24-TA-2696: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Viļi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Viļi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720100070) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720100070) daļu 2,4766 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS3 posma "Latvijas/Igaunijas robeža – Vangaži" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 4, Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros nepieciešams atsavināt zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100070 daļu 2,4766 ha platībā, tai skaitā:
1) zemes daļu aptuveni 1,1719 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
2) zemes daļu aptuveni 1,3047 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras (pašvaldības nozīmes ceļa) izbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS3 posma "Latvijas/Igaunijas robeža – Vangaži" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 4, Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros nepieciešams atsavināt zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100070 daļu 2,4766 ha platībā, tai skaitā:
1) zemes daļu aptuveni 1,1719 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
2) zemes daļu aptuveni 1,3047 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras (pašvaldības nozīmes ceļa) izbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Viļi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720100070) Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk - Institūcija) 2024. gada 16. februārī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-851 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Viļi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720100070, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", sākotnēji informējot par Nekustamā īpašuma daļas 5,3517 ha platībā, ko veido Rail Baltica projektam nepieciešamā zemes platība – 2,4617 ha un saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu konstatējamā platība – 2,89 ha, atsavināšanu.
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720100070 – 14,86 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720100079 – 2,01 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040247 – 3,07 ha platībā.
2.2. Īpašuma tiesības:
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000139646 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks);
2.2.1.Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā ir reģistrētas šādas atzīmes:
- pagasta pašvaldības ceļa aizsargjoslas – 2,6 ha;
- elektrisko tīklu gaisvadu līnijas 20 kV aizsargjoslas – 0,81 ha;
- ūdensnotekas aizsargjosla – 0,16 ha;
- Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas – 16,87 ha.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas nomas tiesības, apbūves tiesības, ķīlas vai hipotēkas tiesības, kā arī piedziņas atzīmes.
2.3. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) par zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 66720100070 (turpmāk – Zemes vienība), kas ir daļēji atsavināma Rail Baltica projekta vajadzībām, veiktie ieraksti:
2.3.1. Apgrūtinājumi:
- aizsargjoslas teritorija gar autoceļu (120303) – 1,5 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 14,86 ha;
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) – 0,35 ha;
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) – 0,35 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
2.3.2. Lietošanas mērķis - "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101).
2.3.3. Sadalījums pa zemes lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība (t.sk. aramzemes platība) – 14,86 ha;
- no tām meliorētā lauksaimniecībā izmantojamā zeme - 14,86 ha.
2.4. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) Nekustamā īpašuma daļu – Zemes vienības daļu aptuveni 2,4617 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļas aptuveni 9,5083 ha platībā un 2,89 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācija Nekustamo īpašumu un teritoriālā plānojuma nodaļa) 2023. gada 1. decembra atzinumam Nr. 8.2/23/1499 Zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorijā (L), un Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorijā, kurā minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība ir 3 ha. Līdz ar to Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 9,5083 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi, savukārt Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 2,89 ha platībā neatbilst teritorijas plānojumam un turpmāk nav izmantojama patstāvīgi.
Limbažu novada pašvaldība secinājumus par Zemes vienības atlikušās daļas 2,89 ha platībā tālākās izmantošanas iespējām pamatoja ar Aizsargjoslu likuma 36. panta pirmās daļas 2. punkta regulējumu, kas satur 3 ha platības ierobežojumu. Skaidrojumu par attiecīgās normas piemērošanu situācijā, kad privātpersonai piederoša nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un ar to saistīto būvju būvniecībai sniedza Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – Ministrija) 2024. gada 6. marta vēstulē Nr. 1-13/1482, kas nosūtīta arī Limbažu novada pašvaldībai. Atbilstoši Ministrijas norādījumiem Limbažu novada pašvaldība ir tiesīga izvērtēt atlikušās (neatsavināmās) nekustamā īpašuma daļas izmantošanas iespējamību saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmajā daļā noteikto, vērtējot atlikušās (neatsavināmās) daļas izmantošanu pēc platības, apgrūtinājumiem, konfigurācijas vai citiem apstākļiem atbilstoši teritorijas plānojumam, neievērojot Aizsargjoslu likuma 36. panta pirmās daļas 2. punktā minēto 3 ha platības ierobežojumu.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācija Nekustamo īpašumu un teritoriālā plānojuma nodaļa) 2024. gada 20.marta atzinumam Nr. 8.2/24/428, ar kuru precizēts Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 1. decembra atzinums, Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 2,89 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Institūcija 2024. gada 26. martā nosūtīja Īpašniekam atkārtotu paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-1635, precizējot iepriekš 2024. gada 16. februārī nosūtīto paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-851 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Viļi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720100070, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai" un norādot, ka Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 2,89 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi, tādēļ Rail Baltica projekta vajadzībām nepieciešams atsavināt Zemes vienības daļu 2,4617 ha platībā.
Detalizējot būvprojekta tehniskos risinājumus, saskaņā ar akciju sabiedrībai "RB Rail" 2024. gada 27. jūnijā sniegto informāciju ir precizētas Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās Zemes vienības daļas robežas un platība, nosakot, ka Rail Baltica projektam nepieciešams atsavināt zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100070 daļu aptuveni 2,4766 ha platībā.
Apkopojot minētās izmaiņas, secināms, ka:
Rail Baltica projekta vajadzībām ir atsavināma Zemes vienības daļa aptuveni 2,4766 ha platībā, savukārt šīs zemes vienības atlikušo (neatsavināmo) daļu veido zemes vienības daļas 9,4934 ha platībā un 2,89 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Institūcija 2024. gada 19. jūlijā nosūtīja Īpašniekam atkārtotu paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-3698, precizējot iepriekš 2024. gada 16. februārī nosūtīto paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-851 un 2024. gada 26. martā nosūtīto paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-1635 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Viļi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720100070, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai" un norādot, ka Rail Baltica projektam nepieciešams atsavināt Zemes vienības daļu 2,4766 ha platībā.
2.5. Īpašnieka prasījumi:
Īpašnieks prasījumus un skaidrojumu par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, neiesniedza, izņemot 2024. gada 13. jūnija Nekustamā īpašuma apsekošanas aktā sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja izdarītos ierakstus par meliorācijas sistēmu un nomas tiesiskajām attiecībām, kā arī atsevišķi augošo koku vērtības noteikšanu, kas tika veikts atbilstoši ar Īpašnieku mutiskās saziņas veidā (telefoniski) saņemtai informācijai.
2.5.1. 2024. gada 15. augustā Institūcija ar vēstuli Nr. 2.3.N/2024-4235 informēja Īpašnieku par aprēķināto atlīdzības apmēru un uzaicināja piedalīties Komisijas 2024. gada 19. septembra sēdē aprēķinātās atlīdzības izvērtēšanai.
Papildus vēstulē minētajam Institūcija informēja Īpašnieku:
- par meliorācijas sistēmas funkcionalitātes nepārtrauktības ievērošanu projektēšanas un būvniecības procesā – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem;
- par zemes nomas līgumu ar zemes nomas maksu 100 EUR/ha gadā – zemes nomas līgums nav iesniegts un sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs savos secinājumos ir balstījies tikai uz pieņēmumu par šāda līguma esamību. Sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas novērtēšanā ir pielietojis tirgus (salīdzināmo darījumu) pieeju un secinājis, ka ar šādu pieeju ir sasniegta augstāka tirgus vērtība salīdzinājumā ar ieņēmumu pieeju atbilstoši Nekustamā īpašuma īpašnieka sniegtai informācijai par noslēgtu zemes nomas līgumu. Pieņemot, ka zemes nomas maksa varētu būt 200 EUR/ha, ar ieņēmuma pieeju ir sasniedzama zemāka tirgus vērtība. Tāpēc ieņēmumu pieeja aprēķinā netiek izmantota. Salīdzināmo darījumu pieeja nodrošina Nekustamā īpašuma īpašniekam ienesīguma produktivitātes rādītāju kompensēšanu, jo novērtējot Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu, ir ņemts vērā lauksaimniecības zemes kvalitatīvais novērtējums un salīdzinājumam veikta to darījumu (salīdzināmo darījumu) apskate, kas sniedz informāciju par darījumiem ar līdzvērtīgas kvalitātes lauksaimniecības zemēm.
2.5.2. 2024. gada 19. septembrī Īpašnieks piedalījās Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgās komisijas (turpmāk – Komisija) sēdē. Komisijas sēde tika organizēta atlīdzības izvērtēšanai atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 26. punktam, kas noteic, ka pēc atlīdzības aprēķināšanas komisija sasauc sēdi, lai izvērtētu aprēķināto atlīdzību. Uz komisijas sēdi uzaicina atsavināmā nekustamā īpašuma īpašnieku.
Komisijas sēdē Īpašnieks informēja, ka nepiekrīt aprēķinātajam atlīdzības apmēram un apstrīdēs to, izmantojot savas tiesības iesniegt alternatīvo vērtējumu.
2.5.3. 2024. gada 23. septembrī Institūcija nosūtīja Īpašniekam vēstuli Nr. 2.3.N/2024-4903 ar kuru, atsaucoties uz Komisijas sēdē nolemto, lūdza Īpašnieku septiņu dienu laikā sniegt informāciju par izvēlēta sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja Nekustamā īpašuma daļas vērtējuma sagatavošanu atbilstoši Komisijas apstiprinātajam darba uzdevumam un tam nepieciešamo laika periodu.
2.5.4. Ņemot vērā, ka Īpašnieks nav atbildējis uz Institūcijas 2024. gada 23. septembra vēstuli Nr. 2.3.N/2024-4903, kā arī nav sasniedzams mutvārdu saziņai, Institūcija 2024. gada 7. oktobrī elektroniskā sarakstē informēja Īpašnieku, ka jautājums par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu Rail Baltica projekta vajadzībām un par to aprēķinātās atlīdzības apstiprināšanu tiek plānots izskatīt Komisijas 2024. gada 10. oktobra sēdes slēgtajā daļā.
Komisija 2024. gada 10. oktobra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām – projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai – atsavināmo nekustamā īpašuma "Viļi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720100070, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100070 daļu 2,4766 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta), nosakot to kopējā summā 18 983,50 EUR (astoņpadsmit tūkstoši deviņi simti astoņdesmit trīs euro un 50 centi), ko veido:
1. tirgus vērtība – 18 694,50 EUR, tai skaitā:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100070 daļas 2,4766 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) tirgus vērtība – 18 574,50 EUR jeb 0,75 EUR par zemes kvadrātmetru;
- uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100070 atsavināmās daļas atsevišķi augošo koku tirgus vērtība – 120,00 EUR;
2. kompensējamie zaudējumi, kas aprēķināti par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100070 atlikušās (neatsavināmās) daļas 2,89 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) vērtības samazinājumu – 289,00 EUR jeb 0,01 EUR par zemes kvadrātmetru.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 31. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3703 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 18 983,50 EUR.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk - Institūcija) 2024. gada 16. februārī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-851 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Viļi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720100070, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", sākotnēji informējot par Nekustamā īpašuma daļas 5,3517 ha platībā, ko veido Rail Baltica projektam nepieciešamā zemes platība – 2,4617 ha un saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu konstatējamā platība – 2,89 ha, atsavināšanu.
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720100070 – 14,86 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720100079 – 2,01 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 66720040247 – 3,07 ha platībā.
2.2. Īpašuma tiesības:
Nekustamais īpašums ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000139646 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks);
2.2.1.Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā ir reģistrētas šādas atzīmes:
- pagasta pašvaldības ceļa aizsargjoslas – 2,6 ha;
- elektrisko tīklu gaisvadu līnijas 20 kV aizsargjoslas – 0,81 ha;
- ūdensnotekas aizsargjosla – 0,16 ha;
- Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas – 16,87 ha.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas nomas tiesības, apbūves tiesības, ķīlas vai hipotēkas tiesības, kā arī piedziņas atzīmes.
2.3. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) par zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 66720100070 (turpmāk – Zemes vienība), kas ir daļēji atsavināma Rail Baltica projekta vajadzībām, veiktie ieraksti:
2.3.1. Apgrūtinājumi:
- aizsargjoslas teritorija gar autoceļu (120303) – 1,5 ha;
- Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija (7311010300) – 14,86 ha;
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) – 0,35 ha;
- aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) – 0,35 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
2.3.2. Lietošanas mērķis - "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101).
2.3.3. Sadalījums pa zemes lietošanas veidiem:
- lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība (t.sk. aramzemes platība) – 14,86 ha;
- no tām meliorētā lauksaimniecībā izmantojamā zeme - 14,86 ha.
2.4. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) Nekustamā īpašuma daļu – Zemes vienības daļu aptuveni 2,4617 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļas aptuveni 9,5083 ha platībā un 2,89 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācija Nekustamo īpašumu un teritoriālā plānojuma nodaļa) 2023. gada 1. decembra atzinumam Nr. 8.2/23/1499 Zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorijā (L), un Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorijā, kurā minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība ir 3 ha. Līdz ar to Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 9,5083 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi, savukārt Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 2,89 ha platībā neatbilst teritorijas plānojumam un turpmāk nav izmantojama patstāvīgi.
Limbažu novada pašvaldība secinājumus par Zemes vienības atlikušās daļas 2,89 ha platībā tālākās izmantošanas iespējām pamatoja ar Aizsargjoslu likuma 36. panta pirmās daļas 2. punkta regulējumu, kas satur 3 ha platības ierobežojumu. Skaidrojumu par attiecīgās normas piemērošanu situācijā, kad privātpersonai piederoša nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un ar to saistīto būvju būvniecībai sniedza Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – Ministrija) 2024. gada 6. marta vēstulē Nr. 1-13/1482, kas nosūtīta arī Limbažu novada pašvaldībai. Atbilstoši Ministrijas norādījumiem Limbažu novada pašvaldība ir tiesīga izvērtēt atlikušās (neatsavināmās) nekustamā īpašuma daļas izmantošanas iespējamību saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmajā daļā noteikto, vērtējot atlikušās (neatsavināmās) daļas izmantošanu pēc platības, apgrūtinājumiem, konfigurācijas vai citiem apstākļiem atbilstoši teritorijas plānojumam, neievērojot Aizsargjoslu likuma 36. panta pirmās daļas 2. punktā minēto 3 ha platības ierobežojumu.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācija Nekustamo īpašumu un teritoriālā plānojuma nodaļa) 2024. gada 20.marta atzinumam Nr. 8.2/24/428, ar kuru precizēts Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 1. decembra atzinums, Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 2,89 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Institūcija 2024. gada 26. martā nosūtīja Īpašniekam atkārtotu paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-1635, precizējot iepriekš 2024. gada 16. februārī nosūtīto paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-851 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Viļi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720100070, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai" un norādot, ka Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 2,89 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi, tādēļ Rail Baltica projekta vajadzībām nepieciešams atsavināt Zemes vienības daļu 2,4617 ha platībā.
Detalizējot būvprojekta tehniskos risinājumus, saskaņā ar akciju sabiedrībai "RB Rail" 2024. gada 27. jūnijā sniegto informāciju ir precizētas Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās Zemes vienības daļas robežas un platība, nosakot, ka Rail Baltica projektam nepieciešams atsavināt zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100070 daļu aptuveni 2,4766 ha platībā.
Apkopojot minētās izmaiņas, secināms, ka:
Rail Baltica projekta vajadzībām ir atsavināma Zemes vienības daļa aptuveni 2,4766 ha platībā, savukārt šīs zemes vienības atlikušo (neatsavināmo) daļu veido zemes vienības daļas 9,4934 ha platībā un 2,89 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Institūcija 2024. gada 19. jūlijā nosūtīja Īpašniekam atkārtotu paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-3698, precizējot iepriekš 2024. gada 16. februārī nosūtīto paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-851 un 2024. gada 26. martā nosūtīto paziņojumu Nr. 2.3.N/2024-1635 "Paziņojums par nekustamā īpašuma "Viļi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720100070, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai" un norādot, ka Rail Baltica projektam nepieciešams atsavināt Zemes vienības daļu 2,4766 ha platībā.
2.5. Īpašnieka prasījumi:
Īpašnieks prasījumus un skaidrojumu par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, neiesniedza, izņemot 2024. gada 13. jūnija Nekustamā īpašuma apsekošanas aktā sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja izdarītos ierakstus par meliorācijas sistēmu un nomas tiesiskajām attiecībām, kā arī atsevišķi augošo koku vērtības noteikšanu, kas tika veikts atbilstoši ar Īpašnieku mutiskās saziņas veidā (telefoniski) saņemtai informācijai.
2.5.1. 2024. gada 15. augustā Institūcija ar vēstuli Nr. 2.3.N/2024-4235 informēja Īpašnieku par aprēķināto atlīdzības apmēru un uzaicināja piedalīties Komisijas 2024. gada 19. septembra sēdē aprēķinātās atlīdzības izvērtēšanai.
Papildus vēstulē minētajam Institūcija informēja Īpašnieku:
- par meliorācijas sistēmas funkcionalitātes nepārtrauktības ievērošanu projektēšanas un būvniecības procesā – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma Nekustamā īpašuma atlikušajā (neatsavināmajā) daļā Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem;
- par zemes nomas līgumu ar zemes nomas maksu 100 EUR/ha gadā – zemes nomas līgums nav iesniegts un sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs savos secinājumos ir balstījies tikai uz pieņēmumu par šāda līguma esamību. Sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas novērtēšanā ir pielietojis tirgus (salīdzināmo darījumu) pieeju un secinājis, ka ar šādu pieeju ir sasniegta augstāka tirgus vērtība salīdzinājumā ar ieņēmumu pieeju atbilstoši Nekustamā īpašuma īpašnieka sniegtai informācijai par noslēgtu zemes nomas līgumu. Pieņemot, ka zemes nomas maksa varētu būt 200 EUR/ha, ar ieņēmuma pieeju ir sasniedzama zemāka tirgus vērtība. Tāpēc ieņēmumu pieeja aprēķinā netiek izmantota. Salīdzināmo darījumu pieeja nodrošina Nekustamā īpašuma īpašniekam ienesīguma produktivitātes rādītāju kompensēšanu, jo novērtējot Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu, ir ņemts vērā lauksaimniecības zemes kvalitatīvais novērtējums un salīdzinājumam veikta to darījumu (salīdzināmo darījumu) apskate, kas sniedz informāciju par darījumiem ar līdzvērtīgas kvalitātes lauksaimniecības zemēm.
2.5.2. 2024. gada 19. septembrī Īpašnieks piedalījās Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgās komisijas (turpmāk – Komisija) sēdē. Komisijas sēde tika organizēta atlīdzības izvērtēšanai atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 26. punktam, kas noteic, ka pēc atlīdzības aprēķināšanas komisija sasauc sēdi, lai izvērtētu aprēķināto atlīdzību. Uz komisijas sēdi uzaicina atsavināmā nekustamā īpašuma īpašnieku.
Komisijas sēdē Īpašnieks informēja, ka nepiekrīt aprēķinātajam atlīdzības apmēram un apstrīdēs to, izmantojot savas tiesības iesniegt alternatīvo vērtējumu.
2.5.3. 2024. gada 23. septembrī Institūcija nosūtīja Īpašniekam vēstuli Nr. 2.3.N/2024-4903 ar kuru, atsaucoties uz Komisijas sēdē nolemto, lūdza Īpašnieku septiņu dienu laikā sniegt informāciju par izvēlēta sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja Nekustamā īpašuma daļas vērtējuma sagatavošanu atbilstoši Komisijas apstiprinātajam darba uzdevumam un tam nepieciešamo laika periodu.
2.5.4. Ņemot vērā, ka Īpašnieks nav atbildējis uz Institūcijas 2024. gada 23. septembra vēstuli Nr. 2.3.N/2024-4903, kā arī nav sasniedzams mutvārdu saziņai, Institūcija 2024. gada 7. oktobrī elektroniskā sarakstē informēja Īpašnieku, ka jautājums par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu Rail Baltica projekta vajadzībām un par to aprēķinātās atlīdzības apstiprināšanu tiek plānots izskatīt Komisijas 2024. gada 10. oktobra sēdes slēgtajā daļā.
Komisija 2024. gada 10. oktobra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām – projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai – atsavināmo nekustamā īpašuma "Viļi" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 66720100070, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100070 daļu 2,4766 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta), nosakot to kopējā summā 18 983,50 EUR (astoņpadsmit tūkstoši deviņi simti astoņdesmit trīs euro un 50 centi), ko veido:
1. tirgus vērtība – 18 694,50 EUR, tai skaitā:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100070 daļas 2,4766 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) tirgus vērtība – 18 574,50 EUR jeb 0,75 EUR par zemes kvadrātmetru;
- uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100070 atsavināmās daļas atsevišķi augošo koku tirgus vērtība – 120,00 EUR;
2. kompensējamie zaudējumi, kas aprēķināti par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720100070 atlikušās (neatsavināmās) daļas 2,89 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) vērtības samazinājumu – 289,00 EUR jeb 0,01 EUR par zemes kvadrātmetru.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 31. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3703 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 18 983,50 EUR.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Viļi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720100070) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720100070) daļu 2,4766 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma, lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojums projekts tiešā veidā ietekmē privātpersonu, no kuras tiek atsavināta nekustamā īpašuma daļa.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no līdzekļiem, kas paredzēti akciju sabiedrības "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūras 2015. gada 24. novembrī noslēgtajā līgumā par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no līdzekļiem, kas paredzēti akciju sabiedrības "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūras 2015. gada 24. novembrī noslēgtajā līgumā par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi