Anotācija

23-TA-1561: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 21. janvāra noteikumos Nr. 47 "Īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanas kārtība Latvijas Republikā reglamentētā profesijā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra noteikumu Nr.528 “Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums" 5.17. apakšpunktu Izglītības un zinātnes ministrija koordinē profesionālo kvalifikāciju atzīšanu reglamentēto profesiju jomā. 
Izpildot šo pienākumu, Izglītības un zinātnes ministrija iniciē noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. janvāra noteikumos Nr. 47 "Īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanas kārtība Latvijas Republikā reglamentētā profesijā"" (turpmāk - noteikumu projekts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt prasības veikt īslaicīgu pakalpojumu sniedzēja kvalifikācijas pārbaudi piemērošanu, lai novērstu Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra direktīvas 2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu (turpmāk - direktīva 2005/36/EK) 7. panta 4. punktā noteikto kritēriju kvalifikācijas pārbaudes piemērošanai neievērošanas riskus Latvijas reglamentētajās profesijās. 

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Likuma "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" 42. panta sestajā daļā ir noteikts, ka īslaicīgu pakalpojumu sniedzēja kvalifikācijas pārbaudi var veikt tikai tādās reglamentētajās profesijās, kurās profesionālā darbība ir saistīta ar pakalpojumu saņēmēja veselību un drošību, kas ir atbilstoši direktīvas 7.panta 4. punktā noteiktajam. Kvalifikācijas pārbaudi Latvijas kompetentā institūcija var noteikt, ja īslaicīgu pakalpojumu sniegšanas pretendenta iegūtā kvalifikācija būtiski atšķiras no Latvijā izvirzītajām prasībām attiecīgajā reglamentētajā profesijā un šīs atšķirības var radīt apdraudējumus pacientu vai pakalpojumu saņēmēju veselībai un drošībai.
Reglamentētās profesijas Latvijā, kurās īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam var izvirzīt prasību veikt kvalifikācijas pārbaudi, ir noteiktas Ministru kabineta 2021. gada 21. janvāra noteikumu Nr. 47 "Īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanas kārtība Latvijas Republikā reglamentētā profesijā" (turpmāk - noteikumi Nr. 47) 1.pielikumā.
Saskaņā ar direktīvas 2005/36/EK 59.panta 2.punktu kvalifikācijas pārbaudes prasības izvirzīšanas pamatojumam ir jābūt publicētam Eiropas Komisijas uzturētajā Reglamentēto profesiju datu bāzē. Šim pamatojumam ir jāsatur pierādījums, ka kvalifikācijas pārbaudes izvirzīšanas prasība ir samērīga.  Eiropas Komisijas izveidotā Vienotā tirgus noteikumu izpildes darba grupa ir konstatējusi, ka Eiropas Savienības dalībvalstu Reglamentēto profesiju datu bāzē publicētie pamatojumi prasības samērīgumam ne visos gadījumos ir pietiekami pārliecinoši un aicinājusi Eiropas Savienības dalībvalstis izvērtēt, vai prasība veikt kvalifikācijas pārbaudi ir izvirzīta pamatoti. 
Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, Veselības ministriju, institūcijām, kas izsniedz profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības reglamentētajās profesijās (turpmāk - atzīšanas institūcija), analizējot kvalifikācijas pārbaudes prasības samērīguma novērtējumu, ir konstatējusi, ka vairākās reglamentētajās profesijās Latvijā, kurās šī prasība ir izvirzīta, nepastāv ievērojami riski pakalpojumu saņēmēju veselībai un drošībai, lai šo prasību varētu uzskatīt par atbilstošu direktīvā 2005/36/EK noteiktajiem kritērijiem.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Noteikumu Nr. 47 1.pielikumā ir noteiktas vairākas reglamentētās profesijas, kurās prasība veikt īslaicīgu pakalpojumu sniedzēja kvalifikācijas pārbaudi nav samērīga un nerada augstus riskus pakalpojumu saņēmēju veselībai un drošībai. Līdz ar to šādas prasības izvirzīšana neatbilst direktīvas 2005/36/EK 7.panta 4.punktā noteiktajiem kritērijiem un pastāv risks, ka tādēļ pret Latviju var tikt ierosināta pārkāpumu procedūra. 

Noteikumos Nr. 47 ir noteiktas atšķirīgas prasības ārsta profesijas specialitātēm, kas iekļautas direktīvas 2005/36/EK V pielikuma 5.1.3. punktā - vairumā gadījumu kvalifikācijas pārbaudes prasība nav noteikta, bet neirofiziologa un klīniskā mikrobiologa specialitātēs šāda prasība ir noteikta, kas rada atšķirīgas attieksmes rašanās riskus īslaicīgu pakalpojumu sniedzējiem ar salīdzināmu tiesisko statusu.

Risinājuma apraksts

Noteikumu projekts paredz atcelt kvalifikācijas pārbaudes prasību vairākās reglamentētajās profesijās, kurās nav pamata uzskatīt, ka īslaicīgu pakalpojumu sniedzēju profesionālās darbības rezultātā, pastāvot atšķirībām starp viņu iegūto profesionālo kvalifikāciju un Latvijā izvirzītajām prasībām, varētu rasties ievērojami riski pakalpojumu saņēmēju veselībai un drošībai. Ir jāņem vērā, ka īslaicīgus pakalpojumus reglamentētajās profesijās var sniegt tikai Eiropas Savienības dalībvalstu un Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalstu valstspiederīgie, kuriem ir tiesības savā valstī veikt profesionālo darbību attiecīgajā profesijā, tātad viņi ir uzskatāmi par kvalificētiem profesionāļiem. Iespējamās neskaidrības par īslaicīgu pakalpojumu sniedzēju iegūto kvalifikāciju vai profesionālo pieredzi ir iespējams noskaidrot, sazinoties ar to valstu, no kurienes pretendenti ierodas, kompetentajām institūcijām, izmantojot Iekšējā tirgus informācijas sistēmu IMI.

Atbilstoši noteikumu projektā paredzētajam kvalifikācijas pārbaudes prasību turpmāk neizvirzīs sporta speciālista - trenera un instruktora profesijās. Saskaņā ar Latvijas Sporta federāciju padomes, kas ir atzīšanas institūcija sporta speciālista profesijā, sniegto informāciju, šādi speciālisti strādā sadarbībā ar Latvijas speciālistiem, ievērojot starptautisko un Latvijā atzīto sporta federāciju noteikumus, sporta ētikas un godīgas spēles principus, antidopinga konvenciju noteikumus, kā arī normatīvos aktus, un tādējādi eventuāli apdraudējumi pakalpojumu saņēmējiem varēs tikt savlaicīgi pamanīti un novērsti.

Veselības inspekcijas, kas izsniedz ārvalstīs iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecību zobārsta asistenta reglamentētā profesijā, ieskatā zobārsta asistenta profesijai var nepiemērot prasību veikt kvalifikācijas pārbaudi īslaicīgu pakalpojumu sniedzējam.

Vairākās reglamentētajās profesijās veselības aprūpes jomā, kurās normatīvie akti nosaka, ka ir jāiegūst kvalifikācija vidējās profesionālās izglītības pakāpē, noteikumu projekts paredz atcelt kvalifikācijas pārbaudes prasību (kosmētiķis, zobu tehniķis). 

Noteikumu projekts tāpat paredz atcelt īslaicīgu pakalpojumu sniedzēja kvalifikācijas pārbaudes prasību ārsta profesijas specialitātēs neirofiziologs un klīniskais mikrobiologs. Šīs Latvijā noteiktās specialitātes ir iekļautas direktīvas 2005/36/EK V pielikuma 5.1.3. punktā. Saskaņā ar direktīvas 2005/36/EK 7.panta 4.punkta pirmo teikumu īslaicīgu pakalpojumu sniedzēja kvalifikācijas pārbaudi nevar noteikt profesijās, kurās tiek piemērota automātiskā profesionālās kvalifikācijas atzīšana (likumā "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" tā atbilst speciālajai profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēmai). Citām direktīvas 2005/36/EK V pielikuma 5.1.3. punktā iekļautajām ārsta specialitātēm kvalifikācijas pārbaudes prasība noteikumos Nr. 47 nav noteikta. 

 

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Institūcijas, kas saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 19. septembra noteikumi Nr. 566 “Noteikumi par informācijas institūcijām un institūcijām, kas izsniedz ārvalstīs iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības reglamentētajās profesijās” izsniedz profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības reglamentētajās profesijās
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Institūcijas ir aicinātas izteikt viedokli par noteikumu projektu pēc tā publicēšanas TAP
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks iezvērtēti un iespēju robežās ņemti vērā

6.4. Cita informācija

Ar institūcijām, uz kuru darbu attiecas noteikumu projekts, tā izstrādes laikā notika konsultācijas
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi