25-TA-810: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Notariāta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir sekmēt vienošanās par bērna aizgādību, saskarsmes tiesībām un bērna uzturlīdzekļiem noslēgšanu bezstrīdus procesā, piešķirot šai vienošanās saistošu spēku un nodrošinot tās tiešas izpildāmības iespēju bez nepieciešamības vērsties tiesā, ja kāda no pusēm panākto vienošanos vēlāk tomēr nepilda.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ņemot vērā to, ka likumprojektā noteiktajam regulējumam nepieciešams stāties spēkā vienlaikus ar attiecīgajiem grozījumiem Civilprocesa likumā (25-TA-855), likumprojektiem nosakāms viens spēkā stāšanās termiņš.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Notariāta likuma 325. pantu zvērināts notārs šķir laulību, ja laulātie par to ir vienojušies un ja:
1) laulātajiem nav kopīga nepilngadīga bērna un kopīgas mantas vai
2) laulātajiem ir kopīgs nepilngadīgs bērns vai kopīga manta un laulātie ir noslēguši rakstveida vienošanos par kopīgā nepilngadīgā bērna aizgādību, saskarsmes tiesībām, bērna uzturlīdzekļiem un kopīgās mantas sadali.
Tādējādi likuma galvenais nosacījums ir rakstveida vienošanās starp pusēm.
Tomēr šādas vienošanās strīda gadījumā vai, ja kāda no pusēm nepilda vienošanos, nav izpildāmas bezstrīdus kārtībā, bet ir ceļama prasība tiesā vispārējā kārtībā. Vienīgais izņēmums no minētā attiecas uz vienošanos par vienreizējiem vai periodiskiem uzturlīdzekļu maksājumiem, kas var tikt nodota piespiedu izpildei, ja vienošanās taisīta notariālā akta formā.
Proti, likums paredz iespēju vienošanos par bērna uzturlīdzekļiem taisīt notariālā akta formā divos veidos: gan kā parastu notariālo aktu, kura neizpildes gadījumā prasītājam jāvēršas tiesā, gan kā notariālo aktu, kura neizpildes gadījumā izsniedzams notariālais izpildu akts, ko var iesniegt izpildei zvērinātam tiesu izpildītājam (Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktajā kārtībā).
Attiecīgi likums piešķir iespēju noslēgt vienošanos daļā par bērna uzturlīdzekļiem, kas tās neizpildes gadījumā ir pakļauta piespiedu izpildei, tomēr tās izmantošana ir atkarīga no pušu izvēles.
Savukārt daļā par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām likums neparedz vienošanās neizpildes gadījumā nodrošināt piespiedu izpildi bez tiesas iesaistes. Attiecīgi personām nepieciešams vērsties tiesā, izpildot visas Civilprocesa likuma prasības.
1) laulātajiem nav kopīga nepilngadīga bērna un kopīgas mantas vai
2) laulātajiem ir kopīgs nepilngadīgs bērns vai kopīga manta un laulātie ir noslēguši rakstveida vienošanos par kopīgā nepilngadīgā bērna aizgādību, saskarsmes tiesībām, bērna uzturlīdzekļiem un kopīgās mantas sadali.
Tādējādi likuma galvenais nosacījums ir rakstveida vienošanās starp pusēm.
Tomēr šādas vienošanās strīda gadījumā vai, ja kāda no pusēm nepilda vienošanos, nav izpildāmas bezstrīdus kārtībā, bet ir ceļama prasība tiesā vispārējā kārtībā. Vienīgais izņēmums no minētā attiecas uz vienošanos par vienreizējiem vai periodiskiem uzturlīdzekļu maksājumiem, kas var tikt nodota piespiedu izpildei, ja vienošanās taisīta notariālā akta formā.
Proti, likums paredz iespēju vienošanos par bērna uzturlīdzekļiem taisīt notariālā akta formā divos veidos: gan kā parastu notariālo aktu, kura neizpildes gadījumā prasītājam jāvēršas tiesā, gan kā notariālo aktu, kura neizpildes gadījumā izsniedzams notariālais izpildu akts, ko var iesniegt izpildei zvērinātam tiesu izpildītājam (Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktajā kārtībā).
Attiecīgi likums piešķir iespēju noslēgt vienošanos daļā par bērna uzturlīdzekļiem, kas tās neizpildes gadījumā ir pakļauta piespiedu izpildei, tomēr tās izmantošana ir atkarīga no pušu izvēles.
Savukārt daļā par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām likums neparedz vienošanās neizpildes gadījumā nodrošināt piespiedu izpildi bez tiesas iesaistes. Attiecīgi personām nepieciešams vērsties tiesā, izpildot visas Civilprocesa likuma prasības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši praksē konstatētajam, laulātie, lai panāktu ātrāku laulības šķiršanu, noslēdz formālas privātas vienošanās. Bieži vien laulātie kā bērna vecāki nenovērtē, ka vienošanās bērna aprūpes un saskarsmes jautājumos ir svarīga nevis kā priekšnosacījums laulības šķiršanai bezstrīdus kārtībā, bet gan kā juridisks dokuments, kas regulēs vecāku tiesības ilgtermiņā. Nereti pēc laulības šķiršanas pie notāra puses uzsāk tiesas procesus gan par saskarsmes, gan aizgādības tiesībām, neskatoties uz to, ka, šķirot laulību pie notāra, puses apliecinājušas, ka par šiem jautājumiem ir panākta vienošanās un strīda nav. Attiecīgi tiesvedībā, lai pierādītu savu prasījumu pamatotību, konfliktā tiek iesaistīts arī bērns, kas kļūst par strīda galveno objektu. Tiek prasītas neskaitāmas bērna psiholoģiskās izpētes, tiek uzsākti paralēli procesi (arī administratīvā procesa un kriminālprocesa kārtībā). Tādējādi bērns cieš no vecāku savstarpējām attiecībām, turklāt tiek iesaistīts dažādu valsts institūciju procesos, radot papildu stresu un emocionālo pārslodzi, kas var atstāt būtiskas sekas uz bērna attīstību un labbūtību.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz, ka vienošanās par bērna aizgādību, saskarsmes tiesībām un bērna uzturlīdzekļiem tiek apliecināta notariālā akta formā, kas ir izpildāms Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktajā kārtībā.
Zvērināts notārs ir neitrāla persona, kas palīdz klientiem nonākt pie risinājuma vienošanās ceļā. Zvērināts notārs pirms notariālā akta taisīšanas noskaidro notariālā akta dalībnieku gribu un darījuma noteikumus, skaidri un nepārprotami pieraksta personu paziņojumus, iepazīstina dalībniekus ar iespējamām darījuma tiesiskajām sekām, lai likumu nezināšana un pieredzes trūkums netiktu izmantots viņiem par ļaunu. Likums paredz zvērinātam notāram paskaidrošanas pienākumu akta dalībniekiem. Ja gadījumā notārs konstatē, ka starp pusēm pastāv strīds par bērna aprūpes jautājumiem, laulības šķiršana bezstrīdus kārtībā pie zvērināta notāra nav pieļaujama. Turklāt notariālais izpildu akts nodrošina ātru piespiedu izpildi bez nepieciešamības personām vērsties tiesā.
Piespiedu izpildei varēs nodot notariālo aktu, ja tajā skaidri būs noteikta saskarsmes izmantošanas kārtība, laiks un vieta, pienākumi un izdevumu sadale starp pusēm saskarsmes tiesību īstenošanai. Iesniegumā par laulības šķiršanu papildus būs jāiekļauj visa nepieciešamā informācija par vecāku vienošanos par saskarsmes izmantošanas kārtību, laiku un vietu, kā arī pienākumu un izdevumu, ja tādi rodas, sadali starp pusēm saskarsmes tiesību īstenošanai.
Tālab ar likumprojektu papildināta Notariāta likuma D1 sadaļa un paredzēts, ka Civilprocesa likumā noteiktajā tiesas spriedumu izpildes kārtībā izpildāmas (nododamas piespiedu izpildei) arī vienošanās par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām pēc analoģijas ar Notariāta likuma 107.1 panta otro daļu. Proti, notariālais izpildu akts par bērna aizgādību izpildāms Civilprocesa likuma 74.4 nodaļā, bet par saskarsmes tiesībām – Civilprocesa likuma 74.5 nodaļā paredzētajā kārtībā, kas jau Civilprocesa likumā ir paredzētas šādu tiesas ceļā taisītu nolēmumu izpildei. Tādējādi šādi notariālie akti to neizpildes gadījumā tiks izpildīti tādā kārtībā, kādā attiecīgi tiesu nolēmumi ar atsevišķiem Civilprocesa likumā noteiktiem izņēmumiem.
Regulējums noteikts atbilstoši Civilprocesa likumā pašreiz paredzētajai kārtībai, kas attiecināma uz tiesu nolēmumiem. Proti, Civilprocesa likuma 244.12 panta pirmās daļas 2. un 3. punkts paredz, ka lietās, kas izriet no saskarsmes tiesībām, papildus šā likuma 193. pantā vai 230. pantā noteiktajam tiesas nolēmumā norāda saskarsmes tiesību izmantošanas kārtību, laiku un vietu, kā arī, ja nepieciešams, pušu pienākumus un izdevumu sadali starp pusēm saskarsmes tiesību īstenošanai.
Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktais regulējums attieksies arī uz notariālā akta formā taisītām vienošanām par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām. Izņēmums ir paredzēts attiecībā uz Notariāta likuma 107.9 pantu, kas noteic, ja parādnieks uzskata, ka kreditora prasījums par saistību izpildi ir nepamatots, viņš var celt prasību Civilprocesa likuma 406. pantā noteiktajā kārtībā. Likumprojekts noteic, ka šajā pantā noteiktais nav piemērojams bērna aizgādībai un saskarsmes tiesībām. Šāda piebilde nepieciešama, jo aizgādība un saskarsme pēc savas būtības nepakļaujas Civilprocesa likuma 400. panta regulējumam. Attiecīgi likumprojektā būtiski nodalīt, ka Civilprocesa likuma 406. pantā paredzētā apvērsuma prasība neattiecas uz aizgādību un saskarsmi. Vienlaikus parādniekam joprojām saglabāsies iespēja vērsties tiesā vispārējā kārtībā. Gadījumā, ja viena no pusēm būs cēlusi prasību tiesā, tai ir tiesības lūgt tiesu apturēt notariālā akta piespiedu izpildi.
Likumprojekts notariālā akta formu attiecina tikai uz jautājumiem, kas saistīti ar bērna aprūpi. Jautājumu par mantas sadali puses joprojām varēs taisīt privātā kārtā vai notariālā akta veidā pēc sava ieskata.
Zvērināts notārs ir neitrāla persona, kas palīdz klientiem nonākt pie risinājuma vienošanās ceļā. Zvērināts notārs pirms notariālā akta taisīšanas noskaidro notariālā akta dalībnieku gribu un darījuma noteikumus, skaidri un nepārprotami pieraksta personu paziņojumus, iepazīstina dalībniekus ar iespējamām darījuma tiesiskajām sekām, lai likumu nezināšana un pieredzes trūkums netiktu izmantots viņiem par ļaunu. Likums paredz zvērinātam notāram paskaidrošanas pienākumu akta dalībniekiem. Ja gadījumā notārs konstatē, ka starp pusēm pastāv strīds par bērna aprūpes jautājumiem, laulības šķiršana bezstrīdus kārtībā pie zvērināta notāra nav pieļaujama. Turklāt notariālais izpildu akts nodrošina ātru piespiedu izpildi bez nepieciešamības personām vērsties tiesā.
Piespiedu izpildei varēs nodot notariālo aktu, ja tajā skaidri būs noteikta saskarsmes izmantošanas kārtība, laiks un vieta, pienākumi un izdevumu sadale starp pusēm saskarsmes tiesību īstenošanai. Iesniegumā par laulības šķiršanu papildus būs jāiekļauj visa nepieciešamā informācija par vecāku vienošanos par saskarsmes izmantošanas kārtību, laiku un vietu, kā arī pienākumu un izdevumu, ja tādi rodas, sadali starp pusēm saskarsmes tiesību īstenošanai.
Tālab ar likumprojektu papildināta Notariāta likuma D1 sadaļa un paredzēts, ka Civilprocesa likumā noteiktajā tiesas spriedumu izpildes kārtībā izpildāmas (nododamas piespiedu izpildei) arī vienošanās par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām pēc analoģijas ar Notariāta likuma 107.1 panta otro daļu. Proti, notariālais izpildu akts par bērna aizgādību izpildāms Civilprocesa likuma 74.4 nodaļā, bet par saskarsmes tiesībām – Civilprocesa likuma 74.5 nodaļā paredzētajā kārtībā, kas jau Civilprocesa likumā ir paredzētas šādu tiesas ceļā taisītu nolēmumu izpildei. Tādējādi šādi notariālie akti to neizpildes gadījumā tiks izpildīti tādā kārtībā, kādā attiecīgi tiesu nolēmumi ar atsevišķiem Civilprocesa likumā noteiktiem izņēmumiem.
Regulējums noteikts atbilstoši Civilprocesa likumā pašreiz paredzētajai kārtībai, kas attiecināma uz tiesu nolēmumiem. Proti, Civilprocesa likuma 244.12 panta pirmās daļas 2. un 3. punkts paredz, ka lietās, kas izriet no saskarsmes tiesībām, papildus šā likuma 193. pantā vai 230. pantā noteiktajam tiesas nolēmumā norāda saskarsmes tiesību izmantošanas kārtību, laiku un vietu, kā arī, ja nepieciešams, pušu pienākumus un izdevumu sadali starp pusēm saskarsmes tiesību īstenošanai.
Notariāta likuma D1 sadaļā noteiktais regulējums attieksies arī uz notariālā akta formā taisītām vienošanām par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām. Izņēmums ir paredzēts attiecībā uz Notariāta likuma 107.9 pantu, kas noteic, ja parādnieks uzskata, ka kreditora prasījums par saistību izpildi ir nepamatots, viņš var celt prasību Civilprocesa likuma 406. pantā noteiktajā kārtībā. Likumprojekts noteic, ka šajā pantā noteiktais nav piemērojams bērna aizgādībai un saskarsmes tiesībām. Šāda piebilde nepieciešama, jo aizgādība un saskarsme pēc savas būtības nepakļaujas Civilprocesa likuma 400. panta regulējumam. Attiecīgi likumprojektā būtiski nodalīt, ka Civilprocesa likuma 406. pantā paredzētā apvērsuma prasība neattiecas uz aizgādību un saskarsmi. Vienlaikus parādniekam joprojām saglabāsies iespēja vērsties tiesā vispārējā kārtībā. Gadījumā, ja viena no pusēm būs cēlusi prasību tiesā, tai ir tiesības lūgt tiesu apturēt notariālā akta piespiedu izpildi.
Likumprojekts notariālā akta formu attiecina tikai uz jautājumiem, kas saistīti ar bērna aprūpi. Jautājumu par mantas sadali puses joprojām varēs taisīt privātā kārtā vai notariālā akta veidā pēc sava ieskata.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Likumprojektā noteiktā regulējuma izstrādes laikā panākta vienošanās ar Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomi, ka sadarbībā ar Tieslietu ministriju tiks izstrādātas vadlīnijas, lai novērstu iespējamu problēmsituāciju rašanos nākotnē, ko varētu radīt neskaidrs vai objektīvi neizpildāms vienošanās par saskarsmi saturs. Proti, vadlīnijas būtu balstāmas uz zvērinātu tiesu izpildītāju pieredzi un novērojumiem saskarsmes tiesību piespiedu izpildes lietās. Attiecīgi pēc izstrādātajām vadlīnijām zvērināti notāri varētu vadīties, sagatavojot notariālo aktu par saskarsmes tiesībām. Turklāt šādas vadlīnijas varētu būt noderīgas arī tiesām un kopumā uzlabotu ne tikai izpildes procesu saskarsmes tiesību lietās, bet saskarsmes tiesību jautājumu tiesiskā noregulējuma efektivitāti kopumā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Fiziskas personas, kuru apgādībā ir nepilngadīgs bērns un kuras vēlēsies šķirt laulību pie zvērināta notāra, zvērināti notāri un zvērināti tiesu izpildītāji.
Ietekmes apraksts
Likumprojekts nodrošina, ka vienošanās laulības šķiršanas lietā par bērna aizgādību, saskarsmes tiesībām un bērna uzturlīdzekļiem ir taisāmas notariālā akta formā un tās neizpildes gadījuma pakļaujamas saistību bezstrīdus piespiedu izpildei. Tādējādi neizpildes gadījumā personām nebūs vairs jāvēršas tiesā, bet uzreiz varēs vērsties piespiedu izpildes panākšanai pie zvērināta tiesu izpildītāja. Likumprojekts arī nodrošinās bērna prioritārās intereses un tiesības, jo nebūs nepieciešamības bērnu pakļaut neskaitāmām procesuālām darbībām, piemēram, pie vairākiem psihologiem u.tml.
Attiecīgi, atbilstoši esošajām zvērinātu notāru atlīdzības taksēm izmaksu pieaugums personām būs apmēram 100 euro. Turklāt laulātajiem, kas iesniegs savus vienošanās projektus, notāra atlīdzība būs mazāka par 25 %.
Privātpersonām, kuras pašreiz šādas vienošanās taisa privāti, pie kāda cita juridiskās palīdzības sniedzēja, izmaksas būtiski nemainīsies, jo arī pašreiz šīm personām rodas izdevumi saistībā ar šādu dokumentu gatavošanu.
Turklāt Latvijas Zvērinātu notāru padomes kārtība paredz pienākumu vērtēt atbrīvojumu no zvērināta notāra atlīdzības vairākos konkrētos un citos nestandarta gadījumos (https://www.latvijasnotars.lv/pages/tiesibu-akti).
Attiecīgi, atbilstoši esošajām zvērinātu notāru atlīdzības taksēm izmaksu pieaugums personām būs apmēram 100 euro. Turklāt laulātajiem, kas iesniegs savus vienošanās projektus, notāra atlīdzība būs mazāka par 25 %.
Privātpersonām, kuras pašreiz šādas vienošanās taisa privāti, pie kāda cita juridiskās palīdzības sniedzēja, izmaksas būtiski nemainīsies, jo arī pašreiz šīm personām rodas izdevumi saistībā ar šādu dokumentu gatavošanu.
Turklāt Latvijas Zvērinātu notāru padomes kārtība paredz pienākumu vērtēt atbrīvojumu no zvērināta notāra atlīdzības vairākos konkrētos un citos nestandarta gadījumos (https://www.latvijasnotars.lv/pages/tiesibu-akti).
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.2. Cita informācija
Vienlaikus ar likumprojektu tiek virzīti grozījumi Civilprocesa likumā (25-TA-855), kas nodrošinās iespēju Notariāta likuma D1 sadaļā "Notariālie akti, kas izpildāmi tiesas spriedumu izpildes kārtībā" taisītu notariālo aktu par bērna aizgādību, saskarsmes tiesībām izpildīt attiecīgi Civilprocesa likuma 74.4 un 74.5 nodaļā paredzētajā kārtībā.
Papildus līdz ar likumprojektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanos nepieciešams nodrošināt grozījumu izstrādi Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 737 "Noteikumi par zvērinātu notāru atlīdzības taksēm un to noteikšanas kārtību", papildinot to 6.12. punktu par notariālā izpildu akta taisīšanu par vienreizējiem vai periodiskiem uzturlīdzekļu maksājumiem un 6.32. punktu par šādu aktu grozīšanu, attiecinot regulējumu arī uz notariālajiem izpildu aktiem par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām.
Papildus līdz ar likumprojektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanos nepieciešams nodrošināt grozījumu izstrādi Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 737 "Noteikumi par zvērinātu notāru atlīdzības taksēm un to noteikšanas kārtību", papildinot to 6.12. punktu par notariālā izpildu akta taisīšanu par vienreizējiem vai periodiskiem uzturlīdzekļu maksājumiem un 6.32. punktu par šādu aktu grozīšanu, attiecinot regulējumu arī uz notariālajiem izpildu aktiem par bērna aizgādību un saskarsmes tiesībām.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
-Cits
Latvijas Zvērinātu notāru padome un Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- zvērināti notāri, zvērināti tiesu izpildītāji
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Zvērinātiem notāriem laulības šķiršanas lietās, ja laulātajiem būs kopīgi nepilngadīgi bērni, būs taisāmas vienošanās notariālā akta formā. Tādējādi netiek paplašinātas zvērināta notāra funkcijas, jo pēc personu izvēles zvērināti notāri jau pašreiz šādu aktus taisa, bet pēc likumprojektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanās šāda vienošanās forma būs noteikta kā obligāta.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekta noteiktais regulējums pozitīvi ietekmēs nepilngadīgo bērnu intereses un tiesības, jo nebūs nepieciešamība bērnus iesaistīt dažādu institūciju darbībā, pakļaujot neskaitāmām procesuālām darbībām, piemēram, vēršoties pie vairākiem psihologiem u.tml.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi