25-TA-2079: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par iemaksu veikšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Par iemaksu veikšanu" (turpmāk - rīkojuma projekts) izstrādāts pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas:
- saskaņā ar “Likums par budžetu un finanšu vadību” 9. panta 13.2 punkta 1.apakšpunktu, jo kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) pārsniedz piecus procentus no atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājuma.
- atsaucoties uz š.g. 3. aprīlī saņemto NATO ģenerālsekretāra M.Rutes vēstuli, kurā valstis tiek aicinātas atbalstīt NATO Drošības palīdzības un apmācību Ukrainai (Security Assistance and Training Ukraine – NSATU) Trasta fondu (turpmāk tekstā – NSATU Trasta fonds). Detalizēta informācija IP (pielikumā).
- kā arī, rīkojuma projekts izstrādāts, lai nodrošinātu starptautisko saistību izpildi un vienotu pieeju starptautisko maksājumu veikšanā Eiropas aizsardzības fonda projektiem, par kuriem Aizsardzības ministrija jau ir saņēmusi atļauju uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības.
- saskaņā ar “Likums par budžetu un finanšu vadību” 9. panta 13.2 punkta 1.apakšpunktu, jo kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) pārsniedz piecus procentus no atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājuma.
- atsaucoties uz š.g. 3. aprīlī saņemto NATO ģenerālsekretāra M.Rutes vēstuli, kurā valstis tiek aicinātas atbalstīt NATO Drošības palīdzības un apmācību Ukrainai (Security Assistance and Training Ukraine – NSATU) Trasta fondu (turpmāk tekstā – NSATU Trasta fonds). Detalizēta informācija IP (pielikumā).
- kā arī, rīkojuma projekts izstrādāts, lai nodrošinātu starptautisko saistību izpildi un vienotu pieeju starptautisko maksājumu veikšanā Eiropas aizsardzības fonda projektiem, par kuriem Aizsardzības ministrija jau ir saņēmusi atļauju uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu starptautisko saistību izpildi un vienotu pieeju starptautisko maksājumu veikšanā Eiropas aizsardzības fonda projektiem un ņemot vērā NATO Drošības palīdzības un apmācību Ukrainai Trasta fonda nozīmi un Ukrainas Bruņoto spēku tūlītējās vajadzības, Aizsardzības ministrijai nepieciešams veikt līdzekļu pārdali 705 812 euro apmērā, kā arī, lai veiktu iemaksas NATO Drošības palīdzības un apmācību Ukrainai Trasta fondā 100 000 euro apmērā no Aizsardzības ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem 2025.gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Eiropas aizsardzības fonda mērķi ir veicināt Eiropas aizsardzības industrijas vispārēju attīstību, tās konkurētspēju un Eiropas stratēģisko autonomiju. Paredzēts, ka finansējums inovatīvu aizsardzības produktu izstrādei veicinās pārrobežu industrijas sadarbību, kā arī pētnieku iesaisti aizsardzības industrijas nozares attīstībā.
Eiropas Aizsardzības fonda (European Defence Fund – EDF) darbība notiek saskaņā ar 2021. gada 29. aprīlī Eiropas Parlamentā un Padome pieņemto EDF regulu 2021/697, attiecinot šīs sadarbības iniciatīvas darbību uz laika ietvaru no 2021.-2027.gadam.
Aizsardzības ministrija šobrīd ir iesaistīta vairāku Eiropas aizsardzības fonda realizētajos projektos:
- “Digitālās sistēmas izstrāde drošai un ātrai ar militāro mobilitāti saistītās informācijas apmaiņai (DMMS)” saskaņā ar 19.09.2025 Ministru kabineta rīkojumu Nr.587 “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 16. augusta rīkojumā Nr. 525 "Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas Eiropas Aizsardzības fonda projekta "Par digitālās sistēmas izstrādi drošai un ātrai ar militāro mobilitāti saistītās informācijas apmaiņai (DMMS)" ietvaros 2024. un 2025. gadā”,
- "E=MCM", saskaņā ar 22.07.2025 Ministru kabineta rīkojumu Nr.452 “Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas Eiropas Aizsardzības fonda projektā "E=MCM" 2025.–2027. gadā”.
- “Eiropas nākotnes augstas mobilitātes augmentēto bruņoto platformu sistēmu attīstīšanas 2. fāze”, saskaņā ar 08.07.2025 Ministru kabineta rīkojumu Nr.397 “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 8. novembra rīkojumā Nr. 740 "Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas Eiropas Aizsardzības fonda projekta "Eiropas nākotnes augstas mobilitātes augmentēto bruņoto platformu sistēmu attīstīšanas 2. fāze" ietvaros 2023., 2024., 2025. un 2026. gadā”.
- “D-Coms (5G COMPAD)”, šobrīd saskaņošanas procesā ir Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta saistības, lai veiktu iemaksas Eiropas Aizsardzības fonda projekta “5G komunikācijas miera uzturēšanai un aizsardzībai” ietvaros 2025. un 2026. gadā” (25-TA-2109).
un tiek plānots arī realizēt vairākus citus projektus.
Atbalsts Ukrainai ir Latvijas prioritāte un Ukrainas Bruņoto spēku stiprināšanai un atjaunošanai ir izšķirošs faktors tās cīņā par uzvaru karā. NATO-Ukrainas Padomes laikā ir izveidots jauns finansēšanas mehānisms - NSATU Trasta fonds, kura ietvaros tiks nodrošināts ātrs, efektīvs un Ukrainas Bruņotajiem spēkiem nepieciešamais atbalsts, kuru līdz šim nenodrošināja citi NATO atbalsta mehānismi. Ņemot vērā NATO aicinājumu, Aizsardzības ministrija ir izvērtējusi pieprasījumu un rekomendē veikt iemaksas NSATU Trasta fondā, lai nodrošinātu steidzami nepieciešamo atbalstu Ukrainas Bruņoto spēku vienībām. Detalizēta informācija IP (pielikumā).
Eiropas Aizsardzības fonda (European Defence Fund – EDF) darbība notiek saskaņā ar 2021. gada 29. aprīlī Eiropas Parlamentā un Padome pieņemto EDF regulu 2021/697, attiecinot šīs sadarbības iniciatīvas darbību uz laika ietvaru no 2021.-2027.gadam.
Aizsardzības ministrija šobrīd ir iesaistīta vairāku Eiropas aizsardzības fonda realizētajos projektos:
- “Digitālās sistēmas izstrāde drošai un ātrai ar militāro mobilitāti saistītās informācijas apmaiņai (DMMS)” saskaņā ar 19.09.2025 Ministru kabineta rīkojumu Nr.587 “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 16. augusta rīkojumā Nr. 525 "Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas Eiropas Aizsardzības fonda projekta "Par digitālās sistēmas izstrādi drošai un ātrai ar militāro mobilitāti saistītās informācijas apmaiņai (DMMS)" ietvaros 2024. un 2025. gadā”,
- "E=MCM", saskaņā ar 22.07.2025 Ministru kabineta rīkojumu Nr.452 “Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas Eiropas Aizsardzības fonda projektā "E=MCM" 2025.–2027. gadā”.
- “Eiropas nākotnes augstas mobilitātes augmentēto bruņoto platformu sistēmu attīstīšanas 2. fāze”, saskaņā ar 08.07.2025 Ministru kabineta rīkojumu Nr.397 “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 8. novembra rīkojumā Nr. 740 "Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas Eiropas Aizsardzības fonda projekta "Eiropas nākotnes augstas mobilitātes augmentēto bruņoto platformu sistēmu attīstīšanas 2. fāze" ietvaros 2023., 2024., 2025. un 2026. gadā”.
- “D-Coms (5G COMPAD)”, šobrīd saskaņošanas procesā ir Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta saistības, lai veiktu iemaksas Eiropas Aizsardzības fonda projekta “5G komunikācijas miera uzturēšanai un aizsardzībai” ietvaros 2025. un 2026. gadā” (25-TA-2109).
un tiek plānots arī realizēt vairākus citus projektus.
Atbalsts Ukrainai ir Latvijas prioritāte un Ukrainas Bruņoto spēku stiprināšanai un atjaunošanai ir izšķirošs faktors tās cīņā par uzvaru karā. NATO-Ukrainas Padomes laikā ir izveidots jauns finansēšanas mehānisms - NSATU Trasta fonds, kura ietvaros tiks nodrošināts ātrs, efektīvs un Ukrainas Bruņotajiem spēkiem nepieciešamais atbalsts, kuru līdz šim nenodrošināja citi NATO atbalsta mehānismi. Ņemot vērā NATO aicinājumu, Aizsardzības ministrija ir izvērtējusi pieprasījumu un rekomendē veikt iemaksas NSATU Trasta fondā, lai nodrošinātu steidzami nepieciešamo atbalstu Ukrainas Bruņoto spēku vienībām. Detalizēta informācija IP (pielikumā).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams veikt Aizsardzības ministrijas finanšu līdzekļu pārdali, lai nodrošinātu iemaksu veikšanu NATO Drošības palīdzības un apmācību Ukrainai Trasta fondā un Eiropas aizsardzības fonda projektos.
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto, sagatavotais rīkojuma projekts paredz:
1. Lai veiktu iemaksu NATO Drošības palīdzības un apmācību Ukrainai Trasta fondā atļaut Aizsardzības ministrijas no piešķirtajiem budžeta līdzekļiem uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības 2025.gadā 100 000 euro apmērā budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” ilgtermiņa saistību sadaļas “Maksājumi starptautiskajās institūcijās un programmās” apakšsadaļā “NATO iemaksas”.
2. Lai nodrošinātu starptautisko saistību izpildi un vienotu pieeju starptautisko maksājumu veikšanā Eiropas aizsardzības fonda projektiem atļaut Aizsardzības ministrijai no piešķirtajiem budžeta līdzekļiem palielināt budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” valsts budžeta ilgtermiņa saistības 2025.gadā 705 812 euro apmērā sadaļā “Maksājumi starptautiskajās institūcijās un programmās”, izveidojot jaunu apakšsadaļu “Eiropas aizsardzības fonda projekti”.
3. Lai nodrošinātu šā rīkojuma 1.un 2. punktā minēto, atbalstīt Aizsardzības ministrijas priekšlikumu finansējuma pārdalei 2025.gadā 805 812 euro apmērā, samazinot valsts budžeta apakšprogrammā 22.12.00. “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” vispārējā kārtībā sadalāmo dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem un attiecīgi palielinot valsts budžeta programmā 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” vispārējā kārtībā sadalāmo dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus starptautiskajai sadarbībai.
4. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 3. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
1. Lai veiktu iemaksu NATO Drošības palīdzības un apmācību Ukrainai Trasta fondā atļaut Aizsardzības ministrijas no piešķirtajiem budžeta līdzekļiem uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības 2025.gadā 100 000 euro apmērā budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” ilgtermiņa saistību sadaļas “Maksājumi starptautiskajās institūcijās un programmās” apakšsadaļā “NATO iemaksas”.
2. Lai nodrošinātu starptautisko saistību izpildi un vienotu pieeju starptautisko maksājumu veikšanā Eiropas aizsardzības fonda projektiem atļaut Aizsardzības ministrijai no piešķirtajiem budžeta līdzekļiem palielināt budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” valsts budžeta ilgtermiņa saistības 2025.gadā 705 812 euro apmērā sadaļā “Maksājumi starptautiskajās institūcijās un programmās”, izveidojot jaunu apakšsadaļu “Eiropas aizsardzības fonda projekti”.
3. Lai nodrošinātu šā rīkojuma 1.un 2. punktā minēto, atbalstīt Aizsardzības ministrijas priekšlikumu finansējuma pārdalei 2025.gadā 805 812 euro apmērā, samazinot valsts budžeta apakšprogrammā 22.12.00. “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” vispārējā kārtībā sadalāmo dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem un attiecīgi palielinot valsts budžeta programmā 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” vispārējā kārtībā sadalāmo dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus starptautiskajai sadarbībai.
4. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 3. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Izdevumi tiks pārdalīti 2025.gadā 805 812 euro apmērā, samazinot valsts budžeta apakšprogrammā 22.12.00. “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” vispārējā kārtībā sadalāmo dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus precēm un pakalpojumiem un attiecīgi palielinot valsts budžeta programmā 30.00.00 "Valsts aizsardzības politikas realizācija" vispārējā kārtībā sadalāmo dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un ilgtermiņa saistību sadaļu "Maksājumi starptautiskajās institūcijās un programmās" apakšsadaļu “NATO iemaksas” 100 000 euro apmērā un izveidojot jaunu apakšsadaļu “Eiropas aizsardzības fonda projekti” 705 812 euro apmērā.
Izdevumu sadaļā veicot finansējuma pārdali ekonomiskās klasifikācijas kodu griezumā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Ierobežota pieejamība
Jā
Nosaukums
anotācija_(ex_ante)_25-TA-2079_Pielikums_IP
