Anotācija (ex-ante)

22-TA-248: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 26. marta noteikumos Nr. 134 "Lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 841 "Kārtība, kādā tiek vākta un apkopota informācija par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības apjomiem noteiktā pārskata periodā" paredz to, ka cūku audzētāji dzīvu sivēnu cenas (sivēnu skaitu un saņemto summu) paziņos Lauksaimniecības datu centram reizē ar paziņojumu par dzīvnieku turētāja vai īpašnieka maiņu. Tā kā patlaban šāda informācija saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 26. marta noteikumu Nr. 134 "Lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība" 29. punktu ir jāsniedz septiņu dienu laikā pēc notikuma, nepieciešams grozīt šo informācijas sniegšanas termiņu, nosakot, ka cūku audzētājiem šī informācija jāsniedz par iepriekšējo nedēļu līdz katras nedēļas otrdienai, kā arī papildus ir jāsniedz informācija par nobarošanai paredzētiem sivēniem, kuru svars ir ap 25 kg.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts precizē informācijas sniegšanas termiņu par cūku īpašnieka vai turētāja maiņu, lai varētu iegūt Eiropas Komisijai papildu sniedzamo informāciju par iepriekšējo kalendāro nedēļu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban cūku audzētājiem jāziņo to nobarošanai paredzēto dzīvo sivēnu pārdošanas cenas, kuri sver apmēram 25 kg, aizpildot anketu un nosūtot to elektroniski pa elektronisko pastu Agroresursu un ekonomikas institūtam. 
Savukārt Ministru kabineta 2019. gada 26. marta noteikumi Nr. 134 "Lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība" paredz, ka cūku īpašnieks vai turētājs paziņo Lauksaimniecības datu centram noteiktu informāciju, ja mainās cūku īpašnieks vai turētājs (arī pārdošanas gadījumā). 

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Cūku audzētājiem, pārdodot sivēnus, par vienu un to pašu notikumu ir jāziņo divām dažādām iestādēm dažādos termiņos. Tas ir lieks administratīvais slogs, kura dēļ sivēnu pārdošanas cenu paziņošana patlaban notiek nepietiekamā apjomā. 
Risinājuma apraksts
Būtu lietderīgi noteikt vienu informācijas paziņošanas veidu. Noteikumu projekts paredz, ka cūku audzētāji paziņos sivēnu cenas (pārdošanas summu un skaitu) Lauksaimniecības datu centram līdz ar paziņojumu par īpašnieka vai turētāja maiņu. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Cūku audzētājiem tiks vienkāršots cenu paziņošanas veids un samazināts ziņošanas apjoms. Papildus pašlaik sniedzamajai informācijai pēc sivēnu pārdošanas Lauksaimniecības datu centram būs jāsniedz informācija par saņemto summu, kā arī būs jānorāda sivēnu skaits no kopējā pārdotā cūku skaita. Cūku audzētājiem nebūs vairs jāpilda anketas un tās jāsūta Agroresursu un ekonomikas institūtam (kā patlaban), un tas atvieglos viņu darbu un mazinās administratīvo slogu. 
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Tirgus cenu informācija ļauj sekot līdzi nozares tirgus tendencēm un laikus reaģēt uz tirgus svārstībām. Šī informācija ir nepieciešama gan politikas veidotājiem, gan pašiem nozares pārstāvjiem. 
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Kārtība, kādā tiek vākta un apkopota informācija par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības apjomiem noteiktā pārskata periodā

Pamatojums un apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 841 "Kārtība, kādā tiek vākta un apkopota informācija par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības apjomiem noteiktā pārskata periodā" paredz sniegt informāciju par cūku pārdošanas cenām papildus Ministru kabineta 2019. gada 26. marta noteikumu Nr. 134 "Lauksaimniecības un akvakultūras dzīvnieku, to ganāmpulku un novietņu reģistrēšanas un lauksaimniecības dzīvnieku apzīmēšanas kārtība" 29. punktā noteiktajai informācijai. 
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauksaimniecības datu centrs
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Cūku audzētāju asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/11932c5c-3fdd-41fe-b1a4-5f64659e4b54

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Komentāri un iebildumi netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauksaimniecības datu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi