Anotācija (ex-ante)

25-TA-667: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Elektronisko sakaru likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Elektronisko sakaru likumā" (turpmāk – Likumprojekts) izstrādāts, ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra sēdes protokollēmuma (prot.Nr. 52, 96.§) "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas dalību Eiropas Savienības Drošas savienojamības programmā un GOVSATCOM programmā"" (turpmāk - MK lēmums) 3. punktā Satiksmes ministrijai noteikto uzdevumu līdz 2025. gada 1. aprīlim sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā tiesību akta projektu, lai noteiktu Latvijā GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetento iestādi.
Savukārt MK lēmuma 4. punktā noteikts Satiksmes ministrijai sadarbībā ar valsts akciju sabiedrību "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (turpmāk - LVRTC) un līdzatbildīgajām institūcijām līdz 2025. gada 1. aprīlim izvērtēt GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetentās iestādes darba noslodzi, pildot tai paredzētās funkcijas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
GOVSATCOM (Government Satellite Communications) nodrošinās GOVSATCOM lietotājiem uzticamu, drošu un rentablu satelītsakaru pakalpojumu ilgtermiņa pieejamību krīzes situācijās, piemēram, dabas katastrofu vai ārējo draudu gadījumos. ES dalībvalstis, tostarp Latvija, saņems ierobežotu skaitu bezmaksas žetonu šīs programmas vajadzībām, kas veicinās pieprasījumu pēc GOVSATCOM pakalpojumiem. Turklāt valsts iestādēm un aģentūrām vairs nebūs jāizsludina iepirkums satelītsakaru izmantošanai, tādējādi nodrošinot ātrāku un efektīvāku saziņu ārkārtas situācijās.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 28. aprīļa Regula (ES) 2021/696, ar ko izveido Savienības kosmosa programmu un Eiropas Savienības Kosmosa programmas aģentūru un atceļ Regulas (ES) Nr. 912/2010, (ES) Nr. 1285/2013 un (ES) Nr. 377/2014 un Lēmumu Nr.541/2014/ES, (turpmāk - Regula (ES) 2021/696)1 3. panta 1. punkta e) apakšpunktu viena no ES kosmosa programmas komponentēm ir “GOVSATCOM” – civilā un valdības kontrolē esošs satelītsakaru dienests, kas dod iespēju nodrošināt satelītsakaru spējas un pakalpojumus Savienības un dalībvalstu iestādēm, kuras pārvalda drošībai būtiskas misijas un infrastruktūras.

Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/696 preambulas 100. punktu GOVSATCOM ir uz lietotāju orientēta programma ar spēcīgu drošības dimensiju. GOVSATCOM izmantošanas gadījumus attiecīgajiem aktoriem būtu jāspēj analizēt trīs galvenajos atzaros: krīzes pārvaldība, kas var ietvert civilās un militārās kopējās drošības un aizsardzības politikas misijas un operācijas, dabas un cilvēka izraisītas katastrofas, humanitārās krīzes un ārkārtas situācijas jūrā; uzraudzība, kas var ietvert robežuzraudzību, pierobežu uzraudzību, jūras robežu uzraudzību, jūras uzraudzību un nelikumīgas tirdzniecības uzraudzību; un svarīgākās infrastruktūras, kas var ietvert diplomātisko tīklu, policijas sakarus, digitālo infrastruktūru, piemēram, datu centri, serveri, kritiskās infrastruktūras, piemēram, enerģētika, transports un ūdens barjeras, piemēram, dambji, un kosmosa infrastruktūras.

Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/696 4. panta 2. punkta d) apakšpunktu programmas konkrētie mērķi attiecībā uz GOVSATCOM ir nodrošināt GOVSATCOM lietotājiem uzticamu, drošu un rentablu satelītsakaru pakalpojumu ilgtermiņa pieejamību.

Atbilstoši Regulas (ES) 2021/696 68. panta 4. punktam un Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 15. marta Regulas (ES) 2023/588, ar ko izveido Savienības drošas savienojamības programmu 2023.–2027. gadam (turpmāk - Regula (ES) 2023/588)2 11. panta 4. punktam ES dalībvalstīm, tostarp arī Latvijai, ir jānosaka GOVSATCOM programmas kompetentā iestāde un drošas savienojamības programmas kompetentā iestāde. 

GOVSATCOM programma kļūs operacionāla jau 2025. gada vidū, savukārt Drošas savienojamības programmas kompetentā iestāde operacionāla kļūs tikai 2030. gadā, taču Drošas savienojamības programmas kompetentā iestāde jānosaka jau tagad.

Atbilstoši Regulas (ES) 2021/696 68.panta 5. punktam kompetentā GOVSATCOM iestāde nodrošina, ka:
a) pakalpojumu izmantošana atbilst piemērojamajām drošības prasībām;
b) GOVSATCOM lietotāju piekļuves tiesības ir noteiktas un tiek pārvaldītas;
c) lietotāju aprīkojumu un ar tiem saistītos elektronisko sakaru savienojumus un informāciju izmanto un pārvalda saskaņā ar piemērojamajām drošības prasībām;
d) ir izveidots centrālais kontaktpunkts, kura uzdevums ir vajadzības gadījumā palīdzēt ziņošanā par drošības riskiem un apdraudējumiem, jo īpaši par to, ka konstatēti potenciāli kaitīgi elektromagnētiskie traucējumi, kas ietekmē pakalpojumus saskaņā ar šo komponentu.

Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/696 63. panta 2. punktu Komisija ar īstenošanas aktiem pieņem operacionālās prasības GOVSATCOM pakalpojumiem kā tehniskās specifikācijas GOVSATCOM izmantošanas gadījumiem, kas jo īpaši saistīti ar krīzes pārvaldību, uzraudzību un svarīgas infrastruktūras pārvaldību, tostarp diplomātisko sakaru tīkliem. Minēto operacionālo prasību pamatā ir detalizēta GOVSATCOM lietotāju prasību analīze, un tajās ņem vērā prasības, kas izriet no esošajiem lietotāju aprīkojumiem un esošajiem tīkliem. Minētos īstenošanas aktus pieņem saskaņā ar Regulas (ES) 2021/696 107. panta 3. punktā minēto pārbaudes procedūru.

Saskaņā ar Regulas (ES) 2021/696 63. panta 3. punktu Komisija ar īstenošanas aktiem3 4 pieņem pakalpojumu portfeli attiecībā uz GOVSATCOM pakalpojumiem kā satelītsakaru jaudu un pakalpojumu un to atribūtu kategoriju sarakstu, ietverot ģeogrāfisko pārklājumu, frekvenci, joslas platumu, lietotāju aprīkojumu un drošības elementus. Pakalpojumu portfelī ņem vērā esošos komerciāli pieejamos pakalpojumus, lai nekropļotu konkurenci iekšējā tirgū. Minētos īstenošanas aktus regulāri atjaunina, to pamatā ir šā panta 1. punktā minētās operacionālās un drošības prasības, un tie piešķir prioritāti pakalpojumiem, kurus lietotājiem sniedz atkarībā no nozīmīguma un kritiskuma. Minētos īstenošanas aktus pieņem saskaņā ar Regulas (ES) 2021/696 107. panta 3. punktā minēto pārbaudes procedūru.

Izglītības un zinātnes ministrija ir izstrādājusi informatīvo ziņojumu "Par Latvijas dalību Eiropas Savienības Drošas savienojamības programmā un GOVSATCOM programmā” (24-TA-1346) (turpmāk - Informatīvais ziņojums), kas tika pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra sēdē (prot. Nr. 52, 96.§). 

Saskaņā ar MK lēmuma 2. punktu par GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetentās iestādes noteikšanu atbildīgā ir Satiksmes ministrija un līdzatbildīgās institūcijas ir Izglītības un zinātnes ministrija, Aizsardzības ministrija, Satversmes aizsardzības birojs, Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcija CERT.lv un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Elektroniskie sakari".

Savukārt MK lēmuma 3. punkts noteic Satiksmes ministrijai līdz 2025. gada 1. aprīlim sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā tiesību akta projektu, lai noteiktu Latvijā GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetento iestādi. GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetentā iestāde darbu uzsāk pēc nepieciešamā regulējuma pieņemšanas.

Saskaņā ar MK lēmuma 4. punktu Satiksmes ministrijai sadarbībā ar LVRTC, Izglītības un zinātnes ministriju, Aizsardzības ministriju, Satversmes aizsardzības biroju, Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūciju CERT.lv un SIA "Elektroniskie sakari" uzdots līdz 2025. gada 1. aprīlim izvērtēt GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetentās iestādes darba noslodzi, pildot tai paredzētās funkcijas, un jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu darbības nodrošināšanai skatīt likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un likumprojekta par vidēja termiņa budžeta ietvara sagatavošanas procesā.

[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 28. aprīļa Regula (ES) 2021/696, ar ko izveido Savienības kosmosa programmu un Eiropas Savienības Kosmosa programmas aģentūru un atceļ Regulas (ES) Nr. 912/2010, (ES) Nr. 1285/2013 un (ES) Nr. 377/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES.
[2] Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 15. marta Regula (ES) 2023/588, ar ko izveido Savienības drošas savienojamības programmu 2023.–2027. gadam.
[3] Lēmums (ES) 2023/1054, ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/696 piemērot attiecībā uz tādu valdības satelītsakaru pakalpojumu portfeli, kurus piedāvā saskaņā ar Savienības kosmosa programmu izveidotā sistēma.
[4] Lēmums (ES) 2023/1055, ar ko paredz noteikumus par satelītsakaru jaudu, pakalpojumu un lietotāju aprīkojuma koplietošanu un prioritāšu noteikšanu, lai pildītu Regulas (ES) 2021/696 66. panta 2. punktā minēto funkciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumprojektā 2. pantā ietvertā 7.1 panta pirmā daļa
Šobrīd Latvijā nav noteikta GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetentā iestāde.
Risinājuma apraksts
LVRTC tiek noteikta par GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetento iestādi. 

LVRTC ir tehniskās iespējas un kvalificēti darbinieki, lai bez būtiskiem ieguldījumiem varētu nodrošināt GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetento iestāžu funkcijas un tām izvirzītās drošības prasības. LVRTC jau šobrīd piedalās Eiropas Komisijas organizētās GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas ieviešanas darba grupās.

LVRTC  jau pilda deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu, kas tiešā veidā saistīts ar valsts drošību un suverenitātes nodrošināšanu - ārkārtas situāciju valsts elektronisko sakaru tīkla (ĀSVEST) nodrošināšana (jaunu pieslēgumu punktu projektēšana un izbūve) un uzturēšana.

Tāpat LVRTC ir iesaistīta projektā "Nacionāla līmeņa kvantu komunikācijas infrastruktūras sistēmu un tīklu izveide", un LVRTC pārstāvji piedalās darba grupā “Eiropas kvantu komunikācijas infrastruktūra” jeb “EuroQCI”. Saskaņā ar Regulas (ES) 2023/588 2. panta 5. apakšpunktu tā ir savstarpēji savienota kosmosa, zemes un cietzemes infrastruktūra, kas, izmantojot kvantu tehnoloģijas, ir integrēta drošas savienojamības sistēmā. Minētā darba grupa ir cieši saistīta ar GOVSATCOM programmu un Drošas savienojamības programmu.

Vienlaikus Likums papildināts ar 1. panta 2.1 un 2.2  daļu ar GOVSATCOM programmas kompetentās iestādes un Drošas savienojamības programmas kompetentās iestādes terminu definīcijām.
Problēmas apraksts
Likumprojektā 2. pantā ietvertā 7.1 panta otrā daļa

LVRTC kompetentai amatpersonai būs jāpieņem lēmumi, kuriem lietotājiem nodrošināt pakalpojumu un kuriem atteikt, izdodot attiecīgus lēmumus.
Risinājuma apraksts
LVRTC kompetenta amatpersona, atbilstoši Likumprojektā noteiktajai kompetencei, pieņems lēmumus un izdos administratīvos aktus, kas būs saistoši GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas pakalpojumu lietotājiem.
Ņemot vērā, ka LVRTC tiek noteikta par GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas kompetento iestādi, kā arī to, ka tā pildīs Eiropas Komisijas regulās1 2 noteiktās funkcijas, un tai ir atbilstošas tehniskās iespējas un kvalificēts personāls, lēmumu par pakalpojuma nodrošināšanu minēto programmu ietvaros pieņems LVRTC amatpersona atbilstoši savai kompetencei.
Pieņemot lēmumu, LVRTC rīkosies saskaņā ar MK noteikumiem, kas tiks izdoti atbilstoši šā panta ceturtajai daļai, balstoties uz Eiropas Komisijas regulām1 2, lēmumiem3 4.
LVRTC amatpersonas pozitīva lēmuma pamatojums:
Lietotājs ir publiska iestāde, struktūra, kurai uzticēta valsts varas īstenošana, starptautiska organizācija vai fiziska/juridiska persona, kas pienācīgi autorizēta un kurai uzticēti uzdevumi, kas saistīti ar drošībai būtisku misiju, operāciju un infrastruktūras uzraudzību un pārvaldību atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/696 2. panta 22. apakšpunktam.
Pieprasījumam ir pietiekams un skaidrs pamatojums – tas ir detalizēts, un no tā nepārprotami izriet faktiskā nepieciešamība. Lietotājs nodrošina visus nepieciešamos tehniskos priekšnoteikumus (piemēram, atbilstošu aprīkojumu, saskaņotu komunikācijas plānu u.c.). Drošības pārbaudes rezultātā ir konstatēti riski gan nacionālajai, gan Eiropas Savienības drošībai. Turklāt konkrētajā laikā un ģeogrāfiskajā apgabalā ir pieejama nepieciešamā satelīta kapacitāte.
LVRTC amatpersonas negatīva lēmuma pamatojums:
Subjekts neatbilst "lietotāja" definīcijai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/696 regulas 2. panta 22. apakšpunktam. Pieprasījumam trūkst pietiekama vai skaidra pamatojuma – tas nav pietiekami detalizēts, no tā neizriet faktiskā nepieciešamība. Lietotājam nav pieejams atbilstošs aprīkojums vai nav iespējas nodrošināt drošu savienojumu, nav saskaņots komunikācijas plāns. Pastāv riski, ka sadarbība ar konkrēto lietotāju varētu apdraudēt kiberdrošību, satelītu tīklu drošību vai sensitīvu datu aizsardzību. Tāpat pakalpojumu nav iespējams nodrošināt kapacitātes ierobežojumu dēļ.
Problēmas apraksts
Likumprojektā 2. pantā ietvertā 7.1 panta trešā daļa

Likumā nepieciešams ietvert regulējumu lēmumu apstrīdēšanai un pārsūdzēšanai administratīvā procesa kārtībā.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta otro daļu administratīvo aktu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā iestādē, ja vien Ministru kabineta noteikumos nav noteikts citādi.
LVRTC amatpersonas pieņemto lēmumu varēs apstrīdēt LVRTC valdē.
LVRTC valdes lēmumu varēs pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā termiņā un kārtībā.
Problēmas apraksts
Likumprojektā 2. pantā ietvertā 7.1 panta ceturtā daļa

Nepieciešams noteikt GOVSATCOM programmas pakalpojumu lietotājus un kompetentās iestādes darbības kārtību.
Risinājuma apraksts
MK noteikumi tiks izdoti, balstoties uz Eiropas Komisijas regulu¹, lēmumiem³ ⁴. MK noteikumi noteiks valsts pārvaldes institūcijas un citas lietotāju kategorijas, kas būs attiecīgo programmu pakalpojumu lietotāji, kā arī kārtību, kādā LVRTC nodrošinās efektīvu valstij iedalīto ierobežoto resursu pārvaldību, nosakot resursu piešķiršanas, anulēšanas, tālāknodošanas un kopīgas izmantošanas nosacījumus un kārtību, veicinot to efektīvu izmantošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir izvērtēts arī SIA "Elektroniskie sakari" piedāvājums. SIA "Elektroniskie sakari" ir attiecīgās tehniskās iespējas un kvalifikācija, lai pildītu kompetentās iestādes funkcijas, tomēr, izvērtējot SIA "Elektroniskie sakari" sniegto informāciju par izmaksām, tās ir būtiski lielākas kā LVRTC norādītās izmaksas. Turklāt SIA "Elektroniskie sakari" piedāvājums ietver nosacījumu, ka funkciju deleģējumam vienlaikus tiek piešķirts nepieciešamais finansējums no valsts budžeta arī lietotāju GOVSATCOM gala iekārtu iegādei un pakalpojumu apmaksai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav iespējams aprēķināt prasību un izmaksu samērīgumu attiecībā pret ieguvumiem, jo resursu nodrošinātāju pakalpojumu katalogs ar izcenojumiem provizoriski būs pieejams tikai 2025. gada vidū. Vienlaikus pašlaik nav zināma ne žetona vērtība, ne Latvijai piešķirto žetonu skaits.

Likumprojekta izstrādes gaitā veiktas konsultācijas ar LVRTC un līdzatbildīgajām iestādēm. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • fiziska persona, kura pienācīgi autorizēta un kurai uzticēti uzdevumi, kas saistīti ar drošībai būtisku misiju, operāciju un infrastruktūras uzraudzību un pārvaldību
Ietekmes apraksts
Fiziskai personai, kura iesniegs pieteikumu kompetentajai iestādei GOVSATCOM un Drošas savienojamības programmas pakalpojumu izmantošanai, bet neatbildīs noteiktajām prasībām, tiks izdots nelabvēlīgs administratīvais akts. Savukārt, ja fiziskā persona atbildīs kvalifikācijas kritērijiem, tā saņems piekļuvi attiecīgajiem pakalpojumiem.
Juridiskās personas
  • juridiska persona, kura pienācīgi autorizēta un kurai uzticēti uzdevumi, kas saistīti ar drošībai būtisku misiju, operāciju un infrastruktūras uzraudzību un pārvaldību
Ietekmes apraksts
Juridiskai personai, kura iesniegs pieteikumu kompetentajai iestādei GOVSATCOM un Drošas savienojamības programmas pakalpojumu izmantošanai, bet neatbildīs noteiktajām prasībām, tiks izdots nelabvēlīgs administratīvais akts. Savukārt, ja juridiska persona atbildīs kvalifikācijas kritērijiem, tā saņems piekļuvi attiecīgajiem pakalpojumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
60 500
0
60 500
60 500
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
60 500
0
60 500
60 500
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-60 500
0
-60 500
-60 500
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-60 500
0
-60 500
-60 500
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-60 500
-60 500
-60 500
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu GOVSATCOM kompetentās iestādes darbu, nepieciešams veikt šādas funkcijas:
- Dalībnieku un lietotāju kontu pārvaldība;
- Pakalpojumu pieprasījumu un pakalpojumu atslēgšanas pārvaldība;
- Drošības risku un incidentu pārvaldība un ziņošana;
- GOVSATCOM kompetentās iestādes lietotāju pārvaldības definēšana, uzraudzība un kontrole;
- Pirms pakalpojuma atbalsts un pakalpojuma problēmu novēršanas atbalsts;
- Žetonu pārvaldība;
- Lietotāju anonimizācija/deanonimizācija;
- Lietotāju aprīkojuma piegāde.

Tiešo GOVSATCOM kompetentās iestādes funkciju veikšanai nepieciešams nodrošināt aizvietojamību, proti, jābūt GOVSATCOM kompetentās iestādes administratoram un GOVSATCOM kompetentās iestādes administratora aizvietotājam. Aprēķinos ir ņemta vērā dažādu LVRTC atbalsta darbinieku noslodze (juridiskais, loģistikas, tehniķu, inženieru, u.c. speciālistu) atbilstoši pieņēmumiem par plānotajām darba stundām.
Aprēķinos ietverta Filkrypto programmnodrošinājuma iegāde ar iekļautu atbalstu un lietotāju apmācību.
Ir paredzēts, ka sākotnēji būs nepieciešama lielāka iesaiste no valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" puses, atbalstot Satiksmes ministriju nepieciešamā normatīvā regulējuma izstrādei, kā arī būs nepieciešams sagatavot GOVSATCOM kompetentās iestādes darbības procesus un tā aprakstus. Aprēķinos ietverti arī komandējumu un apmācību izdevumi, lai varētu piedalīties darba grupās, kurās jāpārstāv Latvijas GOVSATCOM kompetentā iestāde.

Pozīcija: Personāla darba samaksa (tostarp, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksa):
Pirmais gads 42335 euro
Otrais gads 42335 euro
Trešais gads 42335 euro

Pozīcija: Datori, programnodrošinājums, Filkrypto licences un atbalsts:
Pirmais gads 1590 euro
Otrais gads 1590 euro
Trešais gads 1590 euro

Pozīcija: Komandējumu izmaksas:
Pirmais gads 7500 euro
Otrais gads 7500 euro
Trešais gads 7500 euro

Pozīcija: LVRTC Vispārīgo izmaksu attiecināmā daļa 15 % (uz valsts pārvaldes uzdevumu izpildi attiecināmā administratīvo izmaksu daļa):
Pirmais gads 9075 euro
Otrais gads 9075 euro
Trešais gads 9075 euro

Pozīcija: Summa:
Pirmais gads 60500 euro
Otrais gads 60500 euro
Trešais gads 60500 euro
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumi "GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības programmas pakalpojumu lietotāju noteikšana un kārtība, kādā GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības kompetentā iestāde veic noteiktās funkcijas"

Pamatojums un apraksts
Minētajos noteikumos noteiks prioritāros lietotājus valdības pakalpojumiem, kā arī noteiks kārtību, kādā GOVSATCOM programmas un Drošas savienojamības kompetentā iestāde veic noteiktās funkcijas balstoties uz Eiropas Komisijas regulām¹ ², lēmumiem³ ⁴.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0696
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/696 (2021. gada 28. aprīlis), ar ko izveido Savienības kosmosa programmu un Eiropas Savienības Kosmosa programmas aģentūru un atceļ Regulas (ES) Nr. 912/2010, (ES) Nr. 1285/2013 un (ES) Nr. 377/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R0588
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 15. marta Regula (ES) 2023/588, ar ko izveido Savienības drošas savienojamības programmu 2023.–2027. gadam.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/696 (2021. gada 28. aprīlis), ar ko izveido Savienības kosmosa programmu un Eiropas Savienības Kosmosa programmas aģentūru un atceļ Regulas (ES) Nr. 912/2010, (ES) Nr. 1285/2013 un (ES) Nr. 377/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas (ES) 2021/696 68.panta 4. punkts
7.1 panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 15. marta Regula (ES) 2023/588, ar ko izveido Savienības drošas savienojamības programmu 2023.–2027. gadam.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas (ES) 2023/588 11.panta 4. punkts
7.1 panta pirmā daļa
Pārņemtas pilnībā
projekts stingrākas prasības neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Ņemot vērā projekta specifisko raksturu un tā adresēšanu ierobežotam profesionālam vai institucionālam subjektu lokam, kā arī ievērojot nepieciešamību veikt grozījumus ierobežotā termiņā, sabiedriskā apspriešana šobrīd netiek organizēta. Par projekta saturu ir veikta konsultācija ar tieši skartajām institūcijām.
Likumprojekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/ Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
  • Satversmes aizsardzības birojs
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Saskaņā ar regulas (ES) 2021/696 68.panta 4. punktu un regulas (ES) 2023/588 11. panta 4. punktu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts sekmēs modernu, drošu un noturīgu valsts un pašvaldību informācijas un komunikāciju tehnoloģiju attīstību, uzlabojot digitālo pakalpojumu kvalitāti un pieejamību.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts uzlabos informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras aizsardzību, kas ir kritiski svarīga informācijas sabiedrības drošībai, īpaši ārkārtas situācijās un kiberdrošības risku gadījumos. Nodrošina nepārtrauktu sakaru risinājumu arī reģionos ar vāju vai nepietiekamu interneta pārklājumu, tādējādi veicinot digitālo iekļautību un e-pārvaldes pakalpojumu pieejamību.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kopumā Likumprojekts būtiski stiprinās datu drošību un aizsardzību, nodrošinot uzticamus, šifrētus un noturīgus sakarus valsts pārvaldei, aizsardzības sektoram un kritiskajai infrastruktūrai.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi