Anotācija (ex-ante)

23-TA-994: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.2. pasākuma "Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts „Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” 1.3.1.2 pasākuma "Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai " (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, lai nodrošinātu sekmīgu un savlaicīgu darbības programmas mērķa, iznākumu rādītāju un rezultāta rādītāju sasniegšanu Eiropas Savienības kohēzijas politikas 2021.-2027.gada plānošanas perioda ietvaros.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir valsts pārvaldes inovācijas eko-sistēmas un vienota eksperimentēšanas ietvara attīstīšana, nodrošinot, ka jaunveidojamo valsts pārvaldes un pašvaldību koplietošanas platformas, kā arī citu šī SAM ietvaros izveidoto/pilnveidoto risinājumu attīstība tiek veikta, izmantojot inovatīvas tehnoloģijas un pieejas, t.sk., inovācijas laboratoriju pakalpojumu izmantošana, fokusējoties uz uzņēmumu attīstības vajadzībām kā centrālo nostādot pakalpojuma lietotāju.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Raugoties uz valsts pārvaldes darbības pamatprincipiem, kas ir noteikti Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta 6.daļā, ir noteikts, ka valsts pārvalde savā darbībā pastāvīgi pārbauda un uzlabo sabiedrībai sniegto pakalpojumu kvalitāti. Līdz šim valsts pārvalde, atkarībā no sniegtā pakalpojuma veida, ir uzrādījusi mainīgus rezultātus kvalitātes nodrošināšanā, valsts pārvaldes klientiem jeb sabiedrībai uzrādot savu apmierinātību vai tieši pretēji, neapmierinātu dažādās sabiedriskās domās aptaujas. Līdz ar strauji mainīgo digitālo vidi, kur tehnoloģijas attīstās ātrāk nekā spēja tās pārņemt un it īpaši ar šādu izaicinājumu sastopas vairākas pasaules valstis, sabiedrībai aug prasības pret saņemto pakalpojumu kvalitāti arī pret valsts pārvaldi.
Jāmin, ka nereti sastopamies arī ar situācijām valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanās jomām, kurās nav skaidri definēts, kurš ir atbildīgais par pakalpojumu, līdz ar to, pakalpojuma sniegtā kvalitāte ir nepilnīga un netiek orientēta uz lietotāju vajadzībām, bet uz normu izpildi. Lietotājs uztver valsts pārvaldi kā vienotu, kas nozīmē, ka pakalpojuma sniegšanai jānotiek raiti, bez institucionāliem pārrāvumiem un pēc būtības visai valsts pārvaldei būtu jānodrošina vienots pakalpojuma sniegšanas standarts, no vienas puses, radot iedzīvotājam pārliecību, ka ikviens tā dzīves jautājums tiks risināts vienlīdz kvalitatīvi, no otras puses, tas stiprina valsts pārvaldes kopējo identitāti un veido monolītu izpratni par valsts pārvaldi iedzīvotāju acīs.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz ar pieaugošo tendenci un sabiedrības neapmierinātību dažādu pakalpojumu saņemšanā, valsts pārvalde gan reaktīvi, gan proaktīvi meklē dažādus risinājumus, kā pielāgot tās pakalpojumus sabiedrības vajadzībām. Prasības un nepieciešamība pēc pakalpojuma pārveides, digitālās transformācijas, apmācību komponentes un citām perspektīvām, ir aprakstītas dažādos plānošanas dokumentos.
Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021-2027. gadam ir norādīts rīcības apakšvirziens: Inovācija valsts pārvaldē, dizaina domāšana, valsts pārvaldes pakalpojumu digitālās transformācijas kompetences (4.4.9.5.) un tajā ir definēta nepieciešamība pēc rīcības: izveidota publiskās inovācijas ekosistēma un dizaina pieeja tiek pielietota kā pamata pieeja publiskā sektora darbā un modernizācijā – valsts un pašvaldību pakalpojumos, politikas veidošanā, procesu pilnveidē, nodrošinājuma, publiskās infrastruktūras veidošanā un komunikācijā un jebkurā citā publiskā sektora pārvaldības aspektā.
Vienlaikus, digitālās transformācijas pamatnostādnēs tiek uzsvērta efektīva un mērķtiecīga digitālā transformācija, nodrošinot inovatīvu organizatorisko un tehnoloģisko risinājumu aprobēšanu, eksperimentēšanu, pilotēšanu un ieviešanu, kas pieprasa valsts pārvaldes inovāciju un dizaina domāšanas metodiskā atbalsta koplietošanas izveidi pakalpojumu sniedzēja, nodrošinot digitālās transformācijas, t.sk. pakalpojumu dizaina kompetences (t.sk. UX/UI dizaineri).
Lai tuvinātu šī mērķa sasniegšanu, ar Inovāciju laboratorija aktivitātēm Valsts kanceleja vēlas stimulēt nepieciešamos pārmaiņu procesus. Līdz šim Valsts kancelejas inovācijas laboratorija ir ieguvusi atpazīstamību gan valsts pārvaldes iestāžu lokā, kā arī no Eiropas Savienības par izveidoto pieeju sistemātiski strādāt ar inovācijām valsts pārvaldē. Tāpat Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija saņēmusi Eiropas Publiskās administrācijas institūta Eiropas Publiskā sektora balvas Labās prakses sertifikātu kategorijā “Inovācija” atzinību.
Līdz šim kā būtiskākā problēma digitālo pakalpojumu kontekstā tiek uzsvērta, ka Latvijā nav bijusi uz pakalpojumu sniegšanu un pakalpojumu saņēmējiem orientēta kultūras prakse, kas pēc būtības nozīmē, ka pakalpojums vai produkts tiek veidots, neņemot vērā lietotāja orientētu pieeju pakalpojumiem un produktiem, kas ikdienā visbiežāk saskaras ar to izmantošanu. Pakalpojums vai produkts tiek izstrādāts un tā darbības principi netiek pārskatīti, ļoti reti tiek veikta regulāra atgriezeniskās saites saņemšana no pakalpojuma vai produkta lietotājiem. Līdz ar privātā sektora pieeju regulāri pārskatīt savu klientu apmierinātību ar pakalpojuma sniegšanu vai produkta saņemšanas kvalitāti, aizvien vairāk pieaug sabiedrības prasība arī pēc šādas sistemātiskas pieejas valsts tiešās pārvaldes un pašvaldību pakalpojumu sniegšanā. Līdz ar ierobežoto resursu daudzumu, kā arī nepietiekamajām zināšanām kā produktu vai pakalpojumu pārveidot, Inovācijas laboratorijas ietvaros specifiskais atbalsts ar UI/UX ekspertu palīdzību sniegtu augstu pievienoto vērtību pakalpojuma vai produkta izmantotās auditorijas izpētei, saprotot, kura no pakalpojuma vai produkta sadaļa nav atbilstošā lietotāja vajadzībām, tās tiktu identificētas un līdz ar to, piedāvāti prototipi kā pakalpojuma vai produkta daļu pārveidot atbilstoši. Ir nepieciešams norādīt, ka šādai prakses ieviešanai valsts pārvaldē būtu jānotiek regulāri, kurā pakalpojumu vai produkta īpašnieki pārskata savu sniegtā servisa kvalitāti un, atbilstoši mainīgajām sabiedrības prasībām, spēj nodrošināt augstāko pakalpojumu kvalitāti. Augsta pakalpojuma kvalitāte valsts pārvaldē nozīmētu arī augstāku uzticēšanās līmeni valsts pārvaldei kopumā, jo centrālajā lomā tiktu nostādīts lietotājs un tā pieredze, saņemot pakalpojumu.
Risinājuma apraksts
Latvijas valsts pārvaldes mērķis pakalpojumu sniegšanā ir nodrošināt lietotājorientētu, inovatīvu un racionāli organizētu valsts pārvaldes pakalpojumu.
Tas, kā to ir iespējams risināt, ir Valsts kancelejas Inovācijas laboratorijas iegūtā prakse un zināšanas beidzamo piecu gadu laikā, kopš laboratorijas dibināšanas, kur tieši lietotājorientēta pieeja problēmjautājumu risināšanā ir centrālais aspekts. Nepietiekamā lietotāju iesaiste pakalpojumu izstrādē, testēšanā un pilnveidē būtu risināma ar laboratorijas aktīvu līdzdarbību, nodrošinot pakalpojumu izveides vai pārskatīšanas fāzi.
Ar inovatīvu metožu pielietošanu, kas orientējas uz pakalpojumu un produktu pārveidi, lai tie kļūtu uz lietotāju orientēti, nodrošināt valsts pārvaldes tiešās, kā arī pašvaldības iestādēm inovācijas laboratorijas metodisko atbalstu digitālo pakalpojumu un produktu pārveidē ar UI/UX atbalstu 20 pakalpojumiem un produktiem. Norādām, ka šajā projektā fokuss tiks vērsts uz horizontālo problēmjautājumu risināšanu, t.i., tādu pakalpojumu un produktu pārveidi, kas atbilst dzīves situāciju raksturam, un pakalpojumu vai produktu nodrošina valsts pārvaldes tiešās iestādes vai pašvaldības. Dzīves situācijas ir dažādi dzīves notikumi, ar kuriem var saskarties jebkurš Latvijas iedzīvotājs un kuros personai var rasties nepieciešamība pēc noteiktu pakalpojumu kopuma, piemēram, jautājumi, kas saistīti ar uzņēmuma reģistrēšanu, darba zaudēšanu un meklēšanu, izglītību, veselību, nekustamo īpašumu, tiesībām, nodokļiem un naudu, ceļošanu un citiem. Vienlaikus, kā prioritāri nepieciešams skatīt arī tādu pakalpojumu un produktu pārveidi, kas ir izvirzīti kā risināmi Ministru kabineta rīkojumā Nr. 200 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” (Ministru kabineta 04.04.2023. sēdes protokols Nr. 17 48. §) (turpmāk – Valdības rīcības plāns)  Jebkurš no produktiem vai pakalpojumiem, kas tiks pārveidots, ir fokusēts ne tikai uz iedzīvotāju vajadzībām, bet līdztekus tie ir arī uzņēmēju fokusēti pasākumi. Līdz ar projekta izvirzīto sasniedzamo rādītāju 20 pārveidoti pakalpojumi vai produkti, projekta ieviešana, atkarībā no izvirzīto pakalpojumu un produktu projektu laikietilpības, būs pakāpeniskā, t.i., gadā tiktu aplūkoti vidēji pieci pakalpojumu vai produktu pārveide.
Pakalpojumu un produktu pilnveide notiks saistīti ar 1)izvirzītām prioritātēm atsevišķā inovāciju sprintā par valstī nozīmīgiem projektiem, kuriem pārveide būtu nepieciešama, 2) produktiem un pakalpojumiem, kas izvirzīti kā risināmi Valdības rīcības plānā, 3) produktiem un pakalpojumiem, kas atbilst dzīves situāciju aprakstam un kas, konkursa atlases kārtībā, gūs iespēju pārveidot produktu vai pakalpojumu. Pēc Inovācijas laboratorijas sniegtā atbalsta, kuras ietvaros tiks sniegts metodoloģisks atbalsts ar UI/UX speciālistu piesaisti, orientējoties uz digitālu pakalpojumu un produktu pārveidi, katram no atbalstītajiem projektiem tiktu piešķirts secīgs finansējums pusgada laikā kopš laboratorijas sprintu iziešanas mirkļa, lai izvēlēto prototipu ieviestu praktiski strādājam.
Finansējums projekta tālākai ieviešanai tiks piešķirts tikai tiem projektiem, kas pilnā apmērā izies Inovācijas laboratorijas dizainēto un izstrādāto atbalsta metodoloģijas ciklu pakalpojumu un produktu pārveidi un sprinta laikā demonstrēs visu iesaistīto pušu, tai skaitā izmantotā pakalpojuma vai produkta lietotāju, iesaisti un sprinta laikā spēs izstrādāt vismaz piecus prototipus, kurus tālāk, pēc pakalpojuma un produkta projekta pieteicēju puses, būtu testējami un pilotējami ieviešanas fāzē. Vienlaikus, projekta sprinta laikā kā būtiskākais ir tieši digitālo un uz lietotāju orientētu problēmjautājumu risināšana, kas nozīmē tieši tādu prototipu veidošana, kas risinātu digitālo un lietotāju orientētu aspektu izmaiņu sniegtajā pakalpojumā vai produktā.
Atbalstāmās darbības un izmaksas

Visas pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam politikas mērķa "Konkurentspējīgāka un viedāka Eiropa, veicinot inovatīvas un viedas ekonomiskās pārmaiņas un reģionālo IKT savienojamību " prioritārā virziena "Digitalizācija" noteiktajam intervences kodam – 16 “Valsts pārvaldes IKT risinājumi, e-pakalpojumi, lietotnes”.
1.3.1.2 pasākuma "Inovācijas laboratorija digitalizācijas priekšrocību izmantošanai " (turpmāk – pasākums) atbalstāmās darbības ir plānotas saskaņā ar vairākiem dažāda līmeņa politikas plānošanas dokumentiem. Nacionālajā attīstības plānā 2027 rīcības virzienā “Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi” viens no izvirzītajiem mērķiem (295.) ir “Digitalizējot transformēta publiskā pārvalde, racionāli pārvaldīta organizatoriskā un tehnoloģiskā ekosistēma, kas ir iekšēji integrēta un ārēji atvērta kopīgas vērtības radīšanai, inovācijām un lietotājorientētai pieejai publisko pakalpojumu sniegšanā fiziskajā un digitālajā vidē.”
Vienlaikus, arī citos plānošanas dokumentos, tādos kā Publiskajā pārvaldē nodarbināto mācīšanās un attīstības plāns 2021.-2027. gadam ir noteikta stratēģiskā prioritāte 3.2. Inovācija un koprade modernai rīcībpolitikai un pakalpojumiem publiskajā pārvaldē, ar mērķiem 1) uzlabot rīcībpolitikas plānošanas procesu, nodrošinot augstāku sabiedrības iesaisti lēmumu pieņemšanas procesā; 2) politikas plānotājiem attīstīt nepieciešamās prasmes, zināšanas un rīkus modernai rīcībpolitikas veidošanai; 3) attīstīt efektīvu un lietotājorientētu pakalpojumu izstrādi, prototipēšanu un ieviešanu.
Noteikumu projekts nosaka atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas. Pasākuma projekta ietvaros attiecināmās izmaksas ir pakārtotas atbalstāmajām darbībām, kas ir saistītas ar publisko pakalpojumu dizaina izstrādi inovācijas laboratorijas ietvaros, ekspertu piesaisti, digitālo dizaineru piesaisti, laboratorijas darbības attīstīšanu, starpsektoru inovāciju prototipu izstrādi.

Noteikumu projektā noteiktas tiešās attiecināmās izmaksas un netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību realizācijai un projekta rezultātu sasniegšanai, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām (finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla un projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas). Tās ir finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personāla administratīvās izmaksas, kas paredzētas iestādes ikdienas darbības nodrošināšanai – izmaksas, kuras nepieciešamas, lai organizācija varētu darboties un kuras nav tieši saistītas ar projekta īstenošanu, piemēram, telpu un iekārtu izmantošanas izmaksas, komunālie un sakaru maksājumi, iestādes vadības un atbalsta struktūrvienību izmaksas. Projekta vadības un projekta īstenošanas netiešajās attiecināmajās izmaksās ietilpst: kancelejas preces, biroja piederumi un biroja aprīkojuma īre vai iegāde, telpu noma, komunālie maksājumi un telpu uzturēšanas izmaksas; telekomunikācijas, interneta izmaksas un pasta pakalpojumu izmaksas; informācijas tehnoloģiju uzturēšanas izmaksas (piemēram, nepieciešamās licences un programmatūras atjauninājumi).

Noteikumu projekts nosaka, ka attiecināmas ir arī izmaksas, kas saistītas ar mācību, semināru, pieredzes apmaiņas un ar citu laboratorijas darbības pasākumu organizēšanu un īstenošanu, tai skaitā, izmaksas ekspertiem.

Pasākuma ietvaros paredzēts īstenot vienu projektu un tajā paredzētās darbības pārsniegs 200 000 euro. Ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros ir viens finansējuma saņēmējs - tiešā valsts pārvalde iestāde (valsts budžeta iestāde) – Valsts kanceleja, vienkāršoto izmaksu piemērošana projekta vadības un īstenošanas personālam nav lietderīga, tā radīs papildu administratīvo slogu Ministru kabineta noteikumu par pasākuma īstenošanu izstrādē un saskaņošanā iesaistītajām institūcijām, kā arī būtiski pagarinās ieviešanas nosacījumu izstrādes un saskaņošanas laiku, aizkavējot Valsts kancelejas projektā plānoto pasākumu uzsākšanu. Līdz ar to, vienkāršoto izmaksu iespējas pasākuma ietvaros netiek izmantotas, un projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzība tiks rēķināta pēc faktiskajām izmaksām. Ņemot vērā pasākumam pieejamo finansējumu, projekta vadības personāla izmaksu ierobežojums tiek aprēķināts pie minimālo izmaksu bāzes 34 422 euro kalendārajā gadā, pieskaitot 0,64% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas, un summu reizinot ar projekta ilgumu gados. Ja projekts ilgst mazāk par gadu vai nepilnos kalendārajos gados, ierobežojums tiek aprēķināts proporcionāli projekta mēnešu skaitam.

Projekta īstenošanas nosacījumi

Noteikumu projektā noteikti projekta īstenošanas nosacījumi, tostarp projekta īstenošanas termiņš, informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšanas nosacījumi, kā arī gadījumi, kad CFLA ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtās vienošanās ar finansējuma saņēmēju.

Informāciju par to, ka noteikumu projektā iekļautais iznākuma rādītājs “Publiskā sektora iestāžu, kas tiek atbalstītas digitālo pakalpojumu un produktu procesu izstrādei, skaits – 20” ir sasniegts, sniegs Valsts kanceleja kā ES fondu atbildīgā iestāde.

Citi

Pasākumā komercdarbības atbalsts nav paredzēts. Plānotais finansējuma saņēmējs ir Valsts kanceleja, kas ir tiešās valsts pārvaldes iestāde un kas pasākuma ietvaros neveiks saimniecisko darbību, līdz ar to pasākums Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta kontekstā nav jāvērtē.

Atbilstoši 2021. gada 24. jūnija Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 40. panta 2. punkta "a" apakšpunktu projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji tiks apstiprināti ES fondu uzraudzības komitejā, vienlaikus sagatavojot arī kritēriju piemērošanas metodiku.

Sinerģija un demarkācija
Inovācijas laboratorijā patlaban tiek uzsākts Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna projekts 6.3.1.3.i. “Publiskās pārvaldes inovācijas eko-sistēmas attīstība”. Projekta mērķis ir publiskā sektora inovācijas kapacitātes sistēmiska uzlabošana, kā rezultātā tiks attīstīta moderna un efektīva publiska pārvalde, kas nodrošina labākus, ērtākus un digitāli pieejamus pakalpojumus iedzīvotājiem, īsteno inovatīvu un efektīvu pārvaldes darba organizāciju, nodrošinot optimālu resursu izmantošanu, piesaista un notur konkurētspējīgus, zinošus, motivētus un profesionālus darbiniekus, kā arī plāno un realizē pierādījumos balstītu, kopradē veidotu kvalitatīvāku rīcībpolitiku, ņemot vērā sabiedrības vajadzības.
Projekta mērķa sasniegšanai tiks attīstīti četri pamatvirzieni, kas rezultēsies publiskā sektora visaptverošas inovētspējas palielināšanā:
1)      Tiesiskā regulējuma pilnveide attiecībā uz inovācijas ekosistēmu – projekta ietvaros tiks nostiprināta Inovācijas laboratorijas kā inovācijas ekosistēmas operacionālā atbalsta mehānisma loma, kā arī tiks izstrādāti 2 tiesību akti, kas atvieglos inovācijas metožu pielietošanu un dizaina domāšanas procesa komponenšu iepirkuma procesu.
2)      Inovācijas laboratorijas lomas stiprināšana un tās produktu un pakalpojumu groza izveide – Resoriem būs pieejami trīs Inovācijas laboratorijas pakalpojumi - dizaina domāšanas sprinta organizēšana un vadīšana, pilotēšanas atbalsts, inovācijas iniciēšanas un novatorisku metožu pielietošanas konsultatīvais atbalsts.
3)      Prasmju un kompetenču celšanai tiks attīstītas padziļinātas dizaina domāšanas sprintu vadīšanas prasmes, izveidota apmācību programma inovācijas ekspertu tīklam un vadītājiem, un pieredzes apmaiņa ar citu valstu inovācijas laboratorijām, lai veicinātu labās prakses pārņemšanu.
4)      Komunikācijas aktivitātes – tiks organizētas komunikācijas aktivitātes, kas ir saistītas ar sprintu rezultātiem un pilotēšanas procesu, lai nodrošinātu informācijas izplatīšanu un labās prakses pārņemšanu.
Jānorāda, ka līdz šim uzsākto un jau ieviesto projektu kontekstā nav paredzēta aktivitāšu dublēšanās un Eiropas Savienības Kohēzijas fonda programmā finansētās aktivitātes ir kā komplementāras darbības jau līdz šim veiktajām, nostiprinot Inovācijas laboratorijas darbību Latvijas valsts pārvaldē, veidojot to par atbalsta un metodoloģisko punktu visām valsts pārvaldes iestādēm problēmjautājumu risināšanai ar inovatīvām metodēm.


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Īstenojot projektu, ir jāņem vērā Noteikumu projektā noteiktais pieejamais ERAF finansējums un projektā sasniedzamās rādītāju vērtības, kuras nostiprinot Inovācijas laboratorijas darbību Latvijas valsts pārvaldē, veidos to par atbalsta un metodoloģisko punktu visām valsts pārvaldes iestādēm problēmjautājumu risināšanai ar inovatīvām metodēm.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
127 500
0
212 500
0
212 500
212 500
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
127 500
0
212 500
0
212 500
212 500
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
150 000
0
250 000
0
250 000
250 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
150 000
0
250 000
0
250 000
250 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-22 500
0
-37 500
0
-37 500
-37 500
3.1. valsts pamatbudžets
0
-22 500
0
-37 500
0
-37 500
-37 500
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-22 500
-37 500
-37 500
-37 500
5.1. valsts pamatbudžets
-22 500
-37 500
-37 500
-37 500
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Indikatīvais finansējuma sadalījums pa gadiem:
2023., 2024., 2025. un 2026. gadā projekta darbības un finansējums tiks plānots saskaņā ar plānoto laika grafiku vienmērīgi pa gadiem, taču tas var mainīties atbilstoši faktiskajai situācijai.
2023. gads: kopējais finansējums ir 150 000 euro, no tā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 127 500 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 22 500 euro;
2024. gads: kopējais finansējums ir 250 000 euro, no tā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 212 500 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 37 500 euro;
2025. gads: kopējais finansējums ir 250 000 euro, no tā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 212 500 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 37 500 euro.
2026. gads: kopējais finansējums ir 250 000 euro, no tā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 212 500 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 37 500 euro.
2027. gads: kopējais finansējums ir 250 000 euro, no tā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 212 500 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 37 500 euro;
2028. gads: kopējais finansējums ir 155 000 euro, no tā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 131 750 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 23 250 euro.
Pasākumam pieejamais kopējais finansējums ir 1 305 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 205 832 euro), ko veido Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 1 109 250 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 174 956 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 195 750 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 30 876 euro). Atbildīgā iestāde no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt pieejamo kopējo finansējumu par noteikto elastības finansējuma summu 205 832 euro (Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 174 956 euro un valsts budžeta finansējums 30 876 euro)
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma Eiropas Reģionālās attīstības fonda 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām.
Minētais finansējums tiks piesaistīts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Noteikumu projekts ietekmē amata vietu skaitu, t.i., plānojot projekta īstenošanu, tiks izvērtēta esošo cilvēkresursu kapacitāte, nepieciešamības gadījumā piesaistot personālu uz darba līguma pamata vai nodrošinot projekta pasākumu īstenošanu ārpakalpojuma ietvaros. Projekta vadības un īstenošanas personāls tiks finansēts no projekta līdzekļiem.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr. 2021/1060)
Apraksts
Ar projektu tiks ieviestas Regulas Nr. 2021/1060 prasības
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1057
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2021/1057 (2021. gada 24. jūnijs) ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 (turpmāk – Regula Nr. 2021/1057)
Apraksts
Ar projektu tiks ieviestas Regulas Nr. 2021/1057 prasības, tostarp 9. pantā uzsvērtā partnerības principa ievērošana. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr. 2021/1060)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
Noteikumu projekta 28. un 29. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060 54. panta “b” apakšpunkts
Noteikumu projekta 21. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 19.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2021/1057 (2021. gada 24. jūnijs) ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 (turpmāk – Regula Nr. 2021/1057)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1057 9. pants
 
Noteikumu projekta 6., 7., 8. un 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1057 36. pants
Noteikumu projekta 16.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts kanceleja, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_........
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta, publicējot noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli.
Noteikumu projekts tika publicēts  publiskai apspriešanai no 2023. gada  aprīļa līdz . . Iebildumi vai priekšlikumi par Noteikumu projektu netika saņemti.
Pasākuma projekta vērtēšanas kritēriji tika saskaņoti Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021. - 2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas apakškomitejas …….. sēdē, kuras sastāvā ir iekļauti arī sociālie, nevalstiskā sektora un reģionālie partneri, un apstiprināti ar … Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda Uzraudzības komitejas lēmumu Nr. …....
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kanceleja
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pakalpojumu un produktu pilnveide notiks saistīti ar 1)izvirzītām prioritātēm atsevišķā inovāciju sprintā par valstī nozīmīgiem projektiem, kuriem pārveide būtu nepieciešama, 2) produktiem un pakalpojumiem, kas izvirzīti kā risināmi Valdības rīcības plānā, 3) produktiem un pakalpojumiem, kas atbilst dzīves situāciju aprakstam un kas, konkursa atlases kārtībā, gūs iespēju pārveidot produktu vai pakalpojumu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar inovatīvu metožu pielietošanu, kas orientējas uz pakalpojumu un produktu pārveidi, lai tie kļūtu uz lietotāju orientēti, nodrošināt valsts pārvaldes tiešās, kā arī pašvaldības iestādēm inovācijas laboratorijas metodisko atbalstu digitālo pakalpojumu un produktu pārveidē ar UI/UX atbalstu 20 pakalpojumiem un produktiem.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nacionālajā attīstības plānā 2027 rīcības virzienā “Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi” viens no izvirzītajiem mērķiem (295.) ir “Digitalizējot transformēta publiskā pārvalde, racionāli pārvaldīta organizatoriskā un tehnoloģiskā ekosistēma, kas ir iekšēji integrēta un ārēji atvērta kopīgas vērtības radīšanai, inovācijām un lietotājorientētai pieejai publisko pakalpojumu sniegšanā fiziskajā un digitālajā vidē.”
 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju komplekts iekļaus specifisko atbilstības kritēriju, kura ietvaros projekta iesniedzējam ir jāsniedz informācija par šī horizontālā principa ievērošanu, paredzot specifiskas darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu (piemēram, nodrošinot dzimumu līdztiesības aspekta integrēšanu caur semināru, apmācību, darbnīcu vai konferenču saturu, politikas plānotājiem integrējot vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas jautājumus).
 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi