22-TA-2278: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja 2023. gada budžeta apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļā noteikts, ka budžeta nefinansētu iestāžu nākamā gada budžeta projektus apstiprināšanai Ministru kabinetā iesniedz ministrijas (pārraudzības institūcijas) līdz kārtējā gada 1. septembrim, un Ministru kabinets tos apstiprina līdz kārtējā gada 15.septembrim.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir apstiprināt Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja (turpmāk - Izmeklēšanas birojs) budžeta ieņēmumus 475 337 euro apmērā un izdevumus 568 803 euro apmērā (tajā skaitā 93 466 euro no maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu atlikuma uz 2022. gada 1. janvāri).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Izmeklēšanas birojs ir valsts budžeta nefinansēta iestāde, un tā darbība aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā tiek finansēta no ieņēmumu daļas par tranzīta lidojumu aeronavigācijas pakalpojumiem Rīgas lidojumu informācijas rajonā saskaņā ar likuma ''Par aviāciju" 5. panta ceturto daļu, dzelzceļa satiksmes negadījumu izmeklēšanas jomā - no publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras finansējuma saskaņā ar Dzelzceļa likuma 33.1 panta piekto daļu un jūras negadījumu izmeklēšanas jomā - no VSIA ''Latvijas Jūras administrācija" līdzekļiem saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 8.1 panta otro daļu.
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļā noteikto budžeta nefinansētu iestāžu nākamā gada budžeta projektus apstiprināšanai Ministru kabinetā iesniedz ministrijas (pārraudzības institūcijas).
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļā noteikto budžeta nefinansētu iestāžu nākamā gada budžeta projektus apstiprināšanai Ministru kabinetā iesniedz ministrijas (pārraudzības institūcijas).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams apstiprināt Izmeklēšanas biroja 2023. gada budžetu.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz apstiprināt Izmeklēšanas biroja budžetu 2023. gadam ieņēmumus 475 337 euro apmērā, tajā skaitā 185 000 euro apmērā no ieņēmumiem par tranzīta lidojumu aeronavigācijas pakalpojumiem Rīgas lidojumu informācijas rajonā Izmeklēšanas biroja darbības nodrošināšanai aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā, 187 036 euro apmērā no dzelzceļa infrastruktūras finansējuma dzelzceļa satiksmes negadījumu izmeklēšanas jomā un 103 301 euro apmērā jūras negadījumu izmeklēšanas jomā, bet izdevumus 568 803 euro apmērā, ieskaitot tajos arī 93 466 euro, kas ir daļa no Izmeklēšanas biroja budžeta atlikuma, kas ir izveidojies iepriekšējos gados.
Izmeklēšanas biroja finansējums, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, paliek nemainīgs aviācijas un dzelzceļa nozarēs, bet palielinās par 13 431 euro jūras nozarē. 2022. gadā par šādu summu Izmeklēšanas biroja finansējums jūras negadījumu izmeklēšanas jomā tika samazināts, jo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" ieņēmumi no navigācijas pakalpojumiem 2020. gadā bija samazinājušies par 13%, līdz ar to par šādu procentuālo daudzumu jeb 13 431 euro tika samazināts līdzšinējais finansējums jūras negadījumu izmeklēšanai, ierasto 103 301 euro vietā sastādot 89 870 euro. 2023. gada Izmeklēšanas biroja finansējums jūras negadījumu izmeklēšanas jomā būs tāds pats kā no 2016. gada līdz 2021. gadam.
Plānotie ieņēmumi 2023. gadam atbilstoši likuma "Par aviāciju" 5. panta ceturtajā daļā, Dzelzceļa likuma 33.1 panta piektajā daļā un Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 8.1 panta otrajā daļā noteiktajam finansējuma apjomam ir 475 337 euro, bet izdevumi 568 803 euro, ieskaitot tajos arī 93 466 euro, kas ir daļa no Izmeklēšanas biroja budžeta atlikuma, kas ir izveidojies iepriekšējos gados.
No šīs summas kārtējiem izdevumiem paredzēti 557 337 euro, tai skaitā darbinieku atlīdzībai 446 337 euro, kuros ir ietverts Izmeklēšanas biroja izmeklētāju atalgojuma palielinājums saskaņā ar 2022. gada 1. jūlija spēkā stājušos jauno regulējumu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, pielīdzinot to nozarē strādājošajiem, precēm un pakalpojumiem 106 000 euro un kapitāliem ieguldījumiem 11 466 euro (skat. Ministru kabineta rīkojuma projekta pielikumu).
Vienlaikus ar rīkojuma projektu ir izstrādāts rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 17. novembra rīkojumā Nr. 834 "Par Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja 2022. gada budžeta apstiprināšanu"" (22-TA-2071), kurā tiks grozīts apstiprinātais Izmeklēšanas biroja 2022. gada budžets, izveidojoties pašu ieņēmumu atlikumam uz 2022. gada 1. janvāri. Ņemot vērā abu projektu sasaisti, rīkojuma projekti tiek virzīti vienlaicīgi.
Izmeklēšanas biroja finansējums, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, paliek nemainīgs aviācijas un dzelzceļa nozarēs, bet palielinās par 13 431 euro jūras nozarē. 2022. gadā par šādu summu Izmeklēšanas biroja finansējums jūras negadījumu izmeklēšanas jomā tika samazināts, jo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" ieņēmumi no navigācijas pakalpojumiem 2020. gadā bija samazinājušies par 13%, līdz ar to par šādu procentuālo daudzumu jeb 13 431 euro tika samazināts līdzšinējais finansējums jūras negadījumu izmeklēšanai, ierasto 103 301 euro vietā sastādot 89 870 euro. 2023. gada Izmeklēšanas biroja finansējums jūras negadījumu izmeklēšanas jomā būs tāds pats kā no 2016. gada līdz 2021. gadam.
Plānotie ieņēmumi 2023. gadam atbilstoši likuma "Par aviāciju" 5. panta ceturtajā daļā, Dzelzceļa likuma 33.1 panta piektajā daļā un Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 8.1 panta otrajā daļā noteiktajam finansējuma apjomam ir 475 337 euro, bet izdevumi 568 803 euro, ieskaitot tajos arī 93 466 euro, kas ir daļa no Izmeklēšanas biroja budžeta atlikuma, kas ir izveidojies iepriekšējos gados.
No šīs summas kārtējiem izdevumiem paredzēti 557 337 euro, tai skaitā darbinieku atlīdzībai 446 337 euro, kuros ir ietverts Izmeklēšanas biroja izmeklētāju atalgojuma palielinājums saskaņā ar 2022. gada 1. jūlija spēkā stājušos jauno regulējumu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, pielīdzinot to nozarē strādājošajiem, precēm un pakalpojumiem 106 000 euro un kapitāliem ieguldījumiem 11 466 euro (skat. Ministru kabineta rīkojuma projekta pielikumu).
Vienlaikus ar rīkojuma projektu ir izstrādāts rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 17. novembra rīkojumā Nr. 834 "Par Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja 2022. gada budžeta apstiprināšanu"" (22-TA-2071), kurā tiks grozīts apstiprinātais Izmeklēšanas biroja 2022. gada budžets, izveidojoties pašu ieņēmumu atlikumam uz 2022. gada 1. janvāri. Ņemot vērā abu projektu sasaisti, rīkojuma projekti tiek virzīti vienlaicīgi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 17. novembra rīkojumā Nr. 834 "Par Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja 2022. gada budžeta apstiprināšanu"" (22-TA-2071).
Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar rīkojuma projektu ir izstrādāts rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 17. novembra rīkojumā Nr. 834 "Par Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja 2022. gada budžeta apstiprināšanu"" (22-TA-2071), kurā tiks grozīts apstiprinātais Izmeklēšanas biroja 2022. gada budžets, izveidojoties pašu ieņēmumu atlikumam uz 2022. gada 1. janvāri. Ņemot vērā abu projektu sasaisti, rīkojuma projekti tiek virzīti vienlaicīgi.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs.
Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs.
6.4. Cita informācija
Rīkojuma projekts skar tikai Izmeklēšanas biroju.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi