Anotācija (ex-ante)

22-TA-1485: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Investīcijas akvakultūrā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Investīcijas akvakultūrā"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu, kā arī saskaņā ar:
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula  2021/1139);
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas regulu (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu (turpmāk – regula 2022/79).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
No 2021. gada 1. janvāra Latvijas Republikā sākās jaunais 2021.–2027. gada Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (turpmāk – EJZAF) plānošanas periods, ko regulē regulas 2021/1139, 2021/1060 un 2022/79. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu pasākumā "Investīcijas akvakultūrā".
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021. gada 1. janvārī sākās jaunais 2021.–2027. gada EJZAF plānošanas periods, ko regulē regulas 2021/1060 un 2021/1139. To uzsākot, nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus. Lai neaizkavētu atbalsta sniegšanu noteikumu projektā paredzētais atbalsts tiks īstenots saskaņā ar regulas 2021/1060 63. panta 2. punktu, kas nosaka ka izdevumi ir attiecināmi no EJZAF, ja tie atbalsta saņēmējam radušies un apmaksāti darbību īstenošanas gaitā laikposmā no dienas, kad programma iesniegta Komisijai vai no 2021. gada 1. janvāra – atkarībā no tā, kurš no minētajiem datumiem ir agrāk.
Noteikumu projekts paredz atbalstu investīcijām akvakultūrā tādās ražošanas būvēs, iekārtās, tehnikā, aprīkojumā vai informācijas tehnoloģijās, kas sekmē akvakultūras produkcijas ražošanas apjoma kāpumu, ražošanas efektivitātes palielināšanos, audzēto akvakultūras dzīvnieku sugu dažādošanu, dzīvnieku veselības un labturības nodrošināšanu, kā arī to aizsardzību pret savvaļas plēsoņām, produktu kvalitātes uzlabošanu vai vērtības pievienošanu uzņēmumā vai saimniecībā saražotajiem akvakultūras produktiem, nenodarot kaitējumu apkārtējai videi, kā arī nodrošinot ekoloģisko ilgtspēju.
Noteikumu projekts nosaka pasākuma "Investīcijas akvakultūrā" atbalsta saņemšanas nosacījumus, publiskā finansējuma apmēru, attiecināmās un neattiecināmās izmaksas un pieteikšanās kārtību un iesniedzamos dokumentus.
Atbalsta regulas nosaka vispārējos principus, kas tiek iestrādāti Rīcības programmās, kas savukārt tiek apstiprinātas Eiropas Komisijā. Vienkāršošanas princips, kas ieviests ar 2021.gadu atļauj dalībvalstīm rīcības brīvību, tiktāl cik tas regulās nav atrunāts kā aizliegums vai ierobežojums.
Eiropas Savienības atbalsta pasākumu ieviešanas kārtība ir noteikta - lēmumu pieņemošās institūcijas un kritēriji ir noteikti virsnoteikumos (22-TA-1059). Viena no pamatsastāvdaļām ir izveidota Uzraudzības komiteja, kas pieņem ar atbalstiem saistītus lēmumus. Šajā gadījumā par projektu atlases kritērijiem - Uzraudzības komitejas pieņemtie lēmumi, tai skaitā apstiprinātie projektu atlases kritēriji atbalsta pasākumiem pieejami šajā saitē -  https://www.zm.gov.lv/public/ck/files/08102021_Protokols_9_3_20e_2_UK_2021.pdf
Regulas 2021/1139 12. pants ir “Dalītā pārvaldībā īstenota EJZAF atbalsta attiecināmība”. Dalītā pārvaldībā par konkrētas programmas īstenošanu atbild gan Eiropas Komisija, gan dalībvalstu iestādes, kā ministrijas un publiskā sektora iestādes. Tāpēc ir sagatavota un iesniegta apstiprināšanai Eiropas Komisijā Zivsaimniecības rīcības programma 2012.-2027.gadam, kas atbilst visiem pārējiem saistošiem Eiropas Savienības tiesību aktiem un politikas dokumentiem.
2021.gada 6.jūlija Ministru kabineta sēdes protokollēmums 2021-MK.PROT-51#83, Informatīvais ziņojums "Par Rīcības programmu zivsaimniecības attīstībai 2021.-2027.gadam" nosaka pienākumu izstrādāt tiesību akta projektus. Zemkopības ministrija ir neformāli saskaņojusi un formāli iesniegusi Zivsaimniecības rīcības programmu EK apstiprināšanai, pēc Partnerības līguma iesniegšanas, par kura virzību atbildīga ir Finanšu ministrija.
Noteikumu projekta 10.1. apakšpunktā minētais attiecās tikai uz tiem pretendentiem, kuriem projekta iesniegumā paredzēti ieguldījumi akvakultūras produkcijas ražošanas pieaugumam, savukārt noteikumu projekta 9. punktā minētais ir attiecināms uz visiem atbalsta saņēmējiem.
Noteikumu projekta 13. punkts paredz, ka ja atbalsta saņēmējs pēc projekta īstenošanas nesasniedz noteikumu projekta 9. un 10. punktā minētos rādītājus, un tas ir noticis no atbalsta saņēmējam neatkarīgiem apstākļiem, kā nepārvaramas varas dēļ, vai arī neatkarīgu vispārēju tirgus pārmaiņu, piemēram, valsts ekonomiskās krīzes izraisītu vispārēju cenu izmaiņu dēļ, tad atbalsta saņēmējs ir tiesīgs lūgt Lauku atbalsta dienestu pārskatīt projektā plānoto rādītāju vērtību vai pagarināt projekta uzraudzības periodu plānoto rādītāju sasniegšanai.
Norādām, ka regulas Nr. 2021/1139 41. panta 1. punktā noteikta maksimālā atbalsta intensitātes likme un III pielikumā noteiktas īpašas maksimālās atbalsta intensitātes likmes. Noteikumu projektā netiek dublētas minētās regulas prasības, bet tiek noteiktas pasākumā piemērojamās atbalsta intensitātes, kas ne visos gadījumos ir maksimālā atbalsta intensitātes likme.
Noteikumu projekta 28.5. apakšpunktā minētās projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksas un ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu tieši saistītās izmaksas ir, piemēram, arhitektu, inženieru un konsultantu honorāri, ekspertīzes, būvuzraudzības un autoruzraudzības pakalpojumu un juridisko pakalpojumu izmaksas.
Vienotas likmes finansējumam, kas tiek noteikts un publicēts saskaņā ar noteikumu projekta 29. punktu, nav nepieciešams norādīt konkrētas izmaksu pozīcijas, jo tas paredzēts projekta netiešo izmaksu segšanai vienotās likmes apmērā. Pretendentiem, iesniedzot projekta iesnieguma, Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmā nebūs jānorāda konkrētas izmaksu pozīcijas, kas attiecināmas zem šīs likmes, jo finansējums tiks aprēķināts, ņemot vērā kopējās projekta attiecināmās izmaksas, automātiski.
Regulas 2021/1060 53. pantā noteikti vairāki dotāciju veidi. Noteikumu projekta 37. punktā noteikts, kurš tieši no regulas 2021/1060 53. panta dotāciju veidiem tiek izvēlēts atbalsau piešķiršanai attiecīgajām attiecināmo izmaksu pozīcijām.
Attiecībā uz noteikumu projekta 40.punktu, Lauku atbalsta dienests vidējo izmaksu noteikšanai izmanto Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmu, kurā ir detalizēti pieejami visi iepriekš realizētie projekti pa attiecīgajām izmaksu kategorijām. Papildus tiek apzināta un apkopota publiski pieejamā informācija, kā arī specifiskos gadījumos izmaksu novērtēšanai tiek piesaistīti eksperti.
Par noteikumu projekta 40.1.5. apakšpunktā pieprasīto informāciju saskaņā ar regulu 2022/79, Lauku atbalsta dienesta informācijas sistēmā (turpmāk - LAD IS) tiks paredzēts, ka katram EJZAF atbalsta pasākumam automātiski atlasīsies atbilstošās informācijas lauku pieprasījums. Pasākumiem ir piemērojama ir visa regula 2022/79, jo tajā noteikti projekta īstenošanas dati, kas jāiesniedz Eiropas Komisijā. Katrs informācijas lauks, kas attiecināms uz noteikumu projekta pasākumu, automātiski tiks atlasīts LAD IS.
Ja pretendents konkrētā laikposmā ir izdarījis pārkāpumu saskaņā ar regulas 2021/1139 11. pantu pasākumā "Investīcijas akvakultūrā" atbalstu nevar saņemt. 
Projektu atlases kritēriji, kas saistīti ar darbībām par vides ilgtspēju, aprites ekonomiku, viedajām tehnoloģijām, atjaunīgiem energoresursiem un energoefektivitāti uzlabojošiem pasākumiem, veidoti pamatojoties uz Zaļā kursa Eiropas Savienības stratēģijas 2050.gadam klimatneitralitātes mērķa sasniegšanas prasībām. Balstoties uz Eiropas Savienības Bioloģiskās daudzveidības stratēģijā 2030.gadam noteiktajiem mērķiem un uzdevumiem, noteikumu projektā iekļauts kritērijs par bioloģiskās akvakultūras produkcijas ražošanu. Savukārt, lai veicinātu sadarbību starp nozares uzņēmumiem un palielinātu nozares konkurētspēju, iekļauts kritērijs par papildus kritēriju punktu iegūšanu atzītai akvakultūras ražotāju organizācijai vai tās biedriem.
Demarkācija un papildinātība starp noteikumu projektu un darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk - DP), t.sk. DP 3.1.1.5. pasākumu  "Atbalsts ieguldījumiem ražošanas telpu un infrastruktūras izveidei vai rekonstrukcijai" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam atbalstāmajām darbībām tiks vērtēta projektu līmenī sadarbībā ar ESI fondu administrējošām iestādēm – Lauku atbalsta dienestu un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada 1. janvārī sākās jaunais 2021.–2027. gada EJZAF plānošanas periods, ko regulē regulas 2021/1060 un 2021/1139. To uzsākot, nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus. Lai neaizkavētu atbalsta sniegšanu noteikumu projektā paredzētais atbalsts tiks īstenots saskaņā ar regulas 2021/1060 63. panta 2. punktu, kas nosaka ka izdevumi ir attiecināmi no EJZAF, ja tie atbalsta saņēmējam radušies un apmaksāti darbību īstenošanas gaitā laikposmā no dienas, kad programma iesniegta Komisijai vai no 2021. gada 1. janvāra – atkarībā no tā, kurš no minētajiem datumiem ir agrāk.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts nosaka pasākuma "Investīcijas akvakultūrā" atbalsta saņemšanas nosacījumus, publiskā finansējuma apmēru, attiecināmās un neattiecināmās izmaksas un pieteikšanās kārtību un iesniedzamos dokumentus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Komersanti, zemnieku vai zvejnieku saimniecības, kas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas ir audzējušas vai, īstenojot projektu, plāno sākt audzēt akvakultūras produkciju pārdošanai. Akvakultūras produktu ražotāju organizācijas, valsts zinātniskais institūts, kas īsteno valsts politiku zivju krājumu atražošanas jomā
Ietekmes apraksts
Projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem – minētajām juridiskajām personām.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
1 194,00
Komersanti, zemnieku vai zvejnieku saimniecības, kas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas ir audzējušas vai, īstenojot projektu, plāno sākt audzēt akvakultūras produkciju pārdošanai. Akvakultūras produktu ražotāju organizācijas, valsts zinātniskais institūts, kas īsteno valsts politiku zivju krājumu atražošanas jomā
palielinās
Vērtības nozīme:
9,95
Avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati
4,00
Pieteikuma informācijas aizpildīšanas laiks
30
Atbalsta pretendentu skaits, ņemot vērā EJZF ieviešanas pieredzi
1
Pieteikuma iesniegšana 1x
1 194,00
Mērķgrupa ir pasākuma atbalsta pretendenti. Ņemot vērā Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda ieviešanas pieredzi, uz atbalstu varētu pieteikties 30 atbalsta pretendentu. Mērķgrupas administratīvās izmaksas veido iesnieguma aizpildīšana, attiecīgās informācijas sagatavošana un dokumentu iesniegšana. Projekta iesnieguma sagatavošanai un informācijas apkopošanai vidēji nepieciešamais laiks vienam darbiniekam nepārsniedz 4 stundas, pieņemot, ka vienas stundas darbaspēka izmaksas zivsaimniecībā ir 9,95 euro (avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati). C = (f x l) x (n x b) = (9,95 x 4) x (30 x 1) = 1194 euro, kur C – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu projektā paredzētā informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir); l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai sagatavotu saskaņā ar projektu sniedzamo informāciju; n – subjektu skaits, uz ko attiecas projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības; b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēta informācijas sniegšana. Lauku atbalsta dienesta administratīvās izmaksas veidojas par sludinājuma teksta sagatavošanu saistībā ar projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas uzsākšanu un tā iesniegšanu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", projektu iesniegumu un tālākās informācijas pieņemšanu, apstrādi un uzglabāšanu. Aptuvenās izmaksas: informācijas pieņemšana un apstrāde – C = (f x l) x (n x b) = (13,02 x 2) x (30 x 1) = 781,2 euro. Informācijas uzglabāšana neradīs papildu administratīvo slogu. Tādējādi kopējās administratīvās izmaksas ir prognozējamas ap 1975,2 euro.
Kopā
1 194,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
1 312 500
0
1 312 500
0
1 312 500
1 312 500
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
1 312 500
0
1 312 500
0
1 312 500
1 312 500
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 875 000
0
1 875 000
0
1 875 000
1 875 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 875 000
0
1 875 000
0
1 875 000
1 875 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-562 500
0
-562 500
0
-562 500
-562 500
3.1. valsts pamatbudžets
0
-562 500
0
-562 500
0
-562 500
-562 500
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-562 500
-562 500
-562 500
-562 500
5.1. valsts pamatbudžets
-562 500
-562 500
-562 500
-562 500
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar EJZAF Rīcības programmu zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam pasākumā "Investīcijas akvakultūrā" līdz 2029. gadam kopējais pieejamais finansējums ir 15 000 000 euro, t.sk. EJZAF finansējums (70 %) 10 500 000 euro un valsts budžeta finansējums (30%) 4 500 000 euro, ko plānots sadalīt vienādās daļās pa visiem astoņiem uz atbalstu attiecināmajiem gadiem. Pasākums paredzēts, lai īstenotu 2. prioritātes "Veicināt ilgtspējīgas akvakultūras darbības un zvejas un akvakultūras produktu apstrādi un tirdzniecību, tādējādi sekmējot pārtikas nodrošinājumu Savienībā" mērķi - ilgtspējīgu akvakultūras darbību veicināšana, jo īpaši akvakultūras ražošanas konkurētspējas stiprināšana, vienlaikus nodrošinot, ka darbības ilgtermiņā ir ekoloģiski ilgtspējīgas.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējumu pasākuma īstenošanai plānots izmaksāt no budžeta apakšprogrammas 66.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (EJZAF) projektu un pasākumu īstenošanai (2021–2027)".
Nepieciešamo finansējumu ZM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasīs no valsts pamatbudžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1139
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija regula (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0079
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas regula (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/1060
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts
-
-
Regulas 2021/1060 53.panta 1. punkta "b" apakšpunkts un 3. punkta "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "d" apakšpunkts un 3. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 29. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" un "ii" apakšpunkts
Noteikumu projekta 38.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "b" apakšpunkts un 3. punkta "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 36. punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Atbalsta regula nosaka vispārējos principus, kas tiek iestrādāti Rīcības programmās, kas savukārt tiek apstiprinātas Eiropas Komisijā. Vienkāršošanas princips, kas ieviests ar 2021.gadu atļauj dalībvalstīm rīcības brīvību, tiktāl cik tas regulās nav atrunāts kā aizliegums vai ierobežojums, tai skaitā  attiecībā uz regulas Nr. 2021/1060 prasību ieviešanu noteikumu projektā, tai skaitā, regulas Nr. 2021/1060 54. panta a) punktā minēto vienotās likmes apmēru, ko, saskaņā ar noteikumu projektu, Lauku atbalsta dienests publicēs oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija regula (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu  2021/1139
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts
-
-
Regulas 2021/1139 26. panta 1. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1139 1. pielikums
Noteikumu projekta 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1139 41. pants
Noteikumu projekta 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1139 13. pants
Noteikumu projekta 38.13. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/1139 11. pants
Noteikumu projekta 44. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Atbalsta regula nosaka vispārējos principus, kas tiek iestrādāti Rīcības programmās, kas savukārt tiek apstiprinātas Eiropas Komisijā. Vienkāršošanas princips, kas ieviests ar 2021.gadu atļauj dalībvalstīm rīcības brīvību, tiktāl cik tas regulās nav atrunāts kā aizliegums vai ierobežojums, tai skaitā  attiecībā uz regulas Nr. 2021/1139 41. panta un III pielikuma prasību ieviešanu noteikumu projekta 25. punktā. Attiecībā par regulas Nr. 2021/1139 11. panta 5. punktu, 37. un 47. pantu, netiks piemērota dalībvalstīm noteiktā rīcības brīvība.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Dalītā pārvaldībā par konkrētas programmas īstenošanu atbild gan Eiropas Komisija, gan dalībvalstu iestādes, kā ministrijas un publiskā sektora iestādes. Tāpēc ir sagatavota un iesniegta apstiprināšanai Eiropas Komisijā Zivsaimniecības rīcības programma 2012.-2027.gadam, kas atbilst visiem pārējiem saistošiem Eiropas Savienības tiesību aktiem un politikas dokumentiem.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas regula (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu  2022/79
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts
 
-
-
Vispārīga atsauce uz regulu  2022/79
Noteikumu projekta 40.1.5. apakšpunkts
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/a0e1ba4e-faa5-46bd-9586-3fa5b57b7620
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā", lai informētu sabiedrību par projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, noteikumu projekts un tā anotācija no 2022. gada 9. līdz 23. maijam bija pieejami sabiedriskajai apspriešanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. Iebildumi un priekšlikumi no sabiedrības iepriekš minētajā laikposmā netika saņemti.
Virzot projektu starpministriju skaņošanā (2022.gada 7.jūnijs - 21.jūnijs), tika saņemts viedoklis no komersanta par projekta 27. punktā noteikto atbalsta pretendenta plānošanas periodā kopējā attiecināmo izmaksu summas ierobežojumu - 5 milj. euro. Viedoklis tika izvērtēts un noteikumu projekta punkts atstāts sākotnējā redakcijā, jo pasākumā "Investīcijas akvakultūrā" līdz 2029. gadam kopējais pieejamais finansējums ir 15 milj. euro un, ņemot vērā nozarē iesaistīto uzņēmumu atšķirīgo lielumu un vajadzības, kā arī lai nodrošinātu visiem ieinteresētajiem nozares pārstāvjiem iespēju īstenot dažāda lieluma projektus ar mērķi stiprināt uzņēmumu izturētspēju un konkurētspēju, noteikumu projektā noteiktais summas ierobežojums netiek palielināts. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi