Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-2285: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas un izlietošanas, kā arī fizisko un juridisko personu ziedojumu uzskaites un izlietošanas kārtība Latvijas Republikas teritorijā esošo padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par padomju un nacistisko režīmu slavinošu objektu eksponēšanas aizliegumu un to demontāžu Latvijas Republikas teritorijā” 8.panta ceturto daļu un pārejas noteikumu 1.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas un izlietošanas, kā arī fizisko un juridisko personu ziedojumu uzskaites un izlietošanas kārtību pašvaldībās Latvijas Republikas teritorijā esošo padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022.gada 23.jūnijā stājās spēkā likums “Par padomju un nacistisko režīmu slavinošu objektu eksponēšanas aizliegumu un to demontāžu Latvijas Republikas teritorijā” (turpmāk – Likums). Saskaņā ar Likuma 3.pantu publiskajā ārtelpā, publiskajā būvē vai publiskas personas iekštelpā (izņemot akreditētus muzejus) aizliegts eksponēt pieminekļus, piemiņas zīmes, piemiņas plāksnes, piemiņas vietas, arhitektoniskus vai mākslinieciskus veidojumus un citus objektus (turpmāk – objekti), kas izvietoti Latvijas teritorijā kopš 1940.gada un atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem:
1) slavina PSRS vai nacistiskās Vācijas okupācijas varu, ar to saistītu notikumu vai personu;
2) slavina totalitārismu, vardarbību, militāru agresiju, karu un kara ideoloģiju;
3) ietver padomju varas vai nacisma simbolus.

Atbilstoši Likuma 4.panta pirmajai daļai ar Likumu tiek noteikts, ka Rīgā, Uzvaras parkā esošais monuments “Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem” ir demontējams. Saskaņā ar Likuma 4.panta otro daļu citus Likuma 3.pantā noteiktajiem kritērijiem atbilstošus demontējamos objektus nosaka Ministru kabinets. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumiem Nr.448 “Latvijas Republikas teritorijā esošo demontējamo padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu saraksts” (turpmāk – MK noteikumi Nr.448) ir apstiprināts demontējamo objektu saraksts. Atbilstoši Likuma 4.panta trešajai daļai lēmumu par Likuma 3.pantā noteiktajiem kritērijiem atbilstoša objekta, izņemot Likuma 3.panta pirmajā un otrajā daļā minētos objektus, demontāžu pieņem tā pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā attiecīgais objekts atrodas.

Likuma 8.panta pirmā daļa nosaka, ka Likuma 4.pantā minēto objektu demontāžu finansē vienādā apmērā no valsts un tās pašvaldības, kuras administratīvajā teritorijā attiecīgais objekts atrodas, budžeta līdzekļiem. Saskaņā ar Likuma 8.panta otro daļu Likuma 4.pantā minēto objektu demontāžu primāri finansē no šim mērķim fizisko un juridisko personu ziedotajiem finanšu līdzekļus, ja tādi ir. Likuma 8.panta trešā daļa nosaka, ka attiecībā uz fizisko un juridisko personu ziedojumiem, kas paredzēti Likuma 3.pantā noteiktajiem kritērijiem atbilstoša objekta demontāžai, nepiemēro likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 14.pantā noteiktos ierobežojumus. Likuma 8.panta ceturtā daļa nosaka, ka valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas un izlietošanas kārtību, kā arī fizisko un juridisko personu ziedojumu uzskaites un izlietošanas kārtību Likuma 4.pantā minēto objektu demontāžai nosaka Ministru kabinets. Saskaņā ar Likuma pārejas noteikumu 1.punktu Ministru kabinets Likuma 8.panta ceturtajā daļā minētos noteikumus izdod līdz 2022.gada 31.jūlijam.

No 2022.gada 11.maija līdz 2022.gada 27.jūnijam ilgušajā ziedojumu akcijā portālā Ziedot.lv “Okupācijas pieminekļa nojaukšana” Rīgā, Uzvaras parkā esošā monumenta “Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem” demontāžai tika savākti 268 385,60 euro. Publiskajā telpā izskanējusi informācija arī par juridisku personu piedāvājumiem ziedot dažādus darbus, kas nepieciešami pieminekļa demontāžai.

Ziedojumu uzskaite un novērtēšanas kārtība budžeta iestādēs ir noteikta Ministru kabineta 2018.gada 13.februāra noteikumos Nr.87 “Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs”, savukārt informācijas atklāšana par ziedojumiem un dāvinājumiem ir noteikta Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumos Nr.344 “Gada pārskata sagatavošanas kārtība” (no 2023.gada 1.janvāra atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumiem Nr.652 “Gada pārskata sagatavošanas kārtība”). Informāciju par saņemto ziedojumu apjomu naudā pašvaldības atklāj arī saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 17.augusta noteikumiem Nr.776 “Mēneša pārskatu sagatavošanas un iesniegšanas kārtība”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma 3.pantā noteiktais aizliegums eksponēt padomju vai nacistisko režīmu slavinošus objektus tika noteikts, lai nepieļautu Latvijas kā demokrātiskas un nacionālas valsts vērtību noniecināšanu un apdraudējumu, paustu nosodošu nostāju gan pret PSRS, gan nacistiskās Vācijas prettiesisko okupācijas varu, īstenoto politiku un veiktajiem noziegumiem, veicinātu sabiedrības izpratni par notikumiem Latvijas teritorijā Otrā pasaules kara laikā un pēckara periodā, tādējādi stiprinot sabiedrības vēsturisko atmiņu, kā arī nodrošinātu vēsturiskā taisnīguma atjaunošanu – novērstu nepatiesu, neprecīzu un neobjektīvu vēsturisko notikumu atspoguļojumu un godinātu Latvijas tautas pretestību gan PSRS, gan nacistiskās Vācijas okupācijas varai. Līdz ar to ir nepieciešams noteikt valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas un izlietošanas kārtību, kā arī fizisko un juridisko personu ziedojumu uzskaites un izlietošanas kārtību pašvaldībās, Latvijas Republikas teritorijā esošo padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu, kas atbilst Likuma 3.panta noteiktajiem kritērijiem, demontāžai.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz atbilstoši Likuma 8.panta ceturtajai daļai Ministru kabinetā apstiprināt valsts budžeta līdzekļu piešķiršanas un izlietošanas kārtību, kā arī kārtību fizisko un juridisko personu ziedojumu uzskaites un izlietošanas kārtību Latvijas Republikas teritorijā esošo padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžai.

Projekts nosaka, ka valsts atbilstoši Likuma 8.panta pirmajai daļai finansē ne vairāk kā 50 procentus no kopējām objektu demontāžas izmaksām pēc fizisko un juridisko personu ziedoto resursu izlietojuma. Demontāžas darbu attiecināmās izmaksas ir izmaksas par Likumā noteiktām obligāti veicamām demontāžas darbībām. Tās ir objekta dokumentēšana un dokumenti demontāžas darbu veikšanai, tiešie demontāžas darbi, tajā skaitā transporta izmaksas un tehnikas īres izmaksas, atbrīvotās teritorijas sakopšana un demontāžas rezultātā radušos atkritumu apsaimniekošana.

Likuma 5.panta piektā daļa nosaka, ka objektu demontāžu pašvaldības īsteno ne vēlāk kā līdz 2022.gada 15.novembrim. Saskaņā ar Likuma pārejas noteikumu 2.punktu minētais termiņš neattiecas uz Rīgā, Uzvaras parkā esošā monumenta “Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem” pazemes daļas demontāžu un atbrīvotās teritorijas sakārtošanu. Pazemes daļas demontāža un atbrīvotās teritorijas sakārtošanas darbi īstenojami līdz 2023.gada 30.jūnijam.

Pašvaldības savā administratīvajā teritorijā esošo objektu demontāžu finansē no saviem līdzekļiem un atbilstoši Projektā paredzētajam pēc demontāžas ne vēlāk kā līdz 2022.gada 22.novembrim, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati (turpmāk – ePārskati), iesniedz valsts budžeta līdzekļu pieprasījumus valsts budžeta līdzekļu daļas segšanai atbilstoši faktiskajām izmaksām. Savukārt attiecībā uz Rīgā, Uzvaras parkā esošā monumenta “Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem” demontāžu Projekts paredz, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldība par virszemes daļas demontāžu valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu atbilstoši faktiskajām izmaksām iesniedz Kultūras ministrijai līdz 2022.gada 22.novembrim, bet par minētā objekta pazemes daļas demontāžu – viena mēneša laikā pēc demontāžas darbu veikšanas, bet ne vēlāk kā līdz 2023.gada 7.jūlijam. Valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu forma ir pievienota anotācijas pielikumā.

Pašvaldība valsts budžeta līdzekļu pieprasījumam ePārskati pievieno šādu informāciju:
1) demontētā objekta nosaukums un atrašanās vieta;
2) kopējie izdevumi objekta demontāžai, izlietotie fizisko un juridisko personu ziedotie finanšu līdzekļi, pakalpojumi, tiesības vai citāda veida labumi un pašvaldības resursi;
3) pieprasītais valsts budžeta līdzekļu apjoms;
4) ja darbus veic pašvaldības kapitālsabiedrība, tad vienošanās par darbu veikšanu kopija;
5) darījumu apliecinošu vai citu finanšu dokumentu kopijas, kas pamato kopējos demontāžas darbu veikšanai izlietotos finanšu resursus;
6) fotofiksācija par demontējamo objektu pirms un pēc demontāžas darbu veikšanas.

Projekts nosaka, ka Kultūras ministrija ir tiesīga pieprasīt no pašvaldības papildu informāciju un dokumentus. Kultūras ministrija, pieaicinot Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes deleģētus speciālistus, vienas nedēļas laikā atbilstoši kompetencei izvērtē pašvaldību iesniegtos valsts budžeta līdzekļu pieprasījumus un apstiprina iesniegtos pieprasījumus ePārskati. Kultūras ministrija ne vēlāk kā līdz 2022.gada 1.decembrim par 2022.gadā pašvaldību iesniegtajiem valsts budžeta līdzekļu pieprasījumiem un 2023.gadā par Rīgas valstspilsētas pašvaldības valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu attiecībā uz Rīgā, Uzvaras parkā esošā monumenta “Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem” pazemes daļas demontāžu trīs nedēļu laikā pēc valsts budžeta līdzekļu pieprasījuma iesniegšanas informē Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju par izvērtētajiem un apstiprinātajiem valsts budžeta līdzekļu pieprasījumiem. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, pamatojoties uz Kultūras ministrijas apstiprinātajiem ePārskatiem,  kompensē pašvaldībām izdevumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Attiecībā uz fizisko un juridisko personu ziedojumiem Projekta nosaka, ka pašvaldība fizisko un juridisko personu ziedojumu uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajos aktos budžeta iestāžu grāmatvedības uzskaites jomā noteikto. Pašvaldības informāciju par fizisko un juridisko personu ziedojumiem atklāj gada pārskatā saskaņā ar normatīvajos aktos budžeta iestāžu pārskatu sagatavošanas jomā noteikto.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ņemot vērā, ka katrs demontējamais objekts ir atšķirīgs gan pēc sava lieluma, gan pēc savas būvkonstrukcijas, gan pēc sava novietojuma pilsētvidē vai lauku teritorijā, pirms demontāžas darbu uzsākšanas nav iespējams precīzi aprēķināt demontējamo darbu izmaksas, kā arī nav zināms, kāds būs fizisko un juridisko ziedojumu apmērs demontāžas darbu veikšanai. Saskaņā ar MK noteikumiem Nr.448 ir noteikti 69 demontējamie objekti. MK noteikumu Nr.448 anotācijā norādīts, ka, ņemot vērā, ka Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde turpina darbu pie demontējamo objektu saraksta, MK noteikumu Nr.448 noteiktais demontējamo objektu saraksts pēc vajadzības tiks papildināts.

No 2022.gada 11.maija līdz 2022.gada 27.jūnijam ilgušajā ziedojumu akcijā portālā Ziedot.lv “Okupācijas pieminekļa nojaukšana” Rīgā, Uzvaras parkā esošā monumenta “Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem” demontāžai tika savākti 268 385,60 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likuma 8.panta pirmā un otrā daļa nosaka, ka Likuma 4.pantā minēto objektu demontāžu finansē vienādā apmērā no valsts un tās pašvaldības, kuras administratīvajā teritorijā attiecīgais objekts atrodas, budžeta līdzekļiem, un Likuma 4.pantā minēto objektu demontāžu primāri finansē no šim mērķim fizisko un juridisko personu ziedotajiem finanšu līdzekļus, ja tādi ir.

Projekts paredz, ka valsts finansē ne vairāk kā 50 procentus no kopējām demontāžas izmaksām pēc fizisko un juridisko personu ziedoto resursu izlietojuma. Projektā atbilstoši Ekonomikas ministrijas sniegtajam viedoklim (2022.gada 4.augusta vēstule Nr.3.3-6/2022/4860N) paredzēts, ka demontāžas darbu attiecināmās izmaksas ir izmaksas par Likumā noteiktām obligāti veicamām demontāžas darbībām. Tās ir objekta dokumentēšana un dokumenti demontāžas darbu veikšanai, tiešie demontāžas darbi, tajā skaitā transporta izmaksas un tehnikas īres izmaksas, atbrīvotās teritorijas sakopšana un demontāžas rezultātā radušos atkritumu apsaimniekošana. Pašvaldības savā administratīvajā teritorijā esošo objektu demontāžu finansē no saviem līdzekļiem un pēc demontāžas ne vēlāk kā līdz 2022.gada 22.novembrim iesniedz Kultūras ministrijai valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu atbilstoši faktiskajām izmaksām. Rīgas valstspilsētas pašvaldība valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu atbilstoši faktiskajām izmaksām par Rīgā, Uzvaras parkā esošā monumenta “Padomju karavīriem – Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem” virszemes daļas demontāžu iesniedz Kultūras ministrijai līdz 2022.gada 22.novembrim, bet par minētā objekta pazemes daļas demontāžu – viena mēneša laikā pēc demontāžas darbu veikšanas, bet ne vēlāk kā līdz 2023.gada 7.jūlijam. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, pamatojoties uz Kultūras ministrijas apstiprinātajiem ePārskatiem, kompensē pašvaldībām izdevumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Kultūras ministrija, Valsts kase, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Valsts kase
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu forma