Anotācija (ex-ante)

22-TA-1204: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 836 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" un 14.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi labklājības jomā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 836 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" un 14.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi labklājības jomā" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - Noteikumu projekts) ir  Labklājības ministrijas iniciatīva. Noteikumu projekts paredz samazināt darbības programmas  "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" (turpmāk – 7.1.1.SAM) kopējo finansējumu (precizējot to arī sadalījumā pa finanšu avotiem), precizēt 14.1.2.specifiskā atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi labklājības jomā” (turpmāk – 14.1.2.SAM) finansējumu, kā arī sasniedzamo rādītāju vērtības un veikt redakcionālus precizējumus, t.sk. interpretācijas riska novēršanai.  Noteikumu projekts stāsies spēkā indikatīvi 2022.gada IV ceturksnī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz novirzīt finanšu ietaupījumu labklājības nozares darbības programmas  “Izaugsme un nodarbinātība” 7.1.2. specifiskā atbalsta mērķa  “Izveidot darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmu, nodrošinot tās sasaisti ar Nodarbinātības barometru” 7.1.2.1. pasākuma "EURES tīkla darbības nodrošināšana" (turpmāk – 7.1.2.1. pasākums)  darbību  termiņa pagarināšanai, vienlaikus veicot redakcionālus precizējumus, t.sk. atbalstāmajās darbībās interpretācijas riska novēršanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 23.decembra noteikumos Nr.836 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" un 14.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi labklājības jomā" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.836) noteiktajam,  kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 118 872 328 euro, t.sk. Eiropas Sociālā fonda finansējums (turpmāk – ESF finansējums) – 101 040 436 euro, valsts budžeta finansējums – 15 326 059 euro un privātais līdzfinansējums, ko veido šo noteikumu 17.3.6. apakšpunktā minētās izmaksas, – ne mazāk kā 2 505 833 euro, t.sk. 7.1.1. SAM  finansējums – ne mazāk kā 102 772 327 euro, t.sk. ESF finansējums – 87 355 436 euro, valsts budžeta finansējums – 13 263 648 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā 2 153 243 euro.

7.1.1.SAM ir plānots īstenot līdz 2023.gada 31.decembrim un šobrīd tas tiek īstenots atbilstoši iepriekš apstiprinātajam plānam, mērķiem un uzraudzības radītājiem.

Saskaņā ar Ministru  kabineta 2015. gada 17. marta noteikumu Nr. 129 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izveidot Darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmu, nodrošinot tās sasaisti ar Nodarbinātības barometru" 7.1.2.1. pasākuma "EURES tīkla darbības nodrošināšana" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.129) 23. punktu,  7.1.2.1. pasākuma  īstenošana plānota līdz 2022.gada 31.decembrim, kā rezultātā veidojas pasākuma īstenošanas pārrāvums, jo  Eiropas Nodarbinātības dienestu tīkla (turpmāk – EURES) pasākumi plānoti Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam (turpmāk – Programma)  4.3.3. SAM “Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku” 4.3.3.4.pasākuma "EURES tīkla darbības nodrošināšana Latvijā" (turpmāk – 4.3.3.4.pasākums) ietvaros. Rīcības 4.3.3.4.pasākuma īstenošanai plānots uzsākt 2023.gada I ceturksnī.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
7.1.1. SAM īstenošanas laikā, jo, ņemot vērā COVID-19 izplatīšanas ierobežošanas pasākumus un attālināto apmācību īstenošanu, samazinājās mobilitātes atbalsta pieteikumu skaits, izveidojies finanšu ietaupījums 6 820 euro apmērā (t.sk. finansējuma apmērs koronavīrusa krīzes pārvarēšanai (turpmāk – CRII finansējums) veido 100% jeb 6 820 euro)), t.sk. ESF finansējums 5 797 euro un valsts budžeta finansējums 1 023 euro  (projekta Nr. 7.1.1.0/15/I/001 “Atbalsts bezdarbnieku izglītībai” (turpmāk – projekts) izmaksu pozīcijā  “Profesionālo tālākizglītības programmu īstenošanas izmaksas”), kuru kopā ar  neatbilstoši veikto izdevumu rezultātā atbrīvoto finansējumu   13 180 euro apmērā (t.sk. 8 % jeb 1 019,43 euro veido CRII finansējums (neatbilstoši veiktie izdevumi, kuri radušies pēc 2020.gada 1.februāra, t.i., no brīža, kad projektā sākta CRII finansējuma uzskaite), t.sk. ESF finansējums 11 203 euro un valsts budžeta finansējums 1 977 euro (par kuriem atbilstoši informācijai Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai (turpmāk – CFLA) ir iesniegti un CFLA apstiprinājusi atbilstošus projekta  grozījumus),  paredzēts pārdalīt 7.1.2.1. pasākuma īstenošanai 2023.gadā. Tādējādi kopumā Noteikumu projekts paredz samazināt  7.1.1. SAM ietvaros pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 20 000 euro (t.sk. 7 839,43 euro CRII finansējums) (samazinājumu  veido neatbilstoši veiktu izdevumu rezultātā atbrīvotais finansējums 13 180 euro un finanšu ietaupījums 6 820 euro).

Vienlaikus atbilstoši Eiropas Komisijas īstenošanas lēmumam  (ES) 2021/2055 (2021. gada 23. novembris), ar ko groza Īstenošanas lēmumu (ES) 2021/182, nolūkā noteikt 2022. gadam paredzēto REACT-EU resursu sadalījumu dalībvalstīm, pret iepriekš plānoto, Latvijai ir samazināts finansējuma piešķīrums, kas proporcionāli samazināts arī 14.1.2.SAM ietvaros, nemainot kopējo 14.1.2.SAM mērķa piešķīrumu (samazinājums ESF daļā ir 2 157 150 euro apmērā, atbilstošo summu pārdalot uz valsts budžeta daļu). Atbilstoši EK 2022.gada 22.jūlijā apstiprinātajiem darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" grozījumiem Nr.8 (turpmāk – DP grozījumi Nr.8), 14.1.2. SAM REACT-EU finansējums ir šāds: 2021.gads – ESF 10 565 082 euro, 2022.gads – ESF 962 768 euro, tādējādi ES fondu finansējums atbilstoši EK abu gadu piešķīrumam veido iepriekš minētos 11 527 850 euro (samazinājums ESF daļā 2 157 150 euro apmērā). Savukārt nacionālo līdzfinansējumu 2021. un 2022.gadā kopā veido valsts budžets 4 219 561 euro apmērā (palielinājums par summu, kura samazināta ESF daļā – 2157150 euro) un privātais finansējums 352 590 euro. Līdz ar to, kopējais finansējums (REACT-EU un nacionālais finansējums) 14.1.2.SAM ietvaros ir nemainīgs – 16 100 001 euro.

MK noteikumos Nr. 129  7.1.2.1.pasākumam ir noteikts pieejamais kopējais attiecināmais finansējums 817 191 euro, t.sk. ESF finansējums – 694 612 euro un valsts budžeta finansējums – 122 579 euro. 7.1.2.1.pasākuma īstenošanai 2023.gadā nepieciešams papildus finansējums.
Latvijas saistību izpildei, t.sk. 7.1.2.1. pasākuma  nepārtrauktības nodrošināšanai līdz Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda finansējuma ietvaros paredzēto apmācību un semināru pieejamībai, nepieciešams turpināt EURES tīkla darbības un saistītu pasākumu/aktivitāšu īstenošanu arī 2023.gadā.

Papildu pārdalītais finansējums (kopumā 20 000 euro) paredzēts apmācību un semināru par EURES tīklu un tā pieejamības nodrošināšanai un Eiropas darba mobilitātes jautājumiem īstenošanai, kā arī informācijas nodrošināšanai EURES tīkla ietvaros, tādējādi uzlabojot darba ņēmēju, bezdarbnieku, darba meklētāju un darba devēju piekļuvi informatīviem atbalsta pasākumiem, sniedzot atbalstu darba meklēšanā un darba tiesisko attiecību nodibināšanā (ES un Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstīs).  

Noteikumu projekts paredz arī redakcionālus precizējumus MK noteikumu Nr.836:
-9.punktā, t.sk. to papildinot ar norādi, ka 14.1.2. SAM ietvaros attiecināmās izmaksas var būt radušās ne agrāk kā ar 2020. gada 1. februāri;
-15.2.3. apakšpunktā, izsakot to jaunā redakcijā. Pamatojums – 2022. gada 3. martā Saeimā pieņemti grozījumi Profesionālās izglītības likumā, kas līdzšinējo profesionālo kvalifikāciju sistēmu tuvina Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (ar profesionālām kvalifikācijām Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā). Ar grozījumiem no pieciem līdzšinējiem profesionālās kvalifikācijas līmeņiem pāriets uz astoņiem, tādējādi nodrošinot salīdzināmību un caurskatāmību ar citu valstu kvalifikāciju sistēmām vai ietvarstruktūrām. Atbilstoši Profesionālā izglītības likuma 5. pantam, kurš nosaka profesionālās kvalifikācijas līmeņus Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā, pirmo, otro un trešo kvalifikācijas līmeni izgrozīja attiecīgi uz otro, trešo un ceturto kvalifikācijas līmeni;
- veicot pēdējos grozījumus MK noteikumos Nr.836 (Ministru kabineta 2022.gada 8.februāra noteikumi Nr. 101/LV, 30, 11.02.2022., kas stājās spēkā 2022.gada 12 februārī), MK noteikumu Nr.836  17.3.6. un 17.3.6.1 apakšpunktā kļūdaini iestrādāta atsauce uz 5.4.2 apakšpunktu (šāda apakšpunkta MK noteikumos Nr. 836 nav). Nepieciešams atsaukties uz 15.4.2 apakšpunktu;
- 34.2  punktā, izsakot to jaunā redakcijā, jo Noteikumu projekts paredz stingrākas kumulācijas prasības, nekā tas ir noteikts Komisijas regulās.

 
Risinājuma apraksts

Veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 836:
 1) 4.1.1 apakšpunktā  apvienojot līdz šim sadalījumā pa gadiem (2021. un 2022.gads) norādītās sasniedzamās iznākuma rādītāju vērtības. Vienlaikus veikti precizējumi rādītāju vērtībās, nodrošinot to atbilstību DP grozījumos Nr.8 ietvertajām vērtībām – 11 592 vienības sasniedzamas ESF finansējuma ietvaros. 4597 vienības sasniedzamo iznākuma rādītāju valsts budžeta finansējuma daļas ietvaros finansējuma saņēmējs uzskaitīs projekta līmenī projekta 1.5.sadaļā “Projekta darbības un sasniedzamie rezultāti”. Tā pat finansējuma saņēmējs nodrošinās informācijas par valsts budžeta daļas finanšu izlietojumu atsevišķu uzskaiti, nepieciešamības gadījumā sniedzot šo informāciju uzraugošajām institūcijām;
2) 4.2.1 apakšpunktā un tā apakšpunktos, apvienojot līdz šim sadalījumā pa gadiem (2021. un 2022.gads) norādītās sasniedzamās rezultāta rādītāju vērtības. Vienlaikus veikti precizējumi rādītāju vērtībā, nodrošinot to atbilstību DP grozījumos Nr.8 ietvertajām vērtībām, t.i., nodarbinātībā iesaistītie dalībnieki, tostarp pašnodarbinātie, sešus mēnešus pēc aiziešanas (pēc dalības projektā) – 3093; dalībnieki, kas pēc dalības pasākumā un tā pabeigšanas ieguvuši kvalifikāciju, tādējādi cīnoties ar Covid-19 pandēmijas izraisītajām sekām – 3170. Finansējuma saņēmējs nodrošinās informācijas par valsts budžeta daļas ietvaros projektā iesaistītajiem dalībniekiem (4597 vienības), kuri iesaistīti nodarbinātībā, tostarp pašnodarbinātie, sešus mēnešus pēc aiziešanas (pēc dalības projektā) un dalībnieku, kas pēc dalības un tā pabeigšanas ieguvuši kvalifikāciju, tādējādi cīnoties ar Covid-19 pandēmijas izraisītajām sekām uzskaiti atsevišķi, pēc pieprasījuma nodrošinot šo informācijas iesniegšanu uzraugošajām institūcijām;
3) 7.punktā, nosakot, ka specifiskā atbalsta pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 118 852 328 euro, t.sk. ESF finansējums – 98 866 286 euro, valsts budžeta finansējums – 17 480 209 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā 2 505 833 euro, tai skaitā:
7.1. punktā nosakot, ka 7.1.1. SAM finansējums ir ne mazāk kā 102 752 327 euro, t.sk. ESF finansējums – 87 338 436 euro, valsts budžeta finansējums – 13 260 648 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā 2 153 243 euro;
7.2.apakšpunktā nosakot, ka 14.1.2. SAM  attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 16 100 001 euro, t.sk. ESF finansējums 11 527 850 euro, valsts budžeta finansējums – 4 219 561 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā 352 590 euro. Finansējuma sadalījums starp finansējuma avotiem grozīts atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 22. marta sēdes protokola Nr.17 34.§ “Informatīvais ziņojums “Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022.gada 1.februārim (pusgada ziņojums)”” 3.2. un 3.3.apakšpunktā noteiktajam:
“3.2. pāriet uz 100 % REACT-EU līdzfinansējuma likmi darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" un saglabāt esošo finansējumu (…)”;
“3.3. atstāt spēkā Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 46 32. §) noteikto par saistību uzņemšanos pilnā apjomā, tostarp darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 13. prioritārajā virzienā un 14. prioritārajā virzienā (REACT-EU) 51,5 milj. euro kā valsts budžeta finansējumu, lai segtu starpību starp sākotnējiem aprēķiniem un Eiropas Komisijas lemto un kompensētu pāreju uz 100 % REACT-EU līdzfinansējuma likmi.”;
4) 8.punktā un tā apakšpunktos, apvienojot līdz šim  sadalījumā pa gadiem (2021. un 2022.gads) norādīto finansējumu. Vienlaikus 8.2.apakšpunktā,  ņemot vērā, ka 14.1.2. SAM ietvaros ir samazināts ESF finansējuma apmērs, precizēts arī tā % īpatsvars no SAM 14.1.2 pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma un no SAM 14.1.2. pieejamā publiskā attiecināmā finansējuma, t.i., attiecīgi 71.60 % un 73.20 %. Atbilstoši izmaiņām 8.2.apakšpunktā, ESF finansējuma % apmērs precizēts arī 8.punktā;
5) 9.punktā, papildinot ar norādi, ka 14.1.2. SAM ietvaros attiecināmās izmaksas var būt radušās ne agrāk kā ar 2020. gada 1. februāri;
6) 17.3.6. un 17.3.6.1 apakšpunktā veicot redakcionālu precizējumu, t.i. atsauci uz 5.4.2 apakšpunktu aizstājot ar atsauci uz 15.4.2 apakšpunktu;
7) 34.2  punktā, precizējot nosacījumus atbalsta saņēmēja pienākumā atmaksāt saņemto finansējumu.

 7.1.1. SAM un SAM 7.1.2.1. ietvaros plānotās atbalstāmās darbības un izmaksas atbilst 102. intervences kategorijas kodam “Darba meklētāju un nenodarbinātu cilvēku, tostarp ilgstošu bezdarbnieku un no darba tirgus attālinātu personu, piekļuve nodarbinātībai, arī ar vietējām nodarbinātības iniciatīvām, kā arī atbalsts darbaspēka mobilitātei”. Attiecīgi ierosinātās izmaiņas nerada nepieciešamību pārskatīt darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” noteikto finansējuma sadalījuma pa intervences kategoriju kodiem.

Finansējuma pārdale no 7.1.1. SAM 7.1.2.1.pasākumam neietekmē 7.1.1.SAM mērķa un uzraudzības rādītāju sasniegšanu.

Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīva ietekme uz Nodarbinātības valsts aģentūru (turpmāk – NVA) kā finansējuma saņēmēju, un finansējuma saņēmējs  ir informēts par Noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā. Finansējuma pārdale neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi neietekmējot tā sākotnējo mērķu un uzraudzības rādītāju sasniegšanu.



 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme, jo tas paredz nodrošināt EURES tīkla darbības un saistītu pasākumu/aktivitāšu īstenošanu arī 2023.gadā,  vienlaikus nodrošinot īstenošanas nepārtrauktību līdz Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda finansējuma ietvaros plānoto pasākumu pieejamībai. Īstenojot 7.1.2.1. pasākumu arī 2023.gadā, tiek nodrošināta arī  labāka mērķa un uzraudzības rādītāju vērtību sasniegšana.

Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīva ietekme uz NVA kā finansējuma saņēmēju, un finansējuma saņēmējs  ir informēts par Noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā. Finansējuma pārdale neietekmē projekta ietvaros veicamo darbību veidu, projekta mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi neietekmējot tā sākotnējo mērķu sasniegšanu.
Finansējuma saņēmējs ir veicis atbilstošus projekta grozījumus,  projekta vienošanās grozījumi parakstīti 2022.gada 12.septembrī.
Labklājības ministrija (turpmāk - LM) sadarbībā ar CFLA nodrošinās, ka finansējuma saņēmējs uzņemas papildu līgumsaistības projektā Nr. 7.1.2.1/15/I/001 “EURES tīkla darbība Latvijā”, palielinot pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu pēc tam, kad ir stājušies spēkā projekta   vienošanās grozījumi, kas paredz kopējā attiecināmā finansējuma samazināšanu, un arī Noteikumu projekts.
Vienlaikus LM ir ierosinājusi atbilstošus grozījumus MK noteikumos Nr.129.
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
10 127 659
0
33 170
11 491 548
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
10 127 659
0
33 170
11 491 548
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
12 961 117
0
41 227
14 282 877
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
12 961 117
0
41 227
14 282 877
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-2 833 458
0
-8 057
-2 791 329
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-2 833 458
0
-8 057
-2 791 329
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-2 791 329
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-2 791 329
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 836, kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 118 872 328 euro, t.sk. ESF finansējums – 101 040 436 euro, valsts budžeta finansējums – 15 326 059 euro un privātais līdzfinansējums, ko veido šo noteikumu 17.3.6. apakšpunktā minētās izmaksas, – ne mazāk kā 2 505 833 euro, t.sk.:
1. 7.1.1. SAM  finansējums – ne mazāk kā 102 772 327 euro, t.sk. ESF finansējums – 87 355 436 euro, valsts budžeta finansējums – 13 263 648 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā 2 153 243 euro;
2. 14.1.2. SAM kopējais attiecināmais finansējums – ne mazāk kā 16 100 001 euro, t.sk. ESF finansējums 13 685 000 euro, valsts budžeta finansējums – 2 062 411 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā 352 590 euro, t.sk.:
2.1. 7.2.1. REACT-EU finansējums atbilstoši 2021. gada piešķīrumam – ne mazāk kā 12 429 509 euro, t.sk. ESF finansējums ir 10 565 082 euro, valsts budžeta finansējums – 1 592 221 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā 272 206 euro;
2.2. 7.2.2. REACT-EU finansējums atbilstoši 2022. gada piešķīrumam – ne mazāk kā 3 670 492 euro, t.sk. ESF finansējums ir 3 119 918 euro, valsts budžeta finansējums – 470 190 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā 80 384 euro.

Noteikumu projekts paredz:
1. samazināt  7.1.1. SAM ietvaros pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu par 20 000 euro, t.sk. 7839,43 euro CRII finansējums (samazinājumu  veido neatbilstoši veiktu izdevumu rezultātā atbrīvotais finansējums 13 180 euro, t.sk. ESF finansējums 11 203 euro un valsts budžeta finansējums 1 977 euro,  un finanšu ietaupījums 6 820 euro, t.sk. ESF finansējums 5 797 euro un valsts budžeta finansējums 1 023 euro);
2. atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 22. marta sēdes protokola Nr.17 34.§ “Informatīvais ziņojums “Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022.gada 1.februārim (pusgada ziņojums)”” 3.2. un 3.3.punktā noteiktajam:
“3.2. pāriet uz 100 % REACT-EU līdzfinansējuma likmi darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" un saglabāt esošo finansējumu (…)”;
“3.3. atstāt spēkā Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 46 32. §) noteikto par saistību uzņemšanos pilnā apjomā, tostarp darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 13. prioritārajā virzienā un 14. prioritārajā virzienā (REACT-EU) 51,5 milj. euro kā valsts budžeta finansējumu, lai segtu starpību starp sākotnējiem aprēķiniem un Eiropas Komisijas lemto un kompensētu pāreju uz 100 % REACT-EU līdzfinansējuma likmi” un EK 2022.gada 22.jūlijā apstiprinātajiem darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" grozījumiem Nr.8, 14.1.2. SAM REACT-EU finansējuma sadalījums pa gadiem ir šāds: 2021.gads – ESF 10 565 082 euro, 2022.gads – ESF 962 768 euro, tādējādi ES fondu finansējums atbilstoši EK abu gadu piešķīrumam veido 11 527 850 euro (samazinājums ESF daļā 2 157 150 euro apmērā). Savukārt nacionālo līdzfinansējumu 2021. un 2022.gadā kopā veido valsts budžets 4 219 561 euro apmērā (palielinājums par summu, kura samazināta ESF daļā – 2157150 euro) un privātais finansējums 352 590 euro. Līdz ar to, kopējais finansējums (REACT-EU un nacionālais finansējums) 14.1.2.SAM ietvaros ir nemainīgs – 16 100 001 euro.

Pēc Noteikumu projekta spēkā stāšanās, MK noteikumos Nr.836 pieejamais kopējais attiecināmais finansējums būs ne mazāks kā 118 852 328 euro, t.sk., ESF finansējums – 98 866 286 euro, valsts budžeta finansējums – 17 480 209 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā 2 505 833 euro, t.sk.:
-7.1.1. SAM finansējums – ne mazāk kā 102 752 327 euro, t.sk. ESF finansējums – 87 338 436 euro, valsts budžeta finansējums – 13 260 648 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā 2 153 243 euro;
-14.1.2. SAM attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 16 100 001 euro, tai skaitā ESF finansējums 11 527 850 euro, valsts budžeta finansējums – 4 219 561 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāk kā 352 590 euro.


2015. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 9 448 436 euro, t.sk. ESF finansējums 8 031 170 euro un valsts budžeta finansējums 1 417 266 euro.
Ņemot vērā, ka, atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmai 2014.–2020. gadam (turpmāk – KP VIS) 2016. gadā, projektam  tika konstatētas neatbilstības 365,83 euro apmērā (noapaļojot 366 euro), par konstatēto neatbilstības summu ir samazināta projekta  attiecināmā izdevumu summa – 2015. gadā par neatbilstoši veikto izdevumu summu 54,34 euro (noapaļojot 54 euro) apmērā.
Saskaņā ar MK 22.12.2015. sēdes lēmumu [1] 798,03 euro (noapaļojot 798 euro) uzskatāmi par ārpus projekta finansētiem.
Ņemot vērā minēto, saskaņā ar projekta  finanšu datiem, 2015. gadā projekta kopējais finansējums ir 9 544 794 euro apmērā, no tā publiskais finansējums 9 447 584 euro, t.sk. ESF finansējums 8 030 445 euro, valsts budžeta finansējums 1 417 139 euro un privātais līdzfinansējums 97 210 euro.

2016. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases izdrukai) 15 101 967 euro, t.sk. ESF finansējums 13 147 774 euro un valsts budžeta finansējums 1 954 193 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto par 2016. gadā projektam  konstatētās neatbilstības daļu - 2016. gadā neatbilstoši veikto izdevumu summu 311,49  euro (noapaļojot 312 euro) apmērā ir samazināta projekta attiecināmā izdevumu summa, saskaņā ar projekta    finanšu datiem, 2016. gadā projekta kopējais finansējums ir 15 397 939 euro apmērā, no tā publiskais finansējums 15 101 655 euro, t.sk. ESF finansējums 13 147 502 euro, valsts budžeta finansējums 1 954 153 euro un privātais līdzfinansējums 296 284 euro.

2017. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases izdrukai) 13 528 549 euro, t.sk. ESF finansējums 11 653 102 euro un valsts budžeta finansējums 1 875 447 euro.
Ņemot vērā, ka atbilstoši KP VIS 2018. gadā projektam  tika konstatētas neatbilstības, ir samazināta projekta attiecināmā izdevumu summa 2017. gadā par neatbilstoši veikto izdevumu summu 3 921,84 euro (noapaļojot 3 922 euro) apmērā. Ņemot vērā minēto, saskaņā ar projekta finanšu datiem, 2017. gadā projekta  kopējais finansējums ir 14 073 494 euro apmērā, no tā publiskais finansējums 13 524 627 euro, t.sk. ESF finansējums 11 649 724 euro, valsts budžeta finansējums 1 874 903 euro un privātais līdzfinansējums 548 867 euro.

2018. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases izdrukai) 13 563 586 euro, t.sk. ESF finansējums 11 759 629 euro un valsts budžeta finansējums 1 803 957 euro.  Ņemot vērā minēto, saskaņā ar projekta Nr. 7.1.1.0/15/I/001   finanšu datiem, 2018. gadā projekta kopējais finansējums ir 14 238 084 euro, no tā publiskais finansējums 13 563 586 euro, t.sk. ESF finansējums 11 759 629 euro, valsts budžeta finansējums 1 803 957 euro un privātais līdzfinansējums 674 498 euro.

2019. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases izdrukai) 14 230 475 euro, t.sk. ESF finansējums 12 454 595 euro un valsts budžeta finansējums 1 775 880 euro.
Ņemot vērā projektam konstatētās neatbilstības, ir samazināta projekta attiecināmo izdevumu summa 2019.gadā par 8 369,61 euro (noapaļojot 8 370 euro).
Ņemot vērā minēto, saskaņā ar projekta   finanšu datiem, 2019. gadā projekta kopējais finansējums ir 15 284 678 euro apmērā, no tā publiskais finansējums 14 222 105 euro, t.sk. ESF finansējums 12 447 270 euro, valsts budžeta finansējums 1 774 835 euro un privātais līdzfinansējums 1 062 573 euro.

2020. gadā  kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases izdrukai) 12 026 086 euro, t.sk. ESF finansējums 10 463 906 euro un valsts budžeta finansējums 1 562 180 euro.
Ņemot vērā projektam   konstatētās neatbilstības, ir samazināta projekta attiecināmā izdevumu summa 2020.gadā par neatbilstoši veikto izdevumu summu 780,51 euro apmērā (noapaļojot 780 euro).
Ņemot vērā minēto, saskaņā ar projekta  finanšu datiem, 2020. gadā projekta kopējais finansējums ir 12 780 073 euro apmērā, no tā publiskais finansējums 12 025 306 euro, t.sk. ESF finansējums 10 463 227 euro, valsts budžeta finansējums 1 562 079 euro un privātais līdzfinansējums 754 767 euro.

2021. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases izdrukai) 11 188 813 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 9 726 886 euro un valsts budžeta finansējums 1 461 927 euro.
Ņemot vērā projektam  konstatētās neatbilstības, 2021.gadā ir samazināta projekta  attiecināmā izdevumu summa par neatbilstoši veikto izdevumu summu 12 402 euro apmērā.
Ņemot vērā minēto, saskaņā ar projekta  finanšu datiem, 2021. gadā projekta kopējais finansējums ir 11 829 078 euro apmērā, no tā publiskais finansējums 11 176 411 euro, t.sk. ESF finansējums 9 716 112 euro, valsts budžeta finansējums 1 460 299 euro un privātais līdzfinansējums 652 667 euro.
Tādejādi Noteikumu projekts paredz samazināt 2020.gada neatbilstoši veikto izdevumu summu par 780 euro un 2021. gada summu par 12 400 euro. Noteikumu projekts paredz kopsummas samazinājumu  13 180 euro apmērā, lai saglabātu ESF finansējuma un valsts budžeta finansējuma proporciju. Projekts   neatbilstoši veiktos izdevumus ir jau samazinājis par 13 182 euro.

2022. gadā finansējums valsts budžeta ilgtermiņa saistībās ir iestrādāts 4 961 117 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 3 876 556 euro un valsts budžeta finansējums 1 084 561 euro, saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022. gadam” un likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam””. 
Ar Finanšu ministrijas 24.03.2022. rīkojumu Nr.179 projektam  valsts budžetā ir iestrādāts papildus finansējums 8 000 000 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 6 251 103 euro, valsts budžeta finansējums 1 748 897 euro.
Saskaņā ar projekta finanšu datiem, 2022. gadā projekta  kopējais finansējums ir 14 705 000 euro, t.sk. ESF finansējums 12 500 000 euro, valsts budžeta finansējums 1 825 000 euro un privātais līdzfinansējums 380 000 euro.
12.07.2022. Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā projekts CFLA ir iesniedzis grozījumus Nr.15., kuri paredz samazināt kopējās attiecināmās  izmaksas par 6820 euro, kā arī plānoto finansējumu 2022.gadā, jo, ņemot vērā COVID-19 izplatīšanas ierobežošanas pasākumus un attālināto apmācību īstenošanu, samazinājās mobilitātes atbalsta pieteikumu skaits un izveidojies finanšu ietaupījums. Projekta vienošanās grozījumi Nr.15 parakstīti 12.09.2022.
Tādejādi2 pēc Noteikumu projekta spēkā stāšanās 2022. gadam projekta kopējais finansējums (t.sk. tā avotu sadalījums) tiks pārskatīts un plānots 13 341 117 euro apmērā, no tā publiskais finansējums 12 961 117 euro, t.sk. ESF finansējums 10 127 659 euro, valsts budžeta finansējums 2 833 458  euro  un privātais līdzfinansējums 380 000 euro
14.1.2. SAM finansējums (REACT-EU ESF finansējums) 2022.gadā plānots 8 823 530 euro apmērā, no tā publiskais finansējums 8 630 295 euro, t.sk. ESF finansējums 6 317 784 euro, valsts budžeta finansējums 2 312 511 euro un privātais līdzfinansējums 193 235 euro.

2023. gadā finansējums valsts budžeta ilgtermiņa saistībās ir iestrādāts 41 227 euro, t.sk. ESF finansējums 33 170 euro, valsts budžeta finansējums 8 057 euro, saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022. gadam” un likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam””. 
Pēc Noteikumu projekta spēkā stāšanās 2023. gadam projekta  kopējais finansējums plānots 14 529 906 euro apmērā, no tā publiskais finansējums 14 324 104 euro, t.sk. ESF finansējums 11 524 718 euro, valsts budžeta finansējums 2 799 386  euro  un privātais līdzfinansējums 205 802 euro
14.1.2. SAM finansējums (REACT-EU ESF finansējums) 2023.gadā plānots 7 276 471 euro apmērā, no tā publiskais finansējums 7 117 116 euro, t.sk. ESF finansējums 6 185 000 euro, valsts budžeta finansējums 932 116 euro un privātais līdzfinansējums 159 355 euro.
 

[1] Informatīvais ziņojums “Par Nodarbinātības valsts aģentūras kā projekta īstenotāja veiktajiem izdevumiem, kas nevar tikt finansēti no specifiskā atbalsta mērķa vai tā pasākuma attiecināmām izmaksām, Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas periodā”, http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40377299&mode=mk&date=2015-12-22

 


 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Noteikumu projekts amata vietu skaitu neietekmē.
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 17. marta noteikumos Nr. 129 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.2.specifiskā atbalsta mērķa "Izveidot darba tirgus apsteidzošo pārkārtojumu sistēmu, nodrošinot tās sasaisti ar Nodarbinātības barometru" 7.1.2.1.pasākuma "EURES tīkla darbības nodrošināšana" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumu Nr.129 grozījumu projekts) (2022.gada jūlijā__ novirzīts saskaņošanai TAP).
 

Pamatojums un apraksts
MK noteikumu Nr.129 grozījumi paredz samazināt 7.1.1. SAM pieejamo finansējumu,  20 000 euro novirzot 7.1.2.1. pasākuma īstenošanai 2023.gadā. Noteikumu projekts virzāms izskatīšanai MK sēdē vienlaikus ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 129. 

 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Izsludinot publisko apspriešanu (periods: no 2022.gada 14.aprīļa līdz 2022.gada 2.maijam), sabiedrība tika aicināta līdzdarboties Noteikumu projekta izstrādē. 

Publiskās apspriešanas laikā saņemti trīs fizisku personu viedokļi.  Viedokļi nav tieši attiecināmi uz Noteikumu projekta saturu, jo to būtība ir fizisko personu pieredzes izklāsts,  piedaloties NVA īstenotajā Eiropas Sociālā fonda projektā "Darba praktizēšanas pasākuma nodrošināšana pašvaldībās darba iemaņu iegūšanai un uzturēšanai", kurš tika īstenots periodā no 2009. - 2011.gadam. LM ar sniegtajiem viedokļiem iepazinās, tos izvērtēja un ņems vērā, organizējot atbalsta aktivitātes NVA klientiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi