Anotācija (ex-ante)

23-TA-1455: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par dzīvnieku patversmēm un dzīvnieku viesnīcām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Dzīvnieku aizsardzības likuma (turpmāk – likums) 39.1 panta trešā daļa (2024. gada 14. martā Saeima pieņēma likumu "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā").

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir sagatavots, lai uzlabotu dzīvnieku patversmju (turpmāk – patversme) un dzīvnieku viesnīcu (turpmāk – viesnīca) reģistrācijas un apstiprināšanas kārtību un nodrošinātu labāku dzīvnieku labturību un aizsardzību.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
Likums "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā" stājas spēkā 2024. gada 1. jūlijā. Noteikumu projekta spēkā stāšanās datums ir atkarīgs no likuma spēkā stāšanās datuma. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2006. gada 16. maija noteikumi Nr. 407 "Noteikumi par dzīvnieku labturības prasībām dzīvnieku patversmēs un dzīvnieku viesnīcās, kārtību kādā dzīvnieku nodod dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā, kā arī dzīvnieku patversmju un dzīvnieku viesnīcu reģistrācijas kārtību" (turpmāk – noteikumi Nr. 407), kas izdoti saskaņā ar Veterinārmedicīnas likuma 25. panta 6. un 11. punktu un Dzīvnieku aizsardzības likuma 10. panta 7. un 12. punktu.

2024. gada 14. martā Saeima pieņēma likumu "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā", kas paredz izslēgt likuma 10. panta 7. punktu un 12. punktu ar patlaban spēkā esošo Ministru kabineta pilnvarojumu un papildināt likumu ar 39.pantu, nosakot jaunu, precizētu pilnvarojumu attiecībā uz patversmēm un viesnīcām:
1) patversmes reģistrācijas un apstiprināšanas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas un apstiprināšanas anulēšanas kārtību;
2) viesnīcas reģistrācijas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas anulēšanas kārtību;
3) prasības telpām, aprīkojumam un inventāram, kā arī personālam;
4) prasības dzīvnieku uzņemšanai un reģistrācijai;
5) prasības dzīvnieku turēšanai, barošanai, dzirdināšanai un fiziskajai aktivitātei;
6) dzīvnieku atsavināšanas kārtību;
7) dzīvnieku aprites pārskatu sagatavošanas kārtību;
8) prasības veterinārmedicīniskai aprūpei un praktizējoša veterinārārsta pienākumus;
9) prasības blakusproduktu savākšanai un uzglabāšanai;
10) dezinfekcijas kārtību.

Līdz ar likuma "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā" stāšanos spēkā 2024. gada 1. jūlijā noteikumi Nr. 407 zaudēs spēku, tādēļ atbilstoši jaunajam pilnvarojumam ir sagatavots šis noteikumu projekts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Patversmju un viesnīcu darbībā ir jāievēro arī vairāku citu normatīvo aktu prasības dzīvnieku veselības, labturības un aizsardzības jomā, piemēram, Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumi Nr. 266 "Labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai" (tos aizstās noteikumu projekts "Mājas (istabas) dzīvnieku labturības un aizsardzības noteikumi", 22-TA-842), Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 359 "Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtība", Ministru kabineta 2008. gada 2. janvāra noteikumi Nr. 5 "Lauksaimniecības dzīvnieku vispārīgās labturības prasības", Ministru kabineta 2012. gada 17. aprīļa noteikumi Nr. 275 "Prasības tādu dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un atvasinātu produktu apritei, kas nav paredzēti cilvēku patēriņam" un citi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā 2. punktā noteikts, ka patversmē un viesnīcā ir jāievēro dzīvnieku veselības, labturības un aizsardzības jomu regulējošajos normatīvajos aktos attiecīgajai dzīvnieku sugai noteiktās labturības prasības un jāpilda dzīvnieku īpašniekam un turētājam noteiktie pienākumi. Turklāt patversmē jānodrošina nobeigušos dzīvnieku uzglabāšana un iznīcināšana, kā arī blakusproduktu savākšana un uzglabāšana atbilstoši normatīvajiem aktiem par prasībām tādu dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un atvasinātu produktu apritei, kas nav paredzēti cilvēku patēriņam.
Problēmas apraksts
Ievērojot likumā doto pilnvarojumu, jānosaka patversmes un viesnīcas reģistrācijas, patversmes apstiprināšanas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas un apstiprināšanas anulēšanas kārtība. Jānosaka arī nepieciešamās  informācijas apjoms, lai Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – dienests) pirms reģistrācijas un patversmes vai viesnīcas darbības uzsākšanas pārliecinātos par to atbilstību.
Noteikumos Nr. 407 nav ietverta tiesību norma par patversmju apstiprināšanu, ja patversme veic darbības ar dzīvnieku pārvietošanu starp Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalstīm. Patversmes, kas veic darbības ar dzīvnieku pārvietošanu starp ES dalībvalstīm, dienests apstiprina atbilstoši Komisijas 2019. gada 28. jūnija Deleģētās regulā (ES) 2019/2035, ar ko attiecībā uz noteikumiem, kurus piemēro sauszemes dzīvnieku turēšanas objektiem un inkubatoriem, un attiecībā uz konkrētu sauszemes dzīvnieku un inkubējamu olu izsekojamību papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429, (turpmāk – regula 2019/2035) noteiktajām prasībām. Likuma 39.1 panta ceturtajā daļā noteikts, ka dienests apstiprina patversmes, no kurām suņus, kaķus un mājas (istabas) seskus atsavina uz citu ES dalībvalsti, atbilstoši regulas 2019/2035 prasībām. 
Veterinārmedicīnas likuma XII nodaļā tiek regulēta valsts veterinārās uzraudzības objekta darbības apturēšana un atjaunošana. Veterinārmedicīnas likuma 61. panta pirmajā daļā paredzēts, ka dienesta amatpersona nosaka neatbilstību novēršanas termiņu un, ja nepieciešams, ierobežo veterinārās uzraudzības objekta vai tā struktūrvienības (turpmāk — objekts) darbību, ja ir konstatēta neatbilstība dzīvnieku veselību, labturību un blakusproduktu, kas nav paredzēti cilvēku patēriņam, apriti reglamentējošu normatīvo aktu prasībām. 61. panta piektā daļa noteic, ka objekta darbību aptur nekavējoties, ja dzīvnieku veselību, labturību un to blakusproduktu apriti, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, reglamentējošu normatīvo aktu pārkāpuma dēļ produkcijā vai vidē var nonākt bīstamas vielas vai slimību izraisītāji vai pastāv draudi cilvēku vai dzīvnieku veselībai vai dzīvībai. Veterinārmedicīnas likuma XII nodaļā ir noteikta nepieciešamā objekta un dienesta rīcība, kā arī paredzēta lēmumu par objekta darbības apturēšanu apstrīdēšana un pārsūdzēšana.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3. punktā noteikts, ka dienests apstrādā fiziskas personas datus – vārdu, uzvārdu, personas kodu, deklarētās, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adresi, tālruņa numuru, oficiālo elektronisko adresi un elektroniskā pasta adresi, lai reģistrētu vai apstiprinātu patversmi vai viesnīcu, kā arī izdarītu izmaiņas dienesta uzraudzības objektu reģistrā un sazinātos ar patversmi vai viesnīcu. Fiziskās un juridiskās personas (patversmes īpašnieka, viesnīcas īpašnieka, tā nekustamā īpašuma īpašnieka, kurā reģistrēta patversme vai viesnīca, dzīvnieka īpašnieka un turētāja) dati uzglabājami piecus gadus pēc patversmes vai viesnīcas svītrošanas no dienesta uzraudzības objektu reģistra.
Noteikumu projekta 2. nodaļā iekļautas noteikumu Nr. 407 vispārīgās prasības patversmes un viesnīcas izveidošanai. Noteikumu projekta 4. punktā noteikta iesniegumā patversmes vai viesnīcas reģistrēšanai norādāmā informācija, piemēram, fiziskās personas vārds, uzvārds, personas kods, deklarētās, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adrese, juridiskās personas nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, oficiālā elektroniskā adrese (ja ir) vai elektroniskā pasta adrese, tālruņa numurs, kā arī iesnieguma iesniedzēja un kontaktpersonas vārds, uzvārds, tālruņa numurs un elektroniskā pasta adrese vai oficiālā elektroniskā adrese (ja ir).
Iesniegumā norādāms maksimālais dzīvnieku skaits un dzīvnieku sugas, kuras ir plānots izmitināt patversmē vai viesnīcā, kā arī patversmes vai viesnīcas ierīkošanai paredzētā nekustamā īpašuma adrese, kadastra numurs un objekta kadastra apzīmējums zemes vienībai, būvei vai telpu grupai.
Noteikumu projekta 5. punktā noteikti iesniegumam pievienojamie dokumenti, piemēram, patversmes vai viesnīcas darbībai paredzētās telpas vai teritorijas īpašnieka rakstveida atļauja par šādas vietas ierīkošanu, ja tā nav patversmes vai viesnīcas īpašnieka īpašumā, un dokumenta kopija, kas apliecina personas tiesības uz komercdarbību attiecīgajā nekustamajā īpašumā, ja īpašuma vai lietošanas tiesības nav nostiprinātas zemesgrāmatā uz šīs personas vārda, vietējās pašvaldības saskaņojums patversmes vai viesnīcas darbībai norādītajā adresē, teritorijas un telpu plāns, kā arī ar praktizējošu veterinārārstu noslēgts līgums par patversmē vai viesnīcā esošo dzīvnieku veterinārmedicīnisko aprūpi.
Noteikumu projekta 6. punktā noteikts, ka dienests Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā pārbauda, vai reģistrētais attiecīgās būves vai telpu grupas lietošanas veids atbilst patversmes vai viesnīcas darbībai. Ja lietošanas veids atbilst, tad dienests uz vietas patversmē vai viesnīcā pārliecinās par tās atbilstību noteikumu prasībām un to reģistrē dienesta uzraudzības objektu reģistrā. 
Noteikumu projekta 9. punktā ietverta atsauce uz likuma 39.1 panta ceturto daļu, no kuras izriet patversmes apstiprināšana atbilstoši regulas 2019/2035 noteiktajām prasībām.
Noteikumu projekta 11. punktā ietverta atsauce uz Veterinārmedicīnas likuma XII nodaļas nosacījumiem, no kuriem izriet patversmes vai viesnīcas darbības apturēšanas kārtība. 
Noteikumu projekta 12. punktā noteikti gadījumi, kad dienests var anulēt patversmes reģistrāciju vai apstiprināšanu vai viesnīcas reģistrāciju un svītrot no dienesta uzraudzības objektu reģistra.
Problēmas apraksts
Ievērojot likumā doto pilnvarojumu, noteikumu projektā jānosaka prasības telpām, aprīkojumam un inventāram un tā dezinfekcijai, personālam, dzīvnieku turēšanai, barošanai, dzirdināšanai un fiziskajai aktivitātei. Papildus ir detalizētāk jānosaka prasības par suņu turēšanu telpā, ņemot vērā dzīvnieku lielumu un svaru, un suņu turēšanas telpas minimālā platība. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3. nodaļā iekļautas noteikumu Nr. 407 vispārīgās prasības patversmes un viesnīcas uzturēšanai un īpašās prasības dažu sugu dzīvnieku turēšanai. Noteikumu projektā noteiktas prasības telpām, aprīkojumam un inventāram un tā dezinfekcijai, personālam,dzīvnieku turēšanai, barošanai, dzirdināšanai un fiziskām aktivitātēm. Noteiktas prasības arī suņu turēšanas telpām vai vietām, ņemot vērā suņu lielumu un svaru, un suņu turēšanas telpas vai vietas minimālā platība. Noteikumu projekta pielikumā detalizēti norādītas platības un tajās turamo suņu daudzums.
Problēmas apraksts
Ievērojot likumā doto pilnvarojumu, jānosaka prasības veterinārmedicīniskai aprūpei un praktizējoša veterinārārsta pienākumi, prasības dzīvnieku uzņemšanai un dzīvnieku atsavināšanas kārtība. Noteikumu projektā jāietver prasība par praktizējoša veterinārārsta pienākumu nekavējoties sniegt palīdzību patversmē nonākušam dzīvniekam ar redzamām slimības vai veselības traucējumu pazīmēm, kā arī prasība par dzīvnieka apstrādi pret ārējiem un iekšējiem parazītiem.
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 407 nav regulēti gadījumi, kad Nodrošinājuma valsts aģentūra saistībā ar administratīvās lietas vai krimināllietas izmeklēšanu suni, kaķi vai mājas (istabas) sesku nodod glabāšanā patversmē, kā arī nav noteikta rīcība par dzīvnieka reģistrēšanu Lauksaimniecības datu centra mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē (turpmāk – datubāze), īpaši situācijās, kad šis dzīvnieks nav identificējams (nav apzīmēts ar mikroshēmu) un nav reģistrēts datubāzē. Praksē ir konstatēti gadījumi, kad Nodrošinājuma valsts aģentūra saistībā ar administratīvās lietas vai krimināllietas izmeklēšanu izņem dzīvnieku un tas nonāk patversmē, bet nav noteikta turpmākā rīcība ar dzīvniekiem šādās situācijās. 
Praksē rodas situācijas, kad dzīvnieki patversmē uzturas ļoti ilgi un pat gadiem ilgi nav iespējams dzīvniekiem atrast jaunus saimniekus. Noteikumos Nr. 407 nav prasības par suņu, kaķu un mājas (istabas) sesku sterilizāciju, tāpēc nevar izslēgt arī to nejaušas vairošanās iespējamību, lai gan tas ir pieļaujams un nebūt nav patversmes darbības mērķis. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 4. nodaļā iekļauti noteikumos Nr. 407 veterinārārstam noteiktie pienākumi un dzīvnieku uzņemšanas un atsavināšanas kārtība. Patversmes praktizējošajam veterinārārstam paredzēts pienākums klīniski izmeklēt dzīvnieku pēc tā uzņemšanas patversmē un nekavējoties sniegt palīdzību dzīvniekam ar redzamām slimības vai veselības traucējumu pazīmēm, kā arī dzīvniekus apstrādāt pret ārējiem un iekšējiem parazītiem. Praktizējošais veterinārārsts, apzīmējot ar mikroshēmu un reģistrējot suni vai kaķi, kā arī datubāzē reģistrējot dzīvnieka turēšanas vietas maiņu, ievēro prasības normatīvajos aktos par mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtību.

Saskaņā ar Dzīvnieku aizsardzības likuma 39.1 panta trešās daļas 4. punktu noteikumu projekta 4. nodaļā noteiktas prasības par dzīvnieku uzņemšanu, apzīmēšanu un reģistrāciju patversmē, t. i., par dzīvnieka pārbaudi, pirms tas tiek uzņemts patversmē. Patversme nekavējoties, bet ne vēlāk kā vienas stundas laikā pēc dzīvnieka uzņemšanas patversmē pārbauda mājas (istabas) dzīvnieka identifikāciju un reģistrāciju mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē. Ja pēc mājas (istabas) dzīvnieka identifikācijas un reģistrācijas datiem ir iespējams noteikt dzīvnieka īpašnieku vai turētāju, patversme nekavējoties paziņo dzīvnieka īpašniekam par mājas (istabas) dzīvnieka saņemšanas laiku un vietu. Ja pēc mājas (istabas) dzīvnieka identifikācijas un reģistrācijas datiem ir iespējams noteikt dzīvnieka īpašnieku vai turētāju, bet nav iespējams ar viņu sazināties, patversme paziņo par mājas (istabas) dzīvnieku pašvaldībai, kuras administratīvajā teritorijā tas reģistrēts. Ja 24 stundu laikā pēc paziņošanas īpašnieks neierodas pēc mājas (istabas) dzīvnieka, praktizējošs veterinārārsts datubāzē reģistrē mājas (istabas) dzīvnieka atrašanās vietu, nemainot mājas (istabas) dzīvnieka turēšanas vietu, un norāda patversmes adresi, datumu un laiku, kad dzīvnieks ievietots patversmē. Ja pēc mājas (istabas) dzīvnieka identifikācijas un reģistrācijas datiem nav iespējams noteikt dzīvnieka īpašnieku vai turētāju, ir jānodrošina patversmē uzņemtā mājas (istabas) dzīvnieka īpašnieka vai turētāja meklēšana.

Noteikumu projektā nosakāmi gadījumi, kad Nodrošinājuma valsts aģentūra saistībā ar administratīvās lietas vai krimināllietas izmeklēšanu suni un kaķi nodod glabāšanā, un, ja dzīvnieks nav identificējams (nav apzīmēts), kā arī nav reģistrēts datubāzē, tad praktizējošs veterinārārsts 72 stundu laikā to apzīmē, reģistrē datubāzē un norāda patversmi kā dzīvnieka uzglabāšanas vietu. 

Saskaņā ar Dzīvnieku aizsardzības likuma 39.1 panta trešās daļas 6. punktu noteikumu projektā noteikts, ka patversme drīkst atdot suni, kaķi vai mājas (istabas) sesku līdzšinējam īpašniekam, atsavināt to citai personai vai citai dienestā reģistrētai patversmei tikai tad, ja šis dzīvnieks ir apzīmēts ar mikroshēmu, vakcinēts pret trakumsērgu, reģistrēts datubāzē un tam ir mājas (istabas) dzīvnieka pase, kā arī patversme drīkst atsavināt suni, kaķi vai mājas (istabas) sesku citai personai vai citai dienestā reģistrētai patversmei tikai tad, ja šis dzīvnieks ir sterilizēts. Izsekojamības nolūkā notikums ar dzīvnieku – sterilizācija – ir jāreģistrē datubāzē.
Noteikumu projektā paredzēts, ka tad, ja 14 dienu laikā sunim, kaķim vai mājas (istabas) seskam nav atradies īpašnieks vai turētājs, pēc dzīvnieka uzņemšanas patversmē to sterilizē, šo notikumu reģistrējot datubāzē un kā īpašnieku norādot patversmi. Izņēmums ir situācijā, kad Nodrošinājuma valsts aģentūra ir nodevusi glabāšanā patversmē suni, kaķi vai mājas (istabas) sesku. Ja mājas (istabas) dzīvnieki patversmē uzturas ilgāku laiku, mēdz būt situācijas, kad pat vairākus gadus neizdodas dzīvniekam atrast jaunu īpašnieku, tāpēc šāds dzīvnieks būtu sterilizējams, lai nepieļautu dzīvnieku vairošanos patversmē. Papildus noteikumu projektā jāietver rīcība situācijās, kad dzīvnieku nav iespējams sterilizēt, piemēram, veselības stāvokļa vai vecuma dēļ, tādēļ šādu izvērtējumu var veikt praktizējošs veterinārārsts. 
Problēmas apraksts
Ievērojot likumā doto pilnvarojumu, jānosaka patversmē uzņemto dzīvnieku reģistrācijas un dzīvnieku aprites pārskatu sagatavošanas kārtība. Patlaban tā jau ir noteikta noteikumos Nr. 407. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5. nodaļā jānosaka patversmē uzņemto dzīvnieku reģistrācijas un dzīvnieku aprites pārskatu sagatavošanas kārtība. 
Patversmē iekārto un uztur vienotu dzīvnieku reģistru. Informāciju par dzīvnieku un šajā punktā minētos fiziskās un juridiskās personas datus reģistrā glabā trīs gadus pēc dzīvnieka uzņemšanas patversmē. Reģistrā iekļauj apjomīgu informāciju par dzīvnieku, piemēram, uzņemšanas datumu, laiku, par apstākļiem, kādos dzīvnieks atrasts un pieņemts patversmē, dzīvnieka sugu, identitātes numuru mikroshēmā (ja tāds ir), dzīvnieka aprakstu, klīniskās izmeklēšanas rezultātus, lietotās zāles, vakcināciju un apstrādi pret parazītiem, ķirurģiskās manipulācijas, kā arī eitanāzijas pamatojumu un datumu. Papildus jānorāda arī dzīvnieku ārstējošā attiecīgā praktizējošā veterinārārsta vārds un uzvārds un ziņas par fizisko vai juridisko personu, kurai dzīvnieks ir atdots. 
Reizi gadā līdz 15. februārim patversmei jāsniedz dienestam informācija par uzņemto dzīvnieku sugu un skaitu, atdoto dzīvnieku sugu un skaitu, atsevišķi norādot, kam dzīvnieks ir atdots, kā arī eitanazēto un mirušo, savvaļā atlaisto un sterilizēto dzīvnieku sugu un skaitu.
Problēmas apraksts
Ievērojot likumā doto pilnvarojumu, jānosaka prasības dzīvnieku uzņemšanai un turēšanai viesnīcā. Patlaban tās jau ir noteiktas noteikumos Nr. 407. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā 6. nodaļā ietvertas prasības dzīvnieku uzņemšanai un turēšanai viesnīcā. Noteikts, kurus dokumentus dzīvnieka īpašnieks uzrāda, kad nodod dzīvnieku viesnīcā. Tāpat noteikts, ka suni, kaķi un mājas (istabas) sesku viesnīcā uzņem, ja tas ir apzīmēts ar mikroshēmu, reģistrēts datubāzē un vakcinēts. Viesnīcā iekārto un uztur vienotu dzīvnieku reģistru. Informāciju par dzīvnieku un šajā punktā minētos fiziskās un juridiskās personas datus reģistrā glabā gadu pēc dzīvnieka uzņemšanas viesnīcā. Noteikumu projektā norādīta par dzīvnieku un tā īpašnieku šajā reģistrā iekļaujamā informācija. Lai viesnīcā reģistrētu dzīvnieku un pēc nepieciešamības sazinātos ar tā īpašnieku vai turētāju, jānorāda dzīvnieka īpašnieka vai turētāja vārds, uzvārds, deklarētās, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adrese un tālruņa numurs. Jānosaka arī rīcība ar dzīvnieku, kuru tā īpašnieks neizņem no viesnīcas.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā ir jāietver noslēguma jautājumi. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā jānoteic, ka atbilstoši noteikumiem Nr. 407 reģistrētās patversmes vai viesnīcas īpašniekam, kas darbojas būvē vai telpu grupā, kurai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā nav reģistrēts būves vai telpu grupas lietošanas veids vai tas norādīts neatbilstoši īstenotajai darbībai, līdz 2025. gada 31. decembrim ir jāaktualizē dati Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā. Saskaņā ar noteikumu projekta 6. punktu dienests Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā pārbauda, vai reģistrētais attiecīgās būves vai telpu grupas lietošanas veids atbilst patversmes vai viesnīcas darbībai. Attiecīgi līdz šī  noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdim reģistrētajām patversmēm un viesnīcām tiek dots pietiekami ilgs laiks savas darbības sakārtošanai.
Dienests pieņems lēmumu par patversmes vai viesnīcas reģistrācijas anulēšanu dienesta uzraudzības objektu reģistrā, ja šī prasība nebūs izpildīta un minētie dati nebūs aktualizēti līdz noteiktajam termiņam.
Ar noteikumu projektu paredzēts atzīt par spēku zaudējušiem noteikumus Nr. 407.
Noteikumu projektā paredzēts, ka tas stāsies spēkā 2024. gada 1. jūlijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (VIRSIS) tiks publicēta informācija par pakalpojumu, kas paredz dzīvnieku patversmju un dzīvnieku viesnīcu reģistrāciju.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dzīvnieku viesnīcas reģistrācijas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas anulēšanas kārtība
  • Prasības dzīvnieku turēšanai, barošanai, dzirdināšanai un fiziskajai aktivitātei
  • Prasības blakusproduktu savākšanai un uzglabāšanai
  • Dezinfekcijas kārtība
  • Prasības telpām, aprīkojumam un inventāram, kā arī personālam
  • Dzīvnieku patversmes reģistrācijas un apstiprināšanas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas un apstiprināšanas anulēšanas kārtība
  • Prasības dzīvnieku uzņemšanai un reģistrācijai
  • Dzīvnieku atsavināšanas kārtība
  • Dzīvnieku aprites pārskatu sagatavošanas kārtība
  • Prasības veterinārmedicīniskai aprūpei
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums attiecas uz dzīvnieku patversmēm un dzīvnieku viesnīcām, kuras var veidot fiziskas personas.
Patlaban Pārtikas un veterinārajā dienestā reģistrētas 28 dzīvnieku patversmes un 9 dzīvnieku viesnīcas.
Juridiskās personas
  • Dzīvnieku viesnīcas reģistrācijas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas anulēšanas kārtība
  • Dzīvnieku aprites pārskatu sagatavošanas kārtība
  • Prasības dzīvnieku uzņemšanai un reģistrācijai
  • Prasības blakusproduktu savākšanai un uzglabāšanai
  • Dzīvnieku atsavināšanas kārtība
  • Prasības telpām, aprīkojumam un inventāram, kā arī personālam
  • Prasības dzīvnieku turēšanai, barošanai, dzirdināšanai un fiziskajai aktivitātei
  • Dezinfekcijas kārtība
  • Dzīvnieku patversmes un dzīvnieku viesnīcas darbības apturēšana, kā arī reģistrācijas un apstiprināšanas anulēšanas kārtība
  • Prasības veterinārmedicīniskai aprūpei
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums attiecas uz dzīvnieku patversmēm un dzīvnieku viesnīcām.
Patlaban Pārtikas un veterinārajā dienestā reģistrētas 28 dzīvnieku patversmes un 9 dzīvnieku viesnīcas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
141,96
Dzīvnieku viesnīcas reģistrācijas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas anulēšanas kārtība
neietekmē
Dzīvnieku viesnīcas reģistrācijas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas anulēšanas administratīvās izmaksas nerodas, jo šo lēmumu pieņem Pārtikas un veterinārais dienests.
Prasības dzīvnieku turēšanai, barošanai, dzirdināšanai un fiziskajai aktivitātei
neietekmē
Prasības blakusproduktu savākšanai un uzglabāšanai
neietekmē
Dezinfekcijas kārtība
neietekmē
Prasības telpām, aprīkojumam un inventāram, kā arī personālam
neietekmē
Dzīvnieku patversmes reģistrācijas un apstiprināšanas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas un apstiprināšanas anulēšanas kārtība
palielinās
Vērtības nozīme:
10,14
1
8,50
1
1
1
1
1
86,19
Aprēķins veikts par vienu personu, kura nolēmusi reģistrēt dzīvnieku patversmi vai dzīvnieku viesnīcu. Saskaņā ar noteikumu projekta 4. un 5. punktu persona sagatavo un iesniedz Pārtikas un veterinārajā dienestā informāciju par dzīvnieku patversmi vai viesnīcu. Provizoriskās administratīvās izmaksas par vienas dzīvnieku patversmes vai vienas dzīvnieku viesnīcas reģistrāciju vai apstiprināšanu personām, ņemot par pamatu vidējo darba algas samaksu valstī (stundas likme 10,14 euro). Avots: https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga Aptuvenais laiks dokumentācijas sagatavošanai un iesniegšanai – 1 stunda. Fiziskai personai ir jāsagatavo patversmes reģistrācijai nepieciešamie dokumenti. 1. Iesnieguma sagatavošana Pārtikas un veterinārajam dienestam par patversmes vai viesnīcas reģistrāciju un tā nosūtīšana: C = (10,14 x 2) x (1 x 1)= 20,28 euro 2. Patversmes vai viesnīcas darbībai paredzētās telpas vai teritorijas īpašnieka rakstveida atļauja par šādas vietas ierīkošanu, ja tā nav patversmes vai viesnīcas īpašnieka īpašums, kā arī dokumenta kopija, kas apliecina personas tiesības ierīkot patversmi vai viesnīcu attiecīgajā nekustamajā īpašumā, ja īpašuma vai lietošanas tiesības nav nostiprinātas zemesgrāmatā uz šīs personas vārda: C= (10,14 x 2) x (1 x 1)= 20,28 euro 3. Lai ierīkotu un reģistrētu patversmi vai viesnīcu, tās īpašnieks Pārtikas un veterinārajā dienestā iesniedz vietējās pašvaldības saskaņojumu. Aptuvenās izmaksas par šo saskaņojumu: C= (10,14 x 1,5 stundas) x (1 x 1)= 15,21 euro 4. Lai ierīkotu un reģistrētu patversmi vai viesnīcu, tās īpašnieks Pārtikas un veterinārajā dienestā iesniedz patversmes vai viesnīcas teritorijas un telpu plānu. Aptuvenās izmaksas par šo saskaņojumu: C= (10,14 x 1,5 stundas) x (1 x 1)= 15,21 euro 5. Lai ierīkotu un reģistrētu patversmi vai viesnīcu, tās īpašnieks Pārtikas un veterinārajā dienestā iesniedz ar praktizējošu veterinārārstu noslēgtu līgumu par patversmē vai viesnīcā esošo dzīvnieku veterinārmedicīnisko aprūpi. Aptuvenās izmaksas par šo saskaņojumu: C= (10,14 x 1,5 stundas) x (1 x 1)= 15,21 euro Kopējās administratīvās izmaksas ir 86,19 euro. C = (f × l) × (n × b) C – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu projektā paredzētā informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir); l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai sagatavotu saskaņā ar projektu sniedzamo informāciju; n – subjektu skaits, uz kuriem attiecas projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības; b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēta informācijas sniegšana.
Prasības dzīvnieku uzņemšanai un reģistrācijai
palielinās
Vērtības nozīme:
10,14
1
1,00
1
1
1
1
1
10,14
Ministru kabineta noteikumu projekta 4. nodaļā noteiktas prasības par dzīvnieku uzņemšanu. Viena dzīvnieka uzņemšana un reģistrācija vienā patversmē, ņemot par pamatu vidējo darba algas samaksu valstī (stundas likme 10,14 euro). Avots: https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga Aptuvenais laiks viena dzīvnieka uzņemšanai patversmē ir 1 stunda: 1) viena dzīvnieka veselības stāvokļa (klīniskā izmeklēšana) pārbaude un identifikācijas noskaidrošana – 30 min.: C = (10,14 x 0,5 stundas) x (1 x 1)= 5,07 euro; 2) viena dzīvnieka dokumentu (pases) sagatavošana uzņemšanai patversmē – 30 min.: C = (10,14 x 0,5 stundas) x (1 x 1)= 5,07 euro. Kopējās administratīvās izmaksas ir 10,14 euro. Samaksa veterinārārstam par pakalpojumu ir saskaņā ar veterinārā pakalpojuma sniedzēja noteikto tarifu (atšķirīgs dažādiem veterināro pakalpojumu sniedzējiem).
Dzīvnieku atsavināšanas kārtība
palielinās
Vērtības nozīme:
10,14
1
1,50
1
1
1
1
1
15,21
Ministru kabineta noteikumu projekta 4. nodaļā noteiktas prasības par dzīvnieku atsavināšanu. Viena dzīvnieka atsavināšana jaunajam īpašniekam, ņemot par pamatu vidējo darba algas samaksu valstī (stundas likme 10,14 euro). Avots: https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga Aptuvenais laiks dokumentācijas sagatavošanai ir 1 stunda: 1) dzīvnieka pārbaude pirms atsavināšanas un identifikācijas pārbaude – 30 min.: C = (10,14 x 0,5 stundas) x (1 x 1)= 5,07 euro; 2) dzīvnieka dokumentu sagatavošana atsavināšanai jaunajam īpašniekam – 30 min.: C = (10,14 x 0,5 stundas) x (1 x 1)= 5,07 euro; 3) patversme izsniedz praktizējoša veterinārārsta izziņu par mājas (istabas) dzīvnieka veselības stāvokli un ārstēšanu, ja mājas (istabas) dzīvniekam ir slimība vai pataloģija. Samaksa veterinārārstam par pakalpojumu (izziņas izsniegšana) notiek saskaņā ar veterinārā pakalpojuma sniedzēja noteikto tarifu (atšķirīgs dažādiem veterināro pakalpojumu sniedzējiem): C = (10,14 x 0,5 stundas) x (1 x 1)= 5,07 euro Kopējās aptuvenās administratīvās izmaksas dzīvnieku patversmei par viena dzīvnieka atsavināšanu ir 15,21 euro.
Dzīvnieku aprites pārskatu sagatavošanas kārtība
palielinās
Vērtības nozīme:
10,14
1
3,00
1
1
1
1
1
30,42
Ministru kabineta noteikuma projekta 53. punktā noteikts pienākums patversmes īpašniekam reizi gadā Pārtikas un veterinārajam dienestam sniegt informāciju par uzņemto dzīvnieku sugu un skaitu, atdoto dzīvnieku sugu un skaitu, norādot dzīvnieka īpašnieku vai turētāju vai citu personu īpašumā atdotos dzīvniekus vai turēšanā citai patversmei nodotos dzīvniekus. Papildus sniedzama informācija par eitanizēto mirušo un sterilizēto dzīvnieku sugu un skaitu. Dzīvnieku aprites pārskatu sagatavošana dzīvnieku patversmē, ņemot par pamatu vidējo darba algas samaksu valstī (stundas likme 10,14 euro). Avots: https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga Aptuvenais laiks dokumentācijas sagatavošanai un iesniegšanai Pārtikas un veterinārajā dienestā par vienu gada pārskatu ir 3 stundas. Aptuvenās izmaksas par viena pārskata sagatavošanu vienu reizi gadā: C = (10,14 x 3 stundas) x (1 x 1)= 30,42 euro
Prasības veterinārmedicīniskai aprūpei
neietekmē
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
141,96
Dzīvnieku viesnīcas reģistrācijas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas anulēšanas kārtība
neietekmē
Dzīvnieku viesnīcas reģistrācijas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas anulēšanas administratīvās izmaksas nerodas, jo šo lēmumu pieņem Pārtikas un veterinārais dienests.
Dzīvnieku aprites pārskatu sagatavošanas kārtība
palielinās
Vērtības nozīme:
10,14
1
3,00
1
1
1
1
1
30,42
Ministru kabineta noteikuma projekta 53. punktā noteikts pienākums patversmes īpašniekam reizi gadā Pārtikas un veterinārajam dienestam sniegt informāciju par uzņemto dzīvnieku sugu un skaitu, atdoto dzīvnieku sugu un skaitu, norādot dzīvnieka īpašnieku vai turētāju vai citu personu īpašumā atdotos dzīvniekus vai turēšanā citai patversmei nodotos dzīvniekus. Papildus sniedzama informācija par eitanizēto mirušo un sterilizēto dzīvnieku sugu un skaitu. Dzīvnieku aprites pārskatu sagatavošana dzīvnieku patversmē, ņemot par pamatu vidējo darba algas samaksu valstī (stundas likme 10,14 euro). Avots: https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga Aptuvenais laiks dokumentācijas sagatavošanai un iesniegšanai Pārtikas un veterinārajā dienestā par vienu gada pārskatu ir 3 stundas. Aptuvenās izmaksas par viena pārskata sagatavošanu vienu reizi gadā: C = (10,14 x 3 stundas) x (1 x 1)= 30,42 euro
Prasības dzīvnieku uzņemšanai un reģistrācijai
palielinās
Vērtības nozīme:
10,14
1
1,00
1
1
1
1
1
10,14
Ministru kabineta noteikumu projekta 4. nodaļā noteiktas prasības par dzīvnieku uzņemšanu. Viena dzīvnieka uzņemšana un reģistrācija vienā patversmē, ņemot par pamatu vidējo darba algas samaksu valstī (stundas likme 10,14 euro). Avots: https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga Aptuvenais laiks viena dzīvnieka uzņemšanai patversmē ir 1 stunda: 1) viena dzīvnieka veselības stāvokļa (klīniskā izmeklēšana) pārbaude un identifikācijas noskaidrošana – 30 min.: C = (10,14 x 0,5 stundas) x (1 x 1)= 5,07 euro; 2) viena dzīvnieka dokumentu (pases) sagatavošana uzņemšanai patversmē – 30 min.: C = (10,14 x 0,5 stundas) x (1 x 1)= 5,07 euro. Kopējās administratīvās izmaksas ir 10,14 euro. Samaksa veterinārārstam par pakalpojumu ir saskaņā ar veterinārā pakalpojuma sniedzēja noteikto tarifu (atšķirīgs dažādiem veterināro pakalpojumu sniedzējiem).
Prasības blakusproduktu savākšanai un uzglabāšanai
neietekmē
Dzīvnieku atsavināšanas kārtība
palielinās
Vērtības nozīme:
10,14
1
1,50
1
1
1
1
1
15,21
Ministru kabineta noteikumu projekta 4. nodaļā noteiktas prasības par dzīvnieku atsavināšanu. Viena dzīvnieka atsavināšana jaunajam īpašniekam, ņemot par pamatu vidējo darba algas samaksu valstī (stundas likme 10,14 euro). Avots: https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga Aptuvenais laiks dokumentācijas sagatavošanai ir 1 stunda: 1) dzīvnieka pārbaude pirms atsavināšanas un identifikācijas pārbaude – 30 min.: C = (10,14 x 0,5 stundas) x (1 x 1)= 5,07 euro; 2) dzīvnieka dokumentu sagatavošana atsavināšanai jaunajam īpašniekam – 30 min.: C = (10,14 x 0,5 stundas) x (1 x 1)= 5,07 euro; 3) patversme izsniedz praktizējoša veterinārārsta izziņu par mājas (istabas) dzīvnieka veselības stāvokli un ārstēšanu, ja mājas (istabas) dzīvniekam ir slimība vai pataloģija. Samaksa veterinārārstam par pakalpojumu (izziņas izsniegšana) notiek saskaņā ar veterinārā pakalpojuma sniedzēja noteikto tarifu (atšķirīgs dažādiem veterināro pakalpojumu sniedzējiem): C = (10,14 x 0,5 stundas) x (1 x 1)= 5,07 euro Kopējās aptuvenās administratīvās izmaksas dzīvnieku patversmei par viena dzīvnieka atsavināšanu ir 15,21 euro.
Prasības telpām, aprīkojumam un inventāram, kā arī personālam
neietekmē
Prasības dzīvnieku turēšanai, barošanai, dzirdināšanai un fiziskajai aktivitātei
neietekmē
Dezinfekcijas kārtība
neietekmē
Dzīvnieku patversmes un dzīvnieku viesnīcas darbības apturēšana, kā arī reģistrācijas un apstiprināšanas anulēšanas kārtība
palielinās
Vērtības nozīme:
10,14
1
8,50
1
1
1
1
1
86,19
Aprēķins veikts par vienu personu, kura nolēmusi reģistrēt dzīvnieku patversmi vai dzīvnieku viesnīcu. Saskaņā ar noteikumu projekta 4. un 5. punktu persona sagatavo un iesniedz Pārtikas un veterinārajā dienestā informāciju par dzīvnieku patversmi vai viesnīcu. Provizoriskās administratīvās izmaksas par vienas dzīvnieku patversmes vai vienas dzīvnieku viesnīcas reģistrāciju vai apstiprināšanu personām, ņemot par pamatu vidējo darba algas samaksu valstī (stundas likme 10,14 euro). Avots: https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga Aptuvenais laiks dokumentācijas sagatavošanai un iesniegšanai – 1 stunda. Juridiskai personai ir jāsagatavo patversmes reģistrācijai atbilstoši dokumenti. 1. Iesnieguma sagatavošana Pārtikas un veterinārajam dienestam par patversmes vai viesnīcas reģistrāciju un tā nosūtīšana: C = (10,14 x 2) x (1 x 1)= 20,28 euro 2. Patversmes vai viesnīcas darbībai paredzētās telpas vai teritorijas īpašnieka rakstveida atļauja par šādas vietas ierīkošanu, ja tā nav patversmes vai viesnīcas īpašnieka īpašums, kā arī dokumenta kopija, kas apliecina personas tiesības ierīkot patversmi vai viesnīcu attiecīgajā nekustamajā īpašumā, ja īpašuma vai lietošanas tiesības nav nostiprinātas zemesgrāmatā uz šīs personas vārda: C= (10,14 x 2) x (1 x 1)= 20,28 euro 3. Lai ierīkotu un reģistrētu patversmi vai viesnīcu, tās īpašnieks Pārtikas un veterinārajā dienestā iesniedz vietējās pašvaldības saskaņojumu. Aptuvenās izmaksas par šo saskaņojumu: C= (10,14 x 1,5 stundas) x (1 x 1)= 15,21 euro 4. Lai ierīkotu un reģistrētu patversmi vai viesnīcu, tās īpašnieks Pārtikas un veterinārajā dienestā iesniedz patversmes vai viesnīcas teritorijas un telpu plānu. Aptuvenās izmaksas par šo saskaņojumu: C= (10,14 x 1,5 stundas) x (1 x 1)= 15,21 euro 5. Lai ierīkotu un reģistrētu patversmi vai viesnīcu, tās īpašnieks Pārtikas un veterinārajā dienestā iesniedz ar praktizējošu veterinārārstu noslēgtu līgumu par patversmē vai viesnīcā esošo dzīvnieku veterinārmedicīnisko aprūpi. Aptuvenās izmaksas par šo saskaņojumu: C= (10,14 x 1,5 stundas) x (1 x 1)= 15,21 euro Kopējās administratīvās izmaksas ir 86,19 euro. C = (f × l) × (n × b) C – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu projektā paredzētā informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir); l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai sagatavotu saskaņā ar projektu sniedzamo informāciju; n – subjektu skaits, uz kuriem attiecas projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības; b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēta informācijas sniegšana.
Prasības veterinārmedicīniskai aprūpei
neietekmē
Kopā
283,92

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
252,67
Dzīvnieku viesnīcas reģistrācijas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas anulēšanas kārtība
Prasības dzīvnieku turēšanai, barošanai, dzirdināšanai un fiziskajai aktivitātei
Vērtības nozīme:
1,70
barības izmaksas vienam dzīvniekam dienā
1
barības izmaksas vienam dzīvniekam dienā
1,70
Dzīvnieku barības un ūdens nodrošināšana ir ikdienas dzīvnieku aprūpe. Vidēja izmēra dzīvnieks līdz 20 kg patērētu līdz 300 gramu barības, kuras izmaksas ir vidēji 1,70 euro.
Prasības blakusproduktu savākšanai un uzglabāšanai
Vērtības nozīme:
20,08
degviela, dezinfekcijas līdzekļi, kancelejas preces, dezinfekcijas aprīkojums, personīgie aizsarglīdzekļi
1
viena dzīvnieka līķa pārstrāde
20,08
Blakusproduktu savākšana un uzglabāšana dzīvnieku patversmēs un dzīvnieku viesnīcās pārsvarā ir saistīta ar dzīvnieku līķu apriti un nogādāšanu pārstrādei. Izmaksas par viena dzīvnieka nogādāšanu pārstrādei transporta izdevumiem ir 5,80 euro uz 10 km un dzīvnieka līķa (vidēji ap 20 kg) pārstrāde – 14,28 euro.
Dezinfekcijas kārtība
Vērtības nozīme:
45,00
dezinfekcijas līdzekļi, dezinfekcijas aprīkojums, personīgie aizsarglīdzekļi
1
vienā dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā
45,00
Mazgāšanas un dezinfekcijas pasākumu nodrošināšanai dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā ir pieejams plašs dezinfekciju līdzekļu klāsts. Noteikumos noteiktā telpu, dzīvnieku turēšanas vietu, inventāra un aprīkojuma dezinficēšana ir regulārs ikdienas uzturēšanas pasākums. Aptuvenā cena par dezinfekcijas līdzekli ir 9 euro litrā. Uz 1 kvadrātmetru tiek izlietots aptuveni 100 ml dezinfekcijas līdzekļa. Aptuvenās izmaksas par 1 kvadrātmetra dezinficēšanu ir 0,9 euro. Pieņemot, ka vienas patversmes platība aptuveni ir 500 kvadrātmetru liela, aptuvenās izmaksas par vienas patversmes dezinfekciju vienā reizē ir vidēji 45 euro.
Prasības telpām, aprīkojumam un inventāram, kā arī personālam
Ievērojot Ministru kabineta noteikumu projekta 3. nodaļā noteiktās prasības telpu, aprīkojuma un inventāra tīrīšanai, aprēķināts patērētais darba laiks prasību izpildei. Ministru kabineta noteikumu projektā noteikta nevis aprīkojuma vai inventāra specifika, bet gan tā higiēna un tīrība, tāpēc nav aprēķināmas aprīkojuma un inventāra atbilstības izmaksas.
Dzīvnieku patversmes reģistrācijas un apstiprināšanas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas un apstiprināšanas anulēšanas kārtība
Prasības dzīvnieku uzņemšanai un reģistrācijai
Dzīvnieku atsavināšanas kārtība
Dzīvnieku aprites pārskatu sagatavošanas kārtība
Prasības veterinārmedicīniskai aprūpei
Vērtības nozīme:
185,89
veterinārie pakalpojumi
1
vienā dzīvnieku patversmē
185,89
Ministru kabineta noteikumu projekta 4. nodaļā noteiktas prasības veterinārmedicīniskai aprūpei: praktizējošs veterinārārsts veic dzīvnieka klīnisko izmeklēšanu pēc dzīvnieka uzņemšanas patversmē un nekavējoties sniedz palīdzību dzīvniekam ar redzamām slimības vai veselības traucējumu pazīmēm, kā arī nodrošina slima dzīvnieka veterinārmedicīnisko aprūpi un, ja nepieciešams, eitanizē dzīvnieku, apzīmē ar mikroshēmu un vakcinē dzīvnieku pret trakumsērgu, apstrādā pret ārējiem un iekšējiem parazītiem, kā arī veic sterilizāciju. Aptuvenās izmaksas par veterinārmedicīnisko aprūpi vienam dzīvniekam, kura svars ir līdz 20 kg: 1) vienas darba stundas izmaksas – 10,14 euro; 2) transportēšanas izmaksas 10 km attālumā – 5,80 euro; 3) dzīvnieka identifikācija – 5,50 euro; 4) sedatīvās zāles – 23,00 euro; 5) dzīvnieka eitanāzija – 42,00 euro; 6) suņa sterilizācija – 115,00 euro; 7) kuces sterilizācija – 149,00 euro; 8) runča sterilizācija – 59,00 euro; 9) kaķenes sterilizācija – 86,00 euro; 10) apzīmēšana ar mikroshēmu, vakcinācija pret trakumsērgu, apstrādi pret parazītiem un pases izsniegšana, reģistrēšana datubāzē – 45,00 euro. Kopējās aptuvenās izmaksas par vienu suni (vīriešu kārtas) ir 198,64 euro. Kopējās aptuvenās izmaksas par vienu kuci (sieviešu kārtas) ir 232,64 euro. Kopējās aptuvenās izmaksas par vienu runci (vīriešu kārtas) ir 142,64 euro. Kopējās aptuvenās izmaksas par vienu kaķeni (sieviešu kārtas) ir 169,64 euro. Vidēji aptuvenās izmaksas par vienu dzīvnieku ir (198,64 + 232,64 + 142,64 + 169,64) : 4 = 185,89 euro.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
252,67
Dzīvnieku viesnīcas reģistrācijas, darbības apturēšanas, kā arī reģistrācijas anulēšanas kārtība
Dzīvnieku aprites pārskatu sagatavošanas kārtība
Prasības dzīvnieku uzņemšanai un reģistrācijai
Prasības blakusproduktu savākšanai un uzglabāšanai
Vērtības nozīme:
20,08
degviela, dezinfekcijas līdzekļi, kancelejas preces, dezinfekcijas aprīkojums, personīgie aizsarglīdzekļi
1
viena dzīvnieka līķa pārstrāde
20,08
Blakusproduktu savākšana un uzglabāšana dzīvnieku patversmēs un dzīvnieku viesnīcās pārsvarā ir saistīta ar dzīvnieku līķu apriti un nogādāšanu pārstrādei. Izmaksas par viena dzīvnieka nogādāšanu pārstrādei transporta izdevumiem ir 5,80 euro uz 10 km un dzīvnieka līķa (vidēji ap 20 kg) pārstrāde – 14,28 euro.
Dzīvnieku atsavināšanas kārtība
Prasības telpām, aprīkojumam un inventāram, kā arī personālam
Ievērojot Ministru kabineta noteikumu projekta 3. nodaļā noteiktās prasības telpu, aprīkojuma un inventāra tīrīšanai, aprēķināts patērētais darba laiks prasību izpildei. Ministru kabineta noteikumu projektā noteikta nevis aprīkojuma vai inventāra specifika, bet gan tā higiēna un tīrība, tāpēc nav aprēķināmas aprīkojuma un inventāra atbilstības izmaksas.
Prasības dzīvnieku turēšanai, barošanai, dzirdināšanai un fiziskajai aktivitātei
Vērtības nozīme:
1,70
barības izmaksas vienam dzīvniekam dienā
1
barības izmaksas vienam dzīvniekam dienā
1,70
Dzīvnieku barības un ūdens nodrošināšana ir ikdienas dzīvnieku aprūpe. Vidēja izmēra dzīvnieks līdz 20 kg patērētu līdz 300 gramu barības, kuras izmaksas ir vidēji 1,70 euro.
Dezinfekcijas kārtība
Vērtības nozīme:
45,00
dezinfekcijas līdzekļi, dezinfekcijas aprīkojums, personīgie aizsarglīdzekļi
1
vienā dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā
45,00
Mazgāšanas un dezinfekcijas pasākumu nodrošināšanai dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā ir pieejams plašs dezinfekciju līdzekļu klāsts. Noteikumos noteiktā telpu, dzīvnieku turēšanas vietu, inventāra un aprīkojuma dezinficēšana ir regulārs ikdienas uzturēšanas pasākums. Aptuvenā cena par dezinfekcijas līdzekli ir 9 euro litrā. Uz 1 kvadrātmetru tiek izlietots aptuveni 100 ml dezinfekcijas līdzekļa. Aptuvenās izmaksas par 1 kvadrātmetra dezinficēšanu ir 0,9 euro. Pieņemot, ka vienas patversmes platība aptuveni ir 500 kvadrātmetru liela, aptuvenās izmaksas par vienas patversmes dezinfekciju vienā reizē ir vidēji 45 euro.
Dzīvnieku patversmes un dzīvnieku viesnīcas darbības apturēšana, kā arī reģistrācijas un apstiprināšanas anulēšanas kārtība
Provizoriskās administratīvās izmaksas par vienas dzīvnieku patversmes vai vienas dzīvnieku viesnīcas reģistrāciju
Prasības veterinārmedicīniskai aprūpei
Vērtības nozīme:
185,89
veterinārie pakalpojumi
1
vienā dzīvnieku patversmē
185,89
Ministru kabineta noteikumu projekta 4. nodaļā noteiktas prasības veterinārmedicīniskai aprūpei: praktizējošs veterinārārsts veic dzīvnieka klīnisko izmeklēšanu pēc dzīvnieka uzņemšanas patversmē un nekavējoties sniedz palīdzību dzīvniekam ar redzamām slimības vai veselības traucējumu pazīmēm, kā arī nodrošina slima dzīvnieka veterinārmedicīnisko aprūpi un, ja nepieciešams, eitanizē dzīvnieku, apzīmē ar mikroshēmu un vakcinē dzīvnieku pret trakumsērgu, apstrādā pret ārējiem un iekšējiem parazītiem, kā arī veic sterilizāciju. Aptuvenās izmaksas par veterinārmedicīnisko aprūpi vienam dzīvniekam, kura svars ir līdz 20 kg: 1) vienas darba stundas izmaksas – 10,14 euro; 2) transportēšanas izmaksas 10 km attālumā – 5,80 euro; 3) dzīvnieka identifikācija – 5,50 euro; 4) sedatīvās zāles – 23,00 euro; 5) dzīvnieka eitanāzija – 42,00 euro; 6) suņa sterilizācija – 115,00 euro; 7) kuces sterilizācija – 149,00 euro; 8) runča sterilizācija – 59,00 euro; 9) kaķenes sterilizācija – 86,00 euro; 10) apzīmēšana ar mikroshēmu, vakcinācija pret trakumsērgu, apstrādi pret parazītiem un pases izsniegšana, reģistrēšana datubāzē – 45,00 euro. Kopējās aptuvenās izmaksas par vienu suni (vīriešu kārtas) ir 198,64 euro. Kopējās aptuvenās izmaksas par vienu kuci (sieviešu kārtas) ir 232,64 euro. Kopējās aptuvenās izmaksas par vienu runci (vīriešu kārtas) ir 142,64 euro. Kopējās aptuvenās izmaksas par vienu kaķeni (sieviešu kārtas) ir 169,64 euro. Vidēji aptuvenās izmaksas par vienu dzīvnieku ir (198,64 + 232,64 + 142,64 + 169,64) : 4 = 185,89 euro.
Kopā
505,34
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta īstenošana tiks nodrošināta par tā izpildē iesaistīto institūciju esošajiem budžeta līdzekļiem.
Līdz ar likuma "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā" stāšanos spēkā 2024. gada 1. jūlijā noteikumi Nr. 407 zaudēs spēku, tādēļ atbilstoši jaunajam pilnvarojumam ir sagatavots šis noteikumu projekts.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32006L0123
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 28. decembra Direktīva 2006/123/EK par pakalpojumiem iekšējā tirgū (Pakalpojumu direktīva)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 28. decembra Direktīva 2006/123/EK par pakalpojumiem iekšējā tirgū (Pakalpojumu direktīva)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts pēc saskaņošanas tiks paziņots Eiropas Komisijai un Eiropas Savienības dalībvalstīm komentāru sniegšanai atbilstoši Pakalpojumu direktīvas 39. pantā noteiktajam.    
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Dzīvnieku pansija Ulubele", Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Latvijas Veterinārārstu biedrība, Biedrība "Latvijas Kinoloģiskā federācija", Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Veterinārmedicīnas fakultāte, Madonas dzīvnieku aizsardzības biedrība, Biedrības "Otrā māja dzīvniekiem" dzīvnieku patversme, Latvijas Savvaļas putnu palīdzības biedrība ''Drauga Spārns'', Dzīvnieku aizsardzības biedrības "ĶEPU-ĶEPĀ" dzīvnieku patversme, Cēsu novada pašvaldības dzīvnieku patversme "Lācīši", Dzīvnieku patversme "Labās mājas", Nodibinājums "dzīvniekupolicija.lv", Valmieras dzīvnieku patversme, Jēkabpils dzīvnieku patversme, Daugavpils dzīvnieku patversme, LBTU VMF mazo dzīvnieku patversme, Rēzeknes dzīvnieku patversme, Priv. Uģis Bergmanis, Savvaļas putnu rehabilitācijas stacija, Biedrības "Kristīnes Čilveres dzīvnieku draugu biedrība" dzīvnieku patversme "Dzīvnieku Draugs", Biedrības "ASTES un ŪSAS" dzīvnieku māja "Astēm un ūsām", Biedrības "Dzīvnieku patversme Mežavairogi" dzīvnieku patversme, Liepājas kinoloģiskās biedrības "Dzīvnieku aizsardzības grupa" dzīvnieku patversme, Saldus dzīvnieku patversme, Slokas dzīvnieku patversme, Liepājas pilsētas pašvaldības dzīvnieku patversme
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/a9fdd990-e801-4834-b5db-20b92813cc76

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Anotācijas 6.1. apakšsadaļā minētajām nevalstiskajām organizācijām 2023. gada 22. augustā uz e-pastu tika nosūtīts noteikumu projekts un tā anotācija ar aicinājumu sniegt viedokli un priekšlikumus TAP portālā.  
Sabiedrības līdzdalībai nodotā noteikumu projekta virzību atbalstīja Latvijas Veterinārārstu biedrība un norādīja, ka projektā iekļautās prasības ir balstītas uz pamatotām tiesību normām, projekta būtība un saturs ar izvirzītajām prasībām ir pārdomāts, samērīgs un nodrošina vienotu pieeju visām personām.
Sabiedrības līdzdalībai nodotā noteikumu projekta virzību kopumā atbalstīja "Juglas Dzīvnieku aizsardzības grupa" (kura pārstāv dzīvnieku patversmi "Labās mājas", dzīvnieku patversmi "Dzīvnieku draugs", Kristīnes Čilveres dzīvnieku draugu biedrību, Liepājas kinoloģiskās biedrību "Dzīvnieku aizsardzības grupa", dzīvnieku patversmi LBTU Veterinārmedicīnas fakultātes dzīvnieku patversme), norādot, ka atsevišķus nelielus redakcionālus precizējumus ir gatavi argumentēt un piedāvāt klātienes apspriešanas laikā. 
Nodibinājums "dzivniekupolicija.lv" (kurš pārstāv dzīvnieku aizsardzības biedrību “Vidzemes ķepas”, biedrību “Dzīvnieku pansija Ulubele”, Cēsu Dzīvnieku aizsardzības biedrību, biedrību “Zanimal Hope”, Dzīvnieku Tiesību Aizsardzības biedrību “Animal Rights Association B.&T.”, dzīvnieku aizsardzības biedrību “Ķepu ķepā”, biedrību “Ar sirdi delnā”, biedrību “Nepērc – Adoptē” un biedrību “Ķepu sargi”) neatbalstīja noteikumu projekta tālāku virzību, norādot, ka neatbalsta nekādu papildu slogu uzlikšanu dzīvnieku patversmēm vai dzīvnieku aizsardzības organizācijām, kuras jau šobrīd strādā uz resursu izsīkumu robežas, lai palīdzētu nelaimē nokļuvušiem dzīvniekiem, līdz nav pieņemti normatīvie akti dzīvnieku pavairotāju uzskaitei un kontrolei. 
Nodibinājums "dzivniekupolicija.lv" lūdza neapgrūtināt ar papildu birokrātiskām prasībām dzīvnieku patversmes un dzīvnieku aizsardzības organizācijas, kas cīnās ar problēmu sekām, bet gan novērst problēmas cēloni – izstrādāt normatīvus dzīvnieku pavairotāju un audzētāju kontrolei. Nodibinājums "dzivniekupolicija.lv" informēja, ka 10 dzīvnieku aizsardzības organizācijas (turpmāk – DZAO) 26.06.2023. iesniedza Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai (turpmāk – Komisija) priekšlikumus likumprojekta "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā" (Nr. 148/Lp14) otrajam lasījumam attiecībā uz mājas (istabas) dzīvnieku pavairošanas un tirdzniecības kontroles nepieciešamību, lūdzot Komisiju iekļaut DZAO priekšlikumus 2. lasījumam iesniegto priekšlikumu tabulā.
Minētos priekšlikumus par grozījumiem Dzīvnieku aizsardzības likumā nodibinājums "dzivniekupolicija.lv" (acīmredzot informatīvā nolūkā) iekļāva pie sabiedrības līdzdalībai nodotā noteikumu projekta. Šie detalizētie priekšlikumi nekādā veidā neattiecas uz noteikumu projekta pilnveidošanu.
Nodibinājums "dzīvniekupolicija.lv", Latvijas Veterinārārstu biedrība un biedrība "lolojumdzīvnieki.lv" ir iesaistījušās noteikumu projekta saskaņošanas procesā un sniegušas atzinumus. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ar noteikumu projektu pārņemtas spēkā esošo Ministru kabineta 2006. gada 16. maija noteikumu Nr. 407 "Noteikumi par dzīvnieku labturības prasībām dzīvnieku patversmēs un dzīvnieku viesnīcās, kārtību kādā dzīvnieku nodod dzīvnieku patversmē vai dzīvnieku viesnīcā, kā arī dzīvnieku patversmju un dzīvnieku viesnīcu reģistrācijas kārtību" normas, un administratīvās izmaksas tiek segtas no Pārtikas un veterinārā dienesta pašreizējā budžetā dzīvnieku un sabiedrības veselības uzraudzībai paredzētajiem līdzekļiem.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pārtikas un veterinārais dienests apstrādā fiziskās personas datus (vārdu, uzvārdu, personas kodu, deklarētās, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adresi, tālruņa numuru, oficiālo elektronisko adresi un elektroniskā pasta adresi), lai reģistrētu vai apstiprinātu patversmi vai viesnīcu, kā arī izdarītu izmaiņas dienesta uzraudzības objektu reģistrā un sazinātos ar patversmi vai viesnīcu. Fiziskās un juridiskās personas dati uzglabājami piecus gadus pēc patversmes vai viesnīcas svītrošanas no dienesta uzraudzības objektu reģistra.
Patversme apstrādā fiziskās personas datus (vārdu, uzvārdu, deklarētās, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adresi, tālruņa numuru), lai reģistrētu dzīvnieku un sazinātos ar jauno īpašnieku vai turētāju. Fiziskās un juridiskās personas dati reģistrā uzglabājami trīs gadus pēc dzīvnieka uzņemšanas patversmē.
Viesnīca apstrādā dzīvnieka īpašnieka vai turētāja personas datus (vārdu, uzvārdu, deklarētās, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adresi un tālruņa numuru), lai reģistrētu dzīvnieku un sazinātos ar tā īpašnieku vai turētāju. Fiziskās un juridiskās personas dati reģistrā uzglabājami gadu pēc dzīvnieka uzņemšanas viesnīcā.
Noteikumu projektā ietvertā plānotā fiziskās personas datu apstrāde un aprite ir izvērtēta un noteikta atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. pantam un 6. panta 1. punkta "c" un "e" apakšpunktam.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi