus fizisko un juridisko personu nekustamo īpašumu izmantošanā ar īpašnieka tiesībām brīvi rīkoties ar savu īpašumu, secināts, ka šo tiesību ierobežojums noteikts ar mērķi palielināt dabas parka kopējo bioloģisko daudzveidību un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzību kā to paredz Latvijas Republikas Satversmes 115. pants (valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu), līdz ar to noteikumu projektā noteiktie aprobežojumi uzskatāmi par izsvērtiem un samērīgiem, īpaši ņemot Aizsargjoslu likumā noteiktos ierobežojumus Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes, tajā skaitā krasta kāpu aizsargjoslā (dabas parks daļēji pārklājas ar šo aizsargjoslu), kā arī jau patlaban spēkā esošos Individuālajos noteikumus noteiktos ierobežojumus.
Noteikumu projektā iekļautās prasības, salīdzinot ar esošo regulējumu, ir precīzāk definētas un vairāk mērķorientētas, jo noteikumu projekts sagatavots, balstoties uz dabas aizsardzības plāna izstrādes laikā veikto izpēti. Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka labums, ko iegūs sabiedrība kopumā, ir uzskatāms par lielāku attiecībā pret noteikumu projektā paredzēto prasību negatīvajām sekām.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekta izstrādes brīdī dabas parkā "Bernāti" ir spēkā 2004. gada 8. aprīļa Ministru kabineta noteikumi Nr.273 "Dabas parka “Bernāti” individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi", šajos noteikumu 2.punktā ir minēts, ka dabas parka teritorijā ir spēkā īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi, ja šajos noteikumos nav noteikts citādi, tāpat noteikti atsevišķi aizliegumu.
Jaunais noteikumu projekts neparedz lielāku slogu iedzīvotājiem, fiziskām vai juridiskām personām, vai pašvaldībai, tai pat laikā sniedz detālāku skaidrību par atļautām un aizliegtām prasībām, kuras tika izstrādātas, kā arī publiski apspriestas dabas aizsardzības plāna izstrādes ietvaros. Vienlaikus Dabas aizsardzības pārvalde ir nodrošinājusi to, ka tās tiešsaistes tīmeklī ir iepējams pieteikt atļaujas un/vai saskaņojumu darbībām īpaši aizsagājamās dabas teritorijās: https://www.daba.gov.lv/lv/pakalpojumi/atlaujas-un-saskanojumi/darbibas-dabas-teritorijas , tādējādi nodrošinot veiksmīgu sadarbību ar fiziskām un juridiskām personām.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • dabas parka teritorijas iedzīvotājus un apmeklētājus, tūrisma, atpūtas, sporta, piedzīvojumu u.tml. aktīvistus un pakalpojuma sniedzējus, zemes, ēku, dzīvokļu, meža un citu nekustamo īpašumu apsaimniekotāju darbību, būvniekus, dārzu kopējus un lauksaimniekus, pētniekus, medniekus, zvejniekus, atzinumu sniedzējus - sugu un biotopu aizsardzības jomas sertificētus ekspertus, bezmugurkaulnieku sugu aizsardzības jomas sertificētus ekspertus, ģeologus, kokkopjus (arboristus).
Ietekmes apraksts
Dabas parks izveidots, lai aizsargātu jūras piekrastes biotopu un ainavu kompleksu, īpaši aizsargājamās sugas, to dzīvotnes, kā arī tradicionālo piekrastes kultūrtelpu un teritorijas rekreācijas potenciālu. Lai rastu dabas aizsardzības un ekonomisko interešu kompromisu, tad dabas parks ir iedalīts dabas lieguma, dabas parka zonā un neitrālā zonā, attiecīgi ar dažādiem ierobežojumiem vai bez ierobežojumiem - kā tas ir noteikts neitrālā zonā.
Juridiskās personas
  • dabas parka teritorijas iedzīvotājus un apmeklētājus, tūrisma, atpūtas, sporta, piedzīvojumu u.tml. aktīvistus un pakalpojuma sniedzējus, zemes, ēku, dzīvokļu, meža un citu nekustamo īpašumu apsaimniekotāju darbību, būvniekus, dārzu kopējus un lauksaimniekus, pētniekus, medniekus, zvejniekus, atzinumu sniedzējus - sugu un biotopu aizsardzības jomas sertificētus ekspertus, bezmugurkaulnieku sugu aizsardzības jomas sertificētus ekspertus, ģeologus, kokkopjus (arboristus).
Ietekmes apraksts
Dabas parks izveidots, lai aizsargātu jūras piekrastes biotopu un ainavu kompleksu, īpaši aizsargājamās sugas, to dzīvotnes, kā arī tradicionālo piekrastes kultūrtelpu un teritorijas rekreācijas potenciālu. Lai rastu dabas aizsardzības un ekonomisko interešu kompromisu, tad dabas parks ir iedalīts dabas lieguma, dabas parka zonā un neitrālā zonā, attiecīgi ar dažādiem ierobežojumiem vai bez ierobežojumiem - kā tas ir noteikts neitrālā zonā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Nav nepieciešamas izmaiņas spēkā esošajā vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā.

Dabas parka "Bernāti" funkcionālo zonu robežas noteiktas Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmā. Merkatora transversālās projekcijas plaknes koordinātas noteiktas, par kartogrāfisko pamatu izmantojot aktuālāko ortofotokarti un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datus. Robežas noteiktas, par pamatu izmantojot kartogrāfisko materiālu (ortofotokarti), neveicot robežu instrumentālu uzmērīšanu apvidū. Līdz robežu instrumentālai uzmērīšanai apvidū pieļaujamas robežu novirzes izmantotās kartes mēroga noteiktības robežās atbilstoši dabā esošajām faktiskajām robežām. Funkcionālo zonu robežu ģeotelpiskie dati pieejami dabas datu pārvaldības sistēmā atbilstoši normatīvajiem aktiem par dabas datu pārvaldības sistēmas uzturēšanas, datu aktualizācijas un informācijas aprites kārtību.
Atbilstoši noteikumu projekta 4.punktam robežu ģeotelpiskie dati pēc noteikumu projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā būs pieejami dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols" (https://ozols.gov.lv/pub) atbilstoši normatīvajiem aktiem par dabas datu pārvaldības sistēmas uzturēšanas, datu aktualizācijas un informācijas aprites kārtību, līdz ar to arī ģeotelpiskie dati ir uzskatāmi par juridiski saistošiem. Unikālā hipersaite šobrīd IS "Ozols" funkcionāli nav iespējama (tas ir, uzklikšķinot uz konkrēto teritoriju, joprojām ir vispārējā saite https://ozols.gov.lv/pub), bet noteikti nākotnē ir izvērtējams risinājums, ņemot vērā pieejamos tehniskās un finansiālās iespējas IS attīstīšanai. Vienlaikus norādām, ka ģeoportālā www.geolatvija.lv jau patlaban tiek attēlotas aktuālās īpaši izsargājamo dabas teritoriju robežas.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
ES nozīmes biotopu un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu aizsardzībai nepieciešamie pasākumi izvērtēti dabas aizsardzības plāna izstrādes laikā. Noteikumu projektā iekļautās prasības sagatavotas, balstoties uz plāna izstrādes laikā veikto teritorijas izpēti un sagatavotajiem priekšlikumiem un nepieciešamajiem aizsardzības pasākumiem. Dabas parks ir saskaņā ar likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” pielikuma 35. punktam - dabas parks ir noteikts kā Eiropas nozīmes aizsargājamā dabas teritorija (Natura 2000), tās aizsardzības nodrošināšana veicina no Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīvas Nr. 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (turpmāk - Biotopu direktīva) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 30. novembra direktīvas 2009/147/EK par savvaļas putnu aizsardzību (turpmāk - Putnu direktīva) prasību izpildi. Ar šo noteikumu projektu netiek pārņemtas Biotopu direktīvas un Putnu direktīvas prasības.

Dabas parka lielākā vērtība ir piekrastes biotopi, ar tiem saistītās augu un dzīvnieku sugas un parka biotopu piedāvātie rekreatīvie pakalpojumi. Tā ir nozīmīga teritorija Latvijas piekrastes biotopu kompleksa un, jo īpaši Mežainu piejūras kāpu aizsardzībai. Nozīmīga parka vērtība ir arī pelēkās kāpas, smilšainās pludmales, dabiskiem krasta attīstības procesiem pakļautās primārās kāpas un kangaru-vigu komplekss ar parasto purmiršu audzēm. Kopumā dabas parkā konstatēti deviņi Latvijā un Eiropas Savienībā aizsargājami biotopi – Jūras stāvkrasti 1230, Embrionālās kāpas 2110, Priekškāpas 2120, Ar lakstaugiem klātas pelēkās kāpas 2130*, Mitras starpkāpu ieplakas 2190, Staignāju meži 9080*, Mežainas piejūras kāpas 2180, Veci vai dabiski boreāli meži 9010* un Purvaini meži 91D0. To kopējā platība ir 722, kas veido 94% no parka kopplatības. Dabas parka biotopi nodrošina piemērotas dzīves vietas 23 Latvijā aizsargājamām augu, sēņu, ķērpju, bezmugurkaulnieku un putnu sugām. 14 no tām ir aizsargājamas visā Eiropas Savienībā.

Direktīva attiecas uz Eiropas savienības dalībvalstu teritorijā sastopamo putnu sugu aizsardzību, saglabāšanu, kontroli un izmantošanu. Direktīva nosaka, ka dalībvalstīm ir jāveic visas nepieciešamās darbības, lai uzturētu Direktīvas pielikumos uzskaitīto putnu sugu populācijas.

Dabas parkā sastopamas sekojošas Putnu direktīvas sugas: Krīklis Anas crecca, Meža pīle Anas platyrhynchos, Gaigala Bucephala clangula, Mežirbe Tetrastes bonasia, Baltais stārķis Ciconia ciconia, Dzērve Grus grus, Mērkaziņa Gallinago gallinago, Sloka Scolopax rusticola, Meža balodis Columba oenas, Lauku balodis Columba palumbus, Apodziņš Glaucidium passerinum I, Bikšainais apogs Aegolius funereus, Vakarlēpis Caprimulgus europaeus, Melnā dzilna Dryocopus martius, Sila cīrulis Lullula arborea, Stepes čipste Anthus campestris, Melnais meža strazds Turdus merula, Pelēkais strazds Turdus pilaris, Dziedātājstrazds Turdus philomelos, Sila strazds Turdus viscivorus, Mazais mušķērājs Ficedula parva, Brūnā čakste Lanius collurio, Sīlis Garrulus glandarius, Mājas strazds Sturnus vulgaris.

Darbībām, kurām var būt būtiska ietekme uz Natura 2000 teritoriju atbilstoši normatīvajiem aktiem par ietekmes uz vidi novērtējumu, ir jāveic ietekmes uz Natura 2000 teritoriju izvērtējums, kad tiek izvērtētas iespējamās negatīvās sekas uz īpaši izsargājamām sugām un biotopiem. 
 

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde, Dienvidkurzemes novada pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 14. punkta prasībām, kas paredz, ka tiešās valsts pārvaldes institūcijas elektroniski sagatavotus paziņojumus par līdzdalības procesu noteikumu projkts 2021. gada 29. jūlijā ievietots tīmekļvietnē: https://www.mk.gov.lv/lv/ministru-kabineta-diskusiju-dokumentie
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 14. punkta prasībām, kas paredz, ka tiešās valsts pārvaldes institūcijas elektroniski sagatavotus paziņojumus par līdzdalības procesu noteikumu projekts 2021. gada 28. jūlijā ievietots tīmekļvietnē: https://www.varam.gov.lv/lv/dabas-parka-bernati-individualie-aizsardzibas-un-izmantosanas-noteikumi?utm_source=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Pašvaldības un zemes īpašnieku informēšana veikta atbilstoši likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 12. panta ceturtās daļas un 13. panta ceturtās daļas prasībām, nosūtot katram informatīvu vēstuli, kā arī publicējot oficiālu paziņojumu oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”. Noteikumu projekts atzinuma sniegšanai nosūtīts Nīcas novada domei 2021. gada 10. martā un atkārtoti, ņemot vērā Administratīvo reformu Dienvidkurzemes novada pašvaldībai 2021. gada 16. augustā.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā iebildumi vai priekšlikumi, kas bija ievietoti Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Ministru kabineta tīmekļa vietnēs - par izstrādāto noteikumu projektu nav saņemti.
Nīcas novada dome sniedza atzinumu 2021. gada 30. aprīlī Nr. 2.1.12/137 , kuru izvērtējot izteiktie precizējumi tika ņemti vērā.
Dienvidkurzemes novada pašvaldība sniedza atzinumu 2021. gada 26. augusta Nr. DKN/2021/2.14./821-N , kuru izvērtējot izteiktie precizējumi tika ņemti vērā.
Tika saņemta vēstule no Akciju sabiedrības "Latvijas Valsts meži" 2021. gada 30. augustā Nr. .1-2_06aw_101_21_641 , kuru izskatot tika ņemta vērā sniegtā informācija.
Tāpat laika posmā no 2021. gada augusta līdz 2021. gada decembrim tika saņemti zemes īpašnieku rakstiski iesniegumi, gan jautājumi telefoniskā saziņā, uz kuriem sniegtas atbildes, kā arī izvērtējot konkrēto iebildumu un priekšlikumu saturu - tika precizēts noteikumu projekts.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Dabas aizsardzības pārvalde
  • Dienvidkurzemes novada pašvaldība
  • Valsts vides dienests
  • Valsts meža dienests
  • Nacionālie bruņotie spēki
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Veselības ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde
  • Latvijas Jūras administrācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpildē iesaistītās institūcijas projektā minēto īstenos esošā finansējuma ietvaros, jaunas papildprasības/normas netiek uzliktas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Dabas aizsardzības pārvaldes tīmekļvietnē ir pieejama informācija par atļaujām un saskaņojumiem, kurus iespējams saņemt attālināti https://www.daba.gov.lv/lv/pakalpojumi/atlaujas-vai-saskanojuma-sanemsana-darbibu-vai-pasakumu-veiksanai-ipasi-aizsargajamas-dabas-teritorijas-un-mikroliegumos .

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek sabalansētas dabas aizsardzības un teritorijas ekonomiskās attīstības intereses.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ievērojot noteikumu projekta normas un veicot dabas aizsardzības plānā noteiktos apsaimniekošanas pasākumus, paredzama pozitīva ietekme uz vidi (atjaunojot /uzlabojot dabas parkā esošo īpaši aizsargājamo sugu dzīvotnes un biotopus, to kvalitāti).

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi