25-TA-1299: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. aprīļa rīkojumā Nr. 197 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platformas izveide" pases apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma grozījumu projekta mērķis ir grozīt projekta pasi, precizējot projekta tvērumu, projektā partneru iesaisti, tam atbilstošu finansējuma sadalījumu un rādītāju sasniegšanas termiņu.
1. Projekta finansējuma sadalījums.
Projekta ietvaros 2024.gadā klīniskās universitātes slimnīcas (turpmāk - KUS) ar iekšējiem resursiem veiksmīgi īstenojušas IT risinājuma izstrādi kā prototipu topošajai onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformai, izstrādājot un pārbaudot risinājumu. Prototips tika izstrādāts, izmantojot slimnīcu iekšējos resursus, cieši sadarbojoties ar ārstniecības personālu, lai identificētu būtiskākās vajadzības un nodrošinātu efektīvu risinājumu lietojamību ikdienas darbā. Šī pieeja ļāva izveidot pārbaudītu un pielāgotu risinājumu, izmantojot to par pamatu detalizētām un pilnveidotām platformas prasībām turpmākajos projekta posmos.
Koncentrējoties uz iespēju rast centralizētus un resursu efektīvus risinājumus digitalizācijai gan projekta īstenošanas gaitā, gan projekta rezultātu uzturēšanā pēc projekta realizācijas paredzēta plašāka Latvijas Digitālā veselības centra (turpmāk - LDVC) iesaiste, nodrošinot stratēģisku atbalstu un atbilstību vienotas veselības nozares elektronisko datu arhitektūras attīstības virzienam projekta ietvaros. Pēc prototipa aprobācijas perioda KUS, un detalizētas procesu analīzes pacientu datu apmaiņai secināts, ka arī būtisku daļu no turpmākiem projekta posmiem iespējams veikt pamatā izmantojot KUS iekšēji pieejamos resursus, efektīvākai projekta īstenošanai, kas ļautu samazināt izdevumus risinājuma ieviešanai un attīstībai un paveikt plašāku darba apjomu. Līdz ar to ir nepieciešams veikt finansējuma pārdali starp budžeta pozīcijām, pārceļot daļu līdzekļu no sākotnēji pakalpojumu izmaksām plānotajām pozīcijām uz īstenošanā iesaistītā personāla atlīdzības pozīciju. Šāds sadalījums veicina efektīvu projekta īstenošanu atbilstoši pieņemtajam konceptuālajam risinājumam.
2. Projekta rādītāju sasniegšanas termiņa pagarināšana
Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitāla transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi) nosacījumiem, un ņemot vērā projekta ieviešanas gaitā identificētos papildu tehniskos un organizatoriskos izaicinājumus, lai nodrošinātu pilnvērtīgu sistēmu pielāgošanu, testēšanu un integrāciju ārstniecības iestādēs, tiek lūgts pagarināt projekta rādītāju sasniegšanas termiņu par 2 (diviem) mēnešiem līdz 2026. gada 31. maijam, kam atbalsts saņemts no Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas, Veselības ministrijas un projekta partneriem.
3. Projekta uzturēšanai nepieciešamais finansējums
Uzturēšanas izmaksas paredzētas projekta sadarbības partnerim, kas nodrošinās platformas izstrādi, versiju attīstību un uzturēšanu pēc projekta beigām ar attiecīgā projekta sadarbības partnera iekšējo resursu iesaisti (personāls).
1. Projekta finansējuma sadalījums.
Projekta ietvaros 2024.gadā klīniskās universitātes slimnīcas (turpmāk - KUS) ar iekšējiem resursiem veiksmīgi īstenojušas IT risinājuma izstrādi kā prototipu topošajai onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformai, izstrādājot un pārbaudot risinājumu. Prototips tika izstrādāts, izmantojot slimnīcu iekšējos resursus, cieši sadarbojoties ar ārstniecības personālu, lai identificētu būtiskākās vajadzības un nodrošinātu efektīvu risinājumu lietojamību ikdienas darbā. Šī pieeja ļāva izveidot pārbaudītu un pielāgotu risinājumu, izmantojot to par pamatu detalizētām un pilnveidotām platformas prasībām turpmākajos projekta posmos.
Koncentrējoties uz iespēju rast centralizētus un resursu efektīvus risinājumus digitalizācijai gan projekta īstenošanas gaitā, gan projekta rezultātu uzturēšanā pēc projekta realizācijas paredzēta plašāka Latvijas Digitālā veselības centra (turpmāk - LDVC) iesaiste, nodrošinot stratēģisku atbalstu un atbilstību vienotas veselības nozares elektronisko datu arhitektūras attīstības virzienam projekta ietvaros. Pēc prototipa aprobācijas perioda KUS, un detalizētas procesu analīzes pacientu datu apmaiņai secināts, ka arī būtisku daļu no turpmākiem projekta posmiem iespējams veikt pamatā izmantojot KUS iekšēji pieejamos resursus, efektīvākai projekta īstenošanai, kas ļautu samazināt izdevumus risinājuma ieviešanai un attīstībai un paveikt plašāku darba apjomu. Līdz ar to ir nepieciešams veikt finansējuma pārdali starp budžeta pozīcijām, pārceļot daļu līdzekļu no sākotnēji pakalpojumu izmaksām plānotajām pozīcijām uz īstenošanā iesaistītā personāla atlīdzības pozīciju. Šāds sadalījums veicina efektīvu projekta īstenošanu atbilstoši pieņemtajam konceptuālajam risinājumam.
2. Projekta rādītāju sasniegšanas termiņa pagarināšana
Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitāla transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi) nosacījumiem, un ņemot vērā projekta ieviešanas gaitā identificētos papildu tehniskos un organizatoriskos izaicinājumus, lai nodrošinātu pilnvērtīgu sistēmu pielāgošanu, testēšanu un integrāciju ārstniecības iestādēs, tiek lūgts pagarināt projekta rādītāju sasniegšanas termiņu par 2 (diviem) mēnešiem līdz 2026. gada 31. maijam, kam atbalsts saņemts no Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas, Veselības ministrijas un projekta partneriem.
3. Projekta uzturēšanai nepieciešamais finansējums
Uzturēšanas izmaksas paredzētas projekta sadarbības partnerim, kas nodrošinās platformas izstrādi, versiju attīstību un uzturēšanu pēc projekta beigām ar attiecīgā projekta sadarbības partnera iekšējo resursu iesaisti (personāls).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi paredz precizētu projekta tvērumu, atbilstoši koriģētu finansējuma sadalījumu un pagarinātu rādītāju sasniegšanas termiņu. Projektā paredzēts pagarinājums par 2 mēnešiem – līdz 2026. gada 31. maijam – un finansējuma pārdale starp budžeta pozīcijām, lai nodrošinātu lielāku personāla iesaisti uzdevumu izpildē. Tas veicinās kvalitatīvu, efektīvu un ilgtspējīgu datu apmaiņas procesa ieviešanu. Iesaistot esošos ekspertus un apmācītos darbiniekus, nodrošinot risinājuma attīstība arī pēc projekta noslēguma, kas ir gan lietderīgi, gan saimnieciski izdevīgi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Projekta finansējuma sadalījums
Pašreizējais projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu sadalījums nenodrošina maksimāli lietderīgākās pieejamā projekta finansējuma izlietošanas iespējas, jo iespējams plašākā apjomā iesaistīt sadarbības partneru personālu ar nepieciešamo kvalifikāciju, pieredzi un zināšanām, kas kalpotu projekta veiksmīgai realizācijai. Esošais izmaksu sadalījums rada situāciju, kad limitētā apjomā iespējams iesaistīt iekšējos resursus, kavējot veikt objektīvu izvēli par piemērotāko darbu veicēju konkrētajam uzdevumam. Tas var novest pie situācijas, kurā administratīvā noslodze iepirkumu un līgumu slēgšanai var ietekmēt projekta īstenošanas procesu, var būt jāveic kompromisi kvalitātes ziņā, kā arī ārpakalpojumu izmantošana, ierobežoti iesaistot iekšējos ekspertus ilgtermiņā var radīt papildu izmaksas un apgrūtināt projekta turpmāko uzturēšanu un attīstību pēc tā noslēguma.
Projekta ietvaros 2024.gada laikā KUS ar iekšējiem resursiem veiksmīgi izstrādājušas IT risinājumu kā prototipu topošajai onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformai, kas dotu vēl lielāku ieguvumu onkoloģijas pacientiem un uzlabotu ārstniecības personu darbu i. Prototips tika izstrādāts, izmantojot slimnīcu iekšējos resursus, cieši sadarbojoties ar ārstniecības personālu, lai identificētu būtiskākās vajadzības un nodrošinātu efektīvu risinājuma lietojamību ikdienas darbā. Šī pieeja ļāva izveidot pārbaudītu un pielāgotu risinājumu, izmantojot to par pamatu detalizētām un pilnveidotām platformas prasībām turpmākajos projekta posmos.
Pēc prototipa aprobācijas perioda KUS un detalizētas procesu analīzes pacientu datu apmaiņai secināts, ka arī būtisku daļu no turpmākiem projekta posmiem iespējams veikt pamatā izmantojot KUS iekšēji pieejamos resursus, reizē katrā individuālā gadījumā vērtējot ārpakalpojuma iesaisti, efektīvākai projekta īstenošanai, kas ļautu samazināt izdevumus risinājuma ieviešanai un attīstībai un paveikt plašāku darba apjomu.
Tādēļ nepieciešams veikt finansējuma pārdali starp budžeta pozīcijām, pārceļot daļu līdzekļu no sākotnēji pakalpojumu izmaksām plānotajām pozīcijām (uz kurām attiecas PVN) uz īstenošanā iesaistītā personāla atlīdzības pozīciju, kā arī samazināt kopējās PVN izmaksas, jo valsts budžeta finansējums paredzēts tieši PVN segšanai. Šāds sadalījums veicina efektīvu projekta īstenošanu rādītāju sasniegšanai.
Projekta ietvaros īstenoto IKT risinājumu attīstības aktivitāšu izmaiņu pieprasījumi ir saskaņoti ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (VARAM), apliecinot aktivitāšu atbilstību valsts digitālās pārvaldības un informācijas sistēmu attīstības principiem (2025.gada maija VARAM IKT resursa attīstības aktivitāšu vērtēšanas komisijas atzinums (prot. Nr. P-IKT/57/2025)).
2. Projekta rādītāju sasniegšanas termiņa pagarināšana
Šobrīd projekta pasē noteikts rādītāju sasniegšanas termiņš ir 2026.gada 31.marts. Atbilstoši Noteikumu nosacījumiem to iespējams pagarināt līdz 2026.gada 31.maijam. Termiņu tiek lūgts pagarināt, atsaucoties uz Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitāla transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi” nosacījumiem.
3. Projekta uzturēšanai nepieciešamais finansējums
Šobrīd šo funkciju praktisko izpildi nodrošina VSIA” Bērnu klīniskā universitātes slimnīca (turpmāk - BKUS). Ja tiks veikta funkciju pārdale starp projekta partneriem, tad finansējums tiks virzīts projekta partnerim, kas nodrošinās projektu rezultātu uzturēšanu un attīstību atbilstoši faktiskajai lomai pēc projekta beigām.
Pašreizējais projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksu sadalījums nenodrošina maksimāli lietderīgākās pieejamā projekta finansējuma izlietošanas iespējas, jo iespējams plašākā apjomā iesaistīt sadarbības partneru personālu ar nepieciešamo kvalifikāciju, pieredzi un zināšanām, kas kalpotu projekta veiksmīgai realizācijai. Esošais izmaksu sadalījums rada situāciju, kad limitētā apjomā iespējams iesaistīt iekšējos resursus, kavējot veikt objektīvu izvēli par piemērotāko darbu veicēju konkrētajam uzdevumam. Tas var novest pie situācijas, kurā administratīvā noslodze iepirkumu un līgumu slēgšanai var ietekmēt projekta īstenošanas procesu, var būt jāveic kompromisi kvalitātes ziņā, kā arī ārpakalpojumu izmantošana, ierobežoti iesaistot iekšējos ekspertus ilgtermiņā var radīt papildu izmaksas un apgrūtināt projekta turpmāko uzturēšanu un attīstību pēc tā noslēguma.
Projekta ietvaros 2024.gada laikā KUS ar iekšējiem resursiem veiksmīgi izstrādājušas IT risinājumu kā prototipu topošajai onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformai, kas dotu vēl lielāku ieguvumu onkoloģijas pacientiem un uzlabotu ārstniecības personu darbu i. Prototips tika izstrādāts, izmantojot slimnīcu iekšējos resursus, cieši sadarbojoties ar ārstniecības personālu, lai identificētu būtiskākās vajadzības un nodrošinātu efektīvu risinājuma lietojamību ikdienas darbā. Šī pieeja ļāva izveidot pārbaudītu un pielāgotu risinājumu, izmantojot to par pamatu detalizētām un pilnveidotām platformas prasībām turpmākajos projekta posmos.
Pēc prototipa aprobācijas perioda KUS un detalizētas procesu analīzes pacientu datu apmaiņai secināts, ka arī būtisku daļu no turpmākiem projekta posmiem iespējams veikt pamatā izmantojot KUS iekšēji pieejamos resursus, reizē katrā individuālā gadījumā vērtējot ārpakalpojuma iesaisti, efektīvākai projekta īstenošanai, kas ļautu samazināt izdevumus risinājuma ieviešanai un attīstībai un paveikt plašāku darba apjomu.
Tādēļ nepieciešams veikt finansējuma pārdali starp budžeta pozīcijām, pārceļot daļu līdzekļu no sākotnēji pakalpojumu izmaksām plānotajām pozīcijām (uz kurām attiecas PVN) uz īstenošanā iesaistītā personāla atlīdzības pozīciju, kā arī samazināt kopējās PVN izmaksas, jo valsts budžeta finansējums paredzēts tieši PVN segšanai. Šāds sadalījums veicina efektīvu projekta īstenošanu rādītāju sasniegšanai.
Projekta ietvaros īstenoto IKT risinājumu attīstības aktivitāšu izmaiņu pieprasījumi ir saskaņoti ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (VARAM), apliecinot aktivitāšu atbilstību valsts digitālās pārvaldības un informācijas sistēmu attīstības principiem (2025.gada maija VARAM IKT resursa attīstības aktivitāšu vērtēšanas komisijas atzinums (prot. Nr. P-IKT/57/2025)).
2. Projekta rādītāju sasniegšanas termiņa pagarināšana
Šobrīd projekta pasē noteikts rādītāju sasniegšanas termiņš ir 2026.gada 31.marts. Atbilstoši Noteikumu nosacījumiem to iespējams pagarināt līdz 2026.gada 31.maijam. Termiņu tiek lūgts pagarināt, atsaucoties uz Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitāla transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi” nosacījumiem.
3. Projekta uzturēšanai nepieciešamais finansējums
Šobrīd šo funkciju praktisko izpildi nodrošina VSIA” Bērnu klīniskā universitātes slimnīca (turpmāk - BKUS). Ja tiks veikta funkciju pārdale starp projekta partneriem, tad finansējums tiks virzīts projekta partnerim, kas nodrošinās projektu rezultātu uzturēšanu un attīstību atbilstoši faktiskajai lomai pēc projekta beigām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Projekta finansējuma sadalījums
Ja projekta finansējuma sadalījums projekta īstenošanas izmaksām netiks mainīts, tas būtiski ietekmēs projekta realizāciju vairākos aspektos. Pirmkārt, ierobežojumi projekta īstenošanas personāla atlīdzībai kavē veikt objektīvu izvēli par piemērotāko darbu veicēju konkrētajam uzdevumam. Kvalificētu un pieredzējušu ekspertu pieredze un padziļināta izpratne par organizācijas darbības procesiem, struktūru un prasībām var sniegt būtisku pienesumu projekta mērķu sasniegšanai un kvalitātes nodrošināšanai.
Izmantojot ārpakalpojuma sniedzējus, var tikt ietekmēts projekta īstenošanas process - var nākties pieļaut kompromisus kvalitātes ziņā, un ārpakalpojumu izmantošana, bez iekšējo ekspertu iesaistes ilgtermiņā var radīt papildu izmaksas, kā arī apgrūtināt projekta turpmāko uzturēšanu un attīstību pēc tā noslēguma. Bez pietiekami kompetenta personāla iesaistes projekta realizācija varētu būt ievērojami lēnāka un zemākas kvalitātes, kas apdraudētu projekta rezultātu sasniegšanu noteiktajos termiņos. Ilgtermiņā tas var arī veicināt atkarību no ārpakalpojumiem, kas varētu palielināt projekta izmaksas un radīt riskus saistībā ar platformas uzturēšanu pēc projekta pabeigšanas. Tas viss kopumā negatīvi ietekmētu projekta rezultātus un apgrūtinātu mērķu sasniegšanu.
2. Projekta rādītāju sasniegšanas termiņa pagarināšana
Šobrīd projekta pasē noteikts projekta rezultātu sasniegšanas termiņš – 2026.gada 31.marts. Lai nodrošinātu pilnvērtīgu sistēmu pielāgošanu, testēšanu un integrāciju ārstniecības iestādēs, nodrošinot ārstniecības un aprūpes nepārtrauktību un pacientu drošību, tiek piedāvāts pagarināt termiņu atbilstoši Noteikumiem līdz 2026.gada 31.maijam.
Ja netiks veikta termiņa pagarināšana, ārstniecības un aprūpes personāla iesaiste testēšanā var tikt veikta mazākā apjomā, mazinot pilnvērtīgas un daudzpusīgas atgriezeniskās saites iegūšanu no dažādām specialitātēm. Termiņa pagarināšana ļautu nodrošināt plašāku testēšanas apjomu ar iesaistītajām pusēm.
3. Projekta uzturēšanai nepieciešamais finansējums
Uzturēšanas izmaksu nepieciešamība ir identificēta, balstoties uz projekta ieviešanas gaitā iegūto detalizēto izpratni par izstrādājamo datu apmaiņas risinājumu apjomu, tehnisko sarežģītību, integrācijas prasībām starp KUS un reālajiem resursiem, kas būs jāiesaista risinājumu uzturēšanai pēc projekta beigām.
Ja projekta finansējuma sadalījums projekta īstenošanas izmaksām netiks mainīts, tas būtiski ietekmēs projekta realizāciju vairākos aspektos. Pirmkārt, ierobežojumi projekta īstenošanas personāla atlīdzībai kavē veikt objektīvu izvēli par piemērotāko darbu veicēju konkrētajam uzdevumam. Kvalificētu un pieredzējušu ekspertu pieredze un padziļināta izpratne par organizācijas darbības procesiem, struktūru un prasībām var sniegt būtisku pienesumu projekta mērķu sasniegšanai un kvalitātes nodrošināšanai.
Izmantojot ārpakalpojuma sniedzējus, var tikt ietekmēts projekta īstenošanas process - var nākties pieļaut kompromisus kvalitātes ziņā, un ārpakalpojumu izmantošana, bez iekšējo ekspertu iesaistes ilgtermiņā var radīt papildu izmaksas, kā arī apgrūtināt projekta turpmāko uzturēšanu un attīstību pēc tā noslēguma. Bez pietiekami kompetenta personāla iesaistes projekta realizācija varētu būt ievērojami lēnāka un zemākas kvalitātes, kas apdraudētu projekta rezultātu sasniegšanu noteiktajos termiņos. Ilgtermiņā tas var arī veicināt atkarību no ārpakalpojumiem, kas varētu palielināt projekta izmaksas un radīt riskus saistībā ar platformas uzturēšanu pēc projekta pabeigšanas. Tas viss kopumā negatīvi ietekmētu projekta rezultātus un apgrūtinātu mērķu sasniegšanu.
2. Projekta rādītāju sasniegšanas termiņa pagarināšana
Šobrīd projekta pasē noteikts projekta rezultātu sasniegšanas termiņš – 2026.gada 31.marts. Lai nodrošinātu pilnvērtīgu sistēmu pielāgošanu, testēšanu un integrāciju ārstniecības iestādēs, nodrošinot ārstniecības un aprūpes nepārtrauktību un pacientu drošību, tiek piedāvāts pagarināt termiņu atbilstoši Noteikumiem līdz 2026.gada 31.maijam.
Ja netiks veikta termiņa pagarināšana, ārstniecības un aprūpes personāla iesaiste testēšanā var tikt veikta mazākā apjomā, mazinot pilnvērtīgas un daudzpusīgas atgriezeniskās saites iegūšanu no dažādām specialitātēm. Termiņa pagarināšana ļautu nodrošināt plašāku testēšanas apjomu ar iesaistītajām pusēm.
3. Projekta uzturēšanai nepieciešamais finansējums
Uzturēšanas izmaksu nepieciešamība ir identificēta, balstoties uz projekta ieviešanas gaitā iegūto detalizēto izpratni par izstrādājamo datu apmaiņas risinājumu apjomu, tehnisko sarežģītību, integrācijas prasībām starp KUS un reālajiem resursiem, kas būs jāiesaista risinājumu uzturēšanai pēc projekta beigām.
Risinājuma apraksts
1.Projekta finansējuma sadalījums.
Grozījumi tiek veikti ar mērķi precizēt projekta tvērumu un tam atbilstošo finansējuma sadalījumu, atbilstoši projekta ietvaros īstenoto IKT risinājumu attīstības aktivitātes izmaiņu pieprasījumiem, kas ir saskaņoti ar VARAM, apliecinot aktivitāšu atbilstību valsts digitālās pārvaldības un informācijas sistēmu attīstības principiem (2025.gada maija VARAM IKT resursa attīstības aktivitāšu vērtēšanas komisijas atzinums (prot. Nr. P-IKT/57/2025)).
Projekta ietvaros izvērtējot iespējamos risinājumus datu apmaiņas nodrošināšanai starp KUS, fokuss bija uz resursu efektīvu un ilgtspējīgu risinājumu, kas ļautu veicināt veselības nozares digitalizāciju, tādēļ projekta ietvaros 2024.gadā KUS ar iekšējiem resursiem veiksmīgi izveidojušas prototipu onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformai, izstrādājot un pārbaudot risinājumu. Prototips tika izstrādāts, izmantojot slimnīcu iekšējos resursus, cieši sadarbojoties ar ārstniecības personālu, lai identificētu būtiskākās vajadzības un nodrošinātu efektīvu risinājumu lietojamību ikdienas darbā. Šī pieeja ļāva izveidot pārbaudītu un pielāgotu risinājumu, un izmantot to kā pamatu detalizētām un pilnveidotām platformas prasībām turpmākajos projekta posmos.
Fokusējoties rast centralizētus un resursu efektīvus risinājumus digitalizācijai gan projekta īstenošanas gaitā, gan šos risinājumus uzturot pēc projekta realizācijas, paredzēta plašāka LDVC iesaiste, nodrošinot stratēģisku atbalstu un atbilstību vienotas veselības nozares elektronisko datu arhitektūras attīstības virzienam projekta ietvaros.
Pēc prototipa aprobācijas perioda KUS, un detalizētas procesu analīzes pacientu datu apmaiņai secināts, ka arī būtisku daļu no turpmākiem projekta posmiem iespējams veikt pamatā izmantojot KUS iekšēji pieejamos resursus. Līdz ar to nepieciešams veikt finansējuma pārdali starp budžeta pozīcijām, pārceļot daļu līdzekļu no sākotnēji pakalpojumu izmaksām plānotajām pozīcijām uz īstenošanā iesaistītā personāla atlīdzības pozīciju, veicinot efektīvu projekta īstenošanu atbilstoši pieņemtajam konceptuālajam risinājumam.
Projekta partneriem būtu lietderīgāk, piemērotāk un saimnieciski izdevīgāk projekta realizācijā atbilstoši savām iespējām iesaistīt savus resursus un ekspertus ar jau esošu pieredzi, tādējādi nodrošinot projekta pēctecību un veicinot darbinieku iesaisti projekta rezultātu ietvaros izveidoto risinājumu ilgtermiņa attīstībā. Tāpat esošo darbinieku iesaiste lielākā apmērā ļauj operatīvi veikt darbus, gan samazinot komunikācijai nepieciešamo laiku un resursus, gan izvairoties no citu piegādātāju administratīvo izmaksu segšanas, kas tiek attiecinātas uz sniegto pakalpojumu. Izpratne par nozares standartiem, regulējumu, medicīnisko terminoloģiju un esošajiem informācijas tehnoloģiju risinājumiem ļauj efektīvāk un produktīvāk izprast esošos procesus un tiem nepieciešamos uzlabojumus, tādējādi veicinot projekta rezultātu sasniegšanu.
Iekšējā IT komanda, strādājot ciešā saiknē ar slimnīcas personālu, ir labāk informēti par konkrētām vajadzībām un procesu sarežģītību, tādējādi ļaujot precīzāk un efektīvāk izveidot sistēmas funkcionalitāti, kas precīzi atbilst lietotāju prasībām. Piesaistot ārpakalpojuma sniedzējus, būtu jānodrošina to izglītošana par slimnīcas procesiem, kas prasītu gan vairāk slimnīcas personāla laika, gan aizņemtu esošo KUS informācijas sistēmas un uzturēšanas daļas darbinieku laika resursus, lai izskaidrotu detaļas. Veselības nozares standartu, regulējumu, medicīniskās terminoloģijas un IKT risinājumu izpratnes apguve moduļa izstrādei potenciāli var aizņemt vairāk laika resursus nekā pati moduļa izstrāde. Iekšējā IT komanda bieži vien var veikt nepieciešamās sistēmas pielāgošanas un uzturēšanu ātrāk un efektīvāk, samazinot nepieciešamību pēc ārpakalpojuma iesaistes un mazinot komunikācijas sarežģītību.
Slimnīcas informācijas sistēmās apstrādātie dati bieži ietver sensitīvu pacientu informāciju, kas padara datu drošību par kritisku faktoru. Iekšējie IT darbinieki, būdami daļa no organizācijas, ir labāk informēti par attiecīgajiem datu aizsardzības principiem un prasībām. Turklāt iekšējo resursu izmantošana samazina risku, kas saistīti ar nelikumīgu datu izmantošanu.
Tādējādi, piesaistot pašu personālu, tiek nodrošināta lielāka kontrole, nepārtrauktība un ilgtspēja, kas veicina kvalitatīvāku un efektīvāku projekta rezultātu. Reizē katrā individuālā gadījumā tiks vērtēta ārpakalpojuma iesaiste efektīvākai projekta īstenošanai, kas ļautu samazināt izdevumus risinājuma ieviešanai un attīstībai un paveikt plašāku darba apjomu.
Vienotas, resursu efektīvas pacientu datu apmaiņas platformas izveide, izmantojot projekta partneru iekšējos resursus un iesaistot pakalpojumu sniedzējus atbilstoši nepieciešamībai, sekmēs izmaksu ziņā efektīvāku attīstību un uzturēšanu, fokusējoties uz ārstniecības un aprūpes vajadzībām, pacientiem labākā rezultāta nodrošināšanai, kā arī veicinās darbinieku iesaisti projekta rezultātu ietvaros izveidoto risinājumu ilgtermiņa attīstībā. Šāds sadarbības modelis rada efektīvāku starpinstitucionālo sadarbību, ļauj nodrošināt labāku projekta pēctecību un mērķtiecīgu virzību uz savietojamu un centralizētu digitālo veselības aprūpes vidi Latvijā.
Šobrīd valsts budžeta finansējums projektā ir paredzēts ne vairāk kā 641 068 EUR apmērā pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) izmaksu segšanai. Veicot grozījumus projekta pasē, daļa projekta īstenošanas pakalpojumu izmaksu tiks pārcelta uz projekta īstenošanas personāla SIA “ Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca ( turpmāk - RAKUS), VSIA “ Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca (turpmāk PSKUS), BKUS un LDVC izmaksām. Tā kā valsts budžeta līdzekļi paredzēti PVN segšanai, šo izmaiņu rezultātā, samazinot pakalpojumu izmaksas, samazinās arī kopējās PVN izmaksas.
Izmaiņas izmaksu pozīcijās neietekmēs projekta un Atveseļošanas fonda plānā un Padomes īstenošanas lēmumā par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu noteikto rādītāju sasniegšanu
Ierosināto grozījumu rezultātā būs jāveic grozījumi 2023. gada 6. decembra līgumā par Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda projekta ieviešanu Projekta Nr.2.1.3.1.i.0/2/23/I/CFLA/003, kas noslēgts starp Centrālo finanšu un līguma aģentūru (turpmāk - CFLA) un RAKUS.
Onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformas veidošanā iesaistītās slimnīcas ir RAKUS, PSKUS, BKUS, attiecīgi arī šo slimnīcu biznesa sistēmas ir tās, kas nodrošinās platformas apgādi ar faktiskajiem datiem. Tāpat LDVC ir sadarbības partneris projekta īstenošanā, pārņemot Nacionālā veselības dienesta saistības, un veicot vienotas veselības nozares elektronisko datu arhitektūras plānošanu un pārvaldīšanu.
2. Projekta rādītāju sasniegšanas termiņa pagarināšana
Tiek piedāvāts pagarināt projekta rādītāju sasniegšanas termiņu par 2 (diviem) mēnešiem līdz 2026. gada 31. maijam, kam atbalsts saņemts no VARAM, Veselības ministrijas un projekta partneriem. Termiņa pagarināšana ļautu nodrošināt plašāku testēšanas apjomu ar iesaistītajām pusēm.
3. Projekta uzturēšanai nepieciešamais finansējums
Projekta sākotnējā plānošanas posmā galvenā uzmanība tika vērsta uz izstrādes un ieviešanas nodrošināšanu, taču, virzoties uz risinājuma konkretizēšanu un sākot sistēmu arhitektūras modelēšanu, kļuva skaidrs, ka izstrādātie moduļi būs kritiski svarīgi veselības aprūpes procesa nodrošināšanai ikdienā. Līdz ar to arī to ilgtermiņa uzturēšana un regulāra atjaunināšana (it īpaši kiberdrošības un normatīvās atbilstības aspektā) ir stratēģiski būtiska.
Šobrīd, saskaņā ar VARAM un VM aicinājumu, projektos ir īpašs uzsvars uz ilgtspējīgu valsts IKT risinājumu finansēšanas modeli. Ņemot to vērā, šobrīd ir īstais brīdis precizēt projekta pasi, lai jau savlaicīgi tiktu plānoti un pamatoti uzturēšanas izdevumi – tādējādi nodrošinot atbildīgu publisko līdzekļu plānošanu un ieguldīto investīciju ilgtspēju.
Grozījumi tiek veikti ar mērķi precizēt projekta tvērumu un tam atbilstošo finansējuma sadalījumu, atbilstoši projekta ietvaros īstenoto IKT risinājumu attīstības aktivitātes izmaiņu pieprasījumiem, kas ir saskaņoti ar VARAM, apliecinot aktivitāšu atbilstību valsts digitālās pārvaldības un informācijas sistēmu attīstības principiem (2025.gada maija VARAM IKT resursa attīstības aktivitāšu vērtēšanas komisijas atzinums (prot. Nr. P-IKT/57/2025)).
Projekta ietvaros izvērtējot iespējamos risinājumus datu apmaiņas nodrošināšanai starp KUS, fokuss bija uz resursu efektīvu un ilgtspējīgu risinājumu, kas ļautu veicināt veselības nozares digitalizāciju, tādēļ projekta ietvaros 2024.gadā KUS ar iekšējiem resursiem veiksmīgi izveidojušas prototipu onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformai, izstrādājot un pārbaudot risinājumu. Prototips tika izstrādāts, izmantojot slimnīcu iekšējos resursus, cieši sadarbojoties ar ārstniecības personālu, lai identificētu būtiskākās vajadzības un nodrošinātu efektīvu risinājumu lietojamību ikdienas darbā. Šī pieeja ļāva izveidot pārbaudītu un pielāgotu risinājumu, un izmantot to kā pamatu detalizētām un pilnveidotām platformas prasībām turpmākajos projekta posmos.
Fokusējoties rast centralizētus un resursu efektīvus risinājumus digitalizācijai gan projekta īstenošanas gaitā, gan šos risinājumus uzturot pēc projekta realizācijas, paredzēta plašāka LDVC iesaiste, nodrošinot stratēģisku atbalstu un atbilstību vienotas veselības nozares elektronisko datu arhitektūras attīstības virzienam projekta ietvaros.
Pēc prototipa aprobācijas perioda KUS, un detalizētas procesu analīzes pacientu datu apmaiņai secināts, ka arī būtisku daļu no turpmākiem projekta posmiem iespējams veikt pamatā izmantojot KUS iekšēji pieejamos resursus. Līdz ar to nepieciešams veikt finansējuma pārdali starp budžeta pozīcijām, pārceļot daļu līdzekļu no sākotnēji pakalpojumu izmaksām plānotajām pozīcijām uz īstenošanā iesaistītā personāla atlīdzības pozīciju, veicinot efektīvu projekta īstenošanu atbilstoši pieņemtajam konceptuālajam risinājumam.
Projekta partneriem būtu lietderīgāk, piemērotāk un saimnieciski izdevīgāk projekta realizācijā atbilstoši savām iespējām iesaistīt savus resursus un ekspertus ar jau esošu pieredzi, tādējādi nodrošinot projekta pēctecību un veicinot darbinieku iesaisti projekta rezultātu ietvaros izveidoto risinājumu ilgtermiņa attīstībā. Tāpat esošo darbinieku iesaiste lielākā apmērā ļauj operatīvi veikt darbus, gan samazinot komunikācijai nepieciešamo laiku un resursus, gan izvairoties no citu piegādātāju administratīvo izmaksu segšanas, kas tiek attiecinātas uz sniegto pakalpojumu. Izpratne par nozares standartiem, regulējumu, medicīnisko terminoloģiju un esošajiem informācijas tehnoloģiju risinājumiem ļauj efektīvāk un produktīvāk izprast esošos procesus un tiem nepieciešamos uzlabojumus, tādējādi veicinot projekta rezultātu sasniegšanu.
Iekšējā IT komanda, strādājot ciešā saiknē ar slimnīcas personālu, ir labāk informēti par konkrētām vajadzībām un procesu sarežģītību, tādējādi ļaujot precīzāk un efektīvāk izveidot sistēmas funkcionalitāti, kas precīzi atbilst lietotāju prasībām. Piesaistot ārpakalpojuma sniedzējus, būtu jānodrošina to izglītošana par slimnīcas procesiem, kas prasītu gan vairāk slimnīcas personāla laika, gan aizņemtu esošo KUS informācijas sistēmas un uzturēšanas daļas darbinieku laika resursus, lai izskaidrotu detaļas. Veselības nozares standartu, regulējumu, medicīniskās terminoloģijas un IKT risinājumu izpratnes apguve moduļa izstrādei potenciāli var aizņemt vairāk laika resursus nekā pati moduļa izstrāde. Iekšējā IT komanda bieži vien var veikt nepieciešamās sistēmas pielāgošanas un uzturēšanu ātrāk un efektīvāk, samazinot nepieciešamību pēc ārpakalpojuma iesaistes un mazinot komunikācijas sarežģītību.
Slimnīcas informācijas sistēmās apstrādātie dati bieži ietver sensitīvu pacientu informāciju, kas padara datu drošību par kritisku faktoru. Iekšējie IT darbinieki, būdami daļa no organizācijas, ir labāk informēti par attiecīgajiem datu aizsardzības principiem un prasībām. Turklāt iekšējo resursu izmantošana samazina risku, kas saistīti ar nelikumīgu datu izmantošanu.
Tādējādi, piesaistot pašu personālu, tiek nodrošināta lielāka kontrole, nepārtrauktība un ilgtspēja, kas veicina kvalitatīvāku un efektīvāku projekta rezultātu. Reizē katrā individuālā gadījumā tiks vērtēta ārpakalpojuma iesaiste efektīvākai projekta īstenošanai, kas ļautu samazināt izdevumus risinājuma ieviešanai un attīstībai un paveikt plašāku darba apjomu.
Vienotas, resursu efektīvas pacientu datu apmaiņas platformas izveide, izmantojot projekta partneru iekšējos resursus un iesaistot pakalpojumu sniedzējus atbilstoši nepieciešamībai, sekmēs izmaksu ziņā efektīvāku attīstību un uzturēšanu, fokusējoties uz ārstniecības un aprūpes vajadzībām, pacientiem labākā rezultāta nodrošināšanai, kā arī veicinās darbinieku iesaisti projekta rezultātu ietvaros izveidoto risinājumu ilgtermiņa attīstībā. Šāds sadarbības modelis rada efektīvāku starpinstitucionālo sadarbību, ļauj nodrošināt labāku projekta pēctecību un mērķtiecīgu virzību uz savietojamu un centralizētu digitālo veselības aprūpes vidi Latvijā.
Šobrīd valsts budžeta finansējums projektā ir paredzēts ne vairāk kā 641 068 EUR apmērā pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) izmaksu segšanai. Veicot grozījumus projekta pasē, daļa projekta īstenošanas pakalpojumu izmaksu tiks pārcelta uz projekta īstenošanas personāla SIA “ Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca ( turpmāk - RAKUS), VSIA “ Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca (turpmāk PSKUS), BKUS un LDVC izmaksām. Tā kā valsts budžeta līdzekļi paredzēti PVN segšanai, šo izmaiņu rezultātā, samazinot pakalpojumu izmaksas, samazinās arī kopējās PVN izmaksas.
Izmaiņas izmaksu pozīcijās neietekmēs projekta un Atveseļošanas fonda plānā un Padomes īstenošanas lēmumā par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu noteikto rādītāju sasniegšanu
Ierosināto grozījumu rezultātā būs jāveic grozījumi 2023. gada 6. decembra līgumā par Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda projekta ieviešanu Projekta Nr.2.1.3.1.i.0/2/23/I/CFLA/003, kas noslēgts starp Centrālo finanšu un līguma aģentūru (turpmāk - CFLA) un RAKUS.
Onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformas veidošanā iesaistītās slimnīcas ir RAKUS, PSKUS, BKUS, attiecīgi arī šo slimnīcu biznesa sistēmas ir tās, kas nodrošinās platformas apgādi ar faktiskajiem datiem. Tāpat LDVC ir sadarbības partneris projekta īstenošanā, pārņemot Nacionālā veselības dienesta saistības, un veicot vienotas veselības nozares elektronisko datu arhitektūras plānošanu un pārvaldīšanu.
2. Projekta rādītāju sasniegšanas termiņa pagarināšana
Tiek piedāvāts pagarināt projekta rādītāju sasniegšanas termiņu par 2 (diviem) mēnešiem līdz 2026. gada 31. maijam, kam atbalsts saņemts no VARAM, Veselības ministrijas un projekta partneriem. Termiņa pagarināšana ļautu nodrošināt plašāku testēšanas apjomu ar iesaistītajām pusēm.
3. Projekta uzturēšanai nepieciešamais finansējums
Projekta sākotnējā plānošanas posmā galvenā uzmanība tika vērsta uz izstrādes un ieviešanas nodrošināšanu, taču, virzoties uz risinājuma konkretizēšanu un sākot sistēmu arhitektūras modelēšanu, kļuva skaidrs, ka izstrādātie moduļi būs kritiski svarīgi veselības aprūpes procesa nodrošināšanai ikdienā. Līdz ar to arī to ilgtermiņa uzturēšana un regulāra atjaunināšana (it īpaši kiberdrošības un normatīvās atbilstības aspektā) ir stratēģiski būtiska.
Šobrīd, saskaņā ar VARAM un VM aicinājumu, projektos ir īpašs uzsvars uz ilgtspējīgu valsts IKT risinājumu finansēšanas modeli. Ņemot to vērā, šobrīd ir īstais brīdis precizēt projekta pasi, lai jau savlaicīgi tiktu plānoti un pamatoti uzturēšanas izdevumi – tādējādi nodrošinot atbildīgu publisko līdzekļu plānošanu un ieguldīto investīciju ilgtspēju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Veikt iepirkums - "Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu koplietošanas platformas tirgus izpēte"
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Projekta realizācijas rezultātā plānotie ieguvumi :
- resursu izmantošanas optimizācija ārstniecības procesa nodrošināšanai;
- ārstniecības procesa efektivitātes paaugstināšana;
- veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes paaugstināšana;
- resursu izmantošanas optimizācija ārstniecības procesa nodrošināšanai;
- ārstniecības procesa efektivitātes paaugstināšana;
- veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes paaugstināšana;
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Veikt iepirkums - "Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu koplietošanas platformas tirgus izpēte"
Apraksts
Saskaņā ar projekta "Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu koplietošanas platformas tirgus izpēte" darba uzdevumu, tika izvērtēti tirgū pieejamie veselības aprūpes informācijas sistēmu risinājumi. Izvērtējuma rezultātā sagatavots saraksts ar KUS piemērotākajiem risinājumiem turpmākai vērtēšanai.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Projekta ietvaros tiks izstrādāti pielāgojumi esošajām slimnīcu sistēmām un/vai tiks izstrādātas jaunas sistēmas, lai nodrošinātu vienotu datu apmaiņu starp KUS, izmantojot BKUS slimnīcas informācijas sistēmu Andromeda, un projekta ietvaros veikto izstrāžu un pielāgojumu darbība tiks nodrošināta arī pēc to pabeigšanas.
Lai nodrošinātu projekta rezultātā izstrādāto un/vai pielāgoto slimnīcas informācijas sistēmas moduļu ilgtermiņa darbību un uzturēšanu, vismaz sešdesmit mēnešus pēc projekta beigām, nepieciešams valsts budžeta finansējums uzturēšanas izmaksām 20% apmērā no kapitālieguldījumiem programmatūras izstrādē, ne vairāk kā 369 270.60 euro/ gadā piecu gadu periodā pēc ANM projekta īstenošanas, nodrošinot projekta laikā izstrādāto un/vai pielāgoto datu apmaiņas risinājuma moduļu un to pielāgojumu nepārtrauktu funkcionalitāti un atbilstību aktuālajiem normatīvajiem, tehnoloģiskajiem un kiberdrošības standartiem.
Pēc projekta noslēguma detalizēts projekta rezultātu uzturēšanai nepieciešamā finansējuma aprēķins un pamatotība tiks atsevišķi vērtēta un saskaņota ar VARAM.
Lai nodrošinātu projekta rezultātā izstrādāto un/vai pielāgoto slimnīcas informācijas sistēmas moduļu ilgtermiņa darbību un uzturēšanu, vismaz sešdesmit mēnešus pēc projekta beigām, nepieciešams valsts budžeta finansējums uzturēšanas izmaksām 20% apmērā no kapitālieguldījumiem programmatūras izstrādē, ne vairāk kā 369 270.60 euro/ gadā piecu gadu periodā pēc ANM projekta īstenošanas, nodrošinot projekta laikā izstrādāto un/vai pielāgoto datu apmaiņas risinājuma moduļu un to pielāgojumu nepārtrauktu funkcionalitāti un atbilstību aktuālajiem normatīvajiem, tehnoloģiskajiem un kiberdrošības standartiem.
Pēc projekta noslēguma detalizēts projekta rezultātu uzturēšanai nepieciešamā finansējuma aprēķins un pamatotība tiks atsevišķi vērtēta un saskaņota ar VARAM.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- VSIA "Bērnu klīniskās universitātes slimnīca"
- SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"
- VSIA "Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīca"
- SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs"
- Nacionālais veselības dienests
- Valsts digitālās attīstības aģentūra
Ietekmes apraksts
Veselības nozares līdzšinējā digitalizācija ārstniecības iestādēs virzīta atbilstoši pieejamajiem resursiem, katrai KUS to nodrošinot patstāvīgi ierobežotā finansējuma ietvaros. Straujākai digitalizācijas izaugsmei nepieciešams konsolidēt resursus un veicināt savstarpējo sadarbību, lai pilnveidotu un paplašinātu ārstniecības pakalpojumu sniegšanas kvalitāti, tai skaitā datu apmaiņu, pieejamību, aktualitāti gan slimnīcās, gan starp tām, gan vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā (e-veselības IS). Vienota pacientu datu apmaiņas risinājuma izmantošana KUS, iesaistot LDVC efektīvas pārvaldības nodrošināšanai, ļaus kopīgi izmantot resursus, samazinot izmaksas un palielinot efektivitāti, atbalstot standartizētus procesus un standartizētu procedūru ieviešanu KUS, un ļaujot veicināt ātrāku inovāciju veselības nozarē.
Būtisku daļu no turpmākiem projekta posmiem iespējams veikt pamatā izmantojot KUS iekšēji pieejamos resursus, reizē katrā individuālā gadījumā vērtējot ārpakalpojuma iesaisti, efektīvākai projekta īstenošanai, kas ļautu samazināt izdevumus risinājuma ieviešanai un attīstībai un paveikt plašāku darba apjomu. Projekta īstenošana piedāvātā variantā būtiski uzlabotu onkoloģisko pacientu ārstniecības un aprūpes procesu un veicinātu resursu ekonomiju KUS ārstniecības procesam, kā arī kopumā veselības nozarē nodrošinātu plašāku datu pieejamību.
Projekta aktivitātes tiek īstenotas valsts publiskā sektora ārstniecības iestādēs, kuras sniedz sabiedrībai būtiskus pakalpojumus – veselības aprūpi –, un šajā gadījumā vienota risinājuma (platformas) pielāgošana un ieviešana netiek veidota ar komerciālu nolūku.
Projekta ietvaros IKT risinājumi tiek izstrādāti un izmantoti tikai publisko ārstniecības iestāžu iekšējām vajadzībām, iekšējiem administratīviem un medicīnas pakalpojumu uzlabošanas mērķiem, nevis tirgus konkurences kontekstā.
Būtisku daļu no turpmākiem projekta posmiem iespējams veikt pamatā izmantojot KUS iekšēji pieejamos resursus, reizē katrā individuālā gadījumā vērtējot ārpakalpojuma iesaisti, efektīvākai projekta īstenošanai, kas ļautu samazināt izdevumus risinājuma ieviešanai un attīstībai un paveikt plašāku darba apjomu. Projekta īstenošana piedāvātā variantā būtiski uzlabotu onkoloģisko pacientu ārstniecības un aprūpes procesu un veicinātu resursu ekonomiju KUS ārstniecības procesam, kā arī kopumā veselības nozarē nodrošinātu plašāku datu pieejamību.
Projekta aktivitātes tiek īstenotas valsts publiskā sektora ārstniecības iestādēs, kuras sniedz sabiedrībai būtiskus pakalpojumus – veselības aprūpi –, un šajā gadījumā vienota risinājuma (platformas) pielāgošana un ieviešana netiek veidota ar komerciālu nolūku.
Projekta ietvaros IKT risinājumi tiek izstrādāti un izmantoti tikai publisko ārstniecības iestāžu iekšējām vajadzībām, iekšējiem administratīviem un medicīnas pakalpojumu uzlabošanas mērķiem, nevis tirgus konkurences kontekstā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
2 222 872
0
1 250 451
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
2 222 872
0
1 250 451
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 458 666
0
1 384 923
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 458 666
0
1 384 923
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-235 794
0
-134 472
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-235 794
0
-134 472
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-235 794
-134 472
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Kopā | |
AF finansējums | 35 227 | 341 450 | 2 222 872 | 1 250 451 | 3 850 000 |
Personāls, EKK 1000 | 30 482 | 301 033 | 1 062 025 | 610 107 | 2 003 647 |
Kapitāls, EKK 5000 | 4 745 | 40 417 | 1 160 847 | 640 344 | 1 846 353 |
PVN summa | 996 | 8 370 | 235 794 | 134 472 | 379 632 |
Kopā: | 36 223 | 349 820 | 2 458 666 | 1 384 923 | 4 229 632 |
Atveseļošanas fonda plāna finansējums un valsts budžeta līdzfinansējums PVN segšanai tiek plānots Finanšu ministrijas (CFLA) budžeta apakšprogrammā un saskaņā ar 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” tiks pieprasīts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. EKK personāla izmaksas, no finansējuma kas piešķirts no ANM projekta.
Projekta grozījumu rezultātā tika veikta finansējuma pārdale starp projekta izdevumu kategorijām, kas ietekmēja arī kopējo PVN summu. Daļa finansējuma, kas sākotnēji bija paredzēta koplietošanas platformas un RAKUS, PSKUS, BSKUS informācijas sistēmu pilnveidojumiem projekta pases 4.4. sadaļā, tika pārcelta uz projekta īstenošanas personāla izmaksām projekta pases 4.3. sadaļā, kā arī LDVC kā projekta partnerim, pārņemot Nacionālā veselības dienesta saistības.
Tā kā personāla izmaksām (algām) PVN netiek piemērots, šis finansējuma pārdalījums samazināja kopējo nodokļa summu un attiecīgi arī valsts budžeta finansējuma daļu.
Lai nodrošinātu projekta rezultātā izstrādāto un/vai pielāgoto slimnīcas informācijas sistēmas moduļu ilgtermiņa darbību un uzturēšanu, vismaz sešdesmit mēnešus pēc projekta beigām, nepieciešams valsts budžeta finansējums uzturēšanas izmaksām 20% apmērā no kapitālieguldījumiem programmatūras izstrādē, ne vairāk kā 369 270.00 euro/ gadā piecu gadu periodā pēc ANM projekta īstenošanas, nodrošinot projekta laikā izstrādāto un/vai pielāgoto datu apmaiņas risinājuma moduļu un to pielāgojumu nepārtrauktu funkcionalitāti un atbilstību aktuālajiem normatīvajiem, tehnoloģiskajiem un kiberdrošības standartiem. Projekta rezultātā nodrošinātie risinājumi nodrošinās piekļuvi ārstniecības procesā būtiskai un nozīmīgai medicīniskai informācijai, tādēļ risinājuma darbības pārtraukumi vai neatbilstoša uzturēšana var radīt riskus pacientu veselībai un dzīvībai. Tāpat risinājuma uzturēšana nepieciešama veselības datu kā īpaši sensitīvas informācijas datu aizsardzības prasību nodrošināšanai, veicot regulāru drošības protokolu atjaunošanu, identificējot un novēršot kiberdraudus, kā arī aizsargājot pacientu datus no nesankcionētas piekļuves vai noplūdes. Tāpat risinājuma veiksmīgai darbībai nepieciešams nodrošināt savietojamību ar citām veselības nozares informācijas sistēmām, kas laika gaitā tiek attīstītas vai mainītas. Uzturēšanas izmaksu nodrošinājums garantē, ka projekta laikā veiktās investīcijas tehnoloģiju izstrādē un ieviešanā nesīs ilgtspējīgu rezultātu. Pretējā gadījumā pastāv augsts risks, ka izstrādātie risinājumi pēc projekta beigām zaudēs funkcionalitāti vai kļūs neatbilstoši. Uzturēšanas izmaksās ietilpst standarta programmatūras atjauninājumi, kritiskie sistēmu pielāgojumi un skaitļošanas resursu izmaksas, kā arī šo veicošo darbinieku atalgojums.
Uzturēšanas izmaksu nepieciešamība ir identificēta, balstoties uz projekta ieviešanas gaitā iegūto detalizēto izpratni par izstrādājamo datu apmaiņas risinājumu apjomu, tehnisko sarežģītību, integrācijas prasībām starp KUS un reālajiem resursiem, kas būs jāiesaista risinājumu uzturēšanai pēc projekta beigām. Kapitālieguldījumu finansējuma apmērs programmatūras izstrādei ir EUR 1 846 353,00. Projekta uzturēšanas izmaksas 2026.gadam – EUR 184 635.30, 2027., 2028., 2029. un 2030.gadam – EUR 369 270.60, 2031. gadam – EUR 184 635.30.
Projekta sākotnējā plānošanas posmā galvenā uzmanība tika vērsta uz izstrādes un ieviešanas nodrošināšanu, taču, virzoties uz risinājuma konkretizēšanu un sākot sistēmu arhitektūras modelēšanu, kļuva skaidrs, ka izstrādātie moduļi būs kritiski svarīgi veselības aprūpes procesa nodrošināšanai ikdienā. Līdz ar to arī to ilgtermiņa uzturēšana un regulāra atjaunināšana (it īpaši kiberdrošības un normatīvās atbilstības aspektā) ir stratēģiski būtiska.
Straujākai projekta uzdevumu realizācijai tiek lūgts piešķirt 200 000 EUR kā avansu projekta partneriem - BKUS un PSKUS, kas ļaus slimnīcām nekavējoties uzsākt iepirkumus, nodrošinot nepārtrauktu projekta plūsmas realizāciju. Būtiska daļa projekta aktivitāšu tiks īstenota ar plašāku iekšējā personāla iesaisti, kam nepieciešams nodrošināt resursus jau sākotnēji (piemēram, darbaspēka atalgojuma segšanai, aprīkojuma iegādei vai darbam nepieciešamo materiālu nodrošināšanai). Avanss veicina iekšējo kapacitāšu izmantošanu un ļauj uzreiz mobilizēt resursus, tādējādi uzlabojot ieviešanas efektivitāti. Avansa piešķiršana nodrošinās vienmērīgu naudas plūsmu, atvieglos finanšu plānošanu un samazinās administratīvo slogu, kas saistīts ar starpfinansēšanu no partneru iekšējiem resursiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs”, Valsts digitālās attīstības aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Projektā iesaistītas šādas institūcijas (projekta partneri):
- SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”;
- VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”;
- VSIA “P.Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”;
- Valsts digitālās attīstības aģentūra;
- Latvijas Digitālās veselības centrs.
- SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”;
- VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”;
- VSIA “P.Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”;
- Valsts digitālās attīstības aģentūra;
- Latvijas Digitālās veselības centrs.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca”; VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca”; VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”; Latvijas Digitālās veselības centrs.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Iesaistītajām institūcijām jānodrošina projekta nepieciešamie resursi un kapacitāte projekta pārvaldībai un realizācijai.
Pēc projekta pabeigšanas Iesaistītajām institūcijām jānodrošina projekta rezultātā radīto produktu izmantošana 5 (piecus) gadus pēc projekta beigām.
Pēc projekta pabeigšanas Iesaistītajām institūcijām jānodrošina projekta rezultātā radīto produktu izmantošana 5 (piecus) gadus pēc projekta beigām.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izveidots vienots datu modulis (platforma)
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta rezultātā tiks paaugstināta veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība un kvalitāte onkoloģijas jomā.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulu (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula).
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi