22-TA-2719: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Lietas par piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanu vešanas izdevumu un zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzības segšanas no valsts budžeta līdzekļiem kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likuma (turpmāk – Izbeigšanas likums) 9. panta piektā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Izbeigšanas likuma 9. panta piektajā daļā ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā no valsts budžeta līdzekļiem sedz lietas par piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanu vešanas izdevumus un zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzību. Ministru kabineta noteikumu projekta "Lietas par piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanu vešanas izdevumu un zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzības segšanas no valsts budžeta līdzekļiem kārtība" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, lai izpildītu Ministru kabinetam doto deleģējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Izbeigšanas likumu zvērinātiem tiesu izpildītajiem deleģēta jauna funkcija – vest piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas lietu. Saskaņā ar Izbeigšanas likuma 9. panta piekto daļu lietas par piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanu vešanas izdevumus un zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzību sedz no valsts budžeta līdzekļiem. Normatīvajos aktos nav noteikta kārtība, kādā no valsts budžeta līdzekļiem minētie izdevumi un zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzību sedzama.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izbeigšanas likuma 9. panta piektajā daļā ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā no valsts budžeta līdzekļiem sedz lietas par piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanu vešanas izdevumus un zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzību. Ņemot vērā minēto, ar noteikumu projektu, ievērojot Izbeigšanas likuma 9. panta piektajā daļā Ministru kabinetam ietverto deleģējumu, tiek noteikta kārtība, kādā zvērinātam tiesu izpildītājam no valsts budžeta līdzekļiem izmaksā lietas par piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanu vešanas izdevumus (turpmāk – lietas vešanas izdevumi) un zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzību takses apmērā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. punkts nosaka projekta mērķi atbilstoši Izbeigšanas likuma 9. panta piektajā daļā Ministru kabinetam noteiktajam deleģējumam.
Noteikumu projekts nosaka, ka lietas vešanas izdevumus un amata atlīdzību takses apmērā zvērinātam tiesu izpildītājam sedz Tieslietu ministrija no šim mērķim budžetā paredzētajiem līdzekļiem, kas atbilst Izbeigšanas likuma anotācijā noteiktajam. Līdzekļu izmaksa tiks veikta, pamatojoties uz zvērināta tiesu izpildītāja Tieslietu ministrijā elektroniski iesniegtu rēķinu, kas noformēts atbilstoši noteikumu projektā noteiktajam standartizētam paraugam (noteikumu projekta 2. un 3. punkts). Atbilstoši noteikumu projektam rēķins iesniedzams Tieslietu ministrijā, to nosūtot uz tās oficiālo elektronisko adresi, tā kā saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses 1. panta 6. punktu un 5. panta pirmās daļas 1. punktu zvērinātam tiesu izpildītājam savu amata pienākumu izpildes ietvaros ir pienākums lietot oficiālo elektronisko adresi.
Saskaņā ar Tiesu izpildītāju likuma 80. panta pirmajā daļā noteikto, atlīdzības apmēru par veiktajām amata darbībām zvērinātam tiesu izpildītājam nosaka takses apmērā atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 26. jūnija noteikumiem Nr. 451 "Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāju amata atlīdzības taksēm". Attiecīgi zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzība saistībā ar piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas lietas vešanu no valsts budžeta līdzekļiem sedz noteikumos Nr. 451 noteiktajā apmērā. Tā kā likumdevējs Izbeigšanas likumā nav noteicis atšķirīgu lietas vešanas izdevumu apmēru gadījumos, kad zvērināts tiesu izpildītājs veic amata darbības saistībā ar piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas lietas vešanu, atbilstoši noteikumu projektam no valsts budžeta līdzekļiem noteikumu projektā paredzētajos gadījumos lietas vešanas izdevumus zvērinātam tiesu izpildītājam sedz apmērā, kāds noteikts atbilstoši normatīvajiem aktiem par izpildu darbību veikšanai nepieciešamajiem izdevumiem, proti, apmērā kāds noteikts Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 9 "Noteikumi par izpildu darbību veikšanai nepieciešamajiem izdevumiem" (noteikumu projekta 4. punkts).
Tāpat noteikumu projekts nosaka brīdi, kad zvērinātam tiesu izpildītājam ir tiesības vērsties Tieslietu ministrijā ar lūgumu segt lietas vešanas izdevumus un amata atlīdzību, to sasaistot ar Izbeigšanas likumā nostiprināto procedūru, kādā izbeidzams piespiedu dalītais īpašums, un secīgi tās ietvaros īstenojamiem procesuālajiem soļiem, kas attiecīgi ļauj fiksēt zvērināta tiesu izpildītāja veiktas konkrētas amata darbības un secīgi – no valsts budžeta līdzekļiem sedzamo lietas vešanas izdevumu un amata atlīdzības apmēru (noteikumu projekta 5. un 6. punkts).
Savukārt, lai atvieglotu zvērinātu tiesu izpildītāju rēķinos norādīto izdevumu pamatotības izvērtējuma veikšanu, noteikumu projekta 7. punkts paredz rēķinos ietveramo informāciju norādīt pārskatāmi, proti, atsevišķi norādot izmaksājamās amata atlīdzības apmēru un atsevišķi – lietas vešanas izdevumus.
Noteikumu projekta 8.-10. punktā tiek noteikta kārtība un termiņi, kādos Tieslietu ministrija izvērtē zvērināta tiesu izpildītāja iesniegtu rēķinu un veic tā apmaksu.
Līdz ar jaunas funkcijas - vest piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas lietu, deleģēšanu zvērinātiem tiesu izpildītajiem, Tiesu administrācija kā Izpildu lietu reģistra pārzinis un turētājs veic reģistra sistēmas pielāgošanas darbus, kas nodrošinās iespēju zvērinātiem tiesu izpildītājiem Izpildu lietu reģistrā vest atsevišķu uzskaiti par to lietvedībā esošajām lietām par piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanu. Attiecīgi Tieslietu ministrija zvērināta tiesu izpildītāja Tieslietu ministrijā iesniegtajā rēķinā norādīto atlīdzināmo lietas vešanas izdevumu un amata atlīdzības pamatotību pārbaudīs, balstoties uz Izpildu lietu reģistrā iekļautajām ziņām par lietā veiktajām amata darbībām. Tieslietu ministrijai, ja nepieciešams, ir tiesības pieprasīt zvērinātam tiesu izpildītājam papildu informāciju, kas pamato rēķinā norādītos lietas vešanas izdevumus un piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas lietā veiktās amata darbības.
Noteikumu projekts nosaka, ka lietas vešanas izdevumus un amata atlīdzību takses apmērā zvērinātam tiesu izpildītājam sedz Tieslietu ministrija no šim mērķim budžetā paredzētajiem līdzekļiem, kas atbilst Izbeigšanas likuma anotācijā noteiktajam. Līdzekļu izmaksa tiks veikta, pamatojoties uz zvērināta tiesu izpildītāja Tieslietu ministrijā elektroniski iesniegtu rēķinu, kas noformēts atbilstoši noteikumu projektā noteiktajam standartizētam paraugam (noteikumu projekta 2. un 3. punkts). Atbilstoši noteikumu projektam rēķins iesniedzams Tieslietu ministrijā, to nosūtot uz tās oficiālo elektronisko adresi, tā kā saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses 1. panta 6. punktu un 5. panta pirmās daļas 1. punktu zvērinātam tiesu izpildītājam savu amata pienākumu izpildes ietvaros ir pienākums lietot oficiālo elektronisko adresi.
Saskaņā ar Tiesu izpildītāju likuma 80. panta pirmajā daļā noteikto, atlīdzības apmēru par veiktajām amata darbībām zvērinātam tiesu izpildītājam nosaka takses apmērā atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 26. jūnija noteikumiem Nr. 451 "Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāju amata atlīdzības taksēm". Attiecīgi zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzība saistībā ar piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas lietas vešanu no valsts budžeta līdzekļiem sedz noteikumos Nr. 451 noteiktajā apmērā. Tā kā likumdevējs Izbeigšanas likumā nav noteicis atšķirīgu lietas vešanas izdevumu apmēru gadījumos, kad zvērināts tiesu izpildītājs veic amata darbības saistībā ar piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas lietas vešanu, atbilstoši noteikumu projektam no valsts budžeta līdzekļiem noteikumu projektā paredzētajos gadījumos lietas vešanas izdevumus zvērinātam tiesu izpildītājam sedz apmērā, kāds noteikts atbilstoši normatīvajiem aktiem par izpildu darbību veikšanai nepieciešamajiem izdevumiem, proti, apmērā kāds noteikts Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 9 "Noteikumi par izpildu darbību veikšanai nepieciešamajiem izdevumiem" (noteikumu projekta 4. punkts).
Tāpat noteikumu projekts nosaka brīdi, kad zvērinātam tiesu izpildītājam ir tiesības vērsties Tieslietu ministrijā ar lūgumu segt lietas vešanas izdevumus un amata atlīdzību, to sasaistot ar Izbeigšanas likumā nostiprināto procedūru, kādā izbeidzams piespiedu dalītais īpašums, un secīgi tās ietvaros īstenojamiem procesuālajiem soļiem, kas attiecīgi ļauj fiksēt zvērināta tiesu izpildītāja veiktas konkrētas amata darbības un secīgi – no valsts budžeta līdzekļiem sedzamo lietas vešanas izdevumu un amata atlīdzības apmēru (noteikumu projekta 5. un 6. punkts).
Savukārt, lai atvieglotu zvērinātu tiesu izpildītāju rēķinos norādīto izdevumu pamatotības izvērtējuma veikšanu, noteikumu projekta 7. punkts paredz rēķinos ietveramo informāciju norādīt pārskatāmi, proti, atsevišķi norādot izmaksājamās amata atlīdzības apmēru un atsevišķi – lietas vešanas izdevumus.
Noteikumu projekta 8.-10. punktā tiek noteikta kārtība un termiņi, kādos Tieslietu ministrija izvērtē zvērināta tiesu izpildītāja iesniegtu rēķinu un veic tā apmaksu.
Līdz ar jaunas funkcijas - vest piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas lietu, deleģēšanu zvērinātiem tiesu izpildītajiem, Tiesu administrācija kā Izpildu lietu reģistra pārzinis un turētājs veic reģistra sistēmas pielāgošanas darbus, kas nodrošinās iespēju zvērinātiem tiesu izpildītājiem Izpildu lietu reģistrā vest atsevišķu uzskaiti par to lietvedībā esošajām lietām par piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanu. Attiecīgi Tieslietu ministrija zvērināta tiesu izpildītāja Tieslietu ministrijā iesniegtajā rēķinā norādīto atlīdzināmo lietas vešanas izdevumu un amata atlīdzības pamatotību pārbaudīs, balstoties uz Izpildu lietu reģistrā iekļautajām ziņām par lietā veiktajām amata darbībām. Tieslietu ministrijai, ja nepieciešams, ir tiesības pieprasīt zvērinātam tiesu izpildītājam papildu informāciju, kas pamato rēķinā norādītos lietas vešanas izdevumus un piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas lietā veiktās amata darbības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
90 788
0
539 681
0
892 744
892 744
2.1. valsts pamatbudžets
0
90 788
0
539 681
0
892 744
892 744
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-90 788
0
-539 681
0
-892 744
-892 744
3.1. valsts pamatbudžets
0
-90 788
0
-539 681
0
-892 744
-892 744
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-90 788
-539 681
-892 744
-892 744
5.1. valsts pamatbudžets
0
-90 788
-539 681
-892 744
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts izdevumu aprēķins pievienots anotācijas pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins pievienots anotācijas pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Papildu nepieciešamais finansējums Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 03.05.00 „Atlīdzība tiesu izpildītājiem par izpildu darbībām” 2023. gadam par 90 788 euro, 2024. gadam par 539 681 euro, 2025. gadam un turpmāk ik gadu par 892 744 euro atbalstīts Ministru kabinetā ( Ministru kabineta 13.01.2023. ārkārtas sēde Nr. 2 1. §) Tieslietu ministrijas prioritārā pasākuma 19_03_P “Piespiedu dalītā īpašuma izbeigšana privatizētajās daudzdzīvokļu mājās” ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2012. gada 26. jūnija noteikumiem Nr. 451 "Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāju amata atlīdzības taksēm"
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā apstākli, ka ar Izbeigšanas likumu zvērinātiem tiesu izpildītajiem deleģēta jauna funkcija – vest piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas lietu, vienlaikus Tieslietu ministrija ir izstrādājusi un virza pieņemšanai grozījumus atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 451 "Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāju amata atlīdzības taksēm", lai noteiktu amata atlīdzības takses amata darbībām, kuras saskaņā ar Izbeigšanas likumu zvērināts tiesu izpildītājs veiks, vedot piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanas lietu.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts neskar būtiskas sabiedrības intereses, tā kā tajā ietvertais regulējums attiecas vienīgi uz zvērinātiem tiesu izpildītājiem, līdz ar to sabiedrības līdzdalība nav paredzēta.
6.4. Cita informācija
Noteikumu projekts izstrādāts, konsultējoties ar Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomi, ņemot vērā apstākli, ka minētā padome ir Latvijā praktizējošo zvērinātu tiesu izpildītāju pārstāvības institūcija. Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome noteikumu projektu ir saskaņojusi.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Ar noteikumu projektu tiek noteikts pienākums Tieslietu ministrijai saskaņā ar Izbeigšanas likumu nodrošināt zvērinātu tiesu izpildītāju sagatavoto rēķinu par amata atlīdzību un lietas vešanas izdevumiem atbilstību normatīvajiem aktiem un veikt rēķinā norādīto izdevumu apmaksu. Noteikumu projektu Tieslietu ministrija īstenos esošo resursu ietvaros.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta izpildi atbilstoši ārējos normatīvajos aktos nostiprinātajai kompetencei nodrošinās zvērināti tiesu izpildītāji un Tieslietu ministrija. Noteikumu projekta īstenošanai jaunas institūcijas nav veidojamas.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums Ministru kabineta noteikumu projekta "Lietas par piespiedu dalītā īpašuma izbeigšanu vešanas izdevumu un zvērināta tiesu izpildītāja amata atlīdzības segšanas no valsts budžeta līdzekļiem kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumam (anotācijai)