Anotācija

24-TA-3085: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2009. gada 3. marta noteikumos Nr. 210 "Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības informācijas sistēmas izveidošanas un izmantošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības likuma 18.panta 9.punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekts ir izstrādāts ar mērķi precizēt termiņu, līdz kuram tiek uzglabāta informācija Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības informācijas sistēmā (turpmāk - VIS) un noteikt minētās sistēmas likvidēšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības struktūrfondu un  Kohēzijas fonda (turpmāk - ES fondi) līdzekļu efektīvu izlietošanu, ievērojot Padomes 2006.gada 11.jūlija Regulā (EK) Nr. 1083/2006, ar ko paredz vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu un Kohēzijas fondu un atceļ Regulu (EK) Nr. 1260/1999, (turpmāk – Regula Nr.1083/2006) noteikto, Saeima 2007. gada 15. februārī pieņēma Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības likumu, kurš stājās spēkā 2007. gada 1. martā. Minētais likums nosaka ES fondu vadībā iesaistītās institūcijas, to tiesības un pienākumus, uzraudzības komitejas pieņemto lēmumu statusu, ES fondu vadībā iesaistīto institūciju lēmumu pieņemšanas, apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību, kā arī finansējuma saņēmēja tiesības un pienākumus.
Pamatojoties uz minētā likuma 18. panta 9. punktu 2009. gada 3. martā ir pieņemti MK noteikumi Nr. 210 "Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības informācijas sistēmas izveidošanas un izmantošanas kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 210), kas nosaka VIS izveidošanas un izmantošanas kārtību. Ņemot vērā minēto, Finanšu ministrija kā VIS pārzinis ir izveidojis minēto sistēmu un nodrošina tās uzturēšanu un atbilstošu funkcionalitāti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VIS uzdevums saskaņā ar MK noteikumu Nr. 210 2.1. apakšpunktu ir uzkrāt un uzglabāt informāciju par ES fondu plānošanas dokumentiem un projektiem, kas nepieciešama ES fondu vadībai un darbības programmu īstenošanas uzraudzībai. Atbilstoši minēto noteikumu 7. punktam, VIS uzkrāto informāciju glabā līdz 2021. gada 31. decembrim un pēc minētā termiņa nodod glabāšanā valsts arhīvam atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko datu arhivēšanu. 
Finanšu ministrija kā ES fondu vadošā iestāde  (turpmāk - vadošā iestāde) saskaņā ar Regulas Nr.1083/2006 89. pantu 2017. gada 31. martā iesniedza Eiropas Komisijā pēdējos noslēguma dokumentus. Līdz ar to ES fondu 2007. – 2013. gada plānošanas perioda visas trīs darbības programmas[1] tika izpildītas.
Tā kā ir noslēdzies Regulas Nr. 1083/2006 57. pantā un MK 2010.gada 16.februāra noteikumu Nr. 140 “Kārtība, kādā vadošā iestāde, sertifikācijas iestāde, sadarbības iestāde vai atbildīgā iestāde veic pārbaudi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda finansētā projekta īstenošanas vietā” 20. punktā noteiktais projekta pēcuzraudzības periods, kā arī no Eiropas Komisijas 2018. gada 3. augustā ir saņemts pēdējais ES fondu noslēguma maksājums, tad ES fondu 2007. - 2013. gada plānošanas periods Latvijā ir faktiski noslēdzies. Tomēr, tā kā atsevišķos projektos tika veiktas/ turpinājās darbības, lai atgūtu ES fondu 2007.- 2013. gada plānošanas periodā neatbilstoši veiktos izdevumus, t.i., norisinājās tiesvedības process, tad bija nepieciešams turpināt uzkrāto datu glabāšanu un nodrošināt VIS funkcionalitāti.
2023. gada jūnijā vadošā iestāde saņēma priekšlikumu no Eiropas Komisijas noslēgt ES fondu 2007. – 2013. gada plānošanas perioda darbības programmas un 2023. gada decembrī vadošā iestāde sniedza piekrišanu, attiecīgi 2024. gada 12. janvārī no Eiropas Komisijas ir saņemts galīgais apstiprinājums programmu slēgšanai. Ievērojot minēto, VIS uzkrāto datu par projektu īstenošanu un uzraudzību tālāka uzglabāšana nav nepieciešama, un tos var nodot valsts arhīvā līdz ne ilgāk kā 2024. gada 31. decembrim.
ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda ietvaros Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – CFLA) sadarbībā ar Finanšu ministriju, pamatojoties uz  Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, 122. panta 3. punktā un 125. panta 2. punkta d) apakšpunktā un Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 12. panta trešās daļas 15. punktā ietverto regulējumu, izveidoja Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu 2014.-2020. gadam. Minētajā sistēmā tiek uzkrāti dati, kas nepieciešami ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda uzraudzībai, izvērtēšanai, finanšu pārvaldībai, pārbaudei un revīzijai, tai skaitā fiziskas personas dati un Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1304/2013 par Eiropas Sociālo fondu un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1081/2006 1. un 2. pielikumā noteiktie dati, no kuriem daļa ir īpašu kategoriju fiziskas personas dati. Arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk - Regula Nr. 2021/1060) 69. panta 8. punktā noteikts, ka dalībvalstīm jānodrošina, ka visa informācijas apmaiņa starp saņēmējiem un programmas iestādēm notiek, izmantojot elektroniskas datu apmaiņas sistēmas.  Tāpat Regulas Nr. 2021/1060 72. panta 1. punkta e) apakšpunktā noteikts, ka vadošajai iestādei jānodrošina, ka tiek ierakstīti un uzglabāti elektroniski tie dati par katru darbību, kas nepieciešami uzraudzībai, izvērtēšanai, finanšu pārvaldībai, verifikācijām un revīzijām saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 XVII pielikumu, un nodrošināt datu drošību, integritāti un konfidencialitāti un lietotāju autentifikāciju. Ievērojot minēto un to, ka Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēma 2014.-2020. gadam ir izstrādāta un iepriekšējā plānošanas perioda ietvaros tās funkcionalitāte ir pilnveidota, lai nodrošinātu arī Regulas Nr. 2021/1060 prasības, tad Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēma nodrošina gan ES fondu 2014.-2020. gada, gan Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda vai Taisnīgas pārkārtošanās fonda  2021.-2027. gada plānošanas perioda normatīvajos aktos noteiktās funkcijas. Ievērojot minēto un to, ka VIS funkcionalitāte neatbilst šodienas prasībām un divu sistēmu uzturēšana un pilnveidošana ir finansiāls slogs, tad ir nepieciešams likvidēt VIS tiklīdz uzkrātie dati tiks nodoti glabāšanā valsts arhīvā.

[1] 1.darbības programma “Cilvēkresursi un nodarbinātība, 2.darbības programma “Uzņēmējdarbība un inovācijas”, 3.darbības programma “Infrastruktūra un pakalpojumi”.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka ES fondu 2007.-2013. gada plānošanas periods ir noslēdzies 2024. gada 12. janvārī, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 210 7. punktā, precizējot termiņu, līdz kuram dati var tikt glabāti VIS, pēc tam tos nododot glabāšanā valsts arhīvā, un nosakot, ka tiek likvidēta VIS. Attiecīgi, MK noteikumu Nr. 210 7. punktā tiek:
- aizstāti vārdi un skaitļi "līdz 2021. gada 31. decembrim" ar vārdiem un skaitļiem "līdz ne ilgāk kā 2024. gada 31. decembrim".
- noteikts, ka uzkrāto informāciju pēc šajā punktā minētā termiņa nodod glabāšanā valsts arhīvam atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko datu arhivēšanu un Eiropas Savienības fondu vadības informācijas sistēmu likvidē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Likvidējot VIS tiks ietaupīti Tehniskās palīdzības līdzekļi vadošajai iestādei, ko varēs novirzīt citu vadošās iestādes funkciju nodrošināšanai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar MK 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas skar sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvas un procesus, it īpaši reformu izstrādi un īstenošanas procesu un publiskā finansējuma plānošanu. Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek veikti grozījumi, lai precizētu termiņu līdz kuram nodot glabāšanā valsts arhīvam uzkrātos datus par projektu īstenošanu un uzraudzību, kā arī noteikta kārtība kādā likvidē VIS, līdz ar to publiskā apspriede nav nepieciešama.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Tā kā grozījumi paredz VIS sistēmas likvidēšanu, tad nav ietekmes uz valsts informācijas sistēmu attīstību.
Pielikumi