Anotācija (ex-ante)

21-TA-278: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 12 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2020.gada 10.decembrī Saeimā pieņemtais likums “Grozījumi likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu””.
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25.pants.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt personai, kurai piešķirtā vecāku pabalsta periods (līdz bērna viena gada vai pusotra gada vecumam) beidzas laikā, kad sakarā ar Covid-19 izsludināta ārkārtējā situācija, un kura ārkārtējās situācijas apstākļu dēļ nevar atgriezties darbā, jo darba devējs nenodarbina darbinieku vai iestājusies dīkstāve, vai kura nevar gūt ienākumus no saimnieciskās darbības, vecāku pabalsta turpinājuma izmaksu pēc tam, kad bērns sasniedz viena gada vai pusotra gada vecumu, bet ne ilgāk kā līdz Covid-19 izsludinātās ārkārtējās situācijas beigām (līdz 2021.gada 6.aprīlim).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021.gada 10.decembrī Saeimā tika pieņemts likums “Grozījumi likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu”” kas, paredzēja atjaunot iepriekšējā ārkārtējās situācijas laikā ieviesto atbalsta veidu sociāli apdrošinātajām personām – vecāku pabalsta turpinājumu.
Likuma pārejas noteikumu 43.punkts paredz, ka persona, kurai piešķirtā vecāku pabalsta periods (līdz bērna viena gada vai pusotra gada vecumam) beidzas laikā, kad sakarā ar Covid-19 izsludināta ārkārtējā situācija, un kura ārkārtējās situācijas apstākļu dēļ nevar atgriezties darbā, jo darba devējs nenodarbina darbinieku vai iestājusies dīkstāve, vai kura nevar gūt ienākumus no saimnieciskās darbības, var pieprasīt piešķirtā vecāku pabalsta turpinājuma izmaksu pēc tam, kad bērns sasniedz viena gada vai pusotra gada vecumu. Šo vecāku pabalsta turpinājumu var izmaksāt par periodu no 2020. gada 9.novembra līdz dienai, kad persona sāk gūt ienākumus kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais, bet ne ilgāk kā līdz sakarā ar Covid-19 izsludinātās ārkārtējās situācijas beigām (sākotnēji tā tika noteikta līdz 2021.gada 7.februārim, bet tad pagarināta līdz 2021.gada 6.aprīlim). Par šo periodu vecāku pabalsta turpinājums tika izmaksāts iepriekš piešķirtā vecāku pabalsta apmērā, bet ne vairāk kā 700 euro mēnesī. Vecāku pabalsta turpinājumu neizmaksāja, ja persona veic saimniecisko darbību un gūst ienākumus vai tai ir piešķirts dīkstāves pabalstu.
Saskaņā ar MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.12 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”1 no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" LM (VSAA) ir piešķirts finansējums 731 500 euro apmērā, lai nodrošinātu vecāku pabalsta izmaksas turpināšanu pēc tam, kad bērns sasniedzis viena gada vai pusotra gada vecumu, par laikposmu no 2020. gada 9. novembra līdz dienai, kad persona sāk gūt ienākumus kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais, bet ne ilgāk kā līdz 2020. gada 9. novembrī izsludinātās ārkārtējās situācijas beigām ,t.i., 6.aprīlim (tajā skaitā pabalsta izmaksas par aprīli tiek veiktas maijā).


1Ar grozījumiem, kas apstiprināti ar MK 2021.gada 12.marta rīkojumu Nr.167 “Grozījums MK 2021. gada 11. janvāra rīkojumā Nr. 12 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā faktiskos izpildes datus uz 2021.gada 29.augustu, VSAA ir veikusi izmaksas vecāku pabalsta izmaksas turpināšanai 1 394 501,31 euro apmērā, t.i., par 663 001,31 euro vairāk nekā piešķirts ar MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.12. Finansējuma iztrūkums tika segts no sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” pieejamiem resursiem. No sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets”  veiktie izdevumi pabalsta izmaksām ir jāatgriež minētajā apakšprogrammā pamatpakalpojumu nodrošināšanai.
Izmaksu pieaugums galvenokārt saistīts ar to, ka prognozējot izdevumus vecāku pabalsta izmaksu turpinājumam, tika pieņemts, ka saņēmēju skaits mēnesī varētu sasniegt 700 personas, savukārt vidējais pabalsta izmaksas apmērs – 220 euro vidēji mēnesī (ņemti vērā vidējie rādītāji 2020.gada aprīlis – jūlijs). Būtiskākās pabalsta izmaksas tika veiktas 2021.gada janvāra-maija mēnešos 1 393 381 euro apmērā. Saskaņā ar VSAA statistikas datiem par 2021.gada janvāri-maiju (maijā izmaksas tika veiktas par aprīļa mēnesi), vidējais pabalsta saņēmēju skaits sasniedza 970 personas mēnesī, savukārt vidējais pabalsta apmērs sasniedza 287,30 euro mēnesī).
Risinājuma apraksts
MK rīkojuma projekts paredz FM no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt LM (VSAA) papildu finansējumu 663 002 euro (noapaļojot līdz pilniem euro) 2021.gadā, lai kompensētu VSAA veiktos maksājumus no sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets”  vecāku pabalsta turpinājuma izmaksu nodrošināšanai. Pēc līdzekļu piešķiršanas VSAA veiks līdzekļu atjaunošanu sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammā 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets”. 
Vienlaikus LM ir sagatavojusi un kopā ar MK rīkojuma projektu  iesniegs priekšlikumus grozījumiem Ministru kabineta 2021.gada 11.janvāra rīkojumā Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot slimības palīdzības pabalstam piešķirto finansējumu 663 002 euro apmērā.

Jautājums par līdzekļu kompensēšanu vecāku pabalsta turpinājuma izmaksu nodrošināšanai, veicot slimības palīdzības pabalstam piešķirtā finansējuma samazinājumu, ir izskatīts un konceptuāli atbalstīts Finanšu ministra vadības grupas 2021.gada 8.jūlija sēdē.

Līdz ar to augstāk minētajiem Ministru kabineta rīkojuma projektiem kopumā nav papildus ietekmes uz valsts budžeta izdevumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Vecāki ar bērniem līdz vienam gadam vai pusotram gadam
Ietekmes apraksts
Vecāku pabalsta saņēmēji, kuriem piešķirtā vecāku pabalsta periods (līdz bērna viena gada vai pusotra gada vecumam) beidzas laikā, kad sakarā ar Covid-19 izsludināta ārkārtējā situācija, un kura ārkārtējās situācijas apstākļu dēļ nevar atgriezties darbā, jo darba devējs nenodarbina darbinieku vai iestājusies dīkstāve, vai kura nevar gūt ienākumus no saimnieciskās darbības.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
731 500
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
731 500
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
731 500
663 002
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
731 500
663 002
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-663 002
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-663 002
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
663 002
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumu Nr.12 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” un FM 14.01.2021. rīkojumu Nr. 18 "Par līdzekļu piešķiršanu” un FM 22.03.2021 rīkojumu Nr.163 "Par līdzekļu piešķiršanu”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
VSAA līdz 2021.gada 29.augustam veikusi izdevumus pabalsta  nodrošināšanai kopumā 1 394 501,31 euro apmērā.
Esošais iztrūkums pabalsta izmaksām ir 663 002 euro (noapaļojot līdz pilniem euro). Minētais iztrūkums nodrošināts no sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” 2021.gadā plānoto izdevumu sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām ietvaros. No sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammas 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” veiktie izdevumi pabalsta izmaksām ir jāatgriež minētajā apakšprogrammā, lai neveidotos finanšu iztrūkuma risks pamatpakalpojumu nodrošināšanai.
Līdz ar to MK rīkojuma projekts paredz FM no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt LM (VSAA) papildu finansējumu 663 002 euro (noapaļojot līdz pilniem euro), lai nodrošinātu pabalsta izmaksas 2021.gadā.
Vienlaikus LM ir sagatavojusi un kopā ar MK rīkojuma projektu  iesniegs priekšlikumus grozījumiem MK 2021.gada 11.janvāra rīkojumā Nr.13 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, samazinot slimības palīdzības pabalstam piešķirto finansējumu 1 359 198 euro apmērā, tajā skaitā 663 002 euro apmērā, lai nodrošinātu pabalsta izmaksas.

 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, veiks apropriācijas izmaiņas.
Izdevumi tiks veikti Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi