Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
22-TA-105: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 485 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība augļu, dārzeņu un piena piegādei izglītības iestādēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturtā un septītā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz palielināt atbalsta likmes pienam programmā “Piens un augļi skolai” (turpmāk – atbalsta programma) 2021//2022. mācību gada otrajā semestrī. Tas nepieciešams, ņemot vērā svaigpiena iepirkuma cenas pieaugumu un piena pārstrādes izmaksu pieaugumu, kā rezultātā atbalsta programmā pašreiz noteiktās atbalsta likmes nenosedz izmaksas atbalsta programmas produktu ražošanai. Atbalsta palielināšanai nav nepieciešami papildu budžeta līdzekļi. Atbalsta likmes tiek palielinātas tikai līdz 2021./2022. mācību gada beigām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbalsta programmu Latvijā reglamentē Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumi Nr. 485 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība augļu, dārzeņu un piena piegādei izglītības iestādēm" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 485) un virkne Eiropas Savienības normatīvo aktu, tostarp Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra regula (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un atceļ Padomes Regulas (EEK) Nr. 922/72, (EEK) Nr. 234/79, (EK) Nr. 1037/2001 un (EK) Nr. 1234/2007.
MK noteikumu Nr. 485 5. pielikuma 2. punktā ir noteiktas atbalsta likmes par litru pasterizēta piena, kas izglītojamiem piegādāts atbalsta programmā. Atbalsta likmes ir diferencētas pēc tā, vai piens tiek piegādāts individuālu porciju iepakojumā (t.i., līdz 250 ml ieskaitot) vai arī lielos iepakojumos (t.i., vairāk par 250 ml), kā arī, saskaņā ar normatīvajiem aktiem par bioloģisko lauksaimniecību ražotam pienam atbalsta likme ir vēl augstāka:
- pienam iepakojumā, ne lielākā par 250 mililitriem, – 0,95 euro par litru;
- pienam iepakojumā, kas lielāks par 250 mililitriem, – 0,70 euro par litru;
- bioloģiskajam pienam iepakojumā, ne lielākā par 250 mililitriem, – 0,97 euro par litru;
- bioloģiskajam pienam iepakojumā, kas lielāks par 250 mililitriem, – 0,72 euro par litru.
Piena (un arī svaigu augļu un dārzeņu) piegāde atbalsta programmā balstās uz atbalsta pretendentiem piešķirtām skolu apgādes tiesībām jeb katras izglītības iestādes apgādei aprēķinātu finansējuma aploksni, kuras ietvaros atbalsta pretendenti produktus mācību gada laikā piegādā un kuru nevar pārsniegt (t.i., ja tā tiek pārsniegta, par pārsniegto apmēru pretendentam netiek piešķirts atbalsts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijā, sekojot tendencēm visā Eiropas Savienībā, 2021. gadā ir būtiski pieaugusi svaigpiena iepirkuma cena – Lauksaimniecības datu centra dati liecina, ka kopš 2021. gada maija ik mēnesi tika sasniegti cenas rekordi (mēnešu griezumā), bet 2021. gada novembrī un decembrī jau sasniegti arī absolūtie cenas rekordi Latvijā, - attiecīgi 0,36 EUR/kg un 0,40 EUR/kg. Svaigpiena iepirkuma vidējā cena 2021. gada decembrī, salīdzinot ar 2020. gada decembri, bija pieaugusi par 34%. Saskaņā ar Latvijas Centrālās Piensaimnieku savienības (turpmāk – LPCS)  sniegto informāciju par pārstrādes izmaksu struktūru pasterizētam pienam, svaigpiena iepirkuma cena veido vismaz pusi no pasterizēta piena ražošanas izmaksām (piemēram, 2020. gada decembrī 51,9%, 2021. gada decembrī 60,8%) un, līdz ar to, tā ir būtiskākā pārstrādes izmaksu daļa, kas kopš 2020. gada vidus piedzīvo stabilu kāpumu.
Taču arī citi izmaksu posteņi piena pārstrādē ir sadārdzinājušies. Uz Centrālās statistikas pārvaldes datiem balstīti Zemkopības ministrijas aprēķini par piena produktu izlaides pieaugumu un ražošanas izmaksu pieaugumu ļauj secināt, ka ražošanas izmaksas pieaugušas straujāk nekā produktu izlaide, kas nozīmē, ka ražotājiem pašiem jāsedz šis izmaksu pieaugums. Piemēram, energoresursi, kaut arī tie neveido būtiskāko daļu piena pārstrādes izmaksās, ir ievērojami sadārdzinājušies - pēc LPCS sniegtās informācijas, 2021. gada decembrī salīdzinājumā ar 2020. gada decembri, energoresursu izmaksas (rēķinot uz 1 tonnu pārstrādātā piena) ir dubultojušās.
Pārstrādes izmaksu kāpuma rezultātā Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 485 “Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība augļu, dārzeņu un piena piegādei izglītības iestādēm” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 485) pašreiz noteiktās atbalsta likmes nenosedz pasterizēta piena ražošanas, piegādes un izdalīšanas izmaksas atbalsta programmā.
Šī iemesla dēļ vairāki programmā iesaistījušies piena pārstrādes uzņēmumi rakstiski vērsušies Lauku atbalsta dienestā, informējot par piena piegāžu pārtraukšanu atbalsta programmā, lai neciestu finansiālus zaudējumus.
Risinājuma apraksts
Lai turpinātu sekmīgi īstenot atbalsta programmu un piena piegādi atbalsta programmā, nodrošinot pirmskolas vecuma bērnus un 1.-9.klašu skolniekus ar bezmaksas pienu, ir nepieciešams ņemt vērā piena pārstrādes izmaksu kāpumu un palielināt atbalstu tādā apmērā, kas nosegtu piena pārstrādes, piegādes un izdales izmaksas.
Ņemot vērā, ka svaigpiena iepirkuma cena pēdējos mēnešos piedzīvo bezprecedenta pieaugumu un arī pārējās piena pārstrādes izmaksas pieaug tieši pēdējos mēnešos, atbalsta apmēra noteikšanai tiek izmantoti dati par 2021. gada oktobri, novembri un decembri, kā arī 2022. gada janvārim prognozētie rādītāji (svaigpiena iepirkuma cenai – LDC dati, pārējām pozīcijām – LPCS prognoze).
Projekts līdz ar to paredz noteikt šādas paaugstinātas atbalsta likmes par litru piena:
- pienam iepakojumā, ne lielākā par 250 mililitriem, – 0,87 euro par litru;
- pienam iepakojumā, kas lielāks par 250 mililitriem, – 0,89 euro par litru;
- bioloģiskajam pienam iepakojumā, ne lielākā par 250 mililitriem, – 1,11 euro par litru;
- bioloģiskajam pienam iepakojumā, kas lielāks par 250 mililitriem, – 1,13 euro par litru.
Covid-19 pandēmija turpina ietekmēt izglītības procesu, daļai izglītojamo mācībām periodiski notiekot attālināti. Atbalsta programmas produkti saskaņā ar programmas nosacījumiem, ir jāpiegādā bērniem izglītības iestādēs uz vietas vai, attālināta mācību procesa laikā, kopā ar pašvaldības organizētajām pārtikas vai gatavā ēdiena pakām. Tā kā ne visās pašvaldībās šādas pārtikas paku vai ēdiena piegādes tiek organizētas, kā arī ne visos gadījumos pašvaldība panākusi vienošanos ar atbalsta pretendentiem par atbalsta programmas produktu piegādi, tad Covid-19 pandēmija negatīvi ietekmē arī atbalsta programmā piegādāto produktu daudzumus. Saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta datiem, piemēram, 2018/2019. mācību gadā (t.i., pirms pandēmijas) atbalsta programmā tika piegādātas 2 915 tonnas piena, bet 2020/2021 mācību gadā – tikai 2 484 tonnas jeb par 15% mazāk. Ņemot vērā Covid-19 saglabāšanos arī šajā mācību gadā, var prognozēt, ka atbalsta programmā piegādātais kopējais piena daudzums būs līdzvērtīgs kā iepriekšējā mācību gadā (ja dalību programmā nepārtrauks virkne atbalsta pretendentu).
Zemkopības ministrijas aprēķini liecina, ka otrajā semestrī, piemērojot projektā paredzētās atbalsta likmes piena piegādei, būs nepieciešami aptuveni 1,69 milj. EUR jeb par 0,26 milj. EUR vairāk nekā būtu nepieciešams, ja likmes netiktu mainītas. Kopā ar pirmajam semestrim prognozēto budžeta apguvi (aptuveni 0,67 milj. EUR), mācību gadā kopumā tiek prognozēta budžeta apguve 2,36 milj. EUR apmērā, kas ir 192,6 tūkst. EUR mazāk nekā finansējums, kas kārtējā mācību gadā ir piešķirts atbalsta pretendentiem skolu apgādes tiesību ietvaros. 
Tādējādi projektā paredzētais atbalsta likmju palielinājums neparedz papildu budžeta nepieciešamību un atbalsts tiks izmaksāts no atbalsta programmai piešķirtā budžeta.
Atbalsta likmes tiek palielinātas tikai līdz 2021./2022. mācību gada beigām. Par nepieciešamību veikt ilgāka termiņa izmaiņas atbalsta likmēs Zemkopības ministrija veiks atsevišķu izvērtējumu un, nepieciešamības gadījumā izstrādās atbilstošus grozījumus MK noteikumos Nr. 485.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Zemkopības ministrija veica vairākus aprēķinu variantus, paredzot dažādus laikposmus, kuru rādītājus izmantot likmju noteikšanai. Tomēr, ņemot vērā, ka svaigpiena iepirkuma cenā būtiskākais pieaugums noticis tieši 2021. gada pēdējos mēnešos, ilgāku un agrāku references laikposmu rādītāju izmantošana neļautu pienācīgā apmērā ņemt vērā izmaksu pieaugumu un noteikt atbilstošas atbalsta likmes.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ja atbalsta pretendenti (piena pārstrādes uzņēmumi), kas jau šobrīd ir informējuši par plānoto piena piegādes pārtraukšanu atbalsta programmā, pārtrauks piegādes, tas tieši skars 194 izglītības iestādes jeb 17% no visām kārtējā mācību gadā atbalsta programmā pieteiktajām izglītības iestādēm (jeb piegādājamā piena daudzuma izteiksmē 12%). Taču šie paši atbalsta pretendenti vienlaikus piegādā pienu atbalsta programmas vajadzībām arī citiem atbalsta pretendentiem (piemēram, skolu ēdinātājiem), tādējādi šo uzņēmumu izstāšanās no atbalsta programmas ietekmētu vēl lielāku skaitu izglītības iestāžu. Līdz ar to kopējā  negatīvā ietekme uz programmas īstenošanu, šiem atbalsta pretendentiem izstājoties, vērtējama kā nozīmīga.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • pirmsskolas vecuma bērni
Ietekmes apraksts
Projekts nodrošinās, ka atbalsta programmā dalību turpina visi atbalsta pretendenti, nodrošinot iespēju visiem pirmsskolas vecuma bērniem un 1.-9.klašu skolēniem saņemt bezmaksas piena porcijas ik dienu (3x nedēļā).
Juridiskās personas
  • Atbalsta pretendenti (piena pārstrādes uzņēmumi)
Ietekmes apraksts
Projekts nodrošinās adekvātu atbalsta apmēru pasterizēta piena piegādei atbalsta programmā, sedzot ražošanas izmaksas. Tādējādi projekts nodrošinās, ka atbalsta programmā dalību turpina visi atbalsta pretendenti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Projekts nodrošinās adekvātu atbalsta apmēru pasterizēta piena piegādei atbalsta programmā, tādējādi projekts nodrošinot,ka atbalsta programmā iesaistītie piena pārstrādes uzņēmumi un citi atbalsta pretendenti necieš finansiālus zaudējumus no programmā piegādātās produkcijas.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

-

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Atbalsta likmju palielināšana tiks īstenota atbalsta programmai piešķirtā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts ievietots publiskajā apspriešanā 2022. gada 24. janvārī. Termiņš viedokļu sniegšanai ir 2022. gada 31. janvāris.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts šo jomu skar daļēji, ņemot vērā, ka atbalsta programmā piegādājamo produktu nosacījumi ņem vērā veselīga uztura pamatprincipus un uztura normas. Projekts nodrošinās, ka visi atbalsta pretendenti turpina dalību programmā, līdz ar to svaigu un veselīgu produktu porcijas bez maksas būs pieejamas iespējami plašai mērķauditorijai.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi